Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Omdat ik aanpassingen onnodig vind, omdat dat het zoveelste is wat aangepast moet worden.
Poiuytrewq schreef:ik denk dat je wel heel erg onzeker moet zijn als je jezelf vergelijkt met een denkbeeldig persoon (ofwel iemand die een paar honderd jaar dood is) die eens per jaar kruidnootjes komt strooien/kindjes blij maakt en je daardoor gedriscrimineerd voelt. gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf dan over zwarte piet!
sloffiee schreef:ik vind dit echt zooo te ver gaan... ik doe zelf elk jaar mee met de intocht van leeuwarden.
ik ben zelfs geneigd om donkere kinderen niks meer te geven... Het is toch een beschermd feest??
ga trouwens ook naar friese vlag een mail sturen dat blanke vla nogal discriminerend is...
waar gaat dit land naar toe??
het is straks geen nederland meer... we moeten ons allemaal maar aanpassen
Shadow0 schreef:Nou en? De wereld verandert voortdurend. Het geeft bovendien misschien wel aan waarom jij het vervelend vindt, maar absoluut niet waarom het feest op zich eronder te lijden zou hebben.
Nikass schreef:@MoriMann: heel fijn als iemand je "met goede bedoelingen" koopt en dan vrij laat, moet je zeker ook nog dankbaar zijn? Het feit dat iemand je kan kopen daar gaat het om. En ja er zijn ook blanke mensen onheus bejegend, maar niet als bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukt vanwege hun huidskleur.
Killyenn schreef:Doanique schreef:Maar als ik het dus goed begrijp moeten we zwarte pieten, zwarte mensen dus, verbieden mee te doen aan onze feestdagen?
Zwarte mensen? Zwarte Piet is geen zwart mens, maar een zwart gesminkt blank mens. Begrijpen zo weinig mensen hier nu echt niet dat het zwart schminken van blanke mensen simpelweg een vorm van blackface is, iets wat al langere tijd als zeer racistisch wordt beschouwd? Zéker aangezien het een nogal kwalijk stereotiep is. Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan besteed zou toch wel enigszins tot men door moeten laten dringen dat dit wel een beetje serieuzer is dan de 21 'zeurpieten' (pun intended) in Nederland. In de rest van Europa snapt men niet hoe Nederland, dat toch als zeer tolerant beschouwd wordt, zo'n obviously racistische gewoonte kan verdedigen. Traditie is geen argument, lees jezelf eens in over modern racisme (en met name blackface) en vergeet je traditie even, en kijk er dan opnieuw naar. Een donkere huidskleur is niet iets wat wij van ons mogen maken en mogen gebruiken in de naam van traditie, dat mag je met geen enkele cultuur of kenmerk en al helemaal niet gezien het historisch verleden van Nederland (en de rest van de Westerse wereld for that matter).
sloffiee schreef:ik vind dit echt zooo te ver gaan... ik doe zelf elk jaar mee met de intocht van leeuwarden.
ik ben zelfs geneigd om donkere kinderen niks meer te geven... Het is toch een beschermd feest??
ingeb0rg schreef:Wat ik schrijnend vind is dat wij als land onze eigen tradities hebben. Die moeten nu aangepast worden omdat er mensen zijn die van oorsprong hier niet vandaan komen dat willen. En daar word ook nog eens aandacht aan besteed.
Discriminatie is vreselijk. In welke vorm dan ook. Maar ik vind wel dat als je je ergens vestigd in een ander land. Je daar te accepteren hebt hoe de dingen daar gaan. En dan niet de hele gemeenschap maar moet gaan beschuldigen van discriminatie. Terwijl ze zelf de in's en out's niet weten en dit puur op hun eigen ervaringen gebaseerd hebben.
Pak dan de mensen aan die dit soort dingen zeggen. Maar ga geen feest verknallen waarvan de opzet niks met discriminatie te maken heeft.
Nikass schreef:Het gaat er niet om of kinderen de associatie hebben met discriminatie, het gaat om de bevolkingsgroep die zich gediscrimineerd voelt.
En als een volk, dat door ons zo ontzettend vernederd, mishandeld en uitgebuit is, zich gekwetst voelt door het feit dat wij deze geschiedenis volledig negeren, dan begrijp ik dat. En dan ben ik van mening dat een respectvollere houding en een meer bescheiden opstelling op zijn plaats is.