J01andA schreef:Gisteren was volop de verschrikkelijke aanslag van radicale moslims in het nieuws. Afschuwelijk gewoon!
Maar gisteravond was ook de première van de film: Live of Pi. Hoewel deze film ongetwijfeld al enige tijd geleden was ingepland, krijg ik maar niet de samenhang uit mijn hoofd. Ik had deze film niet eerder gezien en hou wel van avonturenfilms en de 'trailer' die ik al enkele dagen voorbij zag komen sprak mij wel aan.
De film begint met hoofdrolspeler Pi die verschillende geloven/godsdiensten gaat proberen en in elk geloof wel 'iets' vindt. Zijn vader komt met de mening dat als je overal in gelooft, je eigenlijk nergens in gelooft en je moet kiezen. Dan begint het avontuur en dat is prachtig verfilmd. Het plot is verrassend; Op het einde komen er twee verhalen naar voren. Je mag zelf bepalen welk verhaal je wilt geloven.
En hiermee zijn we weer terug bij het begin van het verhaal. Welk geloof spreekt je het meest aan?
Ik vind het zo pakkend met de gepleegde aanslag.
Al die godsdiensten geloven eigenlijk in hetzelfde, alleen de naam/namen wijken af. Als iedereen toch dezelfde normen en waarden nastreven, hoe kunnen dergelijke aanslagen dan worden gerechtvaardigd? Welke godsdienst is de juiste? Het is diegene waar jij in gelooft! De vrijheid van godsdienst of geen geloof, dat staat toch iedereen vrij!?
Deze samenhang tussen de afschuwelijke aanslag en deze mooie film; het laat me niet los.
Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Ik heb de film gisterenavond niet gezien, maar heb hem in 3D in de bioscoop gezien. Wat een "toeval" dat dan juist zo'n film die avond op tv komt he?
Afschuwelijk wat er is gebeurd, en hoewel je absoluut niet mag generaliseren, is het toch wel heel vaak de moslim terroristen.
Maar dat niet-moslims ook in staat zijn om zulke aanslagen te plegen, dat blijkt uit MH17. Laten we niet vergeten dat dat dus níets met godsdienst te maken heeft gehad en tóch is gebeurd.