Kerk van het vliegend spaghettimonster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:31

Omdat ie nu emeritus is. (dacht ik)

Verder haal je theologie en godsdienstwetenschap door elkaar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:35

Sammie schreef:

Om over pastafaritisme nog maar te zwijgen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:38

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:10

Sammie schreef:

Ten eerste, je impliceerde nergens dat je het over een individu had.
Ten tweede haal ik niets door elkaar, dit zijjn elkaar overlappende gebieden; studeer je theologie, dan krijg je daar ook godsdienstwetenschap onderwezen. Het valt me op dat je vaak dit soort haarkloverij bedrijft.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:13

Gaan jullie nu serieus elkaar met terminologie en voorwaarden om de oren smijten?

Zal ik een portie spaghetti koken? Dan gooit lekkerder....

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:16

Kelly_ann schreef:
Gaan jullie nu serieus elkaar met terminologie en voorwaarden om de oren smijten?

Kunnen ze meteen testen of je de spaghetti goed gekookt hebt :j Als ie blijft kleven, weet je wel... :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:21

Kuggur schreef:
Ten eerste, je impliceerde nergens dat je het over een individu had.
Ten tweede haal ik niets door elkaar, dit zijjn elkaar overlappende gebieden; studeer je theologie, dan krijg je daar ook godsdienstwetenschap onderwezen. Het valt me op dat je vaak dit soort haarkloverij bedrijft.

Ik impliceer ook nergens dat het om een groep ging.

Het valt mij op dat jij het graag in de persoonlijke hoek gaat zoeken als iemand een beetje tegengas geeft, of dat nu algemene tegengas is of gewoon een discussiepunt. Theologie bekijkt godsdienst met een oogpunt vanuit de Bijbel (of Koran etc.) dwz god bestaat of een soortgelijk in te vullen standpunt. Godsdienst bekijkt het vanuit een wetenschappelijke hoek. Er zit wel degelijk verschil tussen deze twee en het is niet automatisch gezegd dat je beide danwel een overlapping krijgt.

Spaghetti graag! Maar dan wel om op te eten en met Bolognesesaus :9 Het is toch bijna etenstijd. Helaas geen spaghetti meer in de kast staan _O-

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:25

Zo langzamerhand toch ook weer blij dat men elkaar op bokt nergens mee kan bekogelen.... of dat nou pasta, rotte vis of een handgranaat is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:50

Okay als ik van sommige uitspraken uit zou gaan die hier gedaan worden over geloof dan zou ik dus heel gevaarlijk zijn.
En ik ben toch echt heel radicaal en extreem :').
Hmmmm ze kunnen mij dan maar beter opsluiten.

Narigheid komt niet door geloven in 1 God of meerdere Goden maar door egoïsme, macht en geld.
Geloof is het geen waar ze zich makkelijk achter kunnen verschuilen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:00

Kelly_ann schreef:

ramen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:04

OsMo schreef:
Narigheid komt niet door geloven in 1 God of meerdere Goden maar door egoïsme, macht en geld.
Geloof is het geen waar ze zich makkelijk achter kunnen verschuilen.

Geloof in EEN exclusieve god...

Deel 1 van de bijbel schrijft dat al; uitverkoren volk wat land van heidenen beloofd is.

Landjepik kan net zo goed zonder, doch het is een ' goed' voorbeeld van het gelijk van een hogere moraal welke gevaarlijk is als excuus.

Ramen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:45

Huertecilla schreef:
Kijk jij wel en naar het journaal?
Het is om te huilen hoeveel mensen er anno nu dagelijks om het leven komen door christelijk gevaarlijken, joodse en islamitische.
Hoe zou dat zijn als het boeddhisme in de VS/Europa, Israel en in het Midden Oosten de meest verbreide religie zou zijn?

@Kuggur; ik heb theologie sinds de 3e middelbare school als hobby-interesse. Had toen een pater als geschiedenisleraar. Die man was wel ZO nuchter relativerend over religie dat het als een thuis komen voelde.

Ik kan je uit de droom helpen, niets (on)menselijks is de boeddhist vreemd... http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/boeddhistisch_nationalisme.html
Mijn familie uit het vm Nederlands Indië kan er ook een boekje over opendoen...
De Chinezen die daar toen woonden, evenals de Chinezen in bijvoorbeeld Nanking https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Nanking kunnen daar ook wat over vertellen... hun nabestaanden tenminste...

Er zal dan ook nooit een Boeddhabeeld in mijn huis of tuin komen, hoe populair die dingen blijkbaar zijn, gezien de tuincentra en winkels die er schappen vol van hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:52

Wellicht mis ik het maar nergens in de door jouw gekopieerde link kan ik een referentie naar bhuddisme of buddha vinden voor dat bloedbad in de 2e link?

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:36

Kelly_ann schreef:

Wat dat betreft moet ik zeggen dat ik de keuken van de KvhVS maar wat graag vervlecht in mijn leven :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:57

Ayasha schreef:
Wellicht mis ik het maar nergens in de door jouw gekopieerde link kan ik een referentie naar bhuddisme of buddha vinden voor dat bloedbad in de 2e link?

Het staat verder bovendien niet in verhouding.

Jodendom, christendom en islam zijn fundamenteel in staat van conflict met alle andere en elkaar.
Bhuddisme ... niet.

Maar goed, dat is het onderwerp niet.

In Europa zie ik deze godsdienst nog niet zo snel erkend worden. Hier in Spanje al helemaal niet; hier is de commissie welke zich daarover buigt religieus extremistisch RK en politiek ronduit fascistisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:07

Ann1992 schreef:
Kelly_ann schreef:

Wat dat betreft moet ik zeggen dat ik de keuken van de KvhVS maar wat graag vervlecht in mijn leven :D

Wij koken/eten hier wereldkeuken.

Spreken/lezen 7 talen, kennen wereldgodsdiensten, kennen wereldsamenlevingsvormen, eten wereldkeuken en lid van de sphagettim. kerk :D

Typerend en illustratief :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-02-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:08

Moet zeggen, zit meer vrede in deze religie dan welke religie dan ook.. Goh, what a crazy world. :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:39

randalinpony schreef:
https://wijblijvenhier.nl/14134/rohingy ... n-myanmar/

Niets menselijks is Boeddhisten vreemd.... helaas.

Kortom, het heeft niets met de religie of ideologie op zich te maken, maar met een veel ingewikkelder interactie tussen culturen, groepen, overtuigingen.

Ik quote mezelf.

Het gaat er uiteraard niet om hoeveel leden van een groep/geloof je als groep over de kling kan jagen/kan verdrijven/onderdrukken/martelen...

Het gaat erom dat boeddhisme niet immuun maakt voor menselijke tekortkomingen, waaronder mensen verdrijven, achterstellen, martelen, doden, vervolgen om redenen die zwaar tegen de menselijkheid in gaan enz. Geen enkele ideologie of vorm van samenleving trouwens. Dat er niet wat meer boeddhisten in de rondte hakken komt waarschijnlijk eerder door demografische redenen, dan omdat ze werkelijk een Betere Mens worden door hun religie.

Per slot van rekening zit er in het Christendom ook genoeg inspiratie om heel vreedzaam en niet oordelend naar anderen te leven..... Als je je religie zou leven als 'Wat zou Jezus doen?' (nou ja Jezus heeft wel ooit gezegd laat de kindertjes tot mij komen, iets wat paters dan weer vrij raar uitlegden.... Dus misschien is zelfs zon onschuldige leidraad door de menselijke geest te verwringen naar hoe het maar uitkomt...)

Dat heeft dan weer weinig te maken met het gedrag van de Kerk door de geschiedenis heen... Het instituut raakt altijd verweven met macht....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:12

randalinpony schreef:
https://wijblijvenhier.nl/14134/rohingy ... n-myanmar/

Niets menselijks is Boeddhisten vreemd.... helaas.

Kortom, het heeft niets met de religie of ideologie op zich te maken, maar met een veel ingewikkelder interactie tussen culturen, groepen, overtuigingen.

Precies, als er geen enkele officiële godsdienst zou bestaan, zouden mensen toch wel redenen bedenken om rotzooi te schoppen.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:48

Ik ben atheïst, met een lichte hekel aan religie als het te veel media-aandacht krijgt (jep, het zijn barre tijden ;-))
Maar ik neem aan dat ik vredig naast de spaghettimonsterkerk kan bestaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:48

Dat zou iedereen moeten kunnen :)

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:51

Nou je weet maar nooit dat het uit de hand loopt en we straks verplicht met een vergiet de deur uit moeten :-p

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:02

Einder schreef:
Nou je weet maar nooit dat het uit de hand loopt en we straks verplicht met een vergiet de deur uit moeten :-p

De pastafari zouden nooit iemand veroordelen om hun geloof... dus ook als je geloof géén geloof is :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:41

Nou ja Pasta en de Inquisitie komen grofweg uit dezelfde regio. Je weet maar nooit. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:14

randalinpony schreef:
Nou ja Pasta en de Inquisitie komen grofweg uit dezelfde regio. Je weet maar nooit. :+

Oh help, nu je het zegt... :oo

:+