'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:12

suze_ schreef:
Dus als jouw partner jou een tik geeft om je te 'corrigeren' is dat volledig acceptabel? Op school dan de lijfstraffen ook weer invoeren om goed te kunnen 'corrigeren'?
En het is duidelijk dat je er wel wat aan over houdt. Anders zou je het niet zo normaal vinden om kinderen met tikken te moeten corrigeren.

Wauw, en dat was dus bij deze het einde van de discussie... op deze manier valt er namelijk niet te discussiëren.
Jij zegt dus in feite dat er maar 2 opties zijn... of je geeft toe dat een corrigerende tik traumatische effecten kan hebben... of je ontkent het waardoor je het wel degelijk toegeeft?
Wat een achterlijke manier van argumenteren!

Dat is hetzelfde als dat ik zeg dat ieder kind dat zonder corrigerende tikken opgevoed wordt, on opgevoed is...
En dat ontkennen bevestigd alleen maar wat ik zeg :n.

Daarnaast maak jij van een corrigerende tik meteen mishandeling...

Even om op 1 lijn te komen: als mijn paard mij bijt krijgt hij een corrigerende tik...
Als hij schopt, krijgt hij een corrigerende tik.

Als mijn vriend vreemd gaat, krijgt hij een knal en een goed harde ook.
Op het moment dat mijn vriend over de grens gaat krijgt hij dat eerst te horen, als hij door gaat kan hij op den duur een corrigerende tik verwachten...
Echter is mijn vriend volwassen dus zal hij niet over de grens gaan...
(Dit gaat andersom ook zo op)

Als mijn kind keer op keer over de grens gaat en ik dat keer op keer moet aangeven kan die op den duur een corrigerende tik verwachten...

En nee... een corrigerende tik is niet hard, zal geen langdurige gevolgen hebben en het in elkaar slaan van je kind valt dus niet onder de corrigerende tik...
Iets wat jij duidelijk niet wilt begrijpen >;)

In mijn leven heb ik 5 keer een corrigerende tik gehad...
5 keer waarin ik mij heel erg misdragen had, er niet meer met mij te praten viel en andere straffen niet werkte. Mijn vader had alle 5 de keren meer pijn dan dat ik had...
En het heeft alle 5 de keren het beoogde effect gehad... Ik heb mij in geen van de situaties ooit nog zo gedragen.

Neem ik het mijn vader kwalijk??
Nee absoluut niet, ik had ze verdient!
Was ik bang voor mijn vader??
Oh ja absoluut :') ik ben een echt papa's kindje en mijn vader is dan ook een van de 5 grote liefdes die ik heb (samen met mijn vriend, paard en 2 egels)

Je kiest voor een leven en dat leven kader je af met regels. Wanneer de regels overtreden worden ga je een grens over en de mate van de overtreding bepaald de straf.
Zo gaat het in het leven. Alleen maar praten werkt niet bij elke overtreding. De overtredingen die ik begaan heb waren wel degelijk zo erg dat ik daar een tik voor verdiende...

en nogmaals... een tik doet hooguit 5 minuten zeer... Het is voornamelijk de schrikreactie die er voor zorgt dat het kind uit zijn patroon of afgesloten wereld komt. Die er voor zorgt dat het kind de mate van de overtreding begrijpt...
Het is niet het doodslaan van een kind >;)
En ik vind het ook heel ernstig dat sommige mensen hier dat verschil niet inzien... Wat dat betreft moet de wereld dan maar blij zijn dat jullie niet aan corrigerende tikken doen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:40

M_D_H schreef:
Dat is hetzelfde als dat ik zeg dat ieder kind dat zonder corrigerende tikken opgevoed wordt, on opgevoed is...

tegelijkertijd kun je ook niet zeggen dat kinderen die met corrigerende tikken zijn opgevoed beter zijn opgevoed.

Citaat:
Even om op 1 lijn te komen: als mijn paard mij bijt krijgt hij een corrigerende tik...

Op het moment dat mijn vriend over de grens gaat krijgt hij dat eerst te horen, als hij door gaat kan hij op den duur een corrigerende tik verwachten...

Als mijn kind keer op keer over de grens gaat en ik dat keer op keer moet aangeven kan die op den duur een corrigerende tik verwachten...

