kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:26

8nnemiek schreef:
Over die 'overbodige' mannetjes.. die kunnen ze toch gewoon apart in een verblijf zetten? Gaiapark heeft alleen maar mannetjes neushoorns bijvoorbeeld.
Zo'n mooie dieren, zonde om die af te maken vind ik. Ik vind dat een dierentuin daar gewoon rekening mee moet houden.. kun je een jong mannetje niet kwijt, dan moet je gewoon niet meer fokken..
En daarnaast.. met een geweer door de kop geschoten zoals ik het lees?? De schedel van een giraffe is zo dik en de hersenen in verhouding zo klein.. wat als die kogel was afgeketst en het dier flink gewond er vandoor was gegaan?

Nou wat zal die neushoorn een fantastisch leven hebben! Giraffen zijn kudde dieren die zet je niet appart.
Het zijn prachtige dieren maar om ze apart te zetten omdat mensen zoals jij het zielig ze af te maken wordt het dier echt niet gelukkig van. Het zou weg kwijnen in z'n uppie. Nee dan vind ik dit een stuk humaner. En niet meer fokken? Dan kunnen ze zich niet meer natuurlijk gedragen omdat mensen zoals jij het zielig vinden? Nee daar zullen ze gelukkig van worden. En over dat (mis)schieten het is gebeurt door een dierenarts niet door een beunhaas.
Irritante aai cultuur. Alles wordt maar zielig gevonden. De giraffe heeft een prachtig leven gehad. Heeft niet eens gemerkt dat hij dood gemaakt zou worden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:35

Kedevr schreef:
8nnemiek schreef:
Over die 'overbodige' mannetjes.. die kunnen ze toch gewoon apart in een verblijf zetten? Gaiapark heeft alleen maar mannetjes neushoorns bijvoorbeeld.
Zo'n mooie dieren, zonde om die af te maken vind ik. Ik vind dat een dierentuin daar gewoon rekening mee moet houden.. kun je een jong mannetje niet kwijt, dan moet je gewoon niet meer fokken..
En daarnaast.. met een geweer door de kop geschoten zoals ik het lees?? De schedel van een giraffe is zo dik en de hersenen in verhouding zo klein.. wat als die kogel was afgeketst en het dier flink gewond er vandoor was gegaan?

Nou wat zal die neushoorn een fantastisch leven hebben! Giraffen zijn kudde dieren die zet je niet appart.
Het zijn prachtige dieren maar om ze apart te zetten omdat mensen zoals jij het zielig ze af te maken wordt het dier echt niet gelukkig van. Het zou weg kwijnen in z'n uppie. Nee dan vind ik dit een stuk humaner. En niet meer fokken? Dan kunnen ze zich niet meer natuurlijk gedragen omdat mensen zoals jij het zielig vinden? Nee daar zullen ze gelukkig van worden. En over dat (mis)schieten het is gebeurt door een dierenarts niet door een beunhaas.
Irritante aai cultuur. Alles wordt maar zielig gevonden. De giraffe heeft een prachtig leven gehad. Heeft niet eens gemerkt dat hij dood gemaakt zou worden.

Wat Kedevr uitlegd is niet alle mannetjes apart zetten, maar de mannen apart van de vrouwen houden. Samen in een 'bachelor' groep. Die komen ook voor in het wild.

Lang niet alle mannetjes krijgen trouwens het voorrecht ooit te paren in hun leven in het wild. Dat is voor de mannen weggelegd die de onderlinge strijd winnen en dus dominant worden bevonden. Af en toe kan een minder dominant mannetje een 'slippertje' maken, maar er gaan over het algemeen ontzettend veel mannetjes heen zonder ooit hun genen te hebben doorgegeven omdat ze zwakker waren dan de mannetjes om zich heen.

Brilletje

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:37

Belachelijk, zeker omdat andere dierentuinen aanboden het dier over te nemen. Er was dus een andere plek voor dit dier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:39

Kedevr schreef:

Giraffe kuddedieren? Doe eerst even je huiswerk aub. Mannetjes leven solitair, en bezoeken de kudde alleen af en toe om te paren ;)
Verder heb ik nergens gezegd dat ik het zielig vind. Ik vind het zonde van zo'n mooie, indrukwekkende dieren. Deze giraffe had een boel mensen gelukkig kunnen maken met zijn mooie aanblik in een andere dierentuin.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-02-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:39

8nnemiek schreef:

Ik denk dat je dat niet helemaal goed begrepen hebt. Hij is geschoten met een schietmasker:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... -niet-meer

Als ruimte en geld onbeperkt aanwezig zouden zijn zouden inderdaad alle mannetjes die geen genetische waarde kunnen toevoegen aan het fokprogramma in een apart verblijf kunnen worden gezet. Maar geld en ruimte zijn wel beperkt en daarom worden alleen mannetjes die nog wel van waarde kunnen zijn voor het fokprogramma in vrijgezellengroepen gehouden. Zie het als een reservebank, als ergens een fokhengst overlijdt wordt zijn plaats ingenomen door het minst verwante mannetje uit een vrijgezellengroep.

