dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:33

LoveBodin schreef:
Cassidy, klopt. Maar de mensen zijn niet op tijd ingelicht. Verder kan je als leek niet heel makkelijk voorspellen wat er gaat gebeuren. Je moet worden ingelicht. Je kan niet bij het minste of geringste waarschuwing de hele zaak evacueren :) .
Het is lastig imo, mensen op tijd te evacueren, niet te vaak vals alarm te slaan, maar ook niet dit soort dingen te laten gebeuren. Balans vinden :) . En dat is hier helemaal fout gegaan.

Wacht even, een boer die op TV ziet dat het in Beieren helemaal uit de hand loopt en die zijn vee bij Hamburg heeft staan, heeft niet voldoende tijd om in te grijpen? Laat me niet lachen!

Een melkboer dient zichzelf voor te bereiden voor allerlei rampscenario's. Dat houdt in mijn ogen in dat je een generator hebt voor het geval de stroom uitvalt zodat je vee toch gemolken kan worden, en dat je een evecuatieplan hebt voor het geval dat er hoog water komt, inclusief een adres waar je koeien heen kunnen als het water te hoog komt of er dijken dreigen te breken. En iedere boer die dat niet heeft, is erg naief in zijn vertrouwen dat de overheid dat allemaal wel voor hem geregeld heeft, en nog erger, hem van tevoren waarschuwt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:52

LoveBodin schreef:
Nu is het leed al geleden, 2 weken later. Ik snap dat ze nu geen hulp meer vragen voor het zuiden.

Nu 2 weken later staan er nog steeds op plekken dieren te verzuipen of afgesloten van de buitenwereld. Dat is niet goed.

Citaat:
Hóe had het moeten gebeuren? Hoe wil jij, snel, een hele boerderij met koeien die niets gewend zijn (geen trailer, niet drijven) al die koeien redden?
Als er al niet heel erg veel tijd is?

Het gekke hier is dat iedereen het er hier over heeft dat het niet lukt. Er zijn wel degelijk gebieden en boerderijen waar het wel gelukt is.
Dit artikel noemt een aantal voorbeelden: http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/h ... -1.1691340
Voor de niet duitse lezers ze vertellen onder andere dat in Deggendorf en Straubing varkensboeren hun dieren weghaalde en onderbrachten bij boeren op hoger gelegen grond. Ook vertelt het dat een boer in Sachsen-Anhalt de hulp vroeg van z'n buren en z'n bedrijf met 850 koeien beschermde met zandzakken.

De grootste problemen ontstonden toen dijken doorbraken. Dijken breken niet zomaar. Die worden eerst instabiel voor ze bezwijken. Op dat moment ga je handelen.

Citaat:
En wat moet de hulp nu nog doen? De dieren die niet gered konden worden, zijn dood. Alles moet worden opgeruimd, ja. Maar waarom zouden ze hulp vragen aan Nederland daarvoor? Duitsland is groot en sterk genoeg om dat zelf te doen ;) .

Ik heb het niet over nederlandse hulp. Ik had het over hulp in het algemeen. Maar opruimen moet wel verdraait snel gebeuren. De schade zal veel groter zijn als het niet gebeurt.

Elke keer roepen dat het niet kan of dat het niet voordelig is, dat is enorm je hoofd in het zand steken. Overstromingen en ander natuurgeweld is nooit voordelig of gewenst. Niet handelen omdat het misschien in de toekomst ongunstig kan blijken te zijn... Dat is fout.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:58

Cassidy schreef:
Wacht even, een boer die op TV ziet dat het in Beieren helemaal uit de hand loopt en die zijn vee bij Hamburg heeft staan, heeft niet voldoende tijd om in te grijpen? Laat me niet lachen!

Kijk eens naar jezelf. Als er twee provincies verder een overstroming is, ga jij dan meteen heel je hebben en houden inpakken? En twee Nederlandse provincies is in afstand dan nog een absoluut lachertje versus Hamburg - Beieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:32

Gini schreef:
Kijk eens naar jezelf. Als er twee provincies verder een overstroming is, ga jij dan meteen heel je hebben en houden inpakken? En twee Nederlandse provincies is in afstand dan nog een absoluut lachertje versus Hamburg - Beieren.

Als ik in een uiterwaard zou wonen of dicht bij een rivier, als ik zie dat verder stroomopwaarts het water stijgt en hoger komt dan iedereen daar had vermoed, wat is de reden dat jij denkt dat ik daar geen conclusies uit zou trekken? Ik maak me geen illusies dat al dat water wat mijn kant uitkomt ineens verdampt is tegen de tijd dat wij dat eventueel hier krijgen.

Gini

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:37

Nee, maar je gaat ook niet meteen van het ergste uit. Zeker gebieden langs rivieren krijgen jaarlijks wel met een paar overstromingen te maken, dan kan je niet altijd rampenplan nummer 1 uit de kast halen. Alleen blijkt er dan om de zoveel tijd een iets ergere overstroming tussen te zitten en dan is het redden wat redden kan.
Dat is eigenlijk een beetje de definitie van een natuurramp dat het relatief onvoorspelbaar en onverwacht is, al kunnen we met de moderne techniek net iets meer, de echte ernst van een ramp is pas duidelijk wanneer die er is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:51

Cassidy schreef:
Gini schreef:

Als ik in een uiterwaard zou wonen of dicht bij een rivier, als ik zie dat verder stroomopwaarts het water stijgt en hoger komt dan iedereen daar had vermoed, wat is de reden dat jij denkt dat ik daar geen conclusies uit zou trekken? Ik maak me geen illusies dat al dat water wat mijn kant uitkomt ineens verdampt is tegen de tijd dat wij dat eventueel hier krijgen.

:D Jij snapt hem. Een paar weken geleden hebben wij de paarden ook weer van de uiterwaarden gehaald omdat het hoge water kwam. Twee dagen later stond het land kniehoog blank. Gewoon een kwestie van het waterpeil van de Rijn in Duitsland in de gaten houden en als het bij Lobith hard omhoog gaat de trailer aankoppelen en paarden ophalen. Over koeien drijven ga ik het niet meer hebben, sommige denken wsl. in beelden van cowboyfilms ofzo. Ik ben gewend aan Blonde d'aquitanes. Veel lastiger vee is er niet en ook die zijn gewoon goed te verplaatsen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:57

En dat is juist jouw probleem: jij neemt jouw ervaring, jouw beesten en jij generaliseert dat naar een gebied dat zo anders is, naar een probleem dat zoveel intenser, groter en onverwachter was dan enkel een beetje hoog water. Als rampen volgens jou zo makkelijk te voorspellen zijn, hoe komt het dat mensen nog sterven in aardbevingen, dat orkanen toch nog zoveel schade kunnen aanrichten,...
De betweterij is bijna kwetsend. Alsof het nu die mensen hun fout is dat ze hun hele hebben en houden kwijt zijn. Bah! Ik hoop dat als ik ooit in een ramp terechtkom, dat ik niet een persoon met een dergelijke mening moet tegenkomen, ik denk niet dat ik zou kunnen instaan voor mezelf.

Natuurlijk heb je het niet meer over koeien drijven, dat argument is vakkundig onderuit gehaald. :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:13

Gini, lees jij mijn posts eigenlijk wel? Hoog water in een rivier zie je aankomen. Dat kan je niet met een aardbeving vergelijken. Ik weet niet hoeveel jij van koeien weet maar ik ben tussen melk en vleesvee opgegroeid. En als jij in een ramp terecht komt ben ik de eerste die voor je klaar staat met materieel en advies. Mijn motto is "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" terwijl jij vast zit in de gedachten "als het niet kan, kan het niet"

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:31

Anne_GTI schreef:
Gini, lees jij mijn posts eigenlijk wel? Hoog water in een rivier zie je aankomen. Dat kan je niet met een aardbeving vergelijken. Ik weet niet hoeveel jij van koeien weet maar ik ben tussen melk en vleesvee opgegroeid. En als jij in een ramp terecht komt ben ik de eerste die voor je klaar staat met materieel en advies. Mijn motto is "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" terwijl jij vast zit in de gedachten "als het niet kan, kan het niet"

En je eigen huis vee moet dan maar even wachten en alle andere buren weinig tijd en veel dieren in een groot gebied. Laten we maar blij wezen dat nederland betere dijken heeft-

Ik bedoel het niet aanvallend ofzo, maar meningen verschillen nou eenmaal :-) maar iedereen probeert zoveel mogelijk te redden dat is wel duidelijk, als het kan en hoe dat verschilt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 06:56

Hoog water in een rivier zie je aankomen, maar je moet wel bedenken dat dit op korte tijd gebeurd is. Ik zit niet vast in een gedachte. Wat ik wel weet is dat mensen in een veilige situatie rationeel kunnen nadenken en perfect uitstippelen wat ze zouden doen en hoe het perfect moet, die rationaliteit verdwijnt geheel of gedeeltelijk wanneer je middenin het rampscenario zit. Aardbevingen zijn ook niet ineens hoor. Seismografen kunnen ze voorspellen en een echt grote aardbeving (a la wat wij op tv zien) wordt altijd voorafgegaan door meerdere kleinere bevingen. Maar zoals al gezegd, die mensen leven in een aardbevingsgebied die kunnen echt niet altijd hun boeltje pakken wanneer de aarde beeft, want dan kan je maandelijks wel de hort op. En dan ineens is er die grote die zeer vernietigend is.
Net hetzelfde met mensen die langs een rivier wonen. Die pakken echt niet iedere keer hun hebben en houden in wanneer het water wat hoog komt te staan, dan kunnen ze in de herfst-winter dagelijks in- en uitpakken. Maar nu ineens pakte het in Duitsland groter uit dan verwacht.

Het is door strikte regeling en training dat evacuaties goed verlopen. Je zou versteld staan hoeveel er mis zou gaan als iedereen maar zou doen "wat die kan", als een kip zonder kop, totaal ongeorganiseerd rond zou lopen, want "de beesten moeten gered worden". Mensen staan niet bekend om hun nuchtere denken en koele aanpak in gevaarlijke situaties, dan is het even "mijn eigen vel eerst".

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:15

Anne_GTI schreef:
jodi schreef:
Zo'n 20 jaar geleden was ik in Nederland,net op het moment dat de dijken op knappen stonden en het rivieren gebied ontruimt moest worden.Ik had toen vrienden met een boerderij daar.
In geen tijd was iedereen weg en het vee het eerst!We hebben de kippen achtergelaten op de hooizolder :+ Nergens is een dier in de wei achtergebleven!
Het is dus wel degenlijk mogenlijk om bij een grote evacuatie ook de dieren veilig te stellen.
En dan beweren ze nog dat duitsers zo goed georganiseerd zijn... :P

Dat bedoel ik dus. Je hebt het over Duitsland, niet over een derde wereldland! En inderdaad in 1995 stond overal hele veestapels in no-time ergens ondergebracht. 250.000 dieren en 100.000 mensen geloof ik. Aantal mensen weet ik niet precies meer. Het aantal dieren dan weer wel omdat ik het een indrukwekkende organisatie vond. Complete stallencomplexen van gestopte boeren werden tijdelijk weer in gebruik genomen, markthallen waar eigenlijk beurzen gepland stonden werden vol vee gezet enz. enz.

Ik haal mezelf even aan hoor :+

Dijken(zelfs als ze niet correct onderhouden worden) worden altijd in de gaten gehouden,dus het risico op een ramp was echt wel bekend(maar niet iets om trots op te zijn en aan de grote klok te hangen :( ).
Dagenlijks worden er duizenden en duizenden dieren in de vrachtwagen gepropt richting slachthuis.Waarom zou dat dan niet kunnen richting een andere wei of stal? Kwestie van vrachtwagens optrommelen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:09

Ik snap heel goed dat ze de mensen eerst redden en pas later dieren. Maar dieren helemaal níet redden? Nee dat vind ik wel een beetje raar... Kijk je hoeft niet elke koe of elk paard weg te halen daar. Dat paard op de foto lijkt genoeg eten en drinken te hebben en zal het dus heus overleven. Er moet wel zoveel mogelijk gedaan worden om zoveel mogelijk dieren te redden...
Wat doet de Duitse dierenbescherming hiermee??

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:20

Christiene schreef:
Anne_GTI schreef:

En je eigen huis vee moet dan maar even wachten en alle andere buren weinig tijd en veel dieren in een groot gebied. Laten we maar blij wezen dat nederland betere dijken heeft-
Ik bedoel het niet aanvallend ofzo, maar meningen verschillen nou eenmaal :-) maar iedereen probeert zoveel mogelijk te redden dat is wel duidelijk, als het kan en hoe dat verschilt

Sommige dijken in Nederland (bij Rhenen b.v) zijn afgekeurd. Er is ook besloten om daar niks meer aan te doen.
Sowieso kan je niks maken voor water tegen te houden.