Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:45

Loolotte schreef:
Ik ben tegen, maar ben ook als 'nee' geregistreerd dus voor mijzelf maakt het niks uit. En NEE, ik wil zelf ook geen orgaan ontvangen! Telkens maar weer levens rekken, terwijl de kwaliteit er echt niet op vooruit gaat. Kans dat het wordt afgestoten is nog steeds enorm groot en de zware medicijnen die je moet slikken zijn ook echt geen pretje. Klaar is klaar. Niet iedereen wordt 100 jaar oud, en dat is maar goed ook. Als je hecht bent met iemand die er aan overlijdt is dat zeker niet leuk, maar zo werkt het wel. Mensen gaan dood en sommigen eerder dan anderen. Er zit voor mij een limiet aan wat je moet willen bereiken met de medische wetenschap, en orgaandonatie ligt daar voor mij aan voorbij.

Dit is echt een hele slechte aanname. Het klopt ook gewoon niet. Bij de mensen die ik ken is de kwaliteit van leven er zeker wel op vooruit gegaan. Dat kun jij niet bepalen voor de persoon die getransplanteerd moet worden. Als het voor jezelf geldt, houd het dan ook bij jezelf.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:46

Ashleytjuhh schreef:
:) ik ken de verhalen ook net als iemand die levendig begraven werd... maar daardoor kiezen mensen niet plots om zich niet meer te laten begraven...

Doet me denken aan vroeger toen er een bel bij je werd gehangen met een touwtje als je wakker werd kon je bellen :') :')[/quote]

nou die wil ik dan ! :P

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:47

xxdomiixx schreef:
Loolotte schreef:
Ik ben tegen, maar ben ook als 'nee' geregistreerd dus voor mijzelf maakt het niks uit. En NEE, ik wil zelf ook geen orgaan ontvangen! Telkens maar weer levens rekken, terwijl de kwaliteit er echt niet op vooruit gaat. Kans dat het wordt afgestoten is nog steeds enorm groot en de zware medicijnen die je moet slikken zijn ook echt geen pretje. Klaar is klaar. Niet iedereen wordt 100 jaar oud, en dat is maar goed ook. Als je hecht bent met iemand die er aan overlijdt is dat zeker niet leuk, maar zo werkt het wel. Mensen gaan dood en sommigen eerder dan anderen. Er zit voor mij een limiet aan wat je moet willen bereiken met de medische wetenschap, en orgaandonatie ligt daar voor mij aan voorbij.

Dit is echt een hele slechte aanname. Het klopt ook gewoon niet. Bij de mensen die ik ken is de kwaliteit van leven er zeker wel op vooruit gegaan. Dat kun jij niet bepalen voor de persoon die getransplanteerd moet worden. Als het voor jezelf geldt, houd het dan ook bij jezelf.

dat dus... :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:51

Wellicht bedoeld Loolotte de kwaliteit van ons mensen als soort. In die zin ben ik t met haar eens. Door allerhande technieken blijven mensen leven die anders zouden sterven, krijgen zelfs kinderen etc. Dat is nu eenmaal zo.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:53

Mars schreef:
Wellicht bedoeld Loolotte de kwaliteit van ons mensen als soort. In die zin ben ik t met haar eens. Door allerhande technieken blijven mensen leven die anders zouden sterven, krijgen zelfs kinderen etc. Dat is nu eenmaal zo.

maar zou jij zelf als je voor die keuze stond, niet ook door willen leven? Zou jij als er medicijnen zijn ze niet nemen? Omdat het hoort dat je dan maar dood gaat?

Ik zelf zou wel voor een transplantatie kiezen en de medicijnen nemen om te zorgen dat ik nog mijn leven leven kan

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:54

Mars schreef:

Hmmm... Gaat de kwaliteit van leven daarvan achteruit of gaat onze wetenschap hierin te hard vooruit?
Dat word een interessant ethisch vraagstuk. Hoe ver ga je om een leven te redden, en hoeveel is een mensenleven waard?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:55

Papilio schreef:
Mars schreef:

maar zou jij zelf als je voor die keuze stond, niet ook door willen leven? Zou jij als er medicijnen zijn ze niet nemen? Omdat het hoort dat je dan maar dood gaat?

Ik zelf zou wel voor een transplantatie kiezen en de medicijnen nemen om te zorgen dat ik nog mijn leven leven kan

Ik denk dat je nu niet zo hard kan zeggen wat je zou doen. Ik ben donor en mocht het bij mij ooit nodig zijn hoop ik ook een donororgaan te mogen ontvangen.

