Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:54

Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:05

Wordt een vertrek uit het VK gezien als een positief iets of meer bittere noodzaak?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:08

8nnemiek schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de gevolgen.
Voor ons paardenmensen is het waarschijnlijk wel gunstig als de waarde van de pond flink zakt, dan worden al die leuke paardenspullen uit gb goedkoper :Y) Maar je hebt wel weer kans dat de verzendkosten van en naar gb hoger worden.
Voor handelsbedrijven die veel met gb werken is dat natuurlijk vreselijk. Ze verwachten dan ook dat er bedrijven failliet gaan en er veel ontslagen zullen vallen hier in nl omdat gb zo'n grote handelspartner is van ons.
Hoe het zit met vakanties en stages enzo naar gb ben ik ook benieuwd naar. De grenzen zijn al redelijk 'dicht' in gb, maar je hebt wel kans dat het duurder gaat worden om erheen te gaan.

Andersom kan ik nu goedkoper inkopen daar. Dus ik vind het nog positief. Mijn opleiding wordt ook weer betaalbaar. 8-)
Verder kan dat eiland mij niet ver genoeg weg liggen. Engelsen maken zichzelf kapot met hun veel te lakse houding.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:12

Hier, wonende in Engeland, heb ik niet echt het gevoel of mensen nu bijzonder nu zijn met de brexit. De meerderheid mag daar dan voor gestemd hebben maar in het nieuws waren er velen die zeiden dat ze enkel en alleen voor brexit hadden gestemd om een punt te maken, maar niet daadwerkelijk uit de EU wilde. Daarnaast heeft de brexit campagne al gelijk punten terug getrokken/veranderd, zoals geld voor de NHS en immigratie, terwijl dit punten waren dat zorgde voor brexit stemmen. Allemaal erg slordig en velen zijn geshockeerd dat we nu een brexit hebben gekozen. Niemand had dit echt verwacht. Helemaal spijtig gezien het feit dat de oudere (50+) voor brexit hebben gekozen. Vaak omdat ze oud UK terug willen zoals het was voor de EU, terwijl jongere (onder 50) veelal kozen om in de EU te blijven. De oudere mogen dan spreken over een beter Engeland en UK voor onze kinderen, maar de kinderen doen er niet toe. Wat we ook stemmen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:13

Niniane schreef:
Wordt een vertrek uit het VK gezien als een positief iets of meer bittere noodzaak?

Overweldigend positief, voor een heel groot gedeelte van Schotland was de no-vote 2 jaar terug echt een klap en dit voelt als de kans die ze nodig hadden. Engeland is qua politiek gewoon zo anders dat het eigenlijk ook bizar is dat Engeland Schotland regeert in grote mate. De huidige situatie met de EU is vooral een symptoom daarvan, en ik denk dat veel mensen het gevoel hebben dat Schotland als een soort recalcitrante peuter mee de EU uitgetrokken wordt door de enge rechtse politici in Engeland.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:13

Reizen wordt voor ons iig persoonlijk goedkoper, meer pond voor je euro :)

Verder vind ik de Engelsen niet echt laks, op een bepaalde manier maken zij zich om bepaalde zaken totaal niet druk. Maar misschien zijn het wel de Nederlanders die hier de stresskippen in zijn. Het gemiddelde Engelse huis en bouwstijl maakt op mij geen indruk, behalve dan die echte Gregoriaanse en Victoriaanse landhuizen (incl way of life), maar de gemiddelde Engelsman is toch echt een stuk vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:15

Lotte_Wessel schreef:
Hier, wonende in Engeland, heb ik niet echt het gevoel of mensen nu bijzonder nu zijn met de brexit. De meerderheid mag daar dan voor gestemd hebben maar in het nieuws waren er velen die zeiden dat ze enkel en alleen voor brexit hadden gestemd om een punt te maken, maar niet daadwerkelijk uit de EU wilde. Daarnaast heeft de brexit campagne al gelijk punten terug getrokken/veranderd, zoals geld voor de NHS en immigratie, terwijl dit punten waren dat zorgde voor brexit stemmen. Allemaal erg slordig en velen zijn geshockeerd dat we nu een brexit hebben gekozen. Niemand had dit echt verwacht. Helemaal spijtig gezien het feit dat de oudere (50+) voor brexit hebben gekozen. Vaak omdat ze oud UK terug willen zoals het was voor de EU, terwijl jongere (onder 50) veelal kozen om in de EU te blijven. De oudere mogen dan spreken over een beter Engeland en UK voor onze kinderen, maar de kinderen doen er niet toe. Wat we ook stemmen.

