Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:42

Ik denk wanneer je zegt dat mensen het niet snappen er ook geen ruimte is voor discussie dus naar mijn mening is dat een dooddoener. Ik denk dat mensen die geen ontgroening hebben gehad er gewoon andere/minder ervaring mee hebben maar dan is het toch juist fijn dat er hier mensen zijn die andere ervaringen hebben en lid zijn/waren er toch juist ook over kunnen vertellen! Ik bedoelde zelf meer dat ik bij sommige mensen het idee heb dat ze het gewoon stom en kinderachtig oid vinden en dat is niet bevoordelijk voor een discussie en voegt daarnaast ook niet zoveel toe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:42

Lioony schreef:
Nouja dooddoener of niet.. Als hier gesteld wordt dat Vindicat en Minerva niet tot de corpora behoren en vervolgens de vraag gesteld wordt wat er dan eigenlijk tijdens zo'n ontgroening gedaan wordt.. Daaruit blijkt iig dat er zeer weinig kennis over is, maar wel een hoop vooroordelen.

Ipv zo'n antwoord geven kan je ook de vraag beantwoorden en daarmee vooroordelen wellicht weg nemen... :)*

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:45

Lioony schreef:
Nouja dooddoener of niet.. Als hier gesteld wordt dat Vindicat en Minerva niet tot de corpora behoren en vervolgens de vraag gesteld wordt wat er dan eigenlijk tijdens zo'n ontgroening gedaan wordt.. Daaruit blijkt iig dat er zeer weinig kennis over is, maar wel een hoop vooroordelen.

Haha ja, dat vond ik ook al heel grappig. @LadyMadonna, ik denk dat bij een aantal in dit topic de vooroordelen niet weg te nemen zijn. :=

@Nies_: Ik snap het wel. Je zegt ook dat het je geen donder uit maakt wat een ontgroening inhoudt. Wat doe je in dit topic dan? Want als je alleen maar wilt vertellen hoe slecht je het allemaal vind en niet open staat voor positieve verhalen, werkt het niet echt. Want ja, die zijn er zeker meer dan negatieve verhalen. :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:45

Lioony schreef:

Met dank aan de verenigingen zelf die het mysterie in stand houden uiteraard ;)

En om die reden heb je ook weinig zicht op ontgroeningen bij andere verenigingen. Jij weet natuurlijk evenmin wat een een of andere christelijke studentenvereniging in nou eh Friesland doet aan de ontgroening. Er is te weinig bekend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-10-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:46

Sakura789 schreef:
@Century ik wel goed navraag gedaan voordat ik er aan begon. Diverse oudere jaars gesproken, waarbij zowel een slechte als een aantal hele goede ervaringen bij zaten. Het enige wat ik echt zocht, waren gemengde disputen. Ik kan veel beter met mannen, dussen alleen vrouwen daar zou ik knettergek van worden!

Ook bijvoorbeeld op de introductie weken kun je al goed kennis maken. Kijken bij welke mensen je goed voelt en of het leuk lijkt. Het voordeel was dat ik de stad en een aantal mensen al kende.

Ah ja, die mogelijkheid had ik niet echt. Het was allemaal vóór de colleges begonnen en ik kende dus niemand. Ik was wat naïef denk ik. Ik zou het nu anders aanpakken :P

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:48

LadyMadonna schreef:
Lioony schreef:

Ipv zo'n antwoord geven kan je ook de vraag beantwoorden en daarmee vooroordelen wellicht weg nemen... :)*

Dat antwoord is al meerdere keren gegeven en er zijn zelfs mensen geweest die daarover wat gedeeld hebben.
De hele clou van zo'n ontgroening is dat het een beetje geheimzinnig is. En de meeste weten in grote lijnen toch wel wat ze te wachten staat. Maar het hier op internet zetten is dus nou juist net niet de bedoeling.

Buiten de excessen om kun je er gerust vanuit gaan dat er groot deel van de verhalen goed aangedikt zijn. Zelfs over mijn eigen ontgroening heb ik van sommige jaargenoten echt hele andere dingen gehoord dan hoe de werkelijkheid in elkaar zat en dit was echt geen zware ontgroening..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:50

Lioony schreef:
Buiten de excessen om kun je er gerust vanuit gaan dat er groot deel van de verhalen goed aangedikt zijn. Zelfs over mijn eigen ontgroening heb ik van sommige jaargenoten echt hele andere dingen gehoord dan hoe de werkelijkheid in elkaar zat en dit was echt geen zware ontgroening..

Kan het ook zijn dat ze het heel anders ervaren hebben? Of noemden ze echt dingen die nooit gebeurd zijn?

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:50

vuurneon schreef:
Lioony schreef:

Met dank aan de verenigingen zelf die het mysterie in stand houden uiteraard ;)

Een deel van de ontgroening is ook juist dat je niet weet wat er gaat gebeuren. Vaak komen ook dezelfde dingen terug in de jaren erna dus is het ook niet zo handig om dat allemaal op het internet te zetten. Ik denk ook dat het gewoon iets is tussen de leden van een vereniging en je er gewoon deel van moet uitmaken om te zien wat het precies is? Ik vind het moeilijk dit laatste goed te verwoorden. Wat ik bespreek of doe met andere vrienden wil ik bijvoorbeeld ook niet zo op het internet zetten of bespreken met jan en alleman. Voor mij gaat deze vergelijking in principe wel op. Dit is natuurlijk niet het geval wanneer het uit de hand loopt laat dat duidelijk zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:52

Ik wil best mijn mening over ontgroening bij stellen hoor, als verenigingen mij hun draaiboeken toesturen ik ik best erin duiken en zien of ik er daarna ander over denk. Ik sta er absoluut open voor.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:53

Century schreef:
Lioony schreef:

Kan het ook zijn dat ze het heel anders ervaren hebben? Of noemden ze echt dingen die nooit gebeurd zijn?

Mijn ervaring is dat er dingen worden genoemd die nooit gebeurd zijn. Of zodanig aangedikt, dat bijvoorbeeld 2 biertjes ineens 22 biertjes worden

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:55

Century schreef:
Lioony schreef:

Dat eerste kan ja.. Dat kwam vooral voort uit beetje naïviteit van sommige personen.. Maar naast die personen zijn er ook nog altijd de personen met stoere praat.. Daar doel ik vooral op.
En tijdens zo'n ontgroening zijn er ook de rasechte azijnzeikers.. Die zeuren al als er een bord afgewassen moet worden..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:56

sureido schreef:
@Nies_: Ik snap het wel. Je zegt ook dat het je geen donder uit maakt wat een ontgroening inhoudt. Wat doe je in dit topic dan? Want als je alleen maar wilt vertellen hoe slecht je het allemaal vind en niet open staat voor positieve verhalen, werkt het niet echt. Want ja, die zijn er zeker meer dan negatieve verhalen. :Y)

Omdat ik het zeer bijzonder vind dat jong volwassenen met een redelijk tot goed stel hersens zich als een stel kleuters kunnen gedragen en het blijkbaar ook nog prettig vinden om zo behandeld te worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:57

vuurneon schreef:
Ik wil best mijn mening over ontgroening bij stellen hoor, als verenigingen mij hun draaiboeken toesturen ik ik best erin duiken en zien of ik er daarna ander over denk. Ik sta er absoluut open voor.

Haha, ik zou zeggen stuur een mailtje. :P

@Bootsiebob: Dat gebeurd altijd, ook in andere werelden, maar in de wereld van de verhalen van de ontgroeningen is het inderdaad wel erg. Zo zat iemand tijdens een huisfeestje te vertellen over zijn ontgroening en hij is wel 3 keer aangesproken door mensen van zijn jaarclub dat het onzin was. :+

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:57

Nies_ schreef:
sureido schreef:

Omdat ik het zeer bijzonder vind dat jong volwassenen met een redelijk tot goed stel hersens zich als een stel kleuters kunnen gedragen en het blijkbaar ook nog prettig vinden om zo behandeld te worden.

Niet iedereen heeft de behoefte om het leven zo serieus te nemen *\o/*

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:58

Ik vind die extreme ontgroeningen belachelijk, maar je hoeft niet naar zo'n studentenvereniging te gaan die er om bekent staan zulke ontgroeningen te 'organiseren'...

Ik denk ook dat het weinig zin heeft om het te laten verbieden door de overheid.. in no-time zijn er 100 nieuwe verenigingen, die officieel geen 'vereniging' zijn, en dus ongestoord verder kunnen gaan.

Ik denk dat het bij de mensheid door moet dringen dat er mensen zijn die dit leuk vinden en willen doen. Nederland is -o zo vrij- maar ondertussen wil een groot deel van de inwoners van Nederland dat de overheid zich met zulk soort dingen gaat bemoeien... Als mensen het leuk vinden om deel te nemen aan zo'n vereniging én dus die ontgroening, moeten zij dat toch helemaal zelf weten? Het is niet zo dat zij mensen verplichten om bij die vereniging te komen... Het is alleen verplicht om een ontgroening te ondergaan áls jij je aanmeld bij zo'n vereniging.

Waarom moet tegenwoordig alles zo netjes en veilig zijn? Zolang je nergens tot verplicht word, moet je de mens toch lekker zijn gang laten gaan?
Laatst bijgewerkt door Mirjam1202 op 02-10-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:58

Maar Sureida en Lioony, hebben jullie nu een beetje een idee welke bezwaren er nog zijn naast die vooroordelen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:59

vuurneon schreef:

Me 2

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:02

Nee, omdat ik me daar gewoonweg niet in kan vinden. Wat mij betreft moet iedereen gewoon doen of niet doen waar hij/zij gelukkig van wordt en niet te veel bezig zijn met hoe anderen dat indelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:07

Lioony schreef:
Nee, omdat ik me daar gewoonweg niet in kan vinden.

Maar dat is toch een heel gesloten houding? Je kunt toch dingen begrijpen zonder het ermee eens te zijn? Je kunt toch je best doen om je erin te verdiepen en te zorgen dat je in elk geval weet waarom de ander een bepaald standpunt heeft?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:10

Maar dat geldt toch andersom ook zo? Er worden hier echt dingen gezegd door mensen die nog nooit binnen zijn geweest die kant nog wal raken. Ik heb niet zo sterk de behoefte om een uitgebreide discussie te voeren. Het blijft toch terugkomen op het feit dat ieder mens anders is en daar kun je niets aan veranderen. Het enige wat wel fijn zou zijn in deze wereld is dat mensen dat leren te accepteren van elkaar. Wat binnen de verenigingen waar ik beetje bekend ben overigens opvallend goed lukt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:12

Ik geloof overigens zéker dat het niet overal hetzelfde is, dat het niet overal extreem is.
Ik heb zelf absoluut niet de behoefte me te moeten bewijzen om ergens bij te mogen horen.

Mirjam: in een aantal gevallen wordt je dus wel verplicht bepaalde dingen te doen, anders mag je er niet bij. En dát is wat me tegen de borst stuit, dat principe.
Want zoals iemand hier eerder zei: een augurk eten gaat in principe niemand dood van. Maar het idee dat je dat móet doen om erbij te horen.... nee...
Doe dan idd een teambuilding iets, zoals een vlot bouwen bijv.... is ook goed om mensen goed te leren kennen :j

Gianti

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:13

Maar er zijn zat mensen voor wie dat juist aantreft aan die vereniging :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:16

Inderdaad, LadyMadonna. Aankomen met het leven te serieus nemen en dat alles maar veilig moet zijn slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Het is niet het een of het ander.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:17

Gianti schreef:
Maar er zijn zat mensen voor wie dat juist aantreft aan die vereniging :)

Precies, ik vond dat juist wel spannend toen ik me ging inschrijven. Bijzijn is meemaken ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:28

LadyMadonna schreef:
Ik geloof overigens zéker dat het niet overal hetzelfde is, dat het niet overal extreem is.
Ik heb zelf absoluut niet de behoefte me te moeten bewijzen om ergens bij te mogen horen.

Mirjam: in een aantal gevallen wordt je dus wel verplicht bepaalde dingen te doen, anders mag je er niet bij. En dát is wat me tegen de borst stuit, dat principe.
Want zoals iemand hier eerder zei: een augurk eten gaat in principe niemand dood van. Maar het idee dat je dat móet doen om erbij te horen.... nee...
Doe dan idd een teambuilding iets, zoals een vlot bouwen bijv.... is ook goed om mensen goed te leren kennen :j

Ik heb die augurk niet moéten eten om lid te zijn. Die hele ontgroening is niet verplicht om lid te zijn, dat heb ik eerder in dit topic ook al gezegd.

Edit: ik koos ervoor om wel gedoopt en ontgroend te worden, daar hoort een augurk eten toevallig bij :) Als ik dat echt echt echt niet had gewild, hadden ze vast wel een uitzondering gemaakt en mij een andere opdracht gegeven, dat is bij andere opdrachten die ik niet uit kon of wilde voeren ook gebeurd.

Nog een edit: ik heb ook al gezegd (en anderen met mij) dat je me per pb kan vragen om meer inhoudelijke informatie. Dat niemand wat wil vertellen is dus niet waar.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 02-10-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt