Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:40

ik vind dit echt zooo te ver gaan... ik doe zelf elk jaar mee met de intocht van leeuwarden.
ik ben zelfs geneigd om donkere kinderen niks meer te geven... Het is toch een beschermd feest??
ga trouwens ook naar friese vlag een mail sturen dat blanke vla nogal discriminerend is...
waar gaat dit land naar toe??
het is straks geen nederland meer... we moeten ons allemaal maar aanpassen

ik vind het echt bespottelijk dat we alles maar aan moeten passen in ons eigen land.. hun horen zich aan ons aan te passen vind ik
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 20-10-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:41

Mindim schreef:
Omdat ik aanpassingen onnodig vind, omdat dat het zoveelste is wat aangepast moet worden.

Nou en? De wereld verandert voortdurend. Het geeft bovendien misschien wel aan waarom jij het vervelend vindt, maar absoluut niet waarom het feest op zich eronder te lijden zou hebben.

[quote Negerzoen mag niet meer,[/quote]
Dat is een fabeltje, maar mensen willen dat blijkbaar heel graag geloven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:41

Poiuytrewq schreef:
ik denk dat je wel heel erg onzeker moet zijn als je jezelf vergelijkt met een denkbeeldig persoon (ofwel iemand die een paar honderd jaar dood is) die eens per jaar kruidnootjes komt strooien/kindjes blij maakt en je daardoor gedriscrimineerd voelt. gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf dan over zwarte piet!

En gelukkig zegt deze opmerking alleen wat over jou 8)7 8)7 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:42

sloffiee schreef:
ik vind dit echt zooo te ver gaan... ik doe zelf elk jaar mee met de intocht van leeuwarden.
ik ben zelfs geneigd om donkere kinderen niks meer te geven... Het is toch een beschermd feest??
ga trouwens ook naar friese vlag een mail sturen dat blanke vla nogal discriminerend is...
waar gaat dit land naar toe??
het is straks geen nederland meer... we moeten ons allemaal maar aanpassen

Nee, we zijn straks een land waar nederlandse tradities allemaal zijn aangepast aan het tevreden stellen van mensen die doen alsof wat hun voorvaderen is overkomen, hun zelf overkomt.

Espritfan

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Espritfan op 20-10-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Misschien moeten mensen dan eens leren zich niet om alles gediscrimineerd te voelen.
Als er werkelijk discriminatie is hebben ze groot gelijk, maar als er die niet is, zoek het er dan ook niet achter.

Heel lang geleden las ik eens een verhaaltje van jip en janneke, daar dacht Janneke toen ze een bril kreeg dat iedereen haar wel voor de gek zou gaan houden want ze had een domme, lelijke bril op.
Dus zij voelde zich met voorbaat al minder waard en dom, voor de gek gehouden.
Maar ze kwam op school en niemand zei er wat van.
Toen in dat Jip en janneke verhaal werd al duidelijk gemaakt dat je gevoel anders kan zijn dan wat er werkelijk is.

precies als hier het gevoel van discriminatie kan er zijn, maar is er niet.
Zet je er over heen en leer dat het niet meer zo is.
Je moet niet willen dat een hele groep zich aanpast aan jou, een heel land aan jou. Omdat jij met een paar mensen denkt dat er discriminatie is.
Nee werk aan jezelf en zie dat het een vrolijk kinderfeest is waar juist de donkere man als de beste vriend neer gezet wordt.

sloffiee

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:44

Het komt zover dat wij straks niet meer naar een normale kerk kunnen maar alleen nog maar naar een moskee..
het komt straks zover dat we alleen maar hoofdoeken mogen dragen..

Waar is nederland nog?? je hoeft maar het woordje zwart te zeggen en je bent al aan het discrimineren -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:44

Shadow0 schreef:
Nou en? De wereld verandert voortdurend. Het geeft bovendien misschien wel aan waarom jij het vervelend vindt, maar absoluut niet waarom het feest op zich eronder te lijden zou hebben.

Je hebt de rest van de post maar niet gelezen, zie ik ;)

Negerzoen is idd niet verboden, maar men heeft het uit rascistische overwegingen afgeschaft. Blanken, zigeuners en joden worden gediscrimineerd, want dat mag wel. Zo kun je het ook bekijken.

idje

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:46

Ik denk opeens aan wat anders.
De klassieke domme clown August is wit geschminkt.
Holy moses ik voel me gediscrimineerd.
Wit is dom!

Wat een onzin toch weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:47

idje schreef:
Ik denk opeens aan wat anders.
De klassieke domme clown August is wit geschminkt.
Holy moses ik voel me gediscrimineerd.
Wit is dom!

Wat een onzin toch weer.

