"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:06

Wat maakt eigenlijk dat ik verantwoordelijk ben voor andermans geluk en dus mijn halve salaris moet afdragen?

Wat een stom iets zeg. Ik ben toch Nederlander. Inwoner van dit land. En om dit land draaiende te houden als verzorgingsstaat betaal ik belatsting, wegenbelasting en zorgkosten. Wordt dit dan het volgende drama. Je mag je geen Nederlander noemen want de wereld is van iedereen? Jezus wat een gezeik.

MarlindeRooz

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:15

Wauw fleur, hoe rijk ben je wel niet dat je volledige salaris in de 52% schaal valt. Oh nee, dat kan niet eens... :?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:20

MarlindeRooz schreef:
Wauw fleur, hoe rijk ben je wel niet dat je volledige salaris in de 52% schaal valt. Oh nee, dat kan niet eens... :?

Het maakt niet uit hoeveel haar salaris bestaat. Het gaat om het feit dat wij hier wel allemaal aan mee moeten betalen of wij dit nu willen of niet. Niemand heeft gevraagd om oorlog, ook de vluchteling zelf niet. Maar ze hebben wel een aantal veilige landen doorkruist om hier te kunnen komen, terwijl het in andere landen ook veilig is.. Dus waarom moet het allemaal hier komen en komt het eigen volk op de 2e plaats? Want in feiten is dat zo, want de vluchteling is zielig en daar moeten wij allemaal maar begrip voor hebben en mogen niet eens onze mening vertellen want dan zijn we smerige racisten die geen inlevingsvermogen hebben.. Pff waarom had ik dit topic nog niet onstipt ookalweer.. 8)7

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:22

CharmingS schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het maakt niet uit hoeveel haar salaris bestaat. Het gaat om het feit dat wij hier wel allemaal aan mee moeten betalen of wij dit nu willen of niet.

Dat heeft natuurlijk betrekking op het hele leven hier. Ik betaal ook mee aan andermans kinderbijslag om maar een dwarsstraat te noemen. Ik kan mijn geld ook wel beter gebruiken dan het te investeren in een kind van een ander, maar goed, dat is een compleet andere discussie en gaat allang helemaal niet meer over de vluchteling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:23

CharmingS schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het maakt niet uit hoeveel haar salaris bestaat. Het gaat om het feit dat wij hier wel allemaal aan mee moeten betalen of wij dit nu willen of niet. Niemand heeft gevraagd om oorlog, ook de vluchteling zelf niet. Maar ze hebben wel een aantal veilige landen doorkruist om hier te kunnen komen, terwijl het in andere landen ook veilig is.. Dus waarom moet het allemaal hier komen en komt het eigen volk op de 2e plaats? Want in feiten is dat zo, want de vluchteling is zielig en daar moeten wij allemaal maar begrip voor hebben en mogen niet eens onze mening vertellen want dan zijn we smerige racisten die geen inlevingsvermogen hebben.. Pff waarom had ik dit topic nog niet onstipt ookalweer.. 8)7

Maar het komt niet allemaal hier. Hoe kom je daarbij.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:31

_San87_ schreef:
CharmingS schreef:

Maar het komt niet allemaal hier. Hoe kom je daarbij.[/quote]

Oke prima, moet ieder woordje afwegen. Dat bedoelde ik niet letterlijk, snap je zelf ook wel denk ik :)

Ze komen niet ALLEMAAL hier, maar veel wel.. Terwijl we nog niet eens de zorg konden geven aan de Nederlander voor dat de vluchtelingen hier kwamen, sorry maar ik ben toch echt voor eigen volk op de eerste plaats. En daarbij blijf ik :)

@Goof: Ik ben toch blij dat ik de een uitkering kreeg hoor toen ik even zonder werk zat, en nu werk ik weer en betaal ik voor een ander zijn uitkering.. Prima geen probleem want mocht ik ooit geen werk meer hebben weet ik dat er iemand belasting afdraagt voor mijn uitkering. En zo gaat het cirkeltje rond. Ben absoluut geen uitkeringstrekker trouwens hoor, heb 1 maandje uitkering gehad en dat wil ik liever niet meer, werk liever. Maar inderdaad dat gaat weer heel ergens anders over.

Mij gaat het vooral om dat de Nederlander naar de 2e plek word geschoven. En dat vind ik niet kunnen.. Zal er dan nog maar even bij zeggen dat ik niet vind dat vluchtelingen niks mogen hebben, maar eerst je eigen mensen helpen en dan de rest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:38

Daarbij vind ik het ook frappant dat Europa "alle" vluchtelingen op moet vangen. Waarom niet de vluchtelingen verdelen over de hele wereld. Rusland, VS, Canada, Australië, China ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:47

90% van de vluchtelingen bivakkeert buiten Europa.

Niet dat ik nu direct zeg 'houd die mensonterende kampen in Mali, (Lybie, Jordanië en noem het maar op) maar zoals ze zijn' -

maar wij als EU nemen zeker het leeuwendeel niet voor onze rekening.

Canada is trouwens nogal ijverig met het verwelkomen van bijvoorbeeld Syriers - dus dat gebeurt wel.
(Volgende vraag: wat vinden de native americans/ canadians daar precies van...?)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:53

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:30

Wat heeft het voor zin om jezelf continue met anderen te vergelijken? Daar wordt toch niemand gelukkiger van?
Ik ben blij dat ik in een land leeft waar sanitaire voorzieningen vanzelfsprekend zijn. Waar een sociaal vangnet is. Ik ben blij dat ik kan werken, omdat dat mij voldoening geeft. En dat daarnaast weinig energie overblijft door chronische ziekten accepteer ik. Ik ben blij met een dak boven mijn hoofd, ook al is het het kleinste appartement van mijn woonplaats. Jaren voor de vluchtelingencrisis waren er nl ook al te weinig huurwoningen dus dit was mijn enige en in verhouding heel dure optie.
Ik ben blij dat er nog steeds mensen zijn die het voorrecht om in dit veilige land te mogen wonen willen delen met mensen waarvan de wieg op een verkeerde plaats stond.

En nu jullie. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:38

Dat ons sociale stelsel niet gebaseerd is op veel extra mensen die meestal na jaren nog steeds in de bijstand zitten en geen inbreng hebben voor dat stelsel.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:55

Ofwel, er is werk aan de winkel. Minder bezig met opvang-naar-opvang, maar zo snel mogelijk de maatschappij in. Óf zo snel mogelijk weer naar huis. Meer focus op korte en vlotte procedures. En de toekomst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:07

Helemaal mee eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:17

CharmingS schreef:
Ik bedoel hier niet mee dat de vluchtelingen hier over klagen, maar dat was meer een antwoord op iemand die daar op reageerde dat ze het daar zo slecht hebben in de opvangen. En ik wil daar alleen maar mee zeggen dat het zo slecht nog niet is. Als ik geen 2 honden zou hebben gehad zou ik ook best in een studentenhuis willen wonen hoor, zo erg is dat namelijk niet.

Ach, in die goede oude tijd dat ona nog studeerde: ik heb bijna 10 jaar op kamers gebivakkeerd.

Maar een asielzoeker ontvangt minder uitkering dan een Nederlander die voor die uitkering heeft gewerkt.
(En woont in een kippehokje wasr ik helemaal gek van zou worden.)

Citaat:
Maar de overheid moet niet vergeten dat er nog meer mensen in Nederland wonen die ook heel erg graag een huis willen.

In mijn beleving hebben we de afgelopen 17 jaar vrijwel onafgebroken rechtse kabinetten gehad. (Balkenende 4 leek nog ergens op...)

