Eerste wolf op de veluwe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

De wolf in nederland; goede zaak of niet?

Goede zaak!
308 (74%)
Geen goed plan
106 (25%)

Totaal aantal stemmen: 414

sureido

Re: Eerste wolf op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:10

Tegen gestemd. Wat moet zo’n beest hier in Nederland? Ze sporen echt niet als ze zulke dieren hierheen halen. Kijk maar naar de wilde zwijnen, was allemaal super leuk en nu? Nu fokken ze als een gek en zijn er veel te veel voor dit dichtbevolkte land.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:26

sureido schreef:
Tegen gestemd. Wat moet zo’n beest hier in Nederland? Ze sporen echt niet als ze zulke dieren hierheen halen. Kijk maar naar de wilde zwijnen, was allemaal super leuk en nu? Nu fokken ze als een gek en zijn er veel te veel voor dit dichtbevolkte land.

Um... Die wolven worden hier niet heen gehaald. Die komen uit zichzelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:05

En gelukkig verdwijnen ze weer net zo snel :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:23

Ach, uiteindelijk zijn wij in hun leefgebied gaan wonen, dus ze hebben in principe het recht :+
Net als dat mensen in Florida gaan wonen en dan klagen over alligators. Tja, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Maar Nederland is tegenwoordig jammer genoeg zo dichtbevolkt dat er wel trammelant van moet komen en dat zou voor beide kanten heel vervelend zijn, waarbij de wolf waarschijnlijk aan het kortste eind trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:45

Quir schreef:
De realiteit laat anders toch echt heel wat anders zien, Janneke... Ze raken wel degelijk in paniek en gaan ook door de draad heen.

Eens. Ik heb er ook wel eens door de draad heen zien hollen omdat er een vieze, valse hond achteraan zat. Zal bij een wolf heus niet anders zijn.

Maar zolang niemand met harde cijfers komt die aantonen dat er massaal paarden worden verorberd door wolven in landen waar wolven leven, maar ik me niet zo druk. Ik denk trouwens dat er veel meer paarden gebeten worden door honden dan door wolven, maar er is gelukkig ook nog niemand die me gevraagd heeft of ik voor of tegen honden in Nederland ben.... :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:40

JewEmm schreef:
sureido schreef:

Um... Die wolven worden hier niet heen gehaald. Die komen uit zichzelf.

Dat snap ik zelf ook wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:34

Cayenne schreef:
Ach, uiteindelijk zijn wij in hun leefgebied gaan wonen, dus ze hebben in principe het recht :+
Net als dat mensen in Florida gaan wonen en dan klagen over alligators. Tja, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Maar Nederland is tegenwoordig jammer genoeg zo dichtbevolkt dat er wel trammelant van moet komen en dat zou voor beide kanten heel vervelend zijn, waarbij de wolf waarschijnlijk aan het kortste eind trekt.

Dan ben ik wel weer nieuwsgierig wat het leefgebied van de mens was. Komen wij van de maan of zo?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:49

Marie_Anne schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm - waar het mij hoofdzakelijk om ging (voor mijn emoties op de loop gingen...)
...was het feit, dat paarden die goed op elkaar zijn ingespeeld (en -tig generaties lang geen wolven hebben meegemaakt) nog precies weten wat te doen.

En dat is geen rengalop, of zoals iemand hiervoor zei 'blind door het draad lopen'.

(...)
maar met wetenschappelijke observatie van Koniks in Estland.

De Koniks in Estland vergelijken met paarden in Nl? Nog afgezien van de verschillen tussen de paarden zelf, ik denk niet dat die Koniks in postzegelpaddockjes staan, vaak alleen of in paartjes? En geen kant op kunnen? Kom nou zeg...

Beste mensen,
ik maak me ook zorgen over de consekwenties van de komst van de wolf.
Dat ten eerste.

2e: Marie Anne: deze Koniks die ik noemde zijn in Nederland geboren.
Mogelijk hebben Koniks meer overlevingsinstinct dan KWPN'ers, dat zou kunnen. Maar er zijn ook mensen met bijvoorbeeld Fjorden die 'snachts buiten staan.
Uiteraard had ik het over een goed op elkaar ingespeelde kudde en op zich is er ruimte. (Er hoeft geen kilometers gegalopeerd te worden, maar er is voldoende mogelijkheid om een strategische opstelling te maken.)

3: Quir: ik heb nergens gesteld dat de mogelijkheid van vluchten 'niet gebeurt'.
Mijn opmerking was een degelijk gefundeerde, die de optie 'in rengalop door her draad' nuanceert.
Gewoon nuance.
(Komt bokker X:'ze gaan wel degelijk door het draad, ik geb het zelf zien gebeuren.' Ik geloof het grif.)
Maar op dat soort gedoe zit ik niet te wachten. Die paniek is per definitie een optie - wat valt er te verzinnen...? Afgezien van de 21ste eeuw: dingen als voldoende ruimte, een op elkaar ingespeelde kudde - en de lijst kan wellicht langer zijn - bieden mogelijk ook bescherming.

4) ...ik ga dit zeurtopic denk ik ontstippen.
Praat ik over wetenschappelijk onderzoek, word ik belachelijk gemaakt want het zou een natuurfilm zijn, 'en het gaat in het echt heel anders dan in de film...'

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:39

Janneke2 schreef:
4) ...ik ga dit zeurtopic denk ik ontstippen.
Ach Janneke, dat was volstrekt niet mijn bedoeling, laat staan je belachelijk maken. Dus als ik ook maar iets te maken heb met je beslissing en je teleurgestelde gevoel, dan echt sorry, want dat is en was absoluut niet de bedoeling.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:34

In ranst zijn 10 schapen doodgebeten,er word nu met de vinger naar de wolf gewezen.Ben benieuwd of hij zo dicht tegen antwerpen aanzit.

persoonlijk vind ik het verhaal van Janneke over de paarden die zich verdedigen niet zo gek.Ik denk dat je paarden die in groepsverband 24/7 buiten leven niet kunt vergelijken met stalpaarden.Onze paarden leven op 4 ha en eigenlijk verwilderen ze dan een beetje.Ik heb ze ook al eens een hond zien aanvallen met een paar.Die gaan niet zomaar door de draad voor iets. Geen idee hoe ze op een wolf zouden reageren of dat ze het verschil zien met een hond?Een vos laten ze wel met rust die loopt rustig over de wei.Mijn eigen honden doen ze ook niks.Maar honden die op ze gaan jagen die hebben het zitten,daar gaan ze achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:53

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:59

Ik weet het Safina het was al in het nieuws dat de slachting door honden was gebeurd volgens experts en de wolf toen in leopoldsburg zat. Hoop dat de eigenaar van de honden zijn honden voortaan bij houd kan me niet voorstellen dat dit 1 hond is geweest.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:11

Er worden nog dna stalen genomen van de kadavers in Ranst, wie is er immers zeker van dat de gezenderde wolf de enige is die er in deze contreien rondloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:35

beatje schreef:
Ik weet het Safina het was al in het nieuws dat de slachting door honden was gebeurd volgens experts en de wolf toen in leopoldsburg zat. Hoop dat de eigenaar van de honden zijn honden voortaan bij houd kan me niet voorstellen dat dit 1 hond is geweest.

Ach, je leest regelmatig dat honden schapen doorbijten en/of verwonden. Het gebeurt gewoon bestwel vaak. Ook grotere aantallen schapen door één hond. Maar nu gaan mensen een stuk sneller naar de wolf wijzen, vermoed ik. Nog zonder dat vastgesteld is of het ook echt een wolf was.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1369432 ... hapen-dood
https://www.google.nl/amp/s/www.rtvnoor ... hapen-dood
https://www.bd.nl/aalburg/husky-richt-s ... ~a357eb8f/

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:18

Het lijkt me dat een wolf ze ook niet dood bijt en vervolgens laat liggen? Dat is onlogisch. Laat staan meerdere schapen in één wei.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:43

De schapen waren wel behoorlijk afgevreten.Vond het geen fijne beelden in het nieuws maar je er miste een poot al het vlees rond zijn keel was weg dus je zag alle halswervels en een stuk van zijn buik was weg.Bij een ander schaap was de baarmoeder uit de buik getrokken en de lammetjes uit de buik weg.Dus het waren wat horror tafrelen. Maar volgens de experts eten wolven anders buiten dat de wolf ook nog eens niet in de buurt zat.Het lijkt me als schapenboer best heftig je beesten zo aan te treffen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:29

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:36

Tja... Zo'n alarm werkt natuurlijk alleen als de wolf gezenderd is. En dat zijn er niet zo veel. Daarbij... Wat kan er voor extra's gedaan worden door boeren als er zo'n alarm afgegeven wordt? Ik ben er nogal sceptisch over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:10

Van de week een hele mooie documentaire gezien over de Schotse Highlands waar mensen bezig zijn om allerlei soorten dieren die daar oorspronkelijk waren weer terug te plaatsen. Zo word er op dit moment een discussie gevoerd of de wolf en de beer weer terug ingevoerd hoort te worden. De beer laten we eventjes voor wat het is. Maar wat ik heel erg mooi vond, was dat DE man die hier erg enthousiast over is, zei, dat de wolf terug invoeren in de HIghlands alleen maar kan na een diepgaande discussie en ja zeggen van de Highlanders als ze alle in en outs kennen en de nadelen die daar bij horen ook kunnen accepteren. Want zo vertelde de man, weer wolven in het land, is echt niet alleen maar leuk, hoe gaaf hij zelf het ook zou willen.
De Highlands is onvergelijkbaar met Nederland als het gaat om de enorme uitgestrektheid etc. Ik moest gelijk aan dit topic denken, waar het al gauw de voor- en tegenstanders zijn, terwijl inderdaad die mensen die het gaan betreffen heel goed moeten nadenken of zij die nadelen die er ook aan kleven wel willen in Nederland.
Mochten mensen dit niet willen, dan kunnen de meeste wolven (vanwege de zenders etc) gevolgd worden en zo nodig weggevangen en elders in een uitgestrekt gebied uitgezet worden. Ik pleit voor een goede discussie hierover en goed nadenken in Nederland en ook beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:06

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:23

Ennnn weer eentje in Duiven! Die was ook in Wageningen gezien vanochtend blijkbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:37

Dieren en omgeving is ie ook geweest, is ook gefilmd rustig dravend over een graspad

En wij hebben afgelopen weekend twee wolven gezien in sauerland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:44

Dieren ja? Waar is dat bevestigd.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:44

Ik kom hier meelezen. Ik vind het zelf totaal geen probleem als de wolf terugkomt.
Ik ben wel benieuwd naar waar er allemaal al een gesignaleerd is en waar ze nog gezien gaan worden. Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze zo zeker weten dat het wolven zijn via foto's. In het verleden zijn er natuurlijk al vaker misverstanden met wolfhonden geweest en laatst had ik een nieuwsitem gezien met een "expert" die dingen beweerde over wolven en honden die zo ontkracht konden worden.

Al met al een interessant iets om te volgen, vind ik. :)