Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:52

xLisaMaxime schreef:
Ik heb een andere vraag, voor zowel gelovigen als ongelovigen. Wat vinden jullie van de kerk?

De kerk is een heel ruim begrip. Je hebt verschillende soorten kerken, met dus verschillende opvattingen. Elke kerk heeft dus ook zijn eigen 'regels' voor op het gebied van homoseksuelen, trouwen voor het huwelijk etcetera. De kerk in het algemeen vind ik dus moeilijk om daar iets over te zeggen, aangezien alle kerken echt mega veel van elkaar verschillen.
Ik vind mijn eigen kerk eigenlijk iets aan de strenge kant, maar het is wel een heel fijne gemeenschap. De kerk is namelijk ook niet alleen een zondag 'iets', wat veel mensen denken. Wij hebben ook activiteiten doordeweeks, en daarom heb ik ook heel veel contacten.

@NatasjavE ik vind eigenlijk wel dat je niet echt een heel goed beeld hebt van de kerk in het algemeen, echt niet elke kerk is tegen homoseksuelen, tegen trouwen voor huwelijk, onderdrukking van vrouwen. Misschien wel enkele, maar om daar nu in het algemeen iets van te zeggen vind ik wel een beetje stereotype.. :=

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:57

QuanneH schreef:
xLisaMaxime schreef:
Ik heb een andere vraag, voor zowel gelovigen als ongelovigen. Wat vinden jullie van de kerk?

De kerk is een heel ruim begrip. Je hebt verschillende soorten kerken, met dus verschillende opvattingen. Elke kerk heeft dus ook zijn eigen 'regels' voor op het gebied van homoseksuelen, trouwen voor het huwelijk etcetera. De kerk in het algemeen vind ik dus moeilijk om daar iets over te zeggen, aangezien alle kerken echt mega veel van elkaar verschillen.
Ik vind mijn eigen kerk eigenlijk iets aan de strenge kant, maar het is wel een heel fijne gemeenschap. De kerk is namelijk ook niet alleen een zondag 'iets', wat veel mensen denken. Wij hebben ook activiteiten doordeweeks, en daarom heb ik ook heel veel contacten.

@NatasjavE ik vind eigenlijk wel dat je niet echt een heel goed beeld hebt van de kerk in het algemeen, echt niet elke kerk is tegen homoseksuelen, tegen trouwen voor huwelijk, onderdrukking van vrouwen. Misschien wel enkele, maar om daar nu in het algemeen iets van te zeggen vind ik wel een beetje stereotype.. :=

dikgedrukt: Dit dus, het verschilt allemaal enorm veel van elkaar. Je kan hier geen antwoord op geven tenzij je je echt in vele takken van sport hebt georiënteerd. Net als zeggen wat vinden jullie van scholen? Elke school is anders, ondanks dat ze vaak wel in dezelfde groep vallen en in 1 zucht genoemd worden.

Onderstreep: Bij ons zijn ze ook niet tegen trouwen voor het huwelijk :+ :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:10

QuanneH schreef:

Ik mag het toch hopen van niet....... (dik gedrukte, onderstreepte deel) _/-\o_

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:18

Tendance schreef:
Ik mag het toch hopen van niet....... (dik gedrukte, onderstreepte deel) _/-\o_

Oh haha, ik bedoelde uiteraard dat ze er geen problemen mee hebben als mensen willen trouwen voor het huwelijk :')

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:37

Lol maakte je nu weer een fout of was het dit keer expres QuanneH? :') _O-

Quanneh

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:38

Sorry mensen ik ben niet helemaal wakker denk ik _/-\o_

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:58

xLisaMaxime schreef:
Met de kerk bedoel ik echt de kerk in het algemeen, niet een specifieke.
En dan precies over van NatasjevE zegt! Zelf ben ik het dan ook met haar eens. Op de kunst na dan, niet zo mijn smaak :+

De kerk in het algemeen bestaat niet. Er zijn zoveel verschillende kerken dat je daar niet 1 ding van kunt vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:03

xLisaMaxime schreef:
Met de kerk bedoel ik echt de kerk in het algemeen, niet een specifieke.
Dat kan niet, wat je nu doet is zeggen ik vind fruit vies, want ik lust geen appels.

Er is géén kerk in het algemeen. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-01-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:07

xLisaMaxime schreef:
Even een vraag aan de mensen die in 'iets' geloven, waar geloven jullie in? Je kan toch niet geloven in iets waarvan je niet weet wat het is? Correct me if I'm wrong.

En nog een vraag aan de gelovigen, ik heb nooit een bijbel gelezen oid, dus geen idee of dit erin staat of dat er een 'logische' verklaring voor is, maar stel, god bestaat. Waar haalt deze dan zijn energie vandaan? Je kan niks uitvoeren, doen, leven zonder energie, en ik heb nooit iets gehoord over god die iets eet of aan het stopcontact hangt ofzo :+ offtopic, maar dat is ook het enige waarom ik aan het bestaan van geesten twijfel.

Ik hoop op verduidelijkende antwoorden :j

Goed, ik ben even aan het terugzoeken gegaan; ik heb nu wel even tijd om er wat uitgebreider op in te gaan.

Waar geloof ik in? In principe in de God van de Bijbel. Maar niet altijd letterlijk zo; ik ben taalkundige en ik zie dus ook literatuurvormen in de Bijbel; sommige verhalen zijn poezie, sommige zijn verzetsliteratuur, er is het een en ander aan geschiedenisverhalen, sommige dingen zijn letterlijk bedoeld, maar hoe dan ook: de hele Bijbel staat bol van de symboliek. Ik doe mijn best om e.e.a. te plaatsen in de tijd en cultuur waarin het geschreven is en daar de boodschap uit te halen die er dan volgens mij in zit. Daarmee haal ik uit de Bijbel wie God is, wat Zijn wil met de mensen is, hoe ik dien te leven. En dat is wat ik geloof. Daarnaast kijk ik naar wat God nu nog laat zien, wat hoor ik aan getuigenissen, wat maak ik zelf mee.

En waar haalt God zijn energie vandaan? Ik denk dat God zelf de grote energiebron is. Waar komt dat dan vandaan? Dat weet ik niet. Maakt me eigenlijk ook niet uit. Er zijn wel meer dingen die ik niet kan bevatten, zoals de afmetingen van het heelal. ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:55

wat ik als gelovige vind van "De" kerk?

Ik vind de kerk, als zijnde de christenmens samen een zijn een fijn idee.

De kerk als zoals jij waarschijnlijk bedoeld, is geen kerk, maar een stroming van bepaald gelijkgestemden, die een gebouw hebben laten bouwen, dit gebouw de naam kerk gegeven. en daar HUN stroming van geloven uitoefenen. Dit kan ook in een buurtgebouw of sportzaal of wat dan ook zijn!

De Kerk is voor mij alle mensen die in God geloven en Jezus aannemen als de enige weg tot het eeuwige leven (hemel/nieuwe aarde) en of je nu baptist, hervormd, katholiek, gereformeerd of wat dan ook bent als stroming allen ben je samen 1. en dat is dan Kerk met hoofdletter, omdat dat uit God komt.
Dat andere is kerk met kleine letter, omdat door de mens gevormd en gemaakt is, met alle menselijke regeltjes. Net als met voetbal.

In heel Nederland zijn veel voetballers, op laag en hoog niveau. allemaal gelijk in de zelfde sport. Maar zodra je bij een club gaat spelen, voel je je met DIE club verbonden, en zal je je aan de regels van die club houden. De ene voetbalclub, is heel serieus, de ander gaat wat soepeler met bepaalde regels om, en dan heb je ook nog varianten op het voetbal, die doen het net een beetje anders (maar noemen het nog steeds voetbal.)

Neemt niet weg dat IK het fijn vind om mij bij een kerk aan te sluiten, omdat ik het fijn vind om met voor mij gelijkgestemden de bijbel te lezen, en erover te horen, en te leren. Maar dat dus niet alleen op de zondag, maar ook door de weeks zijn er tal van activiteiten. waar je vrijwillig aan deel kunt nemen. (hoeft niet)

Dat is hoe ik over "de" kerk denk.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:11

Heel goed uitgelegd, wendyenbram!
Dat is exact hoe ik het ook zie. Heb daar thuis ook een interessant boek over liggen en hoe jij het hebt uitlegd is daar een goede samenvatting van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:57

QuanneH schreef:

Ik praat inderdaad in de algemene zin over de kerk en niet over een periode van de laatste 10 jaar. Ik ga niet iedere kerk afzonderlijk bespreken. Als de een het water beter doet(in mijn ogen) dan de ander prima.

We hebben in Nederland als vrouw nog steeds een achterstand op mannen(zelfde opleiding/zelfde kwaliteiten/ervaring maar toch een lager salaris.
Dat hebben voor een groot deel ook aan de kerk in Nederland te danken(vrouwen horen voor het gezin te zorgen) en dat noem ik onderdrukking.

Jij hebt het niet mee gemaakt maar mijn Oma moest stoppen met werken omdat ze getrouwd was. Niet van haar man maar van haar werkgever.
Dat noem jij geen onderdrukking? Ik wel. Nog steeds is het in Nederland gebruikelijk dat vrouwen thuis blijven voor de kinderen. Dat is inmiddels ook een beetje cultureel bepaald(in andere christelijke landen werken meer vrouwen) maar de kerk is niet vrij van die zonde.

Ja er zijn christelijke kerken die homoseksualiteit accepteren. De meeste doen dat echter niet.

En waarom geen vrouwelijke voorgangers in de kerk? Ja er zijn een aantal die dat wel hebben. Maar wederom,...het grootste deel is man.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-01-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:59

Het spijt me dat ik niet duidelijker kan zijn in wat ik met 'de kerk' bedoel, ik ben niet zo thuis in kerken, en hoopte het hier wat van verschillende kanten te horen, maar dit blijkt dus zo goed als onmogelijk.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord wendyenbram, ik snap nu beter waarom mensen naar een kerk zouden willen gaan!

Blueeyes,
Ook jij bedankt voor je antwoord! Er staat dus niks over god en energie in de bijbel? Ik snap ook wel dat het iets is/kan zijn wat iemand niet kan bevatten.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:00

Echt niet elke kerk is tegen homo's. Ik als christen ook totaal niet, het zijn allemaal kinderen van God.
Bovendien zijn er genoeg vrouwelijke voorgangers in de kerken. Ook veel vrouwen aanwezig in commissies en in de kerkraad.

Je kunt niet elke christen of kerk over 1 kam scheren. Al die vooroordelen, bah.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:09

NatasjavE schreef:
En waarom geen vrouwelijke voorgangers in de kerk? Ja er zijn een aantal die dat wel hebben. Maar wederom,...het grootste deel is man.

Wij hebben gewoon een vrouwelijke voorganger hoor >;) Er zijn inderdaad veel mannen, maar ja, over het algemeen zijn artsen ook meer mannen, en rechters ook. Sommige beroepen zijn vooral een mannenberoep. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:22

verootjoo schreef:
[ Er zijn inderdaad veel mannen, maar ja, over het algemeen zijn artsen ook meer mannen, en rechters ook. Sommige beroepen zijn vooral een mannenberoep. ;)

Studenten medicijnen zijn tegenwoordig 50% vrouwen.
Artsen zijn steeds vaker gewoon vrouw. Tegenwoordig scheelt dat niet zo veel.

