Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:59

purny schreef:
Wat ik van dit topic vind is dat er gewoon hele kromme reacties zijn. En dat maakt me eerlijk gezegd gewoon verdrietig.
Het gaat erom dat ik en vele andere bokkers met een wajong werken en onze steen bijdragen. Maar omdat wij dus 5% gekort worden(en in mijn geval ben ik 9% gekort) en degene die niet werken maar wel kunnen werken gewoon thuis zitten. Ik blijf erbij dat de 75% terug moet komen bij degene die een baan hebben. Het gaat immers goed met de economie toch? Waarom zouden wij er niet iets van mee mogen krijgen.
Ik ben van de 744 naar de 677 gegaan, dit is in mijn ogen geen 5% maar gewoon 9%.
Iedereen ging erop vooruit zei Rutte, wij zijn dus niet iedereen en zeker geen normale mens volgens deze man.
Alles is omhoog gegaan. De BTW, vaste lasten en wij worden gekort.
Ik heb er bijna spijt van dat ik dit topic heb geopend, aangezien alle reacties.

Ik voel met je mee purny. Je hebt gelijk , het korten van uitkering voor de Wajongers die nog kunnen werken is gewoon onrechtvaardig. Je wilde het probleem onder de aandacht krijgen en dat is je gelukt. Nu maar hopen dat ook de politiek zich nogmaals over deze beslissing wil buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:01

Ts, als het goed zal je Gemeente een potje hebben voor mensen die op of onder het sociaal minimum zitten. Of een klein beetje erboven. Vraag ontheffing Gemeentelijke belastingen en Hoogheemraadschap. Er zijn minimaregelingen. Ga daar mee aan de slag. En trek ook de Belastingdienst aan zijn haren. Voer je Zorgkosten als aftrekpost op die buiten de vergoedingen van je Ziektekosten vallen. Eigen Risico valt hierbuiten.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:29

Dat de uitkeringen gelijk worden getrokken is vervelend, maar wel logisch. Wajongers worden namelijk vaak ook weer een stukje gecompenseerd via bijvoorbeeld de jonggehandicaptenkorting. En als je echt 80-100% afgekeurd bent en je hebt hulp nodig bij bepaalde zaken dan kreeg en krijg je nu al een verhoging naar 85 of 100% minimumloon. Die regeling blijft onaangetast. Ook als je werkt.

Voor iedereen die werkt en nog in Wajong pre-2010 zit loont het sowieso bijna altijd om over te stappen naar de Wajong 2010. Werken doe je al dus geen last van re-integratie verplichtingen. Stel je hebt gestudeerd kan je ook nog je maatmanloon laten herbeoordelen waardoor werken altijd loont.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:43

purny schreef:
@Abacab: Ik ga bijna denken dat je niet weet wat een wajonger heeft. Wajongers kunnen niet overal werken, daar zijn andere banen voor nodig met veilige werkplekken. En die zijn er niet. Niet genoeg nee.

Erg kort door de bocht. Er bestaat niet zoiets als ''De Wajonger''. Heel diverse groep, met verschillende mogelijkheden en beperkingen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:52

purny schreef:
Abacab schreef:
Mooi gesproken Balou.

Ik ken ook een aantal gevallen van mensen met beroepsgerelateerde PTSS (politie, miltair, ambulace) . Echt schande zoals daar mee omgesprongen wordt. Daar mag wel wat meer geld naartoe.

Helaas ken ik persoonlijk van dichtbij te veel gevallen van Wajong waardoor ik zeg, die hele Wajong mag opgedoekt worden. Het is te luxe te makkelijk. Mensen moeten leren zelfstandig te worden en zon uitkering staat daar bij in de weg. het doet een te groot beroep op de mensen die wel werken en het houdt de mensen met een uitkering klein en soms zelf lui

Nee. De Wajong is een vangnet voor veel mensen.
Ik zou graag en ik denk heel veel wajongers zelfstandig willen zijn en niet iedere maand m'n hand ophouden voor het l*llige schijtbeetje. Ik zou graag 32 of 40 uur willen werken. Maar ik kan het niet.