Alleen begrijp ik vanuit die redenering dus niet waarom dat paard, die vriend of dat kind dan niet op hun beurt weer een corrigerende tik terug uit mogen delen?

Als jij iets doet wat de grenzen van je vriend overschrijft, mag hij jou dan ook een corrigerende tik geven?

En als je straks een oude bejaarde bent en gedraagt je niet volgens de regels van je kind, vind je het dan ook prima dat je kind jou corrigeert met een tik?

Citaat:
5 keer waarin ik mij heel erg misdragen had, er niet meer met mij te praten viel en andere straffen niet werkte. Mijn vader had alle 5 de keren meer pijn dan dat ik had...
En het heeft alle 5 de keren het beoogde effect gehad... Ik heb mij in geen van de situaties ooit nog zo gedragen.

Oh ja absoluut :') ik ben een echt papa's kindje en mijn vader is dan ook een van de 5 grote liefdes die ik heb (samen met mijn vriend, paard en 2 egels)

Je kiest voor een leven en dat leven kader je af met regels. Wanneer de regels overtreden worden ga je een grens over en de mate van de overtreding bepaald de straf.
Zo gaat het in het leven. Alleen maar praten werkt niet bij elke overtreding. De overtredingen die ik begaan heb waren wel degelijk zo erg dat ik daar een tik voor verdiende...

Behalve je opvatting over straffen zou er wellicht niets anders aan jou zijn als je vader een alternatief had geweten voor straffen. Er zijn meer opties dan straffen en praten alleen hé.

De gestrafte heeft pijn en volgens jou de straffer ook, én er zijn wetenschappelijk effectiever bewezen methoden. Waarom zou je dan in vredesnaam nog willen pleiten voor het behoud van lijfstraffen zoals de corrigerende tik?

Als dat echt de beste of enige methode zou zijn zou het toch nooit zijn afgeschaft in bijvoorbeeld het onderwijs?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:44

suze_ schreef:
Eens Suzanne.

Om het eens door te trekken naar de paarden... Is een groot deel van bokt tegen een join up. Dat je dat absoluut niet zomaar moet gebruiken om een paard op zijn plek te zetten omdat je een paard dan breekt omdat je hem uit de kudde zet en dit geestelijk kan breken. Mijns inziens de time out voor hen.

Maar er wordt ook overal op bokt gezegd 'parden ook geen corrigerende tik geven, maar slecht gedrag negeren'.
Negeren vind ik wat anders dan een join up, met een join up stel je het paard eigenlijk voor de keuze dood of jou als baas accepteren.
In de hoek zetten vind ik meer het negeren,en dus niet echt schadelijk

Anoniem

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:36

Maar met een time out negeer je niet. Je zondert het kind af en laat het alleen met emoties wat het zelf niet begrijpt en nog niet mee kan omgaan omdat de hersenen simpelweg nog niet zo ver zijn. Stel je voor dat je zelf overweldigd bent met emoties. Je weet niet wat je met jezelf aan moet. Kortsluiting. Hoe zou je je dan voelen als men je ergens heen brengt waar je het alleen uit moet zoeken of zelf moet proberen tot rust te komen. En hoe zou je je voelen als iemand bij je blijft rustig en kalm en je helpt om met die emoties om te gaan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:49

Ik heb vroeger vaak genoeg een tik gehad hoor. Ik was best een lief kind maar ik was er gewoon één die nergens vanaf kon blijven met haar vingertjes. Had ik dan geen tik gekregen dat had ik nu waarschijnlijk geen handen meer gehad / brandwonden / littekens := nou ik teken voor die tik hoor haha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:57

sallandval schreef:
M_D_H schreef:

tegelijkertijd kun je ook niet zeggen dat kinderen die met corrigerende tikken zijn opgevoed beter zijn opgevoed.

Citaat:

Alleen begrijp ik vanuit die redenering dus niet waarom dat paard, die vriend of dat kind dan niet op hun beurt weer een corrigerende tik terug uit mogen delen?

Als jij iets doet wat de grenzen van je vriend overschrijft, mag hij jou dan ook een corrigerende tik geven?

En als je straks een oude bejaarde bent en gedraagt je niet volgens de regels van je kind, vind je het dan ook prima dat je kind jou corrigeert met een tik?

Citaat:

Behalve je opvatting over straffen zou er wellicht niets anders aan jou zijn als je vader een alternatief had geweten voor straffen. Er zijn meer opties dan straffen en praten alleen hé.

De gestrafte heeft pijn en volgens jou de straffer ook, én er zijn wetenschappelijk effectiever bewezen methoden. Waarom zou je dan in vredesnaam nog willen pleiten voor het behoud van lijfstraffen zoals de corrigerende tik?

Als dat echt de beste of enige methode zou zijn zou het toch nooit zijn afgeschaft in bijvoorbeeld het onderwijs?

Over je eerste quote: Daar wil ik je voor bedanken. Want dat is precies het punt wat ik er mee wilde maken. Ik hoopte al dat iemand anders hem zou in koppen.

net zoals je niet kunt vast stellen dat een corrigerende tik de enige manier is, kun je er ook niet per definitie van uit gaan dat iemand die wel zo opgevoed is getraumatiseerd is...

Over je tweede quote:
Een paard kan geen corrigerende tik uitdelen :o
Maar ik heb wel een erg slim dier, die wel degelijk zijn grenzen op zijn manier aangeeft. Het zij met het dreigen van omhoog komen/slaan, hetzij met een zachte knauw (beet). Ik ken mijn paard en weet dat dat zijn manier is om mij te corrigeren en ik respecteer dat dan ook... (er volgt dan ook geen corrigerend gedrag van mijn kant).

Ja, als ik over de, ons samen afgesproken, grenzen ga van mij en mijn vriend mag hij daar een corrigerende tik voor geven.
Let wel: een corrigerende tik doet geen pijn...
(Je zal mij dus niet met blauwe ogen zien lopen oid)
(Overigens is dit nog nooit gebeurd, als volwassenen respecteer je elkaars grenzen terwijl je als kind je plaats in de maatschappij nog mot vinden en daardoor vaak de grenzen opzoekt en er over heen gaat)

Je slaat nooit een volwassenen en al helemaal geen bejaarde, dus die vlieger gaat niet op.
Je hebt respect voor ouderen en diens gedragscodes. Als jongere pas je je altijd aan aan de volwassenen. De volwassenen heeft namelijk al een leven opgebouwd met zijn/haar grenzen. Als jongeren heb je je daar aan aan te passen en mag je dat niet willen veranderen.
Een straf volgt namelijk altijd op een gedraging die je veranderd wilt zien...

Over je derde quote:
Lijfstraffen is echt weer heel typisch in een discussie als deze... net als dat er van de week iemand aan kwam met dat er in een jaar 50 kinderen dood geslagen worden...
Het is overdreven. Een corrigerende tik is niet te vergelijken met een lijfstraf, welke in de Middeleeuwen plaats vond met verschillende middelen zoals onder andere een zweep, waarbij men vaak het geduld en de discipline verloor, zich helemaal liet gaan en daarbij vaal te lang doorsloeg. Bij een lijfstraf vloeit ook altijd bloed...
Een corrigerende tik daarin tegen is met de vlakke hand, maar 1 tik en er vloeit geen bloed. Daarnaast doet het ook nauwelijks pijn.

Verder: zoals ik al in meerdere post heb aangegeven is de corrigerende tik niet de enige straf die hier werd gebruikt... Voornamelijk het dialoog aangaan, het eventueel op de gang zetten of naar de kamer sturen, het onder ogen komen van mijn gedrag en ja, zelfs knuffels werden toegepast...
Maar ik durf wel hard op te zeggen dat ik als puber heel heel heel erg was. Onhandelbaar is nog mild voor het gedrag wat ik vertoonde... zonder die 5 corrigerende tikken durf ik wel te stellen dat ik totaal van het pad af geraakt was...
en mijn ouders zijn heel erg consequent in alles wat ze doen... Ik was gewoon totaal onhandelbaar en hun valt niks te verwijten. Sommige kinderen komen gewoon ooit op een punt waarbij ze op de grens balanceren. Ze kunnen 2 kanten opvallen, goed of kwaad, maar ze zullen de keuze die ze maken niet zo snel meer terug kunnen draaien. Ik balanceerde op die grens. Soms hebben kinderen gewoon net die tik nodig.

Mijn broertje... Heeft nooit een corrigerende tik gehad... Hij is 8 jaar jonger dan mij en op dit moment zit hij niet ver af van het moment dat ik mijn eerste corrigerende tik kreeg... en eerlijk... Ik zit er op te wachten... Het zou fijn zijn als hij is kennis maakte met die tik... Misschien dat hij dan weer terug komt op het juiste pad...

Overigens: ik ben korte tijd werkzaam geweest in het onderwijs... op zowel het VMBO als het MBO en wat ik daar heb gezien... Nou... hadden er maar meer kinderen een corrigerende tik gehad...
De brutaliteit. Hoeveel leraren de leerlingen niet meer onder controleren hebben omdat de kinderen te brutaal zijn... mochten de leraren nog maar met een liniaal op de vingers tikken, dat zou voor heel wat leerlingen een uitkomst zijn...!

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:45

suze_ schreef:
Maar met een time out negeer je niet. Je zondert het kind af en laat het alleen met emoties wat het zelf niet begrijpt en nog niet mee kan omgaan omdat de hersenen simpelweg nog niet zo ver zijn. Stel je voor dat je zelf overweldigd bent met emoties. Je weet niet wat je met jezelf aan moet. Kortsluiting. Hoe zou je je dan voelen als men je ergens heen brengt waar je het alleen uit moet zoeken of zelf moet proberen tot rust te komen. En hoe zou je je voelen als iemand bij je blijft rustig en kalm en je helpt om met die emoties om te gaan?

Deze vind ik echt heel mooi. Ik begrijp je gedachtegang.
Ik heb gewerkt met een puber (fysieke leeftijd), die qua emotiebeheersing anderhalf is. Een kind kan zijn eigen emoties niet reguleren. Nu zet ik een kind van anderhalf nooit in de hoek (of time-out), maar heb ik met deze jongen wel geleerd dat hij zijn emoties eruit moet gooien. Want wat eruit komt, kan er ook niet meer in. Het werkt bevrijdend om boos te zijn en omdat die emotie er dan uit is, kan een kind tot rust komen. Letterlijk: Gooi het eruit. Als die puber zijn woede niet in een veilige, afgeschermde omgeving kon uitten, kropte hij het op en dan kon het niet alleen schadelijk worden naar anderen toe, maar vooral naar zichzelf.

Om weer even terug te komen op het in de hoek zetten en de time-out: Het gaat er juist om dat die gevoelens bij dat kind niet gereguleerd worden. Dus ik zet dat kind in de hoek. En dan mag hij gillen en schreeuwen en huilen en tegen de muur slaan en schoppen. Als hij maar in die hoek blijft en na dat overkookpunt wel voor rede vatbaar is en vooral weet dat hij dingen fout deed. Dan kom ik terug bij wat ik eerder zei: Een kleuter kan dan wel niet zijn emoties reguleren, maar heeft wel besef van normen en waarden. En weet dus wat goed en fout is (tot op zekere hoogte).

Daarbij is bij een groep willen horen een instinct van ons. Daarom vinden de meeste mensen het zo fijn om bij anderen in de buurt te zijn. Buitensluiting of negeren is dan een ergere straf dan een fysieke straf. En hier bedoel ik dus absoluut géén mishandeling mee.

Want een kind dat je al 3 keer hebt gewaarschuwd en in de hoek hebt gezet en nog steeds de dingen doet waarvan jij ze nadrukkelijk verboden hebt... dan kan een pedagogisch verantwoorde tik best. Als het je eigen kind is en andere straffen niet werken.
Wij mensen zijn geen paarden die gedreven worden door instinct. Wij kunnen nadenken voor we dingen doen. En als een kind alléén door een schrikreactie en een korte pijn uit een neerwaartse spiraal gehaald kan worden... Wat zijn je verdere opties dan nog?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:49

suze_ schreef:
Hoe kan het toch dat je partner een tik geven of een vreemde een tik geven of dieren fysiek hardhandig opvoeden door praktisch de gehele maatschappij wordt afgekeurd en zelfs strafbaar is, maar zoveel mensen het wel volstrekt normaal en geaccepteerd vinden om weerloze kinderen te slaan onder het mom van het is maar een tik en ze moeten maar luisteren. Onvoorstelbaar en vooral heel erg verdrietig.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Als je een stout paard een lel verkoopt komt heel bokt om de hoek kijken en moet er gegrondwerkt en ge-NH'd worden, want een tik is uit den boze, maar als het om kinderen gaat wordt een tik geven gepromoot.
Waar gaat het mis vraag ik me af?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:52

