Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:13

Gadverdarrie wat veel..

Helaas ben ik ook een slachtoffer, mijn vriend heeft in een dronken bui met een ander gezoend.
Ik ben er wel een jaar lang kapot van geweest en zag het echt niet meer zitten, maar gelukkig is het uiteindelijk wel weer goed gekomen met het vertrouwen.
Maar ik ben nu wel enorm op m'n hoede en er hoeft nog maar íets te gebeuren of hij kan het vergeten.

Die meid was ook echt wel de laatste waarvan ik verwacht had dat hij ermee zou zoenen. Echt gi-gan-tisch lelijk en haar karakter is nog veel minder dan haar uiterlijk. Hij moet echt wel goed van de kaart geweest zijn. :=
Trouwens, mijn vriend is ook echt de laatste waarvan iemand zou denken dat hij vreemd zou gaan.

Dus ook al lijkt je partner nog zo trouw, het kan jou ook overkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:15

Kuggur schrijft:
Grappig hoe je het automatisch over "deze soort mannen" hebt.
Denk je niet dat er gewoon evenveel vrouwen in huwelijken zitten waar ze niet (meer) tevreden mee zijn maar om dezelfde soort (bv financiele) redenen niet vertrekken...?[/quote]

Ja, zo denk ik er ook over hoor, zat voorbeelden wat ik hier en daar zie hoor, geldt net zo goed voor de vrouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:28

Shadow0 schreef:
Maar het verbaast me altijd weer hoeveel verzet er is als ik situaties beschrijf over hoe het ook kan - en dat terwijl ze allang bestaan. Niet perfect, maar je ziet duidelijk dat een andere omgang de nood aan liegen veel minder maakt en openheid werkelijk kan stimuleren.

Klopt.
Ik vraag het me niet meer af.
Het is voor mij gewoon onbegrijpelijk dat hypocriet massaal vreemdgaan/bedrog hoger gewaarderd wordt dan eerlijk en in volstrekte overeenstemming tusen alle betrokkenen hetzelfde doen.

Daarbj, zelfs al zou het 'faal' percentage hoger zijn, dan blijft overeind dat de betrokken in het tweede scenario veel minder geesteljke schade oplopen omdat er geen bedrog is.
Er is geen 'alles was een leugen' of vergelijkbare kwetsingen door het bedrog wat echt heel diep in kan grijpen.
Alleen daarom al lijkt mij het model ruimschoots het proberen waard.

Uitzondering bevestigen de regel in beide scenarios, dus die kunnen we achtereege laten.

bliver

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:34

het is trouwens toch ook bewezen dat iedereen in zn leven ook iets van 2 of 3 keer verliefd word op een ander. Als je dat bekijkt is het toch niet zo gek dat er zo veel mensen vreemdgaan?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:40

Bah, vreemdgaan. Dat is nou echt zoiets wat ik echt heel raar vind. Ben je dan werkelijk zo makkelijk dat je met zomaar iemand zoent, omdat je diegene best leuk vindt? :') Ja, echt heel raar.
Ik zou het nooit doen, en als mijn vriend het doet ligt het eraan hoe hij verder is denk ik. Als ik al wat twijfels had zou dat zeker de druppel zijn die het glas laat overlopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:57

bliver schreef:
het is trouwens toch ook bewezen dat iedereen in zn leven ook iets van 2 of 3 keer verliefd word op een ander.

Het met afstand meest gangbare 'verliefd' is een staat welke opgewekt wordt door chemie.
Dit is een grotendeels onwillekeurige reactie op feromonen.
Deze geurstoffen werken direct in op onze hypothalamus welke daarop neurohormonen vrijgeeft.

Daar ligt wederom een evolutionaire succesfactor aan ten grondslag:
We worden verliefd op degene met een GROOT verschil in afweersysteem.
Door de combinatie van de genen van twee totaal verschillende afweersystemen heeft het grut de grootst mogelijke weerstand tegen ziektes, dus overlevingskans.
Dat maakt gelijk dat dit verliefheidsgedrag genetisch is vastgelegd.

Hoe vaak je op die manier verliefd wordt is daarom volledig afhankelijk van hoeveel mensen je op voldoende korte afstand tegenkomt.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:39

Jeetje zeg, zo veel %)
Zelf ben ik nog nooit vreemd gegaan en ik noem vreemdgaan alles onder 'verder gaan dan knuffelen'. Heb daar ook echt geen behoefte aan, dit hoor je in mijn ogen niet te doen als de relatie goed zit.

Ik en mijn vriend wonen ongeveer 1,5 uur uit elkaar. We zien elkaar echt heel weinig, heb hem nu voor het laatst 4 weken terug gezien. (dat is wel heel extreem hoor, meestal zien we elkaar 3 weekenden van de 4).

Hierbij kan ik niet geloven dat hij vreemd zal gaan. Controleren kan je elkaar nooit, zeker. Maar ik ga daar niet op aan. Ik ken hem nu 'al' ruim 2 jaar en hij is veel te open naar mij om mij in zijn leven te betrekken. Daar in tegen is hij vrij gevoelig aangelegd, dus als er wat aan de hand zal zijn dan kan hij het niet aan om mij recht in de ogen te kijken. Wij zijn beide monogaam, dus kan niet voorstellen dat één van ons vreemd zal gaan. Als ik al tegen hem zeg: ''Wat zou jij doen als ik ooit met een ander zou zoenen, per ongeluk?'' Weet je wat zijn antwoord was? : ;( ;( ;( Hij moest huilen en was de eerste paar uur nog in schok :7 :(:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:59

Shadow0 schreef:
In sociaal opzicht kan liegen wel de norm zijn of de gemakkelijkste keuze - maar dat heeft deels te maken de manier waarop we die sociale omgeving inrichten. Als je je best doet om een veilige en open sfeer te creeren waarin mensen de waarheid mogen spreken, is liegen ook veel minder nodig en gebeurt dus ook veel minder.

Er is overigens een heel, heel groot verschil tussen liegen of het te onpas delen van een negatief oordeel over iets waar je eigenlijk niet eens iets mee te maken hebt. :)

(En een van de oplossingen daarvoor is dan ook dat we oordelen wat minder centraal maken in onze omgang. Dat mensen minder afhankelijk zijn van het oordeel van anderen, en dat je uit jezelf ook minder een oordeel wilt vellen over anderen. Maar goed, ook die omslag zal niet eenvoudig zijn en voorlopig verzetten veel mensen zich daartegen.)

Hier ben ik het mee eens en ik zou het willen aanvullen met: je kunt ook je mond houden. Als een kennis een nieuw kapsel heeft en je vind het niet mooi (dat kan nu eenmaal) dan is er een groot verschil tussen eerlijk zeggen dat het lelijk is, zeggen dat het prachtig is... maar je kunt je mening ook gewoon voor je houden. Ook dan kwets je niemand, want wat heeft iemand aan je oordeel in zo'n geval.

Oordelen en vooral veroordelen heeft ook met de menselijke neiging tot vergelijken te maken. Mensen die erg onzeker zijn over zichzelf hebben vaak de neiging om te veroordelen wat een ander doet (als dat anders is dan hoe zij het zelf zouden doen). Wat zij doen is 'goed' en wat een ander doet 'slecht'. Als je het mij vraagt schiet je daar niets mee op.

Je hebt twee soorten mensen; ikzelf en de rest :D .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:23

Je mond houden wanneer je iets gevraagd wordt. Wordt lastig :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:25

Jammer dat mensen vreemdgaan in plaats van open met elkaar problemen te bespreken, zou een heleboel schelen.
Zelf ook weleens iemand bedrogen en bedrogen geweest, kwam puur door frustraties die niet te bespreken waren.
Ondertussen wel nog steeds gelukkig met mijn vriend, ondanks wat er gebeurd is. Het keywoord is om alles bespreekbaar te houden, ook op seksueel gebied.
Gelukkig willen we allebei alleen elkaar, het zou niks voor mij zijn om mijn vriend te moeten 'delen'. :) voor mij alleen monogamie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:30

Sammie schreef:
Je mond houden wanneer je iets gevraagd wordt. Wordt lastig :+

Je kunt je wel aanwennen om daar een ander antwoord op te geven :) Maar goed, dat zijn natuurlijk keuzes. Als je liever wilt liegen voor de goede vrede en de mensen die de vraag stellen vinden het ook ok dat er op zulke vragen geen eerlijk antwoord komt, is het niet aan mij om daarover te oordelen :)

Maar als je het als voorbeeld wilt aanhalen waarom liegen nodig is, dan is het niet zo sterk, want dat is het in die situaties dus heel nadrukkelijk niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:54

Een ander antwoord geven is liegen Shadow, dat is nl. niet de waarheid vertellen. Want mooi vind je het niet, dus elk ander antwoord dan dat is liegen, de waarheid verdraaien. In die situaties is het wel nadrukkelijk 'nodig'. Het is nl. niet sociaal gewenst. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken. Als het niet in het voordeel van mensen is om te liegen deden we het niet zo massaal. En dan heb ik het eigenlijk alleen over de kleine sociale dingen, niet eens over het verzwijgen van grove grote dingen.

Mensen niet laten oordelen is eveneens utopisch. Een mens die niet in een split second kan oordelen was vroeger al lang op gevreten of op een andere manier omgekomen. Wat wel sociaal af te leren is veroordelen of in ieder geval je mening voor je houden, maar ja.. daar komt dat de waarheid niet vertellen weer mee in het geding :) Oordelen en veroordelen is ingebakken in de mens, Het is een eigenschap waar we vroeger heel veel aan hebben gehad. En soms nog steeds. Het heeft niks met onzekerheid te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:22

Sammie schreef:
Een ander antwoord geven is liegen Shadow, dat is nl. niet de waarheid vertellen.

Je kunt ook de waarheid zeggen én de ontvanger er toch een goed gevoel over laten ervaren. De manier waarop en de integer goede bedoeling maken dat mogelijk.

Zo weiger ik te liegen over mijn manier van leven doch geef vragers met een andere opvatting uit respect voor hún perceptie wel de kans dingen die ze liever niet weten/horen niet te hoeven weten/horen.

Mijn zoon lost dergelijke situaties, wanneer iemand over de thuissituatie dóórvraagt simpel op. Dat zijn ouders gelukkig zijn en dat hij niet namens ons kan spreken. Dat ze het maar aan ons moeten vragen. En dát is één keer gebeurd.
Was erg fijn overigens. Konden we heel eerlijk en open over zijn en we kregen vette complimenten over integriteit en niet hypocriet zijn itt tot ´los demas´ die liegen en hetzelfde doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:03

Sammie schreef:
Een ander antwoord geven is liegen Shadow, dat is nl. niet de waarheid vertellen. Want mooi vind je het niet, dus elk ander antwoord dan dat is liegen, de waarheid verdraaien.

Dat is gewoon niet waar.
Ik had het voorbeeld al gegeven maar je kunt bv vragen waarom het belangrijk is dat ik mijn mening geef, en dat het er toch om gaat wat de ander ervan vindt?
(Note: als je dit alleen doet als je iets niet mooi vindt, dan valt het uiteraard op. Maar over het algemeen benader ik alle vragen over een oordeel zo, omdat ik vind dat mensen hun eigen keuzes mogen maken en die niet hoeven te valideren met externe meningen, en dus ook niet die van mij. )

Of ik geef een antwoord waarbij ik niet zozeer een waardeoordeel geef (goed, fout, mooi, lelijk) maar een ander soort antwoord: past bij je, komt rebels over, staat zakelijk, chique, feestelijk, zomers, bereik je ermee wat je wilt bereiken? In de meeste gevallen is dat toch al meer hoe ik kijk, omdat ik gewoon echt niet een oordeel qua mooi/lelijk heb over allerlei dingen.

En ik kan in dat opzicht bv ook best enthousiast worden over dingen die ik zelf niet zou doen. Dat is geen liegen, dat is me oprecht verplaatsen in de ander en het op die andere context beoordelen. Dat ik mijn haar niet blauw verf, betekent nog niet dat ik het bij anderen niet cool kan vinden. (En vind ik blauw haar nou echt mooi, ik weet het niet echt, ik denk het niet op zichzelf. Maar ik vind het bij diverse mensen wel echt een mooie uiting :j )

Maar ik ben ook wel eens echt eerlijk geweest. Een vriendin had een relatie met een jongen die ik echt niet leuk vond. En die vroeg ook: en, wat vind je ervan? Heb toen eerlijk gezegd dat ik hem echt niet leuk vond MAAR dat het niet mijn vriend was en dat ik desondanks graag hoorde hoe het met hem ging, en met hun ging, en hoe ze het samen hadden. En dat heb ik in de tijd die volgde ook waargemaakt volgens mij - die vriendin voelde zich vrij om over haar relatie te praten zonder het gevoel dat ik haar veroordeelde omdat ik haar vriend niet leuk vond. Dat is toch waardevol?

Al die antwoorden kan ik geven en ik heb het idee dat mensen dat accepteren, zich niet belogen en niet gekwetst voelen, en ik ben ook niet aan het liegen want ik meen al die dingen die ik zeg absoluut :j

En dat maakt het ook waardevol, want als iemand liegt heb je niks aan de feedback.

Andere manier van benaderen dus. En dat is heel prima mogelijk, je moet het alleen willen, en daarna een tijdje met ploeteren en vallen en opstaan je manier van kijken en reageren veranderen. Mensen zijn best in staat tot verandering hoor - ik snap echt niet waar dat fatalisme vandaan komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:04

Huertecilla schreef:
Sammie schreef:
Een ander antwoord geven is liegen Shadow, dat is nl. niet de waarheid vertellen.

Je kunt ook de waarheid zeggen én de ontvanger er toch een goed gevoel over laten ervaren. De manier waarop en de integer goede bedoeling maken dat mogelijk.

Citaat:
Of ik geef een antwoord waarbij ik niet zozeer een waardeoordeel geef (goed, fout, mooi, lelijk) maar een ander soort antwoord: past bij je, komt rebels over, staat zakelijk, chique, feestelijk, zomers, bereik je ermee wat je wilt bereiken? In de meeste gevallen is dat toch al meer hoe ik kijk, omdat ik gewoon echt niet een oordeel qua mooi/lelijk heb over allerlei dingen.

wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leugen Een "leugentje om bestwil" kan alle betrokkenen goed uitkomen, bijvoorbeeld om een onderwerp van mogelijk conflict te vermijden.

Als aan jou gevraagd wordt wat vind je van mijn kapsel, is je eerste ingeving een positief of negatief gevoel. Soms hangt het in het midden. Als jij weet dat je het lelijk vindt en je zegt vervolgens het past bij je of staat zakelijk dan lieg je dus. Je geeft nl. géén antwoord op de vraag en je vermijd 'm zelf. Dan kun jij misschien jezelf voorhouden dat je geen waardeoordeel geeft (wat er eigenlijk niks mee te maken heeft) én dat je daarom dus niet liegt. Maar liegen is "een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid, maar dat zijn toehoorder (of lezer) niet laat weten." Wat vind je van mijn kapsel. Je eerste instinct zegt bijv. "hmm bah" en je zegt "het past bij je". Dát is liegen, je vindt het nl. helemaal niet passen, je vond het hmm bah.. Is je instinct "oh wat leuk". Dan zeg je niet het past bij je dan zeg je "staat je leuk".

Er bestaat geen enkele mens die, behoudens een genetische of sociale afwijking, die uit zichzelf niet of nooit liegt. Je kunt prima liegen, zonder een waardeoordeel te geven. Deze twee dingen staan compleet los van elkaar.

Als de diverse kerkelijke instellingen al zeker 4000 - 2000 jaar bezig zijn om mensen te leren niet te liegen:

Leviticus 19:11
Citaat:
Gij zult niet stelen, en gij zult niet liegen, noch valselijk handelen, een iegelijk tegen zijn naaste.

en niet <zomaar> te (ver)oordelen:
Mattheüs 7:1-3
Citaat:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?

Romeinen 2:1
Citaat:
Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen.

en daarbij een eeuwig leven in een paradijs of hel en verdoemenis beloven, waarom zou jullie 'simpele' oplossing dan opeens wél effect hebben of de oplossing zijn?

Liegen en (ver)oordelen zijn in onze maatschappij niet wenselijk, maar het zijn wel menselijke eigenschappen die de mens gemaakt heeft en gebracht heeft waar zij nu staat. Het zijn zodanige menselijke eigenschappen dat zij in elk kind weer opnieuw naar boven komen. Elke generatie moeten wij in elke cultuur opnieuw leren om niet te liegen, niet te oordelen, niet dit te doen en niet dat te doen. En vaak gaat dat goed en soms niet. Zeker niet als het ego een behoorlijk eigen belang heeft om het wél te doen. En dan kun je natuurlijk wel zeggen: men moet het niet doen, maar dit heeft weinig te maken met de omstandigheden van de maatschappij. Bepaalde maatschappijen of druk van de gemeenschap mogen dergelijke eigenschappen eerder uitlokken, maar het gedrag blijft in elke gemeenschap bestaan, omdat ieder mens zijn eigen motieven heeft om het gedrag wél te vertonen. Daarom bestaat Utopia dus niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-09-14 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:13

Sammie schreef:
Als de diverse kerkelijke instellingen al zeker 4000 - 2000 jaar bezig zijn om mensen te leren niet te liegen:[...]
en daarbij een eeuwig leven in een paradijs of hel en verdoemenis beloven, waarom zou jullie 'simpele' oplossing dan opeens wél effect hebben of de oplossing zijn?

Ja, want de manier van de Kerk is dat je enerzijds een stapel oordelen oplaadt waar je U tegen zegt, over wat er allemaal niet mag en kan en niet juist is, met straf en hel en verdoemenis erbij. DE omstandigheden om mensen te laten liegen. Dus dan nog maar een extra straf erbij om mensen niet te laten liegen.

Daarnaast is de kerk wel oud, maar in manier van doen natuurlijk niet heel erg geevolueerd: doordat ze steeds hetzelfde uitgangspunt hebben (oa goed doen omdat het moet en omdat je extern beoordeeld wordt) krijg je natuurlijk ook niet een echt wezenlijk andere manier van omgaan met elkaar.

Citaat:
Liegen en (ver)oordelen zijn in onze maatschappij niet wenselijk,

Huh? Je probeerde juist te bewijzen dat het wel wenselijk en zelfs noodzakelijk was?

Citaat:
Het zijn zodanige menselijke eigenschappen dat zij in elk kind weer opnieuw naar boven komen. Elke generatie moeten wij in elke cultuur opnieuw leren om niet te liegen, niet te oordelen, niet dit te doen en niet dat te doen.

Hoewel alle kinderen gaan experimenteren met waarheid, fantasie en leugen, leren we kinderen grotendeels af om niet te oordelen en om de (soms pijnlijke) waarheid uit te spreken. Simpelweg onwaar dus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:22

Citaat:
Ja, want de manier van de Kerk is dat je enerzijds een stapel oordelen oplaadt waar je U tegen zegt, over wat er allemaal niet mag en kan en niet juist is, met straf en hel en verdoemenis erbij. DE omstandigheden om mensen te laten liegen. Dus dan nog maar een extra straf erbij om mensen niet te laten liegen.
Dat doet er niet toe. Het punt aldaar is dat er 'bewijs' of 'aanwijzingen' zijn dat men al eeuwen, honderden generaties bepaalde karaktereigenschappen probeert te minimalisen en dat we nu kunnen concluderen dat ze dat niet lukt of is gelukt. Ik durf toch wel te zeggen dat de (Europese christelijke) gemeenschap dus 'faalt' in het doorgeven van deze 'opvoeding' en dat je dus veel meer kunt zeggen het is gewoon onderdeel van de mens. Nurture of nature.

Citaat:
Huh? Je probeerde juist te bewijzen dat het wel wenselijk en zelfs noodzakelijk was?
Nee dat probeer ik niet te bewijzen. Dat heb je dan toch echt verkeerd begrepen. Het zijn eigenschappen die voor de mens noodzakelijk zijn (geweest) en in bepaalde situaties (conflict vermijding) inderdaad wenselijk is. Voor onze (huidige) maatschappij zijn het eigenschappen die de maatschappij niet wenselijk acht of vindt. Zeker als ze te ver gaan (we weten allemaal dat het antwoord op hoe gaat het meestal 'goed' is en zelden waar is, maar we zitten ook niet te wachten op een klaagzang van anderhalf uur). Hier heb je dus het conflict. De maatschappij of gemeenschap wil het niet, maar het zijn wel menselijke eigenschappen. Daarom blijven ze aanwezig. In elke gemeenschap die wij creëren of hebben. Zonder die eigenschappen zijn wij wellicht helemaal niet in staat om een gemeenschap te vormen.

Citaat:
Hoewel alle kinderen gaan experimenteren met waarheid, fantasie en leugen, leren we kinderen grotendeels af om niet te oordelen en om de (soms pijnlijke) waarheid uit te spreken.
Juist.. dat moet je dus elke generatie opnieuw leren.. Precies wat ik zeg.
Citaat:
Het zijn zodanige menselijke eigenschappen dat zij in elk kind weer opnieuw naar boven komen. Elke generatie moeten wij in elke cultuur opnieuw leren om niet te liegen, niet te oordelen, niet dit te doen en niet dat te doen.
En bij het ene kind lukt dat beter dan bij de andere.. Overigens elk (volwassen) mens oordeelt in een split second. De een is er alleen beter in om het voor zich te houden dan de ander. Nurture of nature.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:53

Ik begin te begrijpen hoe het kan dat een moraal incluisef massaal bedrog niet naleven, inclusief de schade door het bedrog toch hoger gewaardeerd wordt dan integerheid, eerlijkheid en openheid.

Ben blij zelf niet zo te zijn en voed ook mijn zoon op met het voorbeeld van eerlijkhied en openheid.

Het ´leugentje om bestwil´ is hoogst arrogant:
Daarbij oordeelt de lieger zelf: De lieger beslist dat deze weet wat het beste is voor de ander.
Het resultaat is dat de lieger de ander informatie onthoudt of misleidende informatie geeft en dus een stuk beslissingsvrijheid ontneemt/beïnvloed.
In het licht van het eigenbelang van de lieger is dit imo :?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:57

Sammie schreef:
Mensen niet laten oordelen is eveneens utopisch. Een mens die niet in een split second kan oordelen was vroeger al lang op gevreten of op een andere manier omgekomen. Wat wel sociaal af te leren is veroordelen of in ieder geval je mening voor je houden, maar ja.. daar komt dat de waarheid niet vertellen weer mee in het geding :) Oordelen en veroordelen is ingebakken in de mens, Het is een eigenschap waar we vroeger heel veel aan hebben gehad. En soms nog steeds. Het heeft niks met onzekerheid te maken.

Ik vind dat er een wezenlijk verschil is tussen 1. oordelen (bijvoorbeeld of je met een onschuldig hondje te maken hebt of met een bloeddorstige wolf) en 2. veroordelen (bijvoorbeeld vinden dat bepaalde kleding echt niet kan, of dat een gewoonte 'raar' is.).

Nummer twee is misschien ontstaan doordat we nummer 1 nodig hebben gehad, maar het is zeker niet waar dat alle mensen nummer 2 gebruiken. Sterker nog; zowel een veroordelende levenshouding als de verwachting dat anderen sterk veroordelend zijn, zijn gewoontes die te maken hebben met onzekerheid (en staan ook beiden nogal eens centraal bij psychologische hulpverlening).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:53

Als ik de verschillende off-paarden onderwerp bekijk schiet ik in de lach. Ik heb de associatie met:

'Het leed wat twee relaties tegelijk heet.'

Daar heeft tenslotte de meerderheid van duurzame relaties vroeg of laat een keer mee te maken.

Had de wetenschappelijk onderzoeken naar het gen voor vrouwelijke overspeligheid afgedrukt en daar heerlijke lol mee gehad dit weekeinde.
Dit was erg grappig. Temeer omdat er in welke vrouwen-kennissenkring ook altijd wel een paar dames zijn met een 'aangewaaid' kind.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:01

Huertecilla schreef:
Temeer omdat er in welke vrouwen-kennissenkring ook altijd wel een paar dames zijn met een 'aangewaaid' kind.

Volgens mij heb jij een heel ander soort kennissen dan ik :) . Maar fijn dat je de artikelen zo waardeert! Ik ben nu een boek aan het lezen dat jou vast ook bevalt: het heet "Intiem gedrag" en is van Desmond Morris.

Die beste man schrijft heel duidelijk en in korte zinnen, een mooie afwisseling van de teksten die je doorgaans leest HC ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:05

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:
Temeer omdat er in welke vrouwen-kennissenkring ook altijd wel een paar dames zijn met een 'aangewaaid' kind.

Volgens mij heb jij een heel ander soort kennissen dan ik :) .

Ook in jouw kennissenkring. Hooguit is het geheim. ´Béter´ hypocriet...

Citaat:
Maar fijn dat je de artikelen zo waardeert! Ik ben nu een boek aan het lezen dat jou vast ook bevalt: het heet "Intiem gedrag" en is van Desmond Morris.

Die beste man schrijft heel duidelijk en in korte zinnen, een mooie afwisseling van de teksten die je doorgaans leest HC ;)

Heb je gezien wanneer ´The Naked Ape´ door hem geschreven is?
Ik heb de eerste editie toen die nét uitkwam gelezen ;)
Voor de rest borduurt hij daarop voort.
Destijds baanbrekend. Niet nieuw, maar baanbrekend omdat hij een publiek populair figuur was en het voor een breed publiek presenteerde.
Het heeft veel studie naar gestimuleerd en mogelijk gemaakt.

Helaas ontkent de samenleving de werkelijkheid van de menselijke seksualiteit nog steeds. (Zie jouw reactie hierboven.)
Gaat men ondertussen vrolijk massaal vreemd met alle schade door bedrog in het kielzog.
Tant pis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:17

Huertecilla schreef:
sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Volgens mij heb jij een heel ander soort kennissen dan ik :) .

Ook in jouw kennissenkring. Hooguit is het geheim. ´Béter´ hypocriet...

Wat is in jouw ogen dan een aangewaaid kind. Dat praat wat makkelijker :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:41

Sammie schreef:
Wat is in jouw ogen dan een aangewaaid kind. Dat praat wat makkelijker :+

Ook wel koekoeksjong genoemd.

Er is veel onderzoek naar gedaan en over gepubliceerd. Afhankelijk van het achterliggende belang van de betreffende studies ligt het % kinderen wat niet van de vader die dénkt het te zijn is tussen de 4 en 25%.
Let wel, dat is dus éxclusief het aantal wat niet van de partner is die het eigenlijk had moeten zijn en dat weet.
Het ´vreemdgaan-gen´van de vrouw betreft dít.
Een voor de mens als soort evolutionair voordelige eigenschap welke danook genetisch is vastgelegd. Nu in ónze samenleving nog steeds frequent voorkomt, sociaal ongewenst is en dus ontkent wordt. Heel illustratief :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:51

Duurzame relaties in Nederland (en andere westese landen) samenvattend.

De modale duur is 5 - 7 jaar.
Twederde tot driekwart krijgt met overspel te maken.
Een significant deel van de kinderen in die relaties is niet van de partener terwijl hij dat wel denkt.

Léve die moraal???