M_D_H schreef:Over je eerste quote: Daar wil ik je voor bedanken. Want dat is precies het punt wat ik er mee wilde maken. Ik hoopte al dat iemand anders hem zou in koppen.
net zoals je niet kunt vast stellen dat een corrigerende tik de enige manier is, kun je er ook niet per definitie van uit gaan dat iemand die wel zo opgevoed is getraumatiseerd is...
Graag gedaan, ik ben het met dat laatste helemaal eens. Net zo min als dat elke roker longkanker krijgt kun je ook niet zeggen dat elk kind dat met straf is opgevoed een trauma oploopt.
Citaat:
Een paard kan geen corrigerende tik uitdelen

Mijn paard kan dat heel goed, dat maakt haar geen beste leider in mijn ogen maar ik verwacht dan ook niet van een paard dat ze iets anders weet te bedenken. Van een mens verwacht ik dat wel.
Citaat:
Je slaat nooit een volwassenen en al helemaal geen bejaarde, dus die vlieger gaat niet op.
Je hebt respect voor ouderen en diens gedragscodes. Als jongere pas je je altijd aan aan de volwassenen. De volwassenen heeft namelijk al een leven opgebouwd met zijn/haar grenzen. Als jongeren heb je je daar aan aan te passen en mag je dat niet willen veranderen.
Een straf volgt namelijk altijd op een gedraging die je veranderd wilt zien...
Je bedoelt het principe: Do as I say don't do as I do"? Helaas is dat ook zo'n dooddoener waarbij uit onderzoek blijkt dat het totaal niet werkt. Kinderen van ouders die zeggen dat hun kinderen niet mogen (roken, drinken, slaan, schreeuwen, door rood rijden etc etc etc) laten het gedrag significant vaker zien dan kinderen van ouders die niet prediken maar het juiste voorbeeld geven. Bij 'de sterkere disciplineert de zwakkere' lijkt dat niet anders gezien het aantal ouderen dat wereldwijd mishandeld wordt. Schattingen lopen tot 25% van de ouderen! En toevallig(?) komt het meer voor in landen waarin het fysiek corrigeren van kinderen ook meer voorkomt! http://gerontologist.oxfordjournals.org/content/28/1/51.short
Citaat:
Lijfstraffen is echt weer heel typisch in een discussie als deze... net als dat er van de week iemand aan kwam met dat er in een jaar 50 kinderen dood geslagen worden...
Het is overdreven. Een corrigerende tik is niet te vergelijken met een lijfstraf, welke in de Middeleeuwen plaats vond met verschillende middelen zoals onder andere een zweep, waarbij men vaak het geduld en de discipline verloor, zich helemaal liet gaan en daarbij vaal te lang doorsloeg. Bij een lijfstraf vloeit ook altijd bloed...
Een corrigerende tik daarin tegen is met de vlakke hand, maar 1 tik en er vloeit geen bloed. Daarnaast doet het ook nauwelijks pijn.
Je kiest slechts één (extreme) definitie van het woord, maar er zijn er meer. Letterljk betekent het gewoon een lijfelijke straf (itt een psychologische straf bijvoorbeeld) Een tik met een lineaal op de vingers (of zweep op een paardenkont) is ook een lijfstraf, die niet meer wordt toegestaan op scholen in Nederland. http://www.encyclo.nl/begrip/LIJFSTRAF
Citaat:
zonder die 5 corrigerende tikken durf ik wel te stellen dat ik totaal van het pad af geraakt was...
en mijn ouders zijn heel erg consequent in alles wat ze doen... Ik was gewoon totaal onhandelbaar en hun valt niks te verwijten. Sommige kinderen komen gewoon ooit op een punt waarbij ze op de grens balanceren. Ze kunnen 2 kanten opvallen, goed of kwaad, maar ze zullen de keuze die ze maken niet zo snel meer terug kunnen draaien. Ik balanceerde op die grens. Soms hebben kinderen gewoon net die tik nodig.
Nou ik durf daar best tegenover te stellen dat je dat niet kunt weten aangezien je de tijd niet terug kunt draaien en je ouders voordat ze je hebben opgevoed een cursus didactische vaardigheden te geven en wat er van je zou zijn geworden als ze die principes hadden toegepast zonder straf. Zouden ze dan minder consequent of minder lief zijn geweest? Dat lijkt mij niet. Kun je écht zeker weten dat jij dan van het padje af was geraakt? Dat lijkt mij sterk.
Neem nou de familie van mijn moeder, ze is 65 en heeft 7 broers en zussen en die zijn allemaal opgevoed zonder fysieke correcties en met de visie dat dit onnodig is. Hun levens lopen uiteen van een goede baan hebben gehad tot werkeloosheid. Al die broers en zussen hebben weer 2 tot 4 kinderen gekregen en die 21 kinderen (inmiddels dertigers en veertigers) hebben ook weer kinderen gekregen. Geen van allen slaat hun kinderen, denk je dan echt dat die mensen óftewel van het pad af zijn geraakt óf dat ze toevallig allemaal veel braver zijn dan mensen die wel tikken hebben gehad? Natuurlijk niet, het idee alleen al vind ik bespottelijk.
Citaat:
Overigens: ik ben korte tijd werkzaam geweest in het onderwijs... op zowel het VMBO als het MBO en wat ik daar heb gezien... Nou... hadden er maar meer kinderen een corrigerende tik gehad...
De brutaliteit. Hoeveel leraren de leerlingen niet meer onder controleren hebben omdat de kinderen te brutaal zijn... mochten de leraren nog maar met een liniaal op de vingers tikken, dat zou voor heel wat leerlingen een uitkomst zijn...!
Waarom maar korte tijd? Werkten de methodes waar jij in gelooft daar niet, of waren ze verboden? Ik werk inmiddels al bijna 10 jaar in het onderwijs en krijg goede evaluaties, ik heb in die 9,5 jaar één keer een straf uitgedeeld (een student de klas uit gestuurd) en ik vond het een groot zwaktebod van mezelf. Ik heb het nooit meer nodig gehad aangezien ik me heb verdiept in andere methodes om zoiets op te lossen.
Daarnaast inmiddels honderden honden op cursus gehad (ook herplaatsers/probleemhonden) en ik ben nog niet één keer een probleem tegen gekomen dat alléén door fysieke correcties opgelost kon worden. Laat staan dat ik het ooit zou adviseren. Toevallig allemaal onbegrepen brave hondjes? Dat kan, maar mij lijkt de kans dat de trainingsmethode het verschil maakt iets groter.
Aangezien ik er vrij hoog in ben opgeleid en training mijn grote passie én mijn dagelijks werk is durf ik inmiddels wel te stellen dat ik er iéts vanaf weet, dus ik ben bang dat je mij niet meer kunt overtuigen met cliché's.
Google maar eens op the criticism trap, the poisoned cue of precision teaching