Maar het is toch fijn dat het Schijtbeetje elke maand weer op je rekening staat. Zonder zou je pas echt problemen hebben. Mooi toch dat het bestaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:55

Precies Charley.
En dat steekt mij dus ook, dat het schijtbeetje dus niet gewaardeerd word.
Genoeg mensen hier in dit topic die zouden juichen om dat schijtbeetje. Dat stukje zekerheid elke maand.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 10-02-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:21

Mag ik toch nog wat vragen over dat stukje vrijwilligerswerk? Ik lees enerzijds dat mensen dat wel willen, maar niet kunnen. Dat laatste vind ik dan weer raar. Dat er niet voor iedereen passend werk te vinden is, snap ik. Maar vrijwilligerswerk zou toch bijna altijd moeten kunnen? En dat lijkt me juist zo zinvol om contacten te leggen, je CV op te bouwen en jezelf te ontwikkelen.

Dat mensen geen drie dagen in de week bijvoorbeeld in een verzorgingshuis aan de slag kunnen als vrijwilliger, snap ik ook. Maar je hebt zoveel soorten vrijwillige inzet waarmee je een steentje bij kan dragen. Ook soms nog redelijk vrijblijvend en laagdrempelig, zoals het uitlaten van honden in het asiel. Maar ook in een stichting als bestuurslid, bijhouden van Social media voor kleine organisaties, klussen etc. Dat zijn maar kleine, misschien simpele dingen, maar ze creëeren wel een sociaal netwerk. En je kan ook vrijwilligerswerk vanuit "thuis" doen. Dan kun je zelf ook je tijd indelen.

Maar hoe staan mensen met een Wajong uitkering daarin? Is daar ook nog vanuit een organisatie iets wat het uitvoeren van vrijwilligerswerk stimuleert eigenlijk?

Dit staat los van de discussie over de 70/75% want daarover heb ik geen vernieuwende mening :-)

connie64

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:28

beert, je bent wajong als er iets mankeert aan je...honden utlaten? in de verzorging werken?klussen?
zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:29

purny schreef:
Wat ik van dit topic vind is dat er gewoon hele kromme reacties zijn. En dat maakt me eerlijk gezegd gewoon verdrietig.
Het gaat erom dat ik en vele andere bokkers met een wajong werken en onze steen bijdragen. Maar omdat wij dus 5% gekort worden(en in mijn geval ben ik 9% gekort) en degene die niet werken maar wel kunnen werken gewoon thuis zitten. Ik blijf erbij dat de 75% terug moet komen bij degene die een baan hebben. Het gaat immers goed met de economie toch? Waarom zouden wij er niet iets van mee mogen krijgen.
Ik ben van de 744 naar de 677 gegaan, dit is in mijn ogen geen 5% maar gewoon 9%.
Iedereen ging erop vooruit zei Rutte, wij zijn dus niet iedereen en zeker geen normale mens volgens deze man.
Alles is omhoog gegaan. De BTW, vaste lasten en wij worden gekort.
Ik heb er bijna spijt van dat ik dit topic heb geopend, aangezien alle reacties.

Geen spijt hebben van dit topic, Purny! Ik vind het juist heel goed, en het heeft mij weer aan het denken gezet.

Ik had het zelf best goed de laatste jaren, en als ik iets over de Wajong hoorde, dacht ik onbewust ook vaak dingen als "zijn er ook veel teveel, kan best wat minder, men is in Nederland verwend, ik heb het ook zwaar gehad en toch altijd gewerkt" enz enz. En net als bijna iedereen ken ik ook wel mensen met wao die dat niet horen te krijgen in mijn ogen.

Maar door jouw topic, jouw verhaal en dat van anderen hier, ben ik toch weer even wakker geschud en realiseer ik me hoe blij ik ben dat ik gewoon fulltime kan werken. En dat we nou eenmaal niet allemaal hetzelfde zijn en kunnen. Ik wil niet dat we in NL mensen maar laten verrotten omdat ze het om wat voor reden dan ook niet redden in onze maatschappij zonder een beetje hulp. Ik vind de korting echt gewoon poedersuiker voor je, Purny, en snap heel goed dat je het onrechtvaardig vindt.

Dat geldt overigens ook voor de mensen die zelf ziek zijn, maar geen uitkering krijgen. Ik kan me hun frustratie heel goed voorstellen, en ook voor hen vind ik het oprecht klote dat ze in zo'n situatie zitten.

Ik ben geschokt door een paar reacties hier, van mensen die vinden dat de enige reden om niet mee te kunnen draaien in deze harde maatschappij is dat je bijna-dood in bed ligt. Dat vind ik nou echte geestelijke armoede.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:31

connie64 schreef:
beert, je bent wajong als er iets mankeert aan je...honden utlaten? in de verzorging werken?klussen?
zucht

Heb je mijn vraag gelezen? Ik vraag hoe mensen erin staan, omdat ik in de discussie las dat gezegd werd dat vrijwilligerswerk dan ook niet mogelijk was. En in de discussie las ik ook heel vaak dat de ene wajonger de ander niet is ;-).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:47

Je hebt ook vrijwilligerswerk wat vrijblijvend is. Dus als je je dag niet hebt( de wajongers die golven met wat ze aankunnen) je een andere dag(deel) kan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:50

Vrijwilligerswerk is alleen nooit zo vrijwillig.
Er wordt op je gerekend.
En als je lijf het niet toelaat en je ‘weer’ moet afzeggen zoekt het bedrijf ook iemand anders.

Ik vind zelf het feit dat ik nooit beter ga worden enkel maar zieker en met nog meer pijn erg frustrerend.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:52

luuntje schreef:
Er wordt op je gerekend.
En als je lijf het niet toelaat en je ‘weer’ moet afzeggen zoekt het bedrijf ook iemand anders.

Ik vind zelf het feit dat ik nooit beter ga worden enkel maar zieker en met nog meer pijn erg frustrerend.

Waar ik werk wel hoor. Er is een vaste dag afgesproken maar als dat veranderd is dat geen probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:55

Pipodipo schreef:
Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert? Er moet een prikkel zijn om de uitkering in te wisselen voor zelf verdiend geld en zo een eigen persoonlijk draagvlak op te bouwen.

Volgens mij gaat deze gedachtengang op een paar manieren fout:

- ten eerste: heel veel mensen ervaren al genoeg prikkels om aan de gang te gaan, en doen dat voor een groot deel ook. Als het niet in betaald werk is, dan bv als vrijwilliger. Er zijn ook heel veel wajongers die zelf (vaak zelfs ondanks het UWV) toch aan de gang gaan - opleidingen volgen, eigen bedrijven starten, ergens aan de gang komen. Niet omdat het ze zoveel oplevert, maar omdat zij dat waardevol vinden. Daar zijn al die prikkels niet voor nodig

- ten tweede: je krijgt nooit een 'eigen persoonlijk draagvlak'. Iedereen die werkt is afhankelijk van de beschikbaarheid van dat werk. Je zag met de crisis hoe snel veel mensen aan de rand stonden... (en dan blijkt ook hoeveel er over is van de sociale contacten via collega's: de meeste overleven een ontslag niet.)
Kun je nog zo goed je best doen maar dat lijntje is maar dun. We zijn uiteindelijk allemaal samen afhankelijk van onze maatschappij. Het idee dat je met een baan minder kwetsbaar of meer onafhankelijk bent dan met een uitkering is niet juist.

