Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:33

Eulogy schreef:
Je eerste en tweede argument gaan voor mij niet op, ik eet namelijk geen bio-industrie vlees en met je tweede argument ben ik het niet eens want mensen zijn nu eenmaal roofdieren. Ik vind het ook niet zielig voor een gazelle als hij wordt opgegeten door een leeuw, en dat betekent ook niet dat die leeuw "beter" is dan de gazelle. En ja, ik weet dat de mens over het algemeen veel meer vlees eet dan van nature "de bedoeling" is maar ook dat gaat voor mij niet op :D

Verder, tja, jij bent toch degene die mensen ervan wil overtuigen dat ze beter geen vlees kunnen eten, niet andersom? Als al die argumenten mensen blijkbaar niets doen, dan kun je je daar volgens mij maar beter gewoon bij neerleggen, niet? Waarom zou ik jou een reden moeten geven om WEL vlees te eten als je dat duidelijk toch niet van plan bent?
Het topic gaat overigens over MINDER vlees eten, en dat doe ik al (zoals gezegd).

Ben jij een leeuw? Volgens mij niet. Tenminste, daar ga ik maar even vanuit. Even een paar verschillen tussen jou en een leeuw: leeuwen zijn carnivoren die vlees nodig hebben om te overleven, er is levend bewijs in vele vormen dat mensen gezond kunnen leven op een plantaardig dieet. Leeuwen kun je niet mee in discussie gaan over het ethische aspect van vlees eten, jij wel. Waar jaag jij trouwens op je vlees, als je een roofdier bent? Ik las al dat jij geen vlees uit de supermarkt haalt, maar ik heb toch het idee dat veel mensen dat als hun "jachtgebied" zien :D

Ik denk trouwens niet dat iemand er een ander van wil overtuigen om vlees voortaan te laten staan - al kan ik het alleen maar aanmoedigen natuurlijk. Maar er wordt nu gewoon een vraag gesteld: wat is nou echt een goeie reden om WEL vlees te eten? Waarom wil je die vraag niet beantwoorden?

Overigens is er qua milieu impact weinig verschil tussen biologisch en industrievlees. Allemaal dieren die veel meer moeten eten dan dat de opbrengst qua vlees is, allemaal benodigde transport en verwerking wat energie kost. Wist je dat tien tofuburgers kan maken van de soja benodigd voor het produceren van één vleeshamburger? En dat er vele malen meer water nodig is voor het maken van een kilo vlees dan voor een kilo bonen? (Exacte cijfers daarvan kan ik opzoeken maar weet ik even niet uit mijn hoofd, sorry.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:41

Sizzle schreef:
Echter zit in vlees een veel beter opneembare vorm van ijzer.

Klopt, in theorie :j Uit plantaardige voeding moet je ongeveer 1,5 keer zo veel ijzer eten. Als je gewoon je groente eet, en volkorenbrood/zilvervliesrijst/volkorenpasta, en wat bonen of noten dan krijg je dat met gemak binnen.
Vleeseters die veel melk drinken moeten wel oppassen, want calcium remt de opname van heemijzer (uit dierlijke voeding). Mensen die veel plantaardig eten en dus genoeg vitamine C binnen krijgen zullen non-heemijzer (uit plantaardige voeding) juist veel makkelijker opnemen. Dus uiteindelijk zullen vleeseters in de praktijk iets meer ijzer moeten binnen krijgen, ongeveer net zoveel als planteneters.

Magrathea, mij staat zelfs iets bij van 25 kilo plantaardige voeding voor één kilo vlees! En dat is ook niet zo gek.. Als ik zie dat mijn paard ruim 5000 kilo hooi (droge stof) op een jaar wegkauwt.. Een koe die in de groei is gaat daar vast nog overheen. Dan is die 1 op 25 nog heel optimistisch.. Maar ze gaan dan waarschijnlijk uit van alleen de maiskolven en sojabonen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-10-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:47

Net als bij paarden kan de mineralen opname ook bij mensen zeer sterk individueel verschillend zijn.
Mijn ijzer keldert als een baksteen als ik helemaal geen vlees eet.
Blijkbaar neem ik het slecht op uit andere bronnen.

Ik ken ook wel vegetariers met dat probleem maar die nemen dan "gewoon" (heel natuurlijk) een tablet.
Dat ik overigens goed begrijp als je het om het dieren welzijn doet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:55

Ik wil die vraag best beantwoorden maar ik snap het nut daar niet zo van, ik probeer namelijk niemand te overtuigen en ben zelf ook niet van plan iets te veranderen :P Ik eet met mate vlees omdat ik het lekker vind, omdat ik niet goed functioneer als ik helemaal geen vlees eet (en ja, ik weet het, er zijn alternatieven, maar ik heb niet de energie, de tijd en de zin om daar continu over te moeten nadenken) en omdat ik het lekker vind. Zo lekker dat ik er echt niet gelukkig van zou worden als ik mezelf dat zou verbieden. Voor MIJ is dat blijkbaar voldoende reden om gewoon vlees te blijven eten en dat is volgens mij het belangrijkste. Dat wil niet zeggen dat het voor een ander zwaarwegende redenen zijn, maar voor mij wel.

En ja, natuurlijk is dat tot op zekere hoogte egoïstisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:03

Sizzle schreef:
Net als bij paarden kan de mineralen opname ook bij mensen zeer sterk individueel verschillend zijn.
Mijn ijzer keldert als een baksteen als ik helemaal geen vlees eet.
Blijkbaar neem ik het slecht op uit andere bronnen.

Ik ken ook wel vegetariers met dat probleem maar die nemen dan "gewoon" (heel natuurlijk) een tablet.
Dat ik overigens goed begrijp als je het om het dieren welzijn doet.

Ik kan me voorstellen dat dat per persoon verschillend is. Maar zo'n slechte opname van ijzer zou ik dan vreemd vinden en persoonlijk zou ik dan liever zoeken naar de oorzaak, wat er mis is waarom dat ijzer zo moeilijk wordt opgenomen, dan dat ik het negeer en ijzer via een andere weg zou zoeken.
Maar ik snap het wel hoor, als jij je daar het beste bij voelt :)

Zelf gelukkig nooit problemen gehad met tekorten. Als ik me een tijdje wat moe voelde at ik elke dag een boterham extra met appelstroop, en dat hielp prima :)
Ik ben niet zo van de tabletten als het niet écht nodig is. Ook B12.. ik heb het potje hier staan, al jaren, want je hoort overal dat veganisten een tekort moeten krijgen, maar ik heb geen enkel symptoom, al 20 jaar voel ik me prima, dus óf ik haal toch genoeg uit de plantaardige voeding en vleesvervangers, of ik kan toch de B12 die we zelf aanmaken opnemen, maar de tabletten heb ik gelukkig nooit nodig gehad :)

Mungbean

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:24

Waarom zou er in vresesnaam iets mis moeten zijn met mij omdat ik niet in een vegetarisch plaatje pas :?
Ik ben uitstekend gezond met mijn stukje heerlijk vlees :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:16

Nou ja, Sizzle, weet je wat het is: in wel-geen-vlees-discussies komt vaak iets in de trant naar voren van "Ja maar ik heb vlees nodig voor ijzer/eiwit/watdanook, en dat kan niet uit andere bronnen, [...] " . Het klinkt een beetje als excuses verzinnen. Zeg dan gewoon "Ik vind het lekker en ik geef er niet om dat het slecht is voor het milieu / dieren / wereldvoedselverdeling. "

Als we het trouwens hebben over de natuurlijkheid van een tablet: vitamine B12 komt in het algemeen terecht in melk/vlees via injecties die de dieren krijgen. Heel vroeger kreeg men het binnen via bijvoorbeeld ongewassen groenten, maar de bodem is daar nu niet meer toe in staat (en je eten wassen is ook wel zo fris :Y) ). Bovendien werden de mensen vroeger niet oud genoeg om iets te merken van B12 tekorten. Ik moet echt zeggen dat ik mijn B12jes liever rechtstreeks binnenkrijg via een pilletje dan dat het via een koe moet :Y) Want zeg nou eerlijk, de manier waarop vlees gegeten wordt kan met geen mogelijkheid natuurlijk genoemd worden (meestal veel kruiden anders is het niet lekker, het meeste vlees moet gebakken worden voor je het kunt eten zonder ziek te worden, ons gebit is niet geschikt om rauwe stukken vlees van een karkas af te trekken etc.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:22

Euh,...nou een goede entrecote of ossenhaas heeft geen kruiden nodig.
Beetje peper en zout en ik lus hem dan zo wel. Ook (vrijwel) rauw.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:25

Nou ja, enkele mensen hebben daadwerkelijk medische redenen om geen veganist of vegetariër te kunnen zijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:41

Vitamine b-12 hoeft niet perse te maken te hebben met vegetarisch. Ik heb ook een flink tekort gehad. Neem het blijkbaar niet goed op uit m'n voeding. Wel een rede waarom ik nu iets vaker kies voor rood vlees dan kip bijv. Maar naast gevarieerde voeding. Je wordt echt niet blij van dat tekort.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:43

NatasjavE schreef:
Euh,...nou een goede entrecote of ossenhaas heeft geen kruiden nodig.
Beetje peper en zout en ik lus hem dan zo wel. Ook (vrijwel) rauw.

Nee niet alles inderdaad, maar denk bijv aan gehakt, of spareribs, of kip.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:46

Margrathea, ik heb het gewoon zelf ervaren.

Maar ja dat zal dan net als de ijzerloos (en borstvoeding) brigade dan wel zo ingevuld worden dat ik niet lang genoeg afgezien heb zodat mijn lichaam na een diep dal wel zal leren wennen.......

Goed gehakt is gewoon goed vlees. Daar zit genoeg smaak aan.
Idem met een goede kip.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:09

Misschien lijkt het in het topic zo, maar normaal gesproken probeer ik niemand te overtuigen te stoppen met vlees eten. Ik krijg zelf daarentegen heel erg vaak de vraag waarom ik geen vlees eet en dan krijg ik er ook gelijk bij dat het raar/niet lekker/ongezond/ongezellig is. Dat zeg ik dan weer nooit tegen een vleesetend persoon.

Ik vroeg een reden omdat er door vegetariërs hier echt al heeel veel redenen gegeven waren om het niet te eten, maar ik had nog geen goede reden voor het wel vlees eten.

Maar wat ik al zei, uiteindelijk is de enige echte reden, dat het lekker is. Dat is prima verder, dat mag iedereen gelukkig gewoon zelf weten, maar dan is de hele discussie ook een beetje zinloos, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:22

Om terug te komen op de opmerking groenten zijn niet kankerverwekkend; op reguliere groenten en fruit worden bestrijdingsmiddelen gebruikt en volgens meerdere instanties zijn ook die kankerverwekkend.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 00:33

Citaat:
Maar wat ik al zei, uiteindelijk is de enige echte reden, dat het lekker is. Dat is prima verder, dat mag iedereen gelukkig gewoon zelf weten, maar dan is de hele discussie ook een beetje zinloos, toch?

Maar wanneer wordt alleen maar lekker ondergeschikt aan het gezondheidsaspect? (stel deze vraag ook in me achterhoofd de huidige discussies over zout)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:42

Sizzle schreef:
Margrathea, ik heb het gewoon zelf ervaren.

Maar ja dat zal dan net als de ijzerloos (en borstvoeding) brigade dan wel zo ingevuld worden dat ik niet lang genoeg afgezien heb zodat mijn lichaam na een diep dal wel zal leren wennen.......

Goed gehakt is gewoon goed vlees. Daar zit genoeg smaak aan.
Idem met een goede kip.

Nee, dat zeg ik niet. Mijn punt is dat als je écht zou willen stoppen met vlees eten, dat dit gewoon mogelijk is. Meestal worden allerlei argumenten aangevoerd dat het niet kan voor persoon X, dat het echt niet goed is, etc etc , terwijl niemand vlees hoeft te eten die dat niet wil.

Dat is prima, maar het klopt dan niet om vervolgens te zeggen "Nee ik snap dat het niet goed is om vlees te eten maar ik moet het nu eenmaal doen om gezond te leven." Dit hoeft niet. Nooit.
Punt is dat als je niet bereid bent die extra moeite erin te steken als dat blijkbaar nodig is, je het imo niet zo belangrijk vindt. En dat is prima, maar veel mensen verschuilen zich dan toch graag achter "Ja ik zou wel graag minder vlees willen eten, maaaaar <lang verhaal> ". Meestal iets met doktersadvies. En dat terwijl ik van een geneeskundestudente (ook veganist) heb gehoord dat er nauwelijks aandacht werd besteed aan voedingsleer in haar opleiding tot arts. Nog niet eens een heel vak. :n

Ik leef overigens zeker niet ijzerloos :D Ik doneer bloed en mijn waarden zijn altijd prima. Ik drink regelmatig een glaasje Ferro (van die ijzersiroop van Roosvicee) of een boterham met appelstroop. Lekker en uitstekende bronnen. Dat noem ik geen afzien hoor, nomnom :Y)

Tenslotte moet ik zeggen dat ik weinig ervaring heb met de smaak van vlees := Maar ik zie toch altijd hele ladingen kruiden over kip en gehakt heen gaan. En een pan met gehakt dat aan het braden is, ieww, dat ruikt me toch een partij vies :(

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:46

Ja dat is een goede. Ik zelf probeer altijd een goede verhouding tussen gezond en lekker te vinden. Ik heb zelf heel erg gemerkt dat je smaak veranderd als je maar steeds blijft proberen. Zo lust ik nu echt bijna alle groentes, vroeger echt niet.
Ik probeer zo min mogelijk geraffineerde suiker te eten en zo min mogelijk uit pakjes. Als ik bij de helft van de ingrediënten geen idee heb wat het is, dan voelt het niet goed om dat te eten.
Maar ja, ook ik eet af en toe ongezond natuurlijk. Het enige echt grote verschil, vind ik, dat ook al eet ik dan een keer ongezond, ook al eet ik altijd ongezond, dan nog heeft er geen enkel dier daar een nadelig effect van. Dus met vlees eten is het dan en ongezond en nadelig voor dieren en lekker. Met ander ongezond eten is het alleen ongezond en lekker.

Ik ben trouwens ook niet eens tegen vlees eten, ik zou het wel fijn vinden als we zouden stoppen met het zo grootschalig dieren fokken, slachten, eten. Ik zou een manier zoals helemaal vroeger (jagen, hopen dat je wat vangt, eten en daar heel lang mee doen) niet erg vinden. Dan zou ik het alsnog zelf niet eten, omdat ik niet wil dat ik met mijn leven het leven van een dier wegneem. Maar ja, jagen zoals we ooit vroeger deden, dat is praktisch onmogelijk. Dus dan maar liever niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:50

jasz schreef:
Ja dat is een goede. Ik zelf probeer altijd een goede verhouding tussen gezond en lekker te vinden. Ik heb zelf heel erg gemerkt dat je smaak veranderd als je maar steeds blijft proberen. Zo lust ik nu echt bijna alle groentes, vroeger echt niet.
Ik probeer zo min mogelijk geraffineerde suiker te eten en zo min mogelijk uit pakjes. Als ik bij de helft van de ingrediënten geen idee heb wat het is, dan voelt het niet goed om dat te eten.
Maar ja, ook ik eet af en toe ongezond natuurlijk. Het enige echt grote verschil, vind ik, dat ook al eet ik dan een keer ongezond, ook al eet ik altijd ongezond, dan nog heeft er geen enkel dier daar een nadelig effect van. Dus met vlees eten is het dan en ongezond en nadelig voor dieren en lekker. Met ander ongezond eten is het alleen ongezond en lekker.

Ik ben trouwens ook niet eens tegen vlees eten, ik zou het wel fijn vinden als we zouden stoppen met het zo grootschalig dieren fokken, slachten, eten. Ik zou een manier zoals helemaal vroeger (jagen, hopen dat je wat vangt, eten en daar heel lang mee doen) niet erg vinden. Dan zou ik het alsnog zelf niet eten, omdat ik niet wil dat ik met mijn leven het leven van een dier wegneem. Maar ja, jagen zoals we ooit vroeger deden, dat is praktisch onmogelijk. Dus dan maar liever niet.

Ja dit precies. Ik heb net een ovenschoteltje gemaakt met groenten en tofu en zoete aardappel en een flinke klodder mayolijn erbij, mijn hemel dat was me een vette hap, maar zo heerlijk <3
En daar kan ik dan zonder schuldgevoel van genieten. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:57

weten jullie wat..

als ik nu gewoon mijn vleesje eet
en de veganisten eten het niet op (krijg ik dan twee keer zoveel trouwens? zo ging het thuis wel.. als jij het niet hoeft, neem ik het wel)..

dan sterf ik wel gelukkig en wel op mijn 80,
tegen die tijd werk ik toch wel tot mijn dood gok ik..

belast ik ook geen ouderenzorg of bejaardentehuis,
en ga ik ongezond maar zeer gelukkig de pijp uit,
anders lig ik toch maar alleen in een bed lig te wachten in de vergrijsde maatschappij op de kinderen van veganisten, die gezond en sterk genoeg zijn (in tegenstelling tot alle ongezonde vleesetende watjes) om mij te komen verzorgen, als daar tijd en geld voor beschikbaar is.

Mijn grootouders waren beiden vlees eters, echte boeren.. type aardappels vette jus, mooi stukje vlees en twee volle opscheplepels groente, bord leegeten of je toetje werd er gewoon over uitgestort types..
beiden zijn ver in de 90 geworden..

ik ben dus helaas bang, dat mijn medevleeseters het leven gemiddeld genomen eerder zullen verlaten en ik alsnog tussen alle veganisten in een plantje verander, wachtend op de matige uitgeklede ouderenzorg die er dan zal zijn.. en nog verplicht aanhoren hoe ik beter toch maar geen vlees zou moeten eten, want het is niet gezond

---

als vleeseten slecht voor je is.. En je met eigen schuld niet of nauwelijks in aanmerking komt voor orgaandonaties.. Dan zou het toch uitstekend zijn als de echte vleeseter zich vooral zou volstouwen met vlees? geen transplantatiekosten, geen ouderenzorg nodig, geen plekje in het bejaardentehuis nodig, minder lang aow. Vleeseters zijn dus dan niet alleen minder lang een belasting voor het millieu (voor ons geen bejaardenbusjes nodig, of electra om ons aan het zuurstof 110 jaar oud te laten worden.. veel minder lang landbouw nodig voor ons) maar ook voor de overige bevolking.. lijkt mij dus dat flink doorstouwen, minder goed is voor de persoon dan, maar beter voor de mensheid en het millieu ;)

/lol off

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:03

Ik eet het meeste vlees zonder kruiden (ook geen peper&zout), gewoon zo puur uit het pak de pan in. :9
Gaat het ergens doorheen dan wil ik het wel eens op smaak maken, zoals de gehaktballetjes in de soep ofzo.

Ik zou niet zonder vlees kunnen omdat ik het te lekker vind, daarom heb ik een middenweg gekozen:
minder vlees eten.
Dus ipv 4-5 pakjes vleeswaren per week gaan er nu 1 à 2 per week doorheen (300-400gr) en daarnaast eet ik minder (vaak) vlees bij het avondeten.
Dus kleinere hoeveelheden maar ook vleesloze avondmaaltijden.
Pan macaroni/spaghetti (ong 6 maaltijden) deden we bij m'n ouders thuis gerust een kg gehakt in en ik doe op diezelfde hoeveelheid ong 300-500gr gehakt en 2 grote zakken groenten (plus evt wat er over is van andere dagen of in de vriezer ligt) ipv 1 prei, 1 ui, 250gr champignons en 1 paprika.
Op een grote pan soep (à 7l) doe ik ook ong 300gr gehakt, een schenkel met bot en 1 kleine kipfilet, waar we van huis uit ook gewend waren aan 1kg gehakt, 2 schenkels en 2-3 kipfilets.
Ik vind dit voor mezelf een mooi compromis, wel (veel) minder vlees maar niet geheel zonder. :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:05

Maar nu klink je alsof vegetariër of veganist zijn je ongelukkig maakt. Geloof me, dat is zeer zeker niet het geval.

Altijd ook weer dat beeld dat vegetariërs net als jehova's getuigen langs de deuren gaan om je hun vleesloze mening op te dringen. Ook niet waar.
Ik leg het alleen uit als mensen het vragen, en mijn ervaring is dat vleeseters vaker een negatief oordeel geven over mijn gebrek aan vlees. Terwijl is eigenlijk altijd alleen simpel zeg dat ik vegetariër ben en geen enkel dier eet. En willen ze dan meer uitleg, prima, dan krijg je die.

Ik heb ng nooit iemand random in een restaurant aangesproken met de vraag waarom diegene vlees eet. Ja, het is meer geaccepteerd dat we vlees eten, dan dat mensen dat niet doen. Maar daar moeten we nu wel overheen kunnen stappen. Vooral met wat we nu allemaal over vlees weten.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:27

vind het allemaal dom gel*l, tegenwoordig krijg je van alles kanker. als ze zich nou eens bezig houden met medicijnen die genezen iaats van dit soort bullsh*t.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:27

jasz schreef:
Maar nu klink je alsof vegetariër of veganist zijn je ongelukkig maakt. Geloof me, dat is zeer zeker niet het geval.

Mij zou het zeker wel ongelukkig maken, omdat ik dat stukje vlees teveel zou gaan missen.
Dat het een ander niet ongelukkig maakt is mooi voor diegene, maar ik kan niet voor een ander spreken. :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:32

Magrathea schreef:
Dat is prima, maar het klopt dan niet om vervolgens te zeggen "Nee ik snap dat het niet goed is om vlees te eten maar ik moet het nu eenmaal doen om gezond te leven." Dit hoeft niet. Nooit.
Punt is dat als je niet bereid bent die extra moeite erin te steken als dat blijkbaar nodig is, je het imo niet zo belangrijk vindt. En dat is prima, maar veel mensen verschuilen zich dan toch graag achter "Ja ik zou wel graag minder vlees willen eten, maaaaar <lang verhaal> ". Meestal iets met doktersadvies. En dat terwijl ik van een geneeskundestudente (ook veganist) heb gehoord dat er nauwelijks aandacht werd besteed aan voedingsleer in haar opleiding tot arts. Nog niet eens een heel vak. :n

Misschien kunnen mijn arts (>25 jaar ervaring) en medisch diëtiste (25 jaar ervaring) bij diegene in de leer :)) (met een knipoog bedoeld natuurlijk)

Overigens heb ik een periode geprobeerd om gezonder te eten. Minder dierlijke producten, meer noten, zaden, rauwe groentes, fruit etc. Was heerlijk, echt :9 Alleen belandde ik toen twee keer in het ziekenhuis voor bijna een week en heb ik er 8 maanden over gedaan om er achter te komen dat het aan voedsel lag. Dat gezonde voedsel.. :+ Hoe ironisch.

Het is niet zo zwart/wit dat het een keuze is om geen vlees te willen eten. Zoals ik al zei, er zijn echt enkele mensen die het niet eens zouden mogen, als ze het zouden willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:41

Darah, heb jij ook al zulke slechte arts.
Ik heb die ook al ;)
Ik was moe moe en moe. Ik at geen vlees.
Ik at het niet uit overtuiging maar omdat ik het niet lekker vond.
Op advies van 2 artsen toch maar gaan eten en dat was toch beter voor me.

Ik eet nu 3/ 4 keer per week vlees. In een gerecht, want zo een biefstuk voor mijn neus maak je me ook niet direct blij mee. Op brood ook niet.
Maar een slechte bewerkte frikandel speciaal vind ik dan wel lekker.
Maar dat is dan ook weer niet te herleiden als vlees :P