Dat EAZA adviseerde om deze giraf af te maken en niet in een vrijgezellengroep te plaatsen heeft daarmee te maken. De genen van Marius zitten al veilig op de reservebank, in de vorm van een volle, oudere broer van hem in de vrijgezellengroep in Yorkshire Wildlife Park dat ook is aangesloten bij EAZA.

randalinpony schreef:
Maar zolang er dieren in het wild zijn, zou het geld van die fokprogrammas beter naar de wilde populaties en hun behoud kunnen gaan.

Het is niet of-of, het is en-en. Een deel van het geld dat dierentuinen verdienen aan de bezoekers die de dieren uit een fokprogramma komen bekijken, wordt geïnvesteerd in de bescherming van het leefgebied voor hun wilde soortgenoten. Zonder dierentuinen is er minder geld beschikbaar voor natuurbehoud. Dank zij dierentuinen en hun onderlinge samenwerking is het mogelijk om de genenpool van de gehouden dieren zo divers mogelijk te houden én om natuurgebieden elders te beschermen.

Ik vind het trouwens ongelooflijk dat hier mensen zijn die blijkbaar geen idee hebben wat er allemaal bij een serieus fokprogramma komt kijken, zich daar niet in verdiepen, maar wel vinden dat ze een zinnig oordeel over deze situatie kunnen vellen.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:41

@pearlx ik denk dat je bedoeld wat 8nnemiek uitlegt :)
En verder ik denk dat dit een oneindige discussie wordt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:43

Oke, een schietmasker dus, dan heb ik niks gezegd. Dat is iig veilig voor het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:08

Je kunt nu niet eenmaal alles redden wat leeft. Beestje heeft geen pijnlijke dood gehad en vlees is nuttig gebruikt.

Ik zie het probleem niet. Beestje heeft beter leven gehad als gemiddeld koe/varken en paard.

En leeuwen zijn nu eenmaal niet vegetarisch. Dus die kun je geen groente of fruit aanbieden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:13

Doe eens een grafiek van zelf verworven inkomsten van Europese dierentuinen en wat ze daarvan aan natuurbehoud wbt reservaten en natuurgebieden investeren Maura? Ben benieuwd eigenlijk, aangezien er diverse dierentuinen moord en brand schreeuwden toen de subsidiekraan (een beetje) werd dichtgedraaid?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:37

Bij EAZA zijn meer dan 300 dierentuinen aangesloten. Voor ‘een grafiekje’ zou ik al hun jaarverslagen moeten hebben, plus dat van EAZA zelf. Als je echt graag ‘een grafiekje’ wilt maak ik dat voor je, inclusief bronvermeldingen en als je daar behoefte aan hebt ook nog een overzicht van de afgelopen 10 jaar, de evaluatieverslagen van eerdere investeringen, een specificatie van investeringen in natura (o.a. kennis en arbeidsuren) en harde euro’s en een begroting voor de komende jaren erbij. Daar krijg je dan alleen wel een factuur bij :D .

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:42

leuk uitje naar de dierentuin heb je dan als kind zijnde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:48

SoAndrea schreef:

Het is maar net hoe je opgevoed bent. Toen ik 8 was hielp ik met kippen slachten etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:51

SoAndrea schreef:

Ja hoor :j had mij ook boeiend geleken :j genoeg kinderen die het hartstikke interessant zullen vinden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:55

SoAndrea schreef:

Hier op school ontleden ze soms ook (dode) dieren.
Van kikker tot eend.

Als kinderen willen mogen ze zelf ook mee doen (bv de organen uitpluizen).
Het uitpluizen vinden er een paar wel eng, maar het kijken ernaar vinden ze eigenlijk alleen maar interessant.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:56

Cassidy schreef:
Er is nu ook een petitie gestart tegen de wetenschappelijk directeur van de Kopenhagen Zoo, ze eisen zijn aftreden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... rius.dhtml

Dat vind ik te ver gaan.

Van mij mag hij gewoon er blijven. Wat een flauwekul zeg dat hij moet gaan aftreden.

ER worden te pas en te onpas een petitie aangeboden voor van alles en nog wat pfffff.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:57

love_western schreef:
Je kunt nu niet eenmaal alles redden wat leeft. Beestje heeft geen pijnlijke dood gehad en vlees is nuttig gebruikt.

Ik zie het probleem niet. Beestje heeft beter leven gehad als gemiddeld koe/varken en paard.

En leeuwen zijn nu eenmaal niet vegetarisch. Dus die kun je geen groente of fruit aanbieden.

Mooi gezegd.

Mee eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:38

waarom zou ik mij in een fokprogramma moeten verdiepen om dit treurig te vinden?
Een jong dier,gewoon gezond.En ja....ook al die duizenden kippen en varkens en koeien zijn ''gezond''.(hoewel ik daar vraagtekens bij heb)
Maar we hebben het nu even over een dier wat als het tegen zit een keer uitsterft.
Hij kon gewoon in een dierentuin terecht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:44

hij kon dus niet in een dierentuin terecht die leefbaar was voor een giraffe,

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:57

StalNollie schreef:
hij kon dus niet in een dierentuin terecht die leefbaar was voor een giraffe,

Dat schijnt nu dus niet helemaal waar te zijn:

Luckystory schreef:
Eén van de dierentuinen die het dier wilde opvangen was een dierentuin uit Groot-Brittannië.
Waar ze een "bachelor"-kudde hebben met jonge mannetjes. Meer nog, die betreffende dierentuin had zelfs al eerder een giraf (ook een jong mannetje) overgenomen van dezelfde zoo waar nu die giraf vermoord is.
Volgens wat ik erover gelezen heb, waren zij tot hun spijt niet tijdig op de hoogte gebracht (pas toen al aangekondigd werd dat hij gedood zou worden) anders hadden zij dat dier direct al willen hebben.

Maw het dus dikke zever dat er geen geschikte alternatieven voorhanden waren.
Dit was namelijk een dierentuin die ook lid is van al die organisaties én die reeds eerder zaken had gedaan met die Deense zoo.

Lees hier maar:
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/09/marius-giraffe-killed-copenhagen-zoo-protests

Citaat:
Yorkshire Wildlife Park (YWP) was among several zoos that offered to rehouse Marius – a private individual apparently also offered to buy him for €50,000 (£41,000) – but received no response. In a statement, the park said without knowing the full details it would be inappropriate to comment further.

Copenhagen zoo's silence was more surprising because Yorkshire's head of hoofed animals is Danish, and the YWP has already taken a young male giraffe from the Danish zoo.

"YWP has a state-of-the-art giraffe house built in 2012 with a bachelor herd of four male giraffes and the capacity to take an extra male, subject to the agreement of the European stud book keeper. One of the YWP giraffes is Palle, who came from Copenhagen zoo in September 2012, when he was the same age as Marius," the statement said.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:05

Wat een imbecielen...snap best dat we niet alles kunnen redden maar waarom een gezond dier als er andere oplossingen zijn?! Fok dan niet zou ik zeggen!?

Kan me hier echt zo kwaad om maken!! Zo weet ik er nog wel een paar om af te schieten... maar dan geen dieren... ow nee bij mensen mag het natuurlijk niet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:06

Danielledm schreef:
Wat een imbecielen...snap best dat we niet alles kunnen redden maar waarom een gezond dier als er andere oplossingen zijn?! Fok dan niet zou ik zeggen!?

Kan me hier echt zo kwaad om maken!! Zo weet ik er nog wel een paar om af te schieten... maar dan geen dieren... ow nee bij mensen mag het natuurlijk niet....

Dus jij bent vegetariër.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:12

Ik had het hier met mijn vriendin over. Die vond het zielig, want hij was zo mooi. Ze jaagt alleen wel op dieren en hebben zat hertjes en konijnen in de vriezer liggen. Hij kon ook best samen met een zebra in Nederland staan vond ze, maar ik hoor hier mensen zeggen dat een zebra geen giraf is en dat die dus weinig aan elkaar hebben. Maar dat kon wel, want hun paard stond ook gezellig met een geit.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:15

Riraito schreef:
Ik had het hier met mijn vriendin over. Die vond het zielig, want hij was zo mooi. Ze jaagt alleen wel op dieren en hebben zat hertjes en konijnen in de vriezer liggen. Hij kon ook best samen met een zebra in Nederland staan vond ze, maar ik hoor hier mensen zeggen dat een zebra geen giraf is en dat die dus weinig aan elkaar hebben. Maar dat kon wel, want hun paard stond ook gezellig met een geit.

Het is natuurlijk hyprocriet om alleen de 'mooie' dieren zielig te vinden en te willen sparen. In principe zou een mannelijke giraffe prima alleen kunnen staan omdat volwassen mannen in de natuur ook solitair zijn. Andere opties zijn de bachelor groepen die jonge mannen vaak vormen.

Een giraffe met een paard vergelijken lijkt me ook niet echt reëel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:31

Ragdollcat schreef:
Cassidy schreef:
Er is nu ook een petitie gestart tegen de wetenschappelijk directeur van de Kopenhagen Zoo, ze eisen zijn aftreden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... rius.dhtml

Dat vind ik te ver gaan.

Van mij mag hij gewoon er blijven. Wat een flauwekul zeg dat hij moet gaan aftreden.

ER worden te pas en te onpas een petitie aangeboden voor van alles en nog wat pfffff.

Inderdaad, Bieber naar Canada en zwarte pieten zwart houden!
Is dit nou het belangrijke? Ongelooflijk.
Die man heeft niks verkeerds gedaan.

En niemand weet waarom hij niet naar een van de geïnteresseerde dierentuinen is gegaan. Misschien kwam hij daar wel in een te klein hok, of alleen. Hadden jullie dat liever gewild?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:42

Danielledm schreef:

Jij eet dus zelf geen vlees, hebt ook geen leren spullen? Het leer groeit ook niet aan een leerboom :(:)

Je hebt wel gelijk met het laatste; verwensingen mogen inderdaad niet hier.