Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:16

Moet Chiel toch zelf weten dat hij dat vind!
Ik als vrouw houd ook niet van vette mannen en vind ook dat het wel degelijk iets met verzorging te maken heeft of je moddervet bent.
Zo kunnen anderen mij weer te mager vinden en daar niet van houden. Prima toch, geen moeite mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:23

rapido schreef:
Ik als vrouw houd ook niet van vette mannen en vind ook dat het wel degelijk iets met verzorging te maken heeft of je moddervet bent.
Zo kunnen anderen mij weer te mager vinden en daar niet van houden. Prima toch, geen moeite mee

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Daarbij, werd er niet naar zijn mening gevraagd?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:29

Dat hij niet van dik houd mag inderdaad.
Alleen de conclusies die hij er aan verbind kloppen niet.

Dat zou zijn als ik zeg iemand die dun is is vast en zeker aan de drugs.

(niet mijn mening maar als net zulk dom vergelijk)

Hij had gewoon moeten zeggen ik val niet op dik. Meer niet.
En dat is prima.
En hij weet heel goed hoe de media werkt dus achteraf zaniken dat het zo niet is bedoeld geloof ik niet zo.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:31

Ging het niet meer om het feit dat hij zei dat dikke vrouwen geen karakter en geen doorzettingsvermogen hebben.

Dat hij liever geen relatie met dikke vrouwen heeft, boeit niemand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:38

Lusitana schreef:
Men kan ook gewoon denken "wat een zak, wat weet hij er nou van". Klaar.

Ik heb in dit topic meermaals uitgelegd waarom dat niet voldoende is. Het gaat niet om die ene losse opmerking, het gaat om de herhaling van dergelijke negatieve stereotypen die juist door de herhaling schadelijk, kwetsend en ondermijnend zijn, en daarnaast daadwerkelijke concrete consequenties hebben voor mensen met overgewicht, bijvoorbeeld hoe ze ingeschat worden bij sollicitatiegesprekken of als ze op het spreekuur van de dokter komen.

DAAROM is het schadelijk, en elke opmerking is, hoe klein ook in zichzelf, wel weer een aanleiding om dergelijke problemen net weer een beetje groter te maken. Ik vind dat niet aanvaardbaar. Ik vind dat een schadelijke tendens in onze maatschappij, die we veel te makkelijk goedpraten of zelfs actief verdedigen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:45

Ik vraag me überhaupt af of hij het wel letterlijk zo gezegd heeft.. vind het nogal wat. En ergens begrijp ik het wel van hem. Hier in het topic kwam ook zo'n argument voorbij van iemand dat ze niet naar de sportschool durfde omdat ze dan nagekeken wordt door allemaal slanke mensen.. tja, sorry, dan ben je gewoon ook niet in een fatsoenlijke sportschool geweest. :) Dat vind ik echt een kul argument. Ik sport ook een paar keer per week in de sportschool, en vind het juist prachtig om de enorme variatie te zien. Dik/dun/oud/jong.. En juist veel dikkere mensen, die komen er ten slotte om wat te bereiken. Je moet dan ook niet naar een sportschool gaan met een basic-fit gehalte..

Maar juist in een goede serieuze sportschool heeft iedereen respect voor je als je met een maatje meer komt. Dus gewoon doen.

Overigens blijf ik het bijzonder vinden hoe dit onderwerp altijd een enorm discussiepunt vormt..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:39

essie_blue schreef:
Ik vraag me überhaupt af of hij het wel letterlijk zo gezegd heeft.. vind het nogal wat. En ergens begrijp ik het wel van hem. Hier in het topic kwam ook zo'n argument voorbij van iemand dat ze niet naar de sportschool durfde omdat ze dan nagekeken wordt door allemaal slanke mensen.. tja, sorry, dan ben je gewoon ook niet in een fatsoenlijke sportschool geweest. :) Dat vind ik echt een kul argument. Ik sport ook een paar keer per week in de sportschool, en vind het juist prachtig om de enorme variatie te zien. Dik/dun/oud/jong.. En juist veel dikkere mensen, die komen er ten slotte om wat te bereiken. Je moet dan ook niet naar een sportschool gaan met een basic-fit gehalte..

Maar juist in een goede serieuze sportschool heeft iedereen respect voor je als je met een maatje meer komt. Dus gewoon doen.

Overigens blijf ik het bijzonder vinden hoe dit onderwerp altijd een enorm discussiepunt vormt..

