Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:43

Je moet psychiater worden Rapido... Kun je als een soort wonderdokter ineens al die mensen genezen met een flinke schop. En voordat je over andermans instelling gaat mekkeren kun je misschien eerst die van jezelf nalezen? Je uitspraken zijn niet alleen lomp, maar ook dom :=

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

Het probleem is alleen dat op dit moment iedereen met een psychisch probleem in de Wajong terecht komt. Nu zijn ze al strenger, maar er was een tijd dat je maar ADHD, zware dyslexie of een lichte angststoornis hoefde te hebben en je kreeg Wajong. En veel mensen vinden dat wel makkelijk en blijven in de Wajong hangen. Ik ga niet oordelen over andermans problemen, ik wens iedereen goede gezondheid toe, maar vind wel dat er iets moet gebeuren. Als er niet wordt ingegrepen zijn er straks een half miljoen Wajongers. En met alle respect van de wereld kan ik me niet voorstellen dat een half miljoen mensen niet kan werken.

En ja, als ik jonge Wajongers wel heel de dag zie paardrijden, stallen zie uitmesten en creatieve hobby's zie uitoefenen vraag ik me inderdaad af of er dan echt helemaal geen werk is wat die persoon kan uitvoeren. Wel vind ik dat een Wajong niet stimulerend is om aan het werk te komen, wat dat betreft vind ik het heel goed dat niet meer de beperking centraal, maar wat iemand nóg wel kan.

Het valt me ook op dat mensen hier meteen moord en brand beginnen te schreeuwen en de discussie erbij halen over de inzet van Roemen en Bulgaren, maar dat zijn wel de mensen die het 'vuile' werk opknappen die Nederlanders niet willen doen, zoals aardbeien plukken en in slachthuizen werken. Ik geloof dan ook niet dat de instroom van Roemeense en Bulgaarse werknemers invloed heeft op Wajongers. Dat vind ik een hele andere discussie.

En nu gaat het inderdaad economisch slecht, maar ook dat gaat beter. Vergeet straks niet dat alle babyboomers met pensioen gaan en dan zijn alle werknemers, en dan zijn er ook kansen voor 'mensen met een vlekje'.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:48

rapido schreef:
Lante schreef:
Ondernemers zoals jij hebben ook een rotschop nodig, zeuren over belasting betalen als eigen baas zijde; andere mensen als zondebok aanwijzen, nou, ga je toch lekker ergens in loondienst als je het ondernemerschap niet aankunt? Zeuren om niks wat mij betreft.

Lekkere instelling! Jij zal het ver schoppen in je leven :=
Ik mag graag veel belasting betalen! teken dat ik goed verdien.

Ik heb het redelijk goed gedaan tot nu toe, dank je. :D :D :D Ik zeur dan ook niet dat ik veel belasting moet betalen in tegenstelling tot jou. ;) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:01

Als we de Wajongers aangepast werk geven in de uren die ze aankunnen, deeltijders bv en de Bulgaren buiten houden, dan denk ik dat we een stap,vooruit maken...er zijn er genoeg die een doel willen hebben om op te staan, om iets te presteren, om mee te tellen, om ook over werk te kunnen praten op verjaardag, om de zinnen te verzetten en om toekomst te plannen.

Dan kunnen er velen hun kwaliteiten gebruiken wat niet alleen lichamelijk werk hoeft te zijn..het zijn niet met zijn alle domme mensen...

Helaas is de maatschappij steeds meer ingericht op de advertsing people, wat we met zijn allen eigenlijk niet zijn..

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:02

@Russel, de Bulgaren buitenhouden? Ik zie niet dat Bulgaren het werk inpikken van Wajongers. Bulgaren doen vaak juist zwaar vies werk (bv. zwaar werk in de landbouw, in slachthuizen etc.), werk dat Nederlanders niet willen doen. Er zijn maar weinig Bulgaren in Nederland met 'een relaxt kantoorbaantje'. Wellicht dat Bulgaren Nederlanders verdringen in de bouw, maar er zijn maar weinig Wajongers geschikt om in de bouw te werken... Nogal appels met peren vergelijken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:23

En waar gaan onze bouwvakkers dan heen als ze door goedkope Bulgaren vervangen worden?

