Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:22

Omdat er elke dag dan wel een feest van een geloof is.
Daarnaast hadden de andere moslims ook tijd om te komen.
Dus waarom dan noodzaak van verschuiven?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:23

Delphi: wat is niet Nederlands? Nederlands is nu eenmaal een multi culturele samenleving...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:23

Mag ik even corrigeren trouwens. Tolerantie is hier niet aan de orde. Tolerantie is het als je in bed ligt met hoofdpijn en je buren zijn aan het barbecuen en je zegt er niks van omdat het normaal nette buren zijn waar je geen last van hebt. Dat maakt niet dat je het leuk vindt, je verdraagt het alleen.

Dat is niet het woord waar je naar zoekt denk ik als het gaat om het verwelkomen van buitenlanders :)

Nederland is trouwens ook geen multiculterele samenleving, het gros van de mensen is namelijk nog steeds Nederlands. (En kom nu niet aan met 'dat is ook aan het veranderen hoor', er komt hier echt geen moment dat er (ongeveer) gelijke hoeveelheden Nederlanders en moslims zijn).
Een multiculturele samenleving houdt in dat er meerdere hoofdculturen zijn

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:24

Delphi schreef:
Celiien, maar waarom moet school rekening houden met niet-Nederlandse feestdagen en gewoonten? Kijk ze vragen er vrij voor en krijgen bijzonder verlof toegekend .... prima, maar moeder had zelf ook tijdig naar school kunnen gaan om te kijken of ze samen tot een oplossing konden komen.
Als je bijzonder verlof aanvraagt, vind ik wel dat je als moeder zelf hoort na te gaan wat je kind dan mist die dag en daar zelf actie op moet ondernemen.

Zo had moeder waarschijnlijk best met haar dochter op en neer kunnen komen voor de foto en daarna weer lekker thuis verder feesten.

Omdat die vrije dagen voor dit soort feesten 9/10x aan het begin van het schooljaar duidelijk zijn. Daarnaast zijn data zoals suikerfeesten/offerfeesten algemeen bekend. Zo moeilijk moet het niet zijn voor een school om de agenda van schoolfoto's een dag te wisselen en hier van te voren rekening mee te houden..

bruintje123 schreef:
Het gaat ook nog wel fout.
Het is alleen de vraag wanneer.
En andere landen (plaatsen) hebben er al mee te maken gehad.
Parijs, Brussel, Londen, stockholm, enz enz

zo das een heftige stap die je maakt van iemand die moslima is en discriminatie aankaart naar de ISIS..

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:25

Delphi schreef:
Celiien, maar waarom moet school rekening houden met niet-Nederlandse feestdagen en gewoonten? Kijk ze vragen er vrij voor en krijgen bijzonder verlof toegekend .... prima, maar moeder had zelf ook tijdig naar school kunnen gaan om te kijken of ze samen tot een oplossing konden komen.
Als je bijzonder verlof aanvraagt, vind ik wel dat je als moeder zelf hoort na te gaan wat je kind dan mist die dag en daar zelf actie op moet ondernemen.

Zo had moeder waarschijnlijk best met haar dochter op en neer kunnen komen voor de foto en daarna weer lekker thuis verder feesten.

Je vraagt het niet aan mij, maar toch antwoord ik even.
Wat maakt een feestdag Nederlands?
Kerst, Pasen, Pinksteren en weet ik het, Hemelvaart zijn allemaal feestdagen gebaseerd op religie en niet op land. Toevallig waren hier en zijn hier in Nederland veel katholieken, waardoor dergelijke feestdagen op grote schaal worden gevierd. Maar tegenwoordig zijn er veel meer geloven op grote schaal in Nederland. Wat maakt een feestdag van hen minder waardevol dan dat van een katholiek persoon?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:25

Celiien schreef:
bruintje123 schreef:
Het gaat ook nog wel fout.
Het is alleen de vraag wanneer.
En andere landen (plaatsen) hebben er al mee te maken gehad.
Parijs, Brussel, Londen, stockholm, enz enz

zo das een heftige stap die je maakt van iemand die moslima is en discriminatie aankaart naar de ISIS..

