Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:41

Shadow0, ik heb het die persoon gevraagd omdat ik het in het kader van de discussie van belang vond. Net als dit filmpje... Israel wordt in dit topic ook ergens beschuldigd van het manipuleren van de pers, zonder bewijs. Dit filmpje bewijst hoe Hamas de pers manipuleert... op een werkelijk walgelijke manier.

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/05/th ... -by-hamas/

MarvanTom, dat plaatje zegt alles. Maar ik denk dat je het filmpje uit mijn vorige post maar eens moet bekijken, want wat je daarna zegt over het conflict tussen Israel en Hamas klopt niet echt.

Shadow0

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:01

Hahahatsjoe: ik vind het geen zuivere manier van discussieren als jij mensen gaat vragen om meningen die jij dan weer gaat plaatsen, waar je dan vervolgens weer geen verantwoording voor neemt omdat het jouw woorden niet zijn.

Als die persoon haar mening wel geven: prima. Als jullie via pb willen spreken: ook prima. Maar op deze manier leidt het alleen tot vertroebeling van de discussie.

Daarnaast: je hebt het over persmanipulatie. Persoonlijk lijkt me dat iets waar beide zijden zich schuldig aan maken (ik weet niet of je Joris Luyendijk gelezen hebt?) Wat doe jij zelf bv om een evenwichtig beeld te vormen en om te voorkomen dat je eenzijdige berichten leest? Jij plaatst steeds zaken uit 1 bron, waarom zou daar geen sprake van manipulatie zijn?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:11

hahahatsjoe schreef:
Shadow0, ik breng begrip op voor de gewone mensen in Gaza, daar heb ik het ook niet over. Eenzijdig beeld? Misschien, maar zijn daarom de filmpjes en de foto's die ze plaatsen leugens? Dacht het niet. En wat je in je laatste alinea zegt, Israel MOET zich verdedigen. Als ze de vuile trucjes van Hamas laten voor wat ze zijn, dan bestaat er straks geen Israel meer. En dus gooien ze bommen, na een waarschuwing vooraf. En zelfs gewone burgers van Gaza hebben daar begrip voor, zoek maar eens op filmpjes op het internet.

Het antisemitisme hier op bokt verbaasd mij die Cesario voorop en ook een beheerdster die oogkleppen voor heeft..
Ben zelf joods van de tweede generatie en als ik bedenk dat hier door idd deze twee en een papagroom dit soort leuzen worden geroepen ben ik bang om zelfs in Nederland Joods te zijn

Dit is een PBtje dat ik kreeg van iemand die ik niet ken.... Zou tot nadenken moeten stemmen.

Ho halt stop......tot hier en niet verder.....je ziet mij nergens antisemitische leuzen plaatsen.....graag een voorbeeld......ik ben absoluut tegenstander van Israel....staatkundig gezien....dat heeft niets met wel of niet jood te maken,maar slechts met het feit dat het een verzonnen land is dat aan de joden gegeven is.
Dan kun je aankomen met het feit dat het in de bijbel koran etc staat,maar voor een ongelovige zoals ik is dat van geen enkele waarde.........ik laat me niet uitmaken voor anti semiet,

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:53

Ik vind het toch frappant dat op het moment ik aangeef de staat Israel niet te accepteren, ik gelijk word uitgemaakt voor antisemiet (een verwijt dat vaak in het heetst van een discussie wordt geroepen). Antisemiet betekent dat je simpelgezegd tegen Joden bent, dat ben ik niet, eigenlijk niemand in dit topic kan dit verwijt worden gemaakt. Ik heb alleen problemen met het feit dat er een land aan een bevolkingsgroep oneigenlijk is weggegeven om het schuldgevoel van een oorlog af te kopen en omdat het in een heilig boek staat.