Maar illustreert dit niet juist dat we veel te hard veroordelen? Met een maatje meer zou je toch in elke sportschool moeten kunnen komen, niet alleen de duurdere en betere?
Dat jij die ervaring niet zo hebt, betekent niet dat het voor anderen geen argument is he. Voor mij is dat het namelijk wel. Ik zou nooit beweren dat het de schuld van anderen is oid, maar ik ga absoluut NIET naar een sportschool. Ik kies er voor om op andere manieren aan mn beweging te komen. Ik voel me daar echt niet prettig omdat ik op meerdere plekken en meerdere soorten sportscholen heb ervaren dat je wel degelijk veroordelend wordt aangekeken. En ik ben daar absoluut niet de enige in.
Ik heb een tijdje getraind bij de fysio en zij gaven me de keuze om hun centrum te gebruiken of 2x pw een sportschool te bezoeken. Keus was eenvoudig dus. En zij hebben daar alle begrip voor want ontzettend veel patienten ervaarden dat zo. Sterker nog, ze hebben hun oefenzaal, welke ook gebruikt wordt als sportschool buiten hun uren om, aangepast hierdoor. Geen grote machines meer wat krachtpatsers etc aantrekt, want hun eigen patienten voelden zich niet meer lekker daardoor. Dat is toch bizar dat het nodig is???

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:59

Zwerte schreef:
essie_blue schreef:

Maar illustreert dit niet juist dat we veel te hard veroordelen? Met een maatje meer zou je toch in elke sportschool moeten kunnen komen, niet alleen de duurdere en betere?
Dat jij die ervaring niet zo hebt, betekent niet dat het voor anderen geen argument is he. Voor mij is dat het namelijk wel. Ik zou nooit beweren dat het de schuld van anderen is oid, maar ik ga absoluut NIET naar een sportschool. Ik kies er voor om op andere manieren aan mn beweging te komen. Ik voel me daar echt niet prettig omdat ik op meerdere plekken en meerdere soorten sportscholen heb ervaren dat je wel degelijk veroordelend wordt aangekeken. En ik ben daar absoluut niet de enige in.
Ik heb een tijdje getraind bij de fysio en zij gaven me de keuze om hun centrum te gebruiken of 2x pw een sportschool te bezoeken. Keus was eenvoudig dus. En zij hebben daar alle begrip voor want ontzettend veel patienten ervaarden dat zo. Sterker nog, ze hebben hun oefenzaal, welke ook gebruikt wordt als sportschool buiten hun uren om, aangepast hierdoor. Geen grote machines meer wat krachtpatsers etc aantrekt, want hun eigen patienten voelden zich niet meer lekker daardoor. Dat is toch bizar dat het nodig is???

moeilijke situatie lijkt me. in mijn ogen ligt hier een diepere oorzaak aan ten grondslag dan het "dik" zijn. iedereen is wle eens onzeker of word voor wat voorn redden ook nagekeken.

ik mag dan een van die mensen zijn die jij als "kracht patsers" definieerd. ik heb niks dan respect voor iemand die dik is maar wel naar de sportschool gaat, of buiten rent of iets aan beweging doet.

ik vind juist dat de wereld veel te gevoelig over alles is. elk klein ding wordt opgeblazen. er wordt iemand dood geschoten is het gelijk racism. iemand niet en je toont geen respect... etc, etc, etc.

vermoeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:06

rapido schreef:
Mwah... in tegenstelling tot mijn slanke partner, douche ik dagelijks, trek ik dagelijks schone kleding aan en eet ik stukken gezonder. :+
Mijn partner doucht om de dag, trekt soms 2 dagen hetzelfde aan en eet regelmatig een boterham met flinke klodders saus en snoept regelmatig, terwijl ik mij zonder enige moeite aan mijn dieet hou.
In theorie ben ik dus verzorgder, gezonder, schoner en heb ik meer doorzettingsvermogen, want als mijn vriend een zak snoep open maakt, móet het op. :Y)

Maar ik word nagekeken en nee, dat zit niet tussen mijn oren, mensen draaien zich daadwerkelijk om, stoten elkaar aan en lachen om me, zonder ook maar enige moeite te doen om dit te verbergen.
Toen ik nog op straat kwam, werd ik regelmatig uitgescholden voor vanalles en nog wat...

Oja, en even over de McDonalds:
Wij gaan zélden naar deze eettent, hooguit 2 keer per jaar en áls we al gaan, krijg ik mijn eten niet eens op, maar ook daar wordt zeer spottend naar je gekeken.

