Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:17

Overigens, het zijn niet 'ineens' een 'stel mekkerende mensen', deze discussie loopt al sinds veeeeeeer voordat jij geboren werd. Om dat even duidelijk te maken, hier een artikel van 2 februari 1945. Toen deze discussie ook al gaande was. Toen er ook al mensen waren die zich naar voelden bij zwarte piet.
Afbeelding

xniieeenke

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:19

Ik ga wel gewoon meelezen en kijken hoe jullie het allemaal zo perfect doen, dat is toch wat er moete gebeuren blijkbaar ;)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:20

Helemaal top!
Bedankt voor de volwassen reactie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:20

xniieeenke schreef:
Ik ga wel gewoon meelezen en kijken hoe jullie het allemaal zo perfect doen, dat is toch wat er moete gebeuren blijkbaar ;)

Wat er nu gebeurt is duidelijk dat jij even niet weet hoe je moet reageren op mensen die wel een fatsoenlijke discussie kunnen voeren met bewijsmateriaal.. En dan stop je er maar mee? Als jij een punt wilt maken, maak je punt dan ook :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:21

Emmaa_ schreef:
xniieeenke schreef:

Wat er nu gebeurt is duidelijk dat jij even niet weet hoe je moet reageren op mensen die wel een fatsoenlijke discussie kunnen voeren met bewijsmateriaal.. En dan stop je er maar mee? Als jij een punt wilt maken, maak je punt dan ook :+

Oh ik kan best een goede discussie voeren hoor, maar ik heb me hier nog niet volledig in verdiept en dat doen we vandaag ook lekker even niet, want ik moet een hoofdstuk frans leren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:24

Ik vind juist dat Nienke volwassener reageert dan sommige anderen in dit topic!

Maar niet iedereen heeft geleerd dat zwarte piet zwart is door het roet hoor. Volgens mij vertelt elk gezin weer andere verhalen. Ik heb dat in elk geval nooit geloofd, ik geloofde eigenlijk gewoon dat Spanjaarden zwart waren :P

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:26

Sheran schreef:
Ik vind juist dat Nienke volwassener reageert dan sommige anderen in dit topic!

Maar niet iedereen heeft geleerd dat zwarte piet zwart is door het roet hoor. Volgens mij vertelt elk gezin weer andere verhalen. Ik heb dat in elk geval nooit geloofd, ik geloofde eigenlijk gewoon dat Spanjaarden zwart waren :P

Dat is lief, maar ik vind het soms lastig dingen goed te onderbouwen, dat is iets waar ik momenteel ook aan werk, maar als het even niet lukt is het heel vervelend om zulke reacties te krijgen als net hier ;)

Mijn zus heeft een donker persoon een keer gezien als zwarte piet, maar ik vind dat niet heel erg op zich, want het is een opgroeiend kindje en als je je daardoor gediscrimineerd voelt tja XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:29

xniieeenke schreef:
Dat is lief, maar ik vind het soms lastig dingen goed te onderbouwen, dat is iets waar ik momenteel ook aan werk, maar als het even niet lukt is het heel vervelend om zulke reacties te krijgen als net hier ;)

Mijn zus heeft een donker persoon een keer gezien als zwarte piet, maar ik vind dat niet heel erg op zich, want het is een opgroeiend kindje en als je je daardoor gediscrimineerd voelt tja XD

En je kan niet begrijpen dat dat júist het hele probleem is? Mensen voelen zich daar wél gediscrimineerd door. Ik ben van mening dat je juist je kleine kinderen moet opvoeden met normen en waarden, en daar hoort ook bij dat je je kind leert dat je donker gekleurde mensen op straat niet aanspreekt met 'zwarte piet'

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:30

Emmaa_ schreef:
xniieeenke schreef:

En je kan niet begrijpen dat dat júist het hele probleem is? Mensen voelen zich daar wél gediscrimineerd door. Ik ben van mening dat je juist je kleine kinderen moet opvoeden met normen en waarden, en daar hoort ook bij dat je je kind leert dat je donker gekleurde mensen op straat niet aanspreekt met 'zwarte piet'

Tja, maar waar is dan het verstand van die mensen die zich zo voelen?
Het is een klein opgroeiend kind daarvan kan je niet verwachten dat die de grondwet en zo kent? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:31

xniieeenke schreef:
Tja, maar waar is dan het verstand van die mensen die zich zo voelen?
Het is een klein opgroeiend kind daarvan kan je niet verwachten dat die de grondwet en zo kent? :o

Dit heeft niet zo veel te maken met de grondwet, wel met normen en waarden. En het verstand van die mensen die zich zo voelen? Verdiep je eens in het slavenverleden, zoek eens op waarom zwarte piet nou precies die grote gouden oorbellen en die rode lippenstift heeft. Dat is de manier waarop 'nikkers' in de tijd van slavernij werden afgebeeld in karikaturen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:33

'Waar is dan het verstand van die mensen?' 'De grondwet.' Waar heb je het over?

Het gaat niet om dat dat kindje er per ongeluk iemand voor aan ziet, maar dat het voor die mensen alsnog een denigrerende gedachte is. Voor velen is het nog steeds kwetsend, vanwege de slavernij vroeger. Als er dan door iemand (per ongeluk) zo'n link wordt gelegd, is dat niet leuk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:06

Jennifuur schreef:
Het gaat niet om dat dat kindje er per ongeluk iemand voor aan ziet, maar dat het voor die mensen alsnog een denigrerende gedachte is. Voor velen is het nog steeds kwetsend, vanwege de slavernij vroeger. Als er dan door iemand (per ongeluk) zo'n link wordt gelegd, is dat niet leuk.

Ik kan me er eerlijk gezegd dus totaal geen voorstelling bij maken dat je je nog dagelijks druk maakt om iets wat zo lang geleden is gebeurt. Van de mensen die tijdens de transatlantische slavernij tot slaaf zijn gemaakt leeft niemand meer, ik kan me zelfs moeilijk voorstellen dat er nog mensen leven die nog ooit iemand ontmoet hebben die slaaf zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:07

Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat het geen impact meer heeft op de manier waarop mensen denken. Het overgrote deel van de mensen in onze samenleving heet WOII ook niet meer meegemaakt, maar dat betekent niet dat het geen stempel op onze samenleving gedrukt heeft.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:10

Ik weet zelf ook niet hoe het is, puur omdat ik niet deel uitmaak van die groep mensen. Maar ik wil er vanuit mezelf niet te licht over denken en te makkelijk over oordelen. Bij ons ligt de kwestie met Hitler en de tweede wereldoorlog ook gevoelig, denk niet dat we zoiets dergelijks gebruikt zouden willen zien worden als karikatuur in een ander land, hoe er toen met joden en Nederlanders is omgegaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:54

Emmaa_ schreef:
Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat het geen impact meer heeft op de manier waarop mensen denken. Het overgrote deel van de mensen in onze samenleving heet WOII ook niet meer meegemaakt, maar dat betekent niet dat het geen stempel op onze samenleving gedrukt heeft.

Het overgrote deel leeft niet mee nee, maar er zijn er nog letterlijk duizende die dat wel hebben meegemaakt in leven hoor? Als je kijkt naar andere geschienenis uit de 19de eeuw leeft dat helemaal niet zo emotioneel bij mensen, terwijl we elkaar toen toch ook gewoon de hele eeuw de tent uit hebben gevochten, gestolen en gediscrimineerd net als iedere andere eeuw in de geschiedenis :o? .

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:59

Je weet niet tot in welke mate het bij hen leeft, misschien meer wanneer het vaker in beeld zou komen of er over zou worden gepraat.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:08

Jennifuur schreef:
Ik weet zelf ook niet hoe het is, puur omdat ik niet deel uitmaak van die groep mensen. Maar ik wil er vanuit mezelf niet te licht over denken en te makkelijk over oordelen. Bij ons ligt de kwestie met Hitler en de tweede wereldoorlog ook gevoelig, denk niet dat we zoiets dergelijks gebruikt zouden willen zien worden als karikatuur in een ander land, hoe er toen met joden en Nederlanders is omgegaan.

Inderdaad.... Vind het altijd zo makkelijk als mensen zeggen: 'Dat ze zich daar nog zo druk om maken, dat ze nog zo lopen te zeuren over iets dat zo lang geleden is gebeurd', terwijl wij eigenlijk niet eens weten hoe het voor die mensen is. Wij hebben immers (de meesten dan) geen mensen in de famillie waarbij slavernij nog een 'echt' ding is. Wie weet leeft het nog zo ontzettend erg bij die mensen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:33

Ik zeg niet dat ze zeuren omdat het lang geleden is, ik zeg dat ik me daar weinig voorstelling bij kan maken. Ik denk dat dat voor veel mensen geldt en dat het de discussie nu niet echt ten goede komt als daar altijd maar als reactie op komt dat mensen dan roepen dat dat ook iets is wat ook alleen zwarte mensen kunnen snappen en dat je het maar gewoon van ze aan moet nemen. Als mensen niet snappen waarom je klaagt zullen ze je klacht waarschijnlijk naast zich neerleggen.

Ik kan persoonlijk ook heel weinig met het idee dat als iemand ergens aanstoot aan neemt hij maar per definitie gelijk heeft en een ander zijn wil op mag leggen. Beledigd zijn is niet gelijk aan ook gelijk hebben, vaak is de waarheid heel beledigend bijvoorbeeld betekend niet dat die altijd onuitgesproken kan blijven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:45

Tja, ik snap gewoon niet goed waarom je nog beledigd zou zijn over de huidige zwarte piet. Dat zijn echt kinderhelden. Als we ze nou aan kettingen in een optocht lieten meelopen, en als de sint nou een mooie zweep had waarmee hij af en toe over de pieten ging, dan kon ik het me wel voorstellen.
Een verhaal blijft een verhaal, en gekleurde pieten doen geen afbreuk aan het verhaal.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:48

Ik als 'blanke' snap heel erg goed dat donkere mensen dit alles behalve tof vinden, hoe zwarte piet uitgebeeld wordt. Zelfs ik vind het eigenlijk gewoon niet kunnen. Een pikzwart 'dommig' persoon, rode lippen, kroeshaar als 'hulpje' van een witte man op een paard.
Ik zou Obama niet durven uitnodigen in Nederland rond Sinterklaastijd hoor, zou me doodschamen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:50

Kinderhelden zijn vaak toch karakters die eigenlijk een beetje doen en denken als kinderen, als je dan volwassen karakters hebt die in een kinderserie spelen zijn ze vaak een beetje dommig of naif :o? .
Het idee dat een zwarte die werkt voor een witte (op een paard, wat heeft dat paard ermee te maken?) inherent beledigend is vind ik ook een beetje raar :? .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:46

Als Sinterklaas met de zweep erover ging bij Piet om hem te laten werken dan kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar puur het feit dat Piet "helpt" al zo'n verschrikking vinden, dan ben je in mijn ogen toch echt spijkers op laag water aan het zoeken.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:36

De "Roetpieten" is toch de oplossing voor iedereen.
Een piet mag al wat meer roet op zijn gezicht hebben dan de andere. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:46

Ik vind de roetpieten een geweldige oplossing :j past in verhaal, geen maffe kleuren die je niet kunt verklaren (paarse piet bv) en je haalt karikatuur eruit.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:53

Daar is heel NL het wel over eens: roetpieten zijn een goed compromis en ook uit te leggen aan de kinderen.

Maar 'die' actie groepen gaan daar niet akkoord mee en hebben al acties aangekondigd voor de aankomst in Meppel :\ :\ :\ :\ :\