Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:41

Citaat:
Houdt er ook rekening mee dat niet alle (....) uberhaupt tolerant tegenover de Islam staan. En ik kan daar wel inkomen ook.
Er is een groot verschil in Moslims... sterk gematigd maar ook zeer streng en voornamelijk binnen die laatste groep gaat er wel het e.e.a. mis o.a. op het gebied van gelijkheid. Het 'Halalzwemmen' zegt al wel genoeg.

Je moet je afvragen of je zo'n vorm van geloof graag ziet groeien binnen dit land.

Dit gaat net zo goed mis bij strenge Christenen overigens, alleen merk ik in mijn omgeving dat die groep niet groeit, eerder slinkt en steeds meer matigt.

Waar (....) partijen aan de ene kant roepen dat iedereen gelijk is (ongeacht ras, sexe of seksuele geaardheid), steunen ze aan de andere kant (soms overdreven) de Islam. Dit botst, niet zo zeer met de gematigde groep, maar wel met een heel aantal anderen.

Moraal van het verhaal: Het is mooi om te roepen dat werkgevers dit en dat moeten accepteren, maar ik weet zeker dat dit in de praktijk niet gaat werken en niet gaat gebeuren. Voorlopig nog niet in ieder geval. Er zijn nog teveel rotte appels.

Overigens zou ik zelf niet eens een vrouw met hoofddoek aan het werk willen hebben. Ik heb hier écht wat op tegen, net als het rokken en hoeden dragen bij zware christelijken. Dit stemt dus niet in met mijn visie over emancipatie. Ik vind het ook van de zotte dat er tegenwoordig zelfs sprake is van het verplicht moeten aannemen van zo iemand.
Ik heb zelf 2 moslima collega's gehad en zij waren allebei veel gematigder Moslim. Zij droegen dus o.a. geen hoofddoek.

Ik stel voor dit soort postings buiten dit topic te houden.

(Ik vind het ook razend ingewikkeld, met allerlei uitspraken over .....)
(Tot en met de toch wel forse uitspraak van je afvragen of je "zo'n" geloof, met bijvoorbeeld een andere invulling van gelijkheid dan je aan gewend bent wilt zien groeien. Terwijl ""achter" die hoofddoek" erg veel emancipatie zit, die helaas niet iedereen ziet...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:50

Mixje90 schreef:
Volgens verootje worden die gewoon vervangen en kost het de werkgever niets....

Maar is het dan oké dat het gebeurt? Hoop dat de meeste het met mij eens zijn dat dat absoluut niet oké is.(uitzonderingen daargelaten)

Ik begreep de posting van Verootje als sarcasme.
Als de smoes waterdicht is, |( kan het "uiteraard".
Verder kan het gelukkig niet en staan er ook forse boetes op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:03

@Janneke: je geeft prachtige antwoorden, echt waar!
Maar dat veranderd helemaal niets aan mijn mening dat behalve de werkgever die begrip moet hebben, de werknemer dat ook moet hebben. Ik vind wat dat betreft dat je iets teveel één kant op denkt.

En ik ben helemaal met je eens dat werknemers geen verplichting zijn. Maar vastende werknemers ook niet ;)

inochiyo

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:24

Ik hoor net op het nieuws dat er een hoop kinderen niet meer willen deelnemen aan de zwemlessen op school omdat ze mogelijks dan water binnen krijgen en dat dat niet mag tijdens de ramadan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:29

Moeten ze hun mond dicht houden :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:01

Dat water wil je niet eens drinken... zo ranzig en vol chloor :') Typisch gevalletje van bepaalde dingen veel te letterlijk nemen imo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:27

....klinkt mij in de oren als de flauwe smoezen die je hoort bij slechte zwemlessen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:55

Je 'moet' pas vanaf 12 jaar ramadan doen, neem aan dat die geen zwemles meer volgen en dat er slechts een klein percentage leerlingen ( of was het 9? Weet even niet meer zeker) zijn die onder die leeftijd vasten en ook daadwerkelijk klagen over het niet willen zwemmen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:58

Vandaag wenste een moslim mij eet smakelijk. Ik had aan hem gevraagd of ie bezwaar had dat ik ging eten.
Ook word er in het filiaal een Iftar georganiseerd. We moeten zelf allemaal iets meenemen. Denk dat ik daar wel aan mee ga doen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:59

*zucht*
Oma had vroeger ook ####vervelende zwemles - en uiteraard haal je dan als kind alles uit de kast.

....maar wie ter wereld gaat dit soort dingen nu toch publiceren???
(Al dan niet onder het kopje 'betere zwemles graag'.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:43

Janneke2 schreef:
*zucht*
Oma had vroeger ook ####vervelende zwemles - en uiteraard haal je dan als kind alles uit de kast.

....maar wie ter wereld gaat dit soort dingen nu toch publiceren???
(Al dan niet onder het kopje 'betere zwemles graag'.)

Alles wat moslims doen/zeggen moet tegenwoordig onder een vergrootglas

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:23

inochiyo schreef:
Ik hoor net op het nieuws dat er een hoop kinderen niet meer willen deelnemen aan de zwemlessen op school omdat ze mogelijks dan water binnen krijgen en dat dat niet mag tijdens de ramadan

overdrijven is ook een vak....moeten ze ook maar binnen blijven als het regent.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:11

Voor degene die niet veel van de islaam weten. Naast de ramadan is het gebed ook 1 van de 5 zuilen. Voor elk gebed moet een moslim "rein" zijn, wat inhoud dat hij/zij een wassing moet verrichten. Onderdeel van de wassing is je mond spoelen met water(3X).

Dus ja, sommige moslims gaan er overdreven mee om, want anders zouden ze geen wassing mogen doen voor het gebed :)

Wat veel mensen niet begrijpen, is dat veel moslims van Marokkaanse afkomst ouders hebben die niet hoogopgeleid zijn en islaam meer als cultuur meegekregen hebben dan religie. Dus ja, dan krijg je soms vreemde taferelen. Net zoals er in Nederland vast ook nog uithoeken zijn met analfabeten die misschien ook soms rare dingen uitkramen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:13

Mixje90 schreef:
Voor degene die niet veel van de islaam weten. Naast de ramadan is het gebed ook 1 van de 5 zuilen. Voor elk gebed moet een moslim "rein" zijn, wat inhoud dat hij/zij een wassing moet verrichten. Onderdeel van de wassing is je mond spoelen met water(3X).

Dus ja, sommige moslims gaan er overdreven mee om, want anders zouden ze geen wassing mogen doen voor het gebed :)

Wat veel mensen niet begrijpen, is dat veel moslims van Marokkaanse afkomst ouders hebben die niet hoogopgeleid zijn en islaam meer als cultuur meegekregen hebben dan religie. Dus ja, dan krijg je soms vreemde taferelen. Net zoals er in Nederland vast ook nog uithoeken zijn met analfabeten die misschien ook soms rare dingen uitkramen.

Dat klopt, maar al die rare taferelen hoeven we dan niet perse te omarmen :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:18

Mixje90 schreef:
Net zoals er in Nederland vast ook nog uithoeken zijn met analfabeten die misschien ook soms rare dingen uitkramen.

Maar die lees je uiteraard niet op Bokt. :)*

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 01:48

@thesserd, maar aan de hand van dat groepje mensen beoordelen/veroordelen we hier vaak wel een kwart van de wereldbevolking :) (door moslims over een kam te scheren)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:50

lifaya schreef:
Je 'moet' pas vanaf 12 jaar ramadan doen, neem aan dat die geen zwemles meer volgen en dat er slechts een klein percentage leerlingen ( of was het 9? Weet even niet meer zeker) zijn die onder die leeftijd vasten en ook daadwerkelijk klagen over het niet willen zwemmen...

Je moet als jongen inderdaad 12 zijn en als meisje zijnde pas als je ongesteld bent, maar veel kids oefenen al voor die leeftijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:01

oomens schreef:
Mixje90 schreef:
Net zoals er in Nederland vast ook nog uithoeken zijn met analfabeten die misschien ook soms rare dingen uitkramen.

Maar die lees je uiteraard niet op Bokt. :)*

Oh meer dan eens :')

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:05

ilayda schreef:
lifaya schreef:

Je moet als jongen inderdaad 12 zijn en als meisje zijnde pas als je ongesteld bent, maar veel kids oefenen al voor die leeftijd.

Ja, logisch, ik zou ook als kind alles hebben gedaan om als wat groter of volwassener te worden gezien.
En misschien dat ik vanuit dat oogpunt, om me belangrijk te voelen ook wel was gaan zwetsen over niet zwemmen, had ik er thuis dan eens over gehoord en dat als volwassen plaatje voor ogen gehad :-)

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
in het middenoosten zal het sowieso geen probleem zijn omdat iedereen het doet.
maar er zullen altijd wel mensen zijn die net iets meer volharden en verder willen gaan in hun geloof, en daar gaat het hier in dit topic toch om?

....eigenlijk niet.
In het midden oosten is het sociaal makkelijker en de dagen zijn korter.
Deze mevrouw deed het gewoon volgens de normale regels (niet eten en drinken als de zon boven de horizon staat) en dat bleek te zwaar in combinatie met een "volledige, niet aangepaste" werkdag.
Waarbij ik het dus flauw vind van de opleiding (het ging over een stage) dat er niet nagedacht werd (mocht worden) over mogelijke oplossingen.

Hier komt iets belangrijks naar boven. Zijn er hier uberhaupt wel mensen die werkelijk weten hoe het in het midden oosten er aan toe gaat tijdens de ramadan?
Ik woon in cairo en kan er wel een boekje over open doen mocht dat gewenst zijn.

Als er hier gedacht wordt dat er hier tijdens de ramadan alles rustig aan gedaan wordt dan sla je de plank mis. De eerste 3 dagen zijn heel zwaar dus dan zijn er veel winkels en bedrijven op halve kracht en zelfs dicht. maar daarna functioneert alles als vanouds. mensen moeten gewoon presteren zoals normaal en dat is geen probleem (cairo is een enorme metropool, denken er nu werkelijk mensen dat alles platligt?).

Ik lees hier hele tirades over hoe mensen niet zouden kunnen functioneren en helemaal in de "paardenwereld". Mensen rijden hier gewoon paard en ook de springwedstrijden gaan gewoon door in ramadan, ook met 40 + graden. Erg overtrokken hoe hier gereageerd wordt op dit topic.

nog even over zwemles. dat heeft niks te maken met water in de mond krijgen maar met het feit dat er vaak gemengd lesgegeven wordt. tijdens de ramadan is het niet ok om gemengd te zwemmen. hier in cairo worden de zwemlessen dan ook gescheiden of tijdelijk gestopt.

tot slot: kunnen we ophouden het de "heilige" maand te noemen? er is behalve Allah niks heilig in de Islam. Ramadan Karim = gezegende ramadan (zoals al qur'an karim = de gezegende qur'an)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:23

Waarom mag er niet gemengd gezwommen dan?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:28

Omdat de islam niet gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw waarschijnlijk?

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:32

Sammie schreef:
Waarom mag er niet gemengd gezwommen dan?

ze vasten?!

vasten is niet alleen onthouden van eten en drinken. maar ook onthouden van elk lichamelijk contact met de andere sekse. tevens onthouden ze zich van slechte gedachten, scheldwoorden en andere negatieve situaties (heel fijn dat er weinig ruzie is de hele maand). Bij het gedeelte onthouden van contact met andere sekse betekend ook dat je dus niet naar ontklede vrouwen/meisjes gaat kijken en andersom. Veel vrouwen die hier geen hoofddoek dragen, dragen in ramadan wel lange mouwen uit respect voor andere vastende mensen.
en voordat we nu gaan roepen ja maar het zijn toch kinderen. Net zoals met alles : jong geleerd oud gedaan.
Kinderen zo jong als 7 jaar vasten al mee op eigen initiatief. soms een dagdeel soms een paar uur en anderen houden het langer vol.

Damned schreef:
Omdat de islam niet gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw waarschijnlijk?

waar haal je die onzin vandaan?

als je niet weet hoe het zit moet je niet dit soort uitspraken gaan doen.

omdat je deelneemt aan deze discussie ga ik ervan uit dat je wel geinteresseerd bent en raad ik je aan wat meer te verdiepen in een onderwerp voordat er respectloze uitspraken gedaan worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:38

Rustig maar hoor :')

Het verschilt nogal per streek of land blijkbaar. Er zijn nl. ook gebieden waar er eigenlijk altijd apart gezwommen en gegeten (restaurants) wordt. Vanuit dat oogpunt vroeg ik mij dus af waarom dat n Caïro alleen bij ramadan was, maar blijkbaar omdat ze vasten!? !

Voor iemand die informatie wil delen en meer begrip zou willen raad ik je aan de toon van je berichten iets vriendelijker te maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:41

Tja, de term "ontkleed" is dan ook heel rekbaar, ontkleed betekend voor mij bloot, voor hun al een tshirt met korte mouwen.
Zwemles hoort bij het lespakket, vind dat daar alleen uitzondering kan gemaakt worden voor medische redenen en in hoeverre gaat een 7 jarige zitten "kijken" naar het andere geslacht, buiten het gewoon waarnemen?
Dat volwassene dat doen is hun goed recht, maar kinderen onder de 12 jaar vind ik niet ok. Je kan nooit zeggen dat ze dat uit vrije wil doen. Ze doen dat omdat hun ouders dat doen, hun ideeën over het geloof prediken. Dan vind ik toch dat er gerede twijfel is of het wel uit vrije wil is.

Zoals Sammie zegt, als je wil dat er meer begrip is, denk ik dat jij je toon ook wat kan aanpassen. Je bereikt er namelijk niets mee als je begrip wilt, maar je zelf geen begrip hebt voor anders denkende.