Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:21

Ik vind het eigenlijk ook gek dat Jan en alleman (inclusief ikzelf) dmv een referendum 'zomaar' over moeilijke politieke vraagstukken kunnen beslissen.. Hebben we daar niet gewoon volksvertegenwoordigers voor, die zich full time kunnen bezighouden met de bestuurlijke praktijk en hoe supranationale politiek nou werkelijk werkt?

Uit de Brexit en de schok van sommigen die 'leave' stemden haal ik bovendien dat niet iedereen de gevolgen van zijn/haar keuze goed kon overzien, en vooral waren aangewakkerd door leugens en opjuttting (MINDER IMMIGRANTEN, MEER GELD VOOR ZORG) van politici en publieke figuren. Ik heb dan liever een gedegen volksvertegenwoordiger die zich verdiept heeft in de materie en met een beslissing komt - gebaseerd op feiten en de huidige situatie - die op lange termijn het gunstigst uitpakt voor land en volk, dan "direct rule by the people" ("people" voor wie de bestuurlijke praktijk en effecten van politiek niet altijd zichtbaar, merkbaar en begrijpelijk zijn).
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 27-06-16 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:21

Maar bigone, daar is niemand het over oneens geloof ik. Dat er dingen anders moeten. Maar de EU is veel meer dan alleen maar dat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:28

bigone schreef:
Tja, Brussel kan de schuld echt bij zichzelf leggen, mensen zijn het gewoon zat of de redenen er toe doen of niet. Nu word er gezegd dat Spanje en Portugal alsnog een boete krijgen omdat ze hun begrotingsdoelen niet gehaald hebben. Die landen hebben er al heel veel aan gedaan en zijn op de goede weg, Frankrijk voldoet al acht jaar niet aan de regels en betaald geen cent!!!!! Nederland voldeed uitstekend en moest een naheffing betalen want het ging zo goed dus de cijfertjes waren te laag aangehouden door de EU. En als alle mensen in Europa zouden weten van de exorbitante salarissen en hoe ze opgestreken worden, dan werd de afkeer van de EU nog vele malen groter.

Nou het lijkt me toch dat iedereen met een beetje verstand wel weet dat er goede salarissen worden betaald ;).

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:51

Ygritte schreef:
Ik vind het eigenlijk ook gek dat Jan en alleman (inclusief ikzelf) dmv een referendum 'zomaar' over moeilijke politieke vraagstukken kunnen beslissen.. Hebben we daar niet gewoon volksvertegenwoordigers voor, die zich full time kunnen bezighouden met de bestuurlijke praktijk en hoe supranationale politiek nou werkelijk werkt?

Uit de Brexit en de schok van sommigen die 'leave' stemden haal ik bovendien dat niet iedereen de gevolgen van zijn/haar keuze goed kon overzien, en vooral waren aangewakkerd door leugens en opjuttting (MINDER IMMIGRANTEN, MEER GELD VOOR ZORG) van politici en publieke figuren. Ik heb dan liever een gedegen volksvertegenwoordiger die zich verdiept heeft in de materie en met een beslissing komt - gebaseerd op feiten en de huidige situatie - die op lange termijn het gunstigst uitpakt voor land en volk, dan "direct rule by the people" ("people" voor wie de bestuurlijke praktijk en effecten van politiek niet altijd zichtbaar, merkbaar en begrijpelijk zijn).

Zo'n schreeuwerd hebben wij ook, Geert heet ie.
Las op NOS (zover ik aan kan nemen betrouwbaar....) een bericht over racisme in Engeland tegen mn Poolse en Aziatische migranten. "We hebben een brexit,nu kan jij naar huis!".
Triest...... en dan mag ik niet afgeven op populisten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:55

Janneke2 schreef:
Eh... als niet 'het volk' beslist, wie dan wel?

Vanmorgen in Trouw een interview met Alexander Pechtold. Die oa stelt dat als je ook maar een letter in de grondwet wil veranderen, er tot twee keer toe een tweederde meerderheid in beide kamers nodig is.
Brexit ging met 1 enkele stemming en met een meerderheid van 52% - dat verschil is erg wrang.

Het volk beslist altijd indirect. Voor zaken als dit kiezen we volksvertegenwoordigers. Die zijn er zodat we 'het volk', dat doorgaans niet genoeg kennis van zaken heeft om dit soort besluiten te nemen, kunnen laten besluiten dmv stemmen op mensen die er wel verstand van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:07

Wilders doet alleen aan schoppen. Inhoudelijk waait ie met alle winden mee.
Wat betreft het handelsverkeer heeft de EU letterlijk de grenzen geopend.
Schengen heeft ook zijn nadelen.
Maar los van het wel of niet het Brexit heeft wel aangetoond dat het flink rammelt.
Dat kleintjes inderdaad door de grote jongens worden overlopen en dat de Fransozen al een flinke tijd scheeflopen op heel veel meer zaken.
KLM Air France, Manutan, de pensioenleeftijd, het begrotingstekort, Straatsburg.
Onze Oosterburen het vluchtelingenverhaal.
En wij zijn het braafste jongetje van de klas }>

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:13

Sees schreef:
bigone schreef:
Tja, Brussel kan de schuld echt bij zichzelf leggen, mensen zijn het gewoon zat of de redenen er toe doen of niet. Nu word er gezegd dat Spanje en Portugal alsnog een boete krijgen omdat ze hun begrotingsdoelen niet gehaald hebben. Die landen hebben er al heel veel aan gedaan en zijn op de goede weg, Frankrijk voldoet al acht jaar niet aan de regels en betaald geen cent!!!!! Nederland voldeed uitstekend en moest een naheffing betalen want het ging zo goed dus de cijfertjes waren te laag aangehouden door de EU. En als alle mensen in Europa zouden weten van de exorbitante salarissen en hoe ze opgestreken worden, dan werd de afkeer van de EU nog vele malen groter.

Nou het lijkt me toch dat iedereen met een beetje verstand wel weet dat er goede salarissen worden betaald ;).

Natuurlijk moet je goed betaald krijgen voor bepaalde functies, maar als voorbeeld
Eurocommissaris 30,000 netto , algemeen medewerker 3358 netto, parlementslid 6200 netto. Dus dat lijkt mee te vallen, maar parlementslid komt met alle toeslagen op 13000 netto per maand, algemeen medewerker op 5000 netto en de commissaris strijkt ook nog vele extra's op. Pensioen gaat in op 65, hoef je niets voor te betalen en bvb commissaris krijgt vijf jaar 8200 per maand, netto. Los van het feit dat één op de zeven parlementsleden ook nog stevige banden met het bedrijfsleven hebben, bvb Guy Verhofstad casseert 150.000 per jaar van de Dexiabank, terwijl hij als parlementslid er maar 60 % van de tijd is, zorgt dat hij zo'n 10 a 15 vergaderingen meemaakt(4500) zit te appen en van alles te doen en luistert niet eens, behalve wanneer het over bancaire maatregelen gaat waarbij gestemd moet worden want hij zal de belangen van Dexia zeker verdedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:15

}>
Enig idee waarom Neeltje naar het Europees Parlement is gegaan??
Verder erg off topic weet iemand wat parlement betekent???

BigOne

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:17

Neelie Smit Kroes is een europarlementarier die wel veel voor elkaar heeft gekregen en ook door de jaren heen was het zichtbaar wat ze deed. Als er eentje haar salaris wel waard was dan is zij het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:27

bigone schreef:
Neelie Smit Kroes is een europarlementarier die wel veel voor elkaar heeft gekregen en ook door de jaren heen was het zichtbaar wat ze deed. Als er eentje haar salaris wel waard was dan is zij het wel.

