De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:27

lieveli schreef:
Nou nou nou, niet zo hypocriet! Jij wil ook niet aangesproken worden op de luxe van je paard, doe dat dan ook niet bij anderen. Want laten we eerlijk zijn, jij weet niet hoeveel zo'n iphone heeft gekost of wat iemand moet laten voor die sigaretten.

Hoeveel je moet laten voor sigaretten? Ik neem aan dat dat een grapje is?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:29

Brainless schreef:
LesleyxLinn schreef:
Nou wees blij dat ze binnen enkele jaren een sociaal leenstelsel invoeren..
Dat is pas belachelijk, want dan gaan alleen de rijkere studeren en dan komt er pas een kloof.. Weinig hoger opgeleiden, dus nog minder mensen die een modaal inkomen of hoger hebben. Waar gaan ze dan het geld vandaan halen? Het geld wat ik nu krijg, pomp ik straks dubbel zo hard weer terug naar de staat..

Daarnaast, zoals je vast al gelezen hebt, is er nergens werk te vinden, anders was ik allang en breed aan het werk.

Tja en dan verdien je "veel", en heb je eindelijk wat over zodat je je wat "luxe" kunt permitteren.
En dan komt er weer iemand van 20 die zegt dat je dat maar moet gaan inleveren, omdat je geen recht van spreken hebt.

Ja en als ik eenmaal een huisje boompje beestje heb dan ga ik mij echt niet in het openbaar zo opstellen alsof ik zo zielig ben zodat een 20 jarige mij terecht moet stellen.. Klagen doe ik dan wel onder mijn sociale leven. En als ik dan in de avond weer bij mijn gezin en dieren ben dan besef ik me pas hoe goed ik het heb, in vergelijking met de mensen op mijn werk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:29

Wat een nare sfeer hier eigenlijk :=

Mijn vriend heeft ook een iphone, heeft hem geen cent gekost ;) Het is niet altijd zoals het lijkt. Mensen lijken allemaal maar over elkaar te kunnen oordelen zonder het verhaal er achter daadwerkelijk te weten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:30

little_king schreef:
lieveli schreef:
Nou nou nou, niet zo hypocriet! Jij wil ook niet aangesproken worden op de luxe van je paard, doe dat dan ook niet bij anderen. Want laten we eerlijk zijn, jij weet niet hoeveel zo'n iphone heeft gekost of wat iemand moet laten voor die sigaretten.

Wees blij met de rokers anders moest jij nog meer belasting betalen :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:30

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja maar niet 52%, het is geen vlaktaks.

Dat heb ik toch niet beweert?
De stelling was dat de meer verdieners niet meer van hun salaris wilde inleveren.
Ze willen misschien niet, maar je "moet" al wel meer inleveren als je meer verdient.

Ja, dat heeft te maken met het draagvlak. Zo is het nu eenmaal, de mensen die zoveel verdienen kunnen ruim leven, en meestal is het bedrag waar 52% over betaald wordt niet heel groot.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:31

Yonker schreef:
little_king schreef:

Inderdaad, ze betalen meer belasting en gaan eerder dood (scheelt AOW). Idem voor de stevige drinkers.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:31

Sakkia en die zit in de schuldsanering?
Daar ging het bij de iphone over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:33

MarlindeRooz schreef:
Ja, dat heeft te maken met het draagvlak. Zo is het nu eenmaal, de mensen die zoveel verdienen kunnen ruim leven, en meestal is het bedrag waar 52% over betaald wordt niet heel groot.

Ja als ze in hun goedkope huurwoning zouden blijven wonen.
Maar daar willen de mensen met een minder inkomen ook graag in wonen.

Mensen met een hoger inkomen, wonen ook vaak wat duurder.
Dit houdt in dat ze soms net zo veel overhouden om van te leven dan mensen die (wat) minder verdienen en goedkoper wonen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:34

Yonker schreef:

Ze moeten zelf weten dat ze roken.
Hoor je mij niets van zeggen.

Wat ik wel heb gezegd is dat wij niet roken, geen andere luxe hebben dan het paard dat er al was voordat er geplukt werd.
En ik een paard niet snel bij het oud vuil zet.
Wij dus opletten hoe we onze centjes gebruiken en daardoor dat paard kunnen aanhouden.

