Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:37

Ik vind het een fantastisch en vooral fascinerend idee, een basisinkomen. Ik ben geen econoom die er genoeg vanaf weet, wat er zitten ook haken en ogen aan zoals eilleen333 zegt. Er zullen altijd banen zijn die full-time werkers nodig hebben...en toch, misschien is hier ook wel een weg in te vinden.

Wat ik wel de grap vind is dat we nu enorm gewend zijn aan luxeproducten en we daar dus zo hard voor werken met zijn allen. Dat kan namelijk ook anders, ook zonder basisinkomen. Zelf lees ik over een gezin waarvan de vader en moeder beide maar 2 dagen werken en verder zo enorm zuinig leven dat ze niet meer hoeven te werken voor het geld dat ze nodig hebben.

Waarom doen meer mensen dat niet? Omdat ze toch graag een tv, mobiele telefoon, paard, huis in een leuke straat willen, veel energie verbruiken, veel duurdere boodschappen doen, nieuwe kleding kopen, naar de action gaan en onzin kopen, ect.

Ik zie dit gezin eigenlijk al als een gezin dat al een basisinkomen zelf verdient. Hun willen er niet meer bij werken omdat ze blij zijn met hun basis leven. Maar ik denk dat veel mensen dat niet willen en dus meer gaan werken. Niet fulltime, maar dat is juist wat het systeem zo mooi maakt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:37

Toen ik nog werkte deed ik ook altijd kerst en nieuwjaar. :+
Geloof het of niet maar er zijn zat mensen die daar helemaal niks mee hebben. :(:)

Je bekijkt het te zeer vanuit je eigen referentie-kader. Niet alle mensen passen daar in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:38

bruintje123 schreef:
En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?

Dat laten we het zo, en aanvaarden we dat er heel wat mensen ongelukkig zijn omdat ze te hard moeten werken zonder keuze, dat er mensen zijn die werkeloos zijn zonder keuze, dat er heel veel mensen last hebben van stress en daar gezondheidsklachten door krijgen, dat er veel mantelzorgers aan onder door gaan, en dat we een heel duur systeem van gigantisch veel complexe regels in stand houden, gaan we gewoon door op dezelfde weg tot we net zo'n gezellige samenleving hebben als de VS, en denken we vooral niet na over alternatieven om het anders en beter te doen. Klinkt aantrekkelijk :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:41

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?

Dat laten we het zo, en aanvaarden we dat er heel wat mensen ongelukkig zijn omdat ze te hard moeten werken zonder keuze, dat er mensen zijn die werkeloos zijn zonder keuze, dat er heel veel mensen last hebben van stress en daar gezondheidsklachten door krijgen, dat er veel mantelzorgers aan onder door gaan, en dat we een heel duur systeem van gigantisch veel complexe regels in stand houden, gaan we gewoon door op dezelfde weg tot we net zo'n gezellige samenleving hebben als de VS, en denken we vooral niet na over alternatieven om het anders en beter te doen. Klinkt aantrekkelijk :j

Je begrijpt dat ik de eerste zou zijn die blij zou zijn met een basisloon.

Maar ik begrijp ook dat het niet haalbaar is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:41

Sheran schreef:
Precies Nelleke, en uiteindelijk schiet je er niks mee op.

Het idee van het basisinkomen zou toch ook zijn dat je een dak boven je hoofd hebt en eten? Ik probeerde met het niet-materiele de inflatie te ondervangen. Maar goed, misschien werkt het niet omdat de huizenmarkt er dan vanuit gaat dat 'je toch al ergens woont'.

Ja ik snap je idee wel hoor, maar ik vind die invloed die de overheid dan op je heeft ineens 'eng' worden. Straks komt er ineens een mafkees aan de 'macht' en kan dan met voedselpakketten of bonnen ineens heel veel invloed uitoefenen op z'n volk.

@ Shadow0, zo'n laatste post is wel heel erg sarcastisch zeg! Nederland doet het hartstikke goed, we hebben weinig armoede, veel opgeleide mensen en veel banen. We zijn helemaal niet vergelijkbaar met de VS en we zijn ook helemaal niet op weg naar een situatie zoals het nu in de VS is. Dus dit is allemaal stemmingmakerij.

En ja, natuurlijk is het relatief, zijn er mensen ongewild werkloos en zijn er mensen met stressklachten doordat ze hun baan niet leuk vinden. Ik denk alleen niet dat een basisinkomen de oplossing is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:43

Shadow0 schreef:
Tcm62 schreef:
Auto op ouders naam laten zetten als extra familie auot..ben je daar ook van af...

De oplossing voor een structureel probleem is fraude? En de hannanassen zonder ouders met voldoende geld om bij te springen, die moeten toch maar gewoon ongelukkig op de bank zitten in de hoop dat een toevallige buurvrouw eens iets doet?

Dat kunnen we toch wel beter in een beschaafde maatschappij?

Die verzekering vanuit de gemeente is trouwens in diverse gevallen gewoon duur. Reden? "Er maken vooral zieke mensen gebruik van." Dat is de huidige maatschappij. Chronisch zieken worden wel degelijk financieel gestraft, en als er dan echt hele onwenselijke situaties ontstaan dan sust men het geweten met een lapmiddeltje hier of daar die een paar extreme situaties kunnen helpen. Maar structureel lost het niets op en er vallen nog steeds genoeg mensen tussen wal en schip.

Waarom is dit fraude? Hannanas wordt dan gewoon door haar oiders een handje geholpen...niks mis mee..

En al die hannassen die met een hoop grld op de bank zitten? Ik denk dst je zonder grld bedoelt, maar ook dat is maar een hele kleine groep...velen hebben nl wel geldschieters in de vorm van zussen, broers, ouders, oma's...maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen...

Ik ken een leuk voorbeeld. Zoonlief ondertussen 40 jaar werkt al sinds 16e, als sociaal zwakkere, gaatjes boren bij een machine fabriek...woont thuis...betaalde nooit mee, spaarde dus alles op, heeft onderhand al tonnen op de bank...pa lief overlijd en blijft in huis zitten...familie wil huis verkopen...dan komt ineens zijn zwakke profiel om de hoek....wat doe je moreel gezien dan?

Moraal is dat deze vent, die dus eigenlijk geestelijk niet 100% is, heel veel geld op de bank heeft staan...maar nu dus er alleen voor staat....zo zijn er velen..die met een Wajong uitkering of andere uitkering thuiswonend zijn, niets betalen, bakken met geld hebben...maar wel tot de groep gehandicapten behoort..

De gehandicapte die zelfstandig woont en bv geen persoonsgebonden budget meer krijgt voor zorg...dat snappen we allemaal niet...die valt inderdaad tussen wal en schip, een te grote groep, maar echt niet de grootste groep..

En er zijn echt wel een hopp buurvrouwen die inspringen mer hulp hoor, ik ben al heel veel verhuist en in elke buurt zijn er dus mensen die niet door hun buurt vergeten zijn geworden, gelukkig...is een kleine moeite..

En de gratis weggeef sites groeit, mensen die niet meer zo maar iets in de kliko gooien maar rondvragen om iemand blij te maken...gelukkig.

Echte armoe vind ik nl relatief...men is nogal snel dat men alles moet hebben en het liefst van ikea nieuw anders is men zielig..

De laatste jaren zijn er nl zoveel potjes overal, zoveel financiele hulp, zoveel mogelijkheden...deze mensen doen echt niet onder voor de 1200-1300 netto verdienenden die een huur moeten betalen, alleenstaand zijn en niet in het hokje vallen van zielig...maar gewoon een klotebetaalde baan hebben met een huir zonder huursubsidie....en die zijn er veel, heel veel.......maar die worden vergeten...die mogen niet mopperen....en die groep groeit....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:46

Ayasha schreef:
Toen ik nog werkte deed ik ook altijd kerst en nieuwjaar. :+
Geloof het of niet maar er zijn zat mensen die daar helemaal niks mee hebben. :(:)

Je bekijkt het te zeer vanuit je eigen referentie-kader. Niet alle mensen passen daar in.

Ik schrijf toch ook dat er mensen zijn die het doen.

Alleen wel te weinig.

Ik werk in de ploeg van 12.
We werken 24/7 2 mensen per ploeg. (te weinig mensen eigenlijk maar dat is een andere discussie)

1 van die 12 geeft niets om kerst.
Maar de rest van de diensten moet ook vol.
Het kan niet opgevuld worden door uitzendkrachten.
Voor dat je daar alles onder de knie hebt ben je bijna een jaar verder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:47

Ok nelleke, ik snap jouw punt ook. Tsja, als het zo makkelijk zou zijn zou de overheid er niet de hele tijd aan hoeven te knutselen :) Voedselbonnen lijken me ook prima. Mijn achtergrondgedachte is gewoon dat ik het fijn zou vinden als iedereen een absolute basis krijgt om van te leven, en in de huidige maatschappij zou ik zeggen dat dat een dak boven je hoofd (met elektriciteit), iets te eten en een computer met internetverbinding zijn. En dat er daarnaast nog regelingen zijn voor mensen die met die situatie echt problemen krijgen.

Tcm62: ik val in die laatstgenoemde groep inderdaad. Heel naar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:51

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
En dan?

En dit is heel oneerlijk, jij bent een intelligente vrouw, mondig, breed georienteerd...maar ook nog een goed opgeleid in een branche waar je steeds beter in wordt, in groeit en mijn lief zit nl ook in die branche en wij weten dat je uiteindelijk een behoorlijk centje mee neemt naar huis en nooit snachts als standbouwer of rommeropruimer hoeft te werken als 40plusser...

Het is o zo makkelijk praten als je zelf niet op die fiets hoeft en ook nog de energieke leeftijdsjaren voor je hebt...ik vind het een beetje moraliserend....

Want zou jij met een simpel basissalarisje naar huis willen terwijl je een complex systeem aan het programmeren bent wat de grote baas miljoenen oplevert? Nee natuurlijk niet....daarom werk je als icter en niet als vakkenvuller zonder stress en een basissalaris waar de baas loyaal 100 euro netto op doet....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:55

_Nelleke_ schreef:
@ Shadow0, zo'n laatste post is wel heel erg sarcastisch zeg! Nederland doet het hartstikke goed, we hebben weinig armoede, veel opgeleide mensen en veel banen. We zijn helemaal niet vergelijkbaar met de VS en we zijn ook helemaal niet op weg naar een situatie zoals het nu in de VS is. Dus dit is allemaal stemmingmakerij.

Er zijn wel echt dingen die de verkeerde kant op gaan, ook hier in Nederland. De werkdruk wordt hoger, de onzekerheid groter, en mensen die pech hebben om ziek te worden of hun baan kwijt te raken gaan er ook best snel op achteruit. De werkloosheid neemt niet echt af, terwijl er wel echt aantoonbaar heel veel geld gaat naar een zeer complex systeem.

- https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... criminelen
- https://decorrespondent.nl/754/Het-fail ... 0-054a9ebb
- http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... anen.dhtml
- http://www.volkskrant.nl/binnenland/man ... ~a3922973/
- http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... egen.dhtml

Dat het basisinkomen nu aandacht krijgt is niet helemaal zomaar, er zijn wel degelijk concrete problemen die het verdienen dat we nadenken over oplossingen en verbetering.

Citaat:
En ja, natuurlijk is het relatief, zijn er mensen ongewild werkloos en zijn er mensen met stressklachten doordat ze hun baan niet leuk vinden. Ik denk alleen niet dat een basisinkomen de oplossing is.

'De' oplossing zal het niet zijn maar het maakt een aantal dingen in elk geval een stuk positiever en simpeler.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:02

Tsja, ik heb gewoon een hele andere visie en ik denk niet dat je als land kan groeien en kan verbeteren door iedereen 'gratis' geld te geven, waardoor een groot deel van de bevolking minder gestimuleerd zal zijn om wat te doen, de kans op inflatie groot is en waardoor een hele grote last op een heel klein stukje van de bevolking wordt gedropt.

Ik zie juist heil in het creëren van banen: iedereen draagt zijn steentje bij om Nederland tot een beter en mooier land te maken. Banen die bijdragen aan de samenleving en maatschappij, die de economie niet in gevaar brengen. Daardoor komt er meer ruimte op de arbeidsmarkt, waardoor er veel meer ruimte is om een baan te vinden die bij je past.

Een mooi voorbeeld vind ik het Amsterdamse Bos, wat in de jaren '20 en '30 is aangelegd door arbeiders die werkloos waren en door de overheid betaald werden. Nederland is daardoor een stukje mooier geworden en bijna 100 jaar later hebben we hier nog steeds profijt van. Als die arbeiders gewoon een uitkering hadden gekregen had Nederland hier nu niks meer aan gehad.

Andere voorbeelden die ik in het huidige straatbeeld zou vinden passen is: schoonmaken en opknappen van achterstandswijken, aanleggen van perken en plantsoenen, aanleggen van parken en bossen etc. Maar ook: zorg voor ouderen en zwakkeren, gemeentelijke faciliteiten aanleggen en ga zo maar door.

Maar dan wel onder de voorwaarde: mag de huidige economie niet in gevaar brengen. Dus: niet zorgen dat de plaatselijke hovenier of aannemer geen werk meer heeft doordat alles door overheidbanen zal worden overgenomen.

De bijstandsuitkering flink verlagen, echt naar een bedrag wat net voldoende is om van te wonen+eten en iedereen (dus ook mensen die bijv. unhappy zijn in hun huidige baan) de mogelijkheid geven om voor een mooi salaris een 'overheidsbaan' aan te nemen.

Indestal

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:07

Ik ken helaas vrouwen in mijn eigen omgeving en familie, de hebben een uitkering en werken precies zo veel extra dat ze geen cent hieven in te leveren...dit vind ik triest..ondertussen rent iedereen hun benen uit hun gat om deze arme zielige vrouw met dito kind van alles toe te stoppen...het is maar welk stickertje je graag zelf opplakt om toch vooral zoveel mogelijk alles voor niks te krijgen...en daarom geloof ik niet in dit hele verhaal... Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:08

Tcm62 schreef:
Ik ken helaas vrouwen in mijn eigen omgeving en familie, de hebben een uitkering en werken precies zo veel extra dat ze geen cent hieven in te leveren...dit vind ik triest..ondertussen rent iedereen hun benen uit hun gat om deze arme zielige vrouw met dito kind van alles toe te stoppen...het is maar welk stickertje je graag zelf opplakt om toch vooral zoveel mogelijk alles voor niks te krijgen...en daarom geloof ik niet in dit hele verhaal... Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..

Dus dat, ik denk dat de mensen die voorstander zijn van het basissalaris de menselijke aard te rooskleurig inzien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:08

_Nelleke_ schreef:
Tcm62 schreef:

Dus dat, ik denk dat de mensen die voorstander zijn van het basissalaris de menselijke aard te rooskleurig inzien.

Dat weet ik wel zeker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:09

_Nelleke_ schreef:
Ik zie juist heil in het creëren van banen: iedereen draagt zijn steentje bij om Nederland tot een beter en mooier land te maken. Banen die bijdragen aan de samenleving en maatschappij, die de economie niet in gevaar brengen.

Dat zou een alternatief kunnen zijn. Maar ook dat doen we niet. Juist de banen die belangrijk zijn voor het mooier maken van het land (zorg, onderwijs, groenvoorziening waar veel sociale werkplaatsmensen werken maar ook overheidsgestuurde innovatie) schaffen we af.

Citaat:
De bijstandsuitkering flink verlagen, echt naar een bedrag wat net voldoende is om van te wonen+eten en iedereen (dus ook mensen die bijv. unhappy zijn in hun huidige baan) de mogelijkheid geven om voor een mooi salaris een 'overheidsbaan' aan te nemen.

Bijstand IS al zo laag dat het net voldoende is om van te wonen en eten, al hangt het erg af hoe je woont.

Het idee van totale werkgelegenheid klinkt ironisch genoeg meer naar het communistische model dan het basisinkomen. (En het dilemma is verder hetzelfde: 'wie gaat dat betalen' - omdat het gaat om zaken die niet rechtstreeks leiden tot productie, is het financieringsmodel niet anders. Als je het ene kunt financieren, kun je ook het andere financieren.)
Maar daarnaast ben ik echt van mening dat we voor mensen ook meer tijd moeten creeren om tot zichzelf te komen, uit te rusten, bij hun gezin te zijn, bij mensen te zijn die het nodig hebben... ook minder werk is belangrijk voor onze maatschappij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:19

Tcm62 schreef:
Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..

De mensen die er met een bijstandsbuit vandoor gaan zijn armzalig onambitieus. Dan deed een Dirk Scheringa dat handiger...

Meer inspiratie:
- http://www.joop.nl/economie/detail/arti ... rschappen/
- http://www.nu.nl/economie/3536217/erik- ... oenen.html
- http://www.fnvvoorzorg.nl/nieuws/2015/0 ... r-dan-min/
- https://nrccarriere.nl/artikelen/nederl ... gparadijs/
- https://www.nbavrc.nl/Cursus-detail/?cdid=202800 (noemt dat in een derde (!!) van de faillissementen vermoedelijk sprake is van faillissementsfraude)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:49

Trouwens even los van basisinkomen maar wat betreft werk en nivo en zo. Ik heb hts werktuigbouwkunde. Helaas door ziekte maar 3,5 jaar ervan kunnen genieten. Daarna was het afbouwen met steeds minder uren en een steeds "lager" nivo. Zowiezo heb ik eigenlijk vanaf mijn 12 e tot na mijn studie "laag" nivo baantjes gehad. Maar zo leuk gewerkt. Allerhande landbouwklusjes zoals aardbeien plukken, asperges steken, augurken plukken, schoffelen prei planten enz. In de winter kassa werk of simpelweg vakkenvullen. Wat voor mij een heerlijk rustgevend werk is. :j

Daarna van kwaliteitscontrole, via bouwmarkt kassa werk, parket sorteren(lopende band werk), appels plukken, bij een uitzendburo werken (slecht plan), assistentie inkoop, personeelszaken, en dubbel glasprofielen maken (machine bedienen) en rijstwafels verpakken (lopende band), ordners vullen (lopende band). Maar hoe fijn waren deze baantjes, als je klaar bent trek je de deur achter je dicht. Geen verantwoordelijkheid bijna, stressloos werk, leuke collegas. :j Als ik nu iets zou mogen doen op vrijwillige basis met behoud van wao zou ik denk ik regelmatig bij de supermarkt naar binnen stappen voor twee uurtjes vakken vullen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:00

Ik zie nog te veel beren op de weg, maar 1 voordeel die ik wel zie is dat ik denk dat meer mensen zich mogenlijk gaan inzetten voor ontwikkelingswerk.
Je hebt nu al mensen die maar 6 maanden per jaar werken om dan de andere 6 in Afrika door te brengen, maar dat is een aardig inkomensoffer dat je daar brengt.
Als je weet dat er gewoon geld blijft binnen komen dan is de stap om zoiets te doen veel kleiner.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:16

Voorstanders te rooskleurig of tegenstanders te cynisch? Hangt toch echt af van je eigen referentiekader. En eerlijk gezegd ben ik liever te positief dan te negatief. Ik denk graag na over zulke dingen, met een open blik en denk in mogelijkheden ipv beperkingen. Mooie uitspraak die mijn vriend bij ASML hoorde: als er niet om gelachen wordt, is het idee niet ambitieus genoeg! Echt, de beste en mooiste ideeen worden massaal afgekeurd en uitgelachen.

Ik ben zo'n mafkikker die zeker wel in de nacht zou gaan werken! Ik leef liever snachts, ben echt een nachtmens. Als we meer een 24uurseconomie zouden hebben, zou ik dat ook wel meer dagen per week willen doen. Nu heb je gewoon het probleem erbij dat ons land is ingesteld op alles overdag doen. Je word gedwongen om overdag te leven eigenlijk, terwijl er genoeg nachtmensen bestaan. Dus niemand zou in de nacht willen werken? Wat een onzin, ik ken er genoeg die dat graag een paar dagen per week zouden doen omdat het juist hun optimale tijd is. Ritme omgooien? Dat doen nachtmensen nu juist elke dag...
En saai en geestdodend werk wordt ook wel gedaan. Ik heb een zwakbegaafde buurvrouw gehad die helemaal dolgelukkig was met haar baantje in de snoepjesfabriek. Aan de lopende band staan en snoepjes uit elkaar trekken....oh zo trots dat ze was! Zo gelukkig met fulltime zich nuttig maken. Ze straalde gewoon als ze erover vertelde.
Dat is nou juist het leuke aan mensen: we zijn allemaal anders! Niet iedereen wil een uitdagende baan met verantwoordelijkheid hoor. Sommigen zijn veel gelukkig met een beetje simpel werk. Mijn zus ook, ze doet nu twee ochtenden per week vrijwilligerswerk bij de kringloop, kleding sorteren. Ze dacht gek te worden als ze dat ging doen, maar het blijkt juist rustgevend te werken en nu wil ze er niet meer mee stoppen.

Mensen zijn geen eenheidsworst die allemaal hetzelfde leuk vinden. Ik moet niet denken aan zingen of toneelspelen. Ik word veel blijer van plannen/organiseren of klussen. Niemand zou de bouw nog in gaan? Ooit gekeken naar kleine jongens? Hoeveel daarvan zijn wel niet bezig met bouwwerken knutselen etc? Bouwterreinen hebben nog altijd een enorme aantrekkingskracht op jochies.... Ken zat mannen die dat gewoon echt leuk vinden. Dus waarom zou niemand dat meer willen dan? Omdat het jullie niet leuk lijkt?
Uiteraard vind niemand het meer echt leuk als je je helemaal kapot moet werken, maar dat is nou dan net zo mooi aan dat basisinkomen, dat is niet meer nodig. Het kan met mate, zodat het wel leuk blijft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:17

Tcm62 schreef:
Shadow0 schreef:

De oplossing voor een structureel probleem is fraude? En de hannanassen zonder ouders met voldoende geld om bij te springen, die moeten toch maar gewoon ongelukkig op de bank zitten in de hoop dat een toevallige buurvrouw eens iets doet?

Dat kunnen we toch wel beter in een beschaafde maatschappij?

Die verzekering vanuit de gemeente is trouwens in diverse gevallen gewoon duur. Reden? "Er maken vooral zieke mensen gebruik van." Dat is de huidige maatschappij. Chronisch zieken worden wel degelijk financieel gestraft, en als er dan echt hele onwenselijke situaties ontstaan dan sust men het geweten met een lapmiddeltje hier of daar die een paar extreme situaties kunnen helpen. Maar structureel lost het niets op en er vallen nog steeds genoeg mensen tussen wal en schip.

Waarom is dit fraude? Hannanas wordt dan gewoon door haar oiders een handje geholpen...niks mis mee..

En al die hannassen die met een hoop grld op de bank zitten? Ik denk dst je zonder grld bedoelt, maar ook dat is maar een hele kleine groep...velen hebben nl wel geldschieters in de vorm van zussen, broers, ouders, oma's...maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen...

Ik ken een leuk voorbeeld. Zoonlief ondertussen 40 jaar werkt al sinds 16e, als sociaal zwakkere, gaatjes boren bij een machine fabriek...woont thuis...betaalde nooit mee, spaarde dus alles op, heeft onderhand al tonnen op de bank...pa lief overlijd en blijft in huis zitten...familie wil huis verkopen...dan komt ineens zijn zwakke profiel om de hoek....wat doe je moreel gezien dan?

Moraal is dat deze vent, die dus eigenlijk geestelijk niet 100% is, heel veel geld op de bank heeft staan...maar nu dus er alleen voor staat....zo zijn er velen..die met een Wajong uitkering of andere uitkering thuiswonend zijn, niets betalen, bakken met geld hebben...maar wel tot de groep gehandicapten behoort..

De gehandicapte die zelfstandig woont en bv geen persoonsgebonden budget meer krijgt voor zorg...dat snappen we allemaal niet...die valt inderdaad tussen wal en schip, een te grote groep, maar echt niet de grootste groep..

En er zijn echt wel een hopp buurvrouwen die inspringen mer hulp hoor, ik ben al heel veel verhuist en in elke buurt zijn er dus mensen die niet door hun buurt vergeten zijn geworden, gelukkig...is een kleine moeite..

En de gratis weggeef sites groeit, mensen die niet meer zo maar iets in de kliko gooien maar rondvragen om iemand blij te maken...gelukkig.

Echte armoe vind ik nl relatief...men is nogal snel dat men alles moet hebben en het liefst van ikea nieuw anders is men zielig..

De laatste jaren zijn er nl zoveel potjes overal, zoveel financiele hulp, zoveel mogelijkheden...deze mensen doen echt niet onder voor de 1200-1300 netto verdienenden die een huur moeten betalen, alleenstaand zijn en niet in het hokje vallen van zielig...maar gewoon een klotebetaalde baan hebben met een huir zonder huursubsidie....en die zijn er veel, heel veel.......maar die worden vergeten...die mogen niet mopperen....en die groep groeit....

Ik heb geen hoop geld op de bank, ter verduidelijking. Je benoemt mij nu op een verkeerde manier.
Ik heb een klein oud autootje gekregen.

Je kind ondersteunen hoort erbij, maar tot in den treure jezelf extra uit de naad moeten werken omdat je dochter anders niet rond kan komen vind ik toch sneu. Gun mijn ouders ook graag wat anders. Gun mijzelf ook onafhankelijkheid. In dat opzicht geeft het basis inkomen meer vrijheid en creativiteit. Van onschatbare waarde voor de mens.

Daarbij ken ik er heel veel die net als mij tussen wal en schip vallen, net als de hardwerkenden die weinig netto ontvangen zonder subsidies. Meerdere groepen hebben het zwaar. Ik denk dat niemand die vergeet. Gelukkig hebben ze meestal naast hun klotebaan leuk afleiding in de vorm van vrienden, energie, mogelijkheden tot socialiteit enzovoort.

Op dit moment zijn er een aantal niveau's in nl aardig de sjaak.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-08-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:20

Zwerte als je 45 of55 bent dan echt niet meer hoor, het is ontzettend slecht voor je gezondheid en herstellen gaat steeds minder..

Toen ik nog 20 - 30- 35 was, was niets mij te gortig..maar nu dik 50 kan ik dat niet meer opbrengen en mijn man zorgt dat hij in banen ook niet meer in ploegen terecht hoeft te komen...en gelukkig eeft hij die keuze nu ivm werkzaamheden...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:21

Nee, hannanas ik quote wat Shadow zegt..hebhet helemaal niet over jouw..

En Hannanas ik ben ook jong geweest en weet echt wat armoede is...subsidies en vangnetten waren er toen helemaal niet...ik kon het doen met 200 gulden in de maand...en dat gelooft niemand weet ik...heb honger en kou geleden met hoofd omhoog en had geen familie die mij hielp....maar had wel een ijzeren wil, trots en de ambitie er boven uit te komen....heb hard gewerkt, weinig verdiend, gestudeerd en gestudeerd en ben verder gekomen....

Daarom kijk ik met andere ogen....
Laatst bijgewerkt door Indestal op 11-08-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:22

Tcm62 schreef:
Nee, hannanas ik quote wat Shadow zegt..hebhet helemaal niet over jouw..

Ik had het inmiddels ook door. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:23

Tcm62 schreef:
Zwerte als je 45 of55 bent dan echt niet meer hoor, het is ontzettend slecht voor je gezondheid en herstellen gaat steeds minder..

Toen ik nog 20 - 30- 35 was, was niets mij te gortig..maar nu dik 50 kan ik dat niet meer opbrengen en mijn man zorgt dat hij in banen ook niet meer in ploegen terecht hoeft te komen...en gelukkig eeft hij die keuze nu ivm werkzaamheden...

Toch bijzonder hoe je dat kan bepalen voor een ander. Ik heb een nieuwtje voor je: niet iedereen is zoals jij en je man. Je beredeneert dit zo te merken vanuit een dagmens die zich aanpast aan de nacht. Ik ben dus juist me continu aan het aanpassen aan een ritme wat niet bij me past. Daar moet ik van herstellen, niet van leven in de nacht....
Mijn moeder van 66 leeft ook nog steeds het liefst snachts en draaide tot vorig jaar toch echt nachtdiensten zonder probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:27

Het is mooi dat mensen er dag op de bouw willen. Maar daar komt het project niet mee af.
Je weet ook niet wat er de rest van de week is gedaan dus ipv om 7 uur aan de slag is er eerst een half uur overdracht.
Die weg gegooide tijd kan het bedrijf niet trekken dus gaat failliet of neemt fulltime Polen.

Leuk een nacht wille werken.
Maar waar zijn die nachtmensen nu dan?
Waarom draaien die nu niet de nachten zodat de dag mensen overdag kunnen werken?
Ook bij die nu parttime werken ken ik maar enkele vaste nachtdienst mensen.
De rest vind het niet leuk maar hoort erbij.
In de zorg zijn al veel parttimers dus kom niet aan met voor een paar uur is het wel leuk.

Nachtmens zijn en een filmpje kijken of gamen is wat anders dan met je kop erbij zijn.
Of als je er dit krijgt toch door gaan.