Mijn buurvrouw is rechter en heeft veel vrouwelijke collega's. Hoe de verdeling exact is weet ik niet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:36

Tja vanuit eerder is het een mannending. in de behoudender gemeenschappen zal dat nog zo zijn. Maar het is echt al heel lang dat er vrouwen ook in het ambt zijn. Zoiets heeft gewoon tijd nodig. als je een aantal jaar verder bent wordt het verschil vanzelf minder... (net als je nog heel weinig mannen in de kinderopvang ziet, en kraamzorg. bijv.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:42

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:
[ Er zijn inderdaad veel mannen, maar ja, over het algemeen zijn artsen ook meer mannen, en rechters ook. Sommige beroepen zijn vooral een mannenberoep. ;)

Mijn buurvrouw is rechter en heeft veel vrouwelijke collega's. Hoe de verdeling exact is weet ik niet.

klopt, op mijn werk ook voornamelijk artsen ;) (ouderenzorg) maar je moest eens weten hoeveel mensen aangeven nog nooit een arts te hebben gezien tijdens hun opname :+ Die verwachten namelijk een man.

Vroeger waren 'vooraanstaande' personen nu eenmaal meer man :j Hetzelfde met dominees, maar dat worden ook steeds meer vrouwen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:43

Ik zie de katholieke kerk nog niet snel veranderen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:47

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:48

Ik wel, met deze paus. Ik hoop dat-ie het nog even volhoudt!

xLisaMaxime schreef:
Blueeyes,
Ook jij bedankt voor je antwoord! Er staat dus niks over god en energie in de bijbel? Ik snap ook wel dat het iets is/kan zijn wat iemand niet kan bevatten.
Voor zo ver ik weet staat er niets over in, inderdaad.

xLisaMaxime schreef:
Het spijt me dat ik niet duidelijker kan zijn in wat ik met 'de kerk' bedoel, ik ben niet zo thuis in kerken, en hoopte het hier wat van verschillende kanten te horen, maar dit blijkt dus zo goed als onmogelijk.

Ik denk dat dat inderdaad moeilijk is, omdat iedereen ervaring heeft met een andere groep. Ik kan zoveel bedenken dat ik eigenlijk niet eens kan beginnen met het op te schrijven. Het eerste waar ik aan denk, is een gezellige, warme gemeenschap waar ik lid van ben, met mensen die echt om je geven en voor je klaarstaan. Er is een hoop werk te doen, maar als iedereen wat doet, komt het helemaal in orde. Gelovige mensen zijn lid van verschillende gemeenschappen, ongelovigen zijn dat misschien vroeger geweest of wonen in een stukje Nederland waar een bepaalde kerk nog een vinger in de pap heeft - of juist niet.
Maar in het antwoord van wendyenbram kan ik me eigenlijk ook wel vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:49

NatasjavE schreef:
Ik zie de katholieke kerk nog niet snel veranderen.

daarom hebben we gelukkig tegenwoordig meer keus uit verschillende kerken :) :)* Als je je niet kunt vinden in de stroming van de katholieke kerk, sluit je je aan bij een kerk waar je het wel in kan vinden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:34

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Ik zie vrouwen nog niet zo snel timmerman worden of vrachtwagenchauffeur.. Ze zijn er wel maar het zijn voornl. mannenberoepen. En zo zijn er ook typische vrouwenberoepen. En daar hoor ik weinig gemopper over. Geef de kerken de tijd (of de vrouwen.. het is maar net hoe je het bekijkt :D ), ik denk dat het vanzelf wel rechtgetrokken gaat worden :) De SGP heeft in Vlissingen nu ook een vrouwelijke lijsttrekker. En dat is ook niet zonder slag of stoot gegaan als ik de media mag geloven := , maar ze zit er maar mooi wel :j Kan mij totaal niet vinden in haar standpunten (en ik hoop stiekem vele met mij), maar ze zit er wel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:06

Blue_Eyes schreef:
Het eerste waar ik aan denk, is een gezellige, warme gemeenschap waar ik lid van ben, met mensen die echt om je geven en voor je klaarstaan. Er is een hoop werk te doen, maar als iedereen wat doet, komt het helemaal in orde. Gelovige mensen zijn lid van verschillende gemeenschappen, ongelovigen zijn dat misschien vroeger geweest of wonen in een stukje Nederland waar een bepaalde kerk nog een vinger in de pap heeft - of juist niet.
Maar in het antwoord van wendyenbram kan ik me eigenlijk ook wel vinden.

Hier heb ik een vraag over, gebaseerd op een drietal ervaringen van mensen om mij heen. De vraag luidt kort: zou dit ook zo zijn als je besluit te stoppen bij jouw kerk?

Reden voor deze vraag:

Situatie één: mijn oma wilde altijd wat meer met religie doen, maar haar man was daar op tegen. Toen hij overleed, greep ze direct de gelegenheid aan toen een kennis van haar haar uitnodigde om eens een bakje koffie bij de kerk te doen. Voor ze het wist, werd ze daar gedoopt en was ze "één van hen". Alleen werd de sfeer grimmig als ze een keertje niet kon of wilde komen. Ze waren alleen aardig ten tijde dat ze haar op de koffie hadden en als ze steeds op kwam dagen. Het begon haar steeds meer niet lekker te zitten dat ze bijna geen eigen leven meer had en genegeerd werd als ze een keer afzegde.
Situatie twee: Mijn vroegere buurvrouw was opgegroeid met de religie van jehova's getuige. Op latere leeftijd is zij getrouwd met een man die daar ook aan verbonden was, maar allebei waren ze niet echt "overtuigd". Zo werd het zwaar afgekeurd als ze de verjaardag van hun kinderen wilde vieren en mochten de kinderen op school ook niet deelnemen aan dingen als Sinterklaas en kerst. Uiteindelijk besloten ze met deze religie te stoppen, omdat ze zich ook niet in de gedachtengang konden vinden. Ze werden volledig doodgezwegen, ook door familie. Met pijn en moeite hebben ze contact met één van de ouders kunnen houden, maar die liep daarmee wel risico om ook door de gemeenschap doogezwegen te worden. Het ging allemaal stiekem.
Derde situatie: Ik was op mijn werk in gesprek met een voor mij onbekende man. Het was een gezellig gesprek en hij vroeg opeens of ik geloof. Toen ik hem vroeg of hij wel gelooft, kreeg ik een haperend antwoord. Vervolgens kwam het hoge woord eruit: hij ging alleen maar naar de kerk, omdat hij anders uit de gemeenschap gezet zou worden. Hij zong zijn tijd min of meer uit. Zelfs zijn beste vriend wist dit niet.

Dit gaat om 3 verschillende vormen van geloof: doopsgezinden, jehova's getuigen, hindoeïsme. Dus niet een specifiek geloof.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:48

Toen wij niet meer naar de kerk gingen, kregen wij aardig wat wijzende vingers en vragen.
Groot deel kon het ook niets schelen hoor en deden gewoon normaal tegen ons. Maar juist die ene o zo vrome dame die o zo 'prijs de Here' was en zooo goed om haar naasten dacht... Die was het ergste. Kom haar nog tegen en dan zegt ze 'afvallige' tegen mij :j Nu heb je overal hypocriete mensen en gut, onze lieve here kent natuurlijk ook vreemde kostgangers :D
Het boeide ons weinig :j dus dat scheelde en de vrienden die nog wel bij die kerk zaten, zagen mijn ouders ook gewoon nog. Ze hoefden ons iig niet de rug toe te keren vanuit 'de gemeenschap'. Dominee deed daar ook totaal niet moeilijk over en zei zelf ook; ieder gelooft op zijn/haar eigen manier en dat is ook goed.

Op de middelbare school had ik een vriendin en daar kwamen de mensen aan de deur om te vragen 'waarom ze zondag niet naar de kerk waren geweest'. En niet uit oprechte interesse hoor, of om een hulpvraag maar ze moesten verantwoording afleggen. Deden ze niet hoor, ging ze niet aan :D