Was helaas ook maar een kwestie van tijd voor iemand zo'n uitspraak zou doen :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:27

bruintje123 schreef:

Als je even goed nadenkt weet je dat het eerste niet waar is, ten tweede je kan best nagaan dat er overwegend in nederland qua geloof Christen, Joden en Islamieten zijn. Dan kan je die drie best van te voren nagaan, dat is ansich niet een heel grote moeite.
Is het zo moeilijk om dan rekening te houden met anderen, echt waar?!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:28

Jennifuur schreef:
Delphi schreef:

Kerst, Pasen, Pinksteren en weet ik het, Hemelvaart zijn allemaal feestdagen gebaseerd op religie en niet op land. Toevallig waren hier en zijn hier in Nederland veel katholieken, waardoor dergelijke feestdagen op grote schaal worden gevierd. Maar tegenwoordig zijn er veel meer geloven op grote schaal in Nederland. Wat maakt een feestdag van hen minder waardevol dan dat van een katholiek persoon?

*of protestants*
Dikgedrukt: lees het topic even door, er werd al gezegd dat er meerdere gradaties van zwaarte binnen een geloof zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:30

Celiien schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens...

maar om nu te zeggen "is het moeilijk om rekening te houden met anderen" en dus te suggereren dat er met níemand rekening gehouden wordt is ook niet waar.

De school heeft in dit geval hun best gedaan. Ja het kan beter, en dat zullen ze wellicht volgend jaar beter doen (althans, daar ga ik even vanuit).
Maar om nu te zeggen omdat het voor 1 mevrouw niet goed uitkwam, dat er dan 'geen rekening met anderen' gehouden wordt, gaat mij wel wat ver...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:32

Cer schreef:
Celiien schreef:

De school heeft in dit geval hun best gedaan. Ja het kan beter, en dat zullen ze wellicht volgend jaar beter doen (althans, daar ga ik even vanuit).
Maar om nu te zeggen omdat het voor 1 mevrouw niet goed uitkwam, dat er dan 'geen rekening met anderen' gehouden wordt, gaat mij wel wat ver...

Maar er wordt gereageerd op iemand die aangeeft dat je in NL niet kunt verwachten dat we rekening gaan houden met buitenlandse geloven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:33

Cer schreef:
Celiien schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens...

maar om nu te zeggen "is het moeilijk om rekening te houden met anderen" en dus te suggereren dat er met níemand rekening gehouden wordt is ook niet waar.

Gelijk in, sorry, had ik meer moeten nuanceren :j Was iets teveel gespeeld op bruintje123 over waarom het dan wel niet zou moeten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:39

Moderatoropmerking:
Nogmaals het iets dringender verzoek om bij het onderwerp te blijven. Opmerkingen over buitenlanders of moslims in het algemeen, of wat wel/niet Nederlands is, zijn niet relevant. Laat staan opmerkingen over aanslagen. Hou de discussie bij dit specifieke incident, het zou jammer zijn als het topic ontspoort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:39

Celiien schreef:
bruintje123 schreef:

Als je even goed nadenkt weet je dat het eerste niet waar is, ten tweede je kan best nagaan dat er overwegend in nederland qua geloof Christen, Joden en Islamieten zijn. Dan kan je die drie best van te voren nagaan, dat is ansich niet een heel grote moeite.

Dus andere geloven buiten sluiten. Zo zeg, dat is pas echte discriminatie.
Maar hey, als we het voor de islam maar goed doen in Nederland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:40

LadyMadonna schreef:
Bruintje, wat is er zo erg aan de dag verschuiven? Krijg je geen enge ziektes van....
Toen ik 12 was had ik een Marokkaanse jongen in de klas, was het enige buitenslandse gezin in het dorp...
Zijn ouders waren erg betrokken bij de school en gingen altijd mee als begeleiding met schoolreisjes etc. Er werd dan ook gewoon rekening mee gehouden dat schoolreisjes niet tijdens een offerfeest of Suikerfeest oid vielen... hebben we niks van gekregen, we zijn er niet slechter van geworden, en tja, mevrouw had altijd van dat heerlijke Marokkaanse brood bij, dus we wilden maar wat graag dat ze mee gingen ;).
Het moet niet, maar er is ook niks mis mee...

Er wordt hier door iedereen van uit gegaan dat zowel school als moeder op tijd aangegeven heeft dat er op die dag wat bijzonders was. Dat is nog maar de vraag. Heeft de moeder wel vrij gevraagd? En hoe lang van te voren dan? School moet dit soort dingen redelijk lang van te voren plannen ivm planning fotograaf, maar wanneer heeft de moeder aangegeven dat kind die dag niet op school zou zijn? Begin van het schooljaar, 1 dag na aankondiging schoolfoto is op dag ... of bv 2 dagen voor de dag zelf?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:44

bruintje123 schreef:
Celiien schreef:

Maar hey, als we het voor de islam maar goed doen in Nederland.

Prettig ondertoontje.

In ieder geval, Als je die drie geloven, wat de drie grootste geloven, als basis neemt voor de bijzondere (feest)dagen in nederland, heb je een groot deel van de kinderen gedekt. Mocht er dan nog een ander geloof zijn welke op de school voorkomt, weet de school dit uiteraard van te voren en kan dit worden toegevoegd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:53

Celiien schreef:
bruintje123 schreef:

Er zijn helemaal niet overwegend joden en islamieten. Volgens het cbs is 40% van de volwassen bevolking in Nederland is christen, 5% moslim, 6% joods.... de Nederlandse feestdagen zijn logischerwijs al tijdenlang rond de christelijke feestdagen gepland. Je kunt in overweging nemen of dat nog nodig is nu er steeds minde christenen zijn, maar dat is nu niet aan de orde. Het is nu eenmaal nog zo.

Moslims zijn dus ruim in de minderheid, waarom moet dan alles daarom heen gepland worden? Het zou aardig zijn als school dat heeft gedaan als er veel islamitische kinderen op die school zitten. Maar naar ik begreep is het geprobeerd en niet gelukt. Tja, jammer van de foto maar het is niet anders zou ik dan denken. Blijkbaar was de foto niet belangrijk genoeg om even 5minuten voor de camera te gaan zitten :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:55

bruintje123 schreef:
Celiien"
[quote="bruintje123 schreef:

Maar hey, als we het voor de islam maar goed doen in Nederland.[/quote]

Wel nu worden alle andere geloven behalve het christendom buitengesloten, omdat de huidige christenen toevallig het geluk hebben dat al hun feestdagen wettelijke feestdagen zijn.
Wat is meer discriminerend, alle andere geloven buitensluiten buiten de grootste, of alle geloven buiten de drie grootste?

Overigens zijn er in Belgie 6 erkende geloven dacht ik, en vind ik dat zolang vrijheid van godsdienst in de grondwet staat, men zou rekening moeten houden met deze 6. In het voorbeeld van de school zou deze dus geen belangrijke activiteiten moeten plannen op feestdagen van de erkende geloven, of van de erkende geloven aanwezig op die school, wat er waarschijnlijk nog minder zijn dan 6.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:57

Jennifuur schreef:

LadyMadonna schreef:
Delphi: wat is niet Nederlands? Nederlands is nu eenmaal een multi culturele samenleving...

Aan een offerfeest vind ik niets Nederlands aan. Ik bedoel gewoon de officiële Nederlandse feestdagen en dat is het offerfeest niet. Het maakt me niets uit waar een feestdag van oorsprong vanaf stamt, maar Nederland heeft gewoon officiële wettelijke feestdagen. Dat is gewoon zo vastgelegd Jennifuur.

Ik heb er totaal geen moeite mee dat mensen met een ander geloof bijzonder verlof krijgen voor bijv. het offerfeest. Ik geloof daarom ook niet dat je uit mijn posts kunt opmaken dat ik het Islamitisch geloof minder waardevol vind dan het katholieke.
Alleen is het geen officiële Nederlandse wettelijke feestdag, wat ik niet meer dan normaal vind. Daarom moet er bijzonder verlof voor aangevraagd worden en vind ik het ook gewoon prima dat ze dat toegekend krijgen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:59

Jammer genoeg zorgen dit soort mensen dat je steeds meer een hekel aan Moslims krijgt,altijd hebben ze wat te zeiken.Mijn kinderen hebben ook wel eens een schoolfoto gemist en geen één er van heeft er een trauma van.

In Belgie is er een school die moederdag heeft afgeschaft wegens religie, hij plakte er nog snel achteraan dat tegenwoordig er meer gezinnen zonder moeder zijn.Blijkbaar mag dat bij de moslims ook niet geviert worden en eren die hun moeder niet of zo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:02

Citaat:
n vind ik dat zolang vrijheid van godsdienst in de grondwet staat, men zou rekening moeten houden met deze 6

6 is alweer anders dan 3.
Want Hindoestanen, joden, boeddhisten hebben we meer in Nl dan, of evenveel dan Moslims.
(waarom hoor je die nooit klagen?)

Maar van mij mag die grondwet nu weg.
Ik hoef ook geen vrij met kerst of Pasen. Dat heb ik dan ook niet omdat het 24/7 door gaat.
Maar voorheen wel. Waar ik niks aan had omdat mijn man dan ook werken moet.

Geef me die dagen maar in vrij opneembare dagen.
En zoals ik eerder aangaf, prima ook op school, vrij opneembare dagen.
Maar dan wel voor iedereen evenveel.
En ja staat er dan een uitje of een foto is het pech.
Soms moeten kinderen (of ouders) ook leren dat je niet alles kan.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:04

Maar hoeveel schade levert een gemiste schoolfoto nou op? Genoeg jonge kinderen die er niets aan over hebben gehouden hoor! Ik vind het echt belachelijk om hier een rechtszaak om te beginnen! Was het nou een belangrijke examen was het wel anders geweest, maar een schoolfoto...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:05

Aangezien er nog geprobeerd is naar een andere datum te zoeken is er geen reden aan te nemen dat beide partijen hun plannen niet vooraf aan elkaar kenbaar hebben gemaakt. Waarom zouden we dan hier gaan speculeren over het mogelijke feit dat de moeder niet tijdig heeft aangegeven dat er een planningsdingetje was? Als ze geen verlof had aangevraagd was ze sowieso in overtreding geweest, dus zouden ze het vast niet voor de rechter hebben gebracht.

Zoals ik het lees was van tevoren bekend dat dit dubbelde. En heeft school geprobeerd dit te veranderen maar bleek dat te ingewikkeld.
De moeder voelt zich benadeeld (of ziet misschien inderdaad wel een schone kans iets bij te verdienen) en neemt de in mijn ogen buitenproportionele stap om dit voor de rechter te willen brengen.

Ik heb een collega die veganistisch en glutenvrij eet. Ook een beetje afwijkend van wat de rest van kantoor als dieet heeft en tijdens de periodieke kantoorlunches wordt geprobeerd hier rekening mee te houden.
Soms lukt dat niet helemaal. Dan is ze vergeten of is bij de inkoop veganistisch verward met vegetarisch.
Gelukkig stapt zij niet naar de rechter. En ik ben blij dat ik op een kantoor werk waar we proberen rekening te houden met andermans leefgewoonten. Ook als het ver af staat van de onze. Doet echt geen pijn hoor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:08

bruintje123: misschien moet je aannemen dat mijn reactie net een voorbeeld was.

Jij wil een grondwet uit 1848 gaan veranderen, die ervoor zorgt dat mensen niet meer gepakt kunnen worden op hun religie.. die door zijn ontstaan heel veel mensen hun leven bespaard hebben voor niets minder dan het feit dat zij bijvoorbeeld katholiek ipv protestants waren of andersom..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:10

Celiien schreef:

Jij wil een grondwet uit 1848 gaan veranderen, die ervoor zorgt dat mensen niet meer gepakt kunnen worden op hun religie.. die door zijn ontstaan heel veel mensen hun leven bespaard hebben voor niets minder dan het feit dat zij bijvoorbeeld katholiek ipv protestants waren of andersom..

Wel betreft vakanties ja.
Dat is wat anders dan dat mensen elkaar om religie het hoofd af mogen hakken :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:18

Celiien schreef:

Ik vind ook dat religies mogen gaan behoren tot de privesfeer en niet meer openbaar dus geen feestdagen meer (maar idd zoals bruintje dagen vrij op te nemen), geen geld meer naar de instellingen, geen godsdienst meer op school, alleen nog openbaar gemeenschapsonderwijs, geen zondagsrust meer,...

Maar ik besef ook dat dit in onze samenleving nog niet mogelijk is omdat de islamgemeenschap hier nog niet voldoende stabiel en gematigd voor is.