Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:03

Anoeska27 schreef:
Brainless schreef:
Ik werk in de horeca en kom helaas wel andere dingen tegen.
Als vrouwen gewoon zitten en normaal voeden zie je er vaak niets van.
Maar helaas zijn er vrouwen (en die groep wordt steeds groter) die op een of andere manier toch willen provoceren (of een discussie willen uitlokken) en heel overdreven zichtbaar (met de hele borst eruit) het liefst omgedraaid zodat iedereen het kan zien, BV gaan geven.

Maar het is wel heel vervelend dat door die ervaringen alle bv-moeders over 1 kam geschoren worden. Die moeders zijn meer bezig met provoceren dan met hetgeen waar bv voor bedoeld is, namelijk het voeden van je kind.

Ik heb ook gezegd dat (zeer) discreet voeden, geen probleem is.
Maar ook ik (moeder van 3 kids) heb geen behoefte om een blote borst te zien als ik lekker in een restaurant aan het eten ben.

Anoeska27

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:05

Maar openbaar is niet alleen in restaurants. Dat kan ook het park zijn, de dierentuin of de speeltuin zoals Chubby al zei.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:06

Anoeska27 schreef:
Maar openbaar is niet alleen in restaurants. Dat kan ook het park zijn, de dierentuin of de speeltuin zoals Chubby al zei.

Ook prima, als ik maar geen blote borst hoef te zien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:14

Hoeft ook niet als je net ff de andere kant op kijkt terwijl een moeder een ogenblik nodig heeft om haar beha los te klikken en dan haar kind aan te leggen. Dat duurt pak m beet, 5 secondes?

De meeste moeders voeden discreet. Het is niet de intentie anderen te shockeren, het is de bedoeling het kind te voeden.

Ik weet dat er een beweging gaande is onder wat fanatiekere voedende moeders om daar waar er op onbeleefde manier aan een moeder is verboden te voeden, te gaan "massavoeden" en dan inderdaad op indiscrete wijze. Blijkbaar vinden zij het nodig om op die manier een punt te maken. Niet mijn manier, maar tegelijk, ik ondervind er geen persoonlijke hinder van dus waar zou ik me druk over maken?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:16

Volgens mij zegt iedereen hier trouwens dat men er niet tegen is, zolang het maar discreet gebeurt. Kan er over heen gelezen hebben natuurlijk, maar volgens mij is er niemand geweest die heeft gezegd; ten alle tijden not done, zelfs discreet niet.

Dus tja of het nu echt zo'n taboe is? Zo te zien heeft niemand er problemen mee zolang het maar discreet gebeurt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:17

En de meeste moeders die borstvoeding geven zitten er ook niet op te wachten dat andere hun borsten zien. Ik heb nog nooit een tietzwaaiende bv moeder gezien in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:32

Ik geef mijn zoontje altijd borstvoeding in onze auto's. Beide hebben achter geblindeerde ramen zodat ik dan niet zichtbaar ben.
Of als we wat verder weg gaan dan nemen we een hotelkamer direct bij datgene waar we heen willen, zoals afgelopen kerst naar Disney Parijs. Toen hadden we een suite in de castle club zodat ik steeds snel even op de kamer kon gaan voeden.
Ik voed altijd vlak voordat we uit eten gaan, desnoods in de auto.
In het openbaar voeden doe ik niet, iedereen hoeft mijn borsten niet te zien. Ik denk dat ik niet eens een toeschietreflex zou krijgen bij openbaar voeden omdat ik me vreselijk ongemakkelijk zou voelen.
Stiekem voeden gaat niet, mijn zoontje is nogal een draaikont, maakt geluid tijdens het drinken en laat vaak met een harde smak los dus dat verberg je niet zo makkelijk onder een doek.
Wat een ander doet moet 'ie zelf weten maar ik voed liever in een schone, rustige en comfortabele privésfeer :-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:46

Fijn om te lezen dat niet alleen mannen, vrouwen zonder kidere of vrouwen met kinderen grootgebracht met de fles er zo over kunnen denken Repelsteel. :)

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:49

Heb ik ook wel gedaan, gingen we naar de dierentuin met de kinderen en dan inderdaad voor we het park in gingen in de auto voeden en voor we naar huis gingen nog een keer. Maar er gaat niets boven lekker ontspannen thuis voeden, ben je zelf ook veel rustiger (ik tenminste wel). Maar soms kan het gewoon niet anders, vooral met kleine kindjes. Maar zolang je het discreet doet, is er niets op tegen om het in het openbaar te doen.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:51

Polly schreef:
Douce schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me zeer ongemakkelijk voelde toen een vrouw in het restaurant waar ik werk haar baby ging voeden.
Ik vind persoonlijk dat ik het niet hoef te zien. Je zag ook nog een stukje tepel..
Nee, ik pas ook.

