GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:12

milou123 schreef:
Precies, jij bent lief, maar wat je doet is niet lief.
Dan koppel je het gedrag los van het kind in plaats van dat je het betrekt op wie het kind is.
Het gaat er namelijk om wat het kind doet, niet wie het is.

Nou als mijn kind een ander zou slaan of wat ook, dan zeg ik echt niet: je bent een lief kind, maar dat mag je niet weer doen. In theorie klopt het wel wat je zegt, maar dan ben ik het toch meer eens met Vjestagirl:

Vjestagirl schreef:
Ik betwijfel of een jong kind dat verschil kent... Ik betwijfel ook of het kind het opvat als een aanval richting zijn/haar karakter, omdat een kind zelf ook wel snapt dat je zusje tot bloedens toe met een schepje slaan verkeerd is.

Wat een moraalridders weer hier, ik heb vroeger ook wel klappen gekregen of moest ergens alleen zijn te afkoelen. Nu lijd ik aan de zware stoornis "respect voor anderen".
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 07-04-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:12

Vjestagirl schreef:
Respect hoor je te krijgen, en kun je verliezen. Ik vind dat een ouder best een keer een tik op de billen uit mag delen. Net als dat mijn moeder vroeger als ik niet wilde komen oid tot 3 telde. Kwam ik bij 3 nog niet, dan kwam ze me halen, en nee dat ging niet zachtjes. Ik heb ervan geleerd dat je niet moet klooien maar gewoon moet luisteren, ipv die eeuwige discussies die ouders nu met hun kinderen lijken te hebben. Mini meetings met je 4 jarige om de bedtijd te bespreken en meer van dat soort ongein...

Zonder te slaan en zonder discussie gaat mijn dochter toch echt probleemloos op bed. Gewoon, door de wereld begrijpelijk en voorspelbaar te maken

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:13

Vjestagirl schreef:
Respect hoor je te krijgen, en kun je verliezen. Ik vind dat een ouder best een keer een tik op de billen uit mag delen. Net als dat mijn moeder vroeger als ik niet wilde komen oid tot 3 telde. Kwam ik bij 3 nog niet, dan kwam ze me halen, en nee dat ging niet zachtjes. Ik heb ervan geleerd dat je niet moet klooien maar gewoon moet luisteren, ipv die eeuwige discussies die ouders nu met hun kinderen lijken te hebben. Mini meetings met je 4 jarige om de bedtijd te bespreken en meer van dat soort ongein...

Eens. Ik ga niet in discussie met een kleuter. Vaak zelfs ook nog niet met mijn kinderen van nu 11, 14 en 16. Soms moet iets of mag iets niet, gewoon omdat ik het zeg. Omdat ik de ouder ben en zij het kind. Ik ga me niet verantwoorden naar mijn kinderen toe. Dat vinden ze niet leuk natuurlijk, op dat moment, maar toch vinden ze me als moeder meestal wel cool.
Een mattenklopper werd/wordt hier niet gebruikt. Ik gebruik mijn handen ook niet, ik heb een vreselijke hekel aan slaan. Is ook niet nodig bij mijn kroost, ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:15

Vjestagirl schreef:
Ik heb ervan geleerd dat je niet moet klooien maar gewoon moet luisteren, ipv die eeuwige discussies die ouders nu met hun kinderen lijken te hebben.

Dat is weer dezelfde valse tegenstelling. De keuze is niet 'eindeloos discussieren of een tik voor de billen.'

En verder: ik vind dat er best veel mensen zijn die moeite hebben met genuanceerd discussieren. Moeite hebben om de andere kant van zaken te zien. Ik denk dus zeker dat mensen daarin tekort zijn gedaan. Ik denk dat er heel veel te winnen is als je kinderen leert om prettiger met elkaar om te gaan. De hardheid die mensen leren door af en toe een flinke draai om de oren vind ik geen winst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:30

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb ervan geleerd dat je niet moet klooien maar gewoon moet luisteren, ipv die eeuwige discussies die ouders nu met hun kinderen lijken te hebben.

Dat is weer dezelfde valse tegenstelling. De keuze is niet 'eindeloos discussieren of een tik voor de billen.'

En verder: ik vind dat er best veel mensen zijn die moeite hebben met genuanceerd discussieren. Moeite hebben om de andere kant van zaken te zien. Ik denk dus zeker dat mensen daarin tekort zijn gedaan. Ik denk dat er heel veel te winnen is als je kinderen leert om prettiger met elkaar om te gaan. De hardheid die mensen leren door af en toe een flinke draai om de oren vind ik geen winst.

Nee, de keuze was hier "eindeloos door discussiëren of aan de bovenarm de auto in gesleurd worden". Als jij weigert dat kind op wat voor manier dan ook soms lichamelijk duidelijk te maken dat de discussie klaar is, en dat er ook een consequentie aan hangt als de discussie nu niet klaar is en er niet geluisterd wordt, hoe moeten ze het dan leren?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:35

Maar een draai om de oren kan ook een manier zijn om tot het kind door te dringen. Bij mij was af en toe een pijnprikkel nodig om me uit een bepaalde mindset te halen en sterker nog, dat is nog steeds af en toe nodig. Omdat ik zo in iets kan opgaan dat niets anders doordringt dan pijn of extreme angst (waarbij je moet denken aan van 10 hoog naar beneden vallen, echt doodsangst dus, niet aan langs die enge hond lopen want die zie ik dan niet eens).

Mijn ouders besloten dat de pijnprikkel me minder schade zou toebrengen dan de angstprikkel, dus kon ik soms een venijnige tik krijgen. Ik denk trouwens dat ze gelijk hebben dat de pijnprikkel minder erg is dan de angstprikkel. En wachten tot ik uit die mindset zou komen was ook geen optie, dat kon dagen duren.

Soms is het gewoon nodig een kind pijn te doen. Kan me talloze situaties bedenken! Net bij de albert heyn stak een kindje van nog geen 2 jaar gewoon de parkeerplaats over, paps was heel even 1 seconde bezig met een ander kind. Joch werd bijna aangereden, paps zag het net op tijd en trok het kind hardhandig weg. Kindje viel en paps sleurde door tot het kind voor de auto weg was. Kind brullen en paps de grote kinderbeul! Want hij had de auto moeten laten stoppen en het kind, van nog geen 2 jaar, moeten uitleggen dat hij niet de weg op mag rennen... Ik denk dat de gup dit zo toch beter onthoudt dan een zogenaamd goed gesprek.

Een goed gesprek is prima, ook met een peuter, maar soms is er geen ruimte voor discussie en dat mag een kind ook best leren. Soms is het gewoon zoals het is, omdat een ander het zegt. En dat hebben ze maar te accepteren. Ongeacht hoe oud ze zijn.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:36

Waarom zou je niet met een kleuter in discussie moeten gaan? Wat is er mis mee? Als ik iets wil/van plan ben waar mijn kind het niet mee eens is, en hij is in staat om er over na te denken en een alternatief aan te dragen dat ik ook ok vind, wat is daar dan mis mee? Een kind leert daardoor mee te denken, zich te verplaatsen in een ander, discussiëren, argumenteren, eigenwaarde, het is goed voor de taalontwikkeling, het is goed voor de algemene ontwikkeling, emoties reguleren etc. etc. Bij de uitleg over waarom zijn alternatief niet handig is komen we vaak tot hele boeiende en leerzame gesprekken.

mick75

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:42

Een kind moet ook leren dat je niet altijd in discussie kan gaan. De toekomstige baas ziet het al voor zich. "Doe dit eventjes snel voor me" "waarom?" "Omdat ik het vraag" "geen goede reden..."

Soms moeten dingen gewoon omdat ze moeten, en soms is er geen ruimte voor discussie. En soms levert het aangaan van de discussie alleen maar meer problemen op, zoals steeds ontslagen worden. Dan kan je kind nog zo vaardig zijn, daar heeft het verdraaide weinig aan als het geen baan kan behouden omdat het alles in twijfel trekt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:44

Inderdaad Rumnia... Daar leren ze juist veel meer van dan alleen maar iets moeten doen 'omdat ik dat zeg'.

Vjestagirl, wat zou je er van vinden als jouw partner jou zo zou behandelen? Hij wil niet met je in discussie maar sleurt jou de auto in. Hoe zou je je dan voelen? Krijg je dan respect voor hem?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:49

mick75 schreef:
Net bij de albert heyn stak een kindje van nog geen 2 jaar gewoon de parkeerplaats over, paps was heel even 1 seconde bezig met een ander kind. Joch werd bijna aangereden, paps zag het net op tijd en trok het kind hardhandig weg. Kindje viel en paps sleurde door tot het kind voor de auto weg was. Kind brullen en paps de grote kinderbeul! Want hij had de auto moeten laten stoppen en het kind, van nog geen 2 jaar, moeten uitleggen dat hij niet de weg op mag rennen... Ik denk dat de gup dit zo toch beter onthoudt dan een zogenaamd goed

In deze situatie had ik mijn dochter ook de stoep op gesleurd. Een tweejarige kan nog moeilijk gevaar inschatten. Zodra we beiden op de stoep staan, zou ik gelijk op de situatie inspelen en laten zien dat de weg oprennen gevaarlijk is omdat er auto's rijden. Dus wel een 'goed gesprek' aangaan en laten zien wat er gevaarlijk is en dus niet doorsleuren totdat we in de auto zitten en dan zeggen 'dat mag niet!'

Mijn dochter is twee en half en weet heel goed dat ze op de stoep moet blijven. We wandelen regelmatig en zij is er dan snel op haar loopfietsje vandoor, zodra ik haar naam roep en zeg dat ze moet wachten doet ze dat ook. Ik heb altijd benoemd (ook toen ze veel jonger was en aan het handje liep) dat de stoep voor voetgangers is en de weg voor auto's, brommers, fietsers e.d.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:50

Ik heb het filmpje gezien en ben zelf werkzaam in de kinderopvang.
Vind het ronduit schandalig dat de kinderen alleen gelaten zijn zonder toezicht.
Dit mag gewoon nooit gebeuren. Het staat in mijn ogen vorr niet al te beste kwaliteit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:55

Rumina schreef:
Waarom zou je niet met een kleuter in discussie moeten gaan? Wat is er mis mee? Als ik iets wil/van plan ben waar mijn kind het niet mee eens is, en hij is in staat om er over na te denken en een alternatief aan te dragen dat ik ook ok vind, wat is daar dan mis mee? Een kind leert daardoor mee te denken, zich te verplaatsen in een ander, discussiëren, argumenteren, eigenwaarde, het is goed voor de taalontwikkeling, het is goed voor de algemene ontwikkeling, emoties reguleren etc. etc. Bij de uitleg over waarom zijn alternatief niet handig is komen we vaak tot hele boeiende en leerzame gesprekken.

Ik ga niet altijd in discussie met mijn kinderen. Gewoon omdat ik soms de baas ben en zij niet. En dat moeten ze dan maar accepteren.
Maar vaak genoeg wordt er ook onderhandeld hoor, die ruimte is er wel. Maar niet altijd, soms moet iets gewoon omdat ik het zeg.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:58

Je bent toch niet 'de baas' over je kinderen? :? Een hond heeft een baas, een kind heeft ouders.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:58

Vjestagirl schreef:
Nee, de keuze was hier "eindeloos door discussiëren of aan de bovenarm de auto in gesleurd worden". Als jij weigert dat kind op wat voor manier dan ook soms lichamelijk duidelijk te maken dat de discussie klaar is, en dat er ook een consequentie aan hangt als de discussie nu niet klaar is en er niet geluisterd wordt, hoe moeten ze het dan leren?

Meestal: betere voorbereiding. Lichamelijke ruwheid komt zoals ik al zei heel vaak juist voor bij ouders die eerst niet voldoende duidelijk zijn in wat ze willen en verwachten. En dan bevind je je ineens in een discussie waar je geen zin in hebt, en dan is ruwheid de snelste uitweg. Symptoombestrijding, dat wel.

Maar er zijn natuurlijk talloze andere manieren. Heel veel kinderen zeuren helemaal niet eindeloos, jengelen niet, beginnen helemaal niet aan de meest belachelijke driftbuien, omdat het simpelweg nooit zover gekomen is. Omdat die kinderen bij hun eerste stappen die richting op allang hebben meegemaakt dat het niet werkt. De meeste kinderen beginnen namelijk niet meteen met een enorme driftbui, zover komen ze pas als het in het verleden met minder heftige emoties ook heeft gewerkt.

Maar goed. Als er een situatie is dat je in moet grijpen, en het moet echt lichamelijk, dan kun je nog steeds grenzen stellen zonder ruw te worden. Je kunt een kind aan zijn arm rukken en meesleuren, je kunt een kind ook stevig maar kalm vastpakken en meevoeren. Het verschil zit er oa in of je zelf geirriteerd bent... je kunt grenzen prima handhaven zonder grof of ruw te worden, zonder gefrustreerd te zijn.

Dat veel mensen dat heel moeilijk te begrijpen vinden, doet mij denken dat veel mensen dat gewoon niet geleerd hebben.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:59

mick75 schreef:
Een kind moet ook leren dat je niet altijd in discussie kan gaan. De toekomstige baas ziet het al voor zich. "Doe dit eventjes snel voor me" "waarom?" "Omdat ik het vraag" "geen goede reden..."

Soms moeten dingen gewoon omdat ze moeten, en soms is er geen ruimte voor discussie. En soms levert het aangaan van de discussie alleen maar meer problemen op, zoals steeds ontslagen worden. Dan kan je kind nog zo vaardig zijn, daar heeft het verdraaide weinig aan als het geen baan kan behouden omdat het alles in twijfel trekt.

De baas van mijn man is maar wat blij dat hij niet klakkeloos commando's opvolgt, maar ook zegt dat het misschien een nog beter idee is om het anders te doen. Sterker nog, de baas legt hem een probleem voor en laat hem zelf een oplossing zoeken. Dat doe ik in de opvoeding ook vaak, het probleem bij hem neerleggen en hem zelf met een oplossing laten komen. Ondertussen kan mijn oudste zelf wel inschatten wanneer iets een discussie waard is, en wanneer het de moeite niet waard is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:01

Nadir schreef:
Je bent toch niet 'de baas' over je kinderen? :? Een hond heeft een baas, een kind heeft ouders.....

Ik ben, samen met mijn man, de baas in huis. Dat moet ook wel, met drie puberende dochters. Dan kun je niet altijd ellenlange discussies voeren, dan moet je soms gewoon heel simpel de baas zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:06

Heeft iedereen eigenlijk praktijk ervaring met kinderen of zijn er ook bokkers zonder kinderen die aan deze discussie mee doen?Dat is een groot verschil vind ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:07

Nadir schreef:
Inderdaad Rumnia... Daar leren ze juist veel meer van dan alleen maar iets moeten doen 'omdat ik dat zeg'.

Vjestagirl, wat zou je er van vinden als jouw partner jou zo zou behandelen? Hij wil niet met je in discussie maar sleurt jou de auto in. Hoe zou je je dan voelen? Krijg je dan respect voor hem?

Mijn partner en ik hebben een gelijkwaardige relatie. Als ouder met je mi geen gelijkwaardige relatie met je kind (willen) hebben. Jij en je kleuter staan niet op hetzelfde niveau.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:16

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Meestal: betere voorbereiding. Lichamelijke ruwheid komt zoals ik al zei heel vaak juist voor bij ouders die eerst niet voldoende duidelijk zijn in wat ze willen en verwachten. En dan bevind je je ineens in een discussie waar je geen zin in hebt, en dan is ruwheid de snelste uitweg. Symptoombestrijding, dat wel.

Maar er zijn natuurlijk talloze andere manieren. Heel veel kinderen zeuren helemaal niet eindeloos, jengelen niet, beginnen helemaal niet aan de meest belachelijke driftbuien, omdat het simpelweg nooit zover gekomen is. Omdat die kinderen bij hun eerste stappen die richting op allang hebben meegemaakt dat het niet werkt. De meeste kinderen beginnen namelijk niet meteen met een enorme driftbui, zover komen ze pas als het in het verleden met minder heftige emoties ook heeft gewerkt.

Maar goed. Als er een situatie is dat je in moet grijpen, en het moet echt lichamelijk, dan kun je nog steeds grenzen stellen zonder ruw te worden. Je kunt een kind aan zijn arm rukken en meesleuren, je kunt een kind ook stevig maar kalm vastpakken en meevoeren. Het verschil zit er oa in of je zelf geirriteerd bent... je kunt grenzen prima handhaven zonder grof of ruw te worden, zonder gefrustreerd te zijn.

Dat veel mensen dat heel moeilijk te begrijpen vinden, doet mij denken dat veel mensen dat gewoon niet geleerd hebben.

Ik begrijp je best, ik ben het gewoon niet met je eens. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat een ander je niet begrijpt, dat ze dingen niet geleerd hebben. Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens.

En ja, mijn moeder is echt weleens geïrriteerd geweest in mijn jeugd. En misschien heeft ze toen dingen gedaan die door de (blijkbaar perfecte) ouders van tegenwoordig niet als 'goed' worden beschouwd. Maar ik heb een geweldige band met mijn ouders, heb ontzettend veel liefde en respect voor ze en ik was en ben niet bang voor ze.

Mijn moeder heeft me laten zien dat er meer is dan lief en geduldig, en dat het soms nodig is om te zeggen 'nu klaar, nu ga je doen wat ik zeg'. En weet je wat: ook dat heb je soms nodig in je leven, het besef dat er een punt zit waar je moet stoppen en het klaar is, dat je gaat doen wat je gezegd wordt en dat je niet overal over in discussie kan, uitleg over kan krijgen of je mening over hoeft te geven. Als we bij het festivals bouwen bij ieder bouwhek de discussie aan moesten gaan over of het niet beter ergens anders kan staan... Pfffff

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:18

mick75 schreef:

Ik denk eigenlijk dat de wereld er een stuk beter van zou worden als we de bazen en de werknemers anders op zouden voeden. Veel mensen ervaren het als enorm frustrerend dat hun autonomie steeds meer wordt afgepakt (en alles in regels, protocollen en machtstructuren wordt gepropt.) De meeste mensen zijn gewoon volwassen en kunnen ook als volwassenen hun taak goed uitvoeren zonder dat daar mensen de hele tijd de baas moeten spelen.

En... ook daar geldt weer dat je best grenzen overeen kunt komen zonder dat het op een ruwe of intimiderende manier moet. Je kunt best afspreken dat iemand op bepaalde momenten een knoop doorhakt. Ik denk zelfs dat mensen die als kind hebben geleerd daar zelf hun verantwoording in te nemen dat makkelijker accepteren dan kinderen die hun verantwoordelijkheid altijd af konden schuiven.

In mijn ervaring zijn de mensen waarmee je het fijnst samenwerkt dan ook zeker niet de mensen die vooraan staan met het ongenuanceerd roepen om hard aanpakken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:19

En ik ben het levend voorbeeld van iemand die altijd geleerd heeft de discussie aan te gaan, en nooit zomaar iets te accepteren. Met als gevolg dat ik geen baan kan behouden en geen opleiding mag afmaken. Ja, dat moet je echt willen voor je kind! Hangt trouwens wel van het nivo af of eigen initiatief wordt gewaardeerd. Op mbo nivo meestal niet, hoger meestal weer wel.

Neemt niet weg dat discussieren een zeer waardevolle eigenschap is, maar dat je ook moet leren dat het niet altijd werkt, en ook tegen je kan werken. En dat dingen soms gewoon moeten omdat iemand anders, die misschien niet zo slim of handig is maar wel invloedrijk is, dat zo bedacht heeft. En ook dat is makkelijker aan te leren als kind dan als volwassene. Het is nog beter dat een kind vroeg leert wanneer het wel, en wanneer het niet de discussie aan moet gaan.

Heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt dat elke brief ondertekende met "hoogachtende verblijven wij gaarne". Vond de baas chique staan. Iedereen die dat veranderde kon vertrekken want zo hoorde het, wist de baas zeker. Ik bleef het verbeteren, en kreeg dus de zak. En zo kan ik tig voorbeelden aanhalen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:24

Vjestagirl schreef:
Ik begrijp je best, ik ben het gewoon niet met je eens. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat een ander je niet begrijpt, dat ze dingen niet geleerd hebben. Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens.

Ik denk dat je het niet begrijpt, omdat je steeds opnieuw doet alsof er maar 2 mogelijkheden zijn: een ruwe aanpak of te slap zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:29

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik denk dat je het niet begrijpt, omdat je steeds opnieuw doet alsof er maar 2 mogelijkheden zijn: een ruwe aanpak of te slap zijn.

Nee, ik zeg dat er niets mis is met af en toe een steviger aanpak. Jij schijnt te denken dat ik het als ideaal zie om een kind aan de arm de auto in te sleuren of om het een tik te geven, dat ik nooit iets uit zou leggen of dat mijn (niet bestaande) kiddo's de hele dag bang voor me zouden moeten zijn. Ik geef aan dat ik vind dat er best grenzen mogen zijn, met consequenties, en dat ik 'een goed gesprek' of 'geen sticker' niet als consequentie zie.

Overigens ben ik idd van mening dat veel ouders kinderen te slap opvoeden. Zoon of dochtertje lief dient met handschoentjes aangepakt te worden, want álles kan levenslange schade opleveren. Een keertje laten huilen? Hersenschade. Een tik? Angst voor de ouders, trauma's. "Omdat ik het zeg"? Angst om je te uiten. etc.
En dat vind ik onzin.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:37

Er is natuurlijk een middenweg. Ik sla niet, daar hou ik niet van, maar ik kan héél duidelijk zijn naar mijn kinderen.
Maar ik laat een peuter van twee niet minuten lang huilen, dat vind ik echt niet nodig. En een ander zou dat al helemaal hoeven doen bij mijn kind.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:51

Natuurlijk is er ook ruimte voor discussie op zijn tijd.
En ieder moment vraagt om een andere aanpak.

Net nog.
Mijn dochter zeurde om drinken net voor we gingen eten.
Dus ik zeg na het eten krijg je drinken anders heb je geen trek meer. Word ze boos. Valt op de grond en ligt daar te mokken. Nou prima.
Springt ze op en bijt in mijn been.
Dat mag beslist niet dus ik waarschuw dat als ze dat nog eens doet ze een tik op haar pamperkont krijgt omdat het pijn doet.
Woede was meteen over en ze is braaf aan tafel gaan zitten. Dreigement was voldoende.

Ik blijf dan ook absoluut niet boos.
Mocht ze alsnog een x gebeten of geslagen hebben kreeg ze wel een mooie tik. Daarbij krijgen ze die hier ook echt alleen maar op de bips.

En ja nu valt iedereen er over van je leert ze niet te slaan door zelf wel te slaan..
Ja inderdaad. Door ze zelf een tik te geven weten ze dat het pijn doet.
Hier gaat ook altijd een waarschuwing vooraf.