@Hahatsjoe, ik heb pagina's terug een voorbeeld geschreven over nieuwe buren die jouw tuin langzaamaan convisqueren. Het conflict is niet zo simpel op te lossen door te zeggen 'nu stoppen we allemaal met schieten en als Hamas nu gewoon de resolutie accepteerd en stopt met bombardementen dan doet Israel ook niets'. Dat zou het probleem van Israel deels oplossen, maar het probleem van de Palestijenen niet. Die gewone Palestijn die wil zijn land terug, maar in plaatst daarvan wordt hen steeds meer land ontnomen. En zolang dat niet gebeurd, zolang zij worden onderdrukt in hun eigen land, zolang zal er een voedingsbodem bestaan voor Hamas. Er bestaat zeer veel fanatisme, zeer veel geloofsretoriek en acceptatie voor het 'sterven voor een goed doel' aan Palestijnse zijde. En zeker dat dit komt door een heel groot gedeelte indoctrinatie. Maar hoe wanhopig moet je zijn om daar naar te grijpen? Om dat als uitweg te zien?

Het valt niet goed te praten dat er 1800 Palestijnen, merendeels onschuldige kinderen, mannen en vrouwen, komen te overlijden bij bombardementen. Zelfs niet wanneer deze (naar vermeend) worden gebruikt als menselijk schild. Het valt niet goed te praten dat mensen opgesloten worden op een klein en overbevolkt stuk land, verstoken van iedere vorm van infrastructuur en import. Het valt niet goed te praten dat iedere vorm van humanitaire hulp het werken bijna onmogelijk wordt gemaakt.

(de discussie van persmanipulatie laat ik even aan mij voorbij gaan, beide partijen maken zich hier schuldig aan, ik neem alles met een korrel zout en probeer mijn informatie te verzamelen op verschillende plekken en deze informatie te toetsen aan elkaar)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:53

Shadow0 schreef:
Hahahatsjoe: ik vind het geen zuivere manier van discussieren als jij mensen gaat vragen om meningen die jij dan weer gaat plaatsen, waar je dan vervolgens weer geen verantwoording voor neemt omdat het jouw woorden niet zijn.

Tsjongejonge wat een vooroordelen weer, ik kreeg een spontaan PBtje omdat iemand het met mij eens was maar het niet in het topic wilde plaatsen omdat ze bang was veroordeeld te worden... En niemand hoeft verantwoording af te leggen over die tekst, er staat nl. niets verkeerds in maar het gevoel van iemand... Met haar toestemming geplaatst overigens.

Ja, ik plaats filmpjes van een Joodse nieuwssite, maar die zijn ook elders op het net te vinden. En op wat voor manier zou het filmpje over de geschiedenis van Israel gemanipuleerd zijn, op welke manier is een filmpje waarbij Hamas duidelijk zichtbaar kinderen als schild gebruikt gemanipuleerd of die van iemand van Hamas die in een TV uitzending het menselijke schild promoot? Leg dat eens uit...

maaikemuis, jij hebt niets te accepteren. De staat Israel bestaat en daar kun jij gelukkig niets aan doen. Dat het terecht is dat de staat Israel bestaat kun je zien in het filmpje van die Amerikaanse professor, dan zie je hoe het werkelijk zit met de geschiedenis van dit land en dit conflict. En dat het niet aan Israel ligt dat er geen vrede is. Merkwaardig genoeg neemt blijkbaar niemand de moeite om dit filmpje te bekijken, terwijl iedereen in dit topic wel een mening heeft over het conflict...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:10

Het hele midden oosten bestaat uit verzonnen landen, waarvan een hoop mensen gebukt gaan onder islamitische dictatuur, maar daar hoor je bijna nooit iemand over.

Of het feit dat Jordanië eigenlijk óók Palestina hoort te zijn en er daar een aangewezen koning nu een beetje de Palestijnen daar onderdrukt omdat hij vindt dat ze maar lekker in Israël moeten gaan wonen.

Ik snap het punt enerzijds wel dat Israël volgens sommigen een oneigenlijke staat is, maar ik vind dat ook weer selectieve verontwaardiging.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:23

hahahatsjoe schreef:
En dat het niet aan Israel ligt dat er geen vrede is.

Israël wast z'n handen helemáál niet in onschuld... Je moet eens proberen in Israël bij de overhoringen op het vliegveld toe te geven dat je op visite bent gegaan bij Palestijnse vrienden... Je word direct vast gezet op verdenking van terrorisme. Kun je nagaan hoe een Palestijn zich moet voelen....

Buiten dat hebben ze hun macht misbruikt om de Palestijnen steeds verder in een hoekje te drijven, er komen steeds meer rechts extremisten in Israël die vinden dat Palestijnen gewoon lekker dood moeten.