Ik ben het met je eens dat het zo zou horen, maar een rechts kabinet zegt: "dat is je eigen verantwoordelijkheid".
En wat een rechts kabinet doet is nog gemener: 100 jaar terug kon je als arbeider lid worden van een wooncoöperatie en dan kon je het zelf regelen.
Je wordt dus gewoon door de rechtse hap bedonderd waar je bij staat:
ze zeggen dat je het zelf moet doen
en ze ontnemen je die mogelijkheid (coöperaties moesten fuseren, als een bedrijf worden etc etc.).
-:(-
Citaat:
Nogmaals daar kunnen hun niks aan doen, maar de gemeente en overheid wel. En daar ligt mijn frustratie en absoluut niet bij de vluchtelingen..

Ja, precies.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-11-17 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:17

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:04

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:18

Immigranten staat niet gelijk aan Syriërs. :)
Canada wil ook graag mensen met kennis. Die al direct gaan bijdragen. Die komen niet binnen als ze niet al werk hebben geregeld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:26

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/01/re ... 0-a1205559

Even wat ik zo snel kan vinden over Canada in 2015. Wel opvallend dat er een factor 10 tussen het getal van bruintje123 en deze bronnen zit.

Ook deze bron geeft redelijke aantallen aan: 25.000 van 11/2015 t/m 2/2016. En t/m 1/2017 in totaal zo'n 40.000 syriers.
http://www.cic.gc.ca/english/refugees/w ... stones.asp

Dit is dus nog los van andere vluchtelingen. Canada heeft 2x zo veel inwoners als Nederland. Ze hebben dus tussen de 275.000 en 300.000 vluchtelingen toegelaten, dat komt neer op 7.8 tot 8.5 vluchtelingen per 1000 inwoners. Nederland zit op 2.1 vluchtelingen per 1000 inwoners (08/2016-08/2017) met 36.625 vluchtelingen, ongeveer een kwart. Overigens waren daarvan 14.663 syriërs, 40%. Overigens is ook 40% kind van de vluchtelingen.

https://www.werkwijzervluchtelingen.nl/ ... komst.aspx

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:31

Canada verwelkomt Syriërs - maar ehm: dat is geen 3e wereld land hoor.
Ze hebben al tientallen jaren een dictator (eerst papa, nu zoon Assad) maar verder is het een land met vaklui, kenniswerkers en noem maar op.

Volgens republiek Allochtonië vangen wij als EU 7% van alle Syrische vluchtelingen op. (Contra: "...waarom moeten ze allemaal hier heen komen?!" - dat doen ze dus niet.)

En als het klimaat wereldwijd nog een beetje verder opwarmt |(
en de bron van de Nijl opdroogt |( |(
moeten 80 miljoen Egyptenaren elders heen.
(Ik moet er niet aan denken. Dus wie dat ook niet wil: de maatregelen zijn nu nog mogelijk....!)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:49

Ik vind dat wel goed bedacht hoor, van die 2.1 vluchteling per 1000 inwoners, maar canada en nederland vergelijken loopt een beetje mank .. canada heeft na rusland het meeste oppervlak ter wereld :')

Vwb de bevolkingsdichtheid echter, staat Nederland op plaats 27 (504 inwoners per km2), het hoogste EU land op het lijstje, daarna volgt Belgie (363 / km2),
over Duitsland zegt men dit "Duitsland heeft daarmee de grootste bevolking van de landen van de Europese Unie. Het is tevens één van de dichtstbevolkte landen van Europa, met meer dan 230 inwoners per km². Alleen België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een hogere bevolkingsdichtheid."

Canada zit dan op 3,6 mens per km2.. Zelfs per stad (even de drukste genomen, Amsterdam heeft 5148 inw per km2 en Toronto 4492 per km2), t scheelt dus ook een beetje qua ruimte..

Dus om dat zo een beetje 1 op 1 te vergelijken is misschien ook niet helemaal eerlijk?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:49

Het maakt toch niet uit wie meer vluchtelingen heeft, het is toch geen wedstrijd of wel dan?

Het gaat er om dat we hier ruimte te kort komen.. Dus ik ben er ook inderdaad voor om alle vluchtelingen te verdelen naar ruimte en niet naar cijfers. Bot gezegd vol=vol, als er niks meer bij kan dan kan dat niet. En dan wil onze overheid toch maar weer laten zien dat ze het zo goed voor hebben met iedereen, maar eigen mensen die vergeten ze.

