Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Teddy321 schreef:Liesje1611 schreef:Ik leen nu al 200 euro per maand omdat mijn ouders mijn opleiding (examenjaar MBO) niet meer kunnen betalen. Die 200 euro gaat dus direct naar mijn school. Hierna wil ik een HBO gaan doen, dus mag tegen die tijd wel maximaal á 500/600 euro gaan lenen wil ik dat kunnen bekostigen.. Tel maar op wat voor een schuld ik dan heb.
Als ik het goed begrijp verdwijnt de uitwonende beurs ook?
Ik maak me zorgen..
Ik begrijp je zorgen< maar eigenlijk zeg je nu: ik wil doorleren maar kan er niet zelf voor betalen dus moet de maatschappij dat maar doen.
Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.
Teddy321 schreef:Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.
LisaFaded schreef:Ik heb gisteren het programma van eva jinek gezien. Daar was de minister Jet. Ze vind her zeer kwalijk als er studenten niet verder gaan studeren vanwege het geld. Één meisje die er zat wou ook hbo studeren maar wil niet zo jong met een schuld zittten. De ander wou master gaan doen en had er niet op gerekend dat ie zelf moet gaan betalen en de andere was van een instantie. Ze waren er allemaal niet mee eens. Het was op Nederland 1 miss is er een herhaling
Joman schreef:Minister Bussemaker ja (of mag jij Jet zeggen?) hahaha.
Anyway. Eigenlijk is het best prettig dat er minder mensen gaan studeren. Het aantal studenten aan de top (universitair) is gewoon te groot. Hierdoor zijn er minder kansen op de arbeidsmarkt en blijven diegenen die echt willen studeren en daarvoor een lening willen aangaan over. Natuurlijke selectie
iloonaa__ schreef:Of het nu goed is of niet..
Ik ben blij dat ik nog in aanmerking kom om de komende twee jaar gebruik te maken van mijn uitwonende beurs. Ik weet namelijk niet of ik zo makkelijk de keuze had gemaakt om te gaan studeren als ik deze niet zou krijgen.
Ik ben opgevoed met het idee dat schulden nooit goed zijn. Wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Door deze mindset zou ik toch wel een nerveus gevoel krijgen bij die stijgende schuld voor het huren van een kamer (daar gebruik ik het nu voor).
Wat ik dan weer wel krom vind is dat de MBO'ers wel stufi zullen blijven ontvangen. Ik als oud MBO'er en nu HBO'er heb de mening HBO'ers en WO'ers vaak meer gedreven zijn in het doen van hun opleiding dan de MBO'ers. Ik vind dus dat deze dan ook zouden gekort moeten worden.
Joman schreef:Anyway. Eigenlijk is het best prettig dat er minder mensen gaan studeren. Het aantal studenten aan de top (universitair) is gewoon te groot. Hierdoor zijn er minder kansen op de arbeidsmarkt en blijven diegenen die echt willen studeren en daarvoor een lening willen aangaan over. Natuurlijke selectie
Eulogy schreef:iloonaa__ schreef:Of het nu goed is of niet..
Ik ben blij dat ik nog in aanmerking kom om de komende twee jaar gebruik te maken van mijn uitwonende beurs. Ik weet namelijk niet of ik zo makkelijk de keuze had gemaakt om te gaan studeren als ik deze niet zou krijgen.
Ik ben opgevoed met het idee dat schulden nooit goed zijn. Wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Door deze mindset zou ik toch wel een nerveus gevoel krijgen bij die stijgende schuld voor het huren van een kamer (daar gebruik ik het nu voor).
Wat ik dan weer wel krom vind is dat de MBO'ers wel stufi zullen blijven ontvangen. Ik als oud MBO'er en nu HBO'er heb de mening HBO'ers en WO'ers vaak meer gedreven zijn in het doen van hun opleiding dan de MBO'ers. Ik vind dus dat deze dan ook zouden gekort moeten worden.
Vooral niet gaan studeren omdat je dan moet lenen en uiteindelijk minder verdienen omdat je niet hebt gestudeerd inderdaad, dát is slim
Joman schreef:Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Goede keuze! Misschien dat eenieder nu wel gaat nadenken alvorens 3,4 verschillende studies te beginnen en niks af te maken. Studeren wordt in NL veel te veel als vanzelfsprekend beschouwd. Daar komt nu een einde aan. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Joman schreef:Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Goede keuze! Misschien dat eenieder nu wel gaat nadenken alvorens 3,4 verschillende studies te beginnen en niks af te maken. Studeren wordt in NL veel te veel als vanzelfsprekend beschouwd. Daar komt nu een einde aan. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Grote_Beer schreef:Teddy321 schreef:Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.
Dat verhaal klopt niet. 30 jaar geleden bestond er wel degelijk studiefinanciering die werd betaald vanuit de staat. Daarvoor hoefde je echt niet naar de bank. Ik kan het weten, want ik ben al zo oud.
Ik ben bang dat de berekeningen die aankomende studenten nu voorgespiegeld krijgen niet helemaal realistisch zijn. De bedragen die genoemd worden als maandelijkse aflossingen die je in de toekomst zal moeten doen om je lening af te betalen zijn gebaseerd op de huidige situatie.
Op dit moment staat de rente extreem laag. Die heeft niet altijd zo laag gestaan en het is ook niet waarschijnlijk dat die de komende 30, 40 jaar zo laag zal blijven. Toen ik in de jaren 90 mijn studieschuld ging afbetalen, betaalde ik maar liefst 8% rente. Ondanks dat ik maandelijks best een aardig bedrag aftikte aan de staat, zag ik jarenlang mijn schuld nauwelijks
afnemen.
Dacht t niet, mijn ouders waren "te rijk" (lees net iets te veel inkomen). Ik kreeg helemaal niets! Lening afgesloten. En dat bleek weer gunstig bij mn hypotheek, kreeg extra belastingvoordeel.
Niemand kan garanderen dat de rente in de komende decennia niet weer een keer zo hoog, of zelfs nog hoger, zal komen te staan. En dan ziet de situatie er ineens heel anders uit dan dat nu wordt geschetst. Als je dan nog een schuld van 10.000 euro moet afbetalen heb je met een maandelijkse aflossing van 30 euro nog niet eens de helft van je rente afbetaald.
EskeGirl schreef:Joman schreef:Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Dus... jij moedigt studeren of een kenniseconomie helemaal niet aan?
iloonaa__ schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de keuze voor de opleiding die ik nu doe, minder makkelijk gemaakt zou zijn. beter lezen
Ik kan begrijpen dat als je geen uitwonende beurs zou krijgen, dit je keuze voor de opleiding kan beïnvloeden. Wellicht zou een opleiding die dichterbij zou zijn dan aantrekkelijker worden.
Op kamers is nu eenmaal niet goedkoop.
Liesje1611 schreef:Joman schreef:Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Ja want studenten kiezen ervoor om jaren van hun leven te vergooien omdat ze op hun 18e en daarvoor al moeten weten wat ze willen worden. Studenten kiezen ervoor om keer op keer aan een opleiding te beginnen die uiteindelijk toch niet bij ze past. Alstjeblieft zeg.