Nouja, even ontopic.
Giel heeft een domme opmerking gemaakt, of in ieder geval heeft hij het niet zo handig verwoord en ik vind het sowieso een vreselijke vraag die hem gesteld is.
Maar ik voel me geen moment gekwetst door zijn opmerking, omdat ik weet dat zo iemand geen idee heeft waar die over praat en dat is eigenlijk alleen maar mooi. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:35

Wat mij trouwens opvalt ook is dat het afbranden van elkaar vaak juist onderling over en weer gaat tussen de dikkerds, de mageren en de lelijkerds. Als je zelf goed in je vel zit, heb je dit soort gedachten of uitspraken over een ander helemaal niet nodig namelijk...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:40

Makkelijk praten ohjajoh, ervaar het maar eens om dag in dag uit door verschillende mensen de grond in geboord te worden om een lichamelijk mankement, ik geef het je te doen. Ook met een sterk karakter slaat het wel in. En het is compleet nutteloos. Dat het een strijd zou zijn tussen dikken en dunnen, dat raakt m.i. echt kant nog wal. Het zijn gewoon bepaalde karakters die het nodig lijken te hebben om eigenwaarde op te krikken met pesterijen van anderen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:47

DarkoFoitzik schreef:
Zwerte schreef:

moeilijke situatie lijkt me. in mijn ogen ligt hier een diepere oorzaak aan ten grondslag dan het "dik" zijn. iedereen is wle eens onzeker of word voor wat voorn redden ook nagekeken.

ik mag dan een van die mensen zijn die jij als "kracht patsers" definieerd. ik heb niks dan respect voor iemand die dik is maar wel naar de sportschool gaat, of buiten rent of iets aan beweging doet.

ik vind juist dat de wereld veel te gevoelig over alles is. elk klein ding wordt opgeblazen. er wordt iemand dood geschoten is het gelijk racism. iemand niet en je toont geen respect... etc, etc, etc.

vermoeiend.

Mee eens.. mensen voelen zich over het algemeen zo snel aangesproken en schieten dan in de verdediging.

Denk ook dat je je dan toch te snel aangekeken voelt Zwerte, je bent daar toch om af te vallen en dat is juist heel erg goed. daar moet je boven staan. Maar ik reageerde ook vooral op iemand in t topic die niet naar de sportschool durfde omdat ze dacht dat ze daar weggekeken zou worden. Dat is gewoon niet waar. En tja ook de goedkopere sportscholen zijn prima, maar de persoonlijke begeleiding is daar nou eenmaal minder.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 07-06-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:48

Hoezo makkelijk praten van mij? Ik ben zelf veel te zwaar en toch best ernstig ziek.

Ik weet als geen ander hoe dat dit voelt eigenlijk, maar toch kun je alleen jezelf maar eruit trekken, dat doet een ander toch al niet voor jou.

Ik zeg alleen maar dat als mensen het nodig vinden om een ander af te branden (en uiteindelijk doen de dikkerds het net zo goed door een ander skinny of lelijk te noemen en andersom) ze over het algemeen zichzelf ook helemaal zo geweldig niet vinden om wat voor reden dan ook.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:55

Ik ben nog nooi uitgescholden door een dikkerd eerlijk gezegd. Ik ben het meeste uitgescholden in mijn leven door wannabe popiejopie mensen . De echte popolaire hebben het niet nodig om een ander naar beneden te duwen. Maar de niet populaire types die graag hogerop de ladder willen dat zijn vaak de grappenmakers ten koste van een wat zwakkere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:00

In mijn belevingswereld (moet wel zeggen dat dit jaren geleden is, want ben sinds ziekte nogal een kluizenaar geworden), waren de echt populaire mensen ook rustig veel te zwaar, of erg mager, of simpel weg niet de knapste.
Ik heb het ook over zelf niet lekker in je vel zitten en een slecht zelfbeeld hebben, waardoor je blijkbaar een ander moet afbranden. En daar doen dus uiteindelijk alle soorten en maten aan mee.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:03

Ah op die manier. Ja komt eigenlijk wel logisch over. Zelf niet lekker in je vel, sjaggie en dan lopen katten op alles.

Maar als iemand structureel opmerkingen krijgt over 1 uiterlijk kenmerk, tja dan maakt dat onzeker. En waarom zou dat nodig zijn. Waarom moeten er tonnen besteed worden aan orthodontisten, maagverkleiningen noem maar op omdat alles in onze wereld perfect moet zijn. De wereld is niet perfect en zal dat ook niet worden. Waarom zou mijn body dat dan wel moeten zijn?

Tis net als dat ik een paard koop om op concours te gaan. Dan heb je hem en hij blijkt niet echt geschikt maar is wel superlief, een echt maatje. Dan kun je toch net zo goed genieten en denken dan maar geen concours. Dan maar niet het perfecte plaatje maar een leuke bosrit. Ik ben misschien gewoon te makkelijk.
Laatst bijgewerkt door piezze op 07-06-16 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:03

Mensen die zelf ergens onzeker over zijn of niet zo gelukkig zijn, proberen dat soms te verbloemen met een grote bek. :j
Anderen kwetsen voordat ze jou kunnen kwetsen of anderen kwetsen omdat je zelf bent gekwetst.
Dat is mijn ervaring met meiden waarmee ik op de middelbare school heb gezeten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:12

Hij valt niet op dikke vrouwen. Dat kan. Ik val niet op types als Chiel Beelen. Dat kan ook. Meer moet je er ook niet van maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:15

Dat is ook niet hetgeen waar over gevalle wordt.

Ik val bijvoorbeeld niet op lange, dunne mannen maar ik beweer daar niet bij dat het dun zijn aan hun persoonlijke verzorging en doorzettingsvermogen ligt. Dat is het verschil.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:19

Ik begrijp niet zo goed waar de afkeer van dikke vrouwen toch vandaan komt. Als er andere discriminerende dingen gezegt worden dan wordt er gerust aangifte gedaan en zal vervolgd worden maar op het moment dat het om dikke vrouwen gaat dan moeten ze ich maar niet gekwetst voelen of maar sterker in hun schoenen staan en is er complete ontkenning dat het uberhaupt beledigend is. Hoe kan dat nou?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:38

Piezze - ook bij die andere situaties is de kracht om te ontkennen dat er iets aan de hand is vaak best sterk. Voor elke keer dat er een aangifte de media haalt, zijn er al heel, heel veel mensen weggehoond en genegeerd en neergehaald en beledigd en ondermijnd... (En vervolging gebeurt heel vaak ook niet.)

Discriminatie en belediging tegengaan is vooral iets van veel volhouden, elke keer weer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:56

piezze schreef:
Ik begrijp niet zo goed waar de afkeer van dikke vrouwen toch vandaan komt. Als er andere discriminerende dingen gezegt worden dan wordt er gerust aangifte gedaan en zal vervolgd worden maar op het moment dat het om dikke vrouwen gaat dan moeten ze ich maar niet gekwetst voelen of maar sterker in hun schoenen staan en is er complete ontkenning dat het uberhaupt beledigend is. Hoe kan dat nou?

Discriminatie op gronden waar iemand niets aan kan doen is in mijn ogen echt iets heel anders dan om dingen waar iemand wel iets aan kan doen. Je huidskleur, geslacht, leeftijd, geaardheid en eventuele handicaps heb je nu eenmaal. Je omvang, zichtbare tatoeages, piercings of kleding niet.

Die laatste categorie zijn allemaal dingen die je bewust of onbewust hebt gekozen, hebt ontwikkeld of hebt laten ontstaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:58

Kiezen magere mensen ook voor dat ze mager zijn? Ik lees toch vaak dat dat ook aanleg is (dat ze zoveel mogen eten maar dat ze niet bijkomen)?
Waarom kan het omgekeerde dan ook geen aanleg zijn (dan kan je zoveel diëten als je wil, je zal nooit dun worden)?

Wat wordt er dan aanzien als iets waar je aan kan doen?
Kan je er aan doen dat je mager bent?
Kan je er aan doen dat je molliger bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:01

Ik vind discriminatie gewoon altijd erg, het ene is niet minder erg dan het andere, discriminatie is in z'n hele vorm gewoon fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:05

oomens schreef:
Discriminatie op gronden waar iemand niets aan kan doen is in mijn ogen echt iets heel anders dan om dingen waar iemand wel iets aan kan doen. Je huidskleur, geslacht, leeftijd, geaardheid en eventuele handicaps heb je nu eenmaal. Je omvang, zichtbare tatoeages, piercings of kleding niet.

1. omvang/gewicht/bouw is helemaal niet zo eenvoudig als iets waarvoor je eenduidig kiest, en het onderscheid tussen eigen keuze en niets aan kunnen doen is helemaal niet zo eenvoudig vast te stellen. In de meeste gevallen gaat het immers om een complexe combinatie van factoren, sommigen gedeeltelijk te beinvloeden, andere niet (genetische aanleg bv.)
2. lichamelijke integriteit, vrij land, dat soort dingen. Mensen mogen zelf kiezen.

Iets wat wel een eigen keuze is, is namelijk nog STEEDS geen legitieme reden voor structurele discriminatie of ongevraagd negatief commentaar.
Het is prima om tatoeages, piercings en kleding niet mooi te vinden, maar we zouden in 2016 toch echt geleerd moeten hebben om een beetje verder te kijken dan dat. Daarnaast zouden we niet zo voortdurend op zoek te gaan naar alles waar wij een moreel oordeel over kunnen vellen. None of your business. Laat iedereen gewoon lekker in haar/zijn waarde. Zo ontzettend moeilijk is dat niet.