Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:32

Laptopmuis schreef:
Wat zou er gebeuren als je rond Amsterdam een hoog hek zet... de supermarkten hun voorraad opraakt... en dus geen voedsel meer te vinden is...
Is eigenlijk hetzelfde als wat in de Oostvaardersplassen gebeurd op het moment.

Dat hebben de nazi's al geprobeert :(
Het klopt dat dan de populatie ook daalt.....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Getto_van_Warschau

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:25

wolter schreef:
Nikass schreef:

Dan gaat het recht van de sterkste gelden en krijg je natuurlijke selectie. Dat vinden wij in de mensen maatschappij niet gewenst. In het wild is dat normaal.

Weet je wat; we gaan het wat ruimer zien.
We plaatsen het hek niet rond Amsterdam maar we sluiten ketelbrug en afsluitdijk af en alle verbindingen naar de rest van Nl/Europa.
Ik voorspel dat het probleem in de ovp zeer snel over is, of hadden we in 40/45 ook een overschot aan katten?

Begrijp totaal niet waar je het over hebt.
Leuk dat je je weer meld Wolter, jammer dat je nooit op mijn eerder gestelde vraag aan jou ( aantal pagina's terug) hebt gereageerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:29

jodi schreef:
Laptopmuis schreef:
Wat zou er gebeuren als je rond Amsterdam een hoog hek zet... de supermarkten hun voorraad opraakt... en dus geen voedsel meer te vinden is...
Is eigenlijk hetzelfde als wat in de Oostvaardersplassen gebeurd op het moment.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Getto_van_Warschau

Met zo'n opmerking spoor je echt niet 8)7 8)7 8)7

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:53

wolter schreef:
Citaat:
Het gebied zou mss een derde aankunnen van wat er nu rondloopt, dus zal je in eerste instantie de populatie moeten verkleinen, en vervolgens bijhouden/beheren.
En de aanwas van bv 1300 dieren is veel kleiner dan de aanwas bij 4000, en dus hoeven er minder dieren uit te valllen.
Als je dat ook nog eens doet voor de winter, hoeven de overgebleven dieren geen honger te lijden in de winter, en kan je het geschoten dier ook nog benutten.
De overgebleven dieren kunnen dan hun vetreserrve gebruiken voor moeilijke tijden, nu hebben ze die al op voordat de moeilijke tijd [einde winter] aanbreekt.

Het lijkt mij een prima oplossing. Heb jij enig idee waarom SSB, de politiek, wie er dan ook over beslist, dit niet wil (of kan of mag?) uitvoeren?

Little_king, jij blijft alles wat ik doe en schrijf negatief interpreteren. Het lukt mij niet jou te overtuigen van mijn goede intentie. Laten wij dus maar ophouden met discussiëren, want we komen niet verder. En ik vind dat negatieve erg vermoeiend.[/quote]

Nikass, bedoel je deze bovenstaande?
Sbb/vera wil dit niet omdat zij er nog steeds in geloven dat de natuur zichzelf wel red, en dat de populatie grote grazers vanzelf stabiliseerd.
Ook al blijkt uit de cijfers dat de populatie alleen maar is toegenomen bij een jaarlijkse sterfte van ong 33%.
Om iets te kunnen of te mogen, moet je wel eerst willen.
Wat ik met mij eerdere reactie wil aangeven: als je een overbevolkt gebied met maar een beperkte mogelijkheid van voedselproductie afsluit en geen voedsel van buiten aanvoerd, dan word het hongeren.
En honger maakt rauwe bonen zoet oftewel een kat word een dakhaas en een zeer gewaardeerd stuk voedsel.
Als je echt honger hebt, kijk je blijkbaar iets genuanceerder naar die landen waar hond enz gegeten word.
Datzelfde zien we in de ovp, daar eten de dieren boom[schors] en niet omdat ze een beetje boomschors lekker vinden maar omdat er dan anders niks te vreten is.
In het verleden is bepaald dat de dieren meer dekking zouden moeten hebben, hoe dubbel, de dieren vreten hun eigen dekking op omdat er anders niet is.
Gaan we toch aarden wallen aanleggen, dat vreten ze tenminste niet op.
Hebben ze mss 'dekking' maar nog steeds niks te vreten

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 07:46

http://nl.wikipedia.org/wiki/Getto_van_Warschau[/quote]

Met zo'n opmerking spoor je echt niet 8)7 8)7 8)7[/quote]

Met zo'n opmerking spoor je wel degelijk. Zoals ik in mijn openingspost al zei, deed het filmpje me ook sterk denken aan de Duitse concentratiekampen. Als je de foto's in de link van Jodi bekijkt en naast de beelden in het filmpje houdt, zul je begrijpen waarom.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:19

Nikass is het teveel moeite om respectvol te reageren?

Janneke, het gaat er dus om wat SBB doet binnen de mogelijkheden die haar nu open staan. En het gaat er ook wel om, waarom de situatie zo is gegroeid dat er nu blijkbaar eigenlijk niets kan. Mij lijkt dat dat wordt veroorzaakt door de keuzes die SBB in het verleden gemaakt heeft. En staan ze daar nog achter?

Ik vind het nogal slap om SBB vrij te pleiten, omdat ze geen mogelijkheden zouden hebben, of omdat ze niet alleen beslissen.... De kuddes in de OVP is nog altijd in hun beheer. Dat er zo ontzettend veel grote grazers rondlopen, is ook het gevolg van wat SBB in het verleden wel of niet heeft gedaan.

En ik vraag me ook nog altijd af wat SBB nou eigenlijk zelf wil, namelijk wat ze zouden doen, zonder alle druk vanuit de politiek en publieke opinie? Kan jij daar antwoord op geven?

De kern van deze discussie lijkt zich toe te spitsen op de vraag, of je de sterfte van ongeveer 1000 grote grazers per jaar in de winter door schaarste wel of niet toelaatbaar vindt.

Wat er wel of niet moet gebeuren, wordt pas interessant om het over te hebben, als die eerste vraag beantwoord wordt.

ThreeFingers

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:25

Voor een natuurlijk evenwicht heb je natuurlijke vijanden nodig.....

Het word tijd dat de wolf en lynx ook weer gewoon geaccepteerd worden..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:34

wolter schreef:
Citaat:
Het gebied zou mss een derde aankunnen van wat er nu rondloopt, dus zal je in eerste instantie de populatie moeten verkleinen, en vervolgens bijhouden/beheren.
En de aanwas van bv 1300 dieren is veel kleiner dan de aanwas bij 4000, en dus hoeven er minder dieren uit te valllen.
Als je dat ook nog eens doet voor de winter, hoeven de overgebleven dieren geen honger te lijden in de winter, en kan je het geschoten dier ook nog benutten.
De overgebleven dieren kunnen dan hun vetreserrve gebruiken voor moeilijke tijden, nu hebben ze die al op voordat de moeilijke tijd [einde winter] aanbreekt.

Het lijkt mij een prima oplossing. Heb jij enig idee waarom SSB, de politiek, wie er dan ook over beslist, dit niet wil (of kan of mag?) uitvoeren?

Citaat:
Nikass, bedoel je deze bovenstaande?
Sbb/vera wil dit niet omdat zij er nog steeds in geloven dat de natuur zichzelf wel red, en dat de populatie grote grazers vanzelf stabiliseerd.
Ook al blijkt uit de cijfers dat de populatie alleen maar is toegenomen bij een jaarlijkse sterfte van ong 33%.
Om iets te kunnen of te mogen, moet je wel eerst willen.
Wat ik met mij eerdere reactie wil aangeven: als je een overbevolkt gebied met maar een beperkte mogelijkheid van voedselproductie afsluit en geen voedsel van buiten aanvoerd, dan word het hongeren.
En honger maakt rauwe bonen zoet oftewel een kat word een dakhaas en een zeer gewaardeerd stuk voedsel.
Als je echt honger hebt, kijk je blijkbaar iets genuanceerder naar die landen waar hond enz gegeten word.
Datzelfde zien we in de ovp, daar eten de dieren boom[schors] en niet omdat ze een beetje boomschors lekker vinden maar omdat er dan anders niks te vreten is.
In het verleden is bepaald dat de dieren meer dekking zouden moeten hebben, hoe dubbel, de dieren vreten hun eigen dekking op omdat er anders niet is.
Gaan we toch aarden wallen aanleggen, dat vreten ze tenminste niet op.
Hebben ze mss 'dekking' maar nog steeds niks te vreten
[/quote]

Ik heb begrepen dat de populatie zich nu wel begint te stabiliseren (zie eerdere post) en dat de sterfte onder de norm van 30 % blijft, net zoals in overige grote natuurgebieden in Nederland.
Ik zou er niet tegen zijn om de populatie te verkleinen als dat het voor iedereen wat makkelijker maakt daar, maar SSB heeft daar dus een andere visie over (zie eerdere post) en die kan ik ook begrijpen.
Ik begrijp dat jij een voorstander bent van de jacht. Dat ben ik dus niet. Dus daarin verschillen we van mening.
Het is trouwens niet zo dat SBB "nog steeds geloofd" dat de natuur zichzelf wel redt. wel zoveel mogelijk, maar er wordt aan reactief beheer gedaan.

Randolinpony: op zo'n kwetsende en misplaatste opmerking kan en wil ik niet respectvol reageren.
Ik ben het met je eens dat de vraag gesteld moet worden of je de sterfte van het aantal grote grazers toelaatbaar moet vinden of niet.
Maar doe dat dan ook ten aanzien van andere natuurgebieden waar het sterftecijfer net zo hoog is. De manier waarop dieren sterven soms anders is, maar als je het hier over aantallen hebt, is het wel logisch om het een en ander te vergelijken.

pluklief

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:54

Maar er is eerder ook al verwacht dat de populatie zich zou gaan stabiliseren, en zie het resultaat. Aan de andere kant kan er onmogelijk nog heel veel bij komen want er is gewoon geen eten voor zoveel dieren op een relatief klein stuk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:09

Ik schrik heel erg van dit filmpje, wist niet dat het zo erg was.

Ik denk alleen niet dat SBB hier zelf alles over zeggen heeft. Het zijn ook geen complete idioten, ze weten ook wel dat ze niet goed zitten. Maar dan krijg je de druk vanuit Nederland zelf, het is natuurlijk (vinden de leken) dat die dieren doodgaan in de winter als er niet genoeg eten is. De leken slaan een beetje door in dat natuurlijk gedoe, en helaas zijn ze in Den Haag op dieren/natuur gebied niet al te snugger.
Daarbij zien mensen nou eenmaal liever grote grazers, net een echte safari. Want kikkers, muizen en mollen vinden mensen in hun achtertuin ook (en dan zijn het nare beestjes) dus er zullen maar weinig mensen zijn die zich om dat ecosysteem echt druk maken.

SBB zelf pleit ik hiermee niet vrij, want ik geloof dat heel die wildernis film van hen zelf kwam, dus ze mogen daar best wat minder mooi mee doen.

mijn plan:
Alles afknallen, hertenbiefstuk in de aandbieding, en daarna de populatie's onderhouden dmv anticonceptie ofzo. Niemand die meer zeurt, geen zielige diertjes die doodgaan van de honger, bos kan weer een beetje aangroeien, beesten worden niet bijgevoerd dus zijn echt mega woest en wild (echte natuur mensen :+ ) en er hoeft niks meer te worden afgeschoten want dat ik ook maar zielig.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:45

Nikass schreef:
''Ik heb begrepen dat de populatie zich nu wel begint te stabiliseren (zie eerdere post) en dat de sterfte onder de norm van 30 % blijft, net zoals in overige grote natuurgebieden in Nederland.
Ik zou er niet tegen zijn om de populatie te verkleinen als dat het voor iedereen wat makkelijker maakt daar, maar SSB heeft daar dus een andere visie over (zie eerdere post) en die kan ik ook begrijpen.
Ik begrijp dat jij een voorstander bent van de jacht. Dat ben ik dus niet. Dus daarin verschillen we van mening.
Het is trouwens niet zo dat SBB "nog steeds geloofd" dat de natuur zichzelf wel redt. wel zoveel mogelijk, maar er wordt aan reactief beheer gedaan. ''

Nikass, ga zelf eens rekenen en laat je nu eens niks wijsmaken, de sterfte was afgelopen winter iets van 36 %.
En dan is de sterfte in bv mei niet meegenomen.
En ja dan is de voorjaarsstand lager, maar zolang die reproductie niet afneemt stabilliseerd de populatie niet.
En ja ik ben jachtaktehouder en mag dus jagen, ik wil echter in de ovp voor geen geld [toe] een dier schieten, jagen is voor mij [en vele jagers met mij: beheren waar nodig, en oogsten/benutten waar mogelijk].
Daarnaast valt het mij op dat je eerder aangaf er niet veel van te weten en graag info wilt.
Echter nu blijk je er behoorlijk van te weten en ook al een mening te hebben, wel opvallend dat dan de mening van sbb is.
Dat zogenaamde reactief beheer is een wassen neus, doodmaken wat toch al niet meer levensvatbaar is, als je zoveel tijd wel niets kan doen, kan je die laatste dag ook nog wel wachten.
Helaas delen wij u mede dat huppeldepup is overleden, aan een natuurlijke dood.
Maar soms zeggen beelden meer dan woorden:
https://www.facebook.com/Stophetleed

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:37

Citaat:
Daarnaast valt het mij op dat je eerder aangaf er niet veel van te weten en graag info wilt.
Echter nu blijk je er behoorlijk van te weten en ook al een mening te hebben, wel opvallend dat dan de mening van sbb is.

Ja, dat vind ik gedurende de hele discussie al erg bijzonder. :+

Nikass volgens mij hadden we de discussie over de vorm van 'beheer' die SBB nu uitvoert al uitgebreid gehad met als uitkomst dat voor een groot deel van de reageerders in deze draad, deze manier van 'beheren' een wassen neus was?
Zoals Wolter zegt, SBB laat heel veel tijd onbenut om wel in te grijpen. Als je toch +- 1000 dieren moet elimineren, kan je dat ook al in een stadium doen waarin nog geen sprake is van leed.

En op bijv. de Veluwe wordt veel meer wild geschoten, al eeuwenlang ook. Daar overleven dus minder dieren de jacht, met als gevolg dat er wel meer vreten in het gebied per dier is in de winter.
Dat er ook daar wel eens een dier verhongert of doodgaat, tja dat is de natuur. Maar dat is de OVP dus overduidelijk niet, met een mens die wel een heel bizarre invulling geeft aan zowel hoeder als jager van dat gebied...

Verder is er een andere situatie in een gebied met of zonder hekken eromheen en de populaties verschillen ook, dus je vergelijkingen gaan al niet op. ;)

Persoonlijk vergelijk ik de OVP liever met andere gebieden waar aan gecontroleerde begrazing wordt gedaan, maar waar het niet zo uit de hand loopt.
Dat het dat in de OVP wel doet, ligt dus aan de keuzes die gemaakt zijn en gemaakt worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

wolter schreef:
Nikass schreef:
''Ik heb begrepen dat de populatie zich nu wel begint te stabiliseren (zie eerdere post) en dat de sterfte onder de norm van 30 % blijft, net zoals in overige grote natuurgebieden in Nederland.
Het is trouwens niet zo dat SBB "nog steeds geloofd" dat de natuur zichzelf wel redt. wel zoveel mogelijk, maar er wordt aan reactief beheer gedaan. ''

Nikass, ga zelf eens rekenen en laat je nu eens niks wijsmaken, de sterfte was afgelopen winter iets van 36 %.
En dan is de sterfte in bv mei niet meegenomen.
En ja dan is de voorjaarsstand lager, maar zolang die reproductie niet afneemt stabilliseerd de populatie niet.
En ja ik ben jachtaktehouder en mag dus jagen, ik wil echter in de ovp voor geen geld [toe] een dier schieten, jagen is voor mij [en vele jagers met mij: beheren waar nodig, en oogsten/benutten waar mogelijk].

Dat zogenaamde reactief beheer is een wassen neus, doodmaken wat toch al niet meer levensvatbaar is, als je zoveel tijd wel niets kan doen, kan je die laatste dag ook nog wel wachten.
Helaas delen wij u mede dat huppeldepup is overleden, aan een natuurlijke dood.
Maar soms zeggen beelden meer dan woorden:
https://www.facebook.com/Stophetleed

Ik ben dit topic ingestapt uit nieuwsgierigheid en om mij een beeld te vormen. Omdat ik hier echter niet veel wijzer werd ben ik me er in gaan verdiepen en ja nu weet ik dus meer. En nee ik verkondig niet persé de mening van sbb maar tot op heden vind ik hun visie wel beargumenteerd en heb ik er begrip voor.
Plaatjes van dode dieren zeggen mij niets. Die laat sbb zelf ook zien en ik weet dat er dieren doodgaan in de ovp.
Net als het filmpje van het hertje. Hartverscheurend. Het is echter wel de filmmaker die het hertje niet de kans geeft om zich terug te trekken om te sterven maar die het nog even opjaagt en de verdrinkingsdood injaagt.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het met randalinpony eens ben mbt de vraag of een dusdanig groot aantal sterfgevallen acceptabel is. Daar heb ik vooralsnog geen antwoord op. Die vraag stel ik me echter ook ten aanzien van de veluwe en de Amsterdamse waterleiding duinen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:17

randalinpony schreef:
Citaat:

Ja, dat vind ik gedurende de hele discussie al erg bijzonder. :+

Nikass volgens mij hadden we de discussie over de vorm van 'beheer' die SBB nu uitvoert al uitgebreid gehad met als uitkomst dat voor een groot deel van de reageerders in deze draad, deze manier van 'beheren' een wassen neus was?
Zoals Wolter zegt, SBB laat heel veel tijd onbenut om wel in te grijpen. Als je toch +- 1000 dieren moet elimineren, kan je dat ook al in een stadium doen waarin nog geen sprake is van leed.

En op bijv. de Veluwe wordt veel meer wild geschoten, al eeuwenlang ook. Daar overleven dus minder dieren de jacht, met als gevolg dat er wel meer vreten in het gebied per dier is in de winter.
Dat er ook daar wel eens een dier verhongert of doodgaat, tja dat is de natuur. Maar dat is de OVP dus overduidelijk niet, met een mens die wel een heel bizarre invulling geeft aan zowel hoeder als jager van dat gebied...

Verder is er een andere situatie in een gebied met of zonder hekken eromheen en de populaties verschillen ook, dus je vergelijkingen gaan al niet op. ;)

Persoonlijk vergelijk ik de OVP liever met andere gebieden waar aan gecontroleerde begrazing wordt gedaan, maar waar het niet zo uit de hand loopt.
Dat het dat in de OVP wel doet, ligt dus aan de keuzes die gemaakt zijn en gemaakt worden.

Of het beheer van sbb een wassen neus is is wat mij betreft nog discutabel. Wat betreft je eerste quote, die heb ik al even aan wolter uitgelegd. Een mens kan zich gedurende de discussie informatie verzamelen en een mening gaan vormen.
Ik heb de ovp vergeleken met gebieden die iedereen als "echt wild" ziet, maar waar net zo goed een hek omheen staat, zoals het krugerpark in Afrika. Natuurlijk is dat een heel andere regio, maar toch ook een gebied dat wild is en ook een beetje beheerd wordt.
Sbb grijpt bewust laat in bij de ovp. Je hebt alle recht om dat "te laat" te vinden. Maar het is wel bewust en beargumenteerd en niet omdat ze dom zijn of van dierenleed houden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:13

Nikass schreef:
Of het beheer van sbb een wassen neus is is wat mij betreft nog discutabel. Wat betreft je eerste quote, die heb ik al even aan wolter uitgelegd. Een mens kan zich gedurende de discussie informatie verzamelen en een mening gaan vormen.
Ik heb de ovp vergeleken met gebieden die iedereen als "echt wild" ziet, maar waar net zo goed een hek omheen staat, zoals het krugerpark in Afrika. Natuurlijk is dat een heel andere regio, maar toch ook een gebied dat wild is en ook een beetje beheerd wordt.
Sbb grijpt bewust laat in bij de ovp. Je hebt alle recht om dat "te laat" te vinden. Maar het is wel bewust en beargumenteerd en niet omdat ze dom zijn of van dierenleed houden.

Ik vind niet dat je het krugur park kan vergelijken met de ovp, misschien tot op zekere hoogte wel maar er mist in de OVP wel een heel belangrijke schakel, de roofdieren. Daarnaast lopen er in het krugur park wilde dieren, in de OVP lopen naast wilde dieren runderen en paarden die zijn niet wild maar gewoon verwilderd, als ik mijn IJslander nooit in handen had genomen was nu waarschijnlijk net zo wild geweest. Ik ben zelf van mening dat beheren geen enkele schande is zeker als je dieren op deze manier gaat houden. Ik vind inderdaad dat in de OVP er te laat wordt ingegrepen, er is dan al veel leed geleden en dat is jammer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:59

Ik vind beheren ook geen schande. Sterker nog, het is een noodzaak. Dat vindt sbb ook. Dus alleen over de manier waarop je zou moeten beheren verschilt de mening.
Ik zie de paarden en runderen binnen de ovp wel als wild. Ook al zijn ze misschien verwildert. Nieuwe generaties worden in het wild geboren en de omstandigheden worden zo wild mogelijk gehouden.
In het krugerpark heb je roofdieren en dat is natuurlijk beter. Hier heeft de mens de rol van roofdier. Dat is wat mij betreft altijd behelpen en daar moet je kritisch naar blijven kijken en zonodig je beheer bijstellen. Vooralsnog heb ik op basis vande mij beschikbare iinformatie, net als de dierenbescherming, niet de indruk dat sbb zijn zorgplicht verzaakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:27

nikass
Citaat:

Wat heeft dom zijn ermee van doen? En wat is bewust, als dat betekent dat je dieren laat lijden, waarvan je weet dat ze toch zullen sterven, en ze dan amper nog in leven af te schieten?

De vraag is en blijft, en die stelde Wolter ook, waarom je dan niet de tijd benut om kuddes uit te dunnen voordat het grote leed zich voordoet.
Dat SBB dat allemaal heel bewust doet zal best, liever deden ze niets. :+
Maar in geval van verkeerde kleuren, greep SBB al in in al dat natuurlijke kuddeverloop en die genetische aanpassing van dieren aan het gebied, lang voordat de kudde koniks zijn huidige aantal had bereikt.
Op dat moment had SBB er dus geen moeite mee zich als de doorsnee ordinaire fokker te gedragen, dan kan je niet later beweren dat je dus niet wilt ingrijpen in de 'natuurlijke' selectie.
Ja, als het je leuk uitkomt, ja.
Bovendien vind ik beheer wel een heel groot woord in verband met wat SBB nu doet.

Trouwens ik ben geen fan van de Godwin, maar de link naar Nazi-Duitsland is in verband met de Heckrunderen natuurlijk niet te missen: http://www.tagesanzeiger.ch/wissen/natu ... y/31571917

Ergens diepe ironie dat juist deze runderen in het ´experiment´ van SBB zijn beland, op weg naar ´urnatur´.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:55

Ook getekend

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:13

Laptopmuis schreef:
Probleem is denk ik geweest dat er eerst wel werd bijgevoerd in de winters en nu ineens niet meer.
Daarnaast, dieren in Afrika trekken naar een plek verder waar meer voedsel te vinden is in barre tijden. Voor deze dieren staat een hek.

Maar als ik goed begrijp willen ze alle natuurgebieden met elkaar gaan verbinden in Nederland en ook met andere grenslanden zoals België en Duitsland zodat de dieren wel kunnen doortrekken.

Leuk hoor, daaaag bomen op de Hoge Veluwe en andere bosgebieden (=dezelfde ravage als op de Oostvaardersplassen).
Die Staatsbosbeheer-guppen achter hun PC denken werkelijke dat ze Pacman kunnen spelen met echte paardjes.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 00:13

Als ik de discussie zo volg, denk ik dat we het er allemaal over eens zijn dat de OVP niet te vergelijken zijn met een reservaat als het Krugerpark, in verband met het verschil in grootte (en daardoor het ontbreken van migratiemogelijkheden) en het ontbreken van roofdieren, passend bij deze prooidieren.

Maar vergeet ook niet dat het hier een heel ander klimaat is, en dat het systeem in de OVP niet natuurlijk ontstaan is. De vegetatie en de fauna zijn (nog?) niet op elkaar afgestemd, waardoor het (voorlopig nog?) geen ecosysteem is. En dan bedoel ik nu niet de aantallen dieren ten opzichte van de beschikbare oppervlakte, maar de soorten dieren en planten.
Bijvoorbeeld: bij zulke intensieve begrazing zullen er heel veel soorten vegetatie uitvallen en daar uitsterven omdat ze zich niet kunnen herstellen, misschien ook wel omdat we in Nederland heel duidelijke seizoenen hebben, waardoor een deel van het jaar de groei stilstaat.
Bomen gaan dood omdat de bast geschild wordt door de dieren, maar in de loop van lange tijd kunnen zich misschien boomsoorten vestigen die daar beter tegen kunnen en zich daarom wel kunnen handhaven.

Moet je daar op wachten? Ik vind duidelijk van niet, omdat de gevolgen voor de huidige populatie onnodig leed met zich meebrengt. Het kan nog wel decennia duren, misschien wel eeuwen, voordat er wel een evenwicht is tussen flora en fauna.

Hoe was het spreekwoord ook al weer: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen bij SBB zijn die op de hoogte zijn van de huidige situatie en er toch nog achter staan. We mogen toch wel aannemen dat de meningen bij SBB ongeveer net zo verdeeld zijn als in dit topic: de meerderheid is duidelijk tegen.
Ik heb de indruk dat er destijds van hogerhand een bepaald beleid is voorgesteld en dat daar aan vast gehouden wordt omdat de beleidsmakers geen idee hebben van hoe het uit de hand loopt, of misschien kan het ze weinig schelen. Van achter hun bureau hebben ze een prachtige papieren tijger geproduceerd die echter jammer genoeg geen echte koeien en paarden kan eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:17

Is het jullie wel opgevallen dat de paardenkadavers maar deels worden 'genuttigd' door andere dieren (insecten en kraaien) .
Er zijn namelijk geen aaseters die het karkas kunnen openscheuren. (en die passen ook niet in het huidige dichtbevolkte, gecultiveerde polderlandschap)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:19

randalinpony schreef:
Citaat:
Wat heeft dom zijn ermee van doen?

Tja lees maar even het topic terug hoe vaak er gezegd is dat SSB niet weet wat ze doen of te dom is om het te begrijpen. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ik weet niets van een fokprogramma, dat is dan weer nieuw voor me. Op dit moment wordt er gekozen om zo laat mogelijk in te grijpen om de natuurlijke selectie zo min mogelijk te verstoren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:30

DonCamillo schreef:
Citaat:
Maar vergeet ook niet dat het hier een heel ander klimaat is, en dat het systeem in de OVP niet natuurlijk ontstaan is. De vegetatie en de fauna zijn (nog?) niet op elkaar afgestemd, waardoor het (voorlopig nog?) geen ecosysteem is. En dan bedoel ik nu niet de aantallen dieren ten opzichte van de beschikbare oppervlakte, maar de soorten dieren en planten.
Bijvoorbeeld: bij zulke intensieve begrazing zullen er heel veel soorten vegetatie uitvallen en daar uitsterven omdat ze zich niet kunnen herstellen, misschien ook wel omdat we in Nederland heel duidelijke seizoenen hebben, waardoor een deel van het jaar de groei stilstaat.
Bomen gaan dood omdat de bast geschild wordt door de dieren, maar in de loop van lange tijd kunnen zich misschien boomsoorten vestigen die daar beter tegen kunnen en zich daarom wel kunnen handhaven.

De natuur is dynamisch ja, veranderd voortdurend, dat maakt het bijzonder.

Citaat:
Moet je daar op wachten? Ik vind duidelijk van niet,

SBB vindt van wel. Althans, die vinden dat je het moet laten gebeuren. Ik weet niet precies waar je op wilt "wachten" de natuur zal altijd blijven veranderen.

Citaat:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen bij SBB zijn die op de hoogte zijn van de huidige situatie en er toch nog achter staan.

Doe wat aan je voorstellingsvermogen dan.

Citaat:
de meerderheid is duidelijk tegen.

De meerderheid in dit topic is tegen. Dit is echter geen doorsnee van onze maatschappij.

Citaat:
Ik heb de indruk dat er destijds van hogerhand een bepaald beleid is voorgesteld en dat daar aan vast gehouden wordt omdat de beleidsmakers geen idee hebben van hoe het uit de hand loopt, of misschien kan het ze weinig schelen. Van achter hun bureau hebben ze een prachtige papieren tijger geproduceerd die echter jammer genoeg geen echte koeien en paarden kan eten.

Je diskwalificeert hier mensen die zich met hart en ziel voor dit project inzetten.
Misschien accepteren dat er ook mensen bestaan die er een andere mening op na houden dan jij. Jouw visie is niet zaligmakend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:32

senna21 schreef:
Is het jullie wel opgevallen dat de paardenkadavers maar deels worden 'genuttigd' door andere dieren (insecten en kraaien) .
Er zijn namelijk geen aaseters die het karkas kunnen openscheuren. (en die passen ook niet in het huidige dichtbevolkte, gecultiveerde polderlandschap)

Sorry dit is totaal niet waar. De kadavers verdwijnen uiteindelijk helemaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:03

Ach als ik het topic teruglees zie ik sommige posters niet anders doen dan anderen diskwalificeren op allerlei gronden.... :+

Citaat:
Op dit moment wordt er gekozen om zo laat mogelijk in te grijpen om de natuurlijke selectie zo min mogelijk te verstoren.

Tja, nu de konikjes allemaal een aalstreep hebben wel. Maar die met blessen en de vossen zijn er toch echt uitgepikt, want volgens SBB zouden dat dieren zijn die minder kansen hadden tegen roofdieren.
Maar dat kan SBB helemaal niet weten, je kunt natuurlijk niet op de stoel van een wolf gaan zitten en weten wat die er voor selectiecriteria op na zou houden. Dan selecteer je op menselijke criteria, je fokt.

Trouwens, al 25.000 jaar geleden kwam de appaloosakleur juist in westeuropa voor bij voorouders van onze paardjes, dus koniks zouden wel eens veel minder echt representatief kunnen zijn voor dat inheemse oerpaard dan wij denken. Geen idee hoe die oerappie er fenotypisch uitzag hoor, maar de kans dat er al dieren met witte delen rondliepen lijkt niet uitgesloten.
Maar goed de ideologen die een Urrrrpaard wilden fokken werden ook meer door romantiek, dan door wetenschappelijke inzichten gedreven. :Y)

Al staan ze natuurlijk wel ontzettend goed in het landschap, dat wel. En dat meen ik, zon kudde is een waanzinnig mooi zicht.