Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:29

Dat is niet bij alle JG zo, net zoals het ook niet vanzelfsprekend is dat het in niet-gelovige gezinnen gelijk geaccepteerd wordt als je homo bent...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:30

verootjoo schreef:
En wat moet ik er dan persoonlijk aan doen dat sommige mensen hun kind verstoten?

Niet zo ontzettend vergoelijkend reageren in topics zoals deze. Niet doen alsof het 2 gelijkwaardige grootheden zijn - doen alsof het gaat om 'respect voor homoseksualiteit' vs 'respect voor religie' terwijl het gaat om 'respect om je eigen leven te leven' vs 'het recht om een ander ongevraagd lastig te vallen en te kwetsen.'
En bij ouders en kinderen, niet doen alsof het recht van een kind om te zijn gelijkwaardig is aan het recht van ouders om het zijn van een kind te ontkennen...
Dat zijn GEEN gelijkwaardige zaken.

En jouw eigen bijdrage daaraan kan simpelweg zijn om die ongelijkwaardigheid te benoemen ipv juist het omgekeerde te doen.

Citaat:
Ik heb ook nergens gezegd dat ik het persoonlijk ok vind om mensen af te wijzen of moedwillig te kwetsen of anders te behandelen omdat ze homo zijn. Dat vind ik namelijk ook niet. Ik vind wel...

Op een bepaald moment is 'ik vind het niet maar...' echt niet meer zoveel beter. Op een bepaald moment zijn de klasgenoten van pesters ook gewoon schuldig. "Jamaar ik deed niks" is niet altijd meer goed genoeg: op sommige momenten moet je wel wat doen. En als een partij een andere kwetst is dat een moment om in elk geval te benoemen dat dat onaanvaardbaar is. Zonder 'maar' er achteraan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:52

Eens met lusitana en shado hier :j

En het argument dat homo's ook buiten religieuze kringen soms niet geaccepteerd worden ben ik het mee eens, dat is zo, maar mag hier geen argument zijn. Religie of niet, mensen moeten er gewoon niet zo moeilijk over doen. En juist als je Christelijk bent vind ik het extra 'slecht'. Ik geloof namelijk niet dat Jezus homo's zou haten of niet zou accepteren. Niemand weet zelfs wat Jezus er van vindt. Dus waarom zo'n massale discriminatie binnen Christelijke kringen. Alleen om die paar zinnetjes in de Bijbel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:36

Terwijl er zoveel andere dingen in de bijbel staan waar men zich ook al lang niet meer aan houd...
Men is dus op sommig gebied soort van met de tijd meegegaan en of wijzer geworden behalve op dat stukje.

Deze is trouwens ook wel goed om te zien. Het bijkt toch wel heel hard nodig om voorlichting te geven.
Hierin zie je toch ook zijdelings de rol van geloof en cultuur.
http://www.npo.nl/2doc/21-02-2016/VPWON_1260036
(vanaf 23.50 over geloof- bij 35.04 weer)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:18

Shadow0 schreef:
Op een bepaald moment is 'ik vind het niet maar...' echt niet meer zoveel beter. Op een bepaald moment zijn de klasgenoten van pesters ook gewoon schuldig. "Jamaar ik deed niks" is niet altijd meer goed genoeg: op sommige momenten moet je wel wat doen. En als een partij een andere kwetst is dat een moment om in elk geval te benoemen dat dat onaanvaardbaar is. Zonder 'maar' er achteraan.

Sterker nog, het grootste probleem bij pesten is het mobiliseren van "de grijze massa". Die "zwijgen is toestemmen" groep moet niet zwijgen (en dus toestemmen), maar opstaan en aangeven dat pesten niet oke is. Dan hebben pesters geen kans.

Verder ben ik het volledig met Shadow eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:53

Dat is leuk.. maar zwijgen betekent niet automatisch toestemmen. :) En bij pesten is het grootste probleem helemaal niet de mobilisatie van de grijze massa. Pesten kan nl. ook één op één gebeuren. Heb je niet perse een (grote) groep voor nodig.