Dit past niet bij een beschaafd land die Israël beweert te zijn, plus de joden zijn nu van onderdrukte, zelf de onderdrukker geworden, terwijl als er íemand moet zijn die zou moeten weten hoe het voelt om ongewenst te zijn, het m.i. toch júist de joden zouden moeten zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:39

hahahatsjoe schreef:
Tsjongejonge wat een vooroordelen weer, ik kreeg een spontaan PBtje omdat iemand het met mij eens was maar het niet in het topic wilde plaatsen omdat ze bang was veroordeeld te worden...

In dat geval is het niet aan jou om het alsnog in het topic te plaatsen. Dat maakt de discussie onzuiver, omdat het een manier is om een mening te plaatsen waar geen weerwoord op te geven is. Als ik aangeef dat ik niet afgeschilderd wil worden als antisemitisch zeg je 'jamaar dat zijn niet mijn woorden.'

Daarnaast was je uitleg tegenstrijdig. Eerst gaf je aan dat het een pb was, daarna zeg je dat je zelf gevraagd had om een reactie, en nu zeg je dat het niet zo is.
Ook dat maakt het niet eenvoudiger om te

Citaat:
En niemand hoeft verantwoording af te leggen over die tekst, er staat nl. niets verkeerds in maar het gevoel van iemand... Met haar toestemming geplaatst overigens.

Natuurlijk wel. Iedereen kan worden aangesproken op zijn/haar woorden. Dat word ik, dat word jij, dat wordt iedereen. Het is een misvatting dat 'gevoel' genoeg excuus is om zonder weerwoord of kritiek iets te mogen uiten. Zo werkt dat niet. Als je een mening of een gevoel hebt, durf daar dan ook over in gesprek te gaan en de kritiek op te aanvaarden.

Toestemming van plaatsen doet er niet toe overigens - het gaat erom dat het een ondoorzichtige manier van 'discussieren' is als mensen niet zelf deelnemen aan de discussie maar via anderen een mening geven. Dat is ongewenst, en zoals ik al zei ook niet toegestaan trouwens.

Citaat:
En op wat voor manier zou het filmpje over de geschiedenis van Israel gemanipuleerd zijn, op welke manier is een filmpje waarbij Hamas duidelijk zichtbaar kinderen als schild gebruikt gemanipuleerd of die van iemand van Hamas die in een TV uitzending het menselijke schild promoot? Leg dat eens uit...

Elk filmpje laat maar een deel van de werkelijkheid zien. De werkelijkheid bestaat immers uit tientallen jaren en uit miljoenen mensen die constant dingen doen en zeggen. Dat kan geen enkel mens waarnemen of bevatten. En dus maak je een selectie van wat belangrijk is en wat niet, en die selectie is altijd gekleurd en, sinds mensen dat door hebben, ook vrijwel altijd manipulatief. Dat vindt aan beide zijden plaats.

Wat betreft het filmpje over het menselijk schild: het belangrijkste is dat het er niet echt toe doet. Het is namelijk op geen enkele manier een rechtvaardiging of excuus voor het doden van 1800 mensen. Zoals gezegd, dat ligt voor mij vrij simpel, er is een duidelijke hierarchie in hoe erg dingen zijn - en het doden van mensen is paar ordes van grootte erger dan woorden, hoe kwalijk die woorden ook zijn. De partij die de bommen vuurt en weet dat daarmee honderden tot nu bijna 2000 mensen de dood vinden, voor het overgrote deel onschuldige mensen, is daar schuldig aan. wat de ander ook zegt.

Ten tweede - ik zou een hele reeks filmpjes en citaten kunnen geven van mensen die Israel verdedigen op een manier die... niet echt jofel is. Waarbij bv gesteld wordt dat de moeders ook gedood moeten worden zodat ze geen kinderen meer kunnen krijgen. Dat is echt gezegd, en het is kwalijk en onaanvaardbaar. Alleen... het is niet het hele verhaal, en dus wil ik niet op die manier de discussie voeren. Dat benadrukt alleen maar de hardheid en de tegenstelling, terwijl de oplossing ligt in het nader tot elkaar komen en minder geweld.

