Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:10

Ohja de doelgroep van de telegraaf telt niet nee....
:roll:

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:11

Zeg ik dat? Ik zeg dat het van de doelgroep af hangt van wat de uitslag word.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:11

verootjoo schreef:
maava schreef:
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... en-enquete
75% van de nederlanders willen zearte piet houden, dus 25% wil deze weg hebben. Dat vind ik nog wel veel nederlanders.
Maar de doelgroep van de telegraaf kennende verbaasd mij deze uitslag niet. Deed bijv de volkskrant deze enquête dan was het een andere uitslag.

Bij t NRC willen maar 21% een andere piet. Of is dat ook geen goede krant :)

Dat verschil lijkt me verwaarloosbaar. De vraag kan hoogstens zijn: was er ook een optie: "Het kan me geen bal schelen hoe zwarte piet eruit ziet". Of moesten mensen kiezen tussen de twee uitersten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:12

rapido schreef:

Dat zegt toch niemand? Het is alleen een andere doelgroep, net zoals de NRC. Je kan geen peilingen onder 1 krant nemen en zeggen dat die leidend zijn voor de hele samenleving.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:16

maava schreef:

Leg eens uit wie jij met ,,deze,, doelgroep bedoeld dan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:21

Emmaa_ schreef:
rapido schreef:

Dat zegt toch niemand? Het is alleen een andere doelgroep, net zoals de NRC. Je kan geen peilingen onder 1 krant nemen en zeggen dat die leidend zijn voor de hele samenleving.

Maar van 75-25 van de Telegraaf maak je geen 50-50, laat staan 25-75. Zeker niet als andere onderzoeken (zoals NRC) een soortgelijke tendens laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:23

Cowboy55 schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar van 75-25 van de Telegraaf maak je geen 50-50, laat staan 25-75. Zeker niet als andere onderzoeken (zoals NRC) een soortgelijke tendens laten zien.

Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor. Ik heb wel mijn vragen bij de methodologische werkwijze: was er ook een tussenoplossing? (Denk bijvoorbeeld aan 'het maakt me niet zo veel uit' of 'ik ben niet per de pro of anti zwarte piet en vind roetvegen niet zo erg'). Daarbuiten ben ík van mening dat 25% best een hele grote groep is en dat daar ook ruimte voor moet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:26

Een voorstel in de tweede kamer wordt ook niet aangenomen als maar 25% voor is... we zijn een democratie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:30

Emmaa_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor. Ik heb wel mijn vragen bij de methodologische werkwijze: was er ook een tussenoplossing? (Denk bijvoorbeeld aan 'het maakt me niet zo veel uit' of 'ik ben niet per de pro of anti zwarte piet en vind roetvegen niet zo erg'). Daarbuiten ben ík van mening dat 25% best een hele grote groep is en dat daar ook ruimte voor moet zijn.

Ik zou de vragen ook wel willen zien ja.
Ik zou eerder iets verwachten in de zin van:
Moet zwart blijven: 25% (of voor mijn part 30%);
Kan me niets schelen: 50%
Moet niet zwart blijven: 25% (of voor mijn part 20%)

Dit onderzoek (veel flink wat leeswerk) vond ik redelijk boeiend. Veel meer uitgespit en met een iets (maar niet dramatisch) ander resultaat: https://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:33

het gaat de mensen helemaal niet speciaal om zwarte piet, het gaat ze er om dat ze niet willen dat de cultuur van Nederland op de schop gaat.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:35

rapido schreef:
maava schreef:

Leg eens uit wie jij met ,,deze,, doelgroep bedoeld dan?

Bedoel je de doelgroep van de telegraaf? Dat is voornamelijk de traditionele burgerij als ik het me goed herinner. Op google staat genoeg informatie over hun, deze mensen hechten zich aan tradities, dus natuurlijk willen die de traditionele piet houden.
Motivaction heeft dit uitgezocht, iederen doelgroep word hier in besproken.
http://www.motivaction.nl/mentality/de- ... e-burgerij

Maar rapido, wat denk jij dan dat de nederlandse cultuur is?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:39

rapido schreef:
het gaat de mensen helemaal niet speciaal om zwarte piet, het gaat ze er om dat ze niet willen dat de cultuur van Nederland op de schop gaat.