Terwijl vele dat zulke overdreven luxe vinden en je meteen stil moet zijn, want je hebt een paard.

En zelf wellicht een bult luxe hebben die meer kosten dan ons paard :)
En dat zijn keuzes, maar zeur dan niet dat we het zo goed hebben.

SAKKIA

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:36

Dat was niet de strekking van mijn post :n Het gaat er om dat mensen veel te snel oordelen, zonder dat ze weten hoe het in elkaar zit ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:36

Ik snap wel waarom er nooit protesten van de grond komen in ons land. Mensen wijzen liever naar elkaar, "jij hebt een paard dus je bent niet arm", "jij moet gewoon harder werken", "die rotbuitenlanders stelen onze banen!", "het ligt aan die bonussen en topsalarissen, stelletje graaiers!" dan dat ze zich verdiepen in de werkelijke problemen - én oplossingen. Want die zijn er gewoon. Er zijn regelingen en systemen die miljoenen kosten waar je nooit iets van hoort in de media. In de zorg, in het bankwezen, in de kinderopvang, in de autoindustrie, scholen, bijstand. En voor veel van de problemen die daar spelen zijn prima oplossingen te bedenken waar je heel veel geld mee kan besparen. Genoeg geld dat het helemaal niet nódig is dat we "allemaal wat inleveren", genoeg geld dat er helemaal geen sprake hoeft te zijn van een crisis. Als je echt iets wil veranderen ga dáár dan mee aan de slag. En zeg anders gewoon dat je graag klaagt maar geen zin hebt er iets aan te doen. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:37

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja als ze in hun goedkope huurwoning zouden blijven wonen.
Maar daar willen de mensen met een minder inkomen ook graag in wonen.

Mensen met een hoger inkomen, wonen ook vaak wat duurder.
Dit houdt in dat ze soms net zo veel overhouden om van te leven dan mensen die (wat) minder verdienen en goedkoper wonen.

Ik woon nog thuis, en wij vallen in de 52% schaal en we wonen in een huis in het bos met hoge maandelijkse kosten. (niet zo gunstig verwarmingssysteem) En wij gaan niet ver op vliegvakantie oid, wij lopen niet in extreem dure kleren etc. Maar toch kunnen we goed rondkomen en als er iets kapot is dan kunnen we dat probleemloos vervangen. Dat vind ik ruim kunnen leven, elke maand wat overhouden om te sparen en genoeg klaar hebben staan voor nieuwe aankopen.

Ik ben het wel eens met die 52%, want het geld moet ergens vandaan komen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:38

Wat zijn die oplossingen dan dani en hoe kunnen wij als burger zorgen dat die zo ook gebruikt worden?
Ik heb nu het idee dat onze regering helemaal geen verandering wil en hoe moeten wij burger dat dan voor elkaar krijgen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:39

Patsab schreef:
Probeer daar tegenwoordig maar eens tussen te komen, er staat serieus op vele websites heel trots vermeld dat ze mensen met een buitenlandse naam ook aannemen.......wat er dus op neerkomt dat je met een buitenlandse achternaam eerder wordt aangenomen. En ik spreek uit ervaring!

Ach ik heb bij een groot bedrijf ook wel eens de opdracht gekregen iedereen met een buitenlandse naam een afwijsbrief te sturen, dus dat trekt elkaar wel gelijk waarschijnlijk :Y)

@Little_king: ik ken inderdaad wel mensen die dingen laten om te kunnen blijven roken. Dingen als kleren kopen of soms zelfs minder eten. Het is wat mij betreft ook een vreemde manier van prioriteiten stellen maar het is geen grapje er zijn genoeg mensen die dat doen :(
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-01-14 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:40

Persoonlijk vind ik dat er zeker dingen zijn die ze fors gaan veranderen, misschien iets te fors. Maar sta er goed bij stil wat je hier allemaal hebt in Nederland. Je hébt een zorgverzekering, je kán studeren, je hebt nog steeds een dak boven je hoofd, kan eten etc. etc.

Bezuinigingen dienen ook een doel vergeet dat niet. Al die luxe is heel mooi als het economisch goed gaat, maar in economisch lastige tijden zullen er toch echt maatregelen getroffen moeten worden. Het grootste probleem is naar mijn mening dat iedereen moet wennen aan de luxes die hun ontnomen worden. Maar vaak zijn dit luxes die hun oorspronkelijke doel voorbij streven.
De huishoudhulp die een kopje koffie blijft drinken bij iedere klant kan in de tijd van die kopjes koffie ook een extra klant helpen... Heel jammer natuurlijk voor de klant, maar het koffie drinken was natuurlijk ook niet het doel van een huishoudhulp. Om maar even een voorbeeld te geven.

Zolang er blijkbaar nog genoeg mensen zijn die een auto hebben en de benzinekosten op kunnen brengen om een middagje het verkeer op te houden in nederland, lijkt het mij nog niet zo'n erge situatie hier in nederland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:41

@MarlindeRooz
Wat "raar" is van het Nederlandse belastingstelsel is dat een 1 verdiener (met gezin) met zeg eens 5000 bruto, netto minder overhoudt dan 2 verdieners die samen (2x2500) 5000 verdienen.

En dan wordt dus gezegd, de eerste heeft meer draagkracht en kan ruimer leven.

edit:
En de lastenverzwaring heeft er voor gezorgd dat de eerste er op achteruit is gegaan en de 2de er op vooruit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-01-14 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:41

Liedje, echt? Wow. Nooit gedacht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:42

little_king schreef:
Wat zijn die oplossingen dan dani en hoe kunnen wij als burger zorgen dat die zo ook gebruikt worden?
Ik heb nu het idee dat onze regering helemaal geen verandering wil en hoe moeten wij burger dat dan voor elkaar krijgen?

Je hebt zowel actief als passief kiesrecht! Maar ik snap ook wel dat doordringen in het kabinet best pittig is. :)
Het nadeel van de Nederlandse politiek (en van de democratie over het algemeen) dat de besluitvorming erg langdradig en langdurig is. Als je een land radicaal wil veranderen in een korte tijd zal er toch iets van een dictatuur nodig zijn. :')

Ik ben er van overtuigt dat we over 50 jaar een heel ander systeem hebben. :j Wat het is ben ik nog benieuwd naar.
Misschien wordt er nog wel wat uitgevonden, wat beter is dan democratie, want dat is ook niet alles.

MarlindeRooz

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:43

Jeetje liedje wat raar zeg. :n ik had dat vertikt. :o

@Brainless, dat is logisch dan zijn er ook twee mensen die werken.
Als je een groot verdiener hebt (5000), en daarnaast iemand die 2500 verdiend dan hou je alsnog meer over dan 2 x 2.500...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:45

liedje89 schreef:
Patsab schreef:
Probeer daar tegenwoordig maar eens tussen te komen, er staat serieus op vele websites heel trots vermeld dat ze mensen met een buitenlandse naam ook aannemen.......wat er dus op neerkomt dat je met een buitenlandse achternaam eerder wordt aangenomen. En ik spreek uit ervaring!

Ach ik heb bij een groot bedrijf ook wel eens de opdracht gekregen iedereen met een buitenlandse naam een afwijsbrief te sturen, dus dat trekt elkaar wel gelijk waarschijnlijk :Y)

@Little_king: ik ken inderdaad wel mensen die dingen laten om te kunnen blijven roken. Dingen als kleren kopen of soms zelfs minder eten. Het is wat mij betreft ook een vreemde manier van prioriteiten stellen maar het is geen grapje er zijn genoeg mensen die dat doen :(

Liedje, die kant ken ik ook maar ik heb het idee dat er zeker met de lager geschoolde banen veelal goedkopere krachten worden aangenomen, en ook hierin moet de regering eens schoon schip gaan maken, lonen gelijk trekken, geen buitenlandse constructies accepteren, dan zijn er voor iedereen gelijke kansen.
€10 euro voor mij, €10 euro voor elk ander laten betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:45

MarlindeRooz schreef:

Als je een groot verdiener hebt (5000), en daarnaast iemand die 2500 verdiend dan hou je alsnog meer over dan 2 x 2.500...

Nee, want de eerste zit in de 52% met een gedeelte van zijn salaris en de andere verdieners in de 42%.
Dus 1x5000 houdt netto minder over dan 2x 2500.

de eerste houdt 3150 over en de tweede 1850 per persoon dus samen 3700!!!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-01-14 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:46

Helaas word er nu bij verkiezingen dit en dat beloofd, maar uiteindelijk totaal iets anders uitgevoerd.
Dus het stemmen van nu heeft in mijn ogen geen waarde meer.
Ze doen in Den Haag toch wel wat ze zelf willen. En totaal buiten de werkelijkheid van het volk. Ze hebben echt geen benul hoe hard sommige mensen (vooral met kinderen) moet knokken om wel nog rond te komen. Dit omdat ze zelf genoeg centen verdienen.
Maar voeren wel de 21% belasting in, gemeentelijke belastingen die omhoog gaan. zorgpremies die veel duurder zijn dan in landen waar de zorg ook goed is.
Waarom voelen ze zich in Den Haag te groot om eens te kijken hoe andere landen dat doen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:47

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee, want de eerste zit in de 52% met een gedeelte van zijn salaris en de andere verdieners in de 42%.
Dus 1x5000 houdt netto minder over dan 2x 2500.

Ja dat snap ik, dat is gewoon gunstig. Maar dan werken er ook 2 personen, en die hebben dan het "geluk" in de lagere schalen te vallen.
Maar als je 2x5000 verdiend of 1x2500 en 1x5000 verdiend dan houd je alsnog meer over...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:47

Patsab schreef:
Liedje, die kant ken ik ook maar ik heb het idee dat er zeker met de lager geschoolde banen veelal goedkopere krachten worden aangenomen, en ook hierin moet de regering eens schoon schip gaan maken, lonen gelijk trekken, geen buitenlandse constructies accepteren, dan zijn er voor iedereen gelijke kansen.
€10 euro voor mij, €10 euro voor elk ander laten betalen.

Precies!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:48

little_king schreef:

Door je erin te verdiepen, mensen om je heen te verzamelen en die te informeren. Als een half land op zijn achterste benen staat ontneem je de regering de keuze om te doen of een probleem niet bestaat. :)

Eén voorbeeld: vorig jaar kwamen er berichten naar buiten over idiote ziekenhuisrekeningen. Oren uitspuiten voor absurde bedragen terwijl dat 9 euro bij de huisarts kost. Dat idee. Vorige maand las ik een uitgebreid artikel uit de V.S., waarin staat dat de zorgkosten voor particulieren gebaseerd zijn op...niets. Op lijstjes met bedragen waarvan niemand weet hoe die berekend zijn. Behandelingen die voor 20 euro kunnen worden uitgevoerd maar waar een particulier een rekening van 300 euro voor gepresenteerd krijgt. Ik gok zomaar dat als je ziekenhuizen in ons land zou vragen al hun zorgkosten toe te lichten, het ook niet allemaal eerlijk berekend is. Dat je ook hier dergelijke uitspattingen kan vinden. Daarnaast worden er ook duizenden onnodige behandelingen uitgevoerd, of apparaten van miljoenen euro's gekocht terwijl ze geen enkel meetbaar voordeel opleveren. Als je dát aan zou pakken levert dat heel veel geld op.

Maar ja. De farmaceutische industrie heeft nogál een lobby. De regering zal er vast, linksom of rechtsom, van profiteren om het vooral te laten zoals het is. (want ook over lobbyisten en hun manier van werken valt nog wel e.e.a. te zeggen). Die gaat dus niet uit zichzelf drastische hervormingen voorstellen. Maar als er maar genoeg protesten zijn kunnen ze niet eindeloos niks doen. Dan is het dus vooral zaak om mensen te informeren (bij voorkeur ook grotere namen, dus artsen, wetenschappers, BNers, etc.) en zaken te organiseren. Maar mensen praten liever over dat rokers meer premie moeten betalen en oude mensen misschien geen recht hebben op alle mogelijke medische zorg, en dat 'de rijken' maar extra moeten bijdragen.