Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:59

Dus als je een baby naar de kinderopvang brengt ben je een slechte moeder en had je ervoor moeten kiezen geen kinderen te krijgen? Ik vind het nogal wat wat hier geroepen wordt hoor. Net of alle werkende moeders egoïstische materiële wezens zijn die hun kinderen voor de heb genomen hebben en vervolgens zoethouden met spelcomputers.
Er zijn zoveel factoren die meespelen en een kinderopvang is lang niet altijd zo slecht hoor. Daar zijn ze altijd consequent en wat ik ervan gezien heb heel liefdevol.
Beter een moeder die goed in haar vel zit en naast het moeder zijn, werkt dan eenongelukkig en gefrustreerd thuis zittend loeder dat foeterend op de kids haar dagen doorkomt.

Laten we ieder in zijn waarde laten en de keuze geven hoe het leven in te richten toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:16

ik ken zat moeders die niet thuis zitten en carriere maken en als ze s'avonds thuis komen evengoed nog foeteren tegen hun kinderen.Want ja...die leidinggevende functie valt niet mee,vooral niet als je huis er perfect uit moet zien en alle was gestreken moet worden...en dan ook nog de kinderen :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:26

En dus? Ik ken ook zat niet werkende moeders die de hele dag met een pakje peuken op de bank zitten te klagen en ook geen aandacht aan hun kinderen schenken en door chronisch geldgebrek ook altijd met een lege fruitschaal zitten en kinderkleding op de zwarte markt moeten kopen. Is dat beter voor kids?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:31

piezze schreef:
En dus? Ik ken ook zat niet werkende moeders die de hele dag met een pakje peuken op de bank zitten te klagen en ook geen aandacht aan hun kinderen schenken en door chronisch geldgebrek ook altijd met een lege fruitschaal zitten en kinderkleding op de zwarte markt moeten kopen. Is dat beter voor kids?

dan moeten ze in plaats van sigaretten gewoon fruit kopen....ik begrijp de link niet tussen chronisch geldbrek en aandacht geven aan je kind.Een beetje knutselen,wandelen of voorlezen kost niets...Er is niets mis trouwens met kleding zonder merk erop.
Ik heb een vermoeden dat wij niet dezelfde bloedgroep hebben :7

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:32

Met je laatste zin generaliseer je andersom ook wel een beetje (Je schreef: Beter een moeder die goed in haar vel zit en naast het moeder zijn, werkt dan eenongelukkig en gefrustreerd thuis zittend loeder dat foeterend op de kids haar dagen doorkomt.) Alsof je wanneer je geen werkende moeder bent, je per definitie gefrustreerd moet zijn?!
Iedereen zijn eigen mening, ben ik helemaal met je eens. Tuurlijk mogen werkende moeders kinderen opvoeden, opvang is een mooie oplossing, daar hoeft niemand zich schuldig over te voelen. Ik respecteer het helemaal, maar postte wel dat ik minder begrip heb voor alles na het werk waar mensen dan weer opnieuw oppas voor nodig hebben.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:01

En dan heb je ook nog type moeders die in een huurhuis wonen, en toch nog een beetje bij moeten werken zeg zo 15-20 uur omdat ze anders niet rond KUNNEN komen. Omdat manlief bijvoorbeeld net uit de ziektewet komt, niet meer zijn oude beroep kan uitoefenen maar inplaats van op de bank zitten van uitkering te genieten, een baan gezocht hebben met goeie kansen op contrat maar wel een stuk minder verdient dan zijn oude beroep.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:36

Tja, en uiteindelijk kun je er toch maar 1 ding van zeggen -

Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:33

ja precies, een keuze die ieder voor zich moet en gelukkig mag maken. Over zelfde bloedgroep Geerke, ik kan dat zo niet beoordelen, misschien een keer op de koffie en dan daarna weten we meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:38

piezze schreef:
ja precies, een keuze die ieder voor zich moet en gelukkig mag maken. Over zelfde bloedgroep Geerke, ik kan dat zo niet beoordelen, misschien een keer op de koffie en dan daarna weten we meer.

ik zit niet echt in de buurt,anders had ik het wel gezellig gevonden :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:42

*\o/* We zijn wel ongeveer van dezelfde leeftijd zie ik, dus wie weet, valt het mee qua bloedgroep.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:46

MightyMike schreef:
Met je laatste zin generaliseer je andersom ook wel een beetje (Je schreef: Beter een moeder die goed in haar vel zit en naast het moeder zijn, werkt dan eenongelukkig en gefrustreerd thuis zittend loeder dat foeterend op de kids haar dagen doorkomt.) Alsof je wanneer je geen werkende moeder bent, je per definitie gefrustreerd moet zijn?!
Iedereen zijn eigen mening, ben ik helemaal met je eens. Tuurlijk mogen werkende moeders kinderen opvoeden, opvang is een mooie oplossing, daar hoeft niemand zich schuldig over te voelen. Ik respecteer het helemaal, maar postte wel dat ik minder begrip heb voor alles na het werk waar mensen dan weer opnieuw oppas voor nodig hebben.