En verder is er naar menselijk gedrag, ook in dit soort situaties uitgebreid onderzoek gedaan. Het heeft een reden waarom bijv. onder groepsdruk bepaalde mensen zwijgen of toekijken. Maar dat heeft niks met toestemmen te maken. Soms heb je er ook maar 1 nodig die wel anders reageert, maar die ene heeft vervolgens wel grote kans om zelf het doelwit te worden. En dan kan er hier wel makkelijk geroepen worden dat er iets gezegd of gedaan moet worden, maar probeer het eerst zelf maar eens in de praktijk. kijken of het je dan bevalt als de groep zich tegen jou keert. Het is weer eens een gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:25

Sammie schreef:
Ai.. protestanten hebben ook gewoon een 'kerk' :)

Het is de rooms katholieke kerk (en dat is een hele andere kerk dan de protestanten) die het celibaat heeft. Omdat, als ik dit goed heb onthouden Petrus, hun rots, hun eerste paus dus zei.. Het is beter niet te trouwen.. enzo.. Dat kan verootje wellicht bevestigen (of ontkrachten :D )

Wat betreft de video.. tja.. hoe zeg ik het netjes... Het is imo zeer vreemd.. :=

Het was Paulus die dit zei en niet Petrus.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:29

Sammie schreef:
Dat is leuk.. maar zwijgen betekent niet automatisch toestemmen. :) En bij pesten is het grootste probleem helemaal niet de mobilisatie van de grijze massa. Pesten kan nl. ook één op één gebeuren. Heb je niet perse een (grote) groep voor nodig.

En verder is er naar menselijk gedrag, ook in dit soort situaties uitgebreid onderzoek gedaan. Het heeft een reden waarom bijv. onder groepsdruk bepaalde mensen zwijgen of toekijken. Maar dat heeft niks met toestemmen te maken. Soms heb je er ook maar 1 nodig die wel anders reageert, maar die ene heeft vervolgens wel grote kans om zelf het doelwit te worden. En dan kan er hier wel makkelijk geroepen worden dat er iets gezegd of gedaan moet worden, maar probeer het eerst zelf maar eens in de praktijk. kijken of het je dan bevalt als de groep zich tegen jou keert. Het is weer eens een gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan.

Uiteraard is de pest problematiek groter dan alleen de grijze massa, feit is wel dat er bij de cursussen in het onderwijs wordt geleerd dat alleen pesters aanpakken geen zin heeft. De grijze massa is namelijk wel van belang en de grote kracht achter het stoppen van pesten. Dat je dan zelf een groter doelwit wordt is absoluut waar en ook een reden om te zwijgen. Maar ik blijf wel bij mijn mening, als je zwijgt, stem je toe. Daarmee bedoel ik niet dat je het eens bent, je kan zeker zwijgen uit "angst", maar je doet ook niets om het gedrag te stoppen. Mijn inziens is zwijgen dus in zekere zin wel toestemmen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:32

Zo blijven we dus in cirkels praten, men 'zwijgt' dus voor een reden. Waarom dat heb ik al uitgelegd. Dat heeft niks, maar dan ook niks te maken met toestemmen..

En die cursussen in het onderwijs hebben zoveel nut dat het gros is afgekeurd als antipestprogramma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:40

Maar de problematiek die we nu bespreken is toch niet kerk-eigen?

Pesten in de ruimste zin van het woord is toch ook niet kerk-eigen?

Er wordt steeds gesproken over "de LGBTQ-community heeft last van de visie van de kerk".

Waar is dat precies op gebaseerd? Ja Er zijn LGBTQ-jongeren die zich niet gesteund voelen door hun ouders. Maar dat is echt niet alleen vanwege religieuze redenen.

Andersom zijn er óók LGBTQ-jongeren die wel in de kerk zijn opgegroeid en zich toch veilig genoeg voelen om uit de kast te komen.