Zal best, maar als ik in mijn achtertuin kijk zie ik toch een hele dure spoorlijn liggen die geen reet heeft opgebracht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:33

bigone schreef:
Natuurlijk moet je goed betaald krijgen voor bepaalde functies, maar als voorbeeld
Eurocommissaris 30,000 netto , algemeen medewerker 3358 netto, parlementslid 6200 netto. Dus dat lijkt mee te vallen, maar parlementslid komt met alle toeslagen op 13000 netto per maand, algemeen medewerker op 5000 netto en de commissaris strijkt ook nog vele extra's op. Pensioen gaat in op 65, hoef je niets voor te betalen en bvb commissaris krijgt vijf jaar 8200 per maand, netto. Los van het feit dat één op de zeven parlementsleden ook nog stevige banden met het bedrijfsleven hebben, bvb Guy Verhofstad casseert 150.000 per jaar van de Dexiabank, terwijl hij als parlementslid er maar 60 % van de tijd is, zorgt dat hij zo'n 10 a 15 vergaderingen meemaakt(4500) zit te appen en van alles te doen en luistert niet eens, behalve wanneer het over bancaire maatregelen gaat waarbij gestemd moet worden want hij zal de belangen van Dexia zeker verdedigen.

Tja ik lig niet wakker van die bedragen ;). Laten we eerst de topsalarissen in eigen land eventueel eens kritisch onder de loep nemen. De salarissen zou voor mij iig absoluut geen reden zijn om voor of tegen te stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:04

Ik ben niet tegen topsalarissen maar wel tegen dit geld opstrijken van uit de portemonnee van alle burgers en ook nog niet als gekozen bewindslieden en dan gewoon niet aanwezig zijn. Daarnaast, vergaderen en stukken uitwerken zou toch in het basis salaris moeten zitten ipv gewoon 300 euro per vergadering op te strijken.En dat zo'n tien keer per maand of zelfs meer. De meesten, zoals madam Hanja May Weggen hebben van onze regering die banen gekregen. En die mensen nemen ook nog eens zeer vaak eigen familieleden aan, kassa.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:19

Ik ben misschien te laconiek in dit soort zaken maar IK voel het niet in mijn portemonnee hoor dat zij ziveel geld opstrijken. En uiteráárd kan er ook zoveel ander goeds met dat geld gedaan worden maar dat geld voor zoveel dingen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:17

Sees schreef:
Ik ben misschien te laconiek in dit soort zaken maar IK voel het niet in mijn portemonnee hoor dat zij ziveel geld opstrijken. En uiteráárd kan er ook zoveel ander goeds met dat geld gedaan worden maar dat geld voor zoveel dingen.

heb jij onlangs nog naar het verschil gekeken tussen je bruto en je netto inkomen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:37

danzzz, ja.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:33

Janneke2 schreef:
Eh... als niet 'het volk' beslist, wie dan wel?

Vanmorgen in Trouw een interview met Alexander Pechtold. Die oa stelt dat als je ook maar een letter in de grondwet wil veranderen, er tot twee keer toe een tweederde meerderheid in beide kamers nodig is.
Brexit ging met 1 enkele stemming en met een meerderheid van 52% - dat verschil is erg wrang.

Nou ja, het volk heeft beslist.
Zij kiezen de regering met zijn allen. Dus ook wat er wel/niet goed is.
Mensen zouden bewuster kunnen gaan kiezen....of zowiezo gaan kiezen.

Referendum bij ons is zoethoudertje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:02

Morganlefay schreef:
bigone schreef:

Zal best, maar als ik in mijn achtertuin kijk zie ik toch een hele dure spoorlijn liggen die geen reet heeft opgebracht.

Meaning de Betuwelijn...?

Ik zal je vertellen hoe het in Brabant en Limburg is.
Als er werkzaamheden zijn aan de Betuwelijn, rijdt er om de tien minuten een lange goederentrein via Venlo naar Duitsland. Dag en nacht - inclusief gevaarlijke chemische stoffen (door bewoond gebied, stadsharten enzo, en spoorwegovergangen).

Dus dat de Betuwelijn "geen reet" zou hebben opgebracht - nee.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:12

Ygritte schreef:

Ook helemaal mijn verbazing! Dat er door middel van voldoende handtekeningen zo een referendum voor op touw opgezet kan worden onder de noemer van democratie, schept ook mijn verbazing. De gedachtegang vind ik erg mooi, maar meerendeel van de bevolking verdiept zich niet of niet genoeg in het onderwerp om een goed oordeel te kunnen geven.

Half on topic; na de uitslag van de Brexit schijnt de definitie Europese Unie het meest gegoogled te zijn := . Geeft al aan hoe goed een groot deel van de stemmers in GB op de hoogte zijn van wat de EU precies inhoud.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:17

Morganlefay schreef:
Wilders doet alleen aan schoppen. Inhoudelijk waait ie met alle winden mee.
Wat betreft het handelsverkeer heeft de EU letterlijk de grenzen geopend.
Schengen heeft ook zijn nadelen.
Maar los van het wel of niet het Brexit heeft wel aangetoond dat het flink rammelt.
Dat kleintjes inderdaad door de grote jongens worden overlopen en dat de Fransozen al een flinke tijd scheeflopen op heel veel meer zaken.
KLM Air France, Manutan, de pensioenleeftijd, het begrotingstekort, Straatsburg.
Onze Oosterburen het vluchtelingenverhaal.
En wij zijn het braafste jongetje van de klas }>

En toch krijgt Wilders met zijn geschreeuw en getrap veel volgelingen.
Van mij mag hij,beetje tegengas op zijn tijd is niet verkeerd. Maar macht moet je hem niet geven. Gevaarlijk mannetje....
Maar er is onvrede en onzekerheid in heel de EU. Dus stemmingsmakers zoals Wilders vinden helaas veel volgers.
De zorg bv wordt onbetaalbaar en ook de kwaliteit gaat achteruit. Als zo iemand met getallen gaat gooien die naar de EU gaan nu (wat totaal niet klopt in het brexit geval) en naar "buitenlanders/vluchtelingen" en wat diegene in de zorg gaat stoppen. Moet je es kijken hoeveel schaapjes volgen.
En die mogen dan in een referendum beslissen!?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:22

Politici - hetzij bestuurders hetzij controleurs (= parlementsleden)
zijn in een democratie, politicus v/m NAMENS de bevolking.

Dat de bevolking zich zo makkelijk laat lijmen met valse beloften is idd heel zorgelijk. (Wij hebben Wilders die populair is vanwege valse beloften.)

Maar om het kind nou met het badwater weg te gooien....?

(Het is 2010. Wilders belooft plechtig dat pensioen bij 65 blijft. De stembussen zijn een kwartier gesloten, de uitslag laat nog op zich wachten - uit eigen beweging verbreekt hij zijn belofte al.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:48

Daarmee heeft hij dan bewezen net zulke leugenaar te zijn als de rest in de regering. Zoals Rutte meerdere malen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:09

De Betuwe Lijn de lijn-> Rotterdam Zevenaar die dus gedeeltelijk ondergronds gaat en een "klein beetje" meer heeft gekost dan gepland. (Niet de Betuwe route-> Elst Dordrecht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:20

Janneke2 schreef:

Dat de bevolking zich zo makkelijk laat lijmen met valse beloften is idd heel zorgelijk. (Wij hebben Wilders die populair is vanwege valse beloften.)

(Het is 2010. Wilders belooft plechtig dat pensioen bij 65 blijft. De stembussen zijn een kwartier gesloten, de uitslag laat nog op zich wachten - uit eigen beweging verbreekt hij zijn belofte al.)

Mijn docent geschiedenis, het vak wat wij gemakshalve Speeologie noemden, had een eigen vertaling voor parlement. Samenvoeging van 2 Franse werkwoorden parler en mentir ;)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:34

Janneke2 schreef:

Zullen we even de verkiezingsbeloften van alle andere partijen uit gaan lichten? Dan hebben we nog wel even te gaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:42

danzzz schreef:
Zullen we even de verkiezingsbeloften van alle andere partijen uit gaan lichten? Dan hebben we nog wel even te gaan!

Absoluut, en dat is ook het probleem.
Alleen... proteststemmen op iemand die niet protesteert maar daarin meedoet... maakt de zaken niet beter. Terwijl de haat die hij meebrengt en aanmoedigt ons land wel slechter maakt.