Hm, ik mag graag 's avonds na het werk ook nog eens wat doen, ik voel me daar echt niet schuldig over naar mijn kids als ik een leuke oppas heb geregeld.
Sterker nog, de kids vragen regelmatig wanneer de oppas weer eens een avondje komt. Die doet weer hele andere dingen met ze dan dat wij zelf doen.
Er is naast werken en naast uitgaan nog een zee van tijd over voor en met de kinderen. Het geluk dat wij hebben is dat ze een vader en een moeder hebben die niet altijd tegelijk werken en leuke hobbies doen. Misschien scheelt dat nog?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:06

Haha, voel je niet schuldig, ik vind dat zo, maar een ieder moet het zo doen zoals je zelf wilt. Jouw kids zijn vast niet anders gewend. Ik zou het gewoon zelf niet kunnen, maar mijn kids zijn ook niets anders gewend. Maar wanneer je zeeen van tijd over hebt met de kids, werk je waarschijnlijk niet heel veel uren, dat scheelt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:05

Nou zeg wat een gezeur weer :D

Ik ben een thuismoeder, geen financiele problemen en ik ben geen gefrustreerd loeder _O-
Gelukkig zit daar nog een enorm grijs gebied. En zijn er ook moeders die ondanks dat ze niet werken, nog een actieve invulling van hun dag hebben.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:50

Zo is het maar net Mindim! Ik kom als thuismoeder eigenlijk nog gewoon een paar uur per dag te kort!

Wanneer ik zou werken zouden een aantal dingen niet meer uitkunnen, dan hadden we niet buitenaf gewoond met de zorg voor 4 paard/pony's bijv. Daar gaat al een deel van mijn dag naar uit, onderhoud, verzorging. Dat is luxe, maar mijn dag is altijd aardig gevuld hoor. Ik zit idd niet gefrustreerd met een sigaret op een bankje in het park mezelf te vervelen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:58

MightyMike schreef:
Zo is het maar net Mindim! Ik kom als thuismoeder eigenlijk nog gewoon een paar uur per dag te kort!

Wanneer ik zou werken zouden een aantal dingen niet meer uitkunnen, dan hadden we niet buitenaf gewoond met de zorg voor 4 paard/pony's bijv. Daar gaat al een deel van mijn dag naar uit, onderhoud, verzorging. Dat is luxe, maar mijn dag is altijd aardig gevuld hoor. Ik zit idd niet gefrustreerd met een sigaret op een bankje in het park mezelf te vervelen..

haha idem hier
vaak denk ik "oei F! zo laat??? opschieten!"

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:10

Er wordt best vaak gedacht dat mijn dag bestaat uit dokter Phil kijken, een beetje met een doek door het huis en klaar, haha en een bouquetreeksje in de middag.
We hebben hier ook veel dieren en ik help mijn moeder met veel dingen en een grote tuin. En dan nog allerlei nevenactiviteiten. Het is luxe, dat besef ik, maar stilzitten, nah nee, niet aan mij besteed. Mijn man is kapitein en vaak langere tijd van huis, dus ik bleef thuis met ons kind.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:22

Herkenbaar hoor Mindim, hier ook een man die veel van huis is voor zijn werk, dus alles komt verder thuis op mijn schouders terecht. Ik ben ook zeker geen stilzitter, maar merk wel dat ik me soms moet verdedigen tegenover mensen die wel werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:23

Men vind mij dan een vrouw zonder ambitie, nou ja ze denken maar. Ik zeg altijd maar dat ik nu geen werkplek opeis die ik niet nodig heb en die een ander misschien goed kan gebruiken :D Ach en ik heb andere ambities!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:27

Laat ze lekker denken idd! Ik benijd de werkende moeders in ieder geval niet, heb voor de kids natuurlijk ook wel gewerkt en wie weet wanneer er een leuke baan onder schooltijd voor bij komt, maar het moet mijn leven verreiken dan, ik ben erg blij met het feit dat ik niet hoef te werken om te leven en er voor onze kids kan zijn.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:18

Absoluut!
Tegenwoordig hoor en zie ik te vaak ouders die zich om elk ditje en datje bekommerd om hun kroost bijv. als ze beetje vies geworden zijn :o. Of met hun handjes ergens in lopen te wroeten, dan denk ik echt van ze gaan er niet dood aan hoor :o. En ze komen er vanzelf wel achter dat het niet lekker is.
Al vanaf dat het kan en het weer het ook toe laat moeten ze gewoon lekker buiten spelen i.p.v. binnen blijven. Bij slecht weer gewoon lekker als vanouds binnen maar dan knutselen, verven, spelletjes spelen enz.
Onze oudste heeft wel een Storio2 spelcomputer maar daar mag ie echt niet lang mee, maar hij kijkt er zelf ook niet echt naar om. Afgelopen mei voor zijn verjaardag gekregen en sindsdien ligt ie meer in de kast dan dat ie daadwerkelijk gebruikt is :o. Hij speelt het liefste buiten (deed ik vroeger ook altijd), en onze jongste is net zo die is als het aan hem ligt de hele dag buiten.
Ik vind dat kinderen lekker buiten horen te spelen ed. i.p.v. binnen op de bank te hangen enz. maar dat is mijn mening.
Sok schreef:
Ja, daar ben ik het wel mee eens TS.
Bedenk bijvoorbeeld die handzeepdispenser van Dettol, zodat je kind niet met vieze handen aan het pompje zit en zo bacterie infecties krijgt.. :+ Man, houd toch op, wij vraten vroeger moddertaartjes, vingen kikkers en zaten vervolgens gewoon weer aan ons gezicht. Worden ze hard van! Die kinderen van tegenwoordig kunnen niks meer hebben door al dat binnen zitten en xbox'en. Hoog tijd dat ze weer lekker buiten gaan spelen! :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:32

Jeugdzorg is totaal niet overdreven, ik heb een aantal vriendinnen gehad die uit huis geplaatst zijn en
door zijn gegaan naar jeugdzorg. Wauw wat een verwennerij, lekker naar de jeugdzorg van je ouders weg.. :+

Verder snap ik je punt best, kleine kinderen zijn tegenwoordig verwend, ik zie vaak zat
kinderen van 6 met een iPhone rondlopen die never meer buiten spelen. Ik vind dat jammer,
en ben blij dat mijn ouders mij een andere opvoeden hebben gegeven. :)
Ik zou wel even je OP veranderen, want ik snap je punt wel, maar eigenlijk ziet je OP
er meer uit als ''Misschien moeten we Afrika na gaan doen'' ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:10

Ik vind niet echt dat je een derde wereld land met de westerse wereld kan en mag vergelijken.. Als zij het geld zouden hebben, zouden ze het waarschijnlijk ook meer zoals wij gaan doen.

Zelf heb ik m'n eerste telefoon pas gekregen toen ik naar de middelbare school ging omdat m'n ouders het fijner vonden dat ik ze dan kon bereiken als bijvoorbeeld m'n band lek was of m'n ketting eraf lag of iets dergelijks. Ik wilde toen niet eens een telefoon hebben. Ik en m'n vriendin vonden eigenlijk allebei wel dat iedereen tenminste één keer een 'oude' telefoon moest hebben gehad. Nu zou dat een van de eerste touchscreen telefoons zijn, maar toch.
Een eigen computer zou ik denk ik ook liever niet geven aan m'n eventuele kinderen later voordat ze naar de middelbare school gaan. Straks worden ze net zo internet/game'verslaafd' als ik :Y) (ik ga maar niet beginnen over telefoon verslavingen, hoe iemand daar zoveel tijd aan kan besteden zal voor mij altijd een raadsel blijven..)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:34

Betutteling,is beschermen tegen dingen waar je niet tegen beschermd hoeft te worden,das wat anders als verwennen.
Mijn kinderen leren en leven in een natuurlijke omgeving(het wad)en wat mij opvalt is dat er nog maar weinig kinderen zijn die weten wat ze wel en niet kunnen eten,waar ze wel mee kunnen spelen,en waar ze heel veel lol mee kunnen hebben.
Bramen ,duindoorn ,en cranberry`s plukken mag niet,stel je voor dat ze giftig zijn....zeekraalen lamsoor geld et zelfde voor....krabben vangen?stel je voor dat ze je bijten.....bottrappen?daar wordt je vies van,en vlotten bouwen zul je je zelf mee moeten bemoeien,,,,,en dat is net wat te veel gevraagd....dus ja,er wordt te veel betutteld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:18

verwennen wordt vaak verward met dure kado's
maar wat is nu verwennen?

de moeder die haar kind een duur leerzaam cadeau geeft?
of de moeder die op alle kleine dingen ja zegt, zoals ijs en chips en kleine hebbedingetjes uit winkels?
of is het opgroeien met stromend water en kwalitatief goed eten + school al verwennen?

papagroom, nou ik ben wel blij dat ouders voorzichtig zijn met wilde bessen etc, want als ze giftig zijn.....wanneer je geen kennis daarover hebt, kun je dat idd beter niet aan je kinderen geven.
Betuttelen is idd overdreven beschermen.
vind je post wel erg negatief tegenover andere opvoeders en dat jij gelukkig zelf erg tevreden bent met je opvoeding.
Ik ben tot nu toe ook erg tevreden, maar wil niet zeggen dat ik andere manieren daardoor direct afkeur.
Tuurlijk zijn er wel waarvan ik het zelfs schadelijk vind zoals rokende ouders, maar soms kun je ook bij hen nog iets zien wat positief is en ik dus in mijn opvoeding kan gebruiken.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 02:41

Ik vind verwennen iets heel anders dan betuttelen. Verwennen is een kind een iPhone geven, terwijl hij/zij eigenlijk alleen een telefoontje nodig zou hebben om te bellen om te vragen of ze bij pietje mogen spelen na school.
Betuttelen vind ik:
-als je een kind handschoentjes aandoet bij het buiten spelen omdat ze de handjes weleens open zouden kunnen halen.
-Als je je kind met de auto naar school brengt terwijl het een prima afstand is om te lopen/fietsen, maar dat je dat niet toestaat omdat je bang bent dat er onderweg iets gebeurt, kwestie van verkeersregels uitleggen en de route eerst een paar keer meefietsen/lopen, zodat alle moeilijke oversteekplaatsen een keertje zijn uitgelegd.
- Als meegaat met je kind van 16 naar het contract tekenen/eerste dag van werk.
- Als je je kind nooit zelf een keertje met het openbaar vervoer laat reizen totdat het écht niet anders kan. Hoe moeten ze het dan leren? Ik was 10, misschien wel jonger toen ik voor het eerst alleen met de trein ging naar mijn opa en oma. Mijn ouders zette mij op de trein en mijn opa en oma zouden mij ophalen (was 1 trein, zonder overstappen). Ik had de rit al vaker gemaakt met mijn ouders, had een lijstje met alle tussenstops, ik had geld voor de telefooncel mocht er iets mis gaan en ik moest bellen en ik wist dat als er iets zou gebeuren, ik hulp moest vragen aan de conducteur. Nou, dat was me toch een avontuur! Ik vond het geweldig!
Mijn broertje had iets meer pech toen hij hetzelfde avontuur mocht ondergaan, zijn trein reed ineens niet meer verder dan leiden door een springer. Toen heeft hij gewoon zoals verteld aan de conducteur gevraagd wat hij moest doen, die stuurde hem naar de vervangende bus. Dus mn broertje heeft zoals verteld toen opa en oma gebeld om te zeggen dat hij er niet om x uur zou zijn maar later doordat hij met de bus zou komen, alleen wist hij niet hoe lang het zou duren. Opa en oma hebben rustig op hem gewacht bij het station. En god, wat was hij trots op zichzelf!
Toen ik dit laatst aan mijn tante vertelde die wat jongere kinderen heeft kreeg ze bijna een hartverzakking. Hoe hadden mijn ouders dat toch kunnen doen, misschien was er wel een kinderlokker geweest die zich had voorgedaan als een vriendelijke helper die mijn broertje zo mee had kunnen nemen. Dan denk ik toch "Natuurlijk niet! Ik wist als kind toch ook dat je niet mee mocht met een vreemde en ik wist ook waarom, mij was gerust verteld dat er nare mensen rondliepen die je kindertjes ontvoerden en dat zij zich juist heel aardig voor zouden doen. Dat maakte mij heus niet wantrouwig tegenover elk vreemd persoon, ik zou alleen nooit met ze meegaan.
Tegenwoordig kan je bij elke calamiteit bellen met je mobieltje, maar het lijkt erop dat we alleen maar voorzichtiger zijn geworden. Mijn nichtje van 15 heeft nog nooit alleen in de trein gezeten. Mn oom brengt haar overal naartoe met auto. Hoe die zichzelf gaat redden straks?

- Ook zoiets, kinderen die in de kleuterkas zitten maar hun eigen billen nog niet af kunnen vegen. Hoe moeilijk kan het zijn?! Dit zijn kinderen die wel kunnen kleuren, knippen, plakken etc. Maar ze zouden niet zelf hun billen kunnen afvegen? Ik zie het steeds vaker en ik vind het ronduit onbeschoft om dit nog van een leerkracht de durven vragen als ouders.

M.a.w. Ja! Ik vind zeker dat kinderen in Nederland betutteld worden.