Is het erg dat er (kerkelijke) gemeenschappen zijn waar je niet meer welkom bent als je niet voldoet aan de regels die er daar zijn? Ja, natuurlijk! Maar dit heeft niet alleen betrekking tot geaardheid. Is geaardheid een keuze? Nee. Is wat je ermee doet een keuze? Ja. Is het onmenselijk om mensen te vragen niets te doen met hun geaardheid? Dat is heel persoonlijk.

Is het erg om je mening (ongevraagd) te delen met een ander? Tja, leuk is het misschien niet maar wij doen hier op bokt niet anders.

Zal het kind van de twee moeders hier last van krijgen? Ik denk dat dat wel meevalt. Ze zal nog wel vaker vragen krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:03

Nee, dat is allemaal mens-eigen. Ook kerkgangers zijn gewoon mensen, het feit dat ze naar de kerk gaan maakt ze niet beter of slechter dan een ander mens. Al denken sommige van wel.. :+ (aan beide zijden, trouwens. Zeggen ja maar die gaat naar de kerk dus die moet juist dit of dat doen gaat nergens over.. als je dat vindt dan geldt het 'die moet juist dit of dat doen' gewoon voor iedereen.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:09

Sammie schreef:

Daarom is zwijgen wel toestemmen. Men zwijgt omdat men bang is anders ook slachtoffer te worden. Maar als de hele groep protesteert tegen de ene pester, wordt hij uitgeschakeld.

Dat homo´s steeds meer rechten hebben kunnen verwerven is vooral gekomen door hun allies, medestrijders, onder de niet homo´s en het feit dat ze zich hebben kunnen verenigen.

De hele opzet van gelovigen is ook vooral veel voortplanting en bij JG zelfs werving, om als enige groep over te blijven die meer in de elk te brokkelen heeft dan anderen. Het is vrij gemakkelijk om de grijze massa te onderdrukken als ze niet worden tegengehouden. Hoe denk je dat geloven verspreid zijn? Vooral met veel geweld en onderdrukking. Hoe vreedzamer het geloof, hoe kleiner het gebied is gebleven. (Denk aan aziatische geloven) en dan niet wat oppervlakte betreft, maar verspreiding over verschillende landen en werelddelen.

Lente, nogmaals, op het moment dat mensen zich gaan beroepen op recht op geloofsuiting om te discrimineren tegen LGBT´s of wetten er door willen drukken waarbij het hen moeilijk wordt gemaakt, zoals de bathroom bill, wat in de verenigde staten echt aan de gang is, hebben LGBT personen dus last van de kerk.
In de verenigde staten is het met name 1 stap voorwaarts en 2 achteruit. Je wilt niet weten wat daar aan de hand is. En denk niet dat het een ver van je bed show is en zoiets niet in Nederland kan gebeuren. In Nederland is hallal vlees en ritueel slachten voor het suikerfeest toegestaan onder het mom van vrijheid van geloofsuiting. Zulke dingen sluipen er in en zijn slecht weer te weerleggen omdat die vrijheid van geloofsuiting best sterk staat.

Een ongelovige kan zich wel ergeren aan homo´s, maar ze hebben feitelijk geen poot om op te staan om ze dwars te zitten of weg te willen.
De gelovigen slaan op hun bijbel en verschuilen hun homofobie achter de almachtige en kunnen bovendien beroepen op hun vrijheid van geloofsuiting.

Dat is het verschil.

Het is zeker waar dat binnen geloven ook homo´s geaccepteerd worden, zelfs bij sommige imans. Een en ander ligt gewoon aan het feit hoever ze zich aanpassen aan land en moderne tijd.

Homosexualiteit is ook nog steeds illegaal in veel landen en dat is dan over het algemeen ook gebaseerd op geloof en niet uit de lucht komen vallen.

Daarom weegt geloof gewoon zwaarder in de discussie. De beweegredenen van een gelovige of een ongelovige om zich tegen een homo te keren, áls dat gebeurt, zal ik even nuanceren, zijn verschillend.

Iemand had het trouwens over het feit dat ze een vrouw had en evengoed leuke gesprekken met JG´s die haar niet willen veranderen.
Dat klopt, je mag bets lesbisch zijn, maar je mag geen sex hebben. Voor jou heeft dat geen gevolgen omdat je buiten hun doctrine bent opgevoed en ook nog niet JG gedoopt en niet 100% JG bent.
Op dat moment zul je nl gewetenswroeging kunnen krijgen, als je écht gelooft dat het niet mag.
Dat is dus het verschil met iemand die wel in de doctrine is grootgebracht.
Die zal worstelen met het celibaat. Hij of zij kan kiezen om daar tegenin te gaan, maar zich dan ook verplicht voelen uit te treden of wordt uitgestoten, in beide gevallen is het geen big deal omdat hij of zij kiest voor geluk, maar de worsteling daarvoor is wél een big deal die sommigen tot zelfmoord drijft.

(En ja hetzelfde geld voor iemand die in en homofobisch gezin is grootgebracht. Die zal ook worstelen met zijn geaardheid en dat kan ook tot zelfmoord leiden, maar de kans is wat kleiner omdat het makkelijker is om je te verzetten tegen haat gevoelens van je ouders dan tegen liefdevolle ouders en een almachtige...)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-05-16 11:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:09

Het moge duidelijk zijn dat ik het niet met die uitspraak eens ben.. :Y)

(en waarom ga ik niet drie keer uitleggen)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:17

Lente schreef:
Is het erg dat er (kerkelijke) gemeenschappen zijn waar je niet meer welkom bent als je niet voldoet aan de regels die er daar zijn? Ja, natuurlijk! Maar dit heeft niet alleen betrekking tot geaardheid. Is geaardheid een keuze? Nee. Is wat je ermee doet een keuze? Ja. Is het onmenselijk om mensen te vragen niets te doen met hun geaardheid? Dat is heel persoonlijk.

ik vind het niet persoonlijk om mensen te vragen niks met hen geaardheid te doen. het ligt zo dicht bij de natuur om je te gedragen hoe je bent dat iedereen daar naar moet handelen. ik vind het zeggen dat je niet toe mag geven aan liefde bijna het zelfde dat je niet mag eten, drinken, ademen. de drift om je te binden, voor te planten (gezin stichten), je emotioneel en fysiek verbonden voelen met iemand, een levens behoefte. je kunt niet zeggen dat je niet mag handelen naar je geaardheid. dat staat bijna in lijn met de gadachte dat het niet aangeboren is. je kunt je immers aanpassen.

dan heb ik het niet over bepaalde flamboyante gedragingen die niks met geaardheid van doen hebben. of bepaalde levensstijlen die vaak gegeneraliseerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:27

Diegene die dat zei was ik ook :))

Ik ben me bewust dat erin NC een hele hoop aan de hand is waar de honden geen brood van lusten.

En het klopt dat daar ook voor een groot deel geloofsovertuiging achter zit.

Maar grootste gedeelte van de gays die ik spreek had geen moeite met het uit de kast komen vanwege doctrine van welke aard dan ook maar vanwege de angst hun ouders en omgeving op welke grond dan ook teleur te stellen. Of het nou ging over het krijgen van biologische kinderen of het beschadigen van het beeld dat ouders hadden...

Kijk ik ben me er ook van bewust dat er landen zijn waar ik niét heen moet gaan. En van een aantal landen vind ik dat echt ontzettend jammer want bijvoorbeeld het Kremlin heb ik altijd al eens met eigen ogen willen zien.

Maar het is niet de kerk die me daarin beperkt. En ik heb persoonlijk echt niets met de kerk (ben zeer atheïstisch opgevoed, inmiddels ben ik niet zo sterk atheïstisch meer) maar ik heb me gelukkig nog niet ontzettend onwelkom gevoeld bij gelovige mensen. Nog niemand heeft me geprobeerd te overtuigen. Nou ja oke, met uitzondering van dat jongetje waar ik eerder over vertelde maar ik zie dat niet als last.

Live and let live. :)

Darko. Natuurlijk is het een keuze wat je daarmee doet. Of het nu aangeboren is of niet. We vragen mensen wel vaker gedrag te laten dat aangeboren is. En als jouw liefde voor God en voor de kerk groter is dan de drang tot seksuele exploratie dan moet je dat zelf weten.
Natúúrlijk begrijp ik dat de keuzevrijheid beperkt kan worden door de verwachting van de omgeving en de consequenties die een keuze kunnen hebben... Maar dat is feitelijk bij álle keuzes het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:43

Zo hele post kwijt door een verkeerde toets.

Even in steno dan maar. @Sammie

Mensen die naar de kerk gaan zijn geen slechte mensen, maar wat sommige geloven onderwijzen is waar de schoen wringt.
Natuurlijk zijn er binnen het geloof mensen die zich er niet aan houden en binnen bijna elk geloof zijn wel verschillende stromingen omdat men afwijkende gedachtes heeft over bepaalde regels.

In Brazilië (Katholiek) was het lang verboden om homo te zijn, dit is gelukkig niet meer zo, maar de mentaliteit is nog niet helemaal meegegroeid, ook al worden er nu ook prides gehouden, het is nog steeds een van de meest gevaarlijk landen voor LGBT´s als je het hebt over landen waar het niet illegaal is. En met name transgender personen zijn nogal eens slachtoffer van geweld en moord.
Dan kun je wel roepen dat er zoveel zijn die het wel accepteren, feit blijft dat men last heeft van die het niet accepteren...
Ik denk dat als niet het katholieke geloof was meegekomen met de veroveraars, en men de waarden en normen van de mensen die er al woonden had aangenomen, een en ander anders gelegen had, want bij de inlanders is het geen probleem om LGBT te zijn.
Het is namelijk tegennatuurlijker om het niet te mogen zijn.

Overigens wil ik over het algemeen vooral zeggen dat men er in Nederland echt voor moet waken dat het niet verder achteruit gaat, want het is al erger geworden met homohaat. Dus hoewel ze best veel rechten hebben wordt de kwaliteit van leven wel langzaam aan steeds meer bedreigd.
Ik denk dat daarom op heftig gereageerd wordt op dergelijk filmpjes.
Het voelt als het afnemen van een verworven vrijheid.

En voordat mensen vreemde ideeën over mij krijgen, ik kan prima door 1 deur met welk om het even gelovige, vanwege fatsoen en respect. Ik heb me zelfs in heel wat geloven verdiept.
Maar ze mogen niet me proberen te veranderen op grond van hun geloof.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:26

Heel typisch gelovig vind ik ook Temmen omdat je ergens post dat kinderen misbruikt worden en dat er dan met wat vergiffenis alles weer goed is.
Er is zelfs een onderwerp over op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_ ... lieke_Kerk
Maar zelfs hier mag het blijkbaar niemand dit vermelden zonder dat je een waarschuwing krijgt.
Bah wat een hollekruipers kunnen sommige gelovige mensen toch zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:38

Toch een aparte sprong om te maken. Van een jehova-video over homoseksualiteit naar seksueel (kinder)misbruik binnen de Katholieke kerk :?

Op de wiki vind je ook een (klein) artikel dat Elvis nog leeft..

Ik denk dat je frustratie uit een ander topic (?) beter maar niet hier geventileerd zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:22

verootjoo schreef:
Heb iig nog nooit gezien dat een JG of een Ger gem een homo in elkaar gaat slaan. Alleen dat ze het misschien afkeuren. Het gedrag wordt afgekeurd, maar als mens over het algemeen niet.

Het lastige is dat je het hier hebt over meer dan alleen gedrag. Wie je liefhebt is één van de belangrijkste dingen in een mensenleven. En als je relatie met degene van wie je houdt wordt afgekeurd, jouw liefde voor een ander wordt veroordeeld, dan zit dat heel dichtbij een mens in zijn geheel afkeuren in plaats van alleen gedrag. Daarvoor hebben liefde en relaties teveel betekenis in een mensenleven.

Ik denk dat het voor een Christen ook niet leuk is als mensen zeggen: "ik accepteer dat jij in God gelooft, maar dat je op zondag naar de kerk gaat en regelmatig bidt, dat vind ik heel erg verkeerd. Dat hoor je niet te doen." Ik kan me haast niet voorstellen dat je je dan als mens oprecht geaccepteerd voelt. En terecht! Je geloof is je dierbaar. Dat is meer dan gedrag, dat zit in je hart. En keurt iemand dat af, dan wijst hij af wie je bent.

En ik hoop in beide gevallen dat mensen elkaar niet veroordelen, maar elkaar met liefde en begrip benaderen. Of, zoals de dominee in ons kleine dorpje zegt: "Oordelen over anderen moet je aan God overlaten. Dat staat zo in de bijbel. Zorg dat jijzelf als een goed mens leeft en goed bent voor anderen, want daar gaat het om."

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:48

Ja hoe kan je beweren enkel het gedrag af te keuren en niet de persoon als het gedrag de persoon is? Je keurt dan imo zijn "zijn" af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:08

Dat kan heel goed hoor... :? Ik kan dat ook heel goed voorstellen. Je kan iemand toch een hele toffe peer vinden, alleen jammer dat die persoon drinkt, zo onbetrouwbaar is etc...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:13

Lusitana schreef:
.. wil ik over het algemeen vooral zeggen dat men er in Nederland echt voor moet waken dat het niet verder achteruit gaat, want het is al erger geworden met homohaat. Dus hoewel ze best veel rechten hebben wordt de kwaliteit van leven wel langzaam aan steeds meer bedreigd.

Voor iemand die in Portugal woont en niet in Nederland vind ik dit een opvallende opmerking. Homoacceptatie in nl is al jaren stijgende! Dit is vanmorgen nogmaals bevestigd doormiddel van de uitkomsten van een onderzoek..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:19

Sammie schreef:
Dat kan heel goed hoor... :? Ik kan dat ook heel goed voorstellen. Je kan iemand toch een hele toffe peer vinden, alleen jammer dat die persoon drinkt, zo onbetrouwbaar is etc...

Vind je niet dat er een verschil is tussen iemand die drinkt (waar je imo zelf voor kiest of je bent alcoholist en dat is een ziekte) en iemand die homo is en dat ook uit ( waar je zelf niet voor kiest en geen ziekte is)?
Een hetero uit toch ook zijn hetero zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:34

chanel1985 schreef:
Sammie schreef:

Vind je niet dat er een verschil is tussen iemand die drinkt (waar je imo zelf voor kiest of je bent alcoholist en dat is een ziekte) en iemand die homo is en dat ook uit ( waar je zelf niet voor kiest en geen ziekte is)?

Dat is precies wat ik bedoel. Ik kan tegen iemand zeggen:"ik vind het niet goed dat je rookt waar je kinderen bij zijn" (gedrag)

Maar:"ik keur het af dat jij bidt en naar de kerk gaat" of "ik keur het af dat jij je leven deelt met / liefde voelt voor iemand van je eigen geslacht" gaat over wie iemand is. Waar iemands hart ligt. Wie iemand is.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:37

chanel1985 schreef:
Sammie schreef:

Bovendien zijn (teveel) drinken en onbetrouwbaar zijn eigenschappen waar jij als vriend of kennis zelf last van kunt hebben. Je vergelijkt nu slechte eigenschappen met homo zijn.