Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

aikon

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:09

Killyenn wat is er ongefundeerd aan? Ik ken dat schapen soort, ik weet hoe slaven behandelt werden (als vee, ook als schapen) en in het verleden (helaas soms nog) worden zwarte mensen uitgemaakt voor domme schapen die niet zelf na kunnen denken en die geleid moeten worden. Want als er 1 schaap over de dam is.....

Dat het een veel gebruikte oude term is is mooi, maar hoeveel mensen buiten de academische wereld kennen deze term nu nog?
Het is een eeuwen oude racistische traditie ja, waar veel donkere mensen ZELF aan mee gewerkt hebben en hun boterham mee verdient hebben.

Het is niet vergelijkbaar met zwarte piet die te boek staat als kindervriend.

Slavernij staat dichter bij schapengedrag dan je wilt zien. En nee, Nederlanders ontkennen niet vol trots onze koloniale verleden en racistische ondertoon in onze samenleving.

Het is Nederland geweest die besloten heeft na 3 eeuwen dat koloniale gebieden hebben niet meer van deze tijd was. Nederland heeft Suriname op 25 nov 1975 aan de hedendaagse Surinaamse bevolking GEGEVEN (NL wilde dat eerder, maar Surinaamse bewoners wilde dat niet, waren daar nog niet klaar voor!!) En hebben hulp gekregen bij het opzetten van hun EIGEN regering en politie macht. EN nog een bak geld (heb ik het over miljarden) erbij om verder op eigen benen te staan. De bewoners daar mochten kiezen of ze de Surinaamse of Nederlandse nationaliteit wilden. Veel bewoners zijn naar Nederland gekomen en hebben de Nederlandse nationaliteit genomen. En hier zitten nu de meeste zeurpieten tussen die gewoon weg niet hun eigen feesten willen kwijt raken maar de onze niet kunnen accepteren.
Ook staat er op de plaats waar de slavenschepen vertrokken een standbeeld ter herinnering aan het verleden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:35

aikon schreef:
Killyenn wat is er ongefundeerd aan? Ik ken dat schapen soort, ik weet hoe slaven behandelt werden (als vee, ook als schapen) en in het verleden (helaas soms nog) worden zwarte mensen uitgemaakt voor domme schapen die niet zelf na kunnen denken en die geleid moeten worden. Want als er 1 schaap over de dam is.....

Dat het een veel gebruikte oude term is is mooi, maar hoeveel mensen buiten de academische wereld kennen deze term nu nog?
Het is een eeuwen oude racistische traditie ja, waar veel donkere mensen ZELF aan mee gewerkt hebben en hun boterham mee verdient hebben.

Slavernij staat dichter bij schapengedrag dan je wilt zien. En nee, Nederlanders ontkennen niet vol trots onze koloniale verleden en racistische ondertoon in onze samenleving.

Het is Nederland geweest die besloten heeft na 3 eeuwen dat koloniale gebieden hebben niet meer van deze tijd was. Nederland heeft Suriname op 25 nov 1975 aan de hedendaagse Surinaamse bevolking GEGEVEN (NL wilde dat eerder, maar Surinaamse bewoners wilde dat niet, waren daar nog niet klaar voor!!) En hebben hulp gekregen bij het opzetten van hun EIGEN regering en politie macht. EN nog een bak geld (heb ik het over miljarden) erbij om verder op eigen benen te staan. De bewoners daar mochten kiezen of ze de Surinaamse of Nederlandse nationaliteit wilden. Veel bewoners zijn naar Nederland gekomen en hebben de Nederlandse nationaliteit genomen. En hier zitten nu de meeste zeurpieten tussen die gewoon weg niet hun eigen feesten willen kwijt raken maar de onze niet kunnen accepteren.
Ook staat er op de plaats waar de slavenschepen vertrokken een standbeeld ter herinnering aan het verleden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:12

aikon schreef:

Heel veel mensen kennen deze term nog, aangezien het in heel veel landen een bekend concept is. In Nederland is het woord nog concept vanwege mij onbekende redenen zelden iemand bekend. En het is zeer zeker wel vergelijkbaar. Zwarte Piet is niet zomaar 'zwart van roet', want dat ziet er heel anders uit dan het karikatuur dat het is.

Ik had het overigens over de Nederlanders, niet over de Nederlandse staat, dus hoewel je laatste alinea klopt is het niet waar ik over sprak. (Daarnaast zijn er ook minder 'positieve' verhalen te vertellen, oa. Indonesie). In verhouding tot andere landen weten Nederlanders erg weinig over het koloniale verleden en dit gebrek aan (imo essentiële) kennis gecombineerd met de algemene instelling van Europa mbt racisme leidt tot een volk dat het erger vind racist genoemd te worden dan daadwerkelijk een racist te zijn.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:21

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:45

Ik geloof niet dat met Mensen in Surinamen de nederlandse nationaliteit hebben aangenomen, deze hadden ze namelijk al.
Ze hadden de Keuze om nederlander te blijven of de surinaamse nationaliteit aan te nemen.
Zelfde geldt voor curaçao, iedereen die hier geboren is en legal op het eiland verblijft zal automatisch een nederlandse paspoort krijgen en dus net zo nederlands zijn ALS de meeste hier op bokt.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:50

Pearlx,

Deze tumblr is gefocust op het eruit pikken van de idioten terwijl er ook heel veel rationele mensen zijn die niet willen dat de kleur van zwarte piet wordt veranderd. Overigens is deze tumblr harstikke tegen de regels want namen moeten altijd onleesbaar worden gemaakt. (En hoe idioot deze mensen ook doen, je mag niet met hun privegegevens spelen.)

Het zou daarom wel zo vriendelijk zijn om de link te verwijderen. Ik heb de tumblr in ieder geval gerapporteerd. :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:09

Tytonidae schreef:
Pearlx,

Deze tumblr is gefocust op het eruit pikken van de idioten terwijl er ook heel veel rationele mensen zijn die niet willen dat de kleur van zwarte piet wordt veranderd. Overigens is deze tumblr harstikke tegen de regels want namen moeten altijd onleesbaar worden gemaakt. (En hoe idioot deze mensen ook doen, je mag niet met hun privegegevens spelen.)

Het zou daarom wel zo vriendelijk zijn om de link te verwijderen. Ik heb de tumblr in ieder geval gerapporteerd. :)

Dan zijn dat wel héééél veel "idioten" er vanuitgaande dat dit alleen de mensen zijn die hun profiel openbaar hebben, anders kan de maker van die pagina ze ook niet vinden. Ik schrik hier heel erg van! Er komt geen einde aan die pagina! Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar wat een haat. Link kan ik overigens niet verwijderen aangezien ik het 20 min geleden gepost heb.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:16

Tuurlijk zijn er veel idioten, dat komt omdat de discussie enorm is. Zowat elke Nederlander is erin betrokken. Maar ook enorm veel rationele personen out there. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:25

Laten we vooral niet vergeten dat het de toon is die de muziek maakt ;)
Als deze persoon van deze pagina voornamelijk de haat van de blanke mens wilt laten zien dan krijg je natuurlijk een heel erg vertekenend beeld :)

Daarnaast is het ook afhankelijk van wie er van deze pagina op de hoogte zijn en wie er de berichten doorstuurt...
Als dat voornamelijk gekleurde mensen zijn dan krijg je wederom een heel erg vertekenend beeld :)

Want de "haat" (om het maar even zo te zeggen) gaat 2 kanten op...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:34

Piet moet gewoon zwart blijven!! Helemaal niks mis mee!!
Als kind ook nooit gedacht aan Sint als slaven drijver eigenlijk!
Piet maakt je blij met cadeautjes en snoepgoed en is zwart van de roet omdat hij door je schoorsteen kruipt.

Onzin om daar uberhaupt over te moeten discusieren in dit land!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:19

Killyenn het is niet vreemd dat het concept "black face" in NL minder bekend is. Het is een term/gebruik die veel gebruikt is Engelstalige koloniën en weinig tot niet in de Nederlandse koloniën.

Maar als zwarte piet vanwege kleur/haar/lippen problemen geven bij bepaalde personen hoe zit het dan met clowns? Hebben het kroeshaar (ander kleurtje zelfde pruik als ZP) wat donkere mensen ook hebben en hebben (net als de black face artiesten) overdreven dikke rode lippen en gedragen zich net zo maf als de zwarte pieten. Word dit de volgende groep die aangeklaagd word wegens racisme van zwarte mensen?

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:31

Ik ben tegen zwarte piet.

De feiten zijn er. Zwarte piet is nou eenmaal een karikatuur van een persoon met donkere huidskleur.

Ik kan me er heel erg boos over maken dat sommige mensen ontkennen dat zwarte piet een donker persoon is. En dat hij zogenaamd zwart is van roet. Het kroeshaar, de gouden creolen en het accent heeft Zwarte Piet dan zeker ook gekregen van het ritje door de schoorsteen ?

Afbeelding Afbeelding
De vergelijking Blackface met Zwarte Piet

Waarom is Blackface wel een karikatuur van een "neger" en Zwarte Piet niet ? Terwijl er overduidelijk overeenkomsten zijn tussen de twee. Kan iemand mij dat uitleggen ?

Ik zou niet willen dat de Sinterklaastraditie geheel verdwijnt uit Nederland. Totaal niet. En voor mij is het ook niet nodig dat in één keer de Zwarte Pieten veranderd moeten worden naar Roze, Paarse, Gele of Blauwe pieten.
Maar kleine veranderingen waardoor andere mensen zich niet meer gediscrimineerd hoeven te voelen dat hoort toch niet uit te maken ? -O-
Er zijn al meerdere dingen veranderd aan Zwarte Piet die in principe de meeste mensen niet zijn opgevallen. Voorbeelden hiervan zijn :
-Zwarte Piet heeft geen Surinaams accent meer.
-Zwarte Piet heeft geen roe meer.
-Zwarte Piet neemt geen kinderen meer mee in de zak maar strooit snoepgoed.

Maak van Zwarte Piet een vriendelijke persoon die inderdaad zwart is van roet. Dus een Piet met roetvegen.

Er werd ook moeilijk gedaan over de Sinterklaasliedjes die vernieuwd werden. Ik vind ze top !
De ouderwetse woorden zijn eruit gehaald en dat is maar goed ook. Want zeg nou eerlijk, welk kind van tegenwoordig weet nog wat kaatsenballen zijn ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:41

...
Dragen alle negers pietenpakken?

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:52

;(

Ben je nou serieus of wat?

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:02

Niet wat er tegenwoordig word gedragen. Maar wel wat donkere kindslaven/pages moesten dragen.

Afbeelding

Dus... Your argument is invalid

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:20

Ik ben het eens met ANightAway, de vergelijking is er gewoon.

Als ze nu eens het kroeshaar, gouden oorbellen en de rode lippen weglaten (bijvoorbeeld roze of paars) en
de pieten echt roetzwart maken op de televisie series inplaats van bruin dan is er al een heel groot verschil.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:29

ANightAway schreef:
Ik ben tegen zwarte piet.

ik snap dat dus niet!

Voel jij je gediscrimineerd?

Waarom voelt het merendeel van de donkere mensen zich ook niet gediscrimineerd - waarom zien die wel het verschil tussen een ouderwets kinderfeest met blije pieten waar kinderen tegenop kijken en discriminatie?

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:43

Als mijn neefje vergeleken word met zwarte piet door kleine kinderen en dat niet 1 keer maar meerdere keren gebeurt. Ja dan ben ik er tegen.

Waarom ga je er ook meteen vanuit dat ik blank ben ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:04

Nou IK snap het niet...
Ik ben hier zo klaar mee... Als je je niet kan vinden in onze tradities, ga dan gewoon... niemand heeft de kleurlingen ooit gedwongen om hier te blijven, ze zijn vrij km te gaan en te staan waar ze zelf willen. Wij komen niet aan hun tradities en zij lopen maar te muggenziften over die van ons... ROT DAN OP!!

En nee... Ik ben geen racist en nee ik discrimineer niet... Ik heb meer dan genoeg kleurlingen in mijn vrienden kring... die het overigens allemaal met mij eens zijn...
De slavernij is voorbij, get over it... Ik weiger om op mijn knieën te moeten zitten om mensen excuses te maken voor iets waar ik nooit wat aan heb kunnen doen...

Dit gezeik is niets anders als een minderwaardigheidsgevoel wat sommige kleurling hebben. Ga daar aan werken ipv onze tradities te willen verzieken...
Want dat is wat er nu gebeurd... wij worden verantwoordelijk gehouden voor de slavernij (wat al ontzettend hypocriet is) en wij moeten daarom maar als veranderen om het anderen naar hun zin te maken... en daarmee wordt het leukste kinderfeest op de wereld verziekt...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:04

ANightAway schreef:
Niet wat er tegenwoordig word gedragen. Maar wel wat donkere kindslaven/pages moesten dragen.

[ Afbeelding ]

Dus... Your argument is invalid

Nee hoor dat is niet...
Nogmaals de vraag... Dragen kleurlingen een pieten pak????

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:09

M_D_H schreef:
Nou IK snap het niet...
Ik ben hier zo klaar mee... Als je je niet kan vinden in onze tradities, ga dan gewoon... niemand heeft de kleurlingen ooit gedwongen om hier te blijven, ze zijn vrij km te gaan en te staan waar ze zelf willen. Wij komen niet aan hun tradities en zij lopen maar te muggenziften over die van ons... ROT DAN OP!!

En nee... Ik ben geen racist en nee ik discrimineer niet... Ik heb meer dan genoeg kleurlingen in mijn vrienden kring... die het overigens allemaal met mij eens zijn...
De slavernij is voorbij, get over it... Ik weiger om op mijn knieën te moeten zitten om mensen excuses te maken voor iets waar ik nooit wat aan heb kunnen doen...

Dit gezeik is niets anders als een minderwaardigheidsgevoel wat sommige kleurling hebben. Ga daar aan werken ipv onze tradities te willen verzieken...
Want dat is wat er nu gebeurd... wij worden verantwoordelijk gehouden voor de slavernij (wat al ontzettend hypocriet is) en wij moeten daarom maar als veranderen om het anderen naar hun zin te maken... en daarmee wordt het leukste kinderfeest op de wereld verziekt...

"Ik ben geen racist en discrimineer niet, maar je rot als kleurling maar op als je over zwarte piet zeikt" ? :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:12

Pearlx schreef:
M_D_H schreef:
Nou IK snap het niet...

"Ik ben geen racist en discrimineer niet, maar je rot als kleurling maar op als je over zwarte piet zeikt" ? :+

Nee... vertrek maar als je je niet kunt vinden in de tradities die een land heeft...
Beter lezen zou je fraai staan ;)
Dit geld ook voor de blanke. Als je je niet meer kunt vinden in de tradities die een land heeft dan vertrek je...
Zelfde doe je bij een baan ook... Als je je niet meer kunt vinden in de regels of de bedrijfsvoering dan vertrek je...
Dus waarom nu niet?
Je bent niet gedwongen te blijven.

En van mij mag iedereen ook gewoon blijven hoor... maar zij hun tradities en wij die van ons...
Het is maar net hoe je het wilt lezen natuurlijk ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:15

Dit is overigens wel weer typisch het misbruiken van de woorden discriminatie en rasicsme...

Jij leest wat je wilt lezen: oh een kleurling moet weg omdat die over zwarte piet oordeelt en een blanke mag blijven (wat ik niet gezegd heb) en meteen komen de woorden rasicsme en discriminatie weer om de hoek kijken...

Die 2 woorden hadden ze nooit moeten verzinnen want daar wordt zo veel misbruik van gemaakt...
Walgelijk gewoon...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:17

Hoezo zouden de tegenstanders moeten vertrekken?! :+ Ze zijn tegen zwarte piet, niet tegen Nederland. Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met de medemens? Geef zwarte piet roetvegen, dan heet 'ie nog steeds zwarte piet. Wat een gezeur zeg...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:21

M_D_H schreef:
Nee... vertrek maar als je je niet kunt vinden in de tradities die een land heeft...
Beter lezen zou je fraai staan ;)
Dit geld ook voor de blanke. Als je je niet meer kunt vinden in de tradities die een land heeft dan vertrek je...
Zelfde doe je bij een baan ook... Als je je niet meer kunt vinden in de regels of de bedrijfsvoering dan vertrek je...
Dus waarom nu niet?
Je bent niet gedwongen te blijven.

En van mij mag iedereen ook gewoon blijven hoor... maar zij hun tradities en wij die van ons...
Het is maar net hoe je het wilt lezen natuurlijk ;)

Ik lees het ook.

Citaat:
Als je je niet kan vinden in onze tradities, ga dan gewoon... niemand heeft de kleurlingen ooit gedwongen om hier te blijven, ze zijn vrij km te gaan en te staan waar ze zelf willen. Wij komen niet aan hun tradities en zij lopen maar te muggenziften over die van ons... ROT DAN OP!!

Er staat toch "de kleurlingen" en "hun tradities" en "die van ons" voor het stukje "ROT DAN OP!!"
Dan hebben we het toch over "de kleurlingen met hun tradities die muggenziften over onze tradities?"

Het zijn trouwens niet alleen gekleurde mensen die over zwarte piet vallen en er zijn intussen ook gekleurde mensen die gewoon Nederlands zijn.

En vertrekken uit een land omdat je het niet eens bent met de tradities, tja was het maar zo makkelijk om even te vertekken :+ Je ziet toch wel in dat dat niet reëel is?