Echte vrouwen hebben rondingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:34

Nessah schreef:
Dat jullie van het woord dik iets negatiefs maken, moeten jullie weten. Ik heb nergens gezegd dat wanneer ik iemand dik vind ik dat lelijk vind? Dik is voor mij niet lelijk,het is gewoon net als dun. Een lichaamsbouw, maar dat maakt het niet lelijk of mooi. Dat jullie het koppelen aan óh die vind zij dik dús lelijk, moeten jullie weten. Als je goed leest zie je dat ik een verloofde heb met overgewicht dus als jullie een beetje nadenken dan snappen jullie misschien dat ik dik of lelijk iets totaal anders vind. Heb ook gezegd dat de Dove dames knap zijn ;)

.

Haha ja, daarom heb ik expres mijn bericht nog verwerkt en dit bovenstaande erbij gezet.. :)

Tillie20

Re: Echte vrouwen hebben rondingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:45

Om eerlijk te zijn ben ik het wel grotendeels met haar eens hoor :j

Ze zegt gewoon dat je voor een gezond lichaam nou eenmaal moeite moet doen, dmv sport en gezond eten. Ik ken legio mensen die gewoon alleen al niet gezond eten. De een eet vrijwel niks omdat het te veel moeite kost en ze dan misschien een grammetje aankomt. Die heeft natuurlijk ondergewicht. Dan zijn er ook de mensen die maar alles naar binnen proppen wat ze lekker vinden en dan verbaasd opkijken dat ze aankomen.

Wat je zelf van dik of dun zijn vindt moet je zelf weten, maar ik vind het niet raar dat iemand een gezond/slanker lichaam mooier vindt dan iemand waarvan je de ribben/vetrollen kan tellen. Zelf zou ik niet naar het uiterlijk kijken, maar het innerlijk -voordat dat weer wordt gezegd...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:58

Ik zie vooral dat ze het niet vind kunnen dat het dikkere model positief (ten opzichte, of ten koste, van de slanke dames) wordt benaderd.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:05

Dat lees ik er totaal niet in om eerlijk te zijn. Wat ik lees is dat ze het geen goede ontwikkeling vind dat het dik zijn gepromoot wordt(Real women have curves etc.). Het komt op die manier over dat dik zijn beter is dan dun of normaal zijn. Want anders ben je geen 'real women'. Dat terwijl dik zijn enorm ongezond is en een gezond en normaal lichaam nou eenmaal moeite kost om te onderhouden. Op deze manier wordt dik zijn wenselijk. Het is namelijk -sociaal gezien- niet erg om dik te zijn, dus mensen doen er niks meer aan. Terwijl ik zoiets heb van: je moet je sowieso al niks van het sociale aspect aantrekken en gewoon doen wat goed voor jezelf is: gezond leven :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:08

+:)+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:10

Cyella schreef:
Dat lees ik er totaal niet in om eerlijk te zijn. Wat ik lees is dat ze het geen goede ontwikkeling vind dat het dik zijn gepromoot wordt(Real women have curves etc.). Het komt op die manier over dat dik zijn beter is dan dun of normaal zijn. Want anders ben je geen 'real women'. Dat terwijl dik zijn enorm ongezond is en een gezond en normaal lichaam nou eenmaal moeite kost om te onderhouden. Op deze manier wordt dik zijn wenselijk. Het is namelijk -sociaal gezien- niet erg om dik te zijn, dus mensen doen er niks meer aan. Terwijl ik zoiets heb van: je moet je sowieso al niks van het sociale aspect aantrekken en gewoon doen wat goed voor jezelf is: gezond leven :j

Dat is toch precies wat ik zeg. Dik wordt positief neergezet en daar gaat ze tegen in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:12

Ik ben nl nog steeds van mening dat Dove helemaal niet probeert te zeggen dat, zwaarder beter is dan slank. Ze geven alleen maar aan, dat het overgrote deel van de vrouwen, niet zo strak, slank, gespierd, gebruind, mooi borsten hebbend, geen enkel randje, velletje, buikje hebben als de meeste reclame's ons willen doen geloven.
Dat er gewoon veel (de meeste, bijna alle) vrouwen zijn die een gezond gewicht hebben, misschien wel een klein buikje hebben, of iets bredere heupen, of niet zulke strakke borsten enz enz.

En het is zeker niet zo dat ze zeggen dat als je geen buikje hebt je geen "echte vrouw" bent. En nogmaals het gaat om reclame. Dan wordt over het algemeen alles mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is. Ik denk dat Dove juist probeert om de werkelijkheid iets meer te benaderen.

Een nieuwe auto, zoeft in de reclame ook door de lucht, glimt en maakt je gelukkig (tenminste als ik naar de mensen kijk die in de betreffende auto zitten).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:12

Ik denk eerlijk TS, dat je misschien wat teveel gewicht (och, hoe toepasselijk :') ) hangt aan het woordje "echt" of "real". Ik denk namelijk dat Dove en die andere merken voornamelijk bedoelen echt als in realistisch, zo van: de gemiddelde vrouw op straat heeft niet het (overigens prachtige) lichaam van een Doutzen. En niet zozeer echt als in "echte mannen dragen oranje" (slecht voorbeeld misschien :o ). Dit geeft al een hele andere nuance aan de betreffende reclame.

Overigens heb je het zelf telkens over gezond en fit, maar dit hangt voor jou blijkbaar alleen samen met een strak afgetraind lichaam. Dat dit jouw voorkeur is, is prima, maar dat betekent niet dat iemand met een maatje 40 niet gezond en fit is. Sterker nog, je zegt letterlijk in je openingspost "is dat toch al te dik". Dit is simpelweg niet zo. Sterker nog, iemand met maatje 40 kan makkelijk een stuk gezonder/fitter zijn dan iemand met maatje 34/36!

Waar ik het wel met je eens ben, is dat we er voor moeten waken dat mensen helemaal geen moeite meer doen om gezond/fit te zijn, omdat ze toch "mooi zijn zoals ze zijn". Iedereen heeft z'n eigen bouw en het is toe te juichen om mensen hun eigen bouw met bijzonderheden (hetzij bredere heupen, een stevige kont) omarmen en zelfverzekerd zijn, ondanks dat ze niet de als ideaal geziene maten hebben. Maar we mogen niet doorslaan tot het punt waar vet verheerlijkt wordt. Dit is echter volgens mij nog niet aan de orde.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:17

Maar Qimm de manier waarop jij het zegt is het net alsof ik vind dat dik dan maar negatief moet worden neergezet. Het enige wat ik vind is dat die plaatjes ( even geen dove meer hoor :') ) vollere mensen boven dunnere mensen zet, op een gemene manier. Dat vind ik geen fijne ontwikkeling, andersom uiteraard ook niet hoor! Maar omdat overgewicht nu eenmaal een "probleem" ( goed lezen he, staat tussen haakjes) is, in de zin van dat veel van de nederlandse bevolking met overgewicht kampt, vind ik dat er moet worden opgepast om "dik" ( of voller,of steviger..) te "promoten". Ik vind dat je mensen juist moet motiveren bewuster te leven. Zo vind ik het een goede zaak dat er bij alcohol reclames een waarschuwing komt, dat er bij sigaretten een waarschuwing komt etc. Ik zou dit topic ook geopend hebben wanneer je een reclame op tv ( let wel; dus geen catwalk waar je alleen in de mode bladen tegenaan loopt) zag met meiden waar de botten uitstaken en als facebook vol stond met plaatjes over dat mensen lelijk zijn als ze dik zijn oid. toevallig viel mij nu het tegenovergestelde op.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:19

Het enige wat dove in de campagne gebruikt is 'be your beatiful self, accepteer jezelf zoals je bent etc, nergens gezien real wormen have curves of be fat be beatiful. Dat real women have curves heb ik een paar keer op facebook gezien. Nou boehoe zeg.
Ik vind de campagne van dove wel mooi. Uiteindelijk gaat het ze gewoon om naamsbekendheid en verkoop natuurlijk, maar de boodschap is dat je jezelf best mag accepteren zoals je bent, wat is daar mis mee? Een slank en sportief lijf is niet voor iedereen weggelegd, ook die mensen kunnen toch op tv, zichzelf accepteren. En nee dat is geen excuus voor morbide obesitas, maar voor sommigen is een echt slank lijf moeilijk te bereiken. Maar waarom zou je je zo druk maken om die enkele reclamecampagnes die wat vollere dames gebruiken?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:22

@[***]: Op die manier had ik de Dove reclame niet opgevat, zeker om dat de Engelse campagne het heeft over dit is schoonheid. Maar je hebt gelijk, zo kan het wel bedoeld zijn zoals jij uitlegt. :) Maar dan nog ging dit topic niet over Dove, maar in het algemeen en waren de plaatjes en het Dove reclame maar een voorbeeld.
@mylittlejoy: Waar heb ik gezegd dat maat 40 ongezond en niet fit is??? Dat zijn mijn woorden absoluut niet hoor :) Ik heb alleen gezegd dat ik die maten ( en dat puur vanuit Dove, niet algemeen nogmaals..) iets te dik vind. Ik heb niet gezegd dat ze ongezond of niet fit zijn, dat maak jij er nu van :) En iets te dik, ik vind dat niet lelijk hoor?? Wie zegt dat afgetraind mijn voorkeur heeft?? Waar stáát dat?? Mijn zus is vele maler knapper dan ik en zij heeft maat 44.. Dus ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt? Waarom moet dik altijd negatief worden opgevat??

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:23

xSogno schreef:
Het enige wat dove in de campagne gebruikt is 'be your beatiful self, accepteer jezelf zoals je bent etc, nergens gezien real wormen have curves of be fat be beatiful. Dat real women have curves heb ik een paar keer op facebook gezien. Nou boehoe zeg.
Ik vind de campagne van dove wel mooi. Uiteindelijk gaat het ze gewoon om naamsbekendheid en verkoop natuurlijk, maar de boodschap is dat je jezelf best mag accepteren zoals je bent, wat is daar mis mee? Een slank en sportief lijf is niet voor iedereen weggelegd, ook die mensen kunnen toch op tv, zichzelf accepteren. En nee dat is geen excuus voor morbide obesitas, maar voor sommigen is een echt slank lijf moeilijk te bereiken. Maar waarom zou je je zo druk maken om die enkele reclamecampagnes die wat vollere dames gebruiken?

Ik maak mij niet druk hoor :) Ik vond het een boeiend onderwerp over een ontwikkeling die ik zag.. Dat mensen zich vervolgens compleet druk maken over een uitspraak van mij, sja ik kan er niks aan doen dat mensen alles negatief opvatten waar het woordje dik bij staat.
Ik had het dan mooier gevonden als een paar te dunne en een paar stevige dames bij elkaar stonden in de reclame.. Dan was hij bij mij perfect over gekomen :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:27

Het woordje "dik"is ook niet het probleem, "te dik"is waar de mensen over vallen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:28

Het is flauw dat het als 'beter' wordt gepromoot dan slank. Maar het doel is geloof ik dat je je ook gewoon goed mag en kunt voelen in een lichaam dat niet helemaal picture perfect is, want er zijn genoeg mensen die niet aan het strakke maatje 34/36 voldoen (meer niet dan wel). En wanneer jij je lekker voelt in je lichaam is dat toch belangrijk, belangrijker dan een plaatje, zelfs belangrijker dan gezondheid.
Afvallen kan echt verschrikkelijk zijn (want het is lang niet altijd zo makkelijk als gezond eten en meer bewegen), als jij je daardoor ongelukkig gaat voelen denk ik dat je een doel voorbij streeft.
NIEMAND met overgewicht zit erop te wachten om constant te horen dat ze zo ongezond zijn. Dat weten ze heus wel. Als zij zich er goed bij voelen is dat belangrijker dan wat een of andere onbekende ervan vindt.

edit: hetzelfde geldt ook voor ondergewicht overigens. Die zitten er ook niet op te wachten om constant te horen dat ze te mager zijn

Ik zeg, gewoon lekker niet mee bemoeien. Doe wat jij wil met jouw lichaam en bemoei je niet met andermans lijf
Laatst bijgewerkt door Qimm op 15-07-14 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:29

nynke55 schreef:
Het woordje "dik"is ook niet het probleem, "te dik"is waar de mensen over vallen.

Dus als ik zei die dames vind ik dik, was dat wel oké geweest?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:32

Qimm schreef:
Afvallen kan echt verschrikkelijk zijn (want het is lang niet altijd zo makkelijk als gezond eten en meer bewegen), als jij je daardoor ongelukkig gaat voelen denk ik dat je een doel voorbij streeft.
NIEMAND met overgewicht zit erop te wachten om constant te horen dat ze zo ongezond zijn. Dat weten ze heus wel. Als zij zich er goed bij voelen is dat belangrijker dan wat een of andere onbekende ervan vindt.

Ik zeg, gewoon lekker niet mee bemoeien. Doe wat jij wil met jouw lichaam en bemoei je niet met andermans lijf

Maar ik onderschat afvallen ook niet, :) Maar NIEMAND die dun is zit er op te wachten om anorexia patient oid genoemd te worden.. maar toch is dun niet zo'n belastend woord?

En ik bemoei me met niemand zijn lichaam ( check OP en laatste zin.. Iedereen is mooi zoals zij is.. ;) ) Ik vond het alleen opvallend dat ik die plaatjes voorbij zag komen en ik vond het een boeiend onderwerp voor een discussie.. Maar blijkbaar is dat onderwerp te gevoelig en is het woord "dik" een soort taboe en negatief??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:33

Ja, dat was veel beter geweest. Alles waar "te"voor staat is bij voorbaat negatief.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:34

Oké, nou zo was dat niet bedoeld :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:39

Nessah schreef:
Oké, nou zo was dat niet bedoeld :)

Ik begrijp je punt wel, maar bekijk het eens andersom. Jarenlang zijn wij "opgevoed" met het idee dat we af moeten slanken, maakt niet uit wel gewicht je hebt, we waren "te dik". Met als rolmodellen de dames van de catwalk. Nu komt daar een kentering in, een gezond gewicht is niet graatmager, maar een gewicht dat bij je bouw past. En dat laat men in de reclame zien als iets vollere vrouwen. De vrouwen die al jaren bezig zijn met dieeten, voelen zich nu in het ootje genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:40

http://www.edithdohmen.com/nl/average-sized-fashion

Leuke link.

Verder ben ik het met TS eens dat het wél zo is dat we met zijn allen steeds zwaarder worden en dat dit geen goede trend is. Maar ik vind dan weer niet dat daar vanuit de reclames iets aan gedaan moet worden. Laat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Hetzelfde geld in mijn ogen voor alcohol en roken. Laat mensen zelf gewoon nadenken. Ik las hier ook ergens dat men niet weet wat gezond voedsel is? Kom op zeg! Als je over een beetje gezond verstand beschikt weet je dat gerust.

Wat de plaatjes/foto's/reclame's betreft, die neem ik met een hele grote korrel zout. Niets is wat het lijkt nl. Ik heb (bewust) geen facebook dus de andere plaatjes waar je het over hebt, ken ik niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:43

Nessah schreef:
Qimm schreef:

Maar ik onderschat afvallen ook niet, :) Maar NIEMAND die dun is zit er op te wachten om anorexia patient oid genoemd te worden.. maar toch is dun niet zo'n belastend woord?

En ik bemoei me met niemand zijn lichaam ( check OP en laatste zin.. Iedereen is mooi zoals zij is.. ;) ) Ik vond het alleen opvallend dat ik die plaatjes voorbij zag komen en ik vond het een boeiend onderwerp voor een discussie.. Maar blijkbaar is dat onderwerp te gevoelig en is het woord "dik" een soort taboe en negatief??

Het is gewoon nooit leuk om op je imperfecties aangesproken te worden

'wat heb jij een grote neus'
'je hebt wel een beetje zeiloren'
'volgens mij heb jij geen beugel gehad, of wel?'
'je bent wel een beetje dik'
'je bent wel een beetje dun'

etc.

Bij campagnes die bijvoorbeeld scheve tanden als mooi zouden neerzetten, zouden mensen daar ook zo op reageren? Het is wel leuk voor de mensen die toch een scheef gebit hebben, die hoeven zich dan even wat minder waardeloos te vinden

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:46

Quote.Bij campagnes die bijvoorbeeld scheve tanden als mooi zouden neerzetten, zouden mensen daar ook van vanslag zijn? Het is wel leuk voor de mensen die toch een scheef gebit hebben, die hoeven zich dan even wat minder waardeloos te vinden. Unquote

Zelfde principe, de mensen die jarenlang met een beugel gelopen hebben, worden hier niet blij mee. Terwijl de mensen met 1 scheve tand, of een niet helemaal perfect gebit, zoals de meesten van ons, vinden dit prima.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:48

Maar dat snap ik dan weer niet, waarom zou je dan niet meer blij kunnen zijn met je mooie gebit? Dat is toch wat je zelf wilde, kennelijk vind je dat mooi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:51

Wat mij dan weer irriteert is dat kleding vaak op gefotoshopte modellen hangt die in de werkelijke wereld niet eens bestaan. Dan heb ik toch nog geen plaatje bij hoe het kleding stuk er uit gaat zien bij een normaal iemand? Zalando zet er tegenwoordig dan al bij welke maten een model heeft zodat ik kan zien dat het shirtje bij mij tot aan mijn enkels komt in plaats van aan de navel van het uber lange model :+

De mode wereld doet een beetje of er alleen dunne lange mensen zijn en dat is natuurlijk bullshit. Prima moeten ze zelf weten.
Een merk als dove gaat meer over jezelf verwennen en goed voelen. Dat moet ook gewoon kunnen met maat 42 en voor mijn part met maat 50 en daarboven. Zij promoten echt niet dikker worden( als je die modellen al dik wilt noemen) ze laten simpelweg wat meer variatie zien.

En een merk voor dikke dames gaat natuurlijk in op de curves die die dames hebben. Ze mogen er met hun curves toch ook gewoon zo goed mogelijk uit zien?

Ik vindt alles binnen de grenzen van het normale en gezonde echt gewoon helemaal prima. Als je jezelf maar niet in de weg zit.

(Om nog maar helemaal te zwijgen over het feit dat het bestaan van putten op de bips en benen helemaal dood gezwegen wordt)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-07-14 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:51

Qimm schreef:
Het is gewoon nooit leuk om op je imperfecties aangesproken te worden

'wat heb jij een grote neus'
'je hebt wel een beetje zeiloren'
'volgens mij heb jij geen beugel gehad, of wel?'
'je bent wel een beetje dik'
'je bent wel een beetje dun'

etc.

Bij campagnes die bijvoorbeeld scheve tanden als mooi zouden neerzetten, zouden mensen daar ook zo op reageren? Het is wel leuk voor de mensen die toch een scheef gebit hebben, die hoeven zich dan even wat minder waardeloos te vinden

Maar een grote neus, schaad je lichaam niet.. Te dik of te dun wel, dus dat vind ik wel anders. ( voor iemand daar weer op reageert dek ik mijzelf alvast in, uiteraard bedoel ik géén dove dames of mensen met maat 42-44.. Ik bedoel écht overgewicht wat de gezond schaad ) Dus ik vind dat je te dun of te dik niet moet promoten. Een model waarbij je de ribben ziet, moet je ook niet promoten want straks gaan mensen dat normaal vinden en krijg je nog meer problematiek rondom de eetstoornissen.. Maar mensen met vetrolletjes vind ik dat precies zo. Want als ribben/vetrollen gezien wordt als normaal en goed, wat maakt het dan uit als je 10 kg aan komt of 10 kg afvalt? Mensen onderschatten het probleem van overgewicht/ondergewicht echt heel erg, ik heb er dagelijks ( beroepsmatig) mee te maken en zie wat een invloed social media heeft ( dus niet Dove) en ik vind dat geen fijne ontwikkeling.. Eerst zag ik alleen veel te dunne modellen of plaatjes over dun zijn wat ik niet goed vond en nu zie ik het opeens meer over wat dikke mensen. Beide vind ik gewoon geen goede ontwikkeling. Dat was mijn discussie punt en niet wie of wanneer iemand dik is en of dat wel of niet mooi is, daar ging het helemaal niet om.

Trouwens over die scheve tanden heb ik wel een leuk voorbeeldje.. H&M gebruikt meiden met een grote spleet tussen de tanden en opvallende sproeten. Maar nogmaals, dit heeft geen invloed op de volksgezondheid :)