Maar of ik direct zou kiezen voor transplantatie... Ik weet het niet. Als ik al 50+ ben en ik weet dat er een kind op de lijst staat die het orgaan harder nodig zou hebben, misschien sta ik het dan wel af. En misschien heb ik op zo'n moment geen zin in de medische rompslomp die er achteraan komt.
Je weet het niet...

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:55

Marjoow schreef:
Mars schreef:

Hmmm... Gaat de kwaliteit van leven daarvan achteruit of gaat onze wetenschap hierin te hard vooruit?
Dat word een interessant ethisch vraagstuk. Hoe ver ga je om een leven te redden, en hoeveel is een mensenleven waard?

je zou ook kunnen vragen, hoeveel is je leven waard om hem nog te willen verlengen. Is het het waard om hem te verlengen, wat krijg je dan terug. Velen zullen dat het wel waard vinden :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:56

Ho even, ik schrijf nergens dat je zieken niet moet genezen en dat je maar dood moet gaan. Ik schrijf alleen dat de natuurlijke selectie grotendeels wegvalt en we daardoor als soort verzwakken. Of dat goed of slecht is hoor je mij niet over, dat is zo'n enorme discussie dat het wellicht elders thuis hoort. Maar het gegeven an sich is gewoon waar.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:56

Marjoow schreef:
Ik denk dat je nu niet zo hard kan zeggen wat je zou doen. Ik ben donor en mocht het bij mij ooit nodig zijn hoop ik ook een donororgaan te mogen ontvangen.

Maar of ik direct zou kiezen voor transplantatie... Ik weet het niet. Als ik al 50+ ben en ik weet dat er een kind op de lijst staat die het orgaan harder nodig zou hebben, misschien sta ik het dan wel af. En misschien heb ik op zo'n moment geen zin in de medische rompslomp die er achteraan komt.
Je weet het niet...

ik heb recent zelf voor de keuze gestaan :) vandaar dat ik het durf te zeggen ;)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:57

Mars schreef:
Ho even, ik schrijf nergens dat je zieken niet moet genezen en dat je maar dood moet gaan. Ik schrijf alleen dat de natuurlijke selectie grotendeels wegvalt en we daardoor als soort verzwakken. Of dat goed of slecht is hoor je mij niet over, dat is zo'n enorme discussie dat het wellicht elders thuis hoort. Maar het gegeven an sich is gewoon waar.

ik zeg ook niet dat je dat zei :) maar stel de vraag terug :j Ben benieuwd of je daar dan wel voor zou kiezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:57

Papilio schreef:
Marjoow schreef:

Je weet het niet...

ik heb recent zelf voor de keuze gestaan :) vandaar dat ik het durf te zeggen ;)

Dan nog, als je een 2e keer voor zo'n keuze komt te staan...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:58

Papilio schreef:
Marjoow schreef:

je zou ook kunnen vragen, hoeveel is je leven waard om hem nog te willen verlengen. Is het het waard om hem te verlengen, wat krijg je dan terug. Velen zullen dat het wel waard vinden :)

Dat is inderdaad je persoonlijke afweging op zo'n moment.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:59

Marjoow schreef:

Ik ken mensen die tweemaal zijn getransplanteerd en dol gelukkig zijn. :j ik ken ook mensen die na 1 transplantatie zeggen dat ze het een ander meer gunnen om ook die kans te krijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:00

Papilio schreef:
Mars schreef:

Medicijnen: zeker. Mits het middel niet erger is dan de kwaal.

Donororgaan: ik zeg nu, liever niet. Maar ik zit niet in de situatie dus dat is makkelijk kletsen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:02

Mars schreef:
Medicijnen: zeker. Mits het middel niet erger is dan de kwaal.

Donororgaan: ik zeg nu, liever niet. Maar ik zit niet in de situatie dus dat is makkelijk kletsen.

:) oke ja.. dat is een keuze die je alleen zelf maken kan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:04

Mars schreef:

Zo'n gruwelijk eng argument.

En als ik eens rond kijk: volgens mij is het verlies van compassie, menselijkheid, zorg, medeleven, nederigheid, een veel groter gevaar voor onze soort. Letterlijk: megalomane psychopaten doen onze wereld geen goed. Staatshoofden die geen moeite hebben met oorlog, captains of industry die geen moeite hebben met het vergiftigen van de wereld... We zijn een gevaar voor ons zelf en dat gevaar komt niet vanaf de kant van orgaandonatie of levensreddende operaties.

Marjo

Papilio schreef:
Marjoow schreef:

Ik ken mensen die tweemaal zijn getransplanteerd en dol gelukkig zijn. :j ik ken ook mensen die na 1 transplantatie zeggen dat ze het een ander meer gunnen om ook die kans te krijgen.

Ik zeg ook niet dat mensen niet gelukkig worden toch? ;)

Ik zeg alleen dat je vooraf niet echt een uitspraak kan doen of je de transplantatie wel of niet zou doen, puur en alleen omdat het zo situatie afhankelijk is.

mystery1980

Lusitana schreef:
Je kunt niet ontwaken uit hersendood. Punt.

Als er nog doktoren zijn die er wel over discussieren is dit voor mij echt geen feit.
Plus dat er dan nog het punt is krijg je er nog iets van mee?

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:05

Marjoow schreef:
Ik zeg ook niet dat mensen niet gelukkig worden toch? ;)

Ik zeg alleen dat je vooraf niet echt een uitspraak kan doen of je de transplantatie wel of niet zou doen, puur en alleen omdat het zo situatie afhankelijk is.

nee maar helaas durf ik die uitspraak wel te doen omdat ik in die situatie zit ;)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:06

mystery1980 schreef:
Lusitana schreef:

Als er nog doktoren zijn die er wel over discussieren is dit voor mij echt geen feit.
Plus dat er dan nog het punt is krijg je er nog iets van mee?

dat is een vraagstuk waar helaas niemand echt antwoord op geven kan net als hoe het voelt om dood te zijn ect. Waren er maar antwoorden, was het voor iedereen makkelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:12

Er zijn genoeg verhalen van mensen die het onmogelijke hebben gedaan om iig zwaar te twijfelen aan die stelling. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:24

gohya schreef:
Lusitana schreef:

Al die artsen en de familieleden van zulke patiënten,die na de verklaring hersendood,weer wakker werd en verder konden leven, die liegen allemaal dus.

Die patienten waren dan niet hersendood, maar in coma.
En ben je dan nog niet dood dan ga je wel. Je had anders van te voren ook niet geweten of hij of zij wakker was geworden, dus wat is het probleem?
En nee, je krijgt er niets van mee. Buiten bewustzijn is geen bewustzijn meer hebben.
En al is het zo, wat dan nog? Dan is het hooguit als een buitenlichamelijke ervaring, dus je voelt het niet.

En waar niet bij stilgestaan wordt is dat artsen in de eerste instantie het leven proberen te redden/rekken van de hersendode. Het is niet zo dat ze elke patient zien als mogelijke donor. Helemaal al omdat zij helemaal niet bepalen wie er donor wordt.

Mensen die bang zijn, moeten vooral uit opteren. Dat kan, dus waar heb je het dan verder over?
Waar ik me boos over maak is dat sommige uit opteerders proberen de hele wereld bang te krijgen met rare verhalen ipv dat ze eens goed informeren hoe het eigenlijk zit.

En of het ´t waard is of niet, bepaalt de patient zelf. Ze kunnen soms ook gewoon voor euthanasie opteren of voor een lang of kort lijden en dan doodgaan.
Maar als het puntje bij paaltje komt, zijn er veel die toch wel graag nog wat leven er aan plakken, helemaal als hun ziekte he plots overkomen is of als ze nog heel jong zijn. Of kinderen hebben die ze nog niet alleen achter willen laten. Ik noem maar wat.
Waarom zouden die niet een tweede kans krijgen?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-09-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:27

Shadow0 schreef:
Zo'n gruwelijk eng argument.

En als ik eens rond kijk: volgens mij is het verlies van compassie, menselijkheid, zorg, medeleven, nederigheid, een veel groter gevaar voor onze soort. Letterlijk: megalomane psychopaten doen onze wereld geen goed. Staatshoofden die geen moeite hebben met oorlog, captains of industry die geen moeite hebben met het vergiftigen van de wereld... We zijn een gevaar voor ons zelf en dat gevaar komt niet vanaf de kant van orgaandonatie of levensreddende operaties.

Ja tuurlijk bedreigen we onszelf op meerdere fronten. En mij hoor je nergens zeggen hoor dat je niet moet investeren in levensreddende/verlengende zorg. Maar dat wil niet zeggen dat t niet zo is dat je qua algehele gezondheid verzwakt als soort. En wellicht is ook daar in de toekomst weer wat op te verzinnen maar ik vrees dat je dan een nog engere kant op gaat.

Papilio

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:33

@lustiana, helemaal eens!