Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:08

Mensen zijn de grens tussen fictie en realiteit kwijt geraakt. Dat is waar het grootste probleem hem in zit. Als je ontevreden bent is het verdacht makkelijk om met het discriminatie vingertje te wijzen...Maar zelf geven wij zulke 'actiegroepen' brandstof door dit soort zaken überhaupt te overwegen door het erover te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:17

Joanne1987 schreef:
Ik lees echt een heel interessante discussie, wederzijds respect ook. Wordt echter ook veel bijgehaald wat niet perse met de efteling te maken heeft.

Wat ik gewoon niet snap, is waarom moet alles maar aangepast worden als er een aantal mensen een andere mening over iets hebben? Heel cru en nadelig voor hen in opzichte van velen, zijn het van oorsprong geen Nederlanders, hoe hard dat dan ook even klinkt. Naar deze groepen word wel geluisterd, naar de andere meningen wordt ook 'geluisterd', maar daar wordt verder niks mee gedaan...

Ik vraag me af wanneer je van oorsprong een Nederlander bent? Als je wit bent en Jan Janssen heet?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:20

Dat zeg ik nergens volgens mij? Maar zoals bekend, zijn veelal mensen die zich hier gevestigd hebben op latere leeftijd etc nogal op het discriminerende aspect bezig, en nee dat zijn voor mij oorspronkelijk geen Nederlanders
En wederom heel hard, als je toevallig hier geboren bent, maar je je niet aanpast naar de Nederlandse normen en waarden en ook geen respect hebt voor die gebruiken ben je voor mij ook geen echte Nederlander

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:28

Disney pakt het vind ik vrij goed aan op een positieve manier door ook af en toe af te wijken van de stereotype prinses. Maar goed, dan wordt er weer geklaagd dat Pocahontas met dieren praat (dat is onwerkelijk) en dat prinses Jasmines neus niet goed is en dat haar buikdans outfit een stereotype is. Dat Alladin's huidskleur te licht is en zo kun je wel door blijven gaan
https://www.youtube.com/watch?v=qnXRHviB_Go

Wat ik dan wel vrij racistisch vind, zijn enkele oude tekenfilmpjes, ik zag laatst deze en moest me toch echt even achter de oren krabben. Maar goed, toen ik deze cartoons vroeger keek als kind, kreeg ik er totaal geen racistische gedachten bij.
https://www.youtube.com/watch?v=Djxnw090EeE

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:41

Joanne1987 schreef:
Dat zeg ik nergens volgens mij? Maar zoals bekend, zijn veelal mensen die zich hier gevestigd hebben op latere leeftijd etc nogal op het discriminerende aspect bezig, en nee dat zijn voor mij oorspronkelijk geen Nederlanders
En wederom heel hard, als je toevallig hier geboren bent, maar je je niet aanpast naar de Nederlandse normen en waarden en ook geen respect hebt voor die gebruiken ben je voor mij ook geen echte Nederlander

Maar als je ouders of grootouders hier geboren zijn, maar je hebt een kleurtje of exotische naam..... ben je dan wel een Nederlander? En mag je dan wel of geen "kritiek" leveren op Nederlandse (eigen) gebruiken of gewoonten? Of geldt de vrijheid van meningsuiting alleen als je wit bent en Jan Janssen heet ?

Joanne1987

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:55

Als je je eigen als Nederlander gedraagt en aangepast hebt mag je van mij daar best een mening over hebben, ik heb ook een mening. Ik kan er alleen slecht tegen dat er groepen zijn met heel veel commentaar en schoppen tegen alles wat onder discriminatie kan vallen, zonder dat ze zelf bereid zijn te luisteren en fatsoenlijk te reageren op tegen argumenten.
Wellicht komt het anders over als hoe ik het bedoel, vind het zo schrijvend ook wat lastig duidelijk te maken hoor.
Maar ik snap ook oprecht niet waarom je zo in de slachtoffer rol wil en moet kruipen en dit soort dingen aan te moeten grijpen om gehoord te worden. Willen ze nu werkelijk dat dingen aangepast gaan worden? Waarom dan, omdat je je daadwerkelijk gediscrimineerd voelt of omdat het makkelijk ergens tegenaan schoppen is? En wordt de andere kant, andere meningen ook meegenomen in een besluit danwel uiteenzetting? Laten we iedereen die zich kan vinden in een zogenaamd discriminerend aspect van een themapark aan het woord?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:16

Ik griezel altijd in dit soort topics als er gesproken wordt over aanpassen ed.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, naar mijn mening.
ik vind sommige acties mbt tot discrimatie ook overdreven, maar dat er mensen gediscrimineerd worden, is een feit. Dat dit door sommigen ontkend wordt, vind ik altijd een beetje dom en kortzichtig. :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:51

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:07

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:19

Dat vind ik van het hele gezeik over de Efteling ook.

Maar ze willen zelf dus wel serieus genomen worden :')

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:37

Anoniem schreef:
http://oogopnederland.nl/leudal/tag/sto ... ereotypes/

Tja.... Lekker groepje...

Dat er mensen gediscrimineerd worden is inderdaad een feit.

Heb je het artikel gelezen? Lijkt me niet serieus.

Citaat:
Het filmpje veroorzaakt ondertussen veel commotie in het land en de provincie Leudal bereidt ondertussen juridische stappen voor tegen de organisatie. Deze wil graag met de provincie in gesprek. Ze hebben hiervoor Sylvana Simons naar voren geschoven als onderhandelaar omdat ze zelf onherkenbaar willen blijven en omdat ze, volgens hen, ” van toeten noch blazen” weet, maar de Limburgers hebben op hun beurt harde eisen gesteld aan een eventueel gesprek. ” Geen woorden, maar eerst daden,” zeggen de Limburgers en eisen dat de gesprekken alleen gevoerd kunnen worden in het Limburgs dialect, inclusief zachte g en dat de band Rowwen Heze op de achtergrond constant het nummer : Het is GEEN kwestie van geduld meer, dat heel Holland Limburgs banketstaaf” speelt. Daarbij eisen ze openlijke erkenning voor dit liedje in een de vorm van een schriftelijke verklaring, ondertekend door alle leden van de actiegroep, behalve het Limburgse lid. Verder eist de provincie ook nog dat elk artikel dat de groep publiceert in het vervolg altijd voorzien wordt van een foto met daarop de cd ” Vaor uch Ossekõp” van de WW band en dat op deze foto ook altijd twee Limburgse bieren te zien zijn.

Het raadslid uit Leudal die het filmpje openbaar heeft gemaakt, wil ondertussen anoniem blijven en wilde alleen kwijt dat hij ook wel eens wilde Pieke(n)……..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:58

Oeps niet alles, alleen het eerste gedeelte.
Dit lijkt idd niet serieus :+

Maar wat is er nu wel serieus bekend over ze?
Het NOS bericht dit:

Wie zitten er achter de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes?

De actiegroep wil zelf geen direct contact met de media, en schuift journalist Kevin Roberson naar voren als contactpersoon. Roberson benadrukt dat hij geen deel uitmaakt van de groep en niet de woordvoerder is. "Ik volg wat ze doen en ze geven mij informatie."

Roberson zegt dat de actiegroep bestaat uit vier personen, die anoniem willen blijven. De vier zouden in het verleden onder meer betrokken zijn geweest bij acties tegen de anti-islambeweging Pegida, Zwarte Piet, politiegeweld en racisme.

Volgens de journalist wil de groep in gesprek met de Efteling als het pretpark bereid is om de in hun ogen discriminerende attracties aan te passen. "Ze willen niet alleen woorden, maar daden." De actiegroep heeft gezegd dat er acties volgen als de Efteling niets doet. Wat die acties inhouden weet Roberson niet, maar hij verwacht dat het om geweldloze protesten gaat.

http://nos.nl/artikel/2115602-efteling- ... oelen.html

4 mensen die ook al achter het zwartepiet gebeuren zaten?
Gaan ze nu heel Nederland uitkammen op zoek naar iets om over te kunnen rellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 01:41

Weet je wat jammer is?
Dat ik hier een heel lief blank broertje heb die zijn donker gekleurde zus gewoon als zijn zus ziet en alle poppetjes in de Efteling gewoon als Eftelingpoppetjes maar die op een dag misschien wel op zijn jonge leeftijd geconfronteerd gaat worden met agressief schreeuwende boos kijkende mensen die zich intimiderend gedragen en uiten omdat zij vinden dat die poppetjes, in zijn mooie sprookjeswereld waarin hij zich tot dan toe helemaal fijn en gelukkig voelde, foute poppetjes zijn die iets vreselijks uitbeelden.
Geen klein kind dat aan die poppetjes voorbij gaat en in hullen uitbarst omdat ineens de associatie met racisme wordt opgeroepen. Mijn zoontje ging ook niet door het festival schreeuwend dat de onderdrukte voorouders van zijn zus daar in de maling worden genomen en belachelijk worden gemaakt.
Dat zou pas gebeuren wanneer ik of iemand anders hem daarop hersenspoelt. Ik doe dat niet en ik accepteer het ook niet wanneer een stelletje relschoppers dat wel probeert te doen.

Tss, ik zie me al staan zeg...
"Nee schat, je mag niet in die attractie want bij de voorouders van je zus kwam veel kannibalisme voor dus die attractie komt erg racistisch over naar je zus toe."
En zus vindt al die ophef ook maar een hoop onzin 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:57

Ik heb echt met verbazing onder andere de posts van Shadow zitten lezen...

Overal op internet (althans, waar ik lees dan) zie ik wisselende reacties op dit onderwerp, maar ik lees er (gelukkig!) heel veel van mensen die het onderwerp van deze discriminatie zouden zijn maar er zelf GEEN ENKEL probleem mee hebben.

Maar net als hier, worden deze meningen blijkbaar stelselmatig genegeerd en wordt de nadruk gelegd op een klein groepje met een grote mond, die aan alle kanten verdedigd worden. Zoals het er nu voor lijkt te staan (en daar zou ik wel eens cijfers van willen zien) is de meerderheid helemaal niet zo gecharmeerd van het groepje wat zich inderdaad slechts bezig lijkt te houden met zeuren om het zeuren..

En ik vind het heel knap dat blijkbaar een probleem wat niet zo groot leek te zijn, onder andere door mensen zoals Shadow (met excuus) zo enorm overdreven lijkt te worden. Want je benadrukt steeds dat het een enorm probleem is, maar IS dat ook zo of maak je het zo?

Doet mij een beetje denken aan 'ik wil actie voeren dus ik verzin een probleem'.

En dit is niet als persoonlijke aanval bedoeld maar ik ben echt benieuwd naar wat mensen met deze instelling beweegt om zo'n ophef te maken van iets wat eigenlijk nooit echt een probleem leek te zijn. Is dat de sensitiviteit die ik bijvoorbeeld mis? Een overdosis medeleven of inlevingsgevoel? een soort misplaatst associatiegevoel (ik voel met deze mensen mee) ofzo? Ik kan er gewoon niet zo goed bij..

Maar nu heb ik wel meer de instelling van 'stel je niet zo aan' waarbij anderen meer van het pamperen en verzorgen en beschermen zijn.

En dan die stukken over een perfecte samenleving waar een ieder in vrede leeft :') raap me op echt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:59

Edit: Verkeerd gelezen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-07-16 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:14

Er zijn mensen die echt doordraaien,maar dit komt niet alleen door hunzelf,maar grotendeels door de Media. Telkens als er een zwarte man [of vrouw] word dood geschoten in Amerika door de politie,komt dat in het nieuws.Maar hoeveel Blanken worden er ook niet dood geschoten in Amerika door de politie?
Ook dagelijks een groot aantal,maar dát zie je dan niet in het nieuws. De media bevorderd haat tussen verschillende mensen groepen!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:17

Sorry dat ik even binnen kom vallen. Ik vind het belachelijk en verwacht/hoop niet dat de Efteling er veel mee gaat doen.

vuurneon schreef:
Wel bijzonder dat ze mogelijk bij een anti islam club zaten: Racisme is dus niet cool, maar discriminatie volgens hun prima. Juist...

bij acties tegen de anti-islambeweging Pegida :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:19

Ooooo haha gelukkig! Ik had een woord gemist :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:26

Hoe meer aandacht ze krijgen des te meer gaan ze schreeuwen! Ik heb in mijn familie Surinamers, Indische mensen, Antilianen, die ik nog nooit over zulke dingen heb gehoord. Ze gaan met de kids naar de Efteling (SPROOKJESbos) en vieren Sinterklaas (eeuwenoud KINDERfeest)!
Als je zoekt vind je altijd wel wat om tegenaan te schoppen maar denk dat het beter zou zijn om die lui geen media-aandacht te geven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:48

gohya schreef:
Er zijn mensen die echt doordraaien,maar dit komt niet alleen door hunzelf,maar grotendeels door de Media. Telkens als er een zwarte man [of vrouw] word dood geschoten in Amerika door de politie,komt dat in het nieuws.Maar hoeveel Blanken worden er ook niet dood geschoten in Amerika door de politie?
Ook dagelijks een groot aantal,maar dát zie je dan niet in het nieuws. De media bevorderd haat tussen verschillende mensen groepen!

https://www.theguardian.com/us-news/201 ... -black-men

"Despite making up only 2% of the total US population, African American males between the ages of 15 and 34 comprised more than 15% of all deaths logged this year by an ongoing investigation into the use of deadly force by police. Their rate of police-involved deaths was five times higher than for white men of the same age. "

In antwoord op je vraag: een African American met een probleem met de Politie heeft een 5x grotere kans om preventief door de Politie doogeschoten te worden dan een blanke......De media 'maakt' niet (altijd) nieuws, soms stellen ze gewoon iets vast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:56

Cowboy55 schreef:
In antwoord op je vraag: een African American met een probleem met de Politie heeft een 5x grotere kans om preventief door de Politie doogeschoten te worden dan een blanke......De media 'maakt' niet (altijd) nieuws, soms stellen ze gewoon iets vast.

:? Dat gaat over een heel ander land..

Edit: EN het wordt nog wel een beetje genuanceerd in het artikel.. dat ze bijv suicidal waren, gebeld waren om domestic violence, gewapend met een mes of ander ding, grepen naar hun middel of zak, en/of niet luisterden naar commando's van de politie. En er wordt een opmerking gemaakt over een land waar vrij wapenbezig mogelijk is, dus hogere risicos zijn mbt mensen met vuurwapens..

Dus de media stelt wat vast, en daarvan wordt dan weer nieuws 'gemaakt'...
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-07-16 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:58

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

:? Dat gaat over een heel ander land..

Als antwoord op de vraag van Gohya: "Maar hoeveel Blanken worden er ook niet dood geschoten in Amerika door de politie?"

Of ga je me nu vertellen dat Gohya Horst-America bedoelde? :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:02

Daar is het nieuws als er een blanke wordt neer geschoten :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:13

Cowboy55 schreef:
gohya schreef:

https://www.theguardian.com/us-news/201 ... -black-men

"Despite making up only 2% of the total US population, African American males between the ages of 15 and 34 comprised more than 15% of all deaths logged this year by an ongoing investigation into the use of deadly force by police. Their rate of police-involved deaths was five times higher than for white men of the same age. "

Er moet veel meer aan informatie komen wil je daar een goede uitspraak over doen. Want hoe vaak komt de politie in aanraking met welke bevolkingsgroep en dan ook nog eens in vergelijk met het type meldingen en (bedreigende) situatie.