1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:34

Gini schreef:
Aw ok, ik dacht al dat ik mijn cv moest doorsturen, haha :D

Neen hoor. Denk niet dat onze profielen bij mekaar passen overigens ;)

SG er is een verschil tussen omzet en winst, dat hoef ik je vast niet uit te leggen. Ik heb al enorm veel droeve verhalen gezien wat dat betreft. Een vrachtwagen varkens is heel wat waard, maar die heeft wel 6 maanden gevreten. En een vrachtwagen varkensvoeder kost ook flink wat kluiten.
En dan kan je wel zeggen : die dure stal wordt intussen wel eigendom. Wordt ie ook, maar tegen de tijd dat die stal is terugbetaald kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Want tja, de buren, die net uit de stad komen, hebben last van de geur en het stof. Dat het varkensbedrijf daar al jaren, vaak generaties, is, daar heeft niemand boodschap aan.

Maar goed, dit is een straatje zonder einde. Ieder zijn mening, en hopelijk (zowel voor dier als boer) doet iets dergelijks zich niet te vaak voor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:36

Suzan_v_h schreef:
Gini schreef:
Dus!! Oplossing!! Geen stallen bouwen en de beestjes lekker vrij laten lopen.
Let them free: http://flowerpower89.files.wordpress.co ... ippies.jpg

:+

En hoe wil je er dan voor zorgen dat iedereen elke avond een stuk vlees op zijn bord heeft? En hoe wil je de ammoniak reduceren?

Op die vraag moet ik het antwoord schuldig blijven. Net zoals ik geen antwoord kreeg op de vraag wat wij als consument konden doen om de situatie te verbeteren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:37

JoAnn schreef:
Gini schreef:
Aw ok, ik dacht al dat ik mijn cv moest doorsturen, haha :D

Neen hoor. Denk niet dat onze profielen bij mekaar passen overigens ;)

Omwille van dit ene meningsverschil?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:41

little_king schreef:
little_birdy schreef:
ninx ik zelf ook hoor :)

maar vind de rest zo verschrikkelijk hypocriet reageer dan lekker niet als je toch je stukje varken nog
opeet met smaak savonds

niks tegen vleeseters maar wel tegen hypocriete mensen

onzin een ei gaat geen dier aan dood en aan melk van weide koeien ook niet (biologische melk bijvoorbeeld )

Jij denkt dat die kip als hij niet meer genoeg eitjes legt daarna zijn pensioen mag gaan houden in de weide?

en melk van een boer die je kent waar ik een aantal weken stage heb gehad enz enz

zucht .....

ooit van biologische eieren gehoord ?
ooit van eieren van familie gehoord
ik weet tenminste waar mijn eten en drinken vandaan komt
kun jij dat ook met jouw vlees ?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:43

little_birdy schreef:
zucht .....

Dikke prima. Ik stel voor dat elk huishouden in Nederland zijn eigen boerderijtje gaat oprichten. Allemaal 1 koe, 2 kippen, 1 varken etc. allemaal 1 HA land waar je álles op moet verbouwen...
Denk dat het een succes gaat worden midden in A'dam *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:45

Gini schreef:
Op die vraag moet ik het antwoord schuldig blijven. Net zoals ik geen antwoord kreeg op de vraag wat wij als consument konden doen om de situatie te verbeteren.

Onzin, die vraag is al meermaals beantwoord in dit topic; meer betalen en minder vlees consumeren. En "jullie als consument" zijn daar absoluut niet toe bereid. Sterker nog je registreert deze oplossing niet eens, oostindisch doof heet dat :+ .

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:46

little_birdy schreef:
little_king schreef:
Jij denkt dat die kip als hij niet meer genoeg eitjes legt daarna zijn pensioen mag gaan houden in de weide?

en melk van een boer die je kent waar ik een aantal weken stage heb gehad enz enz

zucht .....

Biologisch zou ik niet teveel van zeggen want biologisch is lang niet altijd biologisch helaas (was een tijd geleden nog een uitzending over op tv)

Maar het is wel waar 90% van de mensen weet niet waar hun vlees vandaan komt. Ze kopen de kiloknallers die vanuit het buitenland komen of ze kopen biologisch wat vervolgens niet biologisch blijkt. Dit ligt en aan de consument en aan de supermarkten die niet altijd even goed laten zien waar het voedsel vandaan komt. Echter komt hier ook schuld bij de boer waarvan enkelen als het even kan met de regeltjes sjoemelen om het zo maar te zeggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:46

en weer een zucht naar winged deze keer

hoor je mij dat zeggen dan nee
je kunt ook gewoon beter kijken waar je je vlees vandaan haalt ipv meteen het andere uiterste te trekken
er zijn zat boerderijen en kleine winkels die vrije uitloop eieren verkopen ,
daar al aan gedacht ? nee meteen het andere uiterste lekker krom :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:47

Dat heb ik gelezen Kuggur, maar dat is dus geen oplossing die IK kan doen en dat was mijn vraag: wat kan IK als consument doen? Moet ik naar de supermarkt gaan en vragen of ik twee euro meer mag neerleggen voor mijn vlees en dat ze die twee euro netjes aan de boer moeten geven. Belachelijk toch he.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:47

Suzan_v_h schreef:
Gini schreef:
Dus!! Oplossing!! Geen stallen bouwen en de beestjes lekker vrij laten lopen.
Let them free: http://flowerpower89.files.wordpress.co ... ippies.jpg

:+

En hoe wil je er dan voor zorgen dat iedereen elke avond een stuk vlees op zijn bord heeft? En hoe wil je de ammoniak reduceren?

Op die vraag moet ik het antwoord schuldig blijven. Net zoals ik geen antwoord kreeg op de vraag wat wij als consument konden doen om de situatie te verbeteren.[/quote]

Ik zou toch beginnen als consument met minder eisen stellen aan hoe een boer zijn werk moet doen, minder eisen stellen aan de huisvesting en dat soort dingen. Denk aan het nieuwe varkensbesluit die in is gegaan op 1 januari 2013. Zeugen moet in groepshuisvesting gehouden worden, biggen en vleesvarkens moeten meer m² per dier hebben.
Maar waarom? Omdat de consument dat wil want die denken dat varkens hutje mutje leven. Omdat er meer m² per dier nodig zijn, kunnen varkenshouders minder dieren houden. Daardoor krijgt de varkenshouder hogere stalkosten, etc etc.

Wat betreft de groepshuisvesting snap ik ook niet dat dat is ingevoerd. Even een voorbeeld, de zeugen zie je de rust opzoeken en dat is een stuk moeilijker aangezien ze in een groep leven, het gevolg van groepshuisvesting is een hoger percentage terugkomers, een hoger percentage kreupele zeugen, een hoger percentage vroeggeboortes en een hoger percentage verwerpers. Ja, heel erg diervriendelijk die groepshuisvesting. Daarbij moeten zwangere vrouwen ook rust houden, dus zeugen ook lijkt me. Varkenshouders hebben vroeger niet voor niks hun vee in boxen gezet.

Ik heb een tip voor de mensen die de realiteit over veehouders, dus ook melkveehouders, pluimvee en varkenshouders willen weten. Op facebook is een organisatie bezig met de burger de realiteit te laten weten hoe het er aan toe gaat op stal. Zoek maar op : Wakker Burger

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:48

little_birdy schreef:
en weer een zucht naar winged deze keer

hoor je mij dat zeggen dan nee
je kunt ook gewoon beter kijken waar je je vlees vandaan haalt ipv meteen het andere uiterste te trekken
er zijn zat boerderijen en kleine winkels die vrije uitloop eieren verkopen ,
daar al aan gedacht ? nee meteen het andere uiterste lekker krom :+

Lieve schat, ik kom van oorsprong van een pluimveehouderij, biologisch. Met aan huis verkoop. Maar laten we wel wezen: Als klein bedrijf is het onmogelijk om de hele buurt te eten te geven. En daarnaast: Iemand uit A'dam gaat heus geen halfuur reizen om even een bakkie vlees bij de boer op te halen hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:49

Bedankt Suzan en al de anderen die een uitleg kunnen verschaffen zonder sneren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:50

nee dat is waar
alleen het is jammer dat je meteen het andere uiterste erbij pakt :)

inderdaad juist de mensen uit de grote stad zullen beter mogen weten maar ja hoe doe je dat dan vraag ik mij weer af ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:51

Loose schreef:
Fellor schreef:
Daar is altijd een oplossing voor. Kwestie van willen, kwestie van je leven naar beneden bijstellen voor een periode voor het welzijn van de dieren, kwestie van opnieuw opbouwen voor de juiste keuze. Zolang mensen geen offers brengen gebeurd er niks.

Wat denk jij dan dat er met die lieve varkentjes gebeurt als de boer er ineens mee stopt? Dat ze dan met zijn allen gezellig door de modder kunnen wroeten ineens. >;) Verhoog je het welzijn van je dieren door er gewoon met te stoppen en ze allemaal te laten slachten? :? En dan verschuif je het probleem al helemaal want dan moet er vlees uit andere landen hebben, waar de dieren er alleen maar van kunnen dromen te leven als Nederlandse varkens. En idd zoals Kuggur zegt, zolang anderen maar offers brengen. Wat voor melk, vlees en eieren koop jij?

Wat ik denk dat er gebeurt? dat die varkentjes opgegeten worden maar er daarna miljoenen varkens gespaard worden. NEE er kan niet evenveel vlees geproduceerd worden maar dat is voor mens en milieu en dier een zeer goede zaak! Mensen eten veel meer vlees dan ze nodig hebben en de vee-industrie is aan voedsel wat je erin stopt en eruit haalt totaal uit verband.

En ik heb al eerder in dit topic genoemd dat bio-industrie vlees import dan ook verboden zou moeten worden.

En waar die offers dan gemaakt worden? O.a. bij mij, door geen vlees te eten, meer te betalen voor vrije uitloop eieren en geen melk te drinken en meer te betalen voor producten waar betere ingrediënten voor gebruikt worden?
@kuggur, ga eerst eens even naar je eigen wil kijken voor je een ander ervan beschuldigd te vinden dat alleen anderen de offers brengen. Ik ben meer dan bereid er iets aan te doen, maar de hele zieke samenleving en dan bedoel ik ZOWEL BOER ALS consument moeten eens uit de slachtofferrol kruipen als het gaat over dat er niks veranderd kan worden!
Als iedereen altijd binnen de huidige beperkingen blijft denken veranderd er inderdaad nooit wat! Alles wordt goedgepraat, alles wordt getolereerd, oh die arme boer, oh dat arme laag inkomen gezin dat dan minder vlees kan kopen (terwijl ze ondertussen alleen maar beter af zijn als ze niet 86 worsten in hun bek proppen iedere dag).

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:54

Gini schreef:
Omwille van dit ene meningsverschil?

Da's inderdaad misschien kort door de bocht, maar in vermoed dat we anders in het leven staan. Vandaar ook mijn vraag naar je achtergrond, zo wou ik proberen inschatten of mijn vermoeden juist is. No offence trouwens! Een oprechte interesse naar de mens achter de letters. Zou inderdaad evengoed wel kunnen klikken.

Wat jouw vraag betreft : je kan inderdaad eens bij een hoeveelheid langs. Delhaize had vorige week opendeurdag bij zijn bio leveranciers. Daar mocht je ook zo de stal in.
Misschienis dat wat voor jou?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:54

Gini schreef:
Dat heb ik gelezen Kuggur, maar dat is dus geen oplossing die IK kan doen en dat was mijn vraag: wat kan IK als consument doen? Moet ik naar de supermarkt gaan en vragen of ik twee euro meer mag neerleggen voor mijn vlees en dat ze die twee euro netjes aan de boer moeten geven. Belachelijk toch he.

Je wilt dus zeggen dat er geen vlees te kopen is dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd dan het bio industrie lapje? Of bedoel je dat je er gewoon eigenlijk geen extra moeite voor wil doen?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:55

Laten we allemaal aan de soja gaan, stukje regenwoud rooien en we kunnen telen. Kort door de bocht, maar ook de niet-vlees alternatieven zijn niet altijd duurzaam.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:57

JoAnn schreef:
Laten we allemaal aan de soja gaan, stukje regenwoud rooien en we kunnen telen. Kort door de bocht, maar ook de niet-vlees alternatieven zijn niet altijd duurzaam.

Soja word ook zo vriendelijk verbouwd voor de medemens... niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:57

JoAnn schreef:

En hoeveel kilo soja denk je dat jouw stukje vlees gevoerd heeft gekregen en hoeveelheid regenwoud daarvoor gekapt is. Eerst eens even een beetje inlezen voor je kort door de bocht opmerkingen gaat doen. Er is gewoon lang en breed door heel veel onderzoekers berekend dat al het voer wat in het vee gaat de wereldhonger op zou kunnen lossen.

Voor de derde keer; veevoer en het vlees dat we eruit krijgen is zwaar uit verband. geen vlees eten betekent dus juist GEEN gekapt regenwoud meer.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:58

spicegirl schreef:
@joann- .." Reken daar maar snel 6 nullen voor als je een bedrijf wil waarvan je met de inkomsten je gezin net aan kunt onderhouden. En de bank wil ook haar centen terug zien natuurlijk."

precies - de bank leent niet zo veel geld, als ze denken dat het niet terugverdient kan worden.dus er word geld verdient :j en veel ook. want met 6 nullen, los je niet af met 800 in de maand.
al word er gezegd, dat er weinig verdient word ( en schromelijk overdreven met bijstandsniveau ). iemand met een gewoon baantje (waar er hier volgens zeggen "meer "mee verdient word ) kan geen bedrag met 6 nullen lenen.zelfs met 2 banen-man en vrouw- kan je niet meer als 3 nullen lenen.bij een erg goede baan, mss. een bedrag met 4 nullen.
dus hoe goed moet je inkomsten zijn, wil je 6 nullen kunnen lenen ? de bank geeft dat pas, als ze ervan uitgaan, dat ze het MET rente terug krijgen.en dan rekenen ze ook een redelijk inkomen ( en dus ook uitgaven ) voor het boerengezin mee. de bank leent het echt niet, als de boer een maandinkomen over heeft van pakweg 800 euro voor zijn gezin..
ik zeg niet, dat de boer niet (hard ) werkt, ik zeg ook niet, dat ze er geen recht op hebben. alleen meer , als dat er hier word voorgespiegeld..

Zo'n vetpot is het niet hoor. ;) Boeren kunnen zoveel lenen omdat ze heel veel land hebben wat als onderpand kan dienen. Zo'n onderpand heeft het gemiddelde gezin niet. De omzet is overigens wel hoog, maar de uiteindelijke winst niet. Maarja ze zeggen altijd: Boeren leven arm, maar sterven rijk.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:59

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

En hoeveel kilo soja denk je dat jouw stukje vlees gevoerd heeft gekregen en hoeveelheid regenwoud daarvoor gekapt is. Eerst eens even een beetje inlezen voor je kort door de bocht opmerkingen gaat doen. Er is gewoon lang en breed door heel veel onderzoekers berekend dat al het voer wat in het vee gaat de wereldhonger op zou kunnen lossen.

Voor de derde keer; veevoer en het vlees dat we eruit krijgen is zwaar uit verband. geen vlees eten betekent dus juist GEEN gekapt regenwoud meer.

Restafval van soja gaat naar het vee, dus die regenwoud was sowieso al voor de mensen gekapt. :D
Al ben ik het er wel mee eens dat we best onze vleesconsumptie zouden kunnen minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:59

Quote Wikipedia (zelfs daar staat het in):

In Oost- en Zuidoost-Azië wordt de sojaboon grotendeels voor menselijke consumptie gebruikt, onder meer in de vorm van tofoe, tempeh, sojasaus, sojamelk en sojaolie. In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder. De meeste soja -zo'n 90% van de Nederlandse invoer- wordt gebruikt voor veevoer. Voor één kilo vlees (eiwit) is zo'n vijf kilo soja-eiwit nodig. Nederland is na China de grootste importeur van soja ter wereld. Vanuit Nederland wordt een groot deel van de Noordwest-Europese intensieve veehouderij (kippen, varkens, kalveren) van veevoer voorzien.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:00

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:00

Loose schreef:
Restafval van soja gaat naar het vee, dus die regenwoud was sowieso al voor de mensen gekapt. :D
Al ben ik het er wel mee eens dat we best onze vleesconsumptie zouden kunnen minderen.

Dat is dus niet waar.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:02

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

How maar, how maar, ik daag je uit wat dat inlezen betreft! Varkens krijgen grotendeels sojaSCHROOT. En dat is nu toevallig de nevenstroom, nadat de olie eruit is gehaald. Dus nadat alle voor de mens bruikbare componenten eruit zijn. Netjes toch van dat varken, anders werd die nevenstroom die nu benut wordt gewoon afval. Weleens de samenstelling van een dieet van een varken gelezen? Of zelf gemaakt?

Jouw link zegt het toch zelf : de olie gebruik je, het eiwit blijft in het schroot. Dus het schroot is een nevenstroom.

Je zal toch eiwitvervangers moeten nemen, hoe wil je dat doen? Hoe doen vegetariërs dat?

Een beetje vriendelijker mag overigens ook wel hoor!