Oei wat een drama.. -O-

Inderdaad....
En de clips van popsterren zijn dan zeker wel sexy,de victoria secret show word geprezen en het beeld van michealangelo word geeerd.
Maar een tepel zien van een moeder die haar hongerige baby voed, Oei dat is erg!

Ik denk dat er ook meer educatie op school of waar dan ook moet komen, dat er geleerd word dat voeden niet alleen maar voeden is.
Baby hebben geen zelf regulatie en doen dat door te zuigen,zo kalmeert de baby zichzelf.
En wat is nou beter? Een gillend kind in een restaurant of een moeder met een babyhoofd voor haar borst.

Even offtopic, een vriendin van mij had een hoedje voor haar baby met op zijn achterhoofd een tepel afdruk.
Whaha de reacties waren echt heul grappig :')

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:53

xxCYNNxx schreef:
Volgens mij zegt iedereen hier trouwens dat men er niet tegen is, zolang het maar discreet gebeurt. Kan er over heen gelezen hebben natuurlijk, maar volgens mij is er niemand geweest die heeft gezegd; ten alle tijden not done, zelfs discreet niet.

Dus tja of het nu echt zo'n taboe is? Zo te zien heeft niemand er problemen mee zolang het maar discreet gebeurt.

Ja maar voeden gaat niet altijd discreet, als een baby net een krampje krijgt of even naar links of rechts wil kijken, ja dan komt er een tepel in zicht.
En voeden is ook niet heel makkelijk als je er net mee begint :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:55

Wendybrian schreef:
Polly schreef:
Oei wat een drama.. -O-

Inderdaad....
En de clips van popsterren zijn dan zeker wel sexy,de victoria secret show word geprezen en het beeld van michealangelo word geeerd.
Maar een tepel zien van een moeder die haar hongerige baby voed, Oei dat is erg!

Ik denk dat er ook meer educatie op school of waar dan ook moet komen, dat er geleerd word dat voeden niet alleen maar voeden is.
Baby hebben geen zelf regulatie en doen dat door te zuigen,zo kalmeert de baby zichzelf.
En wat is nou beter? Een gillend kind in een restaurant of een moeder met een babyhoofd voor haar borst.

Even offtopic, een vriendin van mij had een hoedje voor haar baby met op zijn achterhoofd een tepel afdruk.
Whaha de reacties waren echt heul grappig :')

Wat ik me echt heel oprecht al een keer heb afgevraagd, maar nog steeds geen antwoord op heb gehad, wáárom is een tepel zien van een borstvoedende moeder wel ok, maar mag ik nog steeds niet topless over straat?
Tepels zijn gewoon sociaal (nog?) niet geaccepteerd. Ik hoef 'm niet te zien, ik zie 'm ook niet op het gemiddelde strand en als ik dat al zie is dat ook tegen mijn zin in.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:01

Is er nou serieus iemand die voeden gaat vergelijken met een ander natuurlijk fenomeen als het legen van een blaas? Ik heb namelijk nog nooit gehoord of gelezen over een borstvoeding gevende moeder die naast de tafel van een ander aan het plassen was.

Laten we dus geen appels en peren met elkaar vergelijken. Voeden kun je vergelijken met eten en drinken ;) Maakt de discussie een stukje makkelijker.

En aangezien niemand van de 'anti-groep' achter een boom, in een hoekje, in een aparte kamer, op het toilet, alleen thuis of in de auto gaat zitten eten, terwijl de rest van het gezin aan tafel in een restaurant eet, of samen in de speeltuin zit, of door de efteling wandelt (and so on and so on), lijkt het me vreselijk egoïstisch om dat dan wel van het jonge kind en diens moeder te verwachten.

Discreet voeden is, nogmaals, echt zo simpel niet. Een doek kun je bij kleine frummels proberen, maar bij iets grotere kinderen is dat lastig. Mijn DL van 13 maanden trekt dat gewoon van haar hoofd. Kiekeboe! Allemachtig mooi spelletje, maar daar wordt het voeden niet discreter van. En ze laat ook regelmatig los, dus ja, een tepel (oh my!) zal wellicht, als je zit te kijken, best te zien zijn. Maar ik heb nog altijd geen neon verlichting boven mijn hoofd of een grote pijl... er is niemand die je dwingt te kijken ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:04

Douce schreef:
Wat ik me echt heel oprecht al een keer heb afgevraagd, maar nog steeds geen antwoord op heb gehad, wáárom is een tepel zien van een borstvoedende moeder wel ok, maar mag ik nog steeds niet topless over straat?
Tepels zijn gewoon sociaal (nog?) niet geaccepteerd. Ik hoef 'm niet te zien, ik zie 'm ook niet op het gemiddelde strand en als ik dat al zie is dat ook tegen mijn zin in.

Persoonlijk zal het mij mijn achterwerk oxideren als jij topless over straat gaat. Vooral doen wat je niet laten kunt. Maar ik vind er persoonlijk toch wel een verschil in zitten, dat een moeder haar baby te eten geeft, op de meest logisch, natuurlijk manier of dat een andere vrouw just for the fun topless over straat loopt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:07

djinnie schreef:
Douce schreef:

Persoonlijk zal het mij mijn achterwerk oxideren als jij topless over straat gaat. Vooral doen wat je niet laten kunt. Maar ik vind er persoonlijk toch wel een verschil in zitten, dat een moeder haar baby te eten geeft, op de meest logisch, natuurlijk manier of dat een andere vrouw just for the fun topless over straat loopt.

Het uitzicht is voor mij hetzelfde. Voor de tweede krijg je een boete, de eerste 'moet ik maar normaal vinden en anders kijk ik maar ergens anders heen'. (Wat erg lastig is als je aan het werk bent in de horeca, zoals al eerder aangegeven)

Ik snap nog steeds niet waarom ik soms naar enorme memmen (of is dat weer een respectloos woord?) moet kijken, terwijl het duidelijk discreet kan.. Ik heb (nog) geen tikkende tijdbom en vraag me ook oprecht af of ik zelf wel borstvoeding ga geven. (Voor iemand die om achtergrondinformatie vroeg)
Ik zie hier veel reacties van bv gevende vrouwen die zichzelf verdedigen omdat dat 'altijd moet'. Ik ben juist alleen nog maar aangevallen over mijn standpunt. Zelfs een keer een lecture gehad waar een leraar zó hard borstvoeding aan het verdedigen was, dat ik er anti van werd zonder er überhaupt een keer over na gedacht te hebben. Laat iedereen lekker zijn eigen keuze maken.

De reden dat ik waarschijnlijk geen borstvoeding ga geven is omdat er al generaties lang geen fatsoenlijke melk zit in mijn moeder, diens moeder en dus ook diens moeder. Dit heeft geresulteert in kinderen met allerlei darmproblemen :(:) En dat wil ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Douce op 14-05-14 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:08

De pro's vergelijken borstvoeden in het openbaar met seksueel getinte clips op mtv (waar ik dus ook nooit naar kijk). Die vergelijking kan dan wel..? Van beide kanten komen scheve argumenten, dus als we allemaal wat rekening houden met elkaars gevoel, dan is het 'taboe' klaar toch?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:15

Misschien moeten we het idee dat borsten alleen iets seksueels zijn gewoon even loslaten als het gaat om voeden van kinderen.
Want daar associëren de meesten het gewoon mee.

Ik las ergens dat schoonouders zeggen dat het 'ook zo rot is voor je vriend/man' of zoiets.
Maar laat me raden?? Hij heeft die borsten vast niet ontweken bij het maken van het kindje??

Ik sta hier de hele dag tegen borsten aan te kijken, ik zie grote zware hangende dingen, de hele dag door............van koeien van de buurman wel te verstaan. Maar dat vinden we blijkbaar dan weer wel normaal :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:24

Zilkesteyn70 schreef:
Ojajoh schreef:
Wat ik dan niet snap he. voor de fikse voorstanders....waarom lopen we dan niet lekker gewoon onze tieten te laten bungelen?? Waarom pakken we ze in dan? En dubbel ook nog!

en ik las ergens een ouder kind aan de borst openbaar, nou dat vind ik persoonlijk echt helemaal niets :=
heb net als eerder door een ander al gezegd, niet echt beweegredenen, maar krijg er gewoon de rilling van

Eh, ik heb beide kinderen borstvoeding gegeven maar vind het nogal wat anders om "gewoon onze tieten te laten bungelen" of bijv. topless te lopen. (wat ik persoonlijk nooit zou doen) dan discreet mn kind te voeden. :?
Niet iedereen die borstvoeding geeft is een exhibitionist :Y)

Nou er worden argumenten gegeven als dat een borst normaal is, en niet seksistisch enz enz... Nou bij deze, waarom dubbel inpakken dan??
Dus deze vraag is voor die mensen die zulke opmerkingen plaatsen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:32

Lante schreef:
De pro's vergelijken borstvoeden in het openbaar met seksueel getinte clips op mtv (waar ik dus ook nooit naar kijk). Die vergelijking kan dan wel..? Van beide kanten komen scheve argumenten, dus als we allemaal wat rekening houden met elkaars gevoel, dan is het 'taboe' klaar toch?

Die vergelijking snap ik nooit zo. Kinderen voeden is niets seksueels. Borsten zijn in de eerste plaats bedoeld om kinderen te voeden, onze maatschappij heeft er iets seksueels van gemaakt. Dát is raar. Voeden van je kindje zou normaal moeten zijn.
We vinden het tegenwoordig normaler om ze melk van een koe te geven. Ik vind het de wereld op zijn kop.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:32

Anoniem schreef:
Ik geef mijn zoontje altijd borstvoeding in onze auto's. Beide hebben achter geblindeerde ramen zodat ik dan niet zichtbaar ben.
Of als we wat verder weg gaan dan nemen we een hotelkamer direct bij datgene waar we heen willen, zoals afgelopen kerst naar Disney Parijs. Toen hadden we een suite in de castle club zodat ik steeds snel even op de kamer kon gaan voeden.
Ik voed altijd vlak voordat we uit eten gaan, desnoods in de auto.
In het openbaar voeden doe ik niet, iedereen hoeft mijn borsten niet te zien. Ik denk dat ik niet eens een toeschietreflex zou krijgen bij openbaar voeden omdat ik me vreselijk ongemakkelijk zou voelen.
Stiekem voeden gaat niet, mijn zoontje is nogal een draaikont, maakt geluid tijdens het drinken en laat vaak met een harde smak los dus dat verberg je niet zo makkelijk onder een doek.
Wat een ander doet moet 'ie zelf weten maar ik voed liever in een schone, rustige en comfortabele privésfeer :-)

idd, zo denk ik er ook over

en voor de nieuwsgierige , ja ik heb kinderen :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:38

Goedemorgen :)

Ik draag bovenkleding omdat het nogal frisjes is hier in den lande, over het algemeen. En als het heel warm is, draag ik een bovenstukje, omdat mijn borsten van mij zijn en ik me niet senang voel bij topless.

Over het algemeen zul je ook weinig van mijn borsten of tepel zien wanneer ik voed in het openbaar. Op dat moment van beha open/kind aangelegd na of wanneer er even iets "misgaat". Dan moet je als toeschouwer ook al je best doen om echt iets te zien hoor.

De dames die aangeven in het openbaar te voeden,krijgen steeds de vraag waarom dat niet discreet gebeurt. Blijkbaar kunnen wij/zij daar geen antwoord op geven omdat wij/zij wel discreet trachten te voeden. Misschien is het verstandiger om al die vrouwen die bij die vraagstellers op het terras in hun nakie komen zitten en hun memmen tentoonstellen om er vervolgens een kleuter aan te drukken, te vragen wat hun plezier is van indiscreet voeden?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:05

Dat is het chub

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:19

Ik denk dat het in onze maatschappij nou eenmaal zo is dat borsten direct in verband worden gebracht met seksualiteit. Of dat nou terecht is of niet, ik voedde het liefst in een kamertje apart of in de auto. Wel ongezellig, trouwens. Als ze die mooie omslagdoeken toen al hadden gehad, had ik dat dé ideale oplossing gevonden! Want ik vind borstvoeding zó iets waardevols!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:25

Om me even in deze discussie te voegen. Er was een soortgelijke discussie gaande toen deze moeder:

Afbeelding

Haar kind ging voeden midden in een attractie van de Efteling en vervolgens nog even foto's ging maken en deze op haar facebook zette. Wat vinden jullie daar nou van?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:31

Ken of ben jij die moeder? Zo niet, vind ik het niet zo netjes om de foto hier te plaatsen.

Ik kan me goed voorstellen dat een pose en foto als deze discussie geeft. Ik neem er zelf niet zo aanstoot aan, ben wel wat gewend. Maar ik begeef me dan ook in andere kringen dan de gemiddelde bokker of de gemiddelde moeder ;)