Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sheran schreef:Ik lig qua ecogedoe soms een beetje overhoop met mijn huisgenoten. Ik koop dan bijvoorbeeld recycle-toiletpapier omdat ik dat belangrijk vind, maar zij vinden dat geen fijn papier. Of ik wil geen toiletblokje, terwijl zij anders de wc vinden stinken. Ik heb al speciale GFT-zakken voor in de GFT-bak, maar zij willen daar niet aan meebetalen.
Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
Citaat:,,Aan het einde van de laatste ijstijd werd de lucht warmer en vochtiger, waardoor de hoeveelheid sneeuw die op de ijslaag viel verdubbelde", legt Zwally uit. Het gaat om gemiddeld 1,7 cm per jaar.
Citaat:,,Het goede nieuwe is dat Antarctica geen bijdrage levert aan de stijgende zeespiegel, maar er juist 0,23 millimeter per jaar van af haalt",
Citaat:Europese gletsjers waren de afgelopen 10.000 jaar eigenlijk vaker nog kleiner dan nu het geval is… Hoe kan dat?
Citaat:Naar mijn idee is de klimaatgrens aan het verschuiven. Tel daarbij de zonneactiviteit bij op En je komt op voor ons afwijkend weer.
aikon schreef:Vreemd dat wetenschappers zelf toegeven het fout te hebben.
https://doorbraak.be/aarde-weigert-hals ... te-warmen/
aikon schreef:En dat het warmer en vochtiger word op aarde schijnt weer goed te zijn voor een ijsgroei op Antarctica.
https://www.ad.nl/buitenland/ijskap-ant ... ~ae7ceaf5/Citaat:,,Aan het einde van de laatste ijstijd werd de lucht warmer en vochtiger, waardoor de hoeveelheid sneeuw die op de ijslaag viel verdubbelde", legt Zwally uit. Het gaat om gemiddeld 1,7 cm per jaar.Citaat:,,Het goede nieuwe is dat Antarctica geen bijdrage levert aan de stijgende zeespiegel, maar er juist 0,23 millimeter per jaar van af haalt",
Gletsjers die groeien!
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-0 ... w-zeeland/
Over europese gletsjers.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -de-alpen/Citaat:Europese gletsjers waren de afgelopen 10.000 jaar eigenlijk vaker nog kleiner dan nu het geval is… Hoe kan dat?
aikon schreef:Naar mijn idee is de klimaatgrens aan het verschuiven. Tel daarbij de zonneactiviteit bij op En je komt op voor ons afwijkend weer.
Janneke2 schreef:Citaat:Naar mijn idee is de klimaatgrens aan het verschuiven. Tel daarbij de zonneactiviteit bij op En je komt op voor ons afwijkend weer.
...dit moge waar zijn - "Nederland heeft erg veel buitenland".
En ook al die buitenlanden hebben 'afwijkend weer'.
Zo is wereldwijd 2016 het warmste jaar ooit (El Nino) en in de top 10 staan 9 jaren die met twintig beginnen...
(bron: knmi)
Citaat:Groenland is de grootste tijd in het verleden bedekt geweest onder ijslagen. Vanaf het jaar 900 is het in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan plotseling een stuk warmer geworden. Toen de Vikingen begonnen met hun veroveringen en ontdekkingsreizen, kreeg Groenland zijn huidige naam. Vanaf het jaar 1200 begon het er weer kouder te worden, en binnen ongeveer 200 jaar tijd was Groenland nauwelijks nog leefbaar.
Citaat:,,We zijn in overeenstemming met andere studies die een toename zien van het uitvloeien van ijs op het Antarctische Schiereiland en de Thwaites en Pine Island regio in West-Antarctica", zegt NASA-glacioloog Jay Zwally. ,,Maar we komen tot een andere constatering in Oost-Antarctica en het binnenland van West-Antarctica, waar we een ijsgroei zien die de verliezen in andere gebieden overstijgt."
Citaat:Door diverse studies is het welbekend dat ook de opwarming van aarde verantwoordelijk kan zijn voor een groter wordende gletsjer. De opwarming van de aarde zorgt namelijk vaak voor meer regenval en in zeer koude periodes kan deze extra neerslag zorgen voor meer groei.
Nikass schreef:Elena, ik heb het nergens over weldoeners of over "fout" dat maak jij ervan.
Ik vind het gewoon een ontzettend slap verhaal wat je houdt, dat wel.
oomens schreef:Nikass schreef:Het is maar net waar je naar wil streven: wil je proberen de wereld beter te maken of streef je ernaar dat de mensheid uitsterft?
Die twee zaken hoeven elkaar helemaal niet uit te sluiten. Integendeel zelfs.
enzino schreef:JewEmm schreef:Wetenschappers zijn er wel uit hoor... Alleen hoe hard alles veranderd, daar blijft altijd discussie over.
Ach, in de middeleeuwen waren wetenschappers het er ook over eens dat de aarde plat was. Alleen hoe groot die platte schijf is, daar was nog altijd discussie over.
Kuggur schreef:Nah, onzin, het waren niet "de wetenschappers" die dit beweerden in de middeleeuwen. Daarbij was het al véél langer bekend bij "de wetenschappers" dat de aarde rond was. Eratosthenes toonde dit lang voor de geboorte van Christus aan, én rekende behoorlijk nauwkeurig de diameter uit.
8nnemiek schreef:Allemaal fake news, toch, Enzino![]()
Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker op de kop. Stel je voor dat het niet waar blijkt te zijn en we voor niks de aarde schoner maken![]()
Het opschonen van de aarde heeft trouwens veel meer voordelen dan alleen de klimaatverandering tegen gaan. Het zorgt voor een betere en mooiere leefomgeving, minder ziekte, goed voor de economie, creëert werkgelegenheid..
enzino schreef:Dat wetenschappers iets beweren, of zelfs dat het overgrote merendeel van wetenschappers iets beweren, betekend niet dat het zo is. Het mooie van de wetenschap is juist dat je het tegenovergestelde kan beweren en op basis van metingen, argumenten en theorieën kan men vervolgens bepalen wat dichter bij de werkelijk lijkt te liggen. En misschien dat het 20 jaar later weer helemaal anders is.
De vraag is dus niet alleen of er een klimaatverandering gaande is, maar ook of de mens hier een bijdrage in heeft. En als dat zo is, dan is het nog maar de vraag of we er ook iets aan kunnen veranderen en tegen welke prijs dat kan. En hier zijn "wetenschappers" nog helemaal niet uit.
8nnemiek schreef:Allemaal fake news, toch, Enzino![]()
Het plaatje van Magrathea sloeg de spijker op de kop. Stel je voor dat het niet waar blijkt te zijn en we voor niks de aarde schoner maken![]()
Het opschonen van de aarde heeft trouwens veel meer voordelen dan alleen de klimaatverandering tegen gaan. Het zorgt voor een betere en mooiere leefomgeving, minder ziekte, goed voor de economie, creëert werkgelegenheid..