Ik denk dat het inderdaad ook veel dieper gaat. Wantrouwen jegens de EU, jegens hoe er wordt omgegaan met de vluchtelingencrisis bijvoorbeeld, etc. zorgt er denk ik allemaal voor dat mensen steeds meer willen vasthouden aan een eigen gevoel van veiligheid, een eigen cultuur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:41

rapido schreef:

Dat is duidelijk....en dat is dan ook meteen het moment waarop ik jeuk begin te krijgen.......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:44

en wat is er dan mis met de traditionele burgerij Mavaa?
Zijn die te min om daar een stem van te tellen? Want zo komt jou opmerking eerder wel op mij over namelijk!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:45

Zeg ik dat er iets mis mee is? Ik zeg alleen dat ze zich graag aan tradities houden. Dat het zo over kan komen kan, maar ik weet ook genoeg positieve dingen over deze groep.
Maar nogmaals, wat denk jij dat de nederlandse cultuur is?
Laatst bijgewerkt door maava op 04-11-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:46

elenaMM77 schreef:
[
En slavernij is dan wel 'afgeschaft en verboden' maar dat neemt niet weg dat er nog een geschat aantal van 45 miljoen mensen onder de moderne definities van slavernij vallen.

Dus als 'Nederlander' kun je wel leuk staan zwaaien met de 'eeuwen' terug vlag, ook al is het nog geen 'eeuwen' terug dat wij onze slaven hebben opgegeven.. Dat is wel heel makkelijk roepen als daders.. Daarnaast weet je niet of de mensen die zwarte piet voelen als een symbool van slavernij wel echt al 'eeuwen' verlost zijn van het juk van slavernij.. het kan heel goed zijn dat hun overgrootopa nog slaaf was in Congo, of dat hun vader of moeder nog slaaf is geweest in Afrika.

Moderne slavernij en transatlantische slavernij waar mensen nog steeds onder zouden leiden terwijl ze zelf nooit slaaf zijn geweest is toch een heel ander probleem. Moderne slavernij is niet perse een rassen kwestie, dat gaat om arme mensen in arme landen die worden uitgebuit door bedrijven of om mensen in een zwakkere positie (zoals in het voorbeeld nieuwsartikel van eerder iemand die dakloos en gehandicapt is) die worden uitgebuit.

Het mag dan geen eeuwen geleden zijn, maar ik vraag me toch af waar dat bejaarde tehuis is met 140+ jaar oude mannen die massaal protesteren tegen de verandering van zwarte piet :roll: ??
Ik snap echt wel dat discriminatie bestaat en dat voor een groot deel ook vanuit het verleden komt. Maar claimen dat vrije mensen in Nl nog leiden onder slavernij en iedere Nederlander daar als dader van aanwijzen lijkt me toch nogal onzinnig. Ik vraag me dan wel eens af of mensen begrijpen wat tijd is en dat tijd eigenlijk in praktijk altijd vooruit loopt? Discriminatie bestaat inderdaad echt wel, maar wat je betovergrootvader is overkomen bespreken ipv wat je zelf ervaart heeft toch helemaal geen zin? Je kan de daders van de transatlantische slavernij niet meer aanspreken op hun gedrag want die zijn allemaal hardstikke morstdood en allang weggerot. Je kan discrimintatie nu veel beter bestrijden zonder andere bevolkingsgroepen te demoniseren door ze verwijten te maken over praktijken van 100 jaar gelden...

Het onderzoek van de telegraaf is trouwen een "representatief onderzoek uitgevoerd door een onderzoeksbureau" hoezo zou het dan perse om de doelgroep van de telegraaf gaan die is onderzocht?

maava

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:57

Net over dat stukje heen gelezen, mijn fout. 8)7

Maar 25% van de nederlanders vind ik wel veel. (17078701 nederlanders(cbs) /100 x25 zijn nogsteeds 4269675 nederlanders. Niet iedere nederlander heeft gestemd maar dit in vergelijking brengend.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:58

Goed geschreven Liedje89
+:)+

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:02

Tabel van het onderzoek van het DVJ gevonden.
Afbeelding
'gelukkig' vind maar 69% dat piet helemaal zwart moet zijn. Volgens meerdere bronnen zit er ook een stijgende lijn in de groep mensen die vinden dat piet niet helemaal zwart meer moet zijn.

http://peilingpraktijken.nl/weblog/2015 ... t-blijven/
Een leuk artikel om te lezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:09

maava schreef:

Met als nadeel dat je echt enig gevoel voor getallen en statistiek moet hebben om het echt te doorzien. Zoals de schrijver al vaststelt: Een voorbeeld: 137 respondenten zitten in de leeftijdscategorie van 18 t/m 34 jaar. In die categorie wil 62,0% dat Zwarte Piet zwart blijft. Bij dit percentage hoort een onzekerheidsmarge van 8,2%. Dit betekent dat het werkelijke percentage in de hele bevolking (van 18 t/m 34 jaar) zal liggen tussen de 53,8% en 70,2%. Het is dus overdreven om, zelfs met één decimaal achter de komma, te concluderen dat dit percentage gelijk is aan 62,0%. Dit suggereert een exactheid die er helemaal niet is. Het is beter om te zeggen dat het percentage ergens tussen de 54% en 70% ligt. Een flinke onzekerheid, maar dat krijg je met zo’n kleine steekproef.

