IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vickers

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:45

Pittige discussie.
Tja ik heb geen kinderwens, ik vind het prima dat mensen dat willen proberen. Dat ik daar voor betaal vind ik ook nog niet zo erg. Ik vind het pas erg als mensen willen en wetens een ongezond kind op de wereld zetten die zijn of haar hele leven heeeel veel zorg nodig heeft en ik daar voor moet betalen. Wetend dat het kindje nooit iets zelfstandig zal kunnen. Dat je die keuze maakt prima maar waarom moet ik daar voor betalen? En dan bedoel ik dus niet een kindje met het syndroom van down die in een leefgroep etc prima kan functioneren en ik bedoel ook niet een kindje wat bij de geboorte mis gaat. Maar van te voren weten dat je kindje nooit zich aan zal kunnen kleden, niet zelfstandig kan eten etc. Prima als je daar voor kiest maar niet dat ik daar voor moet betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:04

chanel1985 schreef:
Ik vind dat geen reden om ivf te verbieden, hoeveel koppels met niet veel reserve worden ouders?
Die worden ook niet gecontroleerd vooraf of ze genoeg geld hebben, toch?

De overgrote meerderheid trouwens die ivf doen, doen dit zeer bewust, hebben ervoor al een heel traject afgelegd.
Die zijn zich vaak meer bewust van alles wat er bij komt kijken, dan bij mensen die aan de lopende band kinderen baren.

Ik geloof direct dat mensen die een ivf traject ingaan bewust bezig zijn met het krijgen van een kind. Dat wil echter niet zeggen dat alle overige (aanstaande) moeders "aan de lopende band kinderen baren". Jij wil respect? Misschien eerst zelf wat respectvoller zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:12

Ik bedoel daar mee, mensen die aan de lopende ban baren maar er niet over nadenken dat of dat wel haalbaar is, op alle vlakken, financieel, huisvesting, draagkracht,.....
Was daarin waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, mijn excuses.

Maar misschien is het wel te begrijpen, dat als je er zelfs in zit, dat het wel allemaal anders is, dan als je er buiten zit. Als je dan groffe en onrespectvolle dingen leest ( die dan nog niet eens gegrond zijn); ja dan doet dit mij pijn, in het diepste van mijn hart.

Al die argumenten, dat het een teken van de natuur is, dat je erbij moet neerleggen, zijn ook allemaal kwetsend maar worden zonder boe of ba meergepend zonder erbij na te denken dat dit pijn doet om te lezen. Zeker als je weet dat het niet klopt wat ze zeggen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:56

Vickers, maar dat heeft weinig met ivf te maken, bij een natuurlijke bevruchting heb je daar net zoveel kans op.
Is ook weer een andere discussie, wanneer wel een geboren laten worden als je van te voren weet dat er bepaalde afwijkingen gaan zijn. Welke is wel menswaardig om mee te laten leven en welke niet. Is ook weer voor iedereen persoonlijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:26

Leuk bedacht maar je kan van te voren niet weten joe ernstig de beperking is.Je hebt zoveel niveau verschillen.Ieman met down kan het basisonderwijs volgen maar het kan ook zo zijn dat iemand met down nooit voor zichzelf kan zorgen en een zeer laag niveau heedt.Het verstandelijk niveau is niet te testen daar kom je pas na de geboorte achter.
vickers schreef:
Pittige discussie.
Tja ik heb geen kinderwens, ik vind het prima dat mensen dat willen proberen. Dat ik daar voor betaal vind ik ook nog niet zo erg. Ik vind het pas erg als mensen willen en wetens een ongezond kind op de wereld zetten die zijn of haar hele leven heeeel veel zorg nodig heeft en ik daar voor moet betalen. Wetend dat het kindje nooit iets zelfstandig zal kunnen. Dat je die keuze maakt prima maar waarom moet ik daar voor betalen? En dan bedoel ik dus niet een kindje met het syndroom van down die in een leefgroep etc prima kan functioneren en ik bedoel ook niet oeen kindje wat bij de geboorte mis gaat. Maar van te voren weten dat je kindje nooit zich aan zal kunnen kleden, niet zelfstandig kan eten etc. Prima als je daar voor kiest maar niet dat ik daar voor moet betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:27

chanel1985 schreef:
Ik bedoel daar mee, mensen die aan de lopende ban baren maar er niet over nadenken dat of dat wel haalbaar is, op alle vlakken, financieel, huisvesting, draagkracht,.....
Was daarin waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, mijn excuses.

Maar misschien is het wel te begrijpen, dat als je er zelfs in zit, dat het wel allemaal anders is, dan als je er buiten zit. Als je dan groffe en onrespectvolle dingen leest ( die dan nog niet eens gegrond zijn); ja dan doet dit mij pijn, in het diepste van mijn hart.

Al die argumenten, dat het een teken van de natuur is, dat je erbij moet neerleggen, zijn ook allemaal kwetsend maar worden zonder boe of ba meergepend zonder erbij na te denken dat dit pijn doet om te lezen. Zeker als je weet dat het niet klopt wat ze zeggen.

Dat begrijp ik heel goed hoor! Maar probeer er boven te staan en niet op dezelfde manier terug te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:14

Nikass schreef:
Russel, natuurlijk bepaald de regering wel want zij hebben toch die subsidies in het leven geroepen? De kinderbijslag zou wmb inkomensafhankelijk moeten zijn, maar da's een andere discussie. Recht op het krijgen van een kind, tja dat heb je natuurlijk niet letterlijk, want het is niet iedereen gegeven, ook niet met behulp van ivf, dus wie kan dat recht verlenen?
Aanvullende verzekering is voor mij ook kostbaar, maar ik zal toch moeten om op zijn minst een paar keer per jaar naar de fysiotherapeut te kunnen en dus te kunnen blijven functioneren. Waarom is mijn gezondheid ondergeschikt aan het "recht" van een ander om een kind te willen?
Overigens moet ik wèl betalen om géén kind te willen (ook best apart)

Als jij chronische een fysio nodig hebt ivm met een chronische ziekte, bv aangetoonde whiplash of andere mobiliteitsziekten, dan valt dat binnen je basisverzekering.

De regering heeft er voor gekozen om het niet meer standaard te vergoeden omdat de gang naar de fysio heel snel werd gemaakt zonder dat het echt nodig was en dergelijke behandelingen zijn niet goedkoop...veel van deze ongemakken kunnen ook door een masseur weggewerkt worden, maar dat kost geld en men wil graag altijd alles gratis in Nederland...

"Jouw" gezondheid zal dan dus niet van een een fysio afhankelijk zijn. Je idee over het betalen om geen kind geen hebben en je achtergesteld te voelen als de medische wereld wel kan helpen om een vrouw zwanger te maken is geen vergelijk! Waarom jij wel die massage en dat electrische apparaat a raison van toch minstens 65 euro per keer en die vrouw haar kinderwens die overigens een heel natuurlijke wens is niet? En ik zeg dit omdat ik zelf sportmasseur ben, maar wel klagers heb om mij heen dat ze door hun vergoede behandelingen zijn en niet voor een derde van dat bedrag zelf even een gang naar de sportmasseur willen doen, nee die blijven dan liever in de ziektewet,

Dus sorry Nikass jouw gezeur haalt het niet bij een psychologisch probleem bij die paren die ook dat bedje gevuld willen hebben en de ongelijkheid van een rijke die het zelf kan betalen en zij die dar niet kunnen.

Wij hebben meermaals gesproken over adoptie van een zeer kansarm kind, niet vanwege kinderwens, maar vanwege empathie naar zo een kind, dat is iets wat dus bergen geld kost, wat wij niet hebben, die ongelijkheid wil jij nu ook bij natuurlijke conceptie met wat hulp van buitenaf?

Je hebt zeker gelijk dat kinderbijslag, ouderschapstoeslag en belastingvoordeel bij gezinnen inkomens afhankelijk mag zijn, maar dan pas bij minimaal 2 maal modaal, anders pist er weer een grote groep naast de pot die dat niet kan dragen...maar zo krom is Nederland, de rijken worden steeds rijker....dat is pas oneerlijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:34

Maar dan nog, waarom alsnog niet naar de aanvullende verzekering? De mensen die wel dit traject kiezen, kunnen en willen vaak ook wel een aanvullende verzekering betalen (als je wens echt zo groot is, dan zullen de meesten het er wel voor over hebben). Juist omdat het zo'n bewuste keuze is en je je eigen risico er gelijk doorjaagt. Als je geen 10 euro in de maand over hebt voor een aanvullende verzekering, dan is 360 euro opkuchen nog moeilijker. Bovendien zijn kinderen gewoon niet goedkoop en kun je met alle liefde in de wereld nog geen pamper kopen.

Is het medische noodzaak om voor sommigen ivf toe te passen om een kind te kunnen krijgen? Ja. Is het medisch noodzakelijk om een kind te krijgen? Nee. Om die reden vind ik het geen basisverzekeringsmateriaal.

Anticonceptie gebruiken is ook ons recht, maar het is ook geen medische noodzaak (alhoewel voor een aantal wel natuurlijk als je menstruatie te erg is, maar dan alsnog heb je pech als je 21+ bent en alleen basis verzekering) en daarom is dat ook uit de basisverzekering gehaald.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-06-14 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:34

vuurneon schreef:
Maar dan nog, waarom alsnog niet naar de aanvullende verzekering? De mensen die wel dit traject kiezen, kunnen ook wel een aanvullende verzekering betalen. Juist omdat het zo'n bewuste keuze is en je je eigen risico er gelijk doorjaagt. Als je geen 10 euro in de maand over hebt voor een aanvullende verzekering, dan is 360 euro opkuchen nog moeilijker. Bovendien zijn kinderen gewoon niet goedkoop en kun je met alle liefde in de wereld nog geen pamper kopen.

Is het medische noodzaak om voor sommigen ivf toe te passen om een kind te kunnen krijgen? Ja. Is het medisch noodzakelijk om een kind te krijgen? Nee. Om die reden vind ik het geen basisverzekeringsmateriaal.

Mooi gezegd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:11

vuurneon schreef:
Maar dan nog, waarom alsnog niet naar de aanvullende verzekering?

Omdat een verzekering zo niet werkt; "adverse selection".

Niemand in Nederland zal deze aanvullende verzekering nemen als ze er nog geen gebruik van willen maken. Waarom extra betalen als je (nog) geen kinderen wilt of als je het op de natuurlijke manier kan doen?

Pas op het moment dat je kinderen wilt en het niet op de natuurlijke manier lukt dan zal je deze verzekering nemen. Dat zal betekenen dat 100% van de mensen die de aanvullende verzekering nemen ook de betreffende kosten maken. De premie om dit te dekken zal daarom gelijk zijn aan de kosten voor een gemiddelde behandeling (plus een winsttoeslag). In de praktijk zal deze aanvullende verzekering dus vreselijk duur worden.

Een verzekering werkt alleen als je vantevoren niet weet of je er gebruik van wilt maken of niet. Daarom kan je ook niet een verzekering afsluiten (onder dezelfde voorwaarden) nadat een ongeluk heeft plaats gevonden of een aanvullende verzekering nemen nadat je erachter bent gekomen dat je een ziekte of afwijking hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:14

He ja, zo had ik er niet over nagedacht. Toch maar helemaal zelf betalen dan? :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:08

Zo werkt het toch eigenlijk wel.
Vorig jaar veel fysio nodig gehad en dat zal in 2014 ook zo zijn.Dus voor 2014 aanvullend verzekerd.
Iemand die in 2013 dus al wist extra zorg nodig te hebben kan dit in 2014 dan bij verzekeren, toch?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:25

Ik ben er ook nog niet uit wat ik vind. Wat mij tegen staat aan het hele ivf verhaal is dat het het leven zo maakbaar maakt. Toen de medische wetenschap nog niet zo ver was kwam het veel meer voor dat mensen geen kinderen konden krijgen of dat een kindje het niet redde. Juist doordat het meer voorkwam was het normaler en konden mensen het beter aan (ook de omgeving vond het normaler waardoor je wellicht meer steun kreeg). Doordat alles zo 'maakbaar' is is het net alsof iedereen récht heeft op een gezond kind en komt de klap veel harder aan als het niet lukt. Tot scheidingen, depressies en zelfmoord aan toe.

Het is fijn dat het kan, maar het gaat er nu bijna heen dat mensen zichzelf een mislukking voelen als het níet lukt of kan. En dat vind ik wel heel erg want ook iemand die echt geen kinderen kan (of wíl) krijgen is de moeite waard.

Mijn ouders wilden graag kinderen maar het duurde zeven jaar voordat ze mijn broer kregen en na drie jaar kwam ik. Tegenwoordig hoor je dat echt niet meer; als het na een jaar proberen niet lukt dan gaan we de medische molen in. Je hoort zelfs wel eens dat mensen het hele traject doorlopen hebben en het niet lukte, en toen ze zich er bij neer hadden gelegd kwam het kindje alsnog vanzelf. Volgens mij vergeten we met al die maakbaarheid soms dat ook wij maar 'dieren' met een psyche en gevoeligheid voor falen/sociale druk.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:42

kwita schreef:
PM1 schreef:
Laten we dan maar een regel invoeren dat niemand meer zwanger mag worden, maar eerst alle bestaande kindjes moet helpen....Wat een onzin!

volgens mij is dit voor jou een emotioneel te beladen onderwerp het is maar een discussie hoor ! als je dan al gekwetst word.
en tja bij ons komt er ook n adoptie/ pleeg kindje ook al is dat niet zelf gemaakt het is net zo welkom!

Ook bij eigen kinderen kun je ettertjes of eenzorgen kindje krijgen zo het er uitkomt zo zal je het er mee moeten doen, dan is het van jezelf en dan is het perfect. Huh er zit echt geen garantie op hoor met ivf!
of laat je het dan met een down of ander afwijkend kindje weer weghalen? en dan nog een keertje ivf...op de goede afloop?

Dat ik zo bot reageer was omdat ik heel verbaast ben over sommige reactie's hier, vandaar. Voor mij persoonlijk is het geen emotioneel beladen onderwerp, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige reactie's (waarop mijn antwoord gericht was) kwetsend kunnen zijn voor mensen die hier wel mee te maken hebben.

@sallandval De wereld is toch wat betreft veel meer dingen 'maakbaar', dat vind ik wat ivf en vele andere dingen betreft juist een voordeel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:53

PM1 schreef:
@sallandval De wereld is toch wat betreft veel meer dingen 'maakbaar', dat vind ik wat ivf en vele andere dingen betreft juist een voordeel.

Dat is 99% van de tijd zeker een voordeel. Maar het is ook meteen zo veel harder als het dan eens niet maakbaar blijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:22

Maar dan heb je wel alles geprobeerd en dan kan je het laten rusten...niets is zo erg als dat kleine stemmetje, stel dat....

Ik kan mij zo voorstellen dat de negatieve reakties gegeven worden door mensen die het probleem niet hebben of denken dar ze geen kinderen willen.

Ben het heel erg mee eens dat de kinderen in tehuizen te vaak worden vergeten...maar gelukkig zijn er erg veel mensen die ook zo een kind adopteren en vaak zelfs bij hun eigen natuurlijke kinderen om ook hun kinderen iets mee te geven voor in de wereld....super, maar dat is idealisme....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:26

Vuurnon, wat ik begrepen heb is dat de anti conceptiepil uit de basis is gehaald omdat het niet als "geneesmiddel" gekwalificeerd wordt...

Overigens worden de gangbare geneesmiddelen en behandelingen bij voorkeur geschrapt om te zorgen dat de verzekeringen elk jaar weer hun target met hoge winsten kunnen behouden om elkaar in de top en kwa gebouwen weer te kunnen spekken... Alles is een geldkwestie....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:26

russel schreef:
Ik kan mij zo voorstellen dat de negatieve reakties gegeven worden door mensen die het probleem niet hebben of denken dar ze geen kinderen willen.
Precies, mensen die graag kinderen willen kunnen misschien ook minder begrip opbrengen voor een abortus, mensen gaan toch van zichzelf uit.

Citaat:
Ben het heel erg mee eens dat de kinderen in tehuizen te vaak worden vergeten...maar gelukkig zijn er erg veel mensen die ook zo een kind adopteren en vaak zelfs bij hun eigen natuurlijke kinderen om ook hun kinderen iets mee te geven voor in de wereld....super, maar dat is idealisme....

Zo makkelijk is het niet om en kind uit een weeshuis of tehuis te halen. Een kind maken is meestal heel wat makkelijker, des te zuurder als dat niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:28

Abortus is ook iets....als een moeder het kind niet wil....dan toch beter voor het kind?

Ik weet niet of ze er geen begrip voor kunnen op brengen, maar zullen wel emoties voelen dat iemand het weggooid en bij hun niet lukt....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:54

Als een man of vrouw geen kind wil dan hadden ze beter op moeten letten. Je weet toch dat kindjes niet door de ooievaar worden gebracht.

En tja de medische wereld ontwikkeld zich en dat is maar goed ook. Het geeft veel voordelen.
Ik vind niet dat je een bestaande behandeling kan verbieden.
Aanpassen in het ziekenfonds vind ik wel een optie, aanvullend verzekeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:31

russel schreef:
Nikass schreef:
Russel, natuurlijk bepaald de regering wel want zij hebben toch die subsidies in het leven geroepen? De kinderbijslag zou wmb inkomensafhankelijk moeten zijn, maar da's een andere discussie. Recht op het krijgen van een kind, tja dat heb je natuurlijk niet letterlijk, want het is niet iedereen gegeven, ook niet met behulp van ivf, dus wie kan dat recht verlenen?
Aanvullende verzekering is voor mij ook kostbaar, maar ik zal toch moeten om op zijn minst een paar keer per jaar naar de fysiotherapeut te kunnen en dus te kunnen blijven functioneren. Waarom is mijn gezondheid ondergeschikt aan het "recht" van een ander om een kind te willen?
Overigens moet ik wèl betalen om géén kind te willen (ook best apart)

Als jij chronische een fysio nodig hebt ivm met een chronische ziekte, bv aangetoonde whiplash of andere mobiliteitsziekten, dan valt dat binnen je basisverzekering.

De regering heeft er voor gekozen om het niet meer standaard te vergoeden omdat de gang naar de fysio heel snel werd gemaakt zonder dat het echt nodig was en dergelijke behandelingen zijn niet goedkoop...veel van deze ongemakken kunnen ook door een masseur weggewerkt worden, maar dat kost geld en men wil graag altijd alles gratis in Nederland...

"Jouw" gezondheid zal dan dus niet van een een fysio afhankelijk zijn. Je idee over het betalen om geen kind geen hebben en je achtergesteld te voelen als de medische wereld wel kan helpen om een vrouw zwanger te maken is geen vergelijk! Waarom jij wel die massage en dat electrische apparaat a raison van toch minstens 65 euro per keer en die vrouw haar kinderwens die overigens een heel natuurlijke wens is niet? En ik zeg dit omdat ik zelf sportmasseur ben, maar wel klagers heb om mij heen dat ze door hun vergoede behandelingen zijn en niet voor een derde van dat bedrag zelf even een gang naar de sportmasseur willen doen, nee die blijven dan liever in de ziektewet,

Dus sorry Nikass jouw gezeur haalt het niet bij een psychologisch probleem bij die paren die ook dat bedje gevuld willen hebben en de ongelijkheid van een rijke die het zelf kan betalen en zij die dar niet kunnen.

Wij hebben meermaals gesproken over adoptie van een zeer kansarm kind, niet vanwege kinderwens, maar vanwege empathie naar zo een kind, dat is iets wat dus bergen geld kost, wat wij niet hebben, die ongelijkheid wil jij nu ook bij natuurlijke conceptie met wat hulp van buitenaf?

Je hebt zeker gelijk dat kinderbijslag, ouderschapstoeslag en belastingvoordeel bij gezinnen inkomens afhankelijk mag zijn, maar dan pas bij minimaal 2 maal modaal, anders pist er weer een grote groep naast de pot die dat niet kan dragen...maar zo krom is Nederland, de rijken worden steeds rijker....dat is pas oneerlijk!

Jij kent mijn persoonlijke situatie niet dus niet zo snel oordelen.
Ik zeg nergens wel fysio en geen ivf? Dat maak jij er weer van. Als je constant met pijn loopt gaat dat veel meer geld kosten als je uitvalt en in de ziektewet terecht komt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:37

Gillbo schreef:
Als een man of vrouw geen kind wil dan hadden ze beter op moeten letten. Je weet toch dat kindjes niet door de ooievaar worden gebracht.

Dat is niet altijd aan de orde he? Net zo min als dat er altijd sprake is van een afwijking of 'iets niet goed' bij man of vrouw; soms is het een raadsel waarom het niet lukt. Bij het fokken van dieren kies je een andere combinatie als het niet lukt, maar bij mensen is het geen optie om daar over te beginnen :o .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:38

sallandval schreef:
Ik ben er ook nog niet uit wat ik vind. Wat mij tegen staat aan het hele ivf verhaal is dat het het leven zo maakbaar maakt. Toen de medische wetenschap nog niet zo ver was kwam het veel meer voor dat mensen geen kinderen konden krijgen of dat een kindje het niet redde. Juist doordat het meer voorkwam was het normaler en konden mensen het beter aan (ook de omgeving vond het normaler waardoor je wellicht meer steun kreeg). Doordat alles zo 'maakbaar' is is het net alsof iedereen récht heeft op een gezond kind en komt de klap veel harder aan als het niet lukt. Tot scheidingen, depressies en zelfmoord aan toe.

Het is fijn dat het kan, maar het gaat er nu bijna heen dat mensen zichzelf een mislukking voelen als het níet lukt of kan. En dat vind ik wel heel erg want ook iemand die echt geen kinderen kan (of wíl) krijgen is de moeite waard.

Mijn ouders wilden graag kinderen maar het duurde zeven jaar voordat ze mijn broer kregen en na drie jaar kwam ik. Tegenwoordig hoor je dat echt niet meer; als het na een jaar proberen niet lukt dan gaan we de medische molen in. Je hoort zelfs wel eens dat mensen het hele traject doorlopen hebben en het niet lukte, en toen ze zich er bij neer hadden gelegd kwam het kindje alsnog vanzelf. Volgens mij vergeten we met al die maakbaarheid soms dat ook wij maar 'dieren' met een psyche en gevoeligheid voor falen/sociale druk.

Mooi gezegd :)
Ook gaan mensen de oplossing in zuid Europa zoeken. Dat kost dan weer wel veel geld maar daar mogen ook dingen die hier verboden zijn. Maar dat kind moet er hoe dan ook komen blijkbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:40

Je laatste zin vind ik heel naar klinken....lijkt wel een verwend kind dar per se zijn nintendo moet hebben....

Nee ik ken je persoonlijke situatie niet, maar ik denk dat je het een beetje overtrekt om je zelf een reden te geven...je geeft nl wel aan ^) zij wel in de basisverzekering en ikke niet....

Het gaat niet over een broodje hoor...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:57

Tja Russel typich jij om zo op mij te reageren hè :roll: