Hond dood geschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:15

Zoolgangster schreef:
Jennyj01 schreef:
Hij heeft de man niet aangevallen. Bij tussenkomst heeft de man een hap gehad.

:roll: Gaan we weer...
Die agent moest het doen met de (gebrekkige) info die hij had, er was een loslopende hond waar blijkbaar iets mee gebeurd was, of die hond nou had aangevallen of niet, hij zou hebben gebeten.

Wie zegt dat hij gebrekkige info heeft gehad?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:16

Ik heb een tijd terug gezien hoe een stafford een andere hond vast had. Hij wilde niet loslaten en de baas probeerde zijn bek open te breken. Dat lukte, maar toen had hij de hand van de eigenaar in zijn bek. Die man schreeuwde het uit van de pijn. Het was op de avond van het songfestival. Ik hoorde allemaal gejank en geschreeuw en keek uit het raam. Ik ben toen snel naar buiten gegaan. Echt vreselijk. Ik heb de stafford over genomen van de baas en die maar proberen de bek los te breken. Ik hoorde van omstanders dat die hond wel vaker een andere hond had gepakt. Het is nog door mij hoofd geschoten om de hond een trap te geven. Maar ik was bang dat hij anders mij zou grijpen en het was niet mijn hond. (anders zou ik het wel weten!! sorry hoor!)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:16

Of een gezond verstand. In combinatie met instinct? Wat had jij gedaan, even theoretisch gezien, als jij een dergelijke hond zo op je af ziet komen? Nou geloof ik niet dat jij een geweer hebt, maar ik geloof ook niet dat jij op je hurken gaat zitten en de hond al vertroetelend aan wilt halen?

Heb wel eens gehad bij ons in de straat. Kwam weer met mijn hond van een wandeling en er was een *stafford achtige* hond die losliep voor zijn huis, zonder baasje in de buurt. Hij kwam vrij dreigend op mijn hond af gelopen en als ik die hond bij zijn halsband had willen pakken, was ik 100% zeker gebeten. Die heb ik ook weggetrapt (welliswaar met mijn knieeen, omdat ik niet wist wat die hond zou doen). Ik verkies mijn eigen veiligheid nog altijd boven die van een ander.

Sammy_xxs

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 14:19

Ja juist je had hem weggetrapt, dat had die agent ook kunnen doen ipv gelijk erop los schieten!
Maar omdat meneer een pistool heeft is tie maar verplicht om hem te gebruiken? alsjeblieft zeg.

Angeliquee18

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:20

Precies, en had die hond hen dan echt aangevallen, had die altijd nog kunnen schieten.

Mendyh

Wauw, Jennyj01. Ik zou me kapot schamen als ik jou was voor je opmerking. Dus iedereen die hier niét jouw mening in deelt, heeft maar direct een hart van steen en zijn geen dierenliefhebbers?
Misschien zou jij wel precies hetzelfde gereageerd hebben als jij in deze situatie had gestaan. Waarschijnlijk heb je dit nog nooit meegemaakt, dus ik vind jouw oordeel meer dan hard.

Iris82

Maar dan heb je geen voorkennis wat dw hond gedaan heeft en geen plicht de maatschappij te beschermen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:21

Sammy_xxs schreef:
Ja juist je had hem weggetrapt, dat had die agent ook kunnen doen ipv gelijk erop los schieten!
Maar omdat meneer een pistool heeft is tie maar verplicht om hem te gebruiken? alsjeblieft zeg.

Als dat niet gewerkt had, had hij alsnog geschoten en hadden we dezelfde discussie gehad + het feit dat hij ook nog eens getrapt had..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:21

Kortom, we vinden dat die agent niet had moeten schieten.

De beste stuurlui staan duidelijk aan wal. :7

Vergelijk: ik heb ergens gewerkt waar op een dag een gewapende overval plaatsvond. (Gelukkig voor mij was ik toevallig die dag daar niet aan het werk.)
De politie was vrij snel ter plaatse en vanwege de melding "gewapende overval" werd er op zeker moment een schot gelost door een agent, op het moment dat de overvaller naar zijn wapen, dat op de grond lag, greep.
Een beslissing in een onderdeel van een seconde. Hadden er mensen gewond kunnen raken? Misschien, ook al waren de bezoekers naar een ander deel van de zaak geleid door een medewerker.
Had de politie moeten wachten tot de overvaller zijn wapen vast had, en wel of niet zou schieten?
Of waren ze dan te laat?

Zie daar een soortgelijke beslissing.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:23

Sammy_xxs schreef:

Ja en als het een beetje tegenzit klemt het beest zijn kaken dicht en kan je nooit meer je beroep uitoefenen...misshien stonden ze wel te wachten op iemand van de dierenpolitie, maar als ze op me af komem ga ij ook niet afwachten hoor.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 30-08-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:24

Sammy_xxs schreef:

Het zal wel een 'eerste reactie' zijn geweest van die agent. Ik heb ook ooit een filmpje gezien waar een oudere vrouw met een kindje in een buggy liep te wandelen op de stoep. Komt er ineens een hond voorbij die dat kind bij het hoofd pakt en uit de buggy probeert te trekken.
Ik moet zeggen dat ik zelf wat bang ben voor grotere honden. Terwijl de kleine hondjes vaak heel fel kunnen zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:25

Mendyh schreef:
Wauw, Jennyj01. Ik zou me kapot schamen als ik jou was voor je opmerking. Dus iedereen die hier niét jouw mening in deelt, heeft maar direct een hart van steen en zijn geen dierenliefhebbers?
Misschien zou jij wel precies hetzelfde gereageerd hebben als jij in deze situatie had gestaan. Waarschijnlijk heb je dit nog nooit meegemaakt, dus ik vind jouw oordeel meer dan hard.

Ik hoef me niet te schamen hoor want ik sta volkomen achter mijn mening. Vind het niet normaal dat je zomaar onnodig een hond afschiet. En ik vind het al helemaal niet normaal dat velen dat maar heel gewoon vinden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:26

Jennyj01 schreef:
Wie zegt dat hij gebrekkige info heeft gehad?

Hij wist niet hoe lief die hond anders altijd was, volgens de eigenaresse tenminste. :')

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 14:27

Leffroi schreef:
Als dat niet gewerkt had, had hij alsnog geschoten en hadden we dezelfde discussie gehad + het feit dat hij ook nog eens getrapt had..

Nee want als hij dat gedaan had, en de hond bleef doorgaan was het niet onnodig. Maar wat hij deed is al ervanuit gaan dat de hond hem zou aanvallen, terwijl dat niet was gebeurd. En dus onnodig geschoten.

Zoolgangster, nee dat vind ik niet vergelijkbaar. Die man greep al naar zn pistool die op de grond lag, hij is gewapend en wilde het pakken.
Dus terrecht dat de agent schoot.
Maar de vergelijking die ik hierboven had gezien, paard breekt los, is in paniek die wordt ook niet neergeschoten. Dan kunnen ze wel ineens hulptroepen in schakelen die verstand hebben om een paard te vangen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:29

Zoolgangster schreef:

Vergelijk: ik heb ergens gewerkt waar op een dag een gewapende overval plaatsvond. (Gelukkig voor mij was ik toevallig die dag daar niet aan het werk.)
De politie was vrij snel ter plaatse en vanwege de melding "gewapende overval" werd er op zeker moment een schot gelost door een agent, op het moment dat de overvaller naar zijn wapen, dat op de grond lag, greep.
Een beslissing in een onderdeel van een seconde. Hadden er mensen gewond kunnen raken? Misschien, ook al waren de bezoekers naar een ander deel van de zaak geleid door een medewerker.
Had de politie moeten wachten tot de overvaller zijn wapen vast had, en wel of niet zou schieten?
Of waren ze dan te laat?

De beslissing is soortgelijk, de situatie niet.
Die overvaller koos er zelf bewust voor daar te zijn.
Die honden maakten gebruik van een mogelijkheid die de eigenaar ze bood door even niet op te letten en moesten dat met hun leven bekopen.

De overvaller in bovenstaand geval is hoofdschuldige, deze honden zijn slachtoffer van de situatie.

En als ik zo op de FB van die hondeneigenaar kijk, kan die agent ook wel verhuizen.
Ik dacht dat oproepen tot haat, mishandeling en zelfs moord in Nederland strafbaar was?

Maar ook dat zal niets uitmaken, bij zulke mensen ligt het nooit aan hun eigen gebrek aan fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:30

schei toch uit zeg, hoe simpel is het om dat te typen vanaf je vertrouwde bankje, kopje thee binnen handbereik en voldoende tijd om te analyseren. Geen eed gezworen om te beschermen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:32

Caira schreef:
schei toch uit zeg, hoe simpel is het om dat te typen vanaf je vertrouwde bankje, kopje thee binnen handbereik en voldoende tijd om te analyseren. Geen eed gezworen om te beschermen...

Idd, ik vind het wonderbaarlijk dat er nog mensen zijn die zich willen inzetten voor een steeds zieker wordende samenleving waar je het werkelijk nooit goed kunt doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:32

LBLGypsyCobs schreef:
Zoolgangster schreef:

Of waren ze dan te laat?

De beslissing is soortgelijk, de situatie niet.
Die overvaller koos er zelf bewust voor daar te zijn.
Die honden maakten gebruik van een mogelijkheid die de eigenaar ze bood door even niet op te letten en moesten dat met hun leven bekopen.

De overvaller in bovenstaand geval is hoofdschuldige, deze honden zijn slachtoffer van de situatie.

En als ik zo op de FB van die hondeneigenaar kijk, kan die agent ook wel verhuizen.
Ik dacht dat oproepen tot haat, mishandeling en zelfs moord in Nederland strafbaar was?

Maar ook dat zal niets uitmaken, bij zulke mensen ligt het nooit aan hun eigen gebrek aan fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel.

mijn idee. Ik vermeld tegenwoordig niet meer zo snel dat ik een dierenfreak ben. Dan kijken mensen je altijd zo halfhalf aan,en begrijp steeds meer waarom. Alle verstand wordt uitgeschakeld als het om een dier gaat..

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:37

geerke schreef:
Angeliquee18 schreef:
Die Honden hadden echt niet doodgeschoten hoeven worden hoor. Die ene hond had niet eens een mens aangevallen, maar een hond ! En die hond gaf die man een snauw toen hij er tussen kwam. Thats it !
En iedereen kan wel roepen, dan hadden die eigenaren die honden maar terug moeten roepen, wat als je het even niet Door heb, en die honden lopen 3 straten verder? Dan kan je niet zoveel hè !
Als het bijvoorbeeld een goldenretriever was geweest met een Hollandse opa als baas, was het allemaal heel erg geweest.
Maar als het pitbull's zijn van een Marokkaan is baas + hond slecht.

ja,ja....die marokkanen worden altijd vreselijk hard aangepakt.... :7
Doe maar rondje schilderswijk..

_/-\o_

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:38

Laten we het er maar op houden dat het uit zelfverdediging in gebeurd. Klinkt makkelijk, maar wij waren er zelf niet bij en wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik zou misschien ook geschoten hebben. Uit angst in ieder geval. Ik zou niet wachten totdat de hond mij al vast had. Dieren blijven onberekenbaar. En die man kende de honden niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:41

Ik geef de agent groot gelijk dat hij geschoten heeft en ik kan het verkeerd hebben, maar stond hij ook volledig in zijn recht om te schieten.

En dat de hond dood geschoten is volledig zelf verantwoording van de eigenaar deze had er gewoon voor moeten zorgen dat de honden niet los konden lopen. Hadden ze niet losgelopen zonder eigenaar was er ook niks aan de hand geweest zeer waarschijnlijk.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:43

Sammy_xxs schreef:
Leffroi schreef:

Nee want als hij dat gedaan had, en de hond bleef doorgaan was het niet onnodig. Maar wat hij deed is al ervanuit gaan dat de hond hem zou aanvallen, terwijl dat niet was gebeurd. En dus onnodig geschoten.

En hoe weet jij dat die twee honden hem niet zouden aanvallen?
Ik zie in het filmpje geen honden die zichzelf onderwerpen. Vooral de gevlekte hond komt al blaffend recht op de agent afgerend. Hij rent zelfs bijna over zijn tenen heen, waarna de agent valt.
Vervolgens zie ik de agent niet in beeld, maar zie ik wel de bruine terug gaan richting de agent. Tja en wat doe je dan als agent jezelf en de maatschappij beschermen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:44

Jennyj01 schreef:

Oow maar dat ze bijna een andere hond op vreten mag dan weer wel?

Die man kwam er tussen omdat ze zijn hond aanvielen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:46

yentl2010 schreef:
Jennyj01 schreef:

Oow maar dat ze bijna een andere hond op vreten mag dan weer wel?

Die man kwam er tussen omdat ze zijn hond aanvielen

Dat zeg ik toch niet. Maar het hoeft niet erger gemaakt te worden dan het is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:49

Nou ja, het wachten is op het volgende incident met een stafford/pitbull.
En dan begint de hele discussie overnieuw.

Een bepaald groep mensen met deze honden verpest het voor de rest, die wel hun hond goed onder controle hebben en goed opvoeden.
Dat geld in principe wel voor alle rassen, maar die hebben (on)terecht niet zo'n slechte naam.

Die honden kunnen er zelf niks aan doen, die doen niet anders dan wat ze kennen, ze zijn ook het slachtoffer van alles.