Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:22

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Deescalatie is in de praktijk dan ook vaak niet echt deescalatie maar een misleidende term voor 'je moet gewoon je mond houden' zodat de daders zonder negatieve consequenties hun gang kunnen gaan.

Heel simpel gezegd: je kunt wel vinden dat het zo zou moeten werken, maar in de echte wereld werkt het nou eenmaal niet zo.
Als het alternatief voor 'je mond houden' bijvoorbeeld is dat je slaande ruzie krijgt met een groep fysiek sterkere beschonken mannen, dan kun je je afvragen of dat het moment is om een principieel punt door te drukken.

Maakt het niet goed wat die mannen doen, maar ja, als ze het toch doen is dát de situatie waarmee je dan moet dealen.
Je bent altijd heel erg tegen victim blaming, maar in de praktijk heeft een slachtoffer meestal écht invloed op hoe een bepaalde situatie zich ontwikkelt.
Bij het kiezen van een juiste reactie zul je moeten afwegen in hoeverre de moreel juiste reactie ook de reactie is die het minst ongewenste resultaat oplevert. De afweging tussen in je recht staan en dat recht ook daadwerkelijk opeisen.

Maar waarom is de vrouw, nadat er ongevraagd aan haar is gezeten, óók nog eens verantwoordelijk voor het afwenden van een conflict? Das toch de omgekeerde wereld? Ik neem aan dat mannen ook bepaalde 'plichten' hebben toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:26

Ik denk oprecht dat een groot deel van de mannen die aan vrouwen zitten daar echt niks slechts mee bedoelen. Maar dat is het hem nou juist, het is niet oké. Niet als grapje, niet als flirt. Bagatelliseer het niet.

Ik denk ook dat een deel van de van verkrachtingen beschuldigde mannen echt niet doorhadden wat ze deden. Omdat ze geen harde nee zei, omdat ze wel vochtig was, omdat ze de signalen verkeerd lezen, omdat ze dronken waren, omdat ze eerder had aangegeven wél seks te willen.

Ik las ooit ergens een mooi stuk van een man die het over stoplichten had. http://www.metronieuws.nl/columns/2015/ ... een-vrijen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:27

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:

Heb jij een idee hoe je dit kunt veranderen??

Ja :j

Hoe dan?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:32

Sunrise_ schreef:
Maar waarom is de vrouw, nadat er ongevraagd aan haar is gezeten, óók nog eens verantwoordelijk voor het afwenden van een conflict? Das toch de omgekeerde wereld?

Waarom? Omdat zij het grootste belang heeft bij het afwenden van een conflict waar ze waarschijnlijk als verliezer uitkomt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:32

lieveli schreef:
Ik denk oprecht dat een groot deel van de mannen die aan vrouwen zitten daar echt niks slechts mee bedoelen. Maar dat is het hem nou juist, het is niet oké. Niet als grapje, niet als flirt. Bagatelliseer het niet.

Ik denk ook dat een deel van de van verkrachtingen beschuldigde mannen echt niet doorhadden wat ze deden. Omdat ze geen harde nee zei, omdat ze wel vochtig was, omdat ze de signalen verkeerd lezen, omdat ze dronken waren, omdat ze eerder had aangegeven wél seks te willen.

Ik las ooit ergens een mooi stuk van een man die het over stoplichten had. http://www.metronieuws.nl/columns/2015/ ... een-vrijen

Iedereen dient gewoon met zijn fikken van elkaar af te blijven indien niet nadrukkelijk is aangegeven dat je ergens aan mag komen. Ik kan mij nog vrij levendig voor de geest halen dat tijdens het stappen in mijn studententijd de dames van nu mijn leeftijd het vrij normaal vonden je even in je kruis te grijpen om zich voor te stellen.. de eerste keer was ik daar zeer verbaasd over, bij de 5e wordt het helaas normaal.. ook hier werden met meerdere glazen op de grenzen wat vaag blijkbaar..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:36

martichr schreef:
lieveli schreef:

Iedereen dient gewoon met zijn fikken van elkaar af te blijven indien niet nadrukkelijk is aangegeven dat je ergens aan mag komen. Ik kan mij nog vrij levendig voor de geest halen dat tijdens het stappen in mijn studententijd de dames van nu mijn leeftijd het vrij normaal vonden je even in je kruis te grijpen om zich voor te stellen.. de eerste keer was ik daar zeer verbaasd over, bij de 5e wordt het helaas normaal.. ook hier werden met meerdere glazen op de grenzen wat vaag blijkbaar..

Maar dat is toch precies wat ik zeg?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:41

lieveli schreef:

Iedereen dient gewoon met zijn fikken van elkaar af te blijven indien niet nadrukkelijk is aangegeven dat je ergens aan mag komen. Ik kan mij nog vrij levendig voor de geest halen dat tijdens het stappen in mijn studententijd de dames van nu mijn leeftijd het vrij normaal vonden je even in je kruis te grijpen om zich voor te stellen.. de eerste keer was ik daar zeer verbaasd over, bij de 5e wordt het helaas normaal.. ook hier werden met meerdere glazen op de grenzen wat vaag blijkbaar..[/quote]

Maar dat is toch precies wat ik zeg?[/quote]

Ik ben het dan ook 100% met je eens.. :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:45

lieveli schreef:

Dit vind ik wel een belangrijk punt. Het gaat hier om de intenties. Wanneer je in een dronken gezellige bui met iemand mee naar huis gaat en je weet eigenlijk niet meer wat je doet, behalve even helemaal van de wereld af zijn (en wie weet in dat geval is de man wel in precies diezelfde staat), dan kan ik me voorstellen dat de grens vaag wordt en dat een kleine nee of een "geen reactie" anders geïnterpreteerd wordt.

En ik zou dan ook nooit een man achteraf beschuldigen van verkeerde intenties of erger, van verkrachting, in dit geval. Hooguit tegen hem zeggen dat het niet mijn bedoeling was dat dit gebeurde en zeggen dat ik het liever niet nog eens meemaak in geval ik er achteraf spijt van zou hebben.

Maar wanneer er een lijst is waarop staat dat een man vooral met een "dronken Dolly die in slaap valt" naar bed moet gaan, dan is er sprake van doelbewust iemand misbruiken. En dat kan onder geen enkel beding ooit goedgepraat worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:48

Bootsiebob schreef:
Dit vind ik wel een belangrijk punt. Het gaat hier om de intenties. Wanneer je in een dronken gezellige bui met iemand mee naar huis gaat en je weet eigenlijk niet meer wat je doet, behalve even helemaal van de wereld af zijn (en wie weet in dat geval is de man wel in precies diezelfde staat), dan kan ik me voorstellen dat de grens vaag wordt en dat een kleine nee of een "geen reactie" anders geïnterpreteerd wordt.

Hoog tijd dus voor meer voorlichting, zodat iedereen begrijpt dat dit geen situaties met vage grenzen zijn maar 'don't give them tea.'

De basis voor seks is instemming ('ja, leuk') en niet 'geen verzet'.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:53

lieveli schreef:
maura schreef:
Dat is nogal een bewering. Kun je die onderbouwen? Ik heb namelijk even snel gekeken naar motieven voor verkrachting en vond bijvoorbeeld dit http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.ph ... ategorieen

Je link onderbouwt het al.

Bijzonder dat jij in deze 5 categorieën maar 1 motivatie leest. Ik zie alleen bij de sadistische verkrachter macht staan, en dat dan nog in combinatie met woede. Bij de tweede categorie speelt volgens mij eerder onmacht een rol dan macht en bij allemaal gaat het uiteindelijk (mede) om seks. voor zover ik weet zijn seks en macht toch echt verschillende dingen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:55

Shadow0 schreef:
Hoog tijd dus voor meer voorlichting, zodat iedereen begrijpt dat dit geen situaties met vage grenzen zijn maar 'don't give them tea.'

De basis voor seks is instemming ('ja, leuk') en niet 'geen verzet'.

Maar dit is heel moeilijk denk ik wanneer de man ook een drankje teveel op heeft en je bij wijze van spreken al met elkaar in bed ligt.
Niet dat ik dat een goed idee vind hoor, want tja, wie denkt er wanneer hij/zij zo van de wereld is nog aan condooms of andere zaken....

Hiermee bedoel ik dat je wanneer zoiets gebeurd is, je er de volgende ochtend of later met dezelfde man over kunt praten. Voordat je iemand ergens van beschuldigt, kan het zijn dat de man er net zoveel spijt van heeft als jij. Een verantwoordelijk persoon zal hiervan leren en het hopelijk geen tweede keer meer zover laten komen (iedereen kan een fout maken, het gaat erom of iemands intenties goed of slecht zijn)
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 02-12-16 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:55

Sunrise_ schreef:
Huertecilla schreef:

Zeker gemist dat het % 'bij nee toch ok' in NL onder vrouwen groter is dan bij mannen?

Dat geloof ik. Als ik echter in de kroeg om mij heen kijk en met vriendinnen praat zijn het vaker mannen die ongevraagd aan vrouwen zitten dan andersom. Dat weet ik niet, dat denk ik slechts. Los daarvan vind ik het voor beide geslachten niet oke om ongevraagd aan iemand te zitten. Asociaal en onaangepast gedrag.

Het % waar het over gaat; het rapport :)*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:56

Bootsiebob schreef:
lieveli schreef:

En ik zou dan ook nooit een man achteraf beschuldigen van verkeerde intenties of erger, van verkrachting, in dit geval. Hooguit tegen hem zeggen dat het niet mijn bedoeling was dat dit gebeurde en zeggen dat ik het liever niet nog eens meemaak in geval ik er achteraf spijt van zou hebben.

Maar wanneer er een lijst is waarop staat dat een man vooral met een "dronken Dolly die in slaap valt" naar bed moet gaan, dan is er sprake van doelbewust iemand misbruiken. En dat kan onder geen enkel beding ooit goedgepraat worden

Ik heb wel eens ruzie gehad met een jongen, ik was toen al helemaal gek op J, mijn huidige vriend. J wist het allemaal niet en op een stomme avond heb ik mezelf volgegoten uit liefdesverdriet en nam ik een jongen mee naar huis. Zoenen, uitkleden en toen we in bed lagen bedacht ik me opeens. Dit voelde niet oké.

Ergens voelde ik mij nog verplicht om toch seks te hebben maar ik wílde het niet. Dus ik heb het opgebiecht. ''Sorry dat ik het zo ver heb laten komen maar ik wil het niet. Het spijt me, maar ik kan het niet''. Ik heb zelfs nog geld voor de taxi aangeboden omdat het al laat was en de bussen niet meer reden en zijn fiets nog bij de kroeg stond.

Hij probeerde me over te halen, eerst heel lief en begrijpend, 'we doen het rustig aan'. Toen op mijn schuldgevoel 'maar ik lig in scheiding, ik mag mijn kind niet zien, ik voel me zo slecht' en toen kwaad, 'jij wilde eerst wel en je hebt me versierd en wat is dit voor poedersuiker, ik vertel iedereen wat voor prutsmuts je bent'.

Ik heb volgehouden, nee = nee.

Maar ik denk dat een hoop meiden zich toch hadden overhalen, ik ben vast niet de 1e chick geweest die hij zo om probeerde te banketstaaf.

Maanden later heeft hij wel zijn excuses aangeboden, maar ik schrok echt van hoe standvastig hij toen was. Wij gaan seks hebben, hoe dan ook.

maura schreef:
Bijzonder dat jij in deze 5 categorieën maar 1 motivatie leest. Ik zie alleen bij de sadistische verkrachter macht staan, en dat dan nog in combinatie met woede. Bij de tweede categorie speelt volgens mij eerder onmacht een rol dan macht en bij allemaal gaat het uiteindelijk (mede) om seks. voor zover ik weet zijn seks en macht toch echt verschillende dingen.

Ik ben een bijzonder meisje.

Ik vind het stuk echt heel duidelijk, ik snap niet hoe je uit dit stuk niet kunt lezen dat het allemaal om machtsverhouding gaat.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:07

En jij was hier ook heel duidelijk. Je hebt nee gezegd en er zelfs nog bij uitgelegd dat je nu al spijt hebt, en je excuses aangeboden, taxi aangeboden. En dat hij dan toch blijft proberen, dát vind ik kwalijk.

Maar er zijn situaties waar het iets minder duidelijk is allemaal. het is de hele avond en nacht een "JA" en dan een "geen reactie." Een man die zelf niet meer nuchter is kan dan de fout in gaan helaas. En ik zou hem dan niet direct beschuldigen, het ligt eraan hoe hij het later aan je uitlegt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:08

pien_2010 schreef:
Huertecilla schreef:
[
Heb jij een idee hoe je dit kunt veranderen??