En juist voor mensen die zichzelf minder goed staande kunnen houden kan het nadelig zijn als de nadruk dan ligt op werk, ten koste bv van de sociale contacten: want als dat werk dan wegvalt heeft die persoon helemaal niets meer.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:57

luuntje schreef:
Er wordt op je gerekend.

Snap ik ook heel goed dat je in de eerste plaats aan jezelf moet denken. Zeker als je alleen maar zieker wordt (sterkte!).

Alleen er zitten toch ook mensen in de Wajong die uiteindelijk wel terug kunnen naar de arbeidsmarkt en waarvan ik me kan voorstellen dat het een meerwaarde is en ook voor jezelf de stap verkleint?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:05

Als je psychisch simpelweg niet meer belasting aan kan dan je normale dagelijkse dingen wordt vrijwilligerswerk erg lastig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:07

Maar dan ben ik benieuwd wat jullie van mensen met wajong vinden, die dagbesteding volgen als bv reintegratie project dat je het cak daarvoor moet betalen.
Voor mij was dat voor 4 dagen op een werkvloer dat ik 100 euro moest betalen, terwijl t uwv wou dat ik meer dagen daar zou werken.
Hoe krom kan t zijn om te moeten betalen als wajonger, om te willen werken been there done that.
En had t super naar mijn zin, maar kan toch onmogelijk betalen om te willen werken.

Thuis werken zou ik dolgraag willen, maar geen idee hoe je dat kan aanpakken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:09

lor1_1984 schreef:
Als je psychisch simpelweg niet meer belasting aan kan dan je normale dagelijkse dingen wordt vrijwilligerswerk erg lastig.

Daarom staat er ook dat dit goed zou zijn voor wajongers die uitzicht hebben om evt uit de Wajong te komen. Of wajongers die golvende dagen hebben en dus de ene dag meer aan kunnen als de andere dag.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:09

Hoezo betalen.? Kun je dat uitleggen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:10

beert schreef:
Alleen er zitten toch ook mensen in de Wajong die uiteindelijk wel terug kunnen naar de arbeidsmarkt en waarvan ik me kan voorstellen dat het een meerwaarde is en ook voor jezelf de stap verkleint?

Er zijn dan ook al heel veel mensen die dat doen. De vraag is ook of dat geaccepteerd wordt. Wat zie je? Iemand schenkt koffie bij het bejaardentehuis - "die had dus kunnen werken maar is daar te lui voor en wil liever een makkelijk leven zonder teveel verplichtingen" of "die doet erg haar best"?

We moeten uitkijken dat we niet een situatie creeren waarin mensen nooit voldoen. Want als je vrijwilligerswerk doet kan iemand ook best wel 'echt' werk doen, en als iemand betaald werk doet maar daarvoor aanpassingen nodig heeft, parttimer is, dat langzamer doet dan anderen of niet makkelijk instroomt in de 'enthousiaste en flexibele werkomgeving zonder 9-tot-5 mentaliteit' dat ook nog scheef aangekeken wordt.

Er is altijd wel wat te vinden waarop iemand, met een beperking dus want daarom zit iemand tenslotte in de wajong, niet zo presteert als de ideale werknemer. En dan is het al snel dus nooit goed genoeg... dan kan de maatstaf al snel worden 'zolang je gelukkig lijkt en je je redt in de wajong, kunnen we nog wel wat meer druk erop zetten' en dat lijkt me een heel desastreus uitgangspunt. (En nee, ik denk niet dat dat een bewust uitgangspunt is, maar dat het iets is wat er makkelijk onbewust insluipt. Dat we niet zoeken naar het punt waarop iemand goed kan functioneren, maar naar het punt waarop iemand het niet meer redt.)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:13

@shadow
Ik zou juist blij zijn met diegene. En ook voor diegene dat hij/zij een goede dag heeft en dit voor onze cliënten kan doen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:17

Ik heb de topic niet echt gelezen alleen de eerste pagina.

Maar hier ook een wa-jong uitkering en werk ook er naast wil heel graag van de uitkering af maar mijn baas wilt het niet... heb dan een onbepaalde tijds contract en hij wilt dat ik ook meer ga werken meer dan ik afgekeurd ben. Maarja het banketstaaf nu van het extra werken wil dat en doe dat dan soms ook gewoon krijg ik geen extra centje want tja dan word ik gekort weer op die Wajong..
en zeker nu ik van het UWV 50-60 euro minder krijg merk ik het wel...
1 ding ik kan met deze uitkering niet op me zelf wonen met hoeveel ik verdien...
maar ieder geval werd ik in december uit me hoofd gebeld door het UWV dat ik minder zou krijgen maar dat werd niet veel ofzo zei prima zie het vanzelf wel want tja helft van het verhaal verwacht ik al snel en snapte het ook nier echt. Tot ik dus vorige maand geld kreeg en day zo veel minder kreeg dacht ik oh oké zo veel...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:21

Ik lees steeds psychische omstandigheden op bokt in plaats een ernstige ziekte of handicap.., vraag mij af of een goede therapie en de juiste verwachting van je zelf als je nog zo jong bent niet beter op zijn plaats is.

Ik ken maar 1 wajonger, een kennis van mij waar ik heel erg op gesteld bent, super lieve meid, geen studiebol, geen ambities, nu gescheiden 2 kleine kinderen, maaren gelukkig voor met toeslagen en alimentatie kan ze zelfstandig blijven wonen in haar net gekochte 3 kamer flatje en de hypotheek makkelijk betwlen, zelfs sparen....ik gun het haar omdat ze mijn lieve kennisje is, jonge meid, dit in Nederland, goed voor zijn burger..

Ik ben in afwachting van een baan, 36 uur, zware baan, ga 1500 netto verdien, hoop dat het doorgaat, spring gat in de lucht, maar mijn kennisje heeft totaal 2000 en toen ik opperde dat ze lekker haar nagelstudio kon gaan beginnen, zei ik iets vies :D , dat hoeft niet meer, omdat ze het nu beter heeft dan met vriend voordat het uit ging.

Ik persoonlijk denk dat wij Nederlanders verwend zijn.....over de grenzen gaat men dood van d3 honger als je buiten de maatschappij valt en je geen familie hebt....de meeste Wajongers zijn nog jong en hebben ook familie en wonen of nog thuis of met partner en worden niet gekort door voordeurdelen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:27

Nu lees ik al een poosje mee en ben absoluut van mening dat het goed is dat er een vangnet is voor chronisch zieke jongeren die niet kunnen werken hierdoor. Echter schrijft pandour4evuh dat ze van 32 uur naar 36 uur werken per week is gegaan.
Huh??? Dat is toch een normale werkweek en dan kun je zo in een normale functie terecht. Dan heb je toch geen Wajong nodig?

Heb ik iets gemist dat ik dit zo zie?

Verder benijd ik niemand met een uitkering, maar nog veel onterechter is het dat de pensioenen van ouderen al jaren dalen. Zij hebben daar immers 40 jaar of langer voor gewerkt en betaald. En dan gaat het ook niet om banketstaaf bedragen.
Voor hen is er zeker geen plek op de arbeidsmarkt om wat te kunnen bijverdienen (uitzondering daar gelaten).

Probeer in oplossingen/mogelijkheden te denken en niet in problemen (5% minder inkomsten).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:28

antje_vip schreef:
Breek me de bek niet open over UWV. :\ Ik word ook gekort omdat ik nog een paar uurtjes per week werk, maar het wrange is dat je salaris alsnog 100% wordt ingehouden op de uitkering, terwijl je al wordt gekort omdat je kan werken.

Euh, je wordt niet gekort op je uitkering.
Je salaris wordt aangevuld.
Iets andere benadering.

Je uitkering betalen we net zijn allen. Je salaris verdien je zelf.