Huertecilla schreef:Sammie schreef:Een ander antwoord geven is liegen Shadow, dat is nl. niet de waarheid vertellen.
Je kunt ook de waarheid zeggen én de ontvanger er toch een goed gevoel over laten ervaren. De manier waarop en de integer goede bedoeling maken dat mogelijk.
Citaat:
Of ik geef een antwoord waarbij ik niet zozeer een waardeoordeel geef (goed, fout, mooi, lelijk) maar een ander soort antwoord: past bij je, komt rebels over, staat zakelijk, chique, feestelijk, zomers, bereik je ermee wat je wilt bereiken? In de meeste gevallen is dat toch al meer hoe ik kijk, omdat ik gewoon echt niet een oordeel qua mooi/lelijk heb over allerlei dingen.
wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leugen Een "leugentje om bestwil" kan alle betrokkenen goed uitkomen, bijvoorbeeld om een onderwerp van mogelijk conflict te vermijden.
Als aan jou gevraagd wordt wat vind je van mijn kapsel, is je eerste ingeving een positief of negatief gevoel. Soms hangt het in het midden. Als jij weet dat je het lelijk vindt en je zegt vervolgens het past bij je of staat zakelijk dan lieg je dus. Je geeft nl. géén antwoord op de vraag en je vermijd 'm zelf. Dan kun jij misschien jezelf voorhouden dat je geen waardeoordeel geeft (wat er eigenlijk niks mee te maken heeft) én dat je daarom dus niet liegt. Maar liegen is "een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid, maar dat zijn toehoorder (of lezer) niet laat weten." Wat vind je van mijn kapsel. Je eerste instinct zegt bijv. "hmm bah" en je zegt "het past bij je". Dát is liegen, je vindt het nl. helemaal niet passen, je vond het hmm bah.. Is je instinct "oh wat leuk". Dan zeg je niet het past bij je dan zeg je "staat je leuk".
Er bestaat geen enkele mens die, behoudens een genetische of sociale afwijking, die uit zichzelf niet of nooit liegt. Je kunt prima liegen, zonder een waardeoordeel te geven. Deze twee dingen staan compleet los van elkaar.
Als de diverse kerkelijke instellingen al zeker 4000 - 2000 jaar bezig zijn om mensen te leren niet te liegen:
Leviticus 19:11
Citaat:
Gij zult niet stelen, en gij zult niet liegen, noch valselijk handelen, een iegelijk tegen zijn naaste.
en niet <zomaar> te (ver)oordelen:
Mattheüs 7:1-3 Citaat:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?
Romeinen 2:1
Citaat:
Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen.
en daarbij een eeuwig leven in een paradijs of hel en verdoemenis beloven, waarom zou jullie 'simpele' oplossing dan opeens wél effect hebben of de oplossing zijn?
Liegen en (ver)oordelen zijn in onze maatschappij niet wenselijk, maar het zijn wel menselijke eigenschappen die de mens gemaakt heeft en gebracht heeft waar zij nu staat. Het zijn zodanige menselijke eigenschappen dat zij in elk kind weer opnieuw naar boven komen. Elke generatie moeten wij in elke cultuur opnieuw leren om niet te liegen, niet te oordelen, niet dit te doen en niet dat te doen. En vaak gaat dat goed en soms niet. Zeker niet als het ego een behoorlijk eigen belang heeft om het wél te doen. En dan kun je natuurlijk wel zeggen: men moet het niet doen, maar dit heeft weinig te maken met de omstandigheden van de maatschappij. Bepaalde maatschappijen of druk van de gemeenschap mogen dergelijke eigenschappen eerder uitlokken, maar het gedrag blijft in elke gemeenschap bestaan, omdat ieder mens zijn eigen motieven heeft om het gedrag wél te vertonen. Daarom bestaat Utopia dus niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-09-14 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt