Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:12

Je kan het niet uitleggen? Je kan het best uitleggen... :j
dat is wat ik bedoel. Maar de toevoeging "snikkend" neigt lichtelijk naar sensatiezoekerij.. Althans, ik hoop niet dat ouders daarom gaan zitten huilen zeg hee... :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:42

Ow zo, ja het is prima uit te leggen. Ik kon vroeger ook dingen niet omdat mijn ouders naar de kerk wilden.

Misschien kan ik ook nog geld vangen voor het trauma wat ik heb opgelopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:31

Ja, wacht de uitspraak even af en wie weet :j :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:53

Ik wist niet eens dat je kinderen op een OB school thuis mocht houden voor een religie :o?
Dat is toch ook discriminatie?
Heb je alleen vrij omdat je gelovig bent en de ongelovigen hebben pech.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:01

Riddershow schreef:
Cer schreef:
",,Weet u hoe het voelt als je dochtertje van 5 elke dag bij binnenkomst in de klas naar de foto kijkt en vraagt ‘mama, waarom sta ik hier niet op?’ Dat kun je niet aan een kind uitleggen’’, zei de Haagse moeder gisteren snikkend tijdens de zitting in Haagse rechtbank."

Kinderen kunnen zich dit heel erg aantrekken. Dat merk ik ook met mijn dochtertje die hiervoor erg gevoelig is. Maar ja, de school was zich van de lastige datum bewust en heeft alternatieven geboden.

Bij ons zijn er ook wel eens kinderen ziek op die dag.... Overmacht.
Een kind zelf thuis houden is toch echt je eigen schuld.
Sterker nog, ik vind dat er geen vrij gegeven mag worden. Feest maar na school!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:09

In de grote steden is soms meer dan de helft van de kinderen moslim. School had best de schoolfoto op een andere dag kunnen regelen, tenslotte doen ze ook geen schoolfoto's maken met Pasen. De eis vind ik zwaar overtrokken, Maar ik vind dat de school niet juist heeft gehandeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:22

Handig is het niet en een excuus kijkt me op zijn plek. Ik zou ook niet geweten hebben dat die dag een feestdag was.
Om het voor de rechter te slepen is ook nogal vergaand.

Zouden ze nu voortaan ook alle katholieke dagen vrij moeten plannen van evenementen? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn kind thuis gaat houden voor maria ten hemel opneming of aller zielen. Mag dat zomaar?

Het is wel een beetje zo dat ongelovigen zich altijd naar gelovigen dienen te schikken. Omgekeerd zelden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:29

Citaat:
Volgens haar advocaat Laura Zuydgeest is deze zaak een ‘schoolvoorbeeld’ van discriminatie. ,,Door het fotomoment op een islamitische feestdag te plannen zijn moslims getroffen. De school heeft dan de plicht om alles in het werk te stellen om de schoolfotograaf op een andere dag te laten komen. Ondanks dat ze daarvoor twee weken de tijd had, is dat niet gebeurd.’’

Citaat:
Helaas gaat de rechter hier in mee, hoewel het daadwerkelijke bedrag lager gaat worden dan het geëiste bedrag.

Kind zit op een openbare basisschool, maw geloof maakt niet uit. Als jij dan je kind vanwege het geloof een dag thuis laat ja dan mis je wat.

Maar moet de school en de fotograaf zich dan aanpassen aan alle leerlingen en ouders van leerlingen?

Het AD heeft het weer eens lekker sensationeel opgeklopt.

"Religie speelt geen rol" is nonsens.
Een openbare school wil zeggen dat iedereen welkom is, ook mensen met een religie.

"Feest maar na school" is net zo goed nonsens. Dat gaat niet altijd - en de geschiedenis van Nederland spreekt ervan dat dit zo'n belangrijk thema is, dat we er 50 jaar over hebben gedebatteerd.

En natuurlijk is het uit te leggen: "Dat stelletje labbekakken was niet bereid rekening met jou te houden."

Welkom in 2017, in het land dat geen Nederland hoort te heten.

De rechter is misschien niet de beste plaats, de gemeenteraad is hier voor - en de school heeft laakbaar gehandeld.
(Niets te "moeten wij ons aanpassen" - hier zijn regels voor en die zijn genegeerd.)

Jammer dat het AD dat allemaal maar verzwijgt.
On - Nederlands.
Aan de orde is "gewoon" dat wij onze eigen grondwet, artikel 23 vormgeven. Dat artikel staat er al meer dan 100 jaar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:41

Ik heb inmiddels de regels gevonden voor vrij krijgen bij religieuze dagen.
Als ik dan naar de religieuze kalender kijk dan kan ik me goed voorstellen dat je er gewoon even niet bij stil gestaan hebt.
Dan hadden ze de foto natuurlijk ook een maand kunnen verschuiven of zo, dat zou netjes geweest zijn.
Maar zolang er geen sprake is van opzet en er excuses geweest zijn dan moet je ook in staat zijn om die excuses te aanvaarden. Indien niet dan wordt de wereld iedere dag harder en haatdragender.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:51

Het lijkt me tegenwoordig algemeen bekend op scholen wanneer er belangrijke islamitische feestdagen zijn. Gewoon regelen, net als met Christelijke feestdagen of Koningsdag. Zeker op scholen met een redelijk percentage moslims.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:54

Met 'het lijkt me' veroordeel je de persoon die er misschien gewoon even niet aan gedacht heeft.
Ik krijg in mijn huidige woonplaats vrij voor iets (religieus) waar ik ook het bestaan eerder niet van kende, dat 'lijkt' anderen misschien ook niet waarschijnlijk.
Ik kwam er pas op de abond ervoor achter dat ik de dag erna vrij was :')

Ik wist tot een uur geleden ook niet dat voor het suikerfeest meerdere dagen staan omdat het afhankelijk is van de regio van oorsprong.
Lesson learned: laat ouders gewoon op dag 1 van het schooljaar de religeuze planning van hun kind voor het hele jaar schriftelijk indienen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:20

Sizzle schreef:
Met 'het lijkt me' veroordeel je de persoon die er misschien gewoon even niet aan gedacht heeft.
Ik krijg in mijn huidige woonplaats vrij voor iets (religieus) waar ik ook het bestaan eerder niet van kende, dat 'lijkt' anderen misschien ook niet waarschijnlijk.
Ik kwam er pas op de abond ervoor achter dat ik de dag erna vrij was :')

Ik wist tot een uur geleden ook niet dat voor het suikerfeest meerdere dagen staan omdat het afhankelijk is van de regio van oorsprong.
Lesson learned: laat ouders gewoon op dag 1 van het schooljaar de religeuze planning van hun kind voor het hele jaar schriftelijk indienen.

Jij weet dat niet, maar ik verwacht dat een schoolbestuur wel weet wanneer de belangrijke islamitische feestdagen zijn, zeker als je op school moslimkinderen hebt op je school.

Mijn kinderen zijn al een tijdje van de basisschool af, maar bij ons was dit toen al bekend en kinderen kregen gewoon vrij of een studiedag voor de leerkrachten wordt ingepland.
Er zijn grote modeketens in Rotterdam, die huren extra personeel in, aan het eind van de Ramadan, omdat kinderen dan in nieuwe kleding worden gestoken. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:32

Je moet gewoon niet er vanuit gaan dat een 'ongelovige' automatisch rekening houdt met whatever sprookje je in wenst te geloven.
Deel gewoon op tijd mede wanneer je kind er niet is, dan loop je ook niet tegen misverstanden.

Vorige week was iemand uiterst beledigd omdat ik iets wilde afspreken op zondag. Dat was namelijk moederdag, hoe haal ik het in mijn hoofd. Alsof je dat allemaal maar moet weten wat voor wie relevant is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:38

Sizzle schreef:
Je moet gewoon niet er vanuit gaan dat een 'ongelovige' automatisch rekening houdt met whatever sprookje je in wenst te geloven.
Deel gewoon op tijd mede wanneer je kind er niet is, dan loop je ook niet tegen misverstanden.

Vorige week was iemand uiterst beledigd omdat ik iets wilde afspreken op zondag. Dat was namelijk moederdag, hoe haal ik het in mijn hoofd. Alsof je dat allemaal maar moet weten wat voor wie relevant is.

Ik ben ook niet-gelovig, dus ik weet ook niet alle feestdagen van allerlei geloven, maar ik verwacht wel dat een schoolbestuur dat weet, zeker als een deel van je kinderen gelooft. Zo moeilijk is dat niet, aan het begin van het nieuwe jaar even googlen, net als dat je sportdag, schoolreis enz. ook niet plan op een feestdag. Scholen in (kleine) gemeenten met geen islamitische kinderen, hoeven daar natuurlijk geen rekening mee houden, maar scholen met islamitische kinderen moeten dat wel doen, naar mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:43

Er is echter meer op de wereld dan christenen en moslims.
Ik heb net echt verbaast naar de standaard (dus niets exotisch) religieuze kalender gekeken en in theotie kan haast iedere week wel iemand afwezig zijn.

Net zo goed zijn het gematigde moslims en zouden ze net als de overige moslim ouders niet zo'n moeite gehad hebben om snel in de ochtend even langs te komen voor de foto.
Gewoon normaal communiceren lijkt mij hier de boodschap.
Hoe dan ook is het geen racisme als het een foutje was en dus geen opzet. Tenzij iedereen heilig is en verder nooit iets vergeet of over het hoofd ziet.
Als er bewust op die dag gepland is, dan is dat onachtzaam maar zou een excuus voldoende moeten zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:45

Echt, dat er mensen zijn die hier uberhaupt serieus over gaan doen

10.000 euro voor een schoolfoto...kom op. Zeg dan gewoon: ik zoek aanleiding en reden om extra inkomsten te krijgen en racisme en discriminatie it is...

Ze wil die foto niet. Ze wil op vakantie oid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 01:26

Janneke2 schreef:
En natuurlijk is het uit te leggen: "Dat stelletje labbekakken was niet bereid rekening met jou te houden."

Je kan natuurlijk bij iedere oneffenheid in je leven meteen doen alsof je duizend doden bent gestorven en voor de meest negatieve houding en verklaring gaan die je maar kan bedenken, als dat je hobby is ofzo 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:14

Janneke2 schreef:

- en de school heeft laakbaar gehandeld.

Meen je dit serieus?

Hoe kan het dan zo zijn dat op een school met meerdere moslimkinderen, déze moeder de enige was die er een probleem van maakt? En de anderen wel gewoon van het alternatief ("laakbaar gehandeld"? echt??) gebruik hebben gemaakt... Die konden dat blijkbaar wel.

Vind jij het hier wel leuk? Want in tegenstelling tot mensen die 'altijd op buitenlanders' bashen (een opmerking die regelmatig voorbij komt) zijn er ook mensen die het omgekeerd aanpakken en bij alles wat maar mogelijk is, op Nederland en Nederlanders bashen.. dit neigt daar wel een beetje naar.

Tolerantie gaat twee kanten op, maar duidelijk niet bij iedereen zeg... jeetjemina..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:26

Janneke2 schreef:

- en de school heeft laakbaar gehandeld.

Cer schreef:
Meen je dit serieus?

1)
Ja, natuurlijk.
Anders had ik er wel smilies bij gezet ofzo.
En ik heb intact gelaten wat jij uit mijn tekst haalde, maar het belangrijkste citeer je niet. (Artikel 23 van de grondwet.)

2)
Ik begrijp het ook wel.
Toen oma nog jong was, was staatsinrichting gewoon een schoolvak en wisten de meeste mensen ook gewoon hoe onze democratie in elkaar steekt.

"Tegenwoordig", verzuchtte oma ;) "hebben we de mond vol van dat 'ze' zich moeten aanpassen- maar de sprekers weten niet waaraan."

Dus moeten 'ze' zich maar aan de onderbuik van Wilders, de grillen van de Telegraaf of hoe t ook allemaal maar uitkomt aanpassen.
Citaat:
Hoe kan het dan zo zijn dat op een school met meerdere moslimkinderen, déze moeder de enige was die er een probleem van maakt?

Geen idee- ik heb het over de juridische insteek.

;) "Zelfs al ben je moslima", vrouw en buitenstaander - je hebt rechten in dit land.
Citaat:
Vind jij het hier wel leuk? Want in tegenstelling tot mensen die 'altijd op buitenlanders' bashen (een opmerking die regelmatig voorbij komt) zijn er ook mensen die het omgekeerd aanpakken en bij alles wat maar mogelijk is, op Nederland en Nederlanders bashen.. dit neigt daar wel een beetje naar.

:o
....ik geloof dat ik ook een beetje aan het bashen ben, maar ik bash niet "Nederland"....
Citaat:
Tolerantie gaat twee kanten op, maar duidelijk niet bij iedereen zeg... jeetjemina..

Ja, dit klopt.
Hier zeg je idd een waar woord en dat vind ik zorgelijk.
Op de vraag of ik mijn geboorteland nog leuk vind: dit nieuwe gebrek aan tolerantie vind ik akelig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:33

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:34

Sizzle schreef:
Ik wist niet eens dat je kinderen op een OB school thuis mocht houden voor een religie :o?
Dat is toch ook discriminatie?
Heb je alleen vrij omdat je gelovig bent en de ongelovigen hebben pech.

In Rotterdam had van de week de gemeente besloten dat kinderen vrij van school kregen ivm het kampioenschap van Feyenoord.

Uiteraard geldt dit 'slechts' ;) de openbare scholen. (Denkbaar hebben de schoolbesturen van de andere scholen iets vergelijkbaars gedaan.)

In Leiden zijn alle scholen gesloten met "drietober" (3/10, Leidens ontzet).

Maar nee - met discriminatie heeft het niets van doen (wel met andermaal gebrek aan kennis).

Je mag vrij vragen en moet vrij krijgen in verband met "gewichtige gebeurtenissen", zoals bijv. huwelijk of begrafenis in de familie, religieuze feestdag die buiten de vakantie valt (christenen hoeven dus nooit iets te vragen en humanisten, atheïsten etc hebben het niet zo op feestdagen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:45

Janneke2 schreef:
En ik heb intact gelaten wat jij uit mijn tekst haalde, maar het belangrijkste citeer je niet. (Artikel 23 van de grondwet.)

Het ging mij ook om de uitspraak "het land wat geen Nederland hoort te heten" .. hoezo dat?

Citaat:
"Tegenwoordig", verzuchtte oma ;) "hebben we de mond vol van dat 'ze' zich moeten aanpassen- maar de sprekers weten niet waaraan."
Ik weet niet of dit op mijn posts slaat, maar ik heb dit nergens beweerd.."ze zich aanpassen bla bla bla". Maar het wordt wel weer opgeschreven dat 'we de mond vol hebben dat ze zich moeten aanpassen'.

Citaat:
Dus moeten 'ze' zich maar aan de onderbuik van Wilders, de grillen van de Telegraaf of hoe t ook allemaal maar uitkomt aanpassen.
ja joh, haal dat er ook maar bij :j waarom niet.

Citaat:
....ik geloof dat ik ook een beetje aan het bashen ben, maar ik bash niet "Nederland"....
Oh, zo komt het op mij in ieder geval wel over, met de generaliserende uitspraken die ik van je lees :j

Citaat:
Ja, dit klopt. Hier zeg je idd een waar woord en dat vind ik zorgelijk.
Op de vraag of ik mijn geboorteland nog leuk vind: dit nieuwe gebrek aan tolerantie vind ik akelig.

Grappig, ik krijg het steeds meer omgekeerd... het overdreven gereageer op alles waar je maar een intolerantie en discriminatiesticker op kan plakken.. gelukkig is ook dát niet de meerderheid.. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:19

Door sociale media wordt goed duidelijk, dat Nederland niet zo tolerant is, dan men zelf dacht. De vooroordelen en onderbuikgevoelens en onvrede vliegt je om de oren. Ik schaam me soms om Nederlander te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:27

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Het ging mij ook om de uitspraak "het land wat geen Nederland hoort te heten" .. hoezo dat?

Accoord.
Dat citeerde je niet en het is idd een fikse uitspraak.
...ik was eerlijk gezegd ook boos toen ik dat typte.
Maar het negeren van de grondwet is nogal wat.
Ik ben er nu minder emotioneel onder, maar niet minder vastbesloten.
Er zijn een x aantal zaken grondig bediscussieerd en vastgelegd in wetten (cq de grondwet) - en dat dan maar efkes losjes terzijde schuiven: nee.

Citaat:
Citaat:
Ik weet niet of dit op mijn posts slaat, maar ik heb dit nergens beweerd.."ze zich aanpassen bla bla bla". Maar het wordt wel weer opgeschreven dat 'we de mond vol hebben dat ze zich moeten aanpassen'.

....ik refereerde aan de sfeer.
1) Iemand staat in haar recht.
2) Komt daar voor op.
3) ...en dan weet somehow niemand dat ze in haar recht staat en is het maar 'dat ze zich moet aanpassen'.

Iemand schreef hier "feest vieren doe je maar thuis" (het moderne geloof 'dat godsdienst een privezaak voor achter de voordeur' zou zijn spreekt hier).
{Accoord, iedereen mag dit geloof wettelijk aanhangen, maar het is ""een mening"", en om precies te zijn een mening die nadrukkelijk niet samenvalt met de wet.)

Citaat:
Citaat:
Ja, dit klopt. Hier zeg je idd een waar woord en dat vind ik zorgelijk.

Grappig, ik krijg het steeds meer omgekeerd... het overdreven gereageer op alles waar je maar een intolerantie en discriminatiesticker op kan plakken.. gelukkig is ook dát niet de meerderheid.. :)

Overigens is er een groot verschil tussen "de meerderheid" en de wet.

Uiteindelijk is het in een democratie zo, dat de meerderheid de wetten opstelt met respect voor de minderheid. (Het is meer dan 'meeste stemmen gelden'.)

En tja, wie bepaalt nu toch wat "overdreven" is...?

(Ik schrijf het even losjes op, maar rondom discriminatie is dit geen kleine kwestie, in tegendeel. Ik refereer maar even aan de eerste vrouwen in toenmalige mannenberoepen, die hetzij geplaagd werden hetzij regelrecht (weg)gepest. En in beide gevallen heette het "je moet wel tegen een grapje kunnen".)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:26

Janneke2 schreef:
....ik refereerde aan de sfeer.
1) Iemand staat in haar recht.
2) Komt daar voor op.
3) ...en dan weet somehow niemand dat ze in haar recht staat en is het maar 'dat ze zich moet aanpassen'.

Ik maak m even vet hoor... want eh.. "niemand".. dus dat is niemand hier in dit topic? Niemand op social media? Niemand in Nederland?...
"We" generaliseren gewoon lekker verder he, twee kanten op, huppekee :j

Citaat:
Overigens is er een groot verschil tussen "de meerderheid" en de wet.
Uiteindelijk is het in een democratie zo, dat de meerderheid de wetten opstelt met respect voor de minderheid. (Het is meer dan 'meeste stemmen gelden'.)
ja en als er iets niet in de wet geregeld is, dan wordt het gewoon zo geregeld dat het onder een wet valt, en dan kan er toch wat mee :j