bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:36

aikon schreef:
Pleun02 zo zijn er genoeg mensen die wel dierlijke producten eten/drinken, maar verder hun best doen om beter voor het milieu te zijn door weinig auto gebruik, geen vliegvakanties en lokaal voedsel gebruiken en veel aan kringloop doen. Deze mensen worden af en toe nog net niet tot de grond afgebrand omdat er dieren in "erbarmelijke" omstandigheden moeten leven voor hun genot. Net zo aanvallend. Ieder doet het op zijn of haar manier. En er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je het nog niet goed genoeg doet.

En waarom zou je heel de wereld op alleen NL projecteren? Wij doen het hier qua landbouw/veehouderij beter dan elders in de wereld.
"Wij in Nederland verbruikten in 2014 9,8 ton CO2 per persoon. De Amerikanen halen een bedenkelijke score (16 ton CO2 per persoon), maar de echte grootverbruikers, zijn onder meer de inwoners van het Midden-Oosten: Saoedi-Arabië (18 ton), de Verenigde Arabische Emiraten (20 ton), Koeweit (30 ton) en Qatar (40 ton per persoon)."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... viespeuken
Deze link misschien wat betrouwbaarder voor je? Word eenvoudig uiteen gezet waar het meeste co2 voorkomt en waar niet.

Klopt, je doet het nooit goed. Hier doen ze het inderdaad beter maar het is nog steeds te veel! Ik val nooit iemand aan waarom die vlees eet, ik vraag waarom. En als ze daarnaast nog heel veel andere milieuonvriendelijke dingen doen vind ik het te veel. De mensen die jij noemt zijn ook super goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 06:25

Janneke2 schreef:
...ik verwacht wat dit betreft veel van 'zeebouw': de verschillende wieren hebben eiwitpercentages tot wel 60%.
Dat is veel eiwit bij 0% landbouwgrond.

Ik zie meer in insecten; met alles op zee kreijg ik snel het idee dat het te moeilijk controleren is wat de daadwerkelijke gevolgen zijn aangezien eventuele vervuiling/schade wegspoelt. Bovendien heb je alleen een afgesloten ruimte nodig en kakkerlakken wonen prima in oude eierdozen.

Insecten eten alles en eenmaal door de molen heb je geen idee meer wat je eet.
In Azie is het al langer verkrijgbaar op kleine schaal maar in bijvoorbeeld China heb je de grotere kakkerlakken-boerderijen ook al.

Probleem zal alleen de perceptie van de consument zijn, of ze moeten de regelgeving zo aanpassen dat producenten niet expliciet het soort insect hoeven te noemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:46

Denk zeker dat insecten een waardevolle eiwitbron zijn, makkelijk te houden en best lekker :j

Enige waar je goed om moet denken is dat exotische soorten niet in de natuur terecht komen en een plaag worden.

juval

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:17

laten we niet verzanden in een discussie, 'ik ben beter dan jij".. dat leidt nergens toe.

ik had aan het begin van dit topic ook de indruk dat het over de zogenaamde 'bio-industrie' in Nederland gaat.. iets waar we eventueel invloed op hebben en iets waar ik mij als boerin persoonlijk bij betrokken of op aangesproken voel.

Over de misstanden in het buitenland hebben we helaas weinig invloed, behalve niet consumeren wat daar vandaan komt.
Aan de andere kant zijn we ook voor een groot gedeelte van onze landbouw afhankelijk van de export, dus dat is wel een lastig evenwicht.
Alles is belangrijk, Economie, Millieu, Dierenwelzijn, Natuur.
Als boeren zitten we behoorlijk in een spagaat om alles goed te doen, en iedereen tevreden te houden (dat lukt nooit)!

Ik voor mezelf probeer op ons melkveebedrijf met alles rekening te houden. We hebben een gedeelte van ons land natuurgebied, ons dak ligt vol met zonnepanelen, onze koeien komen in de wei, zijn grondgebonden, we gaan NOOIT op (vlieg)vakantie, en maken maar weinig kilometers.
Maar aan de andere kant, wel een dieselauto en traktoren, we eten vlees, en ik heb 4 kinderen op de wereld gezet..

tja, je doet het toch nooit goed :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:38

...en als boerenbedrijf word je maar "mooi" op en neer gegooid door de Markt en de regels van de overheid.- Je bent bedrijf dus je moet er van kunnen leven, de regels waren eerst (Sicco Mansholt) gericht op giga productie (daar horen investeringen bij) en de regels mbt het milieu zijn tamelijk nieuw (en wat mij betreft nogal oppervlakkig).
En wie het echte milieulabel wil hebben moet (op zich terecht) aan strenge eisen voldoen wat betekent dat je een buffer voor 5 jaar moet hebben.
(De politiek zou ervoor kunnen kiezen dat die buffer er somehow voor iedereen komt en dat de subsidies op de andere methoden van boeren vervallen - 'maar die molens malen langzaam'.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:37

Pleun02 schreef:
aikon schreef:
Pleun02 zo zijn er genoeg mensen die wel dierlijke producten eten/drinken, maar verder hun best doen om beter voor het milieu te zijn door weinig auto gebruik, geen vliegvakanties en lokaal voedsel gebruiken en veel aan kringloop doen. Deze mensen worden af en toe nog net niet tot de grond afgebrand omdat er dieren in "erbarmelijke" omstandigheden moeten leven voor hun genot. Net zo aanvallend. Ieder doet het op zijn of haar manier. En er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je het nog niet goed genoeg doet.

En waarom zou je heel de wereld op alleen NL projecteren? Wij doen het hier qua landbouw/veehouderij beter dan elders in de wereld.
"Wij in Nederland verbruikten in 2014 9,8 ton CO2 per persoon. De Amerikanen halen een bedenkelijke score (16 ton CO2 per persoon), maar de echte grootverbruikers, zijn onder meer de inwoners van het Midden-Oosten: Saoedi-Arabië (18 ton), de Verenigde Arabische Emiraten (20 ton), Koeweit (30 ton) en Qatar (40 ton per persoon)."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... viespeuken
Deze link misschien wat betrouwbaarder voor je? Word eenvoudig uiteen gezet waar het meeste co2 voorkomt en waar niet.

Klopt, je doet het nooit goed. Hier doen ze het inderdaad beter maar het is nog steeds te veel! Ik val nooit iemand aan waarom die vlees eet, ik vraag waarom. En als ze daarnaast nog heel veel andere milieuonvriendelijke dingen doen vind ik het te veel. De mensen die jij noemt zijn ook super goed bezig!

Weet je waarom het hier te veel is?

Wij als kikkerlandje produceren veel meer dan dat we zelf nodig hebben/gebruiken. Veel gaat op export waar miljarden aan verdiend worden. Zo wel met verkoop als met subsidies.

En dan niet alleen vlees eieren en zuivel, dit is 12%. Maar ook aardappelen, groente en fruit gaat de grens over, is 13%. Sterke stijgers waren in 2017 de export van zuivel en eieren, dieren en vlees en oliën en vetten. De landbouwexport leverde vorig jaar € 44 miljard op voor de Nederlandse economie.
En dan is er nog de sier teelt. Daar alleen al heeft NL 9,1 miljard aan verdiend.
Veel sierteelt vind plaats in kassen. Kassen moeten verwarmt worden hier anders groeit er weinig -- meer broeikaseffect. En bedankt. ;(

Roken en alcohol is schadelijk voor de folkgezondheid, word alleen duurder gemaakt en niet verboden, want het spekt de staatskas wel lekker. Zo ook met de veehouderij, fruitteelt, akkerbouw en kassenbouw.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:43

juval schreef:
Ik voor mezelf probeer op ons melkveebedrijf met alles rekening te houden. We hebben een gedeelte van ons land natuurgebied, ons dak ligt vol met zonnepanelen, onze koeien komen in de wei, zijn grondgebonden, we gaan NOOIT op (vlieg)vakantie, en maken maar weinig kilometers.
Maar aan de andere kant, wel een dieselauto en traktoren, we eten vlees, en ik heb 4 kinderen op de wereld gezet..

tja, je doet het toch nooit goed :)

Je bent er tenminste bewust mee bezig en je doet wat je zelf in handen hebt. Ik vind dat al heel wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:47

Er moeten gewoon veel ballen omhoog gehouden worden en alles hangt samen. Geld is natuurlijk een belangrijke drijfveer.
Denk dat lokaal kopen wel een belangrijk is. Ook meer geen voor kwaliteit ipv kwantiteit. Overigens niet alleen qua vlees maar met alles. Laat de goedkope rotzooi links liggen en bedenk of je iets koopt omdat je het werkelijk nodig hebt of enkel omdat het goedkoop is en je het mogelijk/misschien nodig zou kunnen hebben.

Overconsumptie is de doodsteek voor de wereld.

Las ergens over palmolie.. Kan uit eigen ervaring vertellen dat het erg mistroostig is om vele, vele kilometers langs palmolieplantages te rijden. Probeer er sindsdien wel enigszins op te letten maar het is best een puzzel.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:52

Palmolie ontkom je al bijna niet meer aan, dat wordt overal door gegooid. XD Wat ik niet echt snap. Waarom is palmolie beter dan bijvoorbeeld koolzaadolie wat gewoon hier geproduceerd kan worden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:54

Citaat:
Weet je waarom het hier te veel is?

Wij als kikkerlandje produceren veel meer dan dat we zelf nodig hebben/gebruiken. Veel gaat op export waar miljarden aan verdiend worden. Zo wel met verkoop als met subsidies.

En dan niet alleen vlees eieren en zuivel, dit is 12%. Maar ook aardappelen, groente en fruit gaat de grens over, is 13%. Sterke stijgers waren in 2017 de export van zuivel en eieren, dieren en vlees en oliën en vetten. De landbouwexport leverde vorig jaar € 44 miljard op voor de Nederlandse economie.
En dan is er nog de sier teelt. Daar alleen al heeft NL 9,1 miljard aan verdiend.
Veel sierteelt vind plaats in kassen. Kassen moeten verwarmt worden hier anders groeit er weinig -- meer broeikaseffect. En bedankt. ;(

...en dan dus "de kwestie: wat is economie"...?

De hierboven beschreven waanzin...?
Ja, ook.

Voor velen is dit het een en het al, en komen er van die mallotige opmerkingen als 'de economie groeit en dat is goed'.

Inmiddels leven we in de 21ste eeuw. Sinds het rapport van de Club van Rome weten we in principe erg goed dat er grenzen zijn aan de groei - maar het dringt nog niet echt door.

Die grenzen worden ons gepresenteerd in de vorm van:
zee spiegelstijging (extra kosten zoals dijkverzwaring)
vluchtelingenstromen (het binnenland van Syrië was voor de oorlog/ opstand van 2011 al nauwelijks meer vruchtbaar)
plastic soup
...en uiteraard is de lijst veel langer.

Stoppen met kasteelt, tenzij de kas 100% op zonne-energie werkt: DAT zou een kwestie van echte groei zijn.
(Maar het aantal bedrijven krimpt dan tijdelijk - de meeste economen zien het dus niet als goed/groei. Al kun je met gerichte milieusubsidie in principe alle bedrijven in de vaart houden.)

En hoezo moeten wij verdienen aan export...?
Het kan.
Voor sommige bedrijven is het ook de enige manier, dat weet ik wel.

Maar hier met aardgas bloemen kweken die je in het Midden Oosten en Indonesië verkoopt...?
"Minstens twee maal milieu verlies."
Zoiets kunnen we ons anno 2018 niet meer permitteren.
En op de langere termijn verdient niemand hier aan - de oplossing is dus zo snel mogelijk zo'n bedrijf uitkopen/ aanbieden om te emigreren/ etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-03-18 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:56

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:00

Grappige wending trouwens in dit topic, gaat niet zo zeer meer over bio-industrie :)

Maar goed ook door de teelt van oliepalmen lijden, en verdwijnen, diersoorten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:04

En met die palmolie plantages is het nog steeds: Nederland wordt rijk ten koste van Indonesië.

("We hadden niet eens in 1945 een koloniale oorlog hoeven beginnen" het leegmelken van de 'voormalige ' kolonies gaat "gewoon" door.)

Niet alleen omdat 'de tot 3e rangs wereld gemaakte' landen alleen grondstoffen 'mogen'/ kunnen uitvoeren, maar de manier waarop er roofbouw wordt gepleegd op palmolieplantages - dat is een verarming die nog eeuwenlang doorwerkt.
...en dat voor luxe troep, want zonder palmolie kun je ook goede zeep maken, lekkere pindakaas, etc.

"Beam me up Scotty, there's no intelligent life here..."

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:08

Tja, geld maakt geld..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:20

...ja, klopt.

"Wat is economie"...?
De wetenschap om meer geld te maken?
De manier om de welvaart eerlijk te verdelen...?

Vinden wij met ons allen...
("Nederland is een democratie, iedere dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil")
...dat geld/"de economie" het allerbelangrijkste is?

Chief Seattle verzuchtte het een eeuw geleden al: waarschijnlijk zal de blanke man pas beseffen dat je geld niet kunt eten nadat hij de laatste boom verbrand heeft...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:34

Janneke2, hoe ziet jouw ideale wereld er uit?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:36

'De blanke man?' Het lijkt mij niet dat je die de globale milieuschade exclusief aan kunt rekenen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:39

Askja schreef:
'De blanke man?' Het lijkt mij niet dat je die de globale milieuschade exclusief aan kunt rekenen.

Derde wereldlanden kunnen ook heel vervuilend zijn (zoals gebruik van koelkasten met CFK, veel vervuilende brandstof). China levert ook een grote bijdrage.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:42

...dat duurt wel even om te beschrijven, mijn ideale wereld. (En de meeste 'utopieën' gaan aan hun idealen ten onder, dus ik houd het "soepel en ruim".)(Het woord utopie was een grapje van Thomas Moore: 'nergens'.)

Maar dus wel met economie als (wetenschap) die nadenkt over verdeling van welvaart en welzijn, voor mens, dier en de totale planeet.

Enne - Chief Seattle had te maken met de blanke man.

En troep die wij niet meer blieven (denk aan DDT, maar ook CFK, kerosine etc.) wordt vroĺijk verkcht aan Afrika - dubbele winst voor ons!!(Verlies voor Afrika: geld uitgeven om je land te verzieken...)

"En tjonge wat vervuilend zijn ze daar" - foei toch!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-03-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:18

Askja schreef:

Ik denk voor een groot deel wel, al dan niet onbewust. Onze levensstijl is voor vele mensen op de wereld een voorbeeld. "Wij" hebben alles en dat willen "hun" ook.
Daarnaast dumpt de westere wereld veel troep. Denk ook aan schepen die zonder milieumaatregelen gesloopt worden op een strand, oude apparatuur, vervuilende auto's en vrachtwagens.

Voor geld kan en mag veel..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:06

China is momenteel hoogstwaarschijnlijk vervuiler nr 1. Toenemende welvaart gaat nou eenmaal samen met toenemende milieuvervuiling. Zij het dat China daar m.n. in de grote steden inmiddels zodanig de keerzijde van ervaart (smog) dat er steeds meer maatregelen genomen worden om de vervuiling in te perken.

Hoe een citaat van een Indiaan uit eind 19e eeuw hier relevant is, is me niet duidelijk. Die had te maken met 'de blanke man', ja. Nu gaat het om een veel groter deel van de wereldbevolking. De blanke man kan niet overal de schuld van krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:19

Askja schreef:
Hoe een citaat van een Indiaan uit eind 19e eeuw hier relevant is, is me niet duidelijk. Die had te maken met 'de blanke man', ja. Nu gaat het om een veel groter deel van de wereldbevolking. De blanke man kan niet overal de schuld van krijgen.

...Chief Seattle is qua afkomst "indiaan", dat klopt. Geboren Amerikaan ipv import.
Dat het een 19e eeuwse toespraak was die ik citeerde, klopt ook.

Maarre: die toespraak gaat over economie.

Net zoals de (foutieve, J.) uitspraak 'dat economische groei gepaard gaat aan vervuiling' een economische uitspraak genoemd kan worden.

Feit is, dat het vaak zo gaat - dat wel.
Feit is net zo goed, dat die vervuiling nergens voor nodig is.
En dat de vervuiling en vernietiging ('geld kun je niet eten') een kwestie is van korte termijn denken.
"Nu economische groei - en daarna de zondvloed."
...hele volksstammen die zo denken, maar dat maakt het nog steeds niet verstandig.

Gesteld: je wil echte groei, inclusief een beter milieu, en goede spreiding van welvaart, welzijn 'geld, inkomen en macht'.
Dus de complete wereldbevolking goed voeden.
...daar heb je knappe koppen voor nodig, 'zeelandbouw', nog zo het een en ander - en vooral een soort van revolutie.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:30

Dit topic gaat over de bio-industrie maar sorry als al genoemd is ik kwam er gisteren achter dat biobrandstoffen ook gemaakt worden van dierlijk restafval en dus ook in je groene stroom kan zitten. Of in de biodiesel van je auto. Dus eigelijk als je echt schone energie wil dan moet je wind of zon energie nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:34

Ik ben niet zo'n fan van biodiesel - er wordt tropisch regenwoud gekapt om palmolie te produceren |( ...

(Nuttig gebruik van echte resten: graag, maar palmolie plantages zijn dus gewoon een aanslag op het milieu ipv een verbetering.)