Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:55

Mixje90 schreef:
Je kan nooit 100% van t volk achter je krijgen nee. Maar dat zelfs de oppositie tegen de coup was zegt mij heel veel.

Wat zegt het jou?

maava

Re: Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:15

Pfff turkijke heroverweegt de doodstraf nu. Verbaasd me ook helemaal niet.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:20

Drifter schreef:
Mixje90 schreef:
@drifter, hij had dus de macht af moeten staan aan een leger dat gewelddadig een coup pleegt..? Serieus?
Gelukkig denkt het volk daar anders over.

Een coup is tussen de plegers en de troepen van de zittende regering. Ben je me nou serieus aan het vertellen dat het helemaal ok is dat die man zijn eigen bevolking als menselijk schild gebruikt om wat voor reden dan ook?

Jazeker en helaas denkt de bevolking daar anders over
Maar goed, Erdogan mag weer verder met zijn islamitische staat ( en opvattingen!!!!!!! we zullen het maar niet gaan hebben over zijn ideeen: islam, rechten van de vrouw, anti conceptie tot sectio aan toe, allemaal uit den boze)
Nou ja,hoop dat het enige voordeel uit deze ellende mag zijn dat er geen toetreding tot de EU komt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:21

maava schreef:

Eng volk...
En vreselijk dat ze daar nu mee gaan komen, om maar een 'voorbeeld' te stellen wat er met je ze zal gebeuren als je tegen het beleid bent daar.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:23

ravellie schreef:
maava schreef:

Eng volk...
En vreselijk dat ze daar nu mee gaan komen, om maar een 'voorbeeld' te stellen wat er met je ze zal gebeuren als je tegen het beleid bent daar.

Misschien volgen ze het vrije westen er in, Amerika heeft ook nog de doodstraf.

Hoop dat wat er ook gebeurt ze wel een eerlijk proces krijgen en er geen onschuldigen slachtoffers worden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:28

maava schreef:

en net 2500 rechters ontslagen, lang leve de democratie

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:44

Hannanas schreef:
Mixje90 schreef:
Je kan nooit 100% van t volk achter je krijgen nee. Maar dat zelfs de oppositie tegen de coup was zegt mij heel veel.

Wat zegt het jou?

Dat er in elk geval een basaal besef van democratie is op basis waarvan bijna heel Turkije zegt: voor of tegen Erdogan, we doen het NIET met een coup?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:55

[quote=]

Dat er in elk geval een basaal besef van democratie is op basis waarvan bijna heel Turkije zegt: voor of tegen Erdogan, we doen het NIET met een coup?[/quote]

Alsof er met Erdogan ooit nog een "democratisch" eerlijke verkiezing gaat komen..

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:58

Of dat mensen bang zijn dat er door een militaire coup nog minder van een democratie zou overblijven?
Een coup is natuurlijk heel onzeker, en in een land waar je eigenlijk op eieren loopt omdat je als je iets verkeerds zegt opgepakt kan worden maak je keuzes met dat in je achterhoofd.

Zeggen dat mensen dus overwegend voor Erdogan waren kan dus niet, op het moment dat hij zegt "iedereen die aan de coup mee doet wordt zwaar gestraft" wordt een gedeelte vrije wil afgenomen of onderdrukt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:58

Hannanas schreef:
[quote=]

Dat er in elk geval een basaal besef van democratie is op basis waarvan bijna heel Turkije zegt: voor of tegen Erdogan, we doen het NIET met een coup?

Alsof er met Erdogan ooit nog een "democratisch" eerlijke verkiezing gaat komen..[/quote]

Volgens de tegenstanders van Erdogan wel klaarblijkelijk....hoe makkelijk was het voor hen anders geweest om de coup-poging NIET te veroordelen? Ze hadden slechts de kaken op elkaar kunnen houden en simpelweg niks hoeven doen. hebben ze niet gedaan. Ze hebben het veroordeeld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:11

Hannanas schreef:
Hop 3000 militairen uit het leger gezet / gearresteerd, hop meer dan 2500 (WTF!!?!) rechters uit hun ambt gezet.

Democratisch zeg! Sjonge!
Wat willen de Turken nou met Erdogan. Als ze dit horen, is toch geen zuivere koffie???? Ff je halve rechtsgang eruit schoppen voor Erdogan-aanhangende rechters aan te stellen ..

Dat van die rechters was ik nog even vergeten op te schrijven. Is inderdaad geen zuivere koffie, en dat moet "democratie" heten...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:54

Tuurlijk is nu iedereen tegen de coup.. ook de regeringen uit meerdere landen geven aan blij te zijn dat de coup niet geslaagd is.. Dit zeggen ze alleen wel achteraf.. ik noem dat gewoon naar de mond praten.. als je nu immers zou zeggen wat jammer dat Erdogan er nog zit maak je het jezelf onmogelijk..

Ik denk oprecht dat wanneer de coup gelukt was geweest men had gezegd blij te zijn van deze 'dictator' af te zijn..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:56

horsies5 schreef:
Tuurlijk is nu iedereen tegen de coup.. ook de regeringen uit meerdere landen geven aan blij te zijn dat de coup niet geslaagd is.. Dit zeggen ze alleen wel achteraf.. ik noem dat gewoon naar de mond praten.. als je nu immers zou zeggen wat jammer dat Erdogan er nog zit maak je het jezelf onmogelijk..

Ik denk oprecht dat wanneer de coup gelukt was geweest men had gezegd blij te zijn van deze 'dictator' af te zijn..

En de partijen die al lieten weten tegen de coup te zijn terwijl die coup nog gaande was? Die hebben gewoon goed gegokt?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:58

Nee uiteraard.. maar ik vond het wel typerend dat andere t pas zeiden nadat bekend was dat t mislukt was

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:43

[/quote]
Een iPad. In de WOll ? :')[/quote]

Je mist sarcasme...[/quote]

Thanks :') . Misschien had ik een emoticon moeten gebruiken ;-)
Ze hadden toen niet eens tv laat staan de rest. Ik wilde er inderdaas een sarcastische doordenker van maken. Dat mensen bereiken en mobiliseren toen een stuk lastiger was. Evenals het verspreiden van nieuws.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:50

Getver. Diverse demonstraties in NL dpor Turken die tegen de coup zijn.
Is goed voor Silvana's partij? ;-) zieltjes winnen.
Maar ze zijn wel voor democratie.
Sorry.....ik begrijp em niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:17

Cowboy55 schreef:
horsies5 schreef:

En de partijen die al lieten weten tegen de coup te zijn terwijl die coup nog gaande was? Die hebben gewoon goed gegokt?

Weten jij en ik veel of hun mening overheen kwam met hun woorden.
Misschien waren ze voorzichtig, wilden ze niet in ernstige problemen komen met hun eerlijke mening en kozen ze voor de meest veilige optie. De coup veroordelen. Wie zal het zeggen.

Daarover kunnen wij volgens mij helemaal niet oordelen vanuit onze veilige positie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:38

robert45 schreef:
Helaas mislukt. Had Turkije eindelijk de kans om van die idioot af te komen.

Blijkbaar willen ze onderdrukt worden en een inperking van hun rechten. Turkije gaat als een raket naar beneden. Heb je commentaar op Erdogan dan ga je als journalist de bak in. Hij heeft nu aangekondigd het leger flink te gaan zuiveren. Daar gaan dus een hoop of de bak in of tegen de muur.

Het leger heeft altijd tot taak in Turkije om de seculiere staat te behouden. Erdogan wil er echter een islamitisch rijk van maken. Nu heeft hij de kans om een hoop mensen uit de weg te ruimen.

Ik zou er zeker niet naartoe gaan op vakantie want dat is absoluut niet veilig. Het is een groot kruitvat daar. Mensen die nu willens en wetens die kant op gaan mogen we straks met alle middelen ophalen en dan huillie huillie doen bij Humberto dan ze zo in gevaar geweest zijn....

Wat betreft alle Turken die de straat opgaan in Nederland om hun steun te betuigen en cameraploegen lastig vallen. Jongens het vliegveld van Istanboel is open dus pak je koffers en ga zou ik zeggen.

Ik denk dat je dat niet kan zeggen. Ja, Erdogan is een vreselijk ventje, maar aan de andere kant ziet het volk hem totaal niet zo. Hij is niet alleen democratisch gekozen, hij heeft ook nog eens enorm veel gedaan voor de bevolking. Iedereen een baan, iedereen een auto, hij heeft een hele hoop wegen laten aanleggen en zo kan je nog wel even doorgaan. Wij zien hem als een dictator die de vrijheid steeds verder aan het inperken is, zij zien hem als de man die een hele hoop voor ze gedaan heeft en die misschien wel twijfelachtige dingen doet, maar die misschien niet opwegen tegen de goede dingen.

Ik ben absoluut anti-Erdogan hoor, maar ik snap de gedachtegang.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:42

inderdaad, het merendeel van de turske bevolking staat achter hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:45

Drifter schreef:
Of dat mensen bang zijn dat er door een militaire coup nog minder van een democratie zou overblijven?
Een coup is natuurlijk heel onzeker, en in een land waar je eigenlijk op eieren loopt omdat je als je iets verkeerds zegt opgepakt kan worden maak je keuzes met dat in je achterhoofd.

Zeggen dat mensen dus overwegend voor Erdogan waren kan dus niet, op het moment dat hij zegt "iedereen die aan de coup mee doet wordt zwaar gestraft" wordt een gedeelte vrije wil afgenomen of onderdrukt.

Helemaal mee eens. Ik denk dat het hoe dan ook een lose-lose situatie is. Als de coup was gelukt had je met een onzekere situatie gezeten - een Krijgsraad als machthebbende instantie is in het verleden een positief effect geweest op de democratie (kijk naar Egypte bijvoorbeeld), maar het had ook enorm fout kunnen gaan. Aan de andere kant heeft Erdogan nu de munitie om elke vorm van democratie die er in Turkije uberhaupt was, volledig van de kaart te vegen. Het leger reinigen betekent natuurlijk vooral dat hij officieren gaat installeren die wél vierkant achter hem staan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:46

Goh Emmaa zo bedoel je het vast niet ;-) maar de dingen die je opsomt die Erdogan gedaan heeft voor het volk. Deed een andere dictator ook ergens medio 1930.......en toen was hij ook de held van het volk. Tot de ware bedoeling naar voren kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:48

Kamy schreef:
Goh Emmaa zo bedoel je het vast niet ;-) maar de dingen die je opsomt die Erdogan gedaan heeft voor het volk. Deed een andere dictator ook ergens medio 1930.......en toen was hij ook de held van het volk. Tot de ware bedoeling naar voren kwam.

Je begrijpt hem precies zoals ik bedoel. Misschien kan je het niet vergelijken, maar ik denk dat de situatie nog wel eens zo kan ontwikkelen. Als je alleen al kijkt naar de lange arm van Erdogan die ervoor zorgt dat het westen alleen maar ja en amen zegt.. Niemand durft op z'n strepen te staan als het op hem aankomt. Ook zo'n bekende situatie.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:03

Emmaa_ schreef:
Kamy schreef:

Je begrijpt hem precies zoals ik bedoel. Misschien kan je het niet vergelijken, maar ik denk dat de situatie nog wel eens zo kan ontwikkelen. Als je alleen al kijkt naar de lange arm van Erdogan die ervoor zorgt dat het westen alleen maar ja en amen zegt.. Niemand durft op z'n strepen te staan als het op hem aankomt. Ook zo'n bekende situatie.

Appeasementpolitiek op z'n best. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:05

Emmaa_ schreef:
robert45 schreef:
Helaas mislukt. Had Turkije eindelijk de kans om van die idioot af te komen.

Blijkbaar willen ze onderdrukt worden en een inperking van hun rechten. Turkije gaat als een raket naar beneden. Heb je commentaar op Erdogan dan ga je als journalist de bak in. Hij heeft nu aangekondigd het leger flink te gaan zuiveren. Daar gaan dus een hoop of de bak in of tegen de muur.

Het leger heeft altijd tot taak in Turkije om de seculiere staat te behouden. Erdogan wil er echter een islamitisch rijk van maken. Nu heeft hij de kans om een hoop mensen uit de weg te ruimen.

