Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Geryon schreef:Uhm, met autisme krijgen maar weinig mensen een uitkering hoor. Logisch ook, het is niet de stempel die je het recht geeft, maar de klachten die je hebt. Die verschillen binnen stempels.
Uhm er staat niet voor niets achter als het maar dusdanig beperkend is dat reguliere arbeid niet mogelijk is.
vuurneon schreef:Als je een paar banen wel normaal kunt doen, ben je in staat om deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces.
Niniane schreef:knollentuin schreef:Niet als je je paard niet opgeeft en geen geld voor stalling hoeft op te nemen.
Een paard staat nergens geregistreerd
Zodra ze daar achter komen dan word je ook direct de schuldsanering uitgegooid, mag je er waarschijnlijk nooit meer in en zijn schuldeisers vrij om aan te kloppen wanneer ze willen. Dat is een heel behoorlijk risico dat je dan neemt.
Geryon schreef:Antje vip meen je datEen tijdje geleden was het nog zo dat mensen in de nieuwe uitkering (na 2010) hun uitkering volgens die regels zouden blijven houden. Is jouw informatie nieuwer? Ik moet binnen een paar maanden toch weer op gesprek (moest na een jaar terug), hoop met heel m'n hart dat voor mij nog dezelfde regels gelden jeetje.
antje_vip schreef:Geryon schreef:Antje vip meen je datEen tijdje geleden was het nog zo dat mensen in de nieuwe uitkering (na 2010) hun uitkering volgens die regels zouden blijven houden. Is jouw informatie nieuwer? Ik moet binnen een paar maanden toch weer op gesprek (moest na een jaar terug), hoop met heel m'n hart dat voor mij nog dezelfde regels gelden jeetje.
Ik weet het niet precies, volgens mij viel mijn beoordeling ook al onder de nieuwe wajong vanaf 2010. Is er recent al weer wat verandert dan?
antje_vip schreef:Geryon schreef:Antje vip meen je datEen tijdje geleden was het nog zo dat mensen in de nieuwe uitkering (na 2010) hun uitkering volgens die regels zouden blijven houden. Is jouw informatie nieuwer? Ik moet binnen een paar maanden toch weer op gesprek (moest na een jaar terug), hoop met heel m'n hart dat voor mij nog dezelfde regels gelden jeetje.
Ik weet het niet precies, volgens mij viel mijn beoordeling ook al onder de nieuwe wajong vanaf 2010. Is er recent al weer wat verandert dan?
Onali schreef:Sababber schreef:Omdat ik met mensen om ga die geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt zijn en die gewoon 4 á 5 dagen in de week werken om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. En dat iemand die in mijn ogen best kan werken (onder de juiste omstandigheden) met het geld wat wij bij de belasting moet inleveren uit eten gaat en gaat winkelen.
I
Ik haak hier toch even op in.
Ik heb gewerkt bij verstandelijk gehandicapten en heb ook een aantal keer meegedraaid op hun werkplaats (wat overigens erg leuk is)
Mensen met een verstandelijke beperking hebben behalve hun verstandelijke vermogens vaak ook een hele scala aan lichamelijke 'ongemakken'
Zelfs enkele bokkers hebben deze ook genoemd:
Migraine
missende of verminkte arm/ hand/ been/ voet
hart en vaatziekten
ouderdom
vermoeidheid
psychische stoornissen
agressiviteit
korte concentratiespan
En toch, werken deze mensen ook.
Oke ze werken niet gigantisch hard, maar de groepen waar ik bij stond varieerde enorm in hun kennen en kunnen.
Waarom als zij het kunnen, kunnen mensen die wel de verstandelijke vermogens hebben het niet?
Even de werkcrisis er buiten gelaten.
Ik zeg het misschien heel kort door de bocht, maar op zulke werkplaatsen zijn veel mogelijkheden juist omdat deze mensen niet enkel verstandelijk beperkt zijn maar ook psychisch en lichamelijk.
unihorses schreef:KoudbloedKim schreef:Dit inderdaad, ik zou dolgraag willen ruilen met iemand die gezond was en een baan had.
Om antwoord te geven op je vraag hoe ik niet kan werken en wel zorg kan dragen voor een paard; mijn paard staat in vol pension en ik heb bijrijders voor haar.
Er zijn periodes geweest dat ik 2 weken of zelfs langer niet heen kon, vanwege een ziekenhuisopname, dan had ik altijd iemand die voor mijn paard kon zorgen.
maar zelfs al ben je zo ziek dan nog kun je toch voor een callcenter oid gaan werken tenzij je geen stem meer hebt natuurlijk maar dan kan je misschien in een chat ding gaan werken? gewoon van achter de computer net als op bokt ( klantenservice oid niet de andere chat he) ik geloof er neit zo in die uitkeringen en niet kunnen werken om eerlijk te zijn. mocht je dan ook een uitkering hebben dien je echt het minimale te krijgen zodat het neit gunstig is om maar lekker een uitkering te trekken. met mijn meerdere avonden per week verdien ik namelijk minder dan met een uitkering waar ik alleen maar slim voor hoef te liegen...
Vanillia schreef:Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.
Shadow0 schreef:wat ik word op grond van het feit dat ik een gehoorprobleem heb en dus gehoorappaten draag al niet eens aangenomen.vuurneon schreef:Als je een paar banen wel normaal kunt doen, ben je in staat om deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces.
Hoewel dat natuurlijk ook wel weer genuanceerder ligt, want misschien kun je het wel, maar willen werkgevers het toch niet, omdat hettoch een heel klein beetje inspanning vereist, en iets uit de comfortzone ligt. Op dit moment willen werkgevers immers de alleroptimaalste werknemers: zo goedkoop en efficient mogelijk. Als de herkeuring van de wajong alleen een excercitie is om die mensen vervolgens wegens gebrek aan werkplekken (en dat is vrij waarschijnlijk, met 7 procent werkloosheid) in de bijstand te laten belanden is het vooral pesterij.
En natuurlijk kent iedereen wel een voorbeeld van een wajonger die het helemaal gemaakt heeft. Net als iedereen een voorbeeld kent van een frauderende uitkeringsgerechtigde. Dat maakt het nog niet representatief voor de hele groep.
Illustratief voorbeeldje: het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt niet veel mensen met een beperking ook werkelijk een werkplek. Terwijl er volgens de beeldvorming toch hordes capabele, gemotiveerde mensen zijn die heel veel kunnen. Waarom worden ze daar niet aangenomen dan?
Palmera schreef:AmoorM schreef:Hoe zit dat met geloof? Er zijn zat mensen die vanuit hun geloof niet willen en mogen werken. Hebben zij recht op een uitkering?
Dan lijkt het mij dat die mensen maar bij hun kerk aankloppen voor een bijdrage.
Er zit wel een verschil tussen niet kunnen en niet willen.
unihorses schreef:KoudbloedKim schreef:Dit inderdaad, ik zou dolgraag willen ruilen met iemand die gezond was en een baan had.
Om antwoord te geven op je vraag hoe ik niet kan werken en wel zorg kan dragen voor een paard; mijn paard staat in vol pension en ik heb bijrijders voor haar.
Er zijn periodes geweest dat ik 2 weken of zelfs langer niet heen kon, vanwege een ziekenhuisopname, dan had ik altijd iemand die voor mijn paard kon zorgen.
maar zelfs al ben je zo ziek dan nog kun je toch voor een callcenter oid gaan werken tenzij je geen stem meer hebt natuurlijk maar dan kan je misschien in een chat ding gaan werken? gewoon van achter de computer net als op bokt ( klantenservice oid niet de andere chat he) ik geloof er neit zo in die uitkeringen en niet kunnen werken om eerlijk te zijn. mocht je dan ook een uitkering hebben dien je echt het minimale te krijgen zodat het neit gunstig is om maar lekker een uitkering te trekken. met mijn meerdere avonden per week verdien ik namelijk minder dan met een uitkering waar ik alleen maar slim voor hoef te liegen...
Ayasha schreef:San4die; ik heb drie dagen gewerkt met wat later een hersenbloeding bleek te zijn. Echt, met mentaliteit alleen red je het soms niet. En dan zou je niks meer mogen hebben?!
8nnemiek schreef:Een te hoog inkomen, daar heeft vriendlief ook 'last' van, maar dan houd je toch zeker nog genoeg over per maand lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat iemand pakweg duizend euro kwijt is aan vaste lasten, tenzij je echt een flink huurhuis hebt of maandelijks veel hypotheek wil afbetalen.
Ik ken trouwens ook genoeg mensen met uitkering die wel elke avond kunnen gaan uiteten en geld hebben voor een dikke auto.. Maar dan klopt er gewoon iets niet. Met bijstand heb je daar gewoon geen geld voor.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die gewoon nog een spaarcentje hebben waarmee ze hun paard betalen. Als je genoeg bezuinigd op eten, gas/water/elektra en verder niet uitgaat en buiten de deur eet dan is dat wel te doen van die 600 euro.