Ja :j

Citaat:
Hoe dan?

1. Daadwerkelijk scheiden van kerk en staat: Haal de religieuze basis van normen en waardes uit de huwelijkswet.
Laat het vrij aan individueen om de samenlevingsvorm te kiezen welke ze willen en dat zakelijk te regelen in een huwelijk.

Daarmee is gelijk wettelijk overspel uit de wereld.

2. Schaf de erkenning van/door de vader bij de burgelijke stand af.

3. Schaf het erfrecht in huidige vorm af en laat iedereen zelf bepalen wie wat erft.

Daarmee hebben vrouwen sexuele vrijheid.

4. Legaliseer protitutie. Let wel voor man EN vrouw.

5. Stel openbare prostitutie voor m en v in. Net als openbaar vervoer en sociale woningbouw.

6. Erken sex als welzijnsbehoefte. Erken het als therapie en neem het in het ziekenfondspakket op.

Daarmee zijn de sexindustrie, vrouwenhandel en andere sexploitaie evenals veel frustraties uit de wereld.

Kijk en wie wel volgens religieuze of wat voor normen ook wil samenleven, de sex wil beleven, die is daar nog steeds vrij in :)*
Dat wordt niet verboden, in tegenstelling tot individuele vrijheid nu wel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-12-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:09

Daarom haalde ik ook die column aan, ik vond dat zo goed bedacht van het checken of de stoplichten nog op groen staan.

Bootsiebob

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:11

Ja, dat is een goede inderdaad ! Heel duidelijk

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:13

Lieveli, de stelling van Anjali was dat verkrachting niets met seks te maken heeft. Dat er wel sprake is van een machtsverhouding lijkt me alleen al qua fysiek een open deur, maar de verschillende motivaties die beschreven worden hebben allemaal met seks te maken. Maar goed, ik was eigenlijk vooral benieuwd naar Anjali's uitleg van haar stelling, zonder verder uitleg of onderbouwing.

Bootsiebob, eigenlijk komt de situatie die jij beschrijft goed overeen met een van de situaties in het rapport die door mensen wordt gezien als rechtvaardiging voor seks zonder toestemming. Het vrijwillig mee naar huis gaan. 8% van de Nederlandse vrouwen vond dat een legitiem excuus en vond het dus in zo'n geval geen verkrachting. Ik heb er toch mijn twijfels bij.

pien_2010

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:25

Je post vind ik interessant en ben het met al je punten eens als het gaat om verbetering.
Alleen twijfel ik nog of dat het probleem van seksueel geweld in onze samenleving ook daadwerkelijk zou oplossen. Dat gevolg daar ga ik over nadenken. Over je verbeterpunten kan ik het dus alleen maar 100% mee eens zijn.
Mijn twijfel heeft te maken dat ik wel denk en altijd geleerd heb, dat seksisme en het daaruit voorkomend geweld tegen vrouwen te maken heeft met machtsverhoudingen. Dat raakt niet al je punten (wel enkele).
Ik denk zelf dat in het matriarchaat verkrachting c.q aanranding niet voorkwam.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:31

Haha, we lopen twee verschillende gesprekken naast elkaar te voeren, HC en pien_2010, ik lees jullie posts ook hoor en ze zijn ook interessant, maar ik reageer even op een post eerder :)

Het is ook niet eenduidig te zeggen. Heel moeilijk in sommige situaties... En misschien zit ik ook fout wat dat betreft, maar het lijkt me zo moeilijk voor een man om te kunnen oordelen wat wel of niet te doen in sommige gevallen. Ik als vrouw zou dan zeggen: je weet niet zeker of ze wil? Doe het dan niet. En dat zou hem ook zeker sieren. Voor mannen is dat misschien toch een ietiepietsie moeilijker (maar als je een echte man bent, dan gedraag je je ook als een heer op zulke momenten)

Maar verkrachting vind ik een heel zwaar woord. Ik heb een dergelijke situatie zelf helaas twee keer meegemaakt en in één geval heeft de jongen inderdaad door de mist het rode stoplicht gezien en dat waardeer ik ontzettend. In het andere geval heeft de jongen het niet gezien, maar ik zou hem, omdat ik weet dat het geen slecht persoon is, nooit van misbruik beschuldigen.
Hoe denk jij daarover?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:39

pien_2010 schreef:
Ik denk zelf dat in het matriarchaat verkrachting c.q aanranding niet voorkwam.