Ja, ik heb ook geen rode neus, jij wel :D

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:48

Mensen zeuren, om te zeuren, Als Zwarte Piet afgeschaft zou worden, vinden ze wel weer wat anders. Ik vind zwarte Piet absoluut geen discriminatie, een donker persoon ( door roet, of huidskleur) die je kados geeft, als het tegenovergestelde zou zijn, dat ze huizen leeg zouden halen, dat zou ik discriminatie vinden, de pieten staan niet in slechte vorm betekend.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:49

Soms, als het erg koud is heb ik een rode neus ;)
Maakt me dat ook al dom? ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:50

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:50

idje schreef:
Soms, als het erg koud is heb ik een rode neus ;)
Maakt me dat ook al dom? ;)

Hopelijk ben je niet blond want dan is het extra erg :+ (die smiley past nu wel)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:53

Nikass schreef:
@MoriMann: heel fijn als iemand je "met goede bedoelingen" koopt en dan vrij laat, moet je zeker ook nog dankbaar zijn? Het feit dat iemand je kan kopen daar gaat het om. En ja er zijn ook blanke mensen onheus bejegend, maar niet als bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukt vanwege hun huidskleur.

Het (ver)kopen van mensen of andere vormen van mensenhandel zijn natuurlijk in geen enkel opzicht goed. Ik geloof ook niet dat ik dat ergens heb gezegd. Ik probeer me alleen wel voor te stellen wat in een situatie waarin je hiermee geconfronteerd wordt op dat moment het beste lijkt om te doen. Ik heb ook nergens gezegd dat die gekochte mensen hem dankbaar moesten zijn. Ik stel me voor dat ze de optie hadden om de positie als betaalde knecht te weigeren. (Met de kanttekening dat ze dan ongetwijfeld het risico liepen om direct weer slaaf gemaakt te worden, maar goed, je kan er eindeloos diep op in gaan natuurlijk - ik ben me er van bewust dat ze - als het verhaal waar is - weinig keus hadden, maar dan nog is de kern dat ze vrije mensen met een baan waren geworden ipv slaven)

In bepaalde discussies op internet - toegegeven, niet de meest volwassen discussies - worden blanken, vooral gezonde blanke mannen met een baan, al gauw als boeman afgeschilderd, als iemand die geen recht heeft om zelfs maar te ademen. Als iemand die door het stof moet kruipen voor iets wat zijn voorouders de voorouders van anderen hebben aangedaan. De dag dat blanken stelselmatig onderdrukt worden, kan best nog eens gaan komen.
Nee, het verleden mag niet vergeten worden. Er is geen excuus voor slavernij en ja, de echo van slavernij is nog steeds te horen. En van uitbuiting. En van andere misstanden. Maar om daarom een verschijnsel als Zwarte Piet, die zeker tegenwoording niet racistisch BEDOELD is en die ook neit als minderwaardige slaaf maar meteen af te schaffen.. Ik weet het niet. Wat is het volgende? Geen snoep meer uitdelen, omdat neit alle kinderen tegen alle ingredienten kunnen of omdat het dikke jongetje gepest wordt als hij een handje pepernoten eet?
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 20-10-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Zwarte piet is toch oorspronkelijk een schoorsteenveger?
Daarom kan hij zogenaamd goed door schoorstenen en word hij zwart van het roet...

Anoniem

Killyenn schreef:
Doanique schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp moeten we zwarte pieten, zwarte mensen dus, verbieden mee te doen aan onze feestdagen?

Zwarte mensen? Zwarte Piet is geen zwart mens, maar een zwart gesminkt blank mens. Begrijpen zo weinig mensen hier nu echt niet dat het zwart schminken van blanke mensen simpelweg een vorm van blackface is, iets wat al langere tijd als zeer racistisch wordt beschouwd? Zéker aangezien het een nogal kwalijk stereotiep is. Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan besteed zou toch wel enigszins tot men door moeten laten dringen dat dit wel een beetje serieuzer is dan de 21 'zeurpieten' (pun intended) in Nederland. In de rest van Europa snapt men niet hoe Nederland, dat toch als zeer tolerant beschouwd wordt, zo'n obviously racistische gewoonte kan verdedigen. Traditie is geen argument, lees jezelf eens in over modern racisme (en met name blackface) en vergeet je traditie even, en kijk er dan opnieuw naar. Een donkere huidskleur is niet iets wat wij van ons mogen maken en mogen gebruiken in de naam van traditie, dat mag je met geen enkele cultuur of kenmerk en al helemaal niet gezien het historisch verleden van Nederland (en de rest van de Westerse wereld for that matter).

Precies. Zwarte Piet is een blank persoon, zwart geschminkt. Je slaat precies de spijker op zijn kop en dit is de reactie die ik uit wilde lokken. Waar doen mensen zo moeilijk over, hij is zwart geschilderd, en niet donkerbruin. Ik heb namelijk nog nooit iemand gezien die écht zwart is. Wel heel donkerbruin, maar niet écht zwart!

