Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:maava schreef:http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... en-enquete
75% van de nederlanders willen zearte piet houden, dus 25% wil deze weg hebben. Dat vind ik nog wel veel nederlanders.
Maar de doelgroep van de telegraaf kennende verbaasd mij deze uitslag niet. Deed bijv de volkskrant deze enquête dan was het een andere uitslag.
Bij t NRC willen maar 21% een andere piet. Of is dat ook geen goede krant
Emmaa_ schreef:rapido schreef:Ohja de doelgroep van de telegraaf telt niet nee....
Dat zegt toch niemand? Het is alleen een andere doelgroep, net zoals de NRC. Je kan geen peilingen onder 1 krant nemen en zeggen dat die leidend zijn voor de hele samenleving.
Cowboy55 schreef:Emmaa_ schreef:Dat zegt toch niemand? Het is alleen een andere doelgroep, net zoals de NRC. Je kan geen peilingen onder 1 krant nemen en zeggen dat die leidend zijn voor de hele samenleving.
Maar van 75-25 van de Telegraaf maak je geen 50-50, laat staan 25-75. Zeker niet als andere onderzoeken (zoals NRC) een soortgelijke tendens laten zien.
Emmaa_ schreef:Cowboy55 schreef:
Maar van 75-25 van de Telegraaf maak je geen 50-50, laat staan 25-75. Zeker niet als andere onderzoeken (zoals NRC) een soortgelijke tendens laten zien.
Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor. Ik heb wel mijn vragen bij de methodologische werkwijze: was er ook een tussenoplossing? (Denk bijvoorbeeld aan 'het maakt me niet zo veel uit' of 'ik ben niet per de pro of anti zwarte piet en vind roetvegen niet zo erg'). Daarbuiten ben ík van mening dat 25% best een hele grote groep is en dat daar ook ruimte voor moet zijn.
rapido schreef:maava schreef:Zeg ik dat? Ik zeg dat het van de doelgroep af hangt van wat de uitslag word.
Leg eens uit wie jij met ,,deze,, doelgroep bedoeld dan?
rapido schreef:het gaat de mensen helemaal niet speciaal om zwarte piet, het gaat ze er om dat ze niet willen dat de cultuur van Nederland op de schop gaat.
elenaMM77 schreef:[
En slavernij is dan wel 'afgeschaft en verboden' maar dat neemt niet weg dat er nog een geschat aantal van 45 miljoen mensen onder de moderne definities van slavernij vallen.
Dus als 'Nederlander' kun je wel leuk staan zwaaien met de 'eeuwen' terug vlag, ook al is het nog geen 'eeuwen' terug dat wij onze slaven hebben opgegeven.. Dat is wel heel makkelijk roepen als daders.. Daarnaast weet je niet of de mensen die zwarte piet voelen als een symbool van slavernij wel echt al 'eeuwen' verlost zijn van het juk van slavernij.. het kan heel goed zijn dat hun overgrootopa nog slaaf was in Congo, of dat hun vader of moeder nog slaaf is geweest in Afrika.
maava schreef:
rapido schreef:het gaat de mensen helemaal niet speciaal om zwarte piet, het gaat ze er om dat ze niet willen dat de cultuur van Nederland op de schop gaat.
maava schreef:Net over dat stukje heen gelezen, mijn fout.![]()
Maar 25% van de nederlanders vind ik wel veel. (17078701 nederlanders(cbs) /100 x25 zijn nogsteeds 4269675 nederlanders. Niet iedere nederlander heeft gestemd maar dit in vergelijking brengend.)