Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:54

Ik woon sinds een jaar in België, wat echt opvalt voor mij zijn de broodautomaten die echt overal staan.
Zelfs in de ziekenhuizen kan je een heel gesneden wit uit de automaat trekken.
In Nederland is het gebruik van internet door bedrijven (websites) veel verder ontwikkeld.
Hier zijn veel bedrijven die alleen een facebook-pagina hebben.
Websites worden ook veel minder bijgehouden, vaak verouderde info. Zelfs van de overheid.
Ook kan je in veel winkels en restaurants niet met pin betalen.

Veel doorgaande wegen gaan dwars door het centrum heen, bij ons staat de politie het verkeer te regelen als de kinderen naar school gaan.
Maar mensen zijn veel coulanter in het verkeer, stoppen even om iemand voor te laten gaan of over te laten steken. Dan valt pas op hoe gehaast alles is in Nederland.

Ook op school is er een groot verschil. Meer afstand tussen leerkracht en leerling, wat wij als heel positief ervaren. Waar de juf of meester in Nederland af en toe een grote bek kan verwachten, komt het hier echt nog voor dat een leerling streng wordt toegesproken en dan in huilen uitbarst.
Wij zijn uit Nederland vertrokken omdat onze zoon erg gepest werd op school en school daar ook niets tegen deed. Hier gaan ze daar heel anders mee om, echt een opluchting.
Wij gaan niet meer terug, alleen nog voor de boodschappen. :D

Quebelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:02

Ja maar jullie kunnen kroketten uit de muur halen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:08

Oh ja, in Nederland is wifi veel gangbaarder. Denk aan de trein etc. Dat zijn bij ons nog allemaal proefprojecten in een paar trams :)

En de medicatie in de drogisterij. Bij ons moet je echt naar de apotheker. Die is dan ook nog duurder.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:56

Je krijgt het meeste spul bij de apotheek toch terug betaald?

En wifi op de trein hoef ik niet persée, dat ze eerst maar eens op tijd komen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:57

Ja, maar de meeste pijnstillers etc niet. Ga maar een doosje paracetamol halen. Zelfs het wit product krijg je hier niet aan een euro. Neusspray, hoestsiroop etc. Noem maar op.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:02

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat Wallonië en België een heus verschil is, ook het feit dat ze elkaar niet verstaan :')
Kom je in Wallonië en verwachten ze daar dat je frans spreekt, maar omgekeerd, no way!

Inderdaad en ze kunnen echt geen andere taal.. (ik ben een Nederlandse die in het Franstalige deel van België woont).. Daarnaast 'lui'? om te werken? Geen afspraken nakomen / gewoon niet op komen dagen etc. (Vlaamse gedeelte gaat een stuk beter!) En de economie ligt wat jaren achter, maar ja wel een stuk minder stressvol dan in NL!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:18

Toen ik in Antwerpen zat voor mijn stage, hadden we het eerste weekend een kotfeest. Mijn drie huisgenootjes (alle drie Vlaams) hadden allemaal vrienden uitgenodigd, super leuk! Alleen de volgende ochtend had een jongen een beetje last van zijn darmen, en toen hij voor de vijfde keer naar de wc ging, vroeg ik: 'Hoe vaak heeft hij nou al zitten poepen?' Volgens mij ben ik nog nooit zo raar aangekeken :+

Zelf vind ik Belgen over het algemeen heel lief, minder achterbaks bijvoorbeeld dan sommige Nederlanders. Op mijn stage vond ik de mensen heel netjes, formeel, terwijl op mijn stage nu in Nederland is alles heel informeel. Zelf hou ik veel meer van het informele, maar de mensen in Begie gaan vind ik wel heel netjes met elkaar om.

Wat me wel opviel was dat veel huizen rolluiken hadden, die de hele dag dicht zaten. Alsof er niemand naar binnen mocht kijken. Dus ik had het idee dat mensen in Belgie wat meer op hun privacy gericht zijn.

En in Antwerpen op straat zei niemand elkaar gedag, iedereen liep hard door. Maar dat ligt denk ik ook aan het feit dat het een grote stad is en niet een klein dorpje.

Ohja en mijn huisgenootjes vonden het altijd heel lachwekkend als ik patat zei in plaats van friet :')

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:40

Danielleeee_ schreef:
Toen ik in Antwerpen zat voor mijn stage, hadden we het eerste weekend een kotfeest. Mijn drie huisgenootjes (alle drie Vlaams) hadden allemaal vrienden uitgenodigd, super leuk! Alleen de volgende ochtend had een jongen een beetje last van zijn darmen, en toen hij voor de vijfde keer naar de wc ging, vroeg ik: 'Hoe vaak heeft hij nou al zitten poepen?' Volgens mij ben ik nog nooit zo raar aangekeken :+

Omg :')

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:49

Fenrir schreef:
Quebelle schreef:
Je mag die titel houden aangezien het Nederlandse Elftal er dit jaar geen zal nemen :')

:))

Gelukkig heeft het Nederlandse vrouwenvoetbal het wel erg goed gedaan het afgelopen jaar. :Y)

Over gezondheidszorg gesproken:
Mijn ervaring is dat er in België veel langer door wordt behandeld, wat niet altijd positief is.

Ik ken meerdere gevallen waar in Nederland de oncoloog zei dat hij/zij niet meer kon doen dan comfort bieden en adviseerde om te gaan genieten van de laatste maanden ipv verder de behandelingen in.
Doordat men hier geen vrede mee kon hebben ging men naar een arts in België, die zij wel verder door te willen behandelen en zelfs genezing als mogelijkheid zag.
Gevolg was dat de al zwakke zieke overleed als gevolg van de zware behandelingen, mogelijk zelfs eerder dan zonder behandelingen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:50

Hoppit schreef:
Haha slecht gaan inderdaad ook al een paar jaar niet meer gebruikt :') Maar tegen vriend 'k zen mottig' als ik me misselijk voel nog wel. Die snapt dat gelukkig en zet de auto langs de kant :D
Ne frak en kabas dat zijn typische Kempische woorden *\o/* Er is zelfs een heerlijke volkszanger genaamd 'Juul Kabas'.
Wat is 'ojozie'? Eventueel een 'lozie' oftewel horloge? Da's ook uit de Kempen.

Over bier kan ik ook een boek opentrekken. Belgische biercafé's met enkel NLers er in (vind ik gewoon humor) en los €4 voor een Duveltje of ne Leffe vragen :') Lama, drink wel cola aan die prijzen!

edit: de grootste ergernis wbt bier is ALTIJD het verkeerde glas |( |( |( Bieren die in een fluit moeten in een coupe en andersom. Om te janken, zo kan je 't toch niet uitschenken.

Oh grappig Hoppit, mottig betekent hier, oud, oubollig.
Dank je wel. Ik wist helemaal niet waar het vandaan kwam hoor, alleen dat mijn moeder het wel eens zegt. Mijn Opa zei ook steevast tegen mij: hoe gaat het menneke <3 (ik ben toch echt een meisje maar wat vond ik dat altijd lief).

Mijn man werkt bij Heineken :D maar hij drinkt zelf liever speciaalbier dus gaat hij vaak naar het bierparadijs in België ;). En inderdaad het juiste glas bij het juiste bier is daarbij heel belangrijk (er is geen ruimte meer in de kast voor mijn theemokken vanwege al die verschillende soorten glazen).

Ik wil ook gráág de gordijnen dicht en mijn man heeft ze het liefst open (zouden dat dan tóch mijn Belgische roots zijn)?

Ik weet wel dat in Frankrijk je heel makkelijk paardemiddelen voorgeschreven krijgt, hier in NL duurt het even voordat je toegang krijgt tot the good stuff ;). Is dat in België ook zo?

Ik vind het wegennet in België echt om te huilen (ik zeg Ardennen...) maar ik vind de weggetjes 'tussendoor' wel fantastisch om overheen te rijden. Mij vallen de, hoe omschrijf ik dat, aparte 'bakstenen' (van die grijze vierhoekige) bij Luik altijd op.

Wij hebben inderdaad klanten uit België die uitsluitend een fax hebben (geen mail, geen internet), dat is voor mij echt onbegrijpelijk :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 23-02-18 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:28

Quebelle schreef:
Ja maar jullie kunnen kroketten uit de muur halen :')

In Hasselt gaat dat ook. O:) Maar bon, van het Belgische Limburg zeggen ze misschien niet voor niets dat het soms wel een stuk van Nederland lijkt. :+ Al komt dat voornamelijk door het 'accent'.

@De post hierboven, bedoel je 'kinderkopjes' met die aparte bakstenen?
Die zijn echt zo verdomd irritant om over te fietsen. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:32

DezeNaam nee op huizen. Zijn echt van die aparte grijze... ja bouwstenen. Ik kon zo snel ook geen foto vinden op internet.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:59

Ik dénk dat dat gekapte rots is. Ik weet wat je bedoelt in ieder geval. Dat soort huisjes zie je inderdaad vooral in of rond de Ardennen. (De enige plaats waar we 'bergen' hebben :')) Het is geen baksteen maar een soort grove, grijze natuursteen. Even kijken of ik er wat over vind.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:11

Je bedoelt zoiets :D

Afbeelding

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:13

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:14

Nee dat bedoel ik niet Kwanyin, ik ben aan het proberen om via Google streetview in Luik de huizen te vinden die ik bedoel maar dat lukt nog niet echt ;). Het zijn van die dunne, tja.. schildjes ofzo? Die half over elkaar zitten? Echt oude huizen altijd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:16

Je bedoelt leien?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:18

Zit altijd alleen aan de zijkanten lijkt het wel? Aaaaarrrrgggghhh ik kan niet uitstaan dat ik geen foto kan vinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:19

Tengeltje *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* JAAAAAA dat bedoel ik. Nog nooit ergens anders gezien dan in België :D.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:28

Hahaha,wordt zelfs nog gebruikt bij nieuwe huizen of renovatie ook hoor,zowel op daken als muren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:17

Quebelle schreef:
Of de lattestores naar beneden!

Klinkt als een koffiezaakje :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:21

Damned schreef:
Wat me opvalt is dat Nederlanders (op bokt toch) met veel oudere auto's lijken rond te rijden terwijl Belgen precies sneller een nieuwe kopen?

Omdat ze hun auto gewoon sneller in de prak rijden :') ?

Ik verbaas me in België ook altijd over alles wat er op de snelweg/vluchtstrook ligt; banden, schoenen, stoelen etc.

Dan ook maar iets positiefs: mensen lijken wat netter gekleed/verzorgder in België, niet overdreven maar wel wat minder slonzig dan sommige Nederlanders.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:37

Quebelle schreef:
eclair98 schreef:
Culturele verschillen, hmmmm, ik vind de Belgen wat stugger, maar dat vind ik ook weer van sommige Friezen :')

Het mooiste vind ik wel dat ik iemand uit België kattin zei in plaats van poes :')

Poes betekent ook iets anders :')

Foef ook. :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:31

Tiggs schreef:
Damned schreef:
Wat me opvalt is dat Nederlanders (op bokt toch) met veel oudere auto's lijken rond te rijden terwijl Belgen precies sneller een nieuwe kopen?

haha, ik vermoed van niet.
Hier is het zo dat nieuwere auto's vaak minder CO uitstoot hebben en dus véél goedkoper zijn in onderhoud kwa verkeersbelasting, dan oudere auto's.
een nieuwe grote auto met zware motor maar weinig uitstoot kan je hier soms op de weg hebben voor 200 euro per jaar, terwijl een klein koekblikje van 20 jaar oud met veel uitstoot meer dan 1000 euro kan kosten per jaar.

Ik geloof dat in nederland eerder belast wordt op het gewicht van de auto? dus hoe kleiner en lichter het autootje hoe goedkoper, ongeacht leeftijd of uitstoot.
Daarom ook dat je in nederland vaak sportautootjes ziet met een heel veel pk, maar die kwa gewicht niet zoveel wegen, die zijn in belgië onbetaalbaar. Maar weinig de echt grote pick up achtige auto's.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:26

Tiggs schreef:
Damned schreef:

Ik verbaas me in België ook altijd over alles wat er op de snelweg/vluchtstrook ligt; banden, schoenen, stoelen etc.

Dan ook maar iets positiefs: mensen lijken wat netter gekleed/verzorgder in België, niet overdreven maar wel wat minder slonzig dan sommige Nederlanders.

kijken ze daarom zo naar me als ik in jogging broek gewoon naar de winkel straat ga ...
Haha slonzige Nederlander in België
Nou ja
Dik 100 jaar geleden was lommel Nederlands gebied