Miepie77

Ik vind het ronduit triest dat een groepje idioten het nu compleet verpest, omdat zij niet begrijpen dat geen kind aan slaven denkt als ie zwarte piet ziet, die ziet gewoon een vrolijke snuiter die snoep en kadootjes brengt, t is een sprookje eens per jaar, als je echt en sprookjes al niet uit mekaar kan houden poeh poeh. Vind dit echt treurig, ook omdat ik het zelf als kind ook altijd erg leuk vond en er nooit iets naars mee werd bedoeld en dat stempel krijgt het nu wel, bah bah en nog een bah!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:56

Nee, nooit blond geweest.
(Hooguit heel soms blonT)
Maar kan bruin haar wel met een blanke huid?

@Moriman,

Je hebt gelijk.
De slavernij had nooooit plaats mogen vinden.
Maar net zo min dat je jonge Duitsers WOII kunt verwijten,
kun je de slavenhandel onze generatie verwijten.
Dat maakt het gebeurde niet minder ernstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:56

Dat de VN zich er nu mee gaat bemoeien is helemaal triest. Er zijn wel ergere zaken waar zij hun tijd aan kunnen besteden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:58

sloffiee schreef:

Alsof donkere kinderen er iets aan kunnen doen dat sommige donkere volwassenen moeite hebben met zwarte piet, in ieder geval niet die donkere ouders waarvan de kinderen wel bij de optocht staan. Schandalig dat je dit alleen al overweegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:00

sloffiee schreef:
Het komt zover dat wij straks niet meer naar een normale kerk kunnen maar alleen nog maar naar een moskee...

Wat doen de moskees in dit topic? De discussie is niet aangezwengeld door moslims.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:02

Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet

Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert

Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek

Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers

Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!

Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren

Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije

Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon

Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....

Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...

Groetjes van de sint

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:03

ingeb0rg schreef:
Wat ik schrijnend vind is dat wij als land onze eigen tradities hebben. Die moeten nu aangepast worden omdat er mensen zijn die van oorsprong hier niet vandaan komen dat willen. En daar word ook nog eens aandacht aan besteed.

Discriminatie is vreselijk. In welke vorm dan ook. Maar ik vind wel dat als je je ergens vestigd in een ander land. Je daar te accepteren hebt hoe de dingen daar gaan. En dan niet de hele gemeenschap maar moet gaan beschuldigen van discriminatie. Terwijl ze zelf de in's en out's niet weten en dit puur op hun eigen ervaringen gebaseerd hebben.

Pak dan de mensen aan die dit soort dingen zeggen. Maar ga geen feest verknallen waarvan de opzet niks met discriminatie te maken heeft.

-In een land dat eerst jouw geboorteland volledig leeggeplunderd heeft. (dat vergeet je er even bij te zeggen :\ )
-Wat bedoel je hier nu mee, dat de zwarte bevolking zijn eigen geschiedenis niet kent?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:04

Kan het niet zo zijn dat wij in Nederland over het algemeen toleranter tegenover de zwarte medemens zijn (in vergelijking met sommige andere landen), juist door Zwarte Piet? De meeste kinderen adoreren ZP en staan er absoluut niet negatief tegenover.

Nikass schreef:
Het gaat er niet om of kinderen de associatie hebben met discriminatie, het gaat om de bevolkingsgroep die zich gediscrimineerd voelt.
En als een volk, dat door ons zo ontzettend vernederd, mishandeld en uitgebuit is, zich gekwetst voelt door het feit dat wij deze geschiedenis volledig negeren, dan begrijp ik dat. En dan ben ik van mening dat een respectvollere houding en een meer bescheiden opstelling op zijn plaats is.

Nu vergeet je gemakshalve wel even dat de Afrikanen hun medemens maar al te graag verkochten. Niet alleen de blanke mens handelde in slaven, ook de zwarte mens deed dat. Het is al erg genoeg dat je door blanke mensen gekocht werd en op een plantage in Suriname of Amerika moest werken, maar dat je door je eigen familie werd verkocht lijkt me nog veel erger. Dat doet pas pijn!
Niet alle Surinamers stammen af van slaven, en niet alle Afrikanen zijn afstammelingen van slaven. Sterker nog ... het kan heel goed zijn dat de (bv) Ghanezen die hier naar Nederland gekomen zijn de afgelopen jaren zélf afstammen van slavenhandelaren. En trouwens ... volgens mij wordt in Ghana waar dus veel slaven vandaan komen, de hele slavernij over het algemeen doodgezwegen, juíst omdat ze er maar al te graag aan meededen.