Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Ik ben ook benieuwd naar de gevolgen.
Voor ons paardenmensen is het waarschijnlijk wel gunstig als de waarde van de pond flink zakt, dan worden al die leuke paardenspullen uit gb goedkoperMaar je hebt wel weer kans dat de verzendkosten van en naar gb hoger worden.
Voor handelsbedrijven die veel met gb werken is dat natuurlijk vreselijk. Ze verwachten dan ook dat er bedrijven failliet gaan en er veel ontslagen zullen vallen hier in nl omdat gb zo'n grote handelspartner is van ons.
Hoe het zit met vakanties en stages enzo naar gb ben ik ook benieuwd naar. De grenzen zijn al redelijk 'dicht' in gb, maar je hebt wel kans dat het duurder gaat worden om erheen te gaan.
Niniane schreef:Wordt een vertrek uit het VK gezien als een positief iets of meer bittere noodzaak?
Lotte_Wessel schreef:Hier, wonende in Engeland, heb ik niet echt het gevoel of mensen nu bijzonder nu zijn met de brexit. De meerderheid mag daar dan voor gestemd hebben maar in het nieuws waren er velen die zeiden dat ze enkel en alleen voor brexit hadden gestemd om een punt te maken, maar niet daadwerkelijk uit de EU wilde. Daarnaast heeft de brexit campagne al gelijk punten terug getrokken/veranderd, zoals geld voor de NHS en immigratie, terwijl dit punten waren dat zorgde voor brexit stemmen. Allemaal erg slordig en velen zijn geshockeerd dat we nu een brexit hebben gekozen. Niemand had dit echt verwacht. Helemaal spijtig gezien het feit dat de oudere (50+) voor brexit hebben gekozen. Vaak omdat ze oud UK terug willen zoals het was voor de EU, terwijl jongere (onder 50) veelal kozen om in de EU te blijven. De oudere mogen dan spreken over een beter Engeland en UK voor onze kinderen, maar de kinderen doen er niet toe. Wat we ook stemmen.
bigone schreef:Lotte_Wessel schreef:Hier, wonende in Engeland, heb ik niet echt het gevoel of mensen nu bijzonder nu zijn met de brexit. De meerderheid mag daar dan voor gestemd hebben maar in het nieuws waren er velen die zeiden dat ze enkel en alleen voor brexit hadden gestemd om een punt te maken, maar niet daadwerkelijk uit de EU wilde. Daarnaast heeft de brexit campagne al gelijk punten terug getrokken/veranderd, zoals geld voor de NHS en immigratie, terwijl dit punten waren dat zorgde voor brexit stemmen. Allemaal erg slordig en velen zijn geshockeerd dat we nu een brexit hebben gekozen. Niemand had dit echt verwacht. Helemaal spijtig gezien het feit dat de oudere (50+) voor brexit hebben gekozen. Vaak omdat ze oud UK terug willen zoals het was voor de EU, terwijl jongere (onder 50) veelal kozen om in de EU te blijven. De oudere mogen dan spreken over een beter Engeland en UK voor onze kinderen, maar de kinderen doen er niet toe. Wat we ook stemmen.
Ik heb de stemlijsten met onderverdeling gezien, maar er staat nergens bij hoeveel er van een bepaalde leeftijdscategorie mochten stemmen en hoeveel dat ook werkelijk gedaan hebben. Heb jij daar misschien een overzicht van?
Sammie schreef:Reizen wordt voor ons iig persoonlijk goedkoper, meer pond voor je euro![]()
Verder vind ik de Engelsen niet echt laks, op een bepaalde manier maken zij zich om bepaalde zaken totaal niet druk. Maar misschien zijn het wel de Nederlanders die hier de stresskippen in zijn. Het gemiddelde Engelse huis en bouwstijl maakt op mij geen indruk, behalve dan die echte Gregoriaanse en Victoriaanse landhuizen (incl way of life), maar de gemiddelde Engelsman is toch echt een stuk vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander.
Sammie schreef:Reizen wordt voor ons iig persoonlijk goedkoper, meer pond voor je euro![]()
Verder vind ik de Engelsen niet echt laks, op een bepaalde manier maken zij zich om bepaalde zaken totaal niet druk. Maar misschien zijn het wel de Nederlanders die hier de stresskippen in zijn. Het gemiddelde Engelse huis en bouwstijl maakt op mij geen indruk, behalve dan die echte Gregoriaanse en Victoriaanse landhuizen (incl way of life), maar de gemiddelde Engelsman is toch echt een stuk vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander.
Killyenn schreef:Niniane schreef:Wordt een vertrek uit het VK gezien als een positief iets of meer bittere noodzaak?
Overweldigend positief, voor een heel groot gedeelte van Schotland was de no-vote 2 jaar terug echt een klap en dit voelt als de kans die ze nodig hadden. Engeland is qua politiek gewoon zo anders dat het eigenlijk ook bizar is dat Engeland Schotland regeert in grote mate. De huidige situatie met de EU is vooral een symptoom daarvan, en ik denk dat veel mensen het gevoel hebben dat Schotland als een soort recalcitrante peuter mee de EU uitgetrokken wordt door de enge rechtse politici in Engeland.
Citaat:"The Britons decided yesterday that they want to leave the European Union, so it doesn’t make any sense to wait until October to try to negotiate the terms of their departure. I would like to get started immediately. It’s not an amicable divorce, but it was not exactly a tight love affair anyway.”
goldenarrow schreef:Vind je? En ik zat nog te klagen tegen mijn vriend dat iedereen (en met name de buschauffeurs) zo onvriendelijk waren![]()
En dat hij maar naar Nederland moest komen, want daar waren de mensen tenminste wél vriendelijk.
Resistance schreef:Er is een petitie in Engeland voor nog een referendum, en er zijn nu al meer dan 150.000 handtekeningen. Als er meer dan 100.000 zijn is de overheid verplicht om het in de politieke agenda te zetten.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze deze "kans" met beide handen aanpakken. Dit hele refenrendum over brexit is gewoonweg slordig gedaan. Met zoiets groots is slordig omgesprongen. Het moet niet zo makkelijk kunnen, en ik denk dat de overheid zich dat heel goed beseft.
Cowboy55 schreef:janderegelaa schreef:Je bedoelt dezelfde domme mensen die zeiden dat er terroristen in de vluchtelingenstroom zaten? Waar ook iedereen over viel?
Niks er over vallen. Gewoon accepteren dat het zo zou kunnen zijn en wellicht zelfs is, vertrouwen op je veiligheidsdiensten en voldoende medemenselijkheid hebben om de 99,9% niet-terroristen, beter bekend als vluchtelingen, menselijk te behandelen.
Killyenn schreef:Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.
Killyenn schreef:Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.
gekvanfleur schreef:Resistance schreef:Er is een petitie in Engeland voor nog een referendum, en er zijn nu al meer dan 150.000 handtekeningen. Als er meer dan 100.000 zijn is de overheid verplicht om het in de politieke agenda te zetten.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze deze "kans" met beide handen aanpakken. Dit hele refenrendum over brexit is gewoonweg slordig gedaan. Met zoiets groots is slordig omgesprongen. Het moet niet zo makkelijk kunnen, en ik denk dat de overheid zich dat heel goed beseft.
Dat vind ik echt oprecht onzin..slordig, makkelijk? de kranten hier staan er al weken vol mee, de burgers van het VK zijn weken dood gegooid met de campagnes van beidr kanten..tijd genoeg gehad om het goed op te zetten.
Maar als het dan nu toch niet zo uitkomt als verwacht is het opeens weer slordig gedaan.
janderegelaa schreef:Cowboy55 schreef:
Niks er over vallen. Gewoon accepteren dat het zo zou kunnen zijn en wellicht zelfs is, vertrouwen op je veiligheidsdiensten en voldoende medemenselijkheid hebben om de 99,9% niet-terroristen, beter bekend als vluchtelingen, menselijk te behandelen.
Niet de helft van mijn bericht quoten. Links radicaal gedrag Cowboy.
janderegelaa schreef:Killyenn schreef:Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.
Ik denk dat het grootste obstakel is dat Schotland afhankelijk is van de UK omdat het gewoon arm is. En dat ze nu zelf bij de EU willen vanwege de subsidies.
janderegelaa schreef:Killyenn schreef:Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.
Ik denk dat het grootste obstakel is dat Schotland afhankelijk is van de UK omdat het gewoon arm is. En dat ze nu zelf bij de EU willen vanwege de subsidies.
Niniane schreef:Hoe groot wordt de kans op een nieuw referendum omtrent een Brexit geacht? Ze hebben in principe genoeg stemmen om er weer eentje op tafel te krijgen maar de EU is vrij duidelijk: eruit is geen weg meer terug.