Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:42

hmmm. is een theorie. ik kan me ook niet voorstellen dat iemand een grapje hiermee zou uithalen. en als ze al zo dichtbij gezien zijn (:

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 10:33

Esther_r20 schreef:
Mijn gevoel is dat ze niet weten hoe het dier daar gekomen is, maar dat ze voor de gemoedsrust van de bevolking zeggen dat het een grap is geweest. Ik denk dat ze voorlopig nog geen slapende honden (of wolven) wakker willen maken door aan te geven dat feit wolf terug is in nederland.

Dit vermoed ik ook, het is akelig stil rond om de wolf....ik geloof zelf nog steeds dat het een zwerver is geweest...we knap de wolf al twee keer uitgestorven hier in Nederland......

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:56

Code
De wolf is definitief terug in Nederland. De Telegraaf meldt dat onderzoekers van Alterra, de Universiteit van Utrecht en Naturalis hebben vastgesteld dat de wolf die op 4 juli werd gevonden, daar niet voor de grap is neergelegd.

Het beest is een bewijs is dat het roofdier na anderhalve eeuw afwezigheid terug is in Nederland.

De wolf werd aangetroffen tussen Marknesse en Luttelgeest. Er werd gespeculeerd dat het dier misschien elders is aangereden en voor de grap in Nederland was neergelegd, maar dat is volgens WolveninNederland niet het geval. 'Zo zijn er op meerdere plaatsen in de omgeving van de Noordoostpolder wolvenuitwerpselen gevonden.' aldus AD 

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... grap.dhtml

Code
Is de wolf terug in Nederland, of niet? Die vraag wordt vanmiddag beantwoord tijdens een persconferentie van Alterra, een instituut van de Wageningen Universiteit. Alterra heeft onderzoek gedaan naar de wolf die vorige maand werd gevonden in Luttelgeest. Onderzocht werd of het dier daar zelf naartoe is gelopen, of dat het ergens anders is gedood en later langs een weg in Luttelgeest is neergelegd.

Dat de wolf oprukt naar Nederland is geen nieuws. Toch zou het volgens landbouworganisatie LTO een verrassing zijn als het dier nu al op Nederlandse bodem is. LTO-bestuurder Dinghs verwachtte de wolf pas over vijf tot tien jaar. "Maar het gaat kennelijk wat sneller", zegt hij.

Wolvenplan

De komst van de wolf zou grote gevolgen hebben voor houders van pluimvee en schapen. Die dieren zouden niet meer veilig kunnen grazen. Toenmalig staatssecretaris Bleker initieerde in 2012 het wolvenplan. Daarin moeten afspraken worden gemaakt over het beschermen van vee, maar ook van recreatiegebieden. "We moeten goed nadenken over hoe we in Nederland omgaan met de wolf", zegt Dinghs.

Volgens hem is een afrastering van zeker een meter hoog noodzakelijk om schapen te beschermen. Ook een hond heeft volgens Dinghs "een voldoende afschrikkende werking" voor de wolf. De praktijk in Duitsland, waar de wolf al in het wild leeft, toont dat aan.

Alterra komt dit najaar met een concept van het wolvenplan. Ook LTO is daarbij betrokken. "Wij zullen daar met z'n alleen een gedragen plan van maken", aldus LTO-bestuurder Dinghs.

van NOS http://nos.nl/artikel/537464-vanmiddag- ... -wolf.html

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:48

Dus toch komen aanlopen.

Even nog 2 quotes van wolven in nederland:

Citaat:
Naturalis en Alterra achten het waarschijnlijk dat de gevonden wolf oorspronkelijk afkomstig is uit het oostelijke deel van Europa, langs de Russische grens. Deze zone kan lopen van de Baltische staten, via Oost-Polen tot in Griekenland. Referentiemateriaal voor een meer preciezere herkomstbepaling is op dit moment bij Europese onderzoeksinstituten niet voorhanden.
Wel staat vast dat de wolf van Luttelgeest niet uit Duitse en West-Poolse roedels afkomstig is, dat zij niet uit Italië komt en dat herkomst uit Spanje, Zuid-Frankrijk of Zwitserland onwaarschijnlijk maar niet geheel onmogelijk is.

Aardig eindje heeft ie dus wel gelopen.

Citaat:
In elk geval vertoonde het kadaver geen sporen van transport naar Nederland. Zo had het geen kenmerken die wijzen op invriezen. Bovendien zijn er geen sporen van slijtage aan de vacht, de voetzolen en de nagels aangetroffen die wijzen op gevangenschap. Ook zijn in het Kuinderbos in de Noordoostpolder keutels gevonden die mogelijk van een wolf zijn, hoewel via DNA-onderzoek niet kon worden vastgesteld dat ze van de Luttelgeestse wolf zijn. In de keutels werden sporen aangetroffen van edelhert en vos. Samen met de in de maag aangetroffen bever gaat het om prooidieren die alle binnen een straal van 50 kilometer van de vindplaats van de wolf en keutels voorkomen.

Dat zou betekenen dat ie al een tijdje hier rond loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

Misschien heeft iemand (lees: de wolf moet terug naar nl freak) hem levend vanuit rusland meegenomen en losgelaten :)*

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:28

Er word gedacht dat er nog een wolf rondloopt , aangezien er een kalfje gedood is ergens ik weet niet waar op zn wolfs zeg maar

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:04

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 01:17

Oh ok tanx

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:54

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:53

Klopt, en in de tweede door een wolvendeskundige ook nog is... Allemaal deskundige die er 1 tegenspreken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:43

Ik zag van de week op een Belgisch natuurprogramma dat daar ook een wolf is gefilmd met infrarood. De experts waren 100% zeker dat het een wolf was!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:28

waar in Belgie, Ardennen dan ofzo?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:52

Oei, ik viel halverwege het programma in. Dat weet ik niet.