Als ze nou eens een hoop zouden verminderen met mensen toelaten in Nederland dan zouden ze IEDEREEN dus ook vluchtelingen een stuk beter helpen.

Canada is zo'n slecht land nog niet om te moeten verblijven, Australie heeft geloof ik ook nog ruimte genoeg over om noodwoningen te maken, net als Rusland..

Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik me in die landen niet echt heb verdiept wat betreft vluchtelingen.. En wat hun daar al voor doen..
Snap ook wel dat de vluchtelingen zo dicht mogelijk bij "huis" willen blijven als mogelijk, maar ik denk dat deze bovenstaande landen hun ook wel genoeg te bieden hebben.

Ik ben voor vluchtelingen als ze ook echt goed geholpen kunnen worden! Zonder dat dat ten kosten gaat van een ander.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:01

Ruimte alleen is niet het enige criterium. Er moet ook genoeg verdiend worden om die mensen te onderhouden, of ze moeten op een of andere manier zelf geld opleveren. Australië is hierin wel een mooi voorbeeld. Er is ruimte genoeg daar, maar niet echt een grote behoefte aan goedkope arbeidskrachten. Of ja, die is er wel, maar daarin wordt ruimschoots voorzien door de grote aantallen backpackers. Die backpackers hebben bovendien als voordelen t.o.v. vluchtelingen dat ze a) naast arbeidskrachten ook toerist zijn en doorgaans dus veel meer besteden in de Australische economie b) niet doorgaans een gezin meenemen dat vooral geld kost en c) na maximaal een jaar zelf weer vertrekken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:07

Hoezo: goedkope arbeidskrachten?

De huidige vluchtelingencrisis is gelukkig nog niet dat 80 miljoen Egyptenaren elders heen moeten, omdat de Nijl is opgëdroogd.

We praten over Syriërs. De Syrische arbeiders, schoonmakers etc bestaan heus wel maar zitten in Jordanië. Of Libanon.

We hebben het dus over hoog opgeleide migranten. Onvrijwillige migranten - maar "behoefte aan ongeschoolde arbeiders" is niet aan de orde.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:17

Mizora schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/01/re ... 0-a1205559

Even wat ik zo snel kan vinden over Canada in 2015. Wel opvallend dat er een factor 10 tussen het getal van bruintje123 en deze bronnen zit.

Ook deze bron geeft redelijke aantallen aan: 25.000 van 11/2015 t/m 2/2016. En t/m 1/2017 in totaal zo'n 40.000 syriers.
http://www.cic.gc.ca/english/refugees/w ... stones.asp

Dit is dus nog los van andere vluchtelingen. Canada heeft 2x zo veel inwoners als Nederland. Ze hebben dus tussen de 275.000 en 300.000 vluchtelingen toegelaten, dat komt neer op 7.8 tot 8.5 vluchtelingen per 1000 inwoners. Nederland zit op 2.1 vluchtelingen per 1000 inwoners (08/2016-08/2017) met 36.625 vluchtelingen, ongeveer een kwart. Overigens waren daarvan 14.663 syriërs, 40%. Overigens is ook 40% kind van de vluchtelingen.

https://www.werkwijzervluchtelingen.nl/ ... komst.aspx

Denk dat je de bevolkingsdichtheid van een land ook zeker mee moet nemen. Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen van de wereld. Je moet ook maar de ruimte hebben!
Wij stonden in 2015 op plaats 27 met 408 mensen per vierkante kilometer. Even ter vergelijking, zoek eens op hoeveel koeien, varkens en kippen je mag houden op een vierkante kilometer en leg dat procentueel verhoudingsgewijs eens naast onze bevolkingsdichtheid.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 29-11-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:20

Zijn er hier ook mensen die serieus wel eens met Syriërs gepraat hebben? Die mensen zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid dan jij en ik! :+

Altijd handig om goede artsen Ed te hebben toch?