Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:13

Supervixen schreef:
@sammie: ja de kinderen moeten iets gezonds meenemen, maar we zitten in een wijk waar ouders denk ik niet altijd een goed beeld hebben van wat gezond is. Elk jaar besteden we er aandacht aan dmv brieven en mondelinge toelichting, maar het blijft lastig voor sommige ouders. Er zijn kinderen die braaf fruit meenemen, bruin brood met mager beleg en water drinken, maar er zijn ook kinderen die koekjes meenemen met veel suiker erin of chocola erop. Met onze populatie zijn we soms echter ook al blij dat ze íets meenemen. Er zijn bij ons ouders die van een minimaal bedrag rond moeten komen en in de schuldsanering zitten.

Ik denk juist dat daarom er mede moet worden geleerd aan kinderen wat gezond is en wat niet, en waarom gezond eten zo belangrijk is, wat de risico's van ongezond leven zijn etc.
De huidige generatie zal het misschien niet meer heel erg veel helpen, maar een volgende generatie moet toch beter aangeleerd krijgen...

Blijft natuurlijk wel sneu dat sommige kinderen geen gezond eten mee kunnen krijgen, of nauwelijks kunnen eten door het verleden en daardoor heden van de ouders. En daar kan je als school natuurlijk weinig aan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:15

Suiker eet ik bijna niet inderdaad, maar zout trouwens ook niet!
Het valt me altijd op hoeveel zout mensen binnen krijgen, met name over het avondeten. Ik gooi nooit zout over de aardappels of groente.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:19

mijn man moest daar ook enorm aan wennen! Ik ben opgegroeid met een familie vol hart -en vaatziekten dus zout was een no-go. Ik weet niet beter (zelfs geen zout over de patat) dan zout arm te eten dus ik voer dat nu in mijn eigen huishouden ook door. Mijn man is echter opgevoed met speklappen, zout en veel saus (maar itt tot mijn gezin, komt hij wel uit een erg actief gezin) dus hij moest wel erg wennen aan mijn magere, zout arme kookstijl :=

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:48

Wat ik trouwens vrijdag hoorde op de radio is dat er per jaar 5000 mensen kanker krijgen vanwege overgewicht. En dat 1/3e van de kankergevallen (in het algemeen) voorkomen had kunnen worden door een gezond gewicht en gezonde levensstijl.

Vind ik toch best wel een pittig aantal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:46

Hoe kun je kanker krijgen door overgewicht?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:04

Overgewicht verstoort de vetstofwisseling en daarmee de huishouding van verschillende hormonen. Hierdoor kunnen de stofwisselingen van andere cellen verstoord worden en ontsporen/kwetsbaar worden. Dit is deels bewezen, deels ook nog niet. Dus of de cijfers kloppen weet ik niet. Deze zijn gepubliceerd door de Wereldgezonheidsorganisatie in samenwerking met Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 13:23

Klopt inderdaad wel. Op mijn zwaarste moment is mijn bloedwaarde ook gemeten op verstoringen die zouden kunnen wijzen op tumoren/cystes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:49

CCCCC schreef:
En dat 1/3e van de kankergevallen (in het algemeen) voorkomen had kunnen worden door een gezond gewicht en gezonde levensstijl.
Dit is trouwens wel een vage uitspraak. Gezonde levensstijl. Kijk als je rookt ben je niet gezond bezig, maar kun je alsnog 90 jaar worden. Maar iemand met (een beetje) overgewicht kán gezonder zijn dan iemand met een 'perfecte' bmi.

Bovendien staat het haaks op de uitspraak als je maar lang genoeg leeft krijgt iedereen kanker.

In 2013 is bij ongeveer 101.500 mensen in Nederland de diagnose kanker gesteld, vrijwel hetzelfde aantal als in 2012 (100.800).

Even snel gerekend is ongeveer 5 procent dus mogelijk overgewicht gerelateerd (95 procent dus niet! - daar gaat het pittige aantal al). Ik wil dat best geloven hoor, maar met dat soort geisoleerde uitspraken moet de media in het algemeen imo gewoon oppassen. Je krijgt er een valse veiligheid van. Als ik maar mager ben dan krijg ik geen kanker.

Het is een optelsom van diverse factoren, waarbij meer dan alleen een levensstijl een belangrijke rol speelt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:04

Om niet te zwijgen over erfelijkheid en gewoon pech.
Heb helaas erg gezonde mensen die vreselijke ziekte ook zien krijgen....