'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:36

_San87_ schreef:
gohya schreef:
Mijn zus was getrouwd met een dwerg,de kans dat hun kinderen ook een dwerg zou worden was heel groot.Tóch besloten ze kinderen te nemen en ze kregen 2 kinderen,beide helaas met dwerg groei.Maar deze kinderen zijn nu zeer gelukkig volwassen mensen!
Ook mensen met een erfelijke afwijking kunnen een gelukkig leven lijden.

Dwerggroei is geen levensbedreigende afwijking. Bewust kinderen nemen terwijl de kans heel groot is dat jouw levensbedreigende afwijking doorgegeven wordt, is gewoon egoïstisch en heel erg dom.

Of een afwijking waarmee iemand een leven lang pijn zou moeten lijden. Over afwijkingen zoals dwerggroei heb ik het niet, al had ik dat misschien iets duidelijker neer moeten zetten. En dan nog, als iemand op bokt een paard zou willen fokken met dwerggroei gaat ook heel bokt die persoon vertellen hoe zielig dat is. Is dat niet raar? Misschien is dat paard met dwerggroei ook wel heel erg gelukkig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:56

amkeVH schreef:
wat een moeilijke stelling zeg.. aan de ene kant denk ik, je neemt toch niemand het wonder van kinderen krijgen af. maar aan de andere kant denk ik inderdaad ook aan die kinderen, die dan waarschijnlijk geen goede jeugd of toekomst krijgen. zoals meerderen hier al zeiden worden er veel meer eisen gesteld aan een dier uit het asiel halen of een kind adopteren. dus misschien is dat inderdaad ook wel een goed idee. om een soort van eisenlijst of test te hebben voordat je kinderen mag krijgen. en dat dit niet bij iedereen mogenlijk is snap ik. maar dan misschien onder een bepaald iq of misschien als iemand tipt. bijvoorbeeld als je als verzorger, familie, of vrienden merkt dat een zwakbegaafte persoon kinderen wilt krijgen, dat je ze dan even tipt bij die eisenstellers ofzo. ik noem maar wat he!

edit: maar verbieden zou ik denk ik nooit doen, sterk afraden wel

Zo'n "eisenlijst" zou best een goed idee zijn al denk ik dat het niet te controleren is, maar zo'n lijst zou dan voor iedereen moeten gelden, ongeacht IQ.

leeneliefje

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:01

natuurlijk zijn er regels, richtlijnen en eisen te verzinnen alleen lijkt mij het zo moeilijk om te bepalen wat de consequenties zijn wanneer je deze overtreed? Dat is in mijn ogen het belangrijkste van een regel of wet, wat gebeurt er wanneer je je er niet aan houdt.

Wie kan er bepalen wat een eerlijke 'straf' is gezien elke situatie anders is. Ik denk dat je hier gewoon niets aan kan doen en alleen hopen dat deze mensen goed worden begeleid wanneer ze wel een kindje besluiten te nemen. Wanneer de situatie onhoudbaar is uit huis plaatsen is een uiteindelijk redmiddel. Als het niet te laat is zoals afgelopen week is voorgevallen natuurlijk :(

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:16

Ik ben het wel met deze stelling eens. Snap dat het keihard is om dat te zeggen. Maar wat zou er gebeuren, mijn broertje zal nooit voor zichzelf kunnen zorgen, hoe moet hij dan voor een baby zorgen? Het zal er op neer komen dat ik voor mijn eigen gezin en dat van hem zal moeten gaan zorgen. Dat moet gewoon niet.
Zo'n eisenpakket klinkt wel goed, maar kan natuurlijk nooit. Dan zal iedereen die kinderen wil naar één of andere instantie moeten om zich te laten keuren? Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich behoorlijk vernederd voelen dan. En waar trek je de grens? Wat ga je doen als iemand die eigenlijk "niet mag" toch zwanger is? Wat doe je met een grensgeval? En hoe veel mensen zijn er wel niet zwanger terwijl ze het zelf niet door hebben?
Ik denk dat dit toch neer zal komen op de omgeving van deze mensen, om hier zo op in te praten of er iets aan te doen, zodat het niet kan. Hoe zwaar en moeilijk dat ook zal zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:22

Magrathea schreef:
Het lijkt me toch vrij gemakkelijk... Als je voor jezelf al niet kan zorgen dan kan je ook niet voor een baby zorgen...

Niks geen "recht op kinderen", dat kind heeft recht op een onbezorgde jeugd, meer dan dat iemand recht heeft op het moedergevoel want dat is zo leuk. Volgens mij is een kind opvoeden behoorlijk zwaar, zwaarder dan "gewoon" voor jezelf zorgen. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat er mensen zijn die vinden dat iedereen zomaar een kind uit moet kunnen poepen.

Hoe kun je recht hebben op een onbezorgde jeugd? Ik ken veel mensen die geen onbezorgde jeugd hebben gehad (inclusief ikzelf) en die toch ouders hebben met een normaal IQ.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:02

ik vraag me af hoe mensen die vinden dat je iemand het recht op een kind mag ontnemen dat voor zich zien.
Hoe wil je iemand onvruchtbaar maken dan? Je kan iemand niet dwingen tot een medische ingreep.
Zelfs dwingen tot het nemen van medicijnen ( de pil) mag niet.
Iemand die daar antwoord op wil geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:23

Gillbo schreef:
ik vraag me af hoe mensen die vinden dat je iemand het recht op een kind mag ontnemen dat voor zich zien.
Hoe wil je iemand onvruchtbaar maken dan? Je kan iemand niet dwingen tot een medische ingreep.

Dat kan ook niet, ik denk dat er daarom een manier moet komen om meer te monitoren met dit soort mensen. Alleen is ook dit weer lastig want vaak laten deze mensen dat ook neit toe. Dus het is gewoon heel moeilijk.

Dat choice gedoe vind ik eng klinken, en de naam vind ik dubbel, want ze zeggen dat je een choice hebt maar wat als je verplicht begeleid moet worden an de arts, heb je dan een keuze?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:30

Gillbo schreef:

het probleem daarna is wel dat de staat/belastingbetaler er voor op kan draaien.Ik vind het ook een moeilijk onderwerp.Wanneer is iemand in staat om een kind goed op te voeden?
Als ik om mij heenkijk lukt het de zogenaamde ''hoogbegaafden'' ook niet echt. :7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:31

Gillbo schreef:

Kap nou eens met dat "recht op een kind". Je hebt geen recht op een kind. Het kind heeft recht op een onbezorgde jeugd.

En nee, niet iedereen heeft een onbezorgde jeugd gehad. Maar dat is geen reden om er niet naar te streven dat iedereen dat wel heeft.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:34

Joolien, wat vind je eng aan Choice? De begeleiding door de arts moet je niet te zwaar zien, vergelijk het met aan de pil gaan. Als je aan de pil gaat zal je huisarts daar - als het een goede is - ook wat vragen rond stellen. Het was meer mijn eigen gedachte dat zo'n afspraak mooi gecombineerd kan worden met wat professionele aandacht voor de vraag of iemand wel echt zelf zwanger wil worden en of bij een eventuele baby mogelijk extra begeleiding aan te raden is.

Eigenlijk vind ik dat je met zo'n Choice-systeem meer keuze hebt dan nu. Want nu raken veel vrouwen ongewenst zwanger zonder dat ze in de gelegenheid zijn om daar iets tegen te doen. Omdat ze uit schaamte te laat naar de huisarts gaan, omdat ze bang zijn (gemaakt) voor abortus, omdat hun geloof dat verbiedt, omdat ze onder druk gezet worden het kind te houden of juist ter adoptie aan te bieden. Dat vind ik allemaal veel enger dan een afspraak moeten maken met de huisarts om je buisjes open te laten zetten. Daarbij, als het al te eng of moeilijk voor iemand is om daarvoor even langs een arts te gaan dan vraag ik me af hoe iemand een zwangerschap en bevalling door komt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:39

Mijn moeder roept al jaren dat zwakbegaafen geen kinderen zouden mogen krijgen. Wij wonen naast twee lichamelijk gehandicapte mensen (eentje is blind en de andere heeft, zo heb ik het tenminste meegekregen, een zuurstoftekort gekregen bij de geboorte en loopt daarom erg slecht). Zij hebben ook een tijdje getwijfeld om kinderen te nemen, maar het uiteindelijk toch niet gedaan. Nu is dit wel iets anders omdat het om twee mensen gaat die allebei een baan hebben en 100% normaal in de maatschappij functioneren, maar zij hebben ook nagedacht over de mogelijkheid tot het krijgen van een kind met een handicap, en dit heeft ook meegespeeld in hun beslissing.

Ik denk dat het erg naar is om het leven van mensen op deze manier te controleren, en dat het eigenlijk niet terecht is om mensen zoiets af te nemen door het toedoen van anderen, maar zwaar verstandelijk gehandicapte ouders wil geen enkel kind. Je wordt minder geaccepteerd op school, mensen maken grappen over je, je kunt niet altijd praten met je ouders en ze kunnen je ook niet altijd op de juiste manier steunen. Deze dingen spelen allemaal als je zelf gezond bent, maar als je zelf ook verstandelijk gehandicapt bent kun jij je ouders niet begrijpen en je ouders jou niet. Op economisch gebied is het misschien wel gunstiger om verstandelijk gehandicapten kinderen te laten krijgen, maar voor het kind denk ik zeker van niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:40

Magrathea schreef:
Gillbo schreef:

Kap nou eens met dat "recht op een kind". Je hebt geen recht op een kind. Het kind heeft recht op een onbezorgde jeugd.

En nee, niet iedereen heeft een onbezorgde jeugd gehad. Maar dat is geen reden om er niet naar te streven dat iedereen dat wel heeft.
het tegenovergestelde van recht is een verbod en zolang er geen verbod is op kinderen is het inderdaad een recht!Je hebt van niemand toestemming nodig.
Of dat het verstandig is is een 2e maar er bestaat nu eenmaal geen school waar je leert op opvoeder te worden.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:45

Dus alles wat niet verboden is is een recht :') Juist ja

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:50

Magrathea schreef:
Dus alles wat niet verboden is is een recht :') Juist ja

Waarom is het geen recht dan?
Het mag toch? Je hebt er geen diploma voor nodig.
Of je er dan aan moet beginnen en of het verstandig is dat zeg ik niet maar het mág wel.
Dus jij kan wel vinden dat niet iedereen kinderen mag maar tot nog toe is nergens beschreven dat het niet mag.

En dan nog vraag ik me af hoe kan je dit verbieden.
Ik blijf erbij dat educatie veel kan toevoegen, zo kan iemand met een beperkt denk vermogen misschien ook kiezen voor sterilisatie of kunnen de ouders hier voor kiezen voor hun kind 18 is.
Het is zo eenvoudig om te roepen: niet iedereen mag kinderen. Maar dat is wel heel makkelijk want alleen door dat te roepen verandert er niks

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:53

Gillbo, het hebben van een kind is een voorrecht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:57

Finliox schreef:

tja,daar zijn de meningen over verdeeld....voor mij zou het een nachtmerrie zijn.Maar dat is weer een andere discussie. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:57

geerke schreef:
Finliox schreef:

tja,daar zijn de meningen over verdeeld....voor mij zou het een nachtmerrie zijn.Maar dat is weer een andere discussie. ;)

:')

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:00

Magrathea, de term 'recht' kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, maar het stichten van een gezin is een recht in de Universele verklaring van de rechten van de mens (nummer 16 om precies te zijn). Artikel 12 in de UVRM maakt ingrijpen in de vruchtbaarheid wel ingewikkelder, maar zoals ik het lees niet onmogelijk. Al helemaal niet als iedereen daarbij hetzelfde wordt behandeld.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:10

Finliox schreef:

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:12

Laten ze mij mijn vruchtbaarheid maar afnemen hoor +:)+ Prima! Ik zal deze last dragen om het goede voorbeeld te geven: mensen die er niet geschikt voor zijn kunnen beter geen kinderen krijgen.

Maura, de UVRM is niet een officieel document, toch? Het is een streven van Amnesty, en ik denk niet dat zij zich met deze kwestie bemoeien. Ik zie het meer als een bescherming tegen uithuwelijking, kindhuwelijken etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:20

De universele verklaring van de rechten van de mens is zeker wel een officieel document :D.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:24

_San87_ schreef:
De universele verklaring van de rechten van de mens is zeker wel een officieel document :D.

Oké, zo bedoel ik het niet... Euhm, hoe leg ik dit uit :') Het is niet de grondwet van de wereld, we weten allemaal dat er veel landen zijn waarin men lak aan de UVRM heeft, maar daar doe je juridisch gezien vrij weinig aan.

Maar het lijkt erop dat we afdwalen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:27

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Oké, zo bedoel ik het niet... Euhm, hoe leg ik dit uit :') Het is niet de grondwet van de wereld, we weten allemaal dat er veel landen zijn waarin men lak aan de UVRM heeft, maar daar doe je juridisch gezien vrij weinig aan.

Maar het lijkt erop dat we afdwalen :o

Ah zo! Nee, daar heb je gelijk in. Enkel in landen waar de verklaring is erkend (dus ook NL), heeft het ongeveer dezelfde status als een verdrag en dus ook zeker grote juridische betekenis.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:48

Wat ik me afvraag is of het niet heel erg moeilijk is voor mensen met down om een kind te krijgen? Omdat ze biologisch steriel zijn? Down’s syndrome mensen/mongooltjes bijvoorbeeld hebben immers één of meerdere chromosomen te veel, dus het kan zijn dat hun DNA sowieso niet goed kan paren bij bevruchting.

Dus hoe vaak komt dat voor?
Bij mensen met een beperking is dat weer niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:49

Down syndroom en zwakbegaafd is niet hetzelfde.

En het is mongoloïde :).