Ik heb de stemlijsten met onderverdeling gezien, maar er staat nergens bij hoeveel er van een bepaalde leeftijdscategorie mochten stemmen en hoeveel dat ook werkelijk gedaan hebben. Heb jij daar misschien een overzicht van?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:16

bigone schreef:
Lotte_Wessel schreef:

Ik heb de stemlijsten met onderverdeling gezien, maar er staat nergens bij hoeveel er van een bepaalde leeftijdscategorie mochten stemmen en hoeveel dat ook werkelijk gedaan hebben. Heb jij daar misschien een overzicht van?

Zal even snel zien of ik het kan vinden :)

Edit, hier even een snelle schema van een overzicht.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 24-06-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:18

Sammie schreef:

Verder vind ik de Engelsen niet echt laks, op een bepaalde manier maken zij zich om bepaalde zaken totaal niet druk. Maar misschien zijn het wel de Nederlanders die hier de stresskippen in zijn. Het gemiddelde Engelse huis en bouwstijl maakt op mij geen indruk, behalve dan die echte Gregoriaanse en Victoriaanse landhuizen (incl way of life), maar de gemiddelde Engelsman is toch echt een stuk vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander.

Vind je? En ik zat nog te klagen tegen mijn vriend dat iedereen (en met name de buschauffeurs) zo onvriendelijk waren := :)) En dat hij maar naar Nederland moest komen, want daar waren de mensen tenminste wél vriendelijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:19

Sammie schreef:

Ik probeer al 4 jaar zaken te doen met ze. Geloof me, struisvogels zijn het. Zeker in mijn branche. Ze maken zich stukken minder druk in zaken dan duitsers en nederlanders. :D
Engelsen zijn van het keeping up appereances. Ik mag ze wel, maar je moet er wel heel veel geduld voor hebben. 8-)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:22

Killyenn schreef:
Niniane schreef:

Overweldigend positief, voor een heel groot gedeelte van Schotland was de no-vote 2 jaar terug echt een klap en dit voelt als de kans die ze nodig hadden. Engeland is qua politiek gewoon zo anders dat het eigenlijk ook bizar is dat Engeland Schotland regeert in grote mate. De huidige situatie met de EU is vooral een symptoom daarvan, en ik denk dat veel mensen het gevoel hebben dat Schotland als een soort recalcitrante peuter mee de EU uitgetrokken wordt door de enge rechtse politici in Engeland.

Dat was inderdaad de indruk die ik ook kreeg. Ben héél benieuwd wat er nu gaat gebeuren met Schotland.

Juncker ondertussen heeft geen zin in het uitstel gedrag van de Britten.

Citaat:
"The Britons decided yesterday that they want to leave the European Union, so it doesn’t make any sense to wait until October to try to negotiate the terms of their departure. I would like to get started immediately. It’s not an amicable divorce, but it was not exactly a tight love affair anyway.”

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:29

goldenarrow schreef:
Vind je? En ik zat nog te klagen tegen mijn vriend dat iedereen (en met name de buschauffeurs) zo onvriendelijk waren := :)) En dat hij maar naar Nederland moest komen, want daar waren de mensen tenminste wél vriendelijk.

Zal ongetwijfeld wel te maken hebben met persoonlijke ervaringen. Mijn collega is eens een keer met de auto in hardje Londen verdwaald. Stop er zo'n rode bus naast 'm, die knakker (uit diep donker Afrika) doet z'n raampje open en vraagt in het plat Rotterdam's: 'Ben je niet een beetje verdwaald??' Bleek een Nederlander te zijn die daar aan het werk was, hij heeft 'm even uitleg gegeven hoe hij de stad uitkwam. Dus vriendelijke Nederlanders heb je vast ook wel hoor. Maar heerlijk gemoedelijk in (Noord-Engeland), gewoon een pardon, excuse me of i'm sorry als iemand tegen je aanloopt en zelfs als jij tegen hun aanloopt :') Een hi op straat.

Qua werkomgeving hebben wij er ook veel mee te maken. Echt rigide vind ik ze niet, al zijn sommige wel wat te ondirect. Durven geen nee te zeggen terwijl het eigenlijk niet meer kan of lukt. Nederlanders zijn daarintegen dan weer veel té direct :)) Gelukkig zijn ze niet zo pünktlich als de Duitsers. Als je daar een puntkomma verkeerd zet krijg je alles terug :))

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:33

Resistance schreef:
Er is een petitie in Engeland voor nog een referendum, en er zijn nu al meer dan 150.000 handtekeningen. Als er meer dan 100.000 zijn is de overheid verplicht om het in de politieke agenda te zetten.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze deze "kans" met beide handen aanpakken. Dit hele refenrendum over brexit is gewoonweg slordig gedaan. Met zoiets groots is slordig omgesprongen. Het moet niet zo makkelijk kunnen, en ik denk dat de overheid zich dat heel goed beseft.

Dat vind ik echt oprecht onzin..slordig, makkelijk? de kranten hier staan er al weken vol mee, de burgers van het VK zijn weken dood gegooid met de campagnes van beidr kanten..tijd genoeg gehad om het goed op te zetten.

Maar als het dan nu toch niet zo uitkomt als verwacht is het opeens weer slordig gedaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:33

Cowboy55 schreef:
janderegelaa schreef:
Je bedoelt dezelfde domme mensen die zeiden dat er terroristen in de vluchtelingenstroom zaten? Waar ook iedereen over viel?

Niks er over vallen. Gewoon accepteren dat het zo zou kunnen zijn en wellicht zelfs is, vertrouwen op je veiligheidsdiensten en voldoende medemenselijkheid hebben om de 99,9% niet-terroristen, beter bekend als vluchtelingen, menselijk te behandelen.

Niet de helft van mijn bericht quoten. Links radicaal gedrag Cowboy.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:35

Killyenn schreef:
Grappig om eens een keer vanuit een Nederlands perspectief erover te lezen. Sfeer hier in Schotland is vooral grimmig en gaan er eigenlijk wel vanuit dat dit Schotse independence betekent. Na indiref in 2014 was het eigenlijk al vrij direct duidelijk dat Engeland Schotland enkel meer bij als grof vuil ging behandelen dan de beloofde macht over eigen land, en ik denk dat Schotland 2-3 maanden post-indiref al klaar was voor een nieuw referendum. Enige obstakel nu zou de nieuwe prime minister kunnen zijn, maar als een nieuw referendum niet toegelaten wordt zie ik het best gebeuren dat er protest/rellen ontstaat in de steden.

Leuk om dit van jou uit Scotland te lezen, kan me goed begrijpen dat de mensen goed hier in over zitten. Ik heb een vriend en zijn vrouw is Iers, nou die was niet te genieten, enorm spannende situatie voor hun wat er gaat gebeuren met de 'immigranten' en hoe het in z'n werk zal gaan allemaal. Ik hoop zeker voor jullie dat er nogmaals een independence referendum komt, dat zal wel een goed duidelijke uitslag krijgen dit keer! :j

Ik kan me er inderdaad echt niet omheen dat zo veel Engelsen dit hebben behandeld alsof 't niks was, alsof het een soort van internet quizje was om te kijken of je een cat person of een dog person bent. How stupid can you be..... :roll:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:37

Dat hebben ook veel Nederlanders gedaan tijdens het Oekraïne referendum. Werd ook gebruikt als proteststem tegen Rutte en de EU.. How stupid can you be :))

Piekosjj

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:39

Maar dat referendum was dan ook nog 'ns heel duidelijk geen definitief referendum 8)7

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:39

Killyenn schreef:

Ik denk dat het grootste obstakel is dat Schotland afhankelijk is van de UK omdat het gewoon arm is. En dat ze nu zelf bij de EU willen vanwege de subsidies.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:40

gekvanfleur schreef:
Resistance schreef:
Er is een petitie in Engeland voor nog een referendum, en er zijn nu al meer dan 150.000 handtekeningen. Als er meer dan 100.000 zijn is de overheid verplicht om het in de politieke agenda te zetten.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze deze "kans" met beide handen aanpakken. Dit hele refenrendum over brexit is gewoonweg slordig gedaan. Met zoiets groots is slordig omgesprongen. Het moet niet zo makkelijk kunnen, en ik denk dat de overheid zich dat heel goed beseft.

Dat vind ik echt oprecht onzin..slordig, makkelijk? de kranten hier staan er al weken vol mee, de burgers van het VK zijn weken dood gegooid met de campagnes van beidr kanten..tijd genoeg gehad om het goed op te zetten.

Maar als het dan nu toch niet zo uitkomt als verwacht is het opeens weer slordig gedaan.

Tijd genoeg hebben om het goed op te zetten en het daadwerkelijk goed opzetten zijn twee verschillende dingen hè. Daarnaast zijn er gewoon heel veel verkeerde feiten gegeven, beloftes gemaakt waarvan vanochtend al (dus nog niet eens een dag later!) bleek dat die nooit nagekomen konden worden. Dat vind ik slordig. Overigens vond ik het 'Leave'-kamp een stuk beter vertegenwoordigt toen ik in Engeland was afgelopen week, maar dat kan ook een regio-dingetje zijn geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:42

janderegelaa schreef:
Cowboy55 schreef:

Niks er over vallen. Gewoon accepteren dat het zo zou kunnen zijn en wellicht zelfs is, vertrouwen op je veiligheidsdiensten en voldoende medemenselijkheid hebben om de 99,9% niet-terroristen, beter bekend als vluchtelingen, menselijk te behandelen.