Goyaja schreef:
suze_ schreef:

Deze vind ik echt heel mooi. Ik begrijp je gedachtegang.
Ik heb gewerkt met een puber (fysieke leeftijd), die qua emotiebeheersing anderhalf is. Een kind kan zijn eigen emoties niet reguleren. Nu zet ik een kind van anderhalf nooit in de hoek (of time-out), maar heb ik met deze jongen wel geleerd dat hij zijn emoties eruit moet gooien. Want wat eruit komt, kan er ook niet meer in. Het werkt bevrijdend om boos te zijn en omdat die emotie er dan uit is, kan een kind tot rust komen. Letterlijk: Gooi het eruit. Als die puber zijn woede niet in een veilige, afgeschermde omgeving kon uitten, kropte hij het op en dan kon het niet alleen schadelijk worden naar anderen toe, maar vooral naar zichzelf.

Om weer even terug te komen op het in de hoek zetten en de time-out: Het gaat er juist om dat die gevoelens bij dat kind niet gereguleerd worden. Dus ik zet dat kind in de hoek. En dan mag hij gillen en schreeuwen en huilen en tegen de muur slaan en schoppen. Als hij maar in die hoek blijft en na dat overkookpunt wel voor rede vatbaar is en vooral weet dat hij dingen fout deed. Dan kom ik terug bij wat ik eerder zei: Een kleuter kan dan wel niet zijn emoties reguleren, maar heeft wel besef van normen en waarden. En weet dus wat goed en fout is (tot op zekere hoogte).

Daarbij is bij een groep willen horen een instinct van ons. Daarom vinden de meeste mensen het zo fijn om bij anderen in de buurt te zijn. Buitensluiting of negeren is dan een ergere straf dan een fysieke straf. En hier bedoel ik dus absoluut géén mishandeling mee.

Want een kind dat je al 3 keer hebt gewaarschuwd en in de hoek hebt gezet en nog steeds de dingen doet waarvan jij ze nadrukkelijk verboden hebt... dan kan een pedagogisch verantwoorde tik best. Als het je eigen kind is en andere straffen niet werken.
Wij mensen zijn geen paarden die gedreven worden door instinct. Wij kunnen nadenken voor we dingen doen. En als een kind alléén door een schrikreactie en een korte pijn uit een neerwaartse spiraal gehaald kan worden... Wat zijn je verdere opties dan nog?

Ik kan het niet anders dan op alle punten met jou eens zijn!
Dat bedoel ik al de hele tijd, alleen verwoordt ik het niet zo goed als dat jij doet :o

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:57

sallandval schreef:
M_D_H schreef:
Niemand is ooit dood gegaan van een corrigerende tik, maar de kinderen die ze gehad hebben zijn wel een stuk beter opgevoed.

Dit is dus precies de misvatting die maakt dat mensen blijven slaan/tikken. Dat is al zó vaak wetenschappelijk aangetoond dat ik me afvraag hoe het kan dat er nog mensen zijn die dit denken.

Mijn moeder zei altijd: nog 1x en je krijgt een draai om je oren! Dat heeft ze misschien 2x gedaan, daarna liet ik het wel. Hoezo mag dat niet? Ik ben springlevend en een lief kind geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:01

http://kiind.nl/articles/445/Stoutekinderen.html

Een mooi stuk over de ontwikkeling van het geweten en impulsbeheersing.
Voor de geïnteresseerden.
weet je voor ik moeder was zat ik ook niet zo diep in de materie. Ik zag ook krijsende kinderen in de super, rolde met mijn ogen en dacht mens voed je kind op. Wat wist ik er weinig van :D
Kinderen moeten al die verschillende gebieden ontwikkelen en dat gaat niet over een leien dakje. Daar hebben ze Hulp bij nodig maar wel op het niveau wat bij de ontwikkeling van de hersenen op die leeftijd hoort. Er is ook een periode dat kinderen weten wat wel en niet geaccepteerd wordt maar kunnen die interne drang nog niet weerstaan.

zo weet mijn zoontje dat hij niet aan de afstandsbediening mag komen. Maar Ow wat is dat moeilijk als mama in de keuken is en daar ligt dat bijzondere apparaat open en bloot! Hij kan het simpelweg gewoon niet weerstaan hem op te pakken. En eenmaal in zijn handjes weet hij Ow ow dat is niet de bedoeling. Wij zijn nooit boos en zeggen altijd geef maar aan mama of papa. Inmiddels pakt hij hem en komt hem dan ook meteen brengen met een bijgaand 'oh oh' :D

Een plek opzoeken waar een kindje veilig die emoties kan uiten lijkt mij enkel prettig als het kind maar niet alleen gelaten wordt en het niet als straf gecommuniceerd wordt. Een even alles eruit gooien plekje waar mama of papa bij blijft voor morele steun voelt al heel anders dan voor straf alleen worden weggestuurd. Als mijn zoon een driftbui heeft omdat hij overmand wordt door emoties en zich geen raad weet met zichzelf zorg ik ook dat ik hem eventueel verplaats naar een veiligere plek. En dan is het wachten. Er bij blijven kalmte overbrengen emoties benoemen en erna het er even samen over hebben. En als de driftbui voort komt uit iets wat niet mag of kon verandert dat niets aan dr zaak. Maar even benoemen fat je snapt dat het hartstikke stom is scheelt vaak al een boel. Erkenning dat die emotie er mag zijn. En wij gaan hem helpen gaandeweg die emoties op een fijne manier te kunnen uiten.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:21

Goof schreef:
suze_ schreef:
Hoe kan het toch dat je partner een tik geven of een vreemde een tik geven of dieren fysiek hardhandig opvoeden door praktisch de gehele maatschappij wordt afgekeurd en zelfs strafbaar is, maar zoveel mensen het wel volstrekt normaal en geaccepteerd vinden om weerloze kinderen te slaan onder het mom van het is maar een tik en ze moeten maar luisteren. Onvoorstelbaar en vooral heel erg verdrietig.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Als je een stout paard een lel verkoopt komt heel bokt om de hoek kijken en moet er gegrondwerkt en ge-NH'd worden, want een tik is uit den boze, maar als het om kinderen gaat wordt een tik geven gepromoot.
Waar gaat het mis vraag ik me af?

Lang niet alle bokkers vinden een tik aan paardlief vreselijk (ik herinner me in ieder geval nog vaag zo'n topic), en ook mijn paard krijgt soms een lel als ze het te bont maakt. Daar is naar mijn mening dan ook niets mis mee. Niet dat dat voor mij rechtstreeks te maken heeft met het opvoeden van kinderen, maar als men er dan toch over begint...
Daarnaast is er niemand die een tik promoot. Er wordt gereageerd op de verschillende meningen dat tikken altijd schadelijk, slecht en verkeerd zouden zijn of per definitie allerhande emotionele, en weet ik veel wat nog, problemen bij kinderen teweeg zouden brengen. Meestal gebracht door mensen die het zelf wel eens hebben meegemaakt in hun jeugd en hier helemaal niets aan hebben overgehouden.

@ suze_: Ik wilde dat als kind dus helemaal niet, mensen om mij heen als ik kwaad was bijvoorbeeld, en al helemaal niet dat ze me zouden vastnemen en knuffelen oid. Mij lieten ze beter even met rust, lekker afkoelen in mijn eentje en de boel laten bezinken. Dat is gewoon iets heel persoonlijks. Als ouder moet je hierbij naar je kind kijken en nagaan waar die het beste op reageert. Er is niet maar één manier die heilig is. Het is trouwens nog steeds zo dat ik het beste kalmeer wanneer ik rust heb en alleen ben. Een wandelingetje maken wil ook weleens helpen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:40

Xhaithi, dat ken ik ook heel erg hoor.
Ik ben ook liever alleen als ik boos of verdrietig ben. Mij vasthouden of troosten maakte mij alleen maar bozer. Dat heb ik als kind altijd al gehad.

Ik ben het eens met je dat de manier van opvoeden aangepast dient te worden aan het kind.
Maar ik wil daar wel iets aan toevoegen. Niet alleen het kind maar ook je normen en waarden bepalen welke opvoeding jij het beste vind voor jou kind en jou gezin.
De normen en waarden bakennen namelijk de kaders af en bepalen de grenzen van je opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:55

Er bij zijn wil niet zeggen dat je perse vast houdt of knuffelt. Uiteraard doe je dat niet als je kind aangeeft dit niet op prijs te stellen.
kijken naar de behoeften van je kind en daarop anticiperen is juist waar het om draait.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:27

@ suze_: Dat knuffelen was meer een aanvulling van mijn kant, niet iets dat jij zei. En ja, kijken naar de behoeften is inderdaad waar het om draait, maar het kan dus ook prima zijn dat een kind er beter van wordt hem 'buiten te sturen en alleen te laten' dan erbij te blijven. Dat hoeft dus niet slecht te zijn zoals jij eerder zei, veeleer afhankelijk van de personen in de situatie en hun behoeften. Als jij het idee hebt dat jouw kind zich bij de 'trap zit'-aanpak alleen gelaten voelt moet je het anders aanpakken, maar daarom is die aanpak over het algemeen nog niet slecht.

@ M_D_H: Ja inderdaad, klopt en ben ik met je eens. Ik bekeek het meer puur vanuit het gevoel van het kind maar wat jij vermeldt hoort er uiteraard ook bij als je het geheel bekijkt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:00

M_D_H schreef:
Over je eerste quote: Daar wil ik je voor bedanken. Want dat is precies het punt wat ik er mee wilde maken. Ik hoopte al dat iemand anders hem zou in koppen.

net zoals je niet kunt vast stellen dat een corrigerende tik de enige manier is, kun je er ook niet per definitie van uit gaan dat iemand die wel zo opgevoed is getraumatiseerd is...
Graag gedaan, ik ben het met dat laatste helemaal eens. Net zo min als dat elke roker longkanker krijgt kun je ook niet zeggen dat elk kind dat met straf is opgevoed een trauma oploopt.

Citaat:
Een paard kan geen corrigerende tik uitdelen :o

Mijn paard kan dat heel goed, dat maakt haar geen beste leider in mijn ogen maar ik verwacht dan ook niet van een paard dat ze iets anders weet te bedenken. Van een mens verwacht ik dat wel.

Citaat:
Je slaat nooit een volwassenen en al helemaal geen bejaarde, dus die vlieger gaat niet op.
Je hebt respect voor ouderen en diens gedragscodes. Als jongere pas je je altijd aan aan de volwassenen. De volwassenen heeft namelijk al een leven opgebouwd met zijn/haar grenzen. Als jongeren heb je je daar aan aan te passen en mag je dat niet willen veranderen.
Een straf volgt namelijk altijd op een gedraging die je veranderd wilt zien...

Je bedoelt het principe: Do as I say don't do as I do"? Helaas is dat ook zo'n dooddoener waarbij uit onderzoek blijkt dat het totaal niet werkt. Kinderen van ouders die zeggen dat hun kinderen niet mogen (roken, drinken, slaan, schreeuwen, door rood rijden etc etc etc) laten het gedrag significant vaker zien dan kinderen van ouders die niet prediken maar het juiste voorbeeld geven. Bij 'de sterkere disciplineert de zwakkere' lijkt dat niet anders gezien het aantal ouderen dat wereldwijd mishandeld wordt. Schattingen lopen tot 25% van de ouderen! En toevallig(?) komt het meer voor in landen waarin het fysiek corrigeren van kinderen ook meer voorkomt! http://gerontologist.oxfordjournals.org/content/28/1/51.short

Citaat:
Lijfstraffen is echt weer heel typisch in een discussie als deze... net als dat er van de week iemand aan kwam met dat er in een jaar 50 kinderen dood geslagen worden...
Het is overdreven. Een corrigerende tik is niet te vergelijken met een lijfstraf, welke in de Middeleeuwen plaats vond met verschillende middelen zoals onder andere een zweep, waarbij men vaak het geduld en de discipline verloor, zich helemaal liet gaan en daarbij vaal te lang doorsloeg. Bij een lijfstraf vloeit ook altijd bloed...
Een corrigerende tik daarin tegen is met de vlakke hand, maar 1 tik en er vloeit geen bloed. Daarnaast doet het ook nauwelijks pijn.

