Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:52

liedje89 schreef:
@papagroom: De meeste van de voorbeelden die je noemt mag je toch allang weigeren :o? Niemand gaat je verplichten om een onaantrekkelijke paaldanser in dienst te nemen of een onverstaanbare telefonist. Die moslima is misschien een twijfel geval omdat je natuurlijk christelijke bedrijven hebt en christenen met een bedrijf. Mr de boer heeft geen christelijk bedrijf, hij is gewoon een christen met een bedrijf. Wat is er nu helemaal christelijk aan een fourage bedrijf, verkoopt hij landbouw machines die op zondag niet starten maar je een preek geven? Als je een echt christelijk bedrijf hebt waarbij het christen zijn daadwerkelijk iets te maken heeft met de diensten die je verleent mag je best alleen christenen aan nemen en geen heidenen en zondaars }:)

Beetje onzin om steeds te beweren dat mensen de naam van het bedrijf, deze man of christenen door het slijk halen. Het lijkt me toch gewoon een feit dat die man dat gewoon zelf heeft gedaan. Toen BP de halve oceaan bijna eigenhandig om zeep had geholpen was het toch ook niet oneerlijk dat mensen dat aan elkaar door vertelde en opriepen tot een boycot van BP. Als je extreem domme en maatschappelijk onverantwoorde dingen doet is het toch logisch dat het rond gaat en mensen dan geen zaken met je willen doen??
Vandalisme is gewoon verboden maar ik vind een ei gooien nog best tam eigenlijk ^)

Ik ben het hier inderdaad helemaal mee eens...

Het heeft in mijn ogen geen zin om als niet-betrokkene je te gaan moeien hiermee door middel van vandalisme of andere strafbare zaken. Al heb ik al wel mensen gehoord die hun nieuwe spullen terug brachten en zich hebben uit laten schrijven als klant. Dat is een, in mijn ogen, mooie vorm van stil protest waar je jezelf niet strafbaar mee stelt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:17

Gevels bekladden hoort niet en eieren gooien ook niet maar ik had een beetje het idee dat zo'n bedrijf als "slachtoffer" wordt aangemerkt als er iemand een ei gooit en iemand verteld wat ze gewoon daadwerkelijk zelf gedaan hebben? Het is imo ook meneer de boer die het christendom belastert door zijn homohaat af te schuiven op zijn geloof.

Ik vind de bewering dat medewerkers daar niets mee te maken hebben trouwens ook een beetje kort door de bocht. Dat ligt natuurlijk wel heel ingewikkeld en het is bij het ene bedrijf makkelijker om als medewerker invloed uit te oefenen dan het ander, maar ik vind niet dat je als medewerker helemaal niets te maken hebt met het beleid van het bedrijf waar je voor werkt :o? .

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:44

liedje89 schreef:
Gevels bekladden hoort niet en eieren gooien ook niet maar ik had een beetje het idee dat zo'n bedrijf als "slachtoffer" wordt aangemerkt als er iemand een ei gooit en iemand verteld wat ze gewoon daadwerkelijk zelf gedaan hebben? Het is imo ook meneer de boer die het christendom belastert door zijn homohaat af te schuiven op zijn geloof.

Ik vind de bewering dat medewerkers daar niets mee te maken hebben trouwens ook een beetje kort door de bocht. Dat ligt natuurlijk wel heel ingewikkeld en het is bij het ene bedrijf makkelijker om als medewerker invloed uit te oefenen dan het ander, maar ik vind niet dat je als medewerker helemaal niets te maken hebt met het beleid van het bedrijf waar je voor werkt :o? .

Serieus? Denk je dat ik in een bedrijf met 1500 collega's als individuele medewerker invloed heb op het beleid van mijn werkgever? ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:09

Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf welke functie je hebt binnen zo'n bedrijf :o? . Maar ook arme loonslaven kunnen zich organiseren en in sommige gevallen ook wel kiezen te werken voor bedrijven waar je wel achter kan staan. Tuurlijk is het helemaal niet makkelijk en vanzelf sprekend om er iets aan te doen als je voor zo'n bedrijf werkt maar beweren dat je er niets mee te maken hebt is wel heel makkelijk :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:10

Misschien geen invloed op, maar door er te gaan werken onderschrijf je wel het beleid. Je kiest geen bedrijf met een beleid waar je 't echt totaal niet mee eens bent.
Ja sommigen misschien wel, maar daar wordt je zelf niet gelukkiger van en je werkgever ook niet.

Maartje1990

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:12

Maar als je dat niet weet? Dan kan je er toch niks aan doen. En zomaar je biezen pakken wanneer je daar achter komt is ook niet voor iedereen een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:48

Die medewerkers hebben geen aandeel in de mening van die baas.
Die baas is daar zelf verantwoordelijk voor.
Natuurlijk kunnen ze het oneens zijn met hem maar ontslag nemen omdat je het niet eens bent dat is nog al wat.
Buiten dat ze het niet eens zijn met zijn handelen kunnen ze nog wel die man respecteren op andere aspecten.
Die man is meer dan alleen het uiten van een mening die strafbaar is.

Die man is in eerste plaats net als Bas gewoon mens.
Ook al heeft die baas een nare eigenschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:37

Mwa, nare eigenschap... Hij is niet tegen homo's, hij vindt het praktiseren niet bij zijn normen en waarden passen. Sja, dat mag hij vinden. Volgende keer kan de beste man beter zeggen 'dat het niet klikt', had een hoop gedonder gescheeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:49

Maar dan moet je dus gaan liegen om een hypocriete samenleving tevreden te houden?
Interessant.... :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:55

_San87_ schreef:
Mwa, nare eigenschap... Hij is niet tegen homo's, hij vindt het praktiseren niet bij zijn normen en waarden passen.

Dat vind ik zo'n onzin :) Dan ben je dus wel gewoon tegen homo's.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:05

Ayasha schreef:
Maar dan moet je dus gaan liegen om een hypocriete samenleving tevreden te houden?
Interessant.... :)

Ik vind dat je niet altijd koste wat kost de 'waarheid' hoeft te zeggen, gewoon omdat dan zo eerlijk is. Je kunt je afvragen of het wat toevoegt, ook voor de persoon tegen wie je het zegt. Volgens mij was er veel minder gedoe geweest wanneer de werkgever iets politiek corrects had gezegd als "helaas kunnen wij jou geen plek bieden", o.i.d. Het effect is hetzelfde maar het antwoord is minder kwetsend. Ik hoef als werknemer ook niet met nadruk te horen dat ik niet aangenomen ben om iets waar ik toch niet iets aan kan veranderen. Als ik er toch niets aan kan veranderen hoor ik ook liever gewoon zo'n antwoord. Het is namelijk geen opbouwende kritiek, die jongen kan er niks mee, het is geen feedback waar hij iets mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:11

_San87_ schreef:
Mwa, nare eigenschap... Hij is niet tegen homo's, hij vindt het praktiseren niet bij zijn normen en waarden passen. Sja, dat mag hij vinden. Volgende keer kan de beste man beter zeggen 'dat het niet klikt', had een hoop gedonder gescheeld.

Okay nare eigenschap is niet het correcte woord, ik kan het niet meer wijzigen.
Een eigenschap is iets wat karakteristiek is voor iemand en ik weet niet of het handelen volgens een mening daar onder behoort.

Bij nader inzien handelen volgens een mening is gedrag.

Laat ik het zo zeggen "ondanks ongepast gedrag".

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:36

Maartje1990 schreef:
Maar als je dat niet weet? Dan kan je er toch niks aan doen. En zomaar je biezen pakken wanneer je daar achter komt is ook niet voor iedereen een optie

Je kijkt toch even watvoor bedrijf het is voor je solliciteert? En tijdens (sollicitatie)gesprekken met baas/leidinggevende kom je ook wel het een en ander te weten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:47

Het is natuurlijk logisch dat niet iedereen stel op sprong ontslag neemt als hun werkgever zoiets doet. Ik denk dat de grens voor hoeveel oneerlijk gedrag van je werkgever van een heleboel dingen afhangt en dat het best begrijpelijk is dat je als werknemer niet direct de deur uit stormt. Maar imo is het wel een keuze die je maakt waar je zo'n grens trekt voor wie je nog wil werken en wanneer je principes belangrijker worden. Tuurlijk ben je in zo'n relatie degene met minder macht maar dat iets anders als er niets mee te maken hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:52

Annelies hoe moest hij dat weten? het staat niet op de voorgevel van het gebouw gedrukt dat de eigenaar tegen het uiten van een homofiele geaardheid is.

Dat ik er niet vreemd van op kijk, is omdat ik een vriend heb die het bedrijf en die baas heel goed kent. Daarom verbaast het mij niet dat Bas is afgewezen.
Ik ken het bedrijf niet anders dan zeer klant vriendelijk (wel duur) eigenlijk gaan ze zelfs nog verder tenminste mijn ervaring met de baas zelf.
Ze hadden iets niet in voorraad en die baas zocht op het internet op waar het wel voor handen was.
Heel behulpzaam dus. En dat is niet een op zich zelf staande gebeurtenis.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat Bas dit niet kon weten ondanks dat zijn vader het bedrijf vanwege een zakelijke relatie kende (tenminste dat neem ik aan omdat anderen dit hebben geschreven).
Het staat ook niet op de site vermeld als in wij zijn tegen het uiten van homofiele geaardheid.
Niet elke Christen is het zelfde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:01

De vader van Bas was schijnbaar een vaste klant, daarnaast zal Bas vast in de omgeving wonen en als een bedrijf op zondag alles uit zet valt dat wel op.
Maar ik had het niet specifiek over Bas, maar in het algemeen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:04

Maar ik ga er vanuit dat het een uitzonderlijk geval is dat iemand tegen homo's is. Ik neem aan dat de meeste christenen niet zo bekrompen denken en dat er een enkeling is die wel zo is. Vind het daarom ook niet gek dat deze jongen daar zijn stage wilde doen. Hoe kun je nou weten dat je net iemand treft die zulke extreme denkwijzen heeft? Of is dat jullie beeld direct al bij christelijke mensen? Voor mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:43

Bij een aantal christenen die leven volgens vrijgemaakt gereformeerde visie, vind je zeker mensen die de zelfde mening delen als de baas van ath deboer.
Te denken valt aan Urk, Staphorst en gebieden in Zeeland en ik dacht ook wel de bibblebelt.
Er zullen een aantal zijn die het niet meer uitspreken vanwege de problemen die het oplevert als ze dat wel doen, betekend nog niet dat ze van mening zijn veranderd.

Net als Bas niet kon weten dat de baas zoiets zou mededelen kunnen de medewerkers die al wel werken bij ath de boer dat ook niet weten als het onderwerp nooit ter sprake is gekomen.
Als deze medewerkers een gewone zakelijke werk relatie hebben.
Immers die mening hoeft niet de werk relatie te beïnvloeden net als de geaardheid van Bas niet het werk beïnvloed.

Je kan daarnaast pedofilie gaan afwijzen als Christen terwijl je homofilie wel accepteert.
Of tegen abortus zijn maar wel accepteren dat iemand die verkracht is het vruchtje laat weg halen.
De medewerkers hadden in eerste instantie niets te maken met de handeling van hun baas.
Ze waren er niet bij.
Maar al zouden ze het wel weten dan nog vind ik niet dat ze mede verantwoordelijk zijn voor de mening van hun baas en dus ook niet aan gerekend kunnen worden voor het gedrag van hun baas.
Ook al kiezen ze er voor om voor die baas te blijven werken.

De baas is alleen verantwoordelijk voor het uitleven van zijn mening en dat er consequenties aan vast zitten is niet meer dan logisch maar die consequenties mogen niet een ander ook beschadigen.
Al vinden een aantal dat gevoelsmatig terecht.
Maar goed dat is mijn gedachte er over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:49

Dat ben ik niet met je eens, als deze man zo streng christelijk is en daar gewoon voor uitkomt (want hij had Bas ook kunnen mailen dat het niet klikte!) dan zullen degenen die daar al werken dat heus wel weten. Er zullen dan vanzelf wel vaker dingen ter sprake komen of mensen op de vingers getikt worden vanwege iets waar hij het niet mee eens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:56

Ik ken anders mensen die streng Christen zijn en dat ook uit dragen maar wel soepel zijn met homofilie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:07

Dat kan natuurlijk, maar vaak zullen ze dan ook in andere opzichten soepeler of juist strenger zijn.
Bij het verhaal wat ik hier lees (op zondag het pand en de site op zwart, tegen praktiserend homo) krijg ik een bepaalde verwachting van deze man. En dan lees ik het alleen nog maar via een bericht online. Als werknemer heb je er dagelijks mee te maken en als het geen enorm bedrijf is spreek je je baas ook met enig regelmaat. Dan kan het je nog wel verbazen (goh wist niet dat hij zo radicaal was) maar het zal dan toch ook niet zo zijn dat je 't echt niet zag aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:26

Ja ik snap wat je bedoeld Annelies :j . Je hebt gelijk ik zelf was niet verbaast over het afwijzen van Bas en het kan zijn dat de werknemers idd ook niet verbaast zijn.

Maar blijf bij mijn standpunt dat het ze niet aangerekend kan worden :+ .

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:28

Ik denk ook niet dat ze verbaast waren. Was zelf ook totaal niet in shock. :')

Maar ben het met Osmo eens dat het ze niet aangerekend kan worden. Zij werken in dat bedrijf en zijn niet verantwoordelijk voor de uitspraken die hun baas doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:31

anneliesdj schreef:
Maartje1990 schreef:

Je kijkt toch even watvoor bedrijf het is voor je solliciteert? En tijdens (sollicitatie)gesprekken met baas/leidinggevende kom je ook wel het een en ander te weten.

Zeker, dan kijk je op dr site en dan staat er "ik ben christen en daarom mogen hier geen (praktiserende) homo's werken" want dan zou ik er indd niet solliciteren nee. Hii ging bij een soort boerenbond stage lopen en ik zou me echt niet kunnen indenken dat anno 2015 het zou uitmaken, voor mijn werkgever, met wie ik een relatie heb. En waarom zou dat ook in godsnaam te sprake komen in een gesprek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:08

Nogmaals, veel mensen in de omgeving van Bas zijn ook christen, zij hebben geen problemen met zijn geaardheid. Hoe had hij dan moeten weten dat deze man dat wel heeft?
Hij wist inderdaad dat het een christelijk bedrijf was maar door zijn eigen ervaringen met christelijke mensen zag hij dit niet aankomen, ik vind dat niet vreemd.