Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:19

Karlijnxxx schreef:
Wendy schreef:

Ik had geen cijfers, maar vroeg me dit ook al af. De supermarkt in mijn vorige woonplaats begon een paar jaar geleden met een behoorlijk biologisch assortiment, maar dat werd na verloop van tijd alleen maar minder, omdat het spul simpelweg niet verkocht werd en over datum ging. Nou ja, wij kochten het, en waarschijnlijk nog wel wat anderen, maar niet voldoende omzet om dat assortiment in stand te houden blijkbaar.
In mijn huidige woonplaats is het assortiment in de supermarkten niet veel beter :n En hier heb je niet echt een biologische winkel oid als alternatief. Tot nu toe zie ik eigenlijk alleen in een plaats als Zutphen een fatsoenlijk afwisselend assortiment en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de inwoners daar :Y) De enige manier waarop ikzelf voldoende afwisseling kan houden in het vlees, is het rechtstreeks via de boer kopen. Maar of dat ook wordt meegeteld als officieel biologisch, dat vraag ik me af.

Je kunt als boer nog zo bio te werk gaan, bio is pas 'bio' als je het keurmerk certificaat hebt. En dat kost redelijk wat geld!

Dus? Wil je hiermee zeggen dat er wel degelijk meer "diervriendelijk" vlees wordt gegeten?
Want zoveel mensen kopen er niet rechtstreeks bij de boer, is mijn ervaring.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:01

anneliesdj schreef:
Jolandaa_ schreef:
Jammer dat de zembla volgers nog nooit de moeite genomen hebben om eens echt bij een boer te gaan kijken. Zembla zend onzin uit. Hetzelfde als wakker dier. Tuurlijk sterft er wel eens een varken of koe. Maar ook een boer heeft slaap nodig. Die gaat in de ochtend om 6cuur een rondje stallen maken. En tja dat dier ruimt zichzelf niet op. Dat filmen ze. Dat een dier dood op de grond ligt...

:') Het is duidelijk dat jij de uitzending goed hebt bekeken.

Ja dat heb ik. Alleen de 1e...
En als je goed leest zie je ook dat die varkens niet in zembla voor kwamen maar in de wakker dier reclames..

Kinke

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:38

Tja, het zal vast ontzettend toeval zijn dat ze in Zembla een boer filmen die alleen denkt aan de financiën ;)
Die niet praat alsof het om dieren gaat maar om een product. Die de kalfjes laat onthoornen op een manier waarvan je afvraagt..WTF heeft hij die dierenarts gevonden? (ik zit op FB ook in een groep met allemaal boeren, daar werd ook serieus gevraagd of die veearts nog op het matje moest komen bij de KNMvD en die zelf absoluut niet zouden toestaan dat een kalf al onthoornd wordt terwijl de verdoving niet in orde is). Hetzelfde met het takelen/afvoeren van een koe, dat ging ook niet op een correcte manier)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:48

Zomaar even iets wat ik op voedingswijzer lees:
Bij Scharrelkippen mogen er 13 op 1m2.
Bij biologische kip mogen er 10 op 1 m2....
Vind dat nog veel geloof ik... Ik heb er 3 op 40m2.

Ik snap dat niet rendabel is, maar als ik mijn huiskamer bekijk, ca 25m2., dan zouden hier dus 250 biologische kippen kunnen zitten :wow:

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:50

biologisch, wordt mooier voorgesteld dan het soms in werkelijkheid is :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:52

Dat sowieso, al mag biologisch van mij veel meer gesubsidieerd worden en daarmee goedkoper voor de consument (al betalen we indirect natuurlijk ook weer mee aan de subsidies :+ )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:54

Maar laten we die biologische kip nu eens als voorbeeld nemen. Heeft die individuele kip het nu écht beter dan de scharrelkip?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:02

Biologische kippen hoeven maar een x aantal dagen per jaar buiten te komen. Die dagen vallen meestal in de zomer, met goed weer, en aangezien vleeskippen maar zoveel weken oud worden zijn er hele generaties die nooit daglicht zullen zien.. Zo heb ik het in ieder geval begrepen.
Kippenvlees vind ik persoonlijk echt de meest vreselijke soort vlees, en zou ik never nooit kopen. Door de automatisering in de slachterijen zijn er kippen die de verdoving weten te ontwijken en een vreselijke, langzame dood sterven. En kippen zijn veel intelligenter dan mensen denken.
Rundvlees kocht ik nog wel voor vriendlief vroeger, maar kip, nee.

Als je het hebt over respect voor dieren, en mensen weten hoe het er aan toe gaat bij de kippen maar nog steeds hun kipfilet bij de AH meenemen, die mensen hebben gewoon geen respect.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-06-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:04

Wendy schreef:
Dus? Wil je hiermee zeggen dat er wel degelijk meer "diervriendelijk" vlees wordt gegeten?

Ehm.. of jij leest andere dingen dan dat ik typ... of ik typ andere dingen dan dat ik lees.
Biologisch is een certificaat, een keurmerk. Zo'n keurmerk is erg duur. Een kleine boer kan zoiets niet betalen, oftewel: hij is misschien wel biologisch maar mag dit niet op zijn producten zetten omdat het certificaat mist.

Wat jij van biologisch vindt is aan jou. In die discussie ga ik mij niet mengen.

8nnemiek schreef:
Biologische kippen hoeven maar een x aantal dagen per jaar buiten te komen. Die dagen vallen meestal in de zomer, met goed weer, en aangezien vleeskippen maar zoveel weken oud worden zijn er hele generaties die nooit daglicht zullen zien.. Zo heb ik het in ieder geval begrepen.
Kippenvlees vind ik persoonlijk echt de meest vreselijke soort vlees, en zou ik never nooit kopen. Door de automatisering in de slachterijen zijn er kippen die de verdoving weten te ontwijken en een vreselijke, langzame dood sterven. En kippen zijn veel intelligenter dan mensen denken.

Ben je weleens op zo'n kippenboerderij geweest? Ik wel, met 30 graden voor een vergadering in de 'sky'box, waar we uitzicht op de kippen hadden. Het buitenterrein voor deze kippen zag er goed uit, ook veel plekken schaduw, maar nee, deze kippen blijven met z'n alle binnen zitten op elkaar.

Dat is namelijk wat kippen in groepen doen (dit waren legkippen trouwens).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:15

Ik heb een achtergrond in de veehouderij. Ik eet vlees en van dieren die ik een paar dagen ervoor nog eten heb gegeven. En ik eet ook nog wel eens een vegetarische burger oid.

Voor mij staat het eten van het vlees los van het feit of ik repect heb voor het dier. Als ie eenmaal dood is vind ik het juist fijn dat er zoveel mogelijk van het dier gebruikt wordt. Ik heb soms wel moeite met het houden van kippen of varkens. Maar ik moet wel zeggen dat biologisch in mijn ogen niet de oplossing is. Ben in stallen geweest waar geen biologisch keurmerk op zat maar waar de varkens wel lekker in een diepstrooisel hok liepen en lekker konden wroeten. Maar aan de andere kant, de consument in de supermarkt is niet bereid om meer te betalen voor een "stukje vlees" zij hebben er vaak geen beleving bij. Als het aanbod van goedkoper vlees uit Nederland kleiner is, wordt het gewoon geïmporteerd en ik weet niet waar ik nu blijer van wordt.. Een ei van een legkip uit een gangbare stal uit Nederland of een kooiei van een kip uit Polen.

Denk dat wij hier in Nederland al enorm voorop lopen qua dierenwelzijn, als dat doorschiet zonder dat er draagvlak is uit de maatschappij zal er minder diervriendelijk vlees van over de grens komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:19

Karlijnxxx schreef:
Wendy schreef:

Ehm.. of jij leest andere dingen dan dat ik typ... of ik typ andere dingen dan dat ik lees.
Biologisch is een certificaat, een keurmerk. Zo'n keurmerk is erg duur. Een kleine boer kan zoiets niet betalen, oftewel: hij is misschien wel biologisch maar mag dit niet op zijn producten zetten omdat het certificaat mist.