Tataaaaaa *\%/*

Mijn voorstel houdt namelijk defacto matriarchaat in :)*

Het afschaffen van vaderschap met daarmee samenhangende vererving haalt een machtsreden weg.

Afschaffen van wettelijke overspel icm met het bovenstaande creeert daadwerkelijke seksuele vrijheid voor de vrouw en daardoor ook voor de man.

Erkennen van de welzijnsbehoefte en daarin voorzien neemt eventuele resterende frustratie over sex weg.

Door de combinatie valt een enorm spanningsveld tussen de sexen weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:57

Ik vind dat mannen nu wel erg weggezet worden als boeman.

Er zijn immers ook legio vrouwen die ongepaste dingen naar mannen roepen, zijn kont aanraken, in zijn spierballen knijpen of zelfs gewoon in kruis grijpen.
Als een man dat zou aangeven als aanranding wordt hij uitgelachen dus reageert hij maar gewoon cooltjes.

Mijn broer is vroeger door een groepje dames naar buiten gelokt omdat ze hadden bedacht dat het echt niet kon dat hij op zijn leeftijd nog niet gezoend had dus zouden ze hem dat wel even leren 8)7

Let wel: er waren de enquete ongeveer evenveel vrouwen als mannen die bij die 25% horen.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:09

Dat vind ik net zo erg. bah, ik weet dat dat gebeurt, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe vrouwen op het idee komen. (oké, spierballen vragen mannen soms zelf of je wilt voelen)
Maar als een vrouw een man in de kroeg bij zijn kruis of billen grijpt, vind ik dat een man net zo kwaad mag reageren als ik.
En wanneer dit gewoon op straat gebeurt, dan is dit naar mijn mening ook gewoon aanranding.

HC: Wat ik me afvraag: is legale prostitutie wel helemaal eerlijk wanneer we dan toch naar het hele hormoon verhaal kijken?
Er is immers aangetoond dat vrouwen na de seks het "knuffelhormoon" aanmaken, dus onbewust een binding met de man willen hebben.
Bij mannen is dit veel minder sterk, het verhaal van kansen (dus sperma) spreiden over zoveel mogelijk vrouwen om je genen door te geven.
Kun je dan ooit prostitutie, dus sex, voor mannen en vrouwen gelijk zien? Of moeten vrouwelijke prostituees zich dan maar tegen dat hormoon "verzetten?"
Het lijkt mij geen gelijkwaardige situatie, ik geloof niet dat er veel vrouwen zijn die graag en volledig vrijwillig in de prostitutie werken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:10

Sizzle schreef:
Er zijn immers ook legio vrouwen die ongepaste dingen naar mannen roepen, zijn kont aanraken, in zijn spierballen knijpen of zelfs gewoon in kruis grijpen.
Als een man dat zou aangeven als aanranding wordt hij uitgelachen dus reageert hij maar gewoon cooltjes.

Ik zou zo'n man niet uitlachen, en het is bij mannen net zo goed niet aanvaardbaar.
Er zijn zelfs mensen die het hebben goedgepraat toen een jongen van 13 werd misbruikt door een lerares: 'dat is toch de droom van iedere jongen?'
Nee, dat is kindermisbruik...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:13

maura schreef:
Lieveli, de stelling van Anjali was dat verkrachting niets met seks te maken heeft. Dat er wel sprake is van een machtsverhouding lijkt me alleen al qua fysiek een open deur, maar de verschillende motivaties die beschreven worden hebben allemaal met seks te maken. Maar goed, ik was eigenlijk vooral benieuwd naar Anjali's uitleg van haar stelling, zonder verder uitleg of onderbouwing.

Bootsiebob, eigenlijk komt de situatie die jij beschrijft goed overeen met een van de situaties in het rapport die door mensen wordt gezien als rechtvaardiging voor seks zonder toestemming. Het vrijwillig mee naar huis gaan. 8% van de Nederlandse vrouwen vond dat een legitiem excuus en vond het dus in zo'n geval geen verkrachting. Ik heb er toch mijn twijfels bij.

Voor mij heeft sex absluut met liefde te maken. Dus is verkrachting geen sex,In Afrika wordt verkrachting als oorlogswapen ingezet om om het gehele volk waar ze mee in oorlog zijn te demoraliseren en vernietigen.