Niet de helft van mijn bericht quoten. Links radicaal gedrag Cowboy.

a) En welk deel van je bericht was dan nog relevant in jouw beleving? Het deel waarin je beweerde dat je gelijk had?
b) Kun je het verder beschaafd proberen te houden?
c) Links radicaal _O- _O- _O- Mijn familie ligt weer helemaal in een deuk.......

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:15

janderegelaa schreef:
Killyenn schreef:

Ik denk dat het grootste obstakel is dat Schotland afhankelijk is van de UK omdat het gewoon arm is. En dat ze nu zelf bij de EU willen vanwege de subsidies.

Waar haal jij vandaan dat Schotland arm is?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:33

janderegelaa schreef:
Killyenn schreef:

Daar klopt bijzonder weinig van :D Schotland had (en dus, heeft) een heel duidelijk financieel plan tijdens indiref wat prima klopte. De reden dat Schotland niet uit de EU wil is meervoudig, maar de subsidies zijn nauwelijks onderdeel geweest van de beslissing hier. Interne redenen bestonden voornamelijk uit de angst voor het regeren van extreem rechts in London en het feit dat Schotland politiek, sociaal & academisch veel geeft om de connectie met de EU landen. Daarnaast zitten er op ideologisch level ook nog wat consideraties aan vast, waar mensenrechten en het juist met open armen ontvangen van immigranten er een paar zijn. Extern gezien heeft Schotland gewoon geen enkele reden om weg te willen, aangezien dit plan altijd al vanuit Engeland kwam en daar alleen vandaan kwam vanwege de ongegronde angst voor immigranten en de rechtse bullshit dat de huidige slechte economische situatie in de UK komt door de 'crisis', rather than het feit dat ze al jaren, decades zelfs, een conservatieve overheid er in stemmen die enkel bezuinigt, en die bezuinigen raken juist de mensen die leave hebben gestemd het hardst: ouderen, working class, laag opgeleiden: mensen die makkelijker te pakken zijn met angstpraat en leugens en daar wordt flink gebruikt van gemaakt. Austerity heeft het land zwaar geraakt, en zeker ook Schotland enorm beïnvloed, terwijl Schotland zelf al tijden een linkse overheid wil. Nu heeft het Engelse extreem rechts een manier gevonden om austerity af te schuiven op de (bekende) 'vijand'. Daar ging dit referendum om. Dat valt ook af te zien aan het feit dat zelfs de huidige(/oude) rechtse overheid voor remain capmaignde, omdat zelfs zij inzagen dat uit de EU stappen enorme, onoverzienbare gevolgen gaat hebben, iets wat totaal niet in verhouding staat tot het beoogde korte-termijn doel.

Schotland wordt arm gehouden, en als dat echt een obstakel was in independence dan is dat de schuld van de Engelse overheid. Maar ik gok dat we snel genoeg gaan zien of Schotland inderdaad 'te arm' is voor independence...

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:41

Hoe groot wordt de kans op een nieuw referendum omtrent een Brexit geacht? Ze hebben in principe genoeg stemmen om er weer eentje op tafel te krijgen maar de EU is vrij duidelijk: eruit is geen weg meer terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:44

Ik zou een tweede referendum eigenlijk een beetje zot vinden := Dan kan er nog wel een derde komen ook :)) Maar ja.. kracht van democratie gebiedt het eigenlijk wel.

En of de EU nu werkelijk stellig vast zal houden aan eruit is geen weg meer terug.. Dan zou de EU ook totaal niet kunnen groeien en dat terwijl ze tien jaar terug elk voormalig oostblokland maar al te graag binnen hadden. Griekenland is natuurlijk ook op een rare manier binnengehaald. Als GB over 10 jaar zegt we willen weer terug.. zou mij benieuwen wat er dan gebeurd. Vooropgesteld dat dit geen grote veranderingen teweeg gaat brengen natuurlijk. Er is wel duidelijk onvrede over hoe het nu gebeurt in en met de EU.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:45

Niniane schreef:
Hoe groot wordt de kans op een nieuw referendum omtrent een Brexit geacht? Ze hebben in principe genoeg stemmen om er weer eentje op tafel te krijgen maar de EU is vrij duidelijk: eruit is geen weg meer terug.

Dat zat ik me dus af te vragen: kun je qua staatsrecht 2 jaar na zo'n referendum een nieuw referendum houden over min-of-meer hetzelfde onderwerp?