Dit soort nuancering 'verkopen' niet in de hedendaagse 'snelle' samenleving ben ik bang.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:13

Helaas niet nee. Mensen hebben vaker graag concrete antwoorden. Dat heb ik ook, zeker met dingen die met niet intereseren. :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:53

rapido schreef:

welke cultuur rapido..
waarom strijd je dan niet om piet in z'n oude glorie te herstellen..
diep zwarte, dikke page kraag en page pofkleding, dikke rode lippen die duidelijk maken waar hij eigenlijk ongeveer vandaan komt, en grote goudkleurige ringen in z'n oren die z'n status duidelijk maken..

waarom mag dat allemaal wel veranderen, maar mag pikzwart geen roetvegen worden rapido..
je ontwijkt die vraag steeds..

ik zie jou als kleine minderheid rigide naar pikzwarte geschminkten pieten minderheid..
deze minderheid is kleiner dan die van de pikzwart geschminkte piet af wil..

dus waarom zou men dan naar jou willen luisteren en daar gehoor aan geven..
zoals iemand al vriendelijk aangaf.. het is een democratie.

en hoe harder men wil vasthouden aan de gitzwart geschminkte karikatuur, des te meer mensen zoals ik haken af van de 'pro zwarte' piet en gaan voor de roetpiet.. waardoor je het dus zelf vrijwel onmogelijk maakt om nog een meerderheid voor gitzwart te vinden..

hetzelfde doen de pro verandering 'regenboogbrigade' hoe meer die emmeren over rasciscme hoe meer mensen zullen afhaken en naar 'kan mij niet bommen of doe maar roet voor mij' midden zullen vertrekken..

beide partijen maken het zich met hun eigen manier van rigide opstellen volslagen onmogelijk om nog een meerderheid te behalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:57

Wat leuk dat jij dit allemaal over mij hier zit te typen. Dat je daar je energie en tijd in wil steken.
Als jij mijn berichten eerder GOED gelezen hebt dan zie je dat het mij heel niet om die kwestie gaat maar dat ik mij dusdanig stoor aan types ( vaak zelf benoemde ,,deskundige,,) die zomaar beginnen te roepen dat iets moet stoppen of niet meer kan (in deze tijd) en vooral het handje vol mensen die daar achteraan hobbelen omdat ze ook zo nodig deze mening moeten delen.
En verder heb ik heel geen verantwoording aan jou of wie dan ook af te leggen over waarom ik iets vind en waar jij mij als ,,mindere,, ziet zie ik jou als sneu persoon die zich kennelijk stierlijk verveeld wat ik ook al eerder hier vermeld heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:05

maava schreef:
Net over dat stukje heen gelezen, mijn fout. 8)7

Maar 25% van de nederlanders vind ik wel veel. (17078701 nederlanders(cbs) /100 x25 zijn nogsteeds 4269675 nederlanders. Niet iedere nederlander heeft gestemd maar dit in vergelijking brengend.)

Maar geen meerderheid. Er wordt in de tweede kamer ook nooit een wetsvoorstel doorgevoerd als er niet een meerderheid van de stemmen is. Waarom moet dat nu dan wel?
Er worden ook wetsvoorstellen aangenomen waar ik en nog zo'n 30% tegen zijn. Ja, jammer dan, de meerderheid is voor.

Je kunt toch niet die hele zwarte piet weggooien omdat 25% het er niet mee eens is :? Nog los van het feit wat ik zelf vind, roetvegen zijn voor mij ook prima. Maar in een democratisch land krijgt de meerderheid zijn zin.

Wat mij betreft moet de regering maar eens een uitspraak doen over het uiterlijk van zwarte piet. Meeste stemmen gelden dan en zo is het.
Ik ben echt klaar met de discussie en de feestvreugde wordt elk jaar verpest hierdoor.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:09

Als je mijn verdere posten gelezen had kan je zien dat het eigenlijk meer rond de 60 zit, maar dat daar ook nog een marge van 8% bij moet. Dus tussen de 52% en 68% zit de hoeveelheid die piet wil houden. Met de steigende lijn die erin in zal het niet lang duren totdat het 50/50 is.
Maar het onderzoek van de telegraaf is niet betrouwbaar want maar 1/4 van de geselecteerde groep heeft antwoord gegeven op de enquête. :D
Laatst bijgewerkt door maava op 04-11-16 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt