Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?
Dat laten we het zo, en aanvaarden we dat er heel wat mensen ongelukkig zijn omdat ze te hard moeten werken zonder keuze, dat er mensen zijn die werkeloos zijn zonder keuze, dat er heel veel mensen last hebben van stress en daar gezondheidsklachten door krijgen, dat er veel mantelzorgers aan onder door gaan, en dat we een heel duur systeem van gigantisch veel complexe regels in stand houden, gaan we gewoon door op dezelfde weg tot we net zo'n gezellige samenleving hebben als de VS, en denken we vooral niet na over alternatieven om het anders en beter te doen. Klinkt aantrekkelijk
Sheran schreef:Precies Nelleke, en uiteindelijk schiet je er niks mee op.
Het idee van het basisinkomen zou toch ook zijn dat je een dak boven je hoofd hebt en eten? Ik probeerde met het niet-materiele de inflatie te ondervangen. Maar goed, misschien werkt het niet omdat de huizenmarkt er dan vanuit gaat dat 'je toch al ergens woont'.
Shadow0 schreef:Tcm62 schreef:Auto op ouders naam laten zetten als extra familie auot..ben je daar ook van af...
De oplossing voor een structureel probleem is fraude? En de hannanassen zonder ouders met voldoende geld om bij te springen, die moeten toch maar gewoon ongelukkig op de bank zitten in de hoop dat een toevallige buurvrouw eens iets doet?
Dat kunnen we toch wel beter in een beschaafde maatschappij?
Die verzekering vanuit de gemeente is trouwens in diverse gevallen gewoon duur. Reden? "Er maken vooral zieke mensen gebruik van." Dat is de huidige maatschappij. Chronisch zieken worden wel degelijk financieel gestraft, en als er dan echt hele onwenselijke situaties ontstaan dan sust men het geweten met een lapmiddeltje hier of daar die een paar extreme situaties kunnen helpen. Maar structureel lost het niets op en er vallen nog steeds genoeg mensen tussen wal en schip.
Ayasha schreef:Toen ik nog werkte deed ik ook altijd kerst en nieuwjaar.
Geloof het of niet maar er zijn zat mensen die daar helemaal niks mee hebben.
Je bekijkt het te zeer vanuit je eigen referentie-kader. Niet alle mensen passen daar in.
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?
Dat laten we het zo, en aanvaarden we dat er heel wat mensen ongelukkig zijn omdat ze te hard moeten werken zonder keuze, dat er mensen zijn die werkeloos zijn zonder keuze, dat er heel veel mensen last hebben van stress en daar gezondheidsklachten door krijgen, dat er veel mantelzorgers aan onder door gaan, en dat we een heel duur systeem van gigantisch veel complexe regels in stand houden, gaan we gewoon door op dezelfde weg tot we net zo'n gezellige samenleving hebben als de VS, en denken we vooral niet na over alternatieven om het anders en beter te doen. Klinkt aantrekkelijk
_Nelleke_ schreef:@ Shadow0, zo'n laatste post is wel heel erg sarcastisch zeg! Nederland doet het hartstikke goed, we hebben weinig armoede, veel opgeleide mensen en veel banen. We zijn helemaal niet vergelijkbaar met de VS en we zijn ook helemaal niet op weg naar een situatie zoals het nu in de VS is. Dus dit is allemaal stemmingmakerij.
Citaat:En ja, natuurlijk is het relatief, zijn er mensen ongewild werkloos en zijn er mensen met stressklachten doordat ze hun baan niet leuk vinden. Ik denk alleen niet dat een basisinkomen de oplossing is.
Tcm62 schreef:Ik ken helaas vrouwen in mijn eigen omgeving en familie, de hebben een uitkering en werken precies zo veel extra dat ze geen cent hieven in te leveren...dit vind ik triest..ondertussen rent iedereen hun benen uit hun gat om deze arme zielige vrouw met dito kind van alles toe te stoppen...het is maar welk stickertje je graag zelf opplakt om toch vooral zoveel mogelijk alles voor niks te krijgen...en daarom geloof ik niet in dit hele verhaal... Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..
_Nelleke_ schreef:Tcm62 schreef:Ik ken helaas vrouwen in mijn eigen omgeving en familie, de hebben een uitkering en werken precies zo veel extra dat ze geen cent hieven in te leveren...dit vind ik triest..ondertussen rent iedereen hun benen uit hun gat om deze arme zielige vrouw met dito kind van alles toe te stoppen...het is maar welk stickertje je graag zelf opplakt om toch vooral zoveel mogelijk alles voor niks te krijgen...en daarom geloof ik niet in dit hele verhaal... Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..
Dus dat, ik denk dat de mensen die voorstander zijn van het basissalaris de menselijke aard te rooskleurig inzien.
_Nelleke_ schreef:Ik zie juist heil in het creëren van banen: iedereen draagt zijn steentje bij om Nederland tot een beter en mooier land te maken. Banen die bijdragen aan de samenleving en maatschappij, die de economie niet in gevaar brengen.
Citaat:De bijstandsuitkering flink verlagen, echt naar een bedrag wat net voldoende is om van te wonen+eten en iedereen (dus ook mensen die bijv. unhappy zijn in hun huidige baan) de mogelijkheid geven om voor een mooi salaris een 'overheidsbaan' aan te nemen.
Tcm62 schreef:Het zijn nl altijd de zelfde types die het "spel" juist weten te spelen en met de buit er vandoor gaat..
Tcm62 schreef:Shadow0 schreef:
De oplossing voor een structureel probleem is fraude? En de hannanassen zonder ouders met voldoende geld om bij te springen, die moeten toch maar gewoon ongelukkig op de bank zitten in de hoop dat een toevallige buurvrouw eens iets doet?
Dat kunnen we toch wel beter in een beschaafde maatschappij?
Die verzekering vanuit de gemeente is trouwens in diverse gevallen gewoon duur. Reden? "Er maken vooral zieke mensen gebruik van." Dat is de huidige maatschappij. Chronisch zieken worden wel degelijk financieel gestraft, en als er dan echt hele onwenselijke situaties ontstaan dan sust men het geweten met een lapmiddeltje hier of daar die een paar extreme situaties kunnen helpen. Maar structureel lost het niets op en er vallen nog steeds genoeg mensen tussen wal en schip.
Waarom is dit fraude? Hannanas wordt dan gewoon door haar oiders een handje geholpen...niks mis mee..
En al die hannassen die met een hoop grld op de bank zitten? Ik denk dst je zonder grld bedoelt, maar ook dat is maar een hele kleine groep...velen hebben nl wel geldschieters in de vorm van zussen, broers, ouders, oma's...maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen...
Ik ken een leuk voorbeeld. Zoonlief ondertussen 40 jaar werkt al sinds 16e, als sociaal zwakkere, gaatjes boren bij een machine fabriek...woont thuis...betaalde nooit mee, spaarde dus alles op, heeft onderhand al tonnen op de bank...pa lief overlijd en blijft in huis zitten...familie wil huis verkopen...dan komt ineens zijn zwakke profiel om de hoek....wat doe je moreel gezien dan?
Moraal is dat deze vent, die dus eigenlijk geestelijk niet 100% is, heel veel geld op de bank heeft staan...maar nu dus er alleen voor staat....zo zijn er velen..die met een Wajong uitkering of andere uitkering thuiswonend zijn, niets betalen, bakken met geld hebben...maar wel tot de groep gehandicapten behoort..
De gehandicapte die zelfstandig woont en bv geen persoonsgebonden budget meer krijgt voor zorg...dat snappen we allemaal niet...die valt inderdaad tussen wal en schip, een te grote groep, maar echt niet de grootste groep..
En er zijn echt wel een hopp buurvrouwen die inspringen mer hulp hoor, ik ben al heel veel verhuist en in elke buurt zijn er dus mensen die niet door hun buurt vergeten zijn geworden, gelukkig...is een kleine moeite..
En de gratis weggeef sites groeit, mensen die niet meer zo maar iets in de kliko gooien maar rondvragen om iemand blij te maken...gelukkig.
Echte armoe vind ik nl relatief...men is nogal snel dat men alles moet hebben en het liefst van ikea nieuw anders is men zielig..
De laatste jaren zijn er nl zoveel potjes overal, zoveel financiele hulp, zoveel mogelijkheden...deze mensen doen echt niet onder voor de 1200-1300 netto verdienenden die een huur moeten betalen, alleenstaand zijn en niet in het hokje vallen van zielig...maar gewoon een klotebetaalde baan hebben met een huir zonder huursubsidie....en die zijn er veel, heel veel.......maar die worden vergeten...die mogen niet mopperen....en die groep groeit....
Tcm62 schreef:Zwerte als je 45 of55 bent dan echt niet meer hoor, het is ontzettend slecht voor je gezondheid en herstellen gaat steeds minder..
Toen ik nog 20 - 30- 35 was, was niets mij te gortig..maar nu dik 50 kan ik dat niet meer opbrengen en mijn man zorgt dat hij in banen ook niet meer in ploegen terecht hoeft te komen...en gelukkig eeft hij die keuze nu ivm werkzaamheden...