Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:47

Hm ja, maar zonder het leenstelsel ging dat ook gewoon van je stufi af en was je een jaar stufi kwijt dus wat dat betreft verandert er vrij weinig.

Ik snap wel waarom dat de regel is hoor, er is niet voor niets een loting. Als je je dan voor meerdere lotingstudies zou kunnen inschrijven heft het alsnog vrij weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:19

Ergens, heel ergens snap ik het ook wel, al ben ik het er niet mee eens.
Een aantal jaar terug zat ik op een opleiding, MBO en zaten er gewoon leerlingen bij mij in de klas die deze opleiding deden op studiefinanciering te ontvangen. Ze hadden niks met de opleiding en waren amper aanwezig maar deden de opleiding omdat ze dus anders geen geld hadden. Dat zijn dus de rotte appels die het voor de goede mensen verpesten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:27

@LisaFaded: Vergelijken met vroeger is iets anders dan terugkijken op vroeger en daardoor beseffen hoe goed we het tegenwoordig hebben, wat de mogelijkheden zijn en misschien eens wat minder klagen.

"Ik heb altijd geleerd om niet achterom te kijken maar naar de toekomst."

Nooit geschiedenis gehad? Dit vak is in het leven geroepen om te leren van de fouten (en niet-fouten) die vroeger zijn gemaakt om daarmee de toekomst te verbeteren. Kun je wel zuchten als er mensen zijn die wél de waarde van alles wat we nu hebben (en onze ouders niet hebben gehad) inzien, óf je probeert het ook eens :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:27

Teddy321 schreef:
Liesje1611 schreef:
Ik leen nu al 200 euro per maand omdat mijn ouders mijn opleiding (examenjaar MBO) niet meer kunnen betalen. Die 200 euro gaat dus direct naar mijn school. Hierna wil ik een HBO gaan doen, dus mag tegen die tijd wel maximaal á 500/600 euro gaan lenen wil ik dat kunnen bekostigen.. Tel maar op wat voor een schuld ik dan heb.
Als ik het goed begrijp verdwijnt de uitwonende beurs ook?
Ik maak me zorgen.. :(

Ik begrijp je zorgen< maar eigenlijk zeg je nu: ik wil doorleren maar kan er niet zelf voor betalen dus moet de maatschappij dat maar doen.
Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.

Ja, maar we leven niet meer in het vroeger. Ik leef nu, ik ben 19 jaar, dus ik weet niet beter dan dit.
Overigens is het niet zo dat mijn ouders en ik mijn studie niet wíllen betalen maar dat het op dit moment simpelweg niet mogelijk is, hoeveel we ook besparen.
Studeren wordt voor heel veel jongeren op deze manier gewoon een kansloze missie, waardoor alleen de rijkeluiskindjes kans krijgen op een goede opleiding, baan en toekomst. Begrijp me niet verkeerd ik heb een dak boven mijn hoofd, eten in mn maag dus ik mag mezelf gelukkig prijzen maar dat ik straks 30 jaar een schuld mag afbetalen alleen omdat ik verder wil studeren en meer uit mezelf wil halen (en dus meer voor de economie kan betekenen!) daar baal ik behoorlijk van, en dat lijkt me niet zo vreemd. Want reken maar dat banken moeilijk gaan doen op het moment dat ik een hypotheek wil afsluiten.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:38

Oké. Stel dat je €30.000 moet lenen (en dat lijkt me al erg sterk, maar goed). Dan betaal je vervolgens alsnog maar €70 per maand af en ik mag toch hopen dat de meerwaarde van een studie daar tegenop weegt. Dat valt toch best mee?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:48

Liesje, het is onzin dat alleen rijkeluiskindjes die kans krijgen. Het is maar net welke kansen je voor jezelf creëert.
Een uitwonende beurs is 250 euro (iets meer geloof ik inmiddels). Als je dat 4 jaar leent heb je een schuld van 12000 euro. Tsja dat is een klap met geld, maar je mag erg lang doen over het terugbetalen, 35 jaar zelfs lees ik. Dat is nog geen 30 euro in de maand.

Je studie is een investering in je EIGEN toekomst. Van mij had de stufi er niet af gehoeven, ik was blij dat ik het had. Maar het is niet het einde van de wereld en waar een wil is, is een weg. Dus als jij echt WIL studeren, ga er dan voor, werk hard en haal binnen 4 jaar je diploma. Lening is vervelend maar echt wel te overzien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:06

Als je geen schuld wil dan ga je werken en deeltijd studeren. Simpel zat toch. Wat een gemauw.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:35

Ik vind het niet erg om straks bijvoorbeeld 30 euro per maand te betalen als afbetaling (mijn studieschuld komt waarschijnlijk rond de 10.000 euro, heb de afgelopen jaren al geleend), maar het lijkt me wel zuur als je hierdoor problemen krijgt met een hypotheek.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:45

Denk niet dat je daar zomaar grote problemen mee krijgt. Misschien als je maar net genoeg verdiend om die hypotheek te betalen dat het dan wel lastiger wordt. As het goed is krijg je door je opleiding wel naar behoren betaald.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:41

Teddy321 schreef:
Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.

Dat verhaal klopt niet. 30 jaar geleden bestond er wel degelijk studiefinanciering die werd betaald vanuit de staat. Daarvoor hoefde je echt niet naar de bank. Ik kan het weten, want ik ben al zo oud ;) .

Ik ben bang dat de berekeningen die aankomende studenten nu voorgespiegeld krijgen niet helemaal realistisch zijn. De bedragen die genoemd worden als maandelijkse aflossingen die je in de toekomst zal moeten doen om je lening af te betalen zijn gebaseerd op de huidige situatie.
Op dit moment staat de rente extreem laag. Die heeft niet altijd zo laag gestaan en het is ook niet waarschijnlijk dat die de komende 30, 40 jaar zo laag zal blijven. Toen ik in de jaren 90 mijn studieschuld ging afbetalen, betaalde ik maar liefst 8% rente. Ondanks dat ik maandelijks best een aardig bedrag aftikte aan de staat, zag ik jarenlang mijn schuld nauwelijks afnemen.
Niemand kan garanderen dat de rente in de komende decennia niet weer een keer zo hoog, of zelfs nog hoger, zal komen te staan. En dan ziet de situatie er ineens heel anders uit dan dat nu wordt geschetst. Als je dan nog een schuld van 10.000 euro moet afbetalen heb je met een maandelijkse aflossing van 30 euro nog niet eens de helft van je rente afbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:46

Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Goede keuze! Misschien dat eenieder nu wel gaat nadenken alvorens 3,4 verschillende studies te beginnen en niks af te maken. Studeren wordt in NL veel te veel als vanzelfsprekend beschouwd. Daar komt nu een einde aan. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:50

LisaFaded schreef:
Ik heb gisteren het programma van eva jinek gezien. Daar was de minister Jet. Ze vind her zeer kwalijk als er studenten niet verder gaan studeren vanwege het geld. Één meisje die er zat wou ook hbo studeren maar wil niet zo jong met een schuld zittten. De ander wou master gaan doen en had er niet op gerekend dat ie zelf moet gaan betalen en de andere was van een instantie. Ze waren er allemaal niet mee eens. Het was op Nederland 1 miss is er een herhaling

Minister Bussemaker ja (of mag jij Jet zeggen?) hahaha.
Anyway. Eigenlijk is het best prettig dat er minder mensen gaan studeren. Het aantal studenten aan de top (universitair) is gewoon te groot. Hierdoor zijn er minder kansen op de arbeidsmarkt en blijven diegenen die echt willen studeren en daarvoor een lening willen aangaan over. Natuurlijke selectie :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:52

Joman schreef:
Minister Bussemaker ja (of mag jij Jet zeggen?) hahaha.
Anyway. Eigenlijk is het best prettig dat er minder mensen gaan studeren. Het aantal studenten aan de top (universitair) is gewoon te groot. Hierdoor zijn er minder kansen op de arbeidsmarkt en blijven diegenen die echt willen studeren en daarvoor een lening willen aangaan over. Natuurlijke selectie :)

Ik had het niet beter kunnen zeggen! :D

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:55

Of het nu goed is of niet..
Ik ben blij dat ik nog in aanmerking kom om de komende twee jaar gebruik te maken van mijn uitwonende beurs. Ik weet namelijk niet of ik zo makkelijk de keuze had gemaakt om te gaan studeren als ik deze niet zou krijgen.

Ik ben opgevoed met het idee dat schulden nooit goed zijn. Wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Door deze mindset zou ik toch wel een nerveus gevoel krijgen bij die stijgende schuld voor het huren van een kamer (daar gebruik ik het nu voor).

Wat ik dan weer wel krom vind is dat de MBO'ers wel stufi zullen blijven ontvangen. Ik als oud MBO'er en nu HBO'er heb de mening HBO'ers en WO'ers vaak meer gedreven zijn in het doen van hun opleiding dan de MBO'ers. Ik vind dus dat deze dan ook zouden gekort moeten worden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:03

iloonaa__ schreef:
Ik ben blij dat ik nog in aanmerking kom om de komende twee jaar gebruik te maken van mijn uitwonende beurs. Ik weet namelijk niet of ik zo makkelijk de keuze had gemaakt om te gaan studeren als ik deze niet zou krijgen.

Ik ben opgevoed met het idee dat schulden nooit goed zijn. Wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Door deze mindset zou ik toch wel een nerveus gevoel krijgen bij die stijgende schuld voor het huren van een kamer (daar gebruik ik het nu voor).

Wat ik dan weer wel krom vind is dat de MBO'ers wel stufi zullen blijven ontvangen. Ik als oud MBO'er en nu HBO'er heb de mening HBO'ers en WO'ers vaak meer gedreven zijn in het doen van hun opleiding dan de MBO'ers. Ik vind dus dat deze dan ook zouden gekort moeten worden.

Vooral niet gaan studeren omdat je dan moet lenen en uiteindelijk minder verdienen omdat je niet hebt gestudeerd inderdaad, dát is slim 8)7

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:10

Joman schreef:

Er is inderdaad een overschot aan hoog opgeleiden op de arbeidsmarkt. En dat maakt dat het in het bezit zijn van zo'n papiertje allang geen garantie meer is op een (goed betaalde) baan. Ik zou dan ook zeker een voorstander zijn van natuurlijke selectie op dat gebied, maar ik vind financiële draagkracht en/of de bereidheid een financieel risico te nemen daarvoor niet het juiste criterium. Liever zou ik zien dat het niveau van de opleidingen naar een hoger plan zou worden gebracht.
Omdat opleidingen er belang bij hebben zoveel mogelijk studenten af te laten studeren, zijn de eisen de afgelopen decennia steeds verder omlaag gegaan. Dat mag wat mij betreft wel weer worden terug gedraaid.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:21

Eulogy schreef:
iloonaa__ schreef:

Vooral niet gaan studeren omdat je dan moet lenen en uiteindelijk minder verdienen omdat je niet hebt gestudeerd inderdaad, dát is slim 8)7

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de keuze voor de opleiding die ik nu doe, minder makkelijk gemaakt zou zijn. beter lezen ;)

Ik kan begrijpen dat als je geen uitwonende beurs zou krijgen, dit je keuze voor de opleiding kan beïnvloeden. Wellicht zou een opleiding die dichterbij zou zijn dan aantrekkelijker worden.
Op kamers is nu eenmaal niet goedkoop.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:41

Ik ben ook niet blij met deze regeling.
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader verdient modaal en mijn moeder niet erg veel, maar mijn vader zal waarschijnlijk niet meebetalen aan de studie. Mijn moeder heeft gespaard voor het collegegeld. Helaas moet ik voor de studie uit huis. Ik heb dan wel het geluk dat ik een technische studie (Werktuigbouwkunde of civiele techniek) ga doen. (Waarschijnlijk) heb ik dan snel na mijn studie een goed betaalde baan. Ik vind het alleen geen prettig idee om daarna met een aardige schuld te zitten.

Ik vind het alleen erg raar dat mensen meer MBO'ers in de maatschappij willen. Wetenschap is zo belangrijk. Waarom zou je dat ontmoedigen? Door wetenschap komt er veel vooruitgang en kunnen we misschien nog wat langer van het leven genieten op aarde of ergens anders in het helal (leven van de mensheid niet per individu). Ook zullen er door de wetenschap steeds meer MBO'ers vervangen worden door robots of andere machines.

Wel vind ik dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Kunst, ruïnes, geloof oid zijn allemaal leuk en aardig, maar helpen de maatschappij niet echt verder vind ik. Hiermee wil ik niemand beledigen, maar dit is hoe ik het zie.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:46

Ik vind het eigenlijk ontzettend dubbel.

Natuurlijk is het een investering in mijn eigen toekomst, maar is mijn toekomst niet eveneens een investering in Nederland? Jarenlang worden leerlingen en studenten gepusht om het beste uit zichzelf te halen en een zo hoog mogelijk niveau te doen, maar nu vinden we eigenlijk dat er te veel hoogopgeleiden zijn en gaan we het aantal beperken door op financieel gebied het één en ander te veranderen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het veel studenten ervan zal weerhouden om door te leren en ik vraag me af of dat nou wel de ontwikkeling is die "wij" als Nederland willen zien...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:22

Joman schreef:
Goede keuze! Misschien dat eenieder nu wel gaat nadenken alvorens 3,4 verschillende studies te beginnen en niks af te maken. Studeren wordt in NL veel te veel als vanzelfsprekend beschouwd. Daar komt nu een einde aan. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Dus... jij moedigt studeren of een kenniseconomie helemaal niet aan?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:33

Joman schreef:

Ja want studenten kiezen ervoor om jaren van hun leven te vergooien omdat ze op hun 18e en daarvoor al moeten weten wat ze willen worden. Studenten kiezen ervoor om keer op keer aan een opleiding te beginnen die uiteindelijk toch niet bij ze past. Alstjeblieft zeg. :')

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:36

Grote_Beer schreef:
Teddy321 schreef:

Dat verhaal klopt niet. 30 jaar geleden bestond er wel degelijk studiefinanciering die werd betaald vanuit de staat. Daarvoor hoefde je echt niet naar de bank. Ik kan het weten, want ik ben al zo oud ;) .

Ik ben bang dat de berekeningen die aankomende studenten nu voorgespiegeld krijgen niet helemaal realistisch zijn. De bedragen die genoemd worden als maandelijkse aflossingen die je in de toekomst zal moeten doen om je lening af te betalen zijn gebaseerd op de huidige situatie.
Op dit moment staat de rente extreem laag. Die heeft niet altijd zo laag gestaan en het is ook niet waarschijnlijk dat die de komende 30, 40 jaar zo laag zal blijven. Toen ik in de jaren 90 mijn studieschuld ging afbetalen, betaalde ik maar liefst 8% rente. Ondanks dat ik maandelijks best een aardig bedrag aftikte aan de staat, zag ik jarenlang mijn schuld nauwelijks

afnemen.

Dacht t niet, mijn ouders waren "te rijk" (lees net iets te veel inkomen). Ik kreeg helemaal niets! Lening afgesloten. En dat bleek weer gunstig bij mn hypotheek, kreeg extra belastingvoordeel.
Niemand kan garanderen dat de rente in de komende decennia niet weer een keer zo hoog, of zelfs nog hoger, zal komen te staan. En dan ziet de situatie er ineens heel anders uit dan dat nu wordt geschetst. Als je dan nog een schuld van 10.000 euro moet afbetalen heb je met een maandelijkse aflossing van 30 euro nog niet eens de helft van je rente afbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:43

EskeGirl schreef:
Joman schreef:

Dus... jij moedigt studeren of een kenniseconomie helemaal niet aan?

Waar staat dat precies? Want ik heb dat nergens getypt en tussen de regels door lees ik het ook nergens?
Ik juich een kenniseconomie enorm toe. Dan leert iedereen misschien goed lezen en wat minder insinueren ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:45

iloonaa__ schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de keuze voor de opleiding die ik nu doe, minder makkelijk gemaakt zou zijn. beter lezen ;)

Ik kan begrijpen dat als je geen uitwonende beurs zou krijgen, dit je keuze voor de opleiding kan beïnvloeden. Wellicht zou een opleiding die dichterbij zou zijn dan aantrekkelijker worden.
Op kamers is nu eenmaal niet goedkoop.

Ja, maar wat is daar dan mis mee? Moet de samenleving dan maar betalen zodat jij op kamers kan, als je dat zelf niet kan betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:46

Liesje1611 schreef:
Joman schreef:

Ja want studenten kiezen ervoor om jaren van hun leven te vergooien omdat ze op hun 18e en daarvoor al moeten weten wat ze willen worden. Studenten kiezen ervoor om keer op keer aan een opleiding te beginnen die uiteindelijk toch niet bij ze past. Alstjeblieft zeg. :')

Studenten kiezen daarvoor omdat het kan. Zodra ze zelf moeten gaan betalen kiezen ze wat wijzer van tevoren en niet pas als ze aan het studeren zijn.
Overigens hoop ik dat studenten ook naar het banenperspectief gaan kijken alvorens ze klakkeloos aan een 'leuke' studie beginnen. Dan houden die pretstudies ook eindelijk eens op te bestaan :)