Je kiest slechts één (extreme) definitie van het woord, maar er zijn er meer. Letterljk betekent het gewoon een lijfelijke straf (itt een psychologische straf bijvoorbeeld) Een tik met een lineaal op de vingers (of zweep op een paardenkont) is ook een lijfstraf, die niet meer wordt toegestaan op scholen in Nederland. http://www.encyclo.nl/begrip/LIJFSTRAF

Citaat:
zonder die 5 corrigerende tikken durf ik wel te stellen dat ik totaal van het pad af geraakt was...
en mijn ouders zijn heel erg consequent in alles wat ze doen... Ik was gewoon totaal onhandelbaar en hun valt niks te verwijten. Sommige kinderen komen gewoon ooit op een punt waarbij ze op de grens balanceren. Ze kunnen 2 kanten opvallen, goed of kwaad, maar ze zullen de keuze die ze maken niet zo snel meer terug kunnen draaien. Ik balanceerde op die grens. Soms hebben kinderen gewoon net die tik nodig.

Nou ik durf daar best tegenover te stellen dat je dat niet kunt weten aangezien je de tijd niet terug kunt draaien en je ouders voordat ze je hebben opgevoed een cursus didactische vaardigheden te geven en wat er van je zou zijn geworden als ze die principes hadden toegepast zonder straf. Zouden ze dan minder consequent of minder lief zijn geweest? Dat lijkt mij niet. Kun je écht zeker weten dat jij dan van het padje af was geraakt? Dat lijkt mij sterk.

Neem nou de familie van mijn moeder, ze is 65 en heeft 7 broers en zussen en die zijn allemaal opgevoed zonder fysieke correcties en met de visie dat dit onnodig is. Hun levens lopen uiteen van een goede baan hebben gehad tot werkeloosheid. Al die broers en zussen hebben weer 2 tot 4 kinderen gekregen en die 21 kinderen (inmiddels dertigers en veertigers) hebben ook weer kinderen gekregen. Geen van allen slaat hun kinderen, denk je dan echt dat die mensen óftewel van het pad af zijn geraakt óf dat ze toevallig allemaal veel braver zijn dan mensen die wel tikken hebben gehad? Natuurlijk niet, het idee alleen al vind ik bespottelijk.

Citaat:
Overigens: ik ben korte tijd werkzaam geweest in het onderwijs... op zowel het VMBO als het MBO en wat ik daar heb gezien... Nou... hadden er maar meer kinderen een corrigerende tik gehad...
De brutaliteit. Hoeveel leraren de leerlingen niet meer onder controleren hebben omdat de kinderen te brutaal zijn... mochten de leraren nog maar met een liniaal op de vingers tikken, dat zou voor heel wat leerlingen een uitkomst zijn...!

Waarom maar korte tijd? Werkten de methodes waar jij in gelooft daar niet, of waren ze verboden? Ik werk inmiddels al bijna 10 jaar in het onderwijs en krijg goede evaluaties, ik heb in die 9,5 jaar één keer een straf uitgedeeld (een student de klas uit gestuurd) en ik vond het een groot zwaktebod van mezelf. Ik heb het nooit meer nodig gehad aangezien ik me heb verdiept in andere methodes om zoiets op te lossen.

Daarnaast inmiddels honderden honden op cursus gehad (ook herplaatsers/probleemhonden) en ik ben nog niet één keer een probleem tegen gekomen dat alléén door fysieke correcties opgelost kon worden. Laat staan dat ik het ooit zou adviseren. Toevallig allemaal onbegrepen brave hondjes? Dat kan, maar mij lijkt de kans dat de trainingsmethode het verschil maakt iets groter.

Aangezien ik er vrij hoog in ben opgeleid en training mijn grote passie én mijn dagelijks werk is durf ik inmiddels wel te stellen dat ik er iéts vanaf weet, dus ik ben bang dat je mij niet meer kunt overtuigen met cliché's.

Google maar eens op the criticism trap, the poisoned cue of precision teaching

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:44

Sallandval bedankt voor jouw bijdrage. Goede post :)