Ik zou er zeker niet naartoe gaan op vakantie want dat is absoluut niet veilig. Het is een groot kruitvat daar. Mensen die nu willens en wetens die kant op gaan mogen we straks met alle middelen ophalen en dan huillie huillie doen bij Humberto dan ze zo in gevaar geweest zijn....

Wat betreft alle Turken die de straat opgaan in Nederland om hun steun te betuigen en cameraploegen lastig vallen. Jongens het vliegveld van Istanboel is open dus pak je koffers en ga zou ik zeggen.

Ik denk dat je dat niet kan zeggen. Ja, Erdogan is een vreselijk ventje, maar aan de andere kant ziet het volk hem totaal niet zo. Hij is niet alleen democratisch gekozen, hij heeft ook nog eens enorm veel gedaan voor de bevolking. Iedereen een baan, iedereen een auto, hij heeft een hele hoop wegen laten aanleggen en zo kan je nog wel even doorgaan. Wij zien hem als een dictator die de vrijheid steeds verder aan het inperken is, zij zien hem als de man die een hele hoop voor ze gedaan heeft en die misschien wel twijfelachtige dingen doet, maar die misschien niet opwegen tegen de goede dingen.

Ik ben absoluut anti-Erdogan hoor, maar ik snap de gedachtegang.

Turkije heeft staatsgrepen gehad in 1960, 197, 1980 en 1997. Misschien had het Turkse volk er nu geen zin in. Als iemand de consequenties van staatsgrepen kent zijn zij het waarschijnlijk wel.

Voorbeeld: enkele van de gevolgen van de staatsgreep van 1980:
650.000 mensen zijn opgepakt.
1.683.000 mensen hebben geweld ondervonden.
Er waren 210.000 rechtszaken en er zijn 230.000 mensen veroordeeld.
7.000 mensen kregen als eis de doodstraf te horen.
517 personen hebben de doodstraf gekregen.
van de 50 personen die de doodstraf kregen waren er 26 in de politiek actief, 23 actief in de recht (advocaten, rechters, aanklagers) en was één Asala strijder.
van de 259 mensen die de doodstraf kregen is de aanvraag ook werkelijk ingediend bij het kabinet.
98.404 personen zijn schuldig bevonden en veroordeeld wegens het lid zijn van een ongewenste organisatie.
388.000 mensen kregen geen paspoort.
30.000 mensen zijn ontslagen wegens 'onbetrouwbaarheid'.
14.000 mensen hebben hun Turkse identiteit verloren.
30.000 mensen zijn naar het buitenland gegaan om politiek asiel aan te vragen.
171 mensen zijn in de gevangenissen gestorven door marteling.
937 films zijn verboden, omdat ze dubieus waren.
23.677 stichtingen werden verplicht opgeheven.
3.854 leraren, 120 docenten aan universiteiten en 47 rechters zijn ontslagen.
400 journalisten hebben in totaal 4.000 jaar gevangenisstraf tegen zich horen eisen.
Journalisten hebben in totaal 3.315 jaar en 6 maanden gevangenisstraf gekregen.
31 journalisten hebben daadwerkelijk gevangengezeten.
300 journalisten hebben een aanslag gekregen.
3 journalisten zijn doodgeschoten.
De kranten mochten 300 dagen niet verschijnen.
De 13 grote kranten hadden 303 rechtszaken tegen zich lopen.
39 ton aan kranten en tijdschriften zijn vernietigd.
299 mensen zijn in de gevangenis omgekomen.
14 mensen zijn tijdens hun hongerstaking omgekomen.
bron: Cumhuriyet 12 september 2000

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:57

Wat ik moeilijk te begrijpen vind.
Net op het journaal:
Turkse jongelui die Erdogan hun vader noemen en Turkije hun vaderland.
Terwijl hun ouders en zijzelf gewoon in Nederland zijn geboren.

Natuurlijk snap ik wel dat het land van je voorouders, dat je daar een zwak voor hebt.
Maar het gaat veel verder, Turkije blijft hun enige vaderland zelfs al zijn ze er niet geboren, wonen ze er niet.
Een beetje beangstigend zelfs, dat een land overal ter wereld zijn (ex) onderdanen nog in de macht heeft.