Die komen in dezelfde stroom als de Wajongers terecht en krijgen uitkeringen van het steeds schaarser wordend belastinggeld.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:02

Ik trek die vergelijking alleen maar om aan te tonen dat de vergelijking tussen Bulgaren en Wajongers mank gaan. Bulgaarse werknemers verdringen Wajongers niet op de arbeidsmarkt, ik snap niet waarom in de discussie over Wajongers steeds de instroom van Oost-Europeanen erbij wordt gehaald, terwijl zij geen concurrentie vormen voor de Wajongers, daarbij heb ik het niet over werknemers die niets mankeren.

Overigens bestaat er Bulgarije geen Wajong. Wie daar iets mankeert kan geen beroep doen op voorzieningen zoals de Wajong, maar is echt afhankelijk van familie of kan gaan bedelen. Wat dat betreft hebben we het in Nederland echt goed!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:24

Vanuit Bulgarije hebben ze anders toch mooi een poosje voor flinke bedragen aan uitkering ontvangen.
Vanuit Nederland dus....waar nu dus op allerlei uitkeringen voor onze burgers wordt bezuinigd, waaronder de Wajong.

Jij denk dat dat alle Bulgaren die hier naar toe komen gelijk werk hebben en netjes belasting betalen in Nederland, dat ze gelijk kunnen bijdragen aan Nederland?
Ze zullen uitkeringen, huursubsidies en kinderbijslagen ontvangen, komen in trajecten om ze aan werk te helpen, terwijl er al zoveel Nederlanders in dergelijke trajecten zitten en niet aan werk komen.
En die moeten hun uitkeringen dan ook nog eens gaan delen met de Bulgaren die niet aan het werk komen, maar wel hier zijn.

Dus de komst van Bulgaren heeft wel degelijk invloed op o.a. de Wajong.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:35

@LBLGypsyCobs, jammer dat je alle Bulgaren over één kam scheert. De meeste Bulgaren die hier komen komen om te werken voor een beter leven, om hun families te onderhouden. Daar leven nog heel veel mensen in armoede, in een huis zonder elektriciteit. Er zijn vaders en moeders bij die hun kinderen daarvoor bij opa en oma in Bulgarije moeten achterlaten. Er zijn maar weinig Bulgaren die hier komen en meteen een uitkering aanvragen, huursubsidie en kinderbijslag :') . Uit cijfers blijkt dat er ook maar weinig Polen bijvoorbeeld in een sociale huurwoning zitten.

En vergeet niet dat veel Nederlanders die in zo'n werktraject zetten niet willen werken. Kijk maar eens naar het mislukte project om mensen met een bijstandsuitkering in de kas te laten werken. Daarvan kwamen er misschien 10 aan het werk :'), maar goed dat is een hele andere discussie. Ik dacht dat dit over de Wajong ging...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:45

Je leest niet goed, ik scheer ze niet over 1 kam, ik geef alleen aan dat ze niet allemaal direct werk zullen vinden en door Nederland onderhouden moeten worden.

Met 'niet allemaal' bedoel ik dus niet alle Bulgaren :)*

Ik neem het overigens de Bulgaren ook niet kwalijk, die pakken een kans die wij ook zouden pakken in hun situatie.

Het is weer het Nederlands beleid waarbij de goeden onder de kwaden leiden.
Nu ineens herkeuren van Wajongers geeft toch aan dat ze zelf ook merken dat er op dat gebied veel is blijven liggen.
Door trage ontmoedigende instanties en zware gevallen die van kastje naar de muur worden gestuurd, maar nergens echt tot herstellen komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:56

Ankie2011 schreef:
@LBLGypsyCobs, jammer dat je alle Bulgaren over één kam scheert. De meeste Bulgaren die hier komen komen om te werken voor een beter leven, om hun families te onderhouden. Daar leven nog heel veel mensen in armoede, in een huis zonder elektriciteit. Er zijn vaders en moeders bij die hun kinderen daarvoor bij opa en oma in Bulgarije moeten achterlaten. Er zijn maar weinig Bulgaren die hier komen en meteen een uitkering aanvragen, huursubsidie en kinderbijslag :') . Uit cijfers blijkt dat er ook maar weinig Polen bijvoorbeeld in een sociale huurwoning zitten.

En vergeet niet dat veel Nederlanders die in zo'n werktraject zetten niet willen werken. Kijk maar eens naar het mislukte project om mensen met een bijstandsuitkering in de kas te laten werken. Daarvan kwamen er misschien 10 aan het werk :'), maar goed dat is een hele andere discussie. Ik dacht dat dit over de Wajong ging...

http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... it_holland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:36

Heeft er niets mee te maken, we hebben zelf een hele grote groep die ook willen werken en 1 e keus en 1 e recht moeten krijgen. We zitten heus niet op ze te wachten hoor. Er is al een hele grote groep die hun baan aan de Polen kwijt zijn, denk eens aan een flinke grote groep vrachtwagenchauffeurs, heftruck chauffeurs, magazijn bediendes, schoonmakers, etc.

Dat is pas over een kam scheten om een grote groep mensen als niet willen werken te zien! De grootste groep werklozen zijn de 50plussers, de groep die juist graag wil werken, hebben 30 jaar van alles opgebouwd en zien alles wegsmelten, die groep valt overal buiten, die groep ziet zich vervangen worden door Oostblokkers, want met de Oostblokkers kan je makkelijk omgaan, contracten, uitbuiten, zonder reden wegsturen voor een week als erg een werk is en weer een ander aan nemen als er weer wat is, illegalen, etc...

De gedachten dat MEN niet wil werken moet eens over zijn, want dat is maar een kleine groep..

De50+ ers worden bij bedrijven via uitzendbureaus in banen gezet waar geen normaal denkend mens wil werken, maar hebben werk...en ik kan er zo een noemen, te triest voor woorden, maar ze hebben werk, hun kinderen kunnen op school blijven, de hypotheek blijft betaald, maar voor een stuk minder dan ze ooit gewerkt hebben met een vracht aan kennis, voor ondergewaardeerd werk niet op hun nivo....want ook die fiets is er nu....

Daarvan zijn te weinig mensen zich van bewust, dat is iets waar men niet over praat op de verjaardag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:49

Ankie2011 schreef:
@Russel, de Bulgaren buitenhouden? Ik zie niet dat Bulgaren het werk inpikken van Wajongers. Bulgaren doen vaak juist zwaar vies werk (bv. zwaar werk in de landbouw, in slachthuizen etc.), werk dat Nederlanders niet willen doen. Er zijn maar weinig Bulgaren in Nederland met 'een relaxt kantoorbaantje'. Wellicht dat Bulgaren Nederlanders verdringen in de bouw, maar er zijn maar weinig Wajongers geschikt om in de bouw te werken... Nogal appels met peren vergelijken.

Denk jij dit echt?

Denk jij echt dat onze Hollandse jongens geen zwaar vies werk doen?? Wat naif, niet iedereen heeft dikke diploma's op zak maar heeft wel werkhanden hoor en ook een gezin..kijk maar eens in de produktie van de industrie...maar zomaar praten is makkelijk, vanuit de praktijk praten is niet voor iedereen.

De Bulgaren zullen geen relaxed kantoorbaantje krijgen, nee, de meesten hebben nog niet eens het nivo van onze laatste klas lagere school, dus lijkt mij ondoenlijk...de Bulgaar met opleiding en diploma's heeft hier net zo veel kans op de arbeidsmarkt als wij, maar wellicht daardoor ook hier in de uitkering na een mislukte poging via het uitzendbureau van "zwaar en vies" werk?

We hebben het over herkeuring waarin Wajongers voor een bep. % goed gekeurd kunnen worden en aan het werk gaan, die banen die daar voor in aanmerking komen, kunnen eerder naar de wajongers dan bulgaren..

Ik heb ooit op werk geaast bij mijn man, zaadjes zetten in petrie schaaltjes voor onderzoek op lab...eenvoudig werk, paar uur per week..ideaal voor mij. Maar baan ging naar Poolse, snapte niets, deed veel fout, werk was simpel, ik heb zelfs enige lab ervaring dus kon meer doen, maar Poolse was goedkoper...en dar bedoel ik maar..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:19

Er is hier in de buurt een bedrijf waar al heel wat reorganisaties zijn geweest, veel echtgenoten van mijn collega's werken of werkten daar.
Mannen van 40-50 jaar die ineens de deur uit moeten wegens reorganisaties.
Nu werken ze met Poolse uitzendkrachten die goedkoper zijn en weg kunnen als het wat minder druk is.

Sta je dan 40 á 50 jaar, na je school daar komen werken, nooit wat anders geleerd.
Voor de beschikbare vacatures worden jonge mensen gevraagd die goed geschoold zijn, wat moet je dan?

Jammer dat jij zo de kans op een geschikt baantje moest mislopen russel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:21

Ja, zat er echt op te wachten...overigens woon ik in een gebied waar heel erg veel Polen en Oostblokkers werken en rijden in auto's die ik niet kan kopen, dus zo arm zijn ze dan ook weer niet...allemaal jonge kerels en jonge meiden..het verdiende geld gaat Naar hun eigen land om daar uit gegeven te worden, is wegvloeien van geld, de sociale geneugten kan moeiteloos worden aangevraagd zonder controle, uitkeringen met eenmalige melding per maand is even retourtje nederland. Ik snap heel goed de onvrede hoor.

Wij zitten niet te wachten op de Bulgaren en Roemenen, staan niet zo goed bekend het lager opgeleide of helemaal niet opgeleide, de inbraken na het pluk seizoen zijn hier enorm hoog en zal nog hoger zijn..,op klaar lichte dag, de erven lopen hier in elkaar over, dit is een landelijk gebied....

Gevoel van onveiligheid neemt zo wel toe...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:29

Ik heb jaren terug bij een meubelagentschap gewerkt, waar we op een gegeven moment ook bankstellen uit Polen en houten tafels uit Bulgarije importeerden.

Echt prachtig vakwerk voor hele schappelijke prijzen, maar commercieel echt een ramp.
Geen afspraken mee te maken, de gemaakte meubels werden in een gammele vrachtwagen gemieterd op weg naar Nederland, kwam soms beschadigd aan en van klachten afhandeling was al helemaal geen sprake.

Als die lui de commerciële kant onder controle zouden hebben, hadden ze een wereldproduct gehad en konden ze prima in eigen land werken en verdienen.

Als die mensen hun creativiteit die ze nu gebruiken om hier geld vandaan te halen eens zouden gebruiken om daar echte bedrijven op te richten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:38

bromfiets schreef:
Je moet psychiater worden Rapido... Kun je als een soort wonderdokter ineens al die mensen genezen met een flinke schop. En voordat je over andermans instelling gaat mekkeren kun je misschien eerst die van jezelf nalezen? Je uitspraken zijn niet alleen lomp, maar ook dom :=

Velen hebben een bril nodig om te lezen zie ik....

Oh en wat de Bulgaren en Polen betreft, werk waar velen Nederlanders zich te goed voor voelen (dan nog liever lekker van de steun leven..)
moet toch gedaan worden.....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:46

Wauw Rapido, jij leeft echt in je eigen wereld onder een steen.
Er zijn genoeg Nederlanders die "vuile werk" willen doen, maar niet worden aangenomen omdat ze te duur zijn, werkgevers nemen liever Polen en bulgaren aan.
Mijn vriend is nu ook bezig met werk zoeken, en het maakt hem geen reet uit wat het is, als hij maar kan werken. Maar hij krijgt niks aangeboden hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:01

De kwaliteit van de geleverde arbeid door de Oostblokkers wordt hier schromelijk overschat, zo erg zelfs dat wij en velen met ons er van af zien om ze voor welke klus dan ook te willen inhuren. Her onvakkundige baggerwerk zowel in de bedrijven als bij aannemers in de civiele bouw waar je ze ook steeds meer vind, is om te janken.

Het over laten doen door vakkundig Nederlands personeel is dan dubbele kosten. Vaak weet je niet eens dat je dergelijk goedkoop klieder personeel krijgt, in de offerte staat dat niet...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:17

als je gaat wachten tot je iets aangeboden krijgt dan kan het lang duren eer je werk hebt Sammy_xxs

.....Kruipt weer onder de steen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:44

Ik heb het topic globaal doorgelezen en ben zelf ook gediagnosticeerd.
MAAR toch vind het de psychische kant erg moeilijk.... Ik geloof eigenlijk niet dat mijn diagnose juist is, ik ben nu weer opzoek naar andere medische verklaringen, want ik geloof er eigenlijk niet meer in en weet bijna zeker dat het gewoon niet klopt.

Ik denk (mijn mening) dat mensen die iets heftigs hebben meegemaakt, zeer zeker stoornissen kunnen ontwikkelen, maar dat het aan HUN ligt of ze eraf willen komen ja of nee. Ik zie zo veel mensen in mijn omgeving die dus inderdaad thuis blijven of geen verantwoordelijkheid nemen en dus thuis zitten met een uitkering. Ik vind dat die mensen het leven een keertje anders moeten zien en moeten gaan sporten en niet alleen thuis moeten hangen. JA het is MOEILIJK en misschien denk je dat je het niet KAN, maar dat geloof ik niet. Ik heb het ook heel vaak moeilijk en denk dat ik het niet kan. Dan geef ik mezelf een schop en opeens lukt het wel!
Ik ga ook gewoon op sociaal gebied door, ik ga niet zielig zitten doen en bij andere klagen... nee.
Je kan het moeilijk hebben, maar op gegeven moment moet je het zelf doen (en helaas laat de overheid het niet toe door regels voor sommige).

De uitkering vind ik goed, maar dus inderdaad wel kijken of de persoon werkelijk verder wilt komen in het leven en niet blijft hangen...

Zelf heb ik zon uitkering niet, ga ik hem ook niet aanvragen, wij mensen zijn sterk ALS je er dus in geloofd. Als die psychische aandoeningen zijn in de tijd der jaren in onze samenleving gekomen en mensen vinden dat maar 'raar'... Ach weet je, dan is iedereen wel psychisch niet in orde, want iedereen kamt weleens met de symptomen van al die stoornissen...

Mensen moeten gaan zoeken en het willen, niet thuis zitten met een uitkering en wachten totdat de hulpverleners hun helpen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:58

Hahaha natuurlijk kan iedereen gaan sporten peca, met constant paniekaanvallen gaat dat prima joh, duh! :D

Je vergelijkt anderen met jezelf.. Dat jij wel kan functioneren met een schop zegt meer iets over jou, niet over de mensen die daadwerkelijk (erge) stoornissen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:13

Ik geloof er in dat mensen gemotiveerd moeten worden en zelf weer lol te hebben in het leven, het is namelijk zo kort... en dat vind ik zo jammer dat zoveel persnonen zoveel kampen met problemen... Is goed bedoelt en paniekaanvallen ken ik helaas ook...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:26

Peca ik ben het helemaal met je eens, heel goed verwoord :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:28

Toch dingen doen terwijl je dat duidelijk (nog) niet 'kan' geeft niet snel de lol terug in het leven. Eerder andersom. Je kampt dan namelijk met veel meer heftige problemen, wie wordt daar gelukkiger van? Thuiszitten (event. met uitkering) totdat je wat beter gaat door middel van therapie en/of medicijnen lijkt mij veel beter en ook een sneller herstel (als die er kan komen) geven.