Aan beide zijden is flink wat extremistische taal. Als je je daarop blijft focussen, kan de situatie nooit beter worden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:07

hahahatsjoe schreef:
Shadow0 schreef:

maaikemuis, jij hebt niets te accepteren. De staat Israel bestaat en daar kun jij gelukkig niets aan doen. Dat het terecht is dat de staat Israel bestaat kun je zien in het filmpje van die Amerikaanse professor, dan zie je hoe het werkelijk zit met de geschiedenis van dit land en dit conflict. En dat het niet aan Israel ligt dat er geen vrede is. Merkwaardig genoeg neemt blijkbaar niemand de moeite om dit filmpje te bekijken, terwijl iedereen in dit topic wel een mening heeft over het conflict...

Ik accepteer het Israël als staat niet, en dat is mijn goed recht. Ik mag op deze wereld zelf besluiten welke landen ik bezoek en welke niet. Israël zal ik niet bezoeken. Met mij trouwens vele mensen, waarvan een groot aantal dit niet kan vanwege hun overheid. Maleisische staatsburgers kunnen niet naar Israël omdat hun overheid de staat Israël niet accepteert.

De media aan welke kant dan ook is niet objectief. Niet aan Palestijnse zijde en niet aan Joodse zijde. Beide groepen laten datgene zien wat het beste in hun straatje past en daarmee een gecreëerde waarheid. Jouw professor verteld zijn waarheid, islamitische geleerden houden er een geheel andere waarheid op na. Geschiedenis is in mijn ogen een weinig waarheidsgetrouwe wetenschap. De waarheid zal in het midden liggen. Op het moment dat je dit inziet gaat er een wereld voor je open.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:12

In antwoord op de laatste alinea van Nic. Van de onderdrukte is Israël zelf de onderdrukker geworden. Dat vind ik misschien nog wel het meest schrijnend. Ken je geschiedenis en weet je toekomst.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:11

Shadow0, ik wordt een beetje moe van jou eerlijk gezegd. Je kletst uit je nek. Heb nooit gevraagd om een reactie aan iemand, hoe kan ik om een reactie vragen aan iemand die ik niet ken en van wie ik voor dat PBtje niet eens wist dat ze bestond? Ik vond de reactie belangrijk om het gevoel dat het aangeeft en daarom heb IK gevraagd of ik die reactie mocht posten. Tsja, dat jij het een ondoorzichtig iets vind is voor jouw rekening, je kunt van mij aannemen dat als ik iets over jou vind, dat ik dat dan tegen jou zelf zeg. En dat doe ik nu: wat voor filmpjes je ook ziet, wat voor meningen je ook te lezen krijgt, jouw mening is al star en gevormd (gezien ook weer deze laatste post), dus discussie met jou is zinloos. Dat jij de filmpjes waarvan ik de link postte vergelijkt met het soort filmpjes wat jij kennelijk ziet, zieke filmpjes, dat laat duidelijk zien dat jij niet snapt waar het om gaat. En degenen die mijn links bekeken hebben snappen wat ik bedoel.

maaikemuis, kennelijk heb je het filmpje van de Amerikaanse professor nog steeds niet bekeken want dan zou je niet zeggen wat je zegt over de geschiedenis, want dat kun je overal op het internet verifieren. En dat Israel de onderdrukker is, sorry maar daar zakt mijn broek van af. Israel verdedigt zich, onderdrukt niemand. Andere mening? Ik hoor het graag, met uitleg wat ze onderdrukken en hoe.

En voor er iemand over begint: mijn enige vaste standpunt is dat Israel zich mag verdedigen. Er wordt heel veel gezegd, vooral over persoonlijke standpunten, maar naar mijn mening hebben te veel mensen zich niet verdiept in hoe het nu echt zit. Het is heel makkelijk om Israel de schuld te geven, want dat doet de halve wereld al... Maar nogmaals, bekijk nu dat filmpje van die Amerikaanse profesor eens, dat maakt veel duidelijk over hoe makkelijk het conflict uitgelegd kan worden maar hoe moeilijk het op te lossen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:46

hahahatsjoe schreef:
Shadow0, ik wordt een beetje moe van jou eerlijk gezegd. Je kletst uit je nek. Heb nooit gevraagd om een reactie aan iemand, hoe kan ik om een reactie vragen aan iemand die ik niet ken en van wie ik voor dat PBtje niet eens wist dat ze bestond?

Jij schreef "Shadow0, ik heb het die persoon gevraagd omdat ik het in het kader van de discussie van belang vond. " Ik dacht dat dat over dat pb'tje ging. Misschien had je het daar over iets anders? In dat geval heb ik het verkeerd begrepen, mijn excuses.

Citaat:
Dat jij de filmpjes waarvan ik de link postte vergelijkt met het soort filmpjes wat jij kennelijk ziet, zieke filmpjes, dat laat duidelijk zien dat jij niet snapt waar het om gaat. En degenen die mijn links bekeken hebben snappen wat ik bedoel.

Ik weet eigenlijk niet welke filmpjes ik 'kennelijk' zie?

Maar dat mensen jouw visie niet delen betekent niet dat ze niet snappen waar het om gaat - het betekent slechts dat ze er anders over denken. Ik verschil duidelijk met jou van mening. Niet omdat ik niet weet waar het om gaat, maar omdat ik diverse dingen anders zie, en er andere waarde aan hecht.

Citaat:
En voor er iemand over begint: mijn enige vaste standpunt is dat Israel zich mag verdedigen.

En zo makkelijk is het dus al om van mening te verschillen. Jij noemt de huidige handelswijze verdediging, ik denk daar anders over. Voor mij is het doden van 1400 onschuldige burgers geen verdediging.

Niet omdat ik het niet begrijp, maar omdat ik er over na heb gedacht en naar beste eer en geweten tot die conclusie gekomen ben.

Ik zou jou ook een starre mening kunnen verwijten omdat je het niet met mij eens bent... Alleen - dat overtuigt jou net zo min als het mij overtuigt. Dus dat helpt ons niet veel verder, toch?

Citaat:
Maar nogmaals, bekijk nu dat filmpje van die Amerikaanse profesor eens, dat maakt veel duidelijk over hoe makkelijk het conflict uitgelegd kan worden maar hoe moeilijk het op te lossen is.

Ik zie een boel problemen met dat filmpje en het overtuigt me eigenlijk nergens van. Ook dit is een voorbeeld dat ik er simpelweg anders over denk. Niet omdat ik het filmpje niet gezien heb, maar omdat ik zaken anders interpreteer en aan andere dingen waarde hecht.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:50

@ hahatsjoe Ik heb het filmpje gezien en het is een versie van de waarheid. Gekleurd, net als alle media, net als alles in de geschiedenis zijn kleur heeft. Het is net welke saus je er overheen gooit.

Ik stop met reageren op jou posts, ze zijn te gekleurd, te geïndoctrineerd door wat jij als waarheid aan wilt nemen. Je blijft komen met 1 website, 1 mij bekent ook. Maar ik kijk liever verder en wordt wat moe van deze discussie op deze manier. Hij gaat niets opleveren voor de mensen die daar in de puinhopen hun familie en eigendommen zoeken. Ik richt mij liever daar verder op.

Let's agree to disagree.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:39

hahahatsjoe schreef:
En dat Israel de onderdrukker is, sorry maar daar zakt mijn broek van af. Israel verdedigt zich, onderdrukt niemand. Andere mening? Ik hoor het graag, met uitleg wat ze onderdrukken en hoe.

Volgens mij heb ik al een aantal voorbeelden genoemd.
Ik kan helaas vandaag alleen maar op 1 zij liggen (pijn, operatie gehad) dus ik kan niet mijn laptop erbij pakken om te zoeken naar linkjes, alles gaat een beetje lastiger op mijn telefoon.
Om te beginnen heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik tegen Hamas ben. Hamas heeft zijn geld gebruikt om tunnels te maken, wapens te kopen en hun bevolking mag (ook vanwege de tunnels) geen schuilkelders bouwen. Sowieso wonen veel Palestijnen al jaren in goedkope noodflats terwijl de leiders van Hamas lekker in luxe baden in het veilige Qatar.

- Docu: mijn zusje de soldaat. Op het laatst zijn haar ouders ergens op Palestijns grondgebied, en zien met eigen ogen de verdrukking van de Palestijnen. Vader zegt: dit is niet langer mijn Israël, ik wil hier geen deel van uitmaken. We verhuizen terug naar Nederland.

- Docu: dat Israëlische rechters toegeven dat ze oneerlijke middelen hebben gebruikt (militair recht tegen burgers) om duizenden Palestijnen gevangen te zetten

- Nederzettingen. Op gebied waar ooit Palestijnen land bewerkten, worden nu betonnen kolossen uit de grond gestampt, de regering kijkt toe.

- De muur. Palestijnen die ooit aan de andere kant van de muur werkten, worden geconfronteerd met uren wachten, pesterijen van sommige IDF soldaten.

- Legitimatie. Elke Palestijn kan op elk moment op straat aangehouden worden voor controle enkel op basis van Arabisch uiterlijk.

- Mensenrechten. Israël noemt het politieke zelfmoord als zij gaan toestaan dat Palestijnen de Israëlische nationaliteit kunnen krijgen dmv trouwen. Arabieren hoeven het sowieso niet in hun hoofd te halen verliefd te worden op joden. Zij hebben met hoge rechters besloten dat de politieke joodse agenda belangrijker is dan mensenrechten.

- Demoniseren
Het IDF traint mensen voor propaganda en demoniseert elke Palestijn tot een terrorist. Het is voor een gemiddelde Israëliër haast niet mogelijk om dienst te weigeren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:50

Sorry bokt Y;( ik moet kleinere stukjes maken, mijn telefoon kan het niet aan :( ben nog niet klaar...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:41

Het leger:

"Hallo, mijn naam is Omer Goldman . Ik ben een Israëlisch meisje van 19 jaar oud en ik moest naar de gevangenis, omdat ik dienst weigerde. Ik weigerde namelijk om militaire dienst te doen in de bezette gebieden. Ik ben in een echt militair gezin opgegroeid. Mijn vader heeft een functie in het leger en ik heb meegemaakt dat mijn 8-jaar oudere zusje in dienst was. In Israël gaan alle meisjes in militaire dienst gedurende twee jaar. De jongens voor drie jaar!

Eerder dit jaar ging ik naar een vredesdemonstratie in Palestina en mij was altijd verteld dat het Israëlische leger er is om mij te verdedigen. Maar in dit geval schoten ze met rubberen kogels op mij en met traangas. Opeens zag ik de waarheid, de realiteit. Het meest gevaarlijke ding in Palestina zijn de Israëlische soldaten, zij die eigenlijk aan mijn kant zouden moeten staan! Toen ik thuis kwam, was mijn mening wat betreft het Israëlische leger totaal veranderd. 
Ik heb me aangesloten bij een groep jongeren die dienst willen weigeren, de Shministim .

Als je dus weigert, ga je steeds voor 3 weken de gevangenis in, dan weer 1 week eruit, en dan weer 3 weken erin, net zo lang tot je 21 bent. "

- En elke keer als je opgeroepen wordt als reservist en je weigert, word je weer de gevangenis in gestopt.

http://www.palestina-israel.info/joodsejongeren.html

Een Facebook pagina van ex soldaten die een boekje opendoen over de misstanden in het IDF:
https://m.facebook.com/BreakingTheSilenceIsrael

http://www.theguardian.com/world/2014/j ... occupation

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, de verhalen zijn talrijk over hoe je in het IDF getraind wordt Palestijnen te haten en aan zien voor terroristen.

Ik had een verhaal en filmpje met waarschuwing een aantal posts terug gezet, waarbij je ziet dat mensen in de puinhopen zoeken naar familie en alsnog neergeschoten worden.
Of dat kinderen aan de hand van moeder neergeschoten worden door een scherpschutter.
Dat mensen in Gaza dag in dag uit drones en snipers boven hun hoofden hebben. Dat ze elke minuut gevaar lopen neergeschoten te worden door een boze soldaat.
Dat Israël steeds meer rechts extremisten krijgt, dat die zelfs de linkse anti- oorlog demonstranten aanvallen, dat je beter niet kan zeggen dat je links bent, pacifist of tegen het IDF. Dat je bij sollicitaties daarom je politieke voorkeur moet uitleggen.

Getuigenissen uit Gaza van journalisten en artsen zonder grenzen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... echt.dhtml

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... -bezetting

Goed, en dit is een Nederlandse verslaggever, ik denk dat dit nauwelijks meer onder zelfverdediging valt.

https://twitter.com/intent/user?user_id=472955958

twitter:

Franke_schrijft twitterde op woensdag 06-08-2014 om 11:25:57 Dit gaat zo een paar kilometer door #gaza. @De_Persdienst @BNRhttp://t.co/gLGSI7gZo9

Plaatje is te groot https://pbs.twimg.com/media/BuWFqIOCcAEBZK5.jpg:large

Zo. Djezus wat is dat omslachtig op mijn telefoon, ik denk dat ik voorlopig genoeg argumenten heb om Israël toch de onderdrukker te noemen zonder pro Hamas, antisemiet of anti Israël te zijn denk ik...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:50

Afbeelding

Is het plaatje nu zichtbaar?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:55

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het met jouw laatste zin helemaal eens, Nic. Ik ben ook niet pro-Hamas of anti-Israel.... je zal maar Palestijn zijn en in Gaza wonen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:56

Nic schreef:
[ Afbeelding ]

Is het plaatje nu zichtbaar?

Ja, deze foto zegt voor mij alles.... wat een ellende

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 01:00

Israël gaat echt te ver... Het is aan Israël om de verstandigste te zijn. Maar aan de andere kant maakt Hamas hier ook volledig gebruik van en de pers hapt maar al te graag toe.
Stop dan met het verbieden van vluchtenden, stop dan met het verspreiden en verstoppen van al je grote wapens in drukbevolkte gebieden en in tunnels en stop met het verbreken van wapenstilstanden etc etc etc.

Just saying, Hamas vind ik minstens net zo slecht als Israël.

Ik vraag me af of dit ooit opgelost gaat worden. Inderdaad, je zal maar Palestijn in Gaza zijn...
Waarom laten ze Gaza niet gewoon voor wat het is. Als het daarna alsnog mis gaat (in de zin van, raketaanvallen door Hamas etc), kan je altijd nog over gaan op een plan B lijkt mij -O-

Wat ik overigens wel mooi vind aan dat Breaking the Silence bijvoorbeeld. Dit kan gewoon als Jood zijnde bijvoorbeeld. Stel je gaat als Palestijn protesteren tegen Hamas, wat gebeurt er dan? :r En dat is heel eerlijk gezegd één van de redenen waarom ik zo'n vreselijke hekel heb aan het radicale Islam geloof. Daarmee ook één van de redenen waarom ik geneigd ben snel 'tegen' iets Islamitisch-gerelateerd te zijn. Dan heb ik het uiteraard niet over alle gewone mensen, moslim, christelijk, joods of wat dan ook.

En thanks voor je info en links Nic! :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:49

Interessante links, dat moet ik zeggen Nic. En dat plaatje, daar wordt ik verdrietig van, echt verdrietig. Denk inderdaad dat het slim is wat maaikemuis zegt, agree to disagree, want deze discussie kom je nooit uit. En de onschuldigen (de gewone mensen) zijn weer het slachtoffer van alles, aan beide kanten. Kan dan letterlijk kotsmisselijk worden bij het zien van een foto van een hoge Hamas officier die in een privevliegtuig zit of in een duur hotel in Qatar, die zitten echt niet in Gaza.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:08

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:35

Niet de hele discussie meer gelezen aangezien ik mijn standpunt wel duidelijk heb gemaakt inmiddels, maar;

Thesserd schreef:
Israël gaat echt te ver... Het is aan Israël om de verstandigste te zijn. Maar aan de andere kant maakt Hamas hier ook volledig gebruik van en de pers hapt maar al te graag toe.
Stop dan met het verbieden van vluchtenden, stop dan met het verspreiden en verstoppen van al je grote wapens in drukbevolkte gebieden en in tunnels en stop met het verbreken van wapenstilstanden etc etc etc.

Just saying, Hamas vind ik minstens net zo slecht als Israël.

Ik vraag me af of dit ooit opgelost gaat worden. Inderdaad, je zal maar Palestijn in Gaza zijn...
Waarom laten ze Gaza niet gewoon voor wat het is. Als het daarna alsnog mis gaat (in de zin van, raketaanvallen door Hamas etc), kan je altijd nog over gaan op een plan B lijkt mij -O-

Wat ik overigens wel mooi vind aan dat Breaking the Silence bijvoorbeeld. Dit [b]kan gewoon
als Jood zijnde bijvoorbeeld. Stel je gaat als Palestijn protesteren tegen Hamas, wat gebeurt er dan? :r[/b] En dat is heel eerlijk gezegd één van de redenen waarom ik zo'n vreselijke hekel heb aan het radicale Islam geloof. Daarmee ook één van de redenen waarom ik geneigd ben snel 'tegen' iets Islamitisch-gerelateerd te zijn. Dan heb ik het uiteraard niet over alle gewone mensen, moslim, christelijk, joods of wat dan ook.

En thanks voor je info en links Nic! :)

bij het dik gedrukte gedeelte kan ik me alleen maar aansluiten.

Het ergert me wel heel erg dat de media het allemaal maar goed praat dat Hamas dagelijks 40 raketten op Israël afvuurde (ver voordat de 3 tieners ontvoerd zijn). Want, ze zijn zielig, ze kunnen niet eens goed mikken met hun raketten? Wait what? Dus als ik een steen tegen iemands hoofd gooi, die gaat dood, en daarna word ik onder vuur genomen, ben ik zielig? Ik ben dan net zo slecht als diegene die mij massaal onder vuur nemen.. In mijn ogen dan. Maar ik lijk hier momenteel best wel alleen in te staan.

Enfin, ik ga vandaag maar eens de foto's van Israël op mijn pc zetten. :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:42

Inderdaad... Hamas is minstens zo slecht vind ik, maar omdat Israël zich nu zo gedraagt waar het niet van verwacht wordt door de buitenwereld, weegt dat opeens veel zwaarder. Eigenlijk is dat zelfs denigrerend richting extremistische moslims :+ Israel is wel zo slim dat ze beter zouden moeten weten maar extremistische moslims hebben gewoon een soort van steekje los waardoor ze het niet kunnen helpen? :') En nogmaals, Israël zou ook beter moeten weten.

Wat ik bedoel met, wat verwacht wordt van de buitenwereld: inmiddels vindt iedereen het namelijk wel 'normaal' hoe extreme islamieten zich gedragen. Denk aan ISIS en de christenen die massaal vervolgd en gedood worden. Sja, dat is nou eenmaal een extremistische moslimgroep, dus dat gaat gewoon zo. Toch? Laten we het als de VN zijnde hebben over belangrijkere zaken zoals zwarte pieten en sinterklazen... Want dat kan écht niet!

-O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:06

Thesserd schreef:
Wat ik bedoel met, wat verwacht wordt van de buitenwereld: inmiddels vindt iedereen het namelijk wel 'normaal' hoe extreme islamieten zich gedragen. Denk aan ISIS en de christenen die massaal vervolgd en gedood worden.
Sja, dat is nou eenmaal een extremistische moslimgroep, dus dat gaat gewoon zo. Toch?

Nee. Het belangrijkste verschil is dat de VN een mandaat heeft over landen en Israel is een land, ISIS niet.

Daarnaast... ik ben gewoon niet overtuigd door het 'jamaar hunnie doen het ook'-argument. Wil je je daar echt mee meten? Als iedereen probeert net zo gewelddadig als 'de ander' te zijn dan loopt dat alleen maar uit in heel veel bloedvergieten. Kun je jezelf echt nog in de spiegel aankijken als het voornaamste antwoord op 'waarom heb je 1800 mensen gedood, waarvan zo'n 70 a 80% onschuldig niet betrokken, waaronder honderden kinderen, en heb je duizenden en duizenden mensen dakloos gemaakt' is 'jamaar zij zijn ook niet lief'? Dat maakt het toch in de verste verte nooit ok?

(En als je je daar echt mee wilt meten, moeten we Israel en mensen met banden met Israel volgens jou dan ook zo behandelen als mensen die verdacht worden van banden met ISIS of andere groeperingen - gevolgd, geen mogelijkheden om een baan aan te nemen waar een veiligheidscheck voor vereist is, opduiken op no-fly-lists, beperkingen van tegoeden en mogelijkheden om te handelen, economische sancties etc?)