Er zijn ook wel wat bedrijven in die dierwelzijn wel hoog in het vaandel hebben zonder het hele biologische verhaal met biologische voeding voor de dieren ed interessant te vinden. Die dus ook niet biologisch zijn maar kwa dierwelzijn wel gewoon op hetzelfde of zelfs een hoger niveau zitten dan gewoon biologisch. Er is bijv een boer in Nl die al zijn varkens 24/7 lekker in de wei laat wroeten, maar die is niet biologisch volgens het keurmerk :list: . Maar zulke dingen zijn natuurlijk sowieso op kleine schaal en niet voor iedereen te betalen :$ dus dat zal inderdaad kwa marktaandeel niet zoveel uitmaken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:19

LadyMadonna schreef:
Zomaar even iets wat ik op voedingswijzer lees:
Bij Scharrelkippen mogen er 13 op 1m2.
Bij biologische kip mogen er 10 op 1 m2....
Vind dat nog veel geloof ik... Ik heb er 3 op 40m2.

Ik snap dat niet rendabel is, maar als ik mijn huiskamer bekijk, ca 25m2., dan zouden hier dus 250 biologische kippen kunnen zitten :wow:

Dat is ook mijn probleem met biologisch vlees. Volgens mij is het verschil voor het dier echt verwaarloosbaar. De reglementen richten zich vooral op veevoer en medicatie.
Wakker dier bijvoorbeeld laat altijd foto's zien van 'biologische' varkens die buiten rondscharrelen. Zie jij ooit varkens in een wei? :=
Er is hier iemand van wie de lokale boer de varkens in de tuin laat lopen. Dat is een uitzondering. Ook biologische varkens komen standaard niet buiten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:23

Varkens wroeten de grond helemaal om. Dus kan best begrijpen dat dit een reden is om varkens niet buiten te laten in zulke groepen. Dan heb je snel een krater daar. Maar dat vind ik dus wel het trieste van het hele gebeuren rondom varkens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:36

Hier in de buurt is een klooster met Livar varkens, die lopen echt altijd buiten :) Ze hebben veel verkooppunten, maar weet niet of ze ook buiten Limburg verkopen.
Ze worden heel diervriendelijk gehouden :)

Maar zelfs zo'n varken zou ik niet willen eten. Ik vind gewoon niet dat gezonde, jonge dieren als producten moeten worden gezien. Ik vind dat dieren net zo goed recht hebben op een lang en vrij leven als wij mensen.
Zouden mensen nu alleen zieke en oude dieren eten zoals de natuur het bedoeld heeft, dan zou ik me er al meer in kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-06-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:36

Super dat die zo gehouden kunnen worden!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:38

Biologische varkens komen in principe wel buiten dat is een eis van biologische houderij, alleen meestal zullen ze eerder een soort buitenhok hebben dan een wei. Maar dat lijkt me ook logisch, als je een beetje varkens hebt ben je de hele dag bezig om te voorkomen dat ze de omheining in of uitgraven lijkt me :Y) . Bedrijven die wel een varkens wei hebben zijn meestal kleinschalig en verkopen echt aan een kleine markt van mensen die echt goed willen betalen voor goed vlees...
Maar ik denk dat ook als je een varken een baal stro geeft word hij waarschijnlijk blijer dan als je hem gewoon 2x zoveel kaal beton geeft, en dat stro krijgt een biologisch varken dan ook weer en een gewoon varken niet altijd...

De natuur heeft helemaal niet bedoeld dat roofdieren alleen zieke of oude dieren eten volgens mij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:55

liedje89 schreef:
De natuur heeft helemaal niet bedoeld dat roofdieren alleen zieke of oude dieren eten volgens mij?

Vooral zieke, zwakke en oude dieren, daar is onze hele evolutie op gebaseerd, toch? De sterke, snelle en slimme dieren overleven en de zwakkere, lompe en onvoorzichtige dieren worden opgegeten.
Een roofvogel zal niet snel zomaar even een gezond konijn te pakken krijgen, maar een konijn met myxomatose 'ruimen ze op' zoals dat vaak genoemd wordt. De zwakkere dieren zorgen er voor dat de sterkere kunnen overleven en zich weer voort kunnen planten om nóg sterkere dieren te krijgen. Dat is tegenwoordig totaal niet meer van toepassing, en dan krijg je zo veel problemen.. Zieke en zwakke dieren, doorgefokt..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:59

Maar juist jonge dieren met mindere eigenschappen eindigen juist vaak tussen de kaken van het roofdier, het is niet zo dat dieren allemaal oud of ziek moeten worden om opgegeten te worden. Een gezond konijn krijg je best te pakken als hij niet de slimste of de snelste is, of hij de pech heeft jong en onervaren te zijn en ergens op zijn eigen houtje te zitten. Dat de natuur bedoeld heeft dat we alleen zieke en oude dieren eten is wel een heel romantisch beeld.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:03

8nnemiek schreef:

Als je het hebt over respect voor dieren, en mensen weten hoe het er aan toe gaat bij de kippen maar nog steeds hun kipfilet bij de AH meenemen, die mensen hebben gewoon geen respect.

Dit vind ik een heel goed punt. Het gaat steeds over vlees eten of niet, maar je hebt vlees en vlees. Het maakt nogal wat uit of je het om een uitgemolken koe gaat of om een kuiken van 10 weken dat nooit daglicht heeft gezien. Inmiddels is er zoveel variatie in vleessoorten, maar ook soorten vlees van dezelfde diersoort dat alleen al daarom de stelling dat je geen respect hebt voor dieren als je vlees eet in mijn ogen complete nonsens is.

Daarnaast staan er nog wat misverstanden en niet helemaal doordachte argumenten in het topic. Bijvoorbeeld dat mensen vlees zouden moeten eten omdat we omnivoren zijn en dus gebouwd op vlees eten. Omnivoren zijn inderdaad in staat om de benodigde voedingsstoffen uit zowel plantaardige als dierlijke bronnen te halen, maar dat betekent niet dat ze niet zonder een van die twee bronnen kunnen leven. Er zijn volkeren die zich met uitsluitend dierlijke producten voeden, er zijn er die uitsluitend plantaardig voedsel eten en de rest zit daar tussenin. Mensen zouden ook, net als andere omnivore primaten zoals chimpansees, hun eigen soortgenoten op het menu kunnen zetten. Biologisch gezien is daar, mits met mate, weinig bezwaar tegen. Toch vinden we het nu niet meer acceptabel wanneer bijvoorbeeld in oorlog verslagen vijanden worden opgepeuzeld. Precies zoals we om ethische redenen geen mensen meer eten, kunnen we om ethische redenen stoppen met dieren eten. Dat moet iedereen wat mij betreft lekker voor zichzelf bepalen, maar de redenering dat we vlees moeten eten omdat we omnivoren zijn is geen geldig argument voor of tegen het eten van vlees.

Dan de kwestie of iedereen gezond en fit kan blijven op een vegetarisch dieet. Voor zover mij bekend is dat nog niet afdoende onderzocht, eigenlijk weten we nog helemaal niet zo heel erg veel over onze eigen spijsvertering. Je kunt twee mensen met hetzelfde lengte, gewicht en activiteitenpatroon exact hetzelfde laten eten en toch wordt de 1 dan dik en de ander niet. Er bestaan theorieën over een relatie tussen bloedgroepen en voedingsmiddelen, de menselijke bloedgroepen zouden in de evolutie ontstaan zijn in verschillende gebieden waar dus ook verschillende voedingsmiddelen beschikbaar waren en iemands perfecte dieet zou dan dus overeenkomen met het type voedsel dat van nature beschikbaar was in het gebied waar diens voorouders hebben geleefd. Dan zijn er ook nog theorieën die die verschillen relateren aan de darmflora. Als baby krijg je de bacteriestammen in je darmen die verantwoordelijk zijn voor de vertering van voedsel van je ouders mee. Het type bacteriën en de verhouding tussen de verschillende soorten schijnt voor elk mens even uniek te zijn als een vingerafdruk, waarbij dan wel die darmbacteriën bij bloedverwanten meer op elkaar lijken dan bij niet-verwante mensen. Ik denk zelf dat er mensen zijn die, zonder dat ze verder ziek zijn, op basis van hun eigen unieke spijsvertering werkelijk vlees nodig hebben. Net zo denk ik dat er mensen zijn die op basis van diezelfde spijsvertering beter helemaal geen vlees kunnen eten.

Dan nog het punt dat dieren 's morgens niet weten dat ze 's avonds worden opgegeten. Dat klopt, net zoals wij niet weten of we deze dag gaan overleven. Iedereen kan vandaag onder een vrachtwagen lopen (hoewel niet allemaal tegelijk). Met het doodmaken van dieren om ze op te eten op zichzelf heb ik niet echt moeite, dat is - aangenomen dat je dat een beetje netjes en stressvrij organiseert - ergens ook natuurlijk. Maar wat ik zelf niet kan en ook niet wil, is het maken van die keuze. Ik zie niet in met welk recht ik zou mogen bepalen dat vandaag voor een verder gezond dier de laatste dag is. Ik wil dat niet bepalen, ik wil ook niet dat iemand anders die keuze voor mij maakt en ik eet dus ook geen vlees. Onderweg naar mijn werk kom ik langs een groot 'vleesverwerkingsbedrijf'. Dat vindt ik een raar woord, want wat ze 'verwerken' zijn varkens en die komen toch echt als dier naar binnen en niet als vlees. Maar goed, ik ben een softie dus toe maar. Soms zie ik 's morgens op de snelweg zo'n volle vrachtwagen met varkens, superintelligente dieren. De wroetschijven nieuwsgierig tussen de planken door, honderden geuren meer registrerend dan mensen kunnen waarnemen. Ik weet welke afslag ze zullen nemen, ik weet dat ze over enkele uren dood zullen zijn en ik zal dan wel een overgevoelig type zijn, maar ik wordt daar heel naar van. Ik zou het liefst zien dat dat stopt, dat slachthuizen alleen nog gebruikt worden voor het 'verwerken' van die uitgemolken koeien voordat ze pijnlijke ouderdomskwalen ontwikkelen, voor uitgelegde kippen, voor het uitvoeren van noodslachtingen en dergelijke. Maar dat betekent niet dat ik mezelf beter vind dan een ander of neerkijk op iemand die wel vlees eet. Ik heb alleen wel meer respect voor iemand die nadenkt over wat hij/zij eet en daar weloverwogen keuzes in maakt, dan voor iemand die zonder nadenken naar binnen slokt wat hem/haar voor de mond komt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:46

Ik snap dat biologisch hier heel hoog staat, omdat dit door bijv. wakker dier aangeprezen wordt.
Echter zo veel "beter" dan een gewoon dier heeft deze het niet hoor.
Oke er mogen misschien minder dieren in de schuur/buiten per bedrijf. en ze hebben het geluk naar buiten te mogen (niet dat ze dat vaak doen, de dieren kiezen vaak toch voor binnen)
Maar verder is het een wassen neus, voor de dieren dan. Want een dier dat ziek wordt, mag je niet behandelen. soms is het met een medicijn makkelijk te genezen, maar dat wil de consument niet, dus moet het dier maar creperen of afgemaakt worden. bijv. onze biologische legkippen... hadden een ziekte, met een ijzer en vitamine kuurtje A konden ze weer beter worden, maar nu moesten we Kuurtje B proberen, ze vielen bij bosjes dood neer. En A mochten we niet gebruiken, omdat de eieren biologisch afgeleverd moesten worden. Toen we opperden om dan de eieren niet biologisch af te leveren en medicijn a te gaan geven, mocht dat niet, want contract was contract. Inmiddels bleven de kippen dood neer vallen. Dus hebben wij besloten ze af te laten maken, omdat dat humaner was, dan de kippen pijn te laten lijden. biologisch is vooral een geld kwestie, en omdat de burger het heilig geloofd, kunnen ze dit doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:58

Maar het voorbeeld hierboven.. Het is toch niet zo dat je een ijzertekort niet biologisch kan oplossen? Daar zal toch ook zeker een supplement voor zijn? Als je weet dat er te weinig ijzer in het voer zit dan voer je toch gewoon biologische voeding met meer ijzer en meer vitamines?
Als je een biologische kip koopt dat verwacht je inderdaad geen zieke kip die medicijnen heeft gehad. Ook geen overdosis vitamines.
Wel stom dat je ze dan niet als normale kippen kan houden als je medicijnen wil geven.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:04

Ik heb een vraag aan al de bio liefhebbers , als jullie ziek zijn, dan nemen jullie toch ook medicatie ?
Als jullie hond of kat of paard ziek is, gaan jullie ook naar de dierenarts en geven medicatie.
Waarom moeten dieren die in de voedselketen komen dan nodeloos lijden.
Geloof me vrij, de huidige medicatie die dieren krijgen is goed gecontroleerd, en alles moet bijgehouden worden. De controles zijn veel strenger dan vroeger, en de medicatie wordt verantwoord gegeven. Er is heus geen gevaar voor de volksgezondheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:15

Ik neem zelfs inderdaad zo min mogelijk medicatie. Ik heb zo nu en dan last van blaasontsteking waar de huisarts elke keer een antibiotica voor mee gaf. Maar ik hoef die rommel niet meer. Je hele lichaam raakt er van van slag. Je goede darmbacteriën worden gedood.. Mensen die op jonge leeftijd veel antibiotica hebben gekregen hebben vaak enorm slechte gebitten. Dus ik gebruik het niet meer als het niet écht nodig is. Zo ook de pil, rommel is het, al die hormonen..
Mijn paard krijgt ook niet te snel medicijnen. Bij erge ziektes wel uiteraard, maar voor een kleine ontsteking of een verkoudheid niet, daar mag hij zelf weerstand tegen opbouwen. En daar ontbreekt het in de veehouderij aan.. Goede verse voeding, veel moedermelk, beweging, zonlicht.. Allemaal heel belangrijk om een goede weerstand op te bouwen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:17

Dus "alleen als ik het nodig vind".
En dat is precies wat biologische boeren niet kunnen, met alle ellende vandien.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:27

Geen verse voeding? Ik denk dat mijn koeien (niet biologisch) verser eten krijg dan ik ;-) Ik bedoel met zo`n voersnelheid is het eten vers zat, en ze eten het buiten zo van het land verser dan vers lijkt me. en het kuil wat ze eten wordt ook elke dag vers aangevoerd. En nee onze kalfjes krijgen geen "eigen" moedermelk wel de eerste 3 dagen eigen moederbiest. Daarna krijgen ze melk uit de emmer, welke gemolken is van een koe waarvan de melk niet 100% geschikt is voor menselijke consumptie. In plaats van die melk weg te gooien krijgen de kalveren welke niet ouder zijn dan 3 mnd deze melk. (denk dat de meeste baby`s niet eens zolang moedermelk krijgen getuige de vele topics hier op bokt)

weerstand opbouwen doe je over meerdere jaren. dieren voor consumtie behalen deze leeftijd niet eens dus dat weerstand opbouwen gaat hier niet op. En de koeien hier bouwen die weerstand dus net zo op als de paarden welke in grotere groepen bij elkaar staan.

Medicatie wordt echt nog maar zeer minimaal gebruikt. en men weet precies welke medicatie je besteld, en ook hoeveel je dus gebruikt. alles wordt vastgelegd. en melk wordt dus niet opgehaald wanneer het met medicatie is. Vlees wordt niet vrijgegeven wanneer er medicatie inzit.