Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:06

Wendy: dan is lis gewoon gehakt nog steeds duurder dan los biologisch gehakt...
Dat is het enige punt wat ik wil maken.
Zoals ik nu boodschappen doe red ik het. Ga ik alles biologisch doen, red ik het niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:10

LadyMadonna schreef:
Zoals ik nu boodschappen doe red ik het. Ga ik alles biologisch doen, red ik het niet.

Het punt wat een aantal anderen wil maken (en waar ik het dus mee eens ben) is dat als je bewust inkoopt, je het wellicht wel redt.
Natuurlijk is biologisch duurder, het andere product is namelijk te goedkoop. En dat gaat ten koste van dierenwelzijn.
Maar zo lang de consument dit weigert in te zien, en weigert een reeele prijs te betalen voor het voedsel, tja.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:13

Wendy schreef:
LadyMadonna schreef:

Het punt wat een aantal anderen wil maken (en waar ik het dus mee eens ben) is dat als je bewust inkoopt, je het wellicht wel redt.
Natuurlijk is biologisch duurder, het andere product is namelijk te goedkoop. En dat gaat ten koste van dierenwelzijn.
Maar zo lang de consument dit weigert in te zien, en weigert een reeele prijs te betalen voor het voedsel, tja.

Dit precies. Anders boodschappen gaan doen, minder vlees eten, minder vaak vlees eten. Vleesvervangers kiezen of vaker vis eten bijvoorbeeld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:57

Vis is anders ook niet bepaald 'schoon'...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:00

Minder vlees eten... Je gaat er vanuit dat ik dagelijks een kilo vlees eet of?
Ik doe bewust boodschappen, alleen tja, wel bewust met mijn portomonee.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:25

Iedereen doet alsof de vis zo goedkoop is maar volgens mij is de duurzame vis net zo goed redelijk duur of het moet zijn dat het voor vis niet zoveel uitmaakt dat het duurzaam is of niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:33

Het is voor vis juist behoorlijk belangrijk dat het duurzaam gevangen is of goed gekweekt. En vis is duur idd.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:50

Daarom bracht ik het ter sprake ;) . Ik zag dat behoorlijk wat mensen vis als vervanger voor vlees suggereerden voor mensen met een beperkt voedingsbudget maar dat zijn dan volgens mij mensen die zelf weinig duurzame vis kopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:02

Wij kopen alleen maar duurzame vis, uit de diepvries ;)
Je kunt je boodschappen natuurlijk zo duur maken als dat je zelf wilt. Als ik naar onze situatie kijk, elke avond vlees, ja dat kan echt wel minder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:11

"Vleesvervangers" zijn idd duur - en overbodig.
Je kunt vlees gewoon weglaten, als er voldoende plantaardige eiwitten in een maaltijd zitten. Noten, zaden, lupine, amarant of quinoa, linzen, bonen etc etc.

En "biologisch" is idd duurder, maar ecologisch juist weer goedkoper. Groenten van het seizoen, lokaal geproduceerd en dingen als zevenblad en paardebloem kun je uit je tuin halen of op je balkon kweken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:45

LadyMadonna schreef:
Minder vlees eten... Je gaat er vanuit dat ik dagelijks een kilo vlees eet of?
Ik doe bewust boodschappen, alleen tja, wel bewust met mijn portomonee.

Neehoor, ik baseerde mijn rekensommetje op de 30 cent die de balletjes duurder waren :) bij elke dag 30 cent meer scheelt dat je nog geen tientje per maand en bij minder vlees eten is het nog minder natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:11

Sorry hoor maar ik eet niet alleen soep :+
In de soep gaat sowieso geen vlees trouwens, tomatensoep is zonder balletjes ook goed te pruimen.

Janneke2 laten we het erop houden dat we andere dingen lekker vinden. Als WO III uitbreekt zal ik wel paardenbloemblaadjes eten, verder steek ik het uit mijn gazon en kiep het in mijn groenbak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 00:24

Maar zoveel scheelt het allemaal niet, het verschil bio (of zelfs één ster) en bio-industrie. Als je op de cent nauwkeurig boodschappen moet doen zou ik toch eens kritisch naar mijn huishoudboekje gaan kijken :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:28

Magrathea schreef:
Maar zoveel scheelt het allemaal niet, het verschil bio (of zelfs één ster) en bio-industrie. Als je op de cent nauwkeurig boodschappen moet doen zou ik toch eens kritisch naar mijn huishoudboekje gaan kijken :oo

Wij moeten op de cent nauwkeurig boodschappen doen. En dat ligt echt niet er aan omdat we veel uitgeven. Maar meer om het feit dat mijn vader maar 800 euro per maand krijgt.

Dus ja wij kijken echt naar wat het goedkoopste is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:08

Urielle schreef:
Janneke2 laten we het erop houden dat we andere dingen lekker vinden. Als WO III uitbreekt zal ik wel paardenbloemblaadjes eten, verder steek ik het uit mijn gazon en kiep het in mijn groenbak.

Eh....?
We hadden het toch niet over smaak? ;)

Tuurlijk staat het iedereen vrij, om bepaalde dingen wel of niet lekker te vinden, maar het ging mij er om, dat zou je ecologisch willen eten, je het niet van toeters en bellen hoeft te hebben en het ook niet duur hoeft te zijn.
(Mensen betalen zo een ruime euro voor een zakje rucola - nou, ook dat groeit gewoon in het wild.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:13

Janneke2 schreef:
En "biologisch" is idd duurder, maar ecologisch juist weer goedkoper. Groenten van het seizoen, lokaal geproduceerd en dingen als zevenblad en paardebloem kun je uit je tuin halen of op je balkon kweken.

Heel offtopic, maar ik wil echt geen zevenblad in mijn tuin hoor :n
Rotzooi is dat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:48

Magrathea schreef:
Als je op de cent nauwkeurig boodschappen moet doen zou ik toch eens kritisch naar mijn huishoudboekje gaan kijken :oo

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met dit soort uitspraken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:54

Magrathea schreef:
Als je op de cent nauwkeurig boodschappen moet doen zou ik toch eens kritisch naar mijn huishoudboekje gaan kijken :oo

Als je op de cent nauwkeurig boodschappen doet kijk je toch juist al kritisch naar je huishoudboekje?

Als je wilt zeggen dat die mensen dus vast teveel geld aan onnodige luxe uitgeven: dat is zeker niet altijd zo. Er is ook een aardige groep met een laag inkomen, en daar moet je gewoon behoorlijk mee puzzelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:01

Misschien off. topic maar wat zouden we dan wel willen uitgeven aan boodschappen? Ik geef ongeveer 50 a 60 per week uit en kom zelden in een gewone supermarkt. Voor 1 persoon dan hè.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:10

Dat heb ik voor twee personen, twee katten en een hond.
Mijn weekbudget is 75 euro en daar ga ik zelden overheen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:06

Daar kom je biologisch toch een heel eind mee. Wel een beetje puzzelen natuurlijk en niet te veel snoep/chips ed. :+ die laten de teller snel oplopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:09

Wendy schreef:
Heel offtopic, maar ik wil echt geen zevenblad in mijn tuin hoor :n
Rotzooi is dat.

Ja, zucht...

Ik trek het met ijver uit, ieder voorjaar - en eet het op. Het is dus niet zo, dat ik het speciaal kweek.

In de zomer vind ik het niet meer lekker. Dan zoek ik wilde rucola. (dat niet in mijn tuintje groeit...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:15

Waar groeit dat? (Ben gek op rucola!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:18

Jennyj01 schreef:
Misschien off. topic maar wat zouden we dan wel willen uitgeven aan boodschappen? Ik geef ongeveer 50 a 60 per week uit en kom zelden in een gewone supermarkt. Voor 1 persoon dan hè.

Dat bedrag voor 2 personen :)

(Dus helaas voor de kipjes, heb de kiloknallers bij de appie gehaald)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:50

Maar je kan ergens beginnen. Vond een tijdje terug een site met allemaal boerenbedrijven per provincie waar je zo bij de boer kan kopen. En dat is ook vaak voordelig. En bij de eko supermarkt is ook vlees wat op de laatste datum is met